Pieniä on silakat joulukalaksi

" Annas ny ees pien suol'silakka ku huikoo nii kovast "
" Voi tuhanne paljo kiitoksia, tälhä oikia sotamies ellää ainaski viiko "

Niimpä, joko joulu ruuat ostettu, ei oo kiirettä kaupat o auki ainaki 24 tuntia vähintää, joulun jäkeen voi myös ostaa.

Ostin myös joulu kalaa, paljon muuta voi että, juomista..tottakai..

28

1446

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jouluksi silakat purkissa muhimassa ja lohigraavi tehty, niillä ajattelin joulupöytään kinkun lisäksi.

      • Oli tarkoitus tehdä maridoituja silakoita erään ohjeen mukaan, mutta hävitin ohjeen ja männä viikolla ei ollut tuoreita silakoita kaupassa, eilen sain aamulla tapetun puumalan kirjolohen jonka fileroin ja aikomus tänään jatkaa valmistamista.

        Tykkään silakoista, aina ei ole lähikaupassa saatavissa.


    • Anonyymi

      Silakka soppi miksi kalaksi vain, on joulu tai juhannus, aina maistuu,
      mutta aina niitä ei saa. Vesi-etikka-sokeriliemessä ( mausteita)
      niitä on helppo marinoida ja paistetut silakkafileetkin marinoituna ovat herkkua
      vaikkapa ruisleivän päällä.
      Hyvää Joulua Pertikki !
      toivotan sinulle tois pualt jokke

      • Samoin sulle hyvää joulua ja jokaiselle palstalaiselle tasapuolisesti ketään vieruksumatta hyvää joulua.


    • Anonyymi

      Kyllä muikku on parempi silakkaa, sanoo entinen tyttö, joka aina antaa sinulle sen peukun, milloin vain huomaan kirjoituksesi.

      Tuosta kirjoittamastasi suolasilakan pyynnöstä muistui mieleeni joku kurja kesäloma, kun olimme lapseni kanssa ilman ruokaa ja autoa, jolla olisi päässyt mihinkään.

      Siellä naapurissa oli kuitenkin kuivattuja suolasärkiä ja sitten oli porukka, joilla oli kaluttuja kananluita, joten niitä imeskeltiin.

      En tosin muista, kuinka me sellaiseen jamaan jouduttiin, mutta hauskaa meillä oli kuitenkin.

      • Entiseen aikaan vietiin Pietariin kiiskejä niin paljon kuin oli saatavilla, kiiski oli siellä herrojen herkku.
        Muikkuja on pyytänuyt eläessäni satoja kiloja verkolla, 19-20 mm verkoilla sai hyviä paistin muikkuja,....en kalastele peukkuja.


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Entiseen aikaan vietiin Pietariin kiiskejä niin paljon kuin oli saatavilla, kiiski oli siellä herrojen herkku.
        Muikkuja on pyytänuyt eläessäni satoja kiloja verkolla, 19-20 mm verkoilla sai hyviä paistin muikkuja,....en kalastele peukkuja.

        Peukuttaisin sinua aina, mutta kun ei ole anonyyminä mahdollisuutta.


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Entiseen aikaan vietiin Pietariin kiiskejä niin paljon kuin oli saatavilla, kiiski oli siellä herrojen herkku.
        Muikkuja on pyytänuyt eläessäni satoja kiloja verkolla, 19-20 mm verkoilla sai hyviä paistin muikkuja,....en kalastele peukkuja.

        Tuore muikku on hyvä paistinkala kuin myös savustettuna juuri pöntöstä otettuina, vähän jäähtyneinä.
        Silakkaa on kehä kolmosen sisäpuolen kaupoissa jatkuvasti saatavilla, etupäässä fileitä joista voi laittaa ruokaa monella lailla ja edullisesti .
        Suotta katsottu vähän nenänvartta pitkin, kuten muistuu mieliin 80-luvulta Lenita Airiston väheksyvä kommentti Harri Holkerin kehoituksesta syödä silakoita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuore muikku on hyvä paistinkala kuin myös savustettuna juuri pöntöstä otettuina, vähän jäähtyneinä.
        Silakkaa on kehä kolmosen sisäpuolen kaupoissa jatkuvasti saatavilla, etupäässä fileitä joista voi laittaa ruokaa monella lailla ja edullisesti .
        Suotta katsottu vähän nenänvartta pitkin, kuten muistuu mieliin 80-luvulta Lenita Airiston väheksyvä kommentti Harri Holkerin kehoituksesta syödä silakoita.

        Kehä-kolmosen sisäpuolella silakkaa on vain isoissa marketeissa, joissa on kalatiski.
        Minulla on viisi ruokakauppaa alle kilsan päässä, ei ole yhdessäkään kala- eikä
        lihatiskiä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kehä-kolmosen sisäpuolella silakkaa on vain isoissa marketeissa, joissa on kalatiski.
        Minulla on viisi ruokakauppaa alle kilsan päässä, ei ole yhdessäkään kala- eikä
        lihatiskiä.

        Hesari oli tehdyt tutkimusen kalojen laaduista, kolmannes tutkituista kaloista oli tuoreidultaan heikkolaatuista jopa viikon vanhaa. Norjan lohta en ole ostaut ikinä, arveluttaa kala joka tuotu varsinais-suomesta, montako päivää välikäsien kautta kala kulkenut ennenkuin on itä-suomessa tiskillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kehä-kolmosen sisäpuolella silakkaa on vain isoissa marketeissa, joissa on kalatiski.
        Minulla on viisi ruokakauppaa alle kilsan päässä, ei ole yhdessäkään kala- eikä
        lihatiskiä.

        Kummia laatikkomyymälöitä ovat ympärilläsi, jos ei yhdessäkään ole kaloja edes pakkauksessa.
        Itselläni on 1,5 km säteellä varmaan kymmenen kauppaa, joista löytyy kaikkea mahdollista, jopa pienemmissä on jotain särvintä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuore muikku on hyvä paistinkala kuin myös savustettuna juuri pöntöstä otettuina, vähän jäähtyneinä.
        Silakkaa on kehä kolmosen sisäpuolen kaupoissa jatkuvasti saatavilla, etupäässä fileitä joista voi laittaa ruokaa monella lailla ja edullisesti .
        Suotta katsottu vähän nenänvartta pitkin, kuten muistuu mieliin 80-luvulta Lenita Airiston väheksyvä kommentti Harri Holkerin kehoituksesta syödä silakoita.

        Onk ruutanasta ruokakalaksi . sano sie totuus!:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onk ruutanasta ruokakalaksi . sano sie totuus!:)

        Tuttava perheen mies oli saanut kilosen ruutanan mato ongella, epäilivät mