Mitä wifi-reititintä suosittelette?

Anonyymi

DNA:n boksissa ei wifi:n sisäverkko ei toimi luotetavasti. Tarvii ostaa uusi tilalle. Nykyään näidenkin ostaminen vaatii tietoa, kun tekniikat vaihtuu niin nopeasti.

41

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kysy DNA:lta.

    • Anonyymi

      Mitä tarkoitat boxilla?

    • Anonyymi

      Mikäli mahdollista, niin suljet tuosta DNA:n laitteesta Wi-Fi:n kokonaan. Pitäisi olla mahdollista laitteen asetuksista. Tämän jälkeen liität tuon laitteen perään erillisen Wi-Fi -reitittimen, mihin koneet ottavat yhteyttä. DNA:n laite ainoastaan välittää liikenteen Internettiin. Itsellä on ollut vastaavasti rakennettu verkko kotona jo vuosia. Liikenteen Internettiin hoitaa joku Zyxelin VMG -sarjan laite, langattoman verkon ja langallisen sisäverkon liikenteestä huolehtii TP-Link Archer C8. Ihan hyvä laite, tosin jo nyt useamman vuoden vanha.

      • Anonyymi

        Muinaista tekniikkaa tuollainen. Itselläni on kämpäsä kotijakamo, joka jakaa netin suoraan huoneiden seinissä oleviin nettirasioihin, joista yhdessä on kiinni wi-fi -tukiasema. Talo taas on kiinni valokaapelissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muinaista tekniikkaa tuollainen. Itselläni on kämpäsä kotijakamo, joka jakaa netin suoraan huoneiden seinissä oleviin nettirasioihin, joista yhdessä on kiinni wi-fi -tukiasema. Talo taas on kiinni valokaapelissa.

        Ihan turhaa viisastelua. Tietty tuo on kätevää, mutta kaikista taloista ei löydy huoneistokohtaista jakamoa. Noita löytyy joko peruskorjatuista tai korkeintaan muutaman vuoden ikäisistä taloista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan turhaa viisastelua. Tietty tuo on kätevää, mutta kaikista taloista ei löydy huoneistokohtaista jakamoa. Noita löytyy joko peruskorjatuista tai korkeintaan muutaman vuoden ikäisistä taloista.

        Meillä on 20 vuotta vanha talo ja siinä on kotijakamo. Että siinä sulle hieman faktatietoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä on 20 vuotta vanha talo ja siinä on kotijakamo. Että siinä sulle hieman faktatietoa.

        Korjaus: siis huoneistokohtainen jakamo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä on 20 vuotta vanha talo ja siinä on kotijakamo. Että siinä sulle hieman faktatietoa.

        Eli siis vuoden 2000. Tuolloin noita alkoi tulla uusiin taloihin. Tämä talo, missä itse asun on rakennettu 90-luvun alussa, eli on sen 10 vuotta vanhempi. 10 vuodessa ehtii tulla aika paljon muutoksia. Laitteet on pakko sijoittaa itse sinne, mihin ne on mahdollista sijoittaa, ja itselläni se on eteinen.


    • Anonyymi

      1) Nykyään wifi-reitittimissä on myös 5GHz taajuus. Tarkista että toimivatko kaikki laitteesi kotonasi tällä taajudella.

      2) Kuinka paljon haluat MAKSAA wifi-reitittimestä?

      Halvalla saa hyvää, niin Zyxelin kuin D-Linkin reitittmillä, eli ensin tarkista kohta 1), ja sitten päätä kuinka paljon haluat 2) MAKSAA reitittimestä.

      Minulla on mm. Zyxelin ja Asuksen wifi-reitittimiä, eikä mitään valittamista mistään näistä

    • Anonyymi

      Yksi keskeinen ongelma pelkän tekniikan ja speksien lisäksi.

      Reitittimistä tietoa ja testejä hakiessani _ ei yhdessäkään _ lukuisista läpi käymistäni artikkeleissa ole sanallaan mainintaa niiden _ tietoturvasta _ ja siitä miten valmistaja niille turvapäivitysiä mahdollistaa, jos mahdollistaa. Kuitenkin tämä on erityisen keskienen tekijä.

      Nykyisin reitittimet ovat tietoturvan suhteen aika lailla villiä länttä kuten Androin-luurien valmistajatikin, joiden turvapäivitykset suurelta osin ovat täysin retuperällä, jos niitä nyt on edes saatavilla.

      • Anonyymi

        Lisäys edelliseen. Mahtaneeko olla reitittimiä joissa Wifin saisi mekaanisesta kytkimestä on / off, sillä itse, avauksen henkilön tarpeista poiketen olen aina kuin mahdollita yhteydessä nettiin Ethernet-piuhalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys edelliseen. Mahtaneeko olla reitittimiä joissa Wifin saisi mekaanisesta kytkimestä on / off, sillä itse, avauksen henkilön tarpeista poiketen olen aina kuin mahdollita yhteydessä nettiin Ethernet-piuhalla.

        On, esimerkiksi Zyxelillä on näin.


      • Anonyymi

        Mene sivulle www.openwrt.org, ja katso sieltä yhteensopiva reititin. Sitten voit itse aina päivittää reittimesi tietoturvalliseksi. Minä teen juuri näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene sivulle www.openwrt.org, ja katso sieltä yhteensopiva reititin. Sitten voit itse aina päivittää reittimesi tietoturvalliseksi. Minä teen juuri näin.

        Niin, sen verran lisään vielä että itse suosin Zyxelin tuotteita syystä että Zyxel epävirallisen virallisesti "tukee" avointa lähdekoodia ja on tehnyt homman hieman helpommaksi kaikille ketkä haluavat vähän "päivittää" näitä Zyxelin tuotteita, ja nyt en puhu vain reitittimistä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, sen verran lisään vielä että itse suosin Zyxelin tuotteita syystä että Zyxel epävirallisen virallisesti "tukee" avointa lähdekoodia ja on tehnyt homman hieman helpommaksi kaikille ketkä haluavat vähän "päivittää" näitä Zyxelin tuotteita, ja nyt en puhu vain reitittimistä...

        Kyllä niitä Zyxelin tuotteita näyttää "päivittävän" yks jos toinenkin?
        Mirai- ja Mukashi - Bottiverkon ykkös laitteita, todennäköisesti muidenkin Bottien.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, sen verran lisään vielä että itse suosin Zyxelin tuotteita syystä että Zyxel epävirallisen virallisesti "tukee" avointa lähdekoodia ja on tehnyt homman hieman helpommaksi kaikille ketkä haluavat vähän "päivittää" näitä Zyxelin tuotteita, ja nyt en puhu vain reitittimistä...

        Ilman muuta laitteet pitää päivittää ja asettaa palomuurit pitäviksi. Muuten on hukassa. Olen itse käyttänyt windowsin omaa palomuuria. se on oikein hyvä. Operaattori voi myös tarjota edullisen palomuurin mikäli omat taidot ei riitä koneen konhvaamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene sivulle www.openwrt.org, ja katso sieltä yhteensopiva reititin. Sitten voit itse aina päivittää reittimesi tietoturvalliseksi. Minä teen juuri näin.

        Ohessa se pointti johon halusin kiinnittää huomiota. Itsellenikin asia on ajnakohtainen kun tulisi ihan pian kohtapuoliin katsoa uusiksi operaattorisopimukseni ja päivittää uuteen iänikuinen reitittimeni.

        *

        "Karmaisevat tulokset: Kodin reititin voi olla vaarallinen laite"

        "Yli sadan reitittimin joukosta ei löytynyt ainuttakaan, joka olisi virheetön."

        - https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000006564407.html

        *

        "Kotien reitittimiin kohdistuu uusi uhka vuonna 2021 – tietoturvayhtiöltä varoitus"

        - https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000007699609.html

        *

        Vaikea valita reititintä kun tulisi saada testi-vartailuartikkelit näkyviin joissa tietoturva on yksi keskienne kriteeri.

        Tuossa ekassa artikkelissa on linkki PDF:n, pitää tutkailla sitä kunhan ehtii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohessa se pointti johon halusin kiinnittää huomiota. Itsellenikin asia on ajnakohtainen kun tulisi ihan pian kohtapuoliin katsoa uusiksi operaattorisopimukseni ja päivittää uuteen iänikuinen reitittimeni.

        *

        "Karmaisevat tulokset: Kodin reititin voi olla vaarallinen laite"

        "Yli sadan reitittimin joukosta ei löytynyt ainuttakaan, joka olisi virheetön."

        - https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000006564407.html

        *

        "Kotien reitittimiin kohdistuu uusi uhka vuonna 2021 – tietoturvayhtiöltä varoitus"

        - https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000007699609.html

        *

        Vaikea valita reititintä kun tulisi saada testi-vartailuartikkelit näkyviin joissa tietoturva on yksi keskienne kriteeri.

        Tuossa ekassa artikkelissa on linkki PDF:n, pitää tutkailla sitä kunhan ehtii.

        Missä linux, siellä tietomurrot!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ohessa se pointti johon halusin kiinnittää huomiota. Itsellenikin asia on ajnakohtainen kun tulisi ihan pian kohtapuoliin katsoa uusiksi operaattorisopimukseni ja päivittää uuteen iänikuinen reitittimeni.

        *

        "Karmaisevat tulokset: Kodin reititin voi olla vaarallinen laite"

        "Yli sadan reitittimin joukosta ei löytynyt ainuttakaan, joka olisi virheetön."

        - https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000006564407.html

        *

        "Kotien reitittimiin kohdistuu uusi uhka vuonna 2021 – tietoturvayhtiöltä varoitus"

        - https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000007699609.html

        *

        Vaikea valita reititintä kun tulisi saada testi-vartailuartikkelit näkyviin joissa tietoturva on yksi keskienne kriteeri.

        Tuossa ekassa artikkelissa on linkki PDF:n, pitää tutkailla sitä kunhan ehtii.

        Lisäys edelliseen.

        Artikkeli on otsikoitu aiheellisesti: "Karmaisevat tulokset"

        "46 reititintä ei ollut saanut ainuttakaan tietoturvapäivitystä viimeisen vuoden aikana. Useat reitittimet kärsivät sadoista tunnetuista haavoittuvuuksista. Vaikka reititin olisi saanut päivityksen hiljattain, useita tunnetuista aukoista ei korjattu. "

        "Lisäksi reitittimissä harvoin käytettiin tekniikoita väärinkäytösten estämiseksi. Jotkut reitittimet käsittivät helposti murrettavia tai jopa hyvin tunnettuja salasanoja, joita käyttäjä ei voi edes vaihtaa."

        - https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000006564407.html

        Ps.

        Sitten on täysi arvoitus millaisa ovat eri operaatoreiden reitittimet tietoturvaltaa, nekin tulisi saada vastaavaan analysiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä linux, siellä tietomurrot!

        Pelle tuli taas todistamaan tyhmyyttään! Linux ei ole tietomurtojen syy vaan ne sovellukset joita sen ympärille laitetaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene sivulle www.openwrt.org, ja katso sieltä yhteensopiva reititin. Sitten voit itse aina päivittää reittimesi tietoturvalliseksi. Minä teen juuri näin.

        ääni myöskin openwrt:lle. koska se on ainoa, josta ominaisuudet ei lopu kesken. noissa "valmiissa" tulee aina vastaan se, että jotain niistä uupuu.
        itsellä on sisäverkon reitittimenä BT5 home hub, joka varsinaisesti on VDSL-modeemi, mutta koska se muuten vastasi eniten tarpeita (halpa, melkein ilmainen) niin hankin sen.
        hoitaa openvpn-yhteydet sun muut kaikki samalla laitteella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys edelliseen.

        Artikkeli on otsikoitu aiheellisesti: "Karmaisevat tulokset"

        "46 reititintä ei ollut saanut ainuttakaan tietoturvapäivitystä viimeisen vuoden aikana. Useat reitittimet kärsivät sadoista tunnetuista haavoittuvuuksista. Vaikka reititin olisi saanut päivityksen hiljattain, useita tunnetuista aukoista ei korjattu. "

        "Lisäksi reitittimissä harvoin käytettiin tekniikoita väärinkäytösten estämiseksi. Jotkut reitittimet käsittivät helposti murrettavia tai jopa hyvin tunnettuja salasanoja, joita käyttäjä ei voi edes vaihtaa."

        - https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000006564407.html

        Ps.

        Sitten on täysi arvoitus millaisa ovat eri operaatoreiden reitittimet tietoturvaltaa, nekin tulisi saada vastaavaan analysiin.

        Niin siinä taas kävi, mutuilijat kehuivat Zyxelin maasta taivaaseen, ja ensimmäinen asiantuntijan artikkeli listasi kaikista huonoinmaksi, Buohahhaa.. mutuilijat nöyryytettiin oikein kunnolla. :D:D lol lol lol..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin siinä taas kävi, mutuilijat kehuivat Zyxelin maasta taivaaseen, ja ensimmäinen asiantuntijan artikkeli listasi kaikista huonoinmaksi, Buohahhaa.. mutuilijat nöyryytettiin oikein kunnolla. :D:D lol lol lol..

        Niin, kehuin Zyxelin maasta taivaaseen syystä että niihin saa pääsääntöisesti aina päivitettyä jonkin avoimen lähdekoodin ohjelmiston.

        Perusohjelmisto joka ikisessä kuluttajalaitteessa on tietoturvatonta bloatwarea, josta syystä ne pääsääntöisesti ovatkin niin halpoja.

        Itse etsin juuri tällaisia halpoja tarkoitukseen sopivia laitteita johon saa sitten itse asennettua jotain muuta tilalle, kuten vaikka openwrt.

        Zyxel on myös siitä kiltti valmistaja että laittaa piirilevyilleen valmiiksi liittimet konsoliyhteyttä varten päivityksen helpottamiseksi niin ei sitten tise tarvitse kolvailla mitään niin kuin joidenkin muiden laitteiden kanssa.


    • Anonyymi

      Helpolla jos haluat päästä niin käytät yhtä laitetta josta löytyy kaikki ominaisuudet. Sillä tavalla saa yleensä laitteen, joka toimii kaikessa kohtuullisesti. Erillisistä laitteista kasaamalla saa sitten tietoturvallisen laitteen, OpenWRT on hyvä, mikäli laitteesta löytyy riittävästi muistia sen asentamiseen - nykyään siinä on niin paljon ominaisuuksia, ettei mene enää kaikkiin laitteisiin. Yksi vaihtoehto voi olla usb mokkula/nettijako kännykässä wifi-tikku/kortti verkkokortti ethernetille.
      Tällaisen askartelemalla johonkin vanhaan linux-koneeseen saa sitten jo säädettyä, kuinka paljon kaistaa annetaan yksittäiselle käyttäjälle ja lisäksi mm. sähköpostit voi hakea omalle palvelimelle joka pyörii samassa koneessa. Lisäksi voi pitää omaa web-serveriä ja palomuuria. Ei ehkä ihan helpoin vaihtoehto, mutta ei kovin vaikeakaan - riippuu itsestä ja laitteistosta mitä tuolla saa aikaan ja millä vaivalla. Tuon pusertaminen johonkin 200MHz penaan on ehkä mahdollista, mutta voi olla vaivalloista - siihenkin tosin saa mm. openWRT:n jos haluaa säästää vaivaa. Joku sellainen, mihin saa tuetun distron asentumaan on ehkä paras. Mikä sitten on se paras distro, siinäpä kysymys?
      Onko tässä sitten jotakin järkeä? Ei järjen häivääkään, paitsi jos tykkää puljata noiden kanssa, kun hyllyltä löytyy asian ajava laite! Samalla vaivalla voi sitten yrittää tehdä kaverin kanssa mesh-nettiä, mikäli wifi kantaa tarpeeksi kauaksi.
      Tiedoksi muuten, että nuo purkit on rakennettu niin, että jos tulee paketti, johon ei oikein osata suhtautua, se välitetään eteenpäin. Näin ollen ipv6 menee läpi ipv4 routerista. Samoin netbios yms. protokollat. Niiden reititys on vaan MAC-tasolla.

      • Anonyymi

        Mulla on Huawei vaklauskone, ja siinä 4G simmi ja wlania on 5g ja 2,4g, kiinalaiset tietää minusta kaiken, pankkitilit ne voi tyhjätä jos ne tarvii fyrkkaa.


      • Anonyymi

        Njoo... Itse laitoin CentOSin pyörimään yhteen hieman vanhempaan koneeseen, sitten tilkin siitä vielä ylimääräisiä oikeuksia pois ennen kuin tein siitä lopullisen www ja SSH -palvelimen.

        DSL -purkissa kun oli siltausmahdollisuus niin siitä sai siten suoraan julkisen ip-osoitteen niin ei tarvinnut sitten kikkailla yhtään mitään sen enempää.


    • Anonyymi

      Omasta puolestani suosittelen Asuksen laitteita. Niitä päivitetään valmistajan puolelta säännöllisesti, ja useimmat mallit ovat open wrt yhteensopivia. Itsellä on ollut käytössä viimeiset pari vuotta Asus RT-AC86U purkki, ja se on osoittautunut todella luotettavaksi ja vakaaksi. Myös sen edeltäjä RT-AC68U oli erinomainen esitys. Vaihdoin 86 malliin, kun langattomia laitteita alkoi kertymään.

      Asuksella on toisinaan ongelmia omien firmware päivitystensä kanssa. Esim 86U mallin viimeisin firmis osoittautui totaalisen kelvottomaksi. Asuksen tapauksessa se ei ole niin iso ongelma, koska aina voi palata edelliseen versioon, tai asentaa vaikka jonkun Merlin firmiksen, riippuen siitä minkälaisia ominaisuuksia purkilta haluaa.

      • Anonyymi

        Asus päivittää näitä hieman 'top-end' laitteitaan 2-3 seuraavaa vuotta ja sitten tulee uudet mallit ja vanhat on end-of-life ja päivityksiä ei enää tule.

        Openwrt tosin porskuttaa eteenpäin ihan koko ajan omalla tasaisella tahdillaan...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asus päivittää näitä hieman 'top-end' laitteitaan 2-3 seuraavaa vuotta ja sitten tulee uudet mallit ja vanhat on end-of-life ja päivityksiä ei enää tule.

        Openwrt tosin porskuttaa eteenpäin ihan koko ajan omalla tasaisella tahdillaan...

        Ainakin 2014 julkaistu RT-AC68U saa vielä päivityksiä, viimeisin on julkaistu 5.11.20. Ja aina voi siirtyä openwrt firmiksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin 2014 julkaistu RT-AC68U saa vielä päivityksiä, viimeisin on julkaistu 5.11.20. Ja aina voi siirtyä openwrt firmiksiin.

        Hmm... Asus näköjään haluaa että vanhat asiakkaat ei siirry käyttämään mitään muuta....? Toisaalta, aika hyvä hintalappu tuolla vehkeellä on, mulla on RT-AC87U ja ajan siinä openwrt...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hmm... Asus näköjään haluaa että vanhat asiakkaat ei siirry käyttämään mitään muuta....? Toisaalta, aika hyvä hintalappu tuolla vehkeellä on, mulla on RT-AC87U ja ajan siinä openwrt...

        Käsittääkseni tuota RT-AC68U mallia on myyty melkoisia määriä, ja se on edelleen myynnissä. Myynnissä olevaa laitetta kuuluukin päivittää. Ja onhan se vieläkin melko suorituskykyinen purkki kotikäyttöön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käsittääkseni tuota RT-AC68U mallia on myyty melkoisia määriä, ja se on edelleen myynnissä. Myynnissä olevaa laitetta kuuluukin päivittää. Ja onhan se vieläkin melko suorituskykyinen purkki kotikäyttöön.

        Vääntöä siinä riittää, sillä jos muistan oikein niin siinä on dual-core cpu sekä AES laskenta integroitu cpu käskykantaan.


    • Anonyymi

      Saakohan Asus RT-N12E reitittimeen openwrt:tä? Tietääkö kukaan? Uusinta firmwarea Asukselta ei ainakaan saa.

      • Anonyymi

        Siellähän se:
        https://openwrt.org/toh/hwdata/asus/asus_rt-n12e_b1
        -ei ole enää kuitenkaan suositeltujen listalla flash/rom määrän vuoksi
        Jossakin vaiheessa olen flash-piirin vaihtanut isompaan, mikä ei ole mikään iso ongelma. Sen sijaan muistia voi olla hankala saada lisää, koska edellinen muistipiiri pitää saada ensin pois tieltä ja se voi olla kotikonstein vaikeaa. Ainakin kannattaa tarkistaa, onko piirilevyllä reititetty isomman piirin muistiosoitus-pinnit ennen kuin tekee yhtään mitään. Tuo on 4mb flash/32mb ram laite, joten sen päivittäminen voi olla ongelma. Itsessään se ei ole huono laite, koska on paljon 2mb/16mb laitteita yhä käytössä. Niissä vaan on rajallinen määrä ominaisuuksia.
        Nykyinen dual-stack ei oikein tahdo mahtua enää noihin, mutta jos saat esim. sisäverkon ipv4:ksi, niin käytölle ei ole sinänsä mitään estettä.
        Nykyinen toimiva buildi näyttäisi olevan 19.07.5.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellähän se:
        https://openwrt.org/toh/hwdata/asus/asus_rt-n12e_b1
        -ei ole enää kuitenkaan suositeltujen listalla flash/rom määrän vuoksi
        Jossakin vaiheessa olen flash-piirin vaihtanut isompaan, mikä ei ole mikään iso ongelma. Sen sijaan muistia voi olla hankala saada lisää, koska edellinen muistipiiri pitää saada ensin pois tieltä ja se voi olla kotikonstein vaikeaa. Ainakin kannattaa tarkistaa, onko piirilevyllä reititetty isomman piirin muistiosoitus-pinnit ennen kuin tekee yhtään mitään. Tuo on 4mb flash/32mb ram laite, joten sen päivittäminen voi olla ongelma. Itsessään se ei ole huono laite, koska on paljon 2mb/16mb laitteita yhä käytössä. Niissä vaan on rajallinen määrä ominaisuuksia.
        Nykyinen dual-stack ei oikein tahdo mahtua enää noihin, mutta jos saat esim. sisäverkon ipv4:ksi, niin käytölle ei ole sinänsä mitään estettä.
        Nykyinen toimiva buildi näyttäisi olevan 19.07.5.

        Eli täytyy vaan jatkaa nykyisellä firmwarella tai sitten ostaa uudempi reititin... Toivottavasti kukaan ei sitten korkkaa tuota Asuksen RT-N12E purkkiani, salasanat olen siihen vaihtanut kyllä ja estänyt netistä pääsyn tuon laitteen hallintaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli täytyy vaan jatkaa nykyisellä firmwarella tai sitten ostaa uudempi reititin... Toivottavasti kukaan ei sitten korkkaa tuota Asuksen RT-N12E purkkiani, salasanat olen siihen vaihtanut kyllä ja estänyt netistä pääsyn tuon laitteen hallintaan.

        Tuo versio 19.07.5 on itse asiassa vielä ihan hyvä, ja varmasti parempi kuin nykyinen tehtaan fw, eli kyllä sen voi asentaa siksi aikaa kunnes ostat uuden...


    • Anonyymi

      Asus ROG Rapture GT-AC5300

      On hyvä.

      • Anonyymi

        Tai Asus ROG Rapture GT-AX11000 tri-band WiFi 6 reititin


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tai Asus ROG Rapture GT-AX11000 tri-band WiFi 6 reititin

        Toi AX11000 on toiminut mulla todella hyvin ja tukee jopa link bonding:ia kahdella ethernet-portilla, tällä tavoin saa vähän lisänopeutta kun useammalta paikalliselta laitteelta käyttää samaan aikaan kotiserveriä.

        Oli yksi syistä miksi hommasin juuri tämän laitteen.


    • Anonyymi

      Itsekin pitäisi jossain vaiheessa uusia wi-fi reititin / tukiasema. Ärsyttävintä itselleni noiden valinnassa on se, että pitäisi tietää kuinka toimivia niiden vhallintasivut on Linuxin Orca -ruudunlukuohjelman kanssa. Nykyinen Asuksen 4G ja Wi-fi reititin on muuten ihan hyvä, mutta tuo hallintasivu on aivan syvältä, koska tuo ei tosiaankaan ole käytettävä ruudunlukuohjelman kanssa. Sokeana tuon säätäminen on ollut tuskallista puuhaa ja monesti on ollut pakko pyytää näkevä kaveri avukksi. Paras olisi toki, jos uuteen purkkiin pääsisis käsiksi verkon yli etäyhteydellä ilman, että tarvitsee käyttää selainpohjaista käyttöliittymää. Pitää varmaan tehdä niin, että hommaa jonkin hyvältä vaikuttavan purkin Verkkokauppa.comista ja sitten jos se ei ole käytettävä ruudunlukuohjelman kanssa niin pitää yrittää saada se vaihdetuksi johonkin toiseen.

      T. miksuh

      • Anonyymi

        jos reitittimeen voi asentaa openwrt, niin sen jälkeen se on hallittavissa myös konsolilta ssh -yhteyden yli.

        openwrt hallintasivu on myös ihan kevyttä perus-html koodia, eli sitä näin ollen pitäisi pystyä käyttämään ja tätä myötä hallinnoimaan mainitsemasi lukuohjelman avulla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      279
      4619
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2498
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2166
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe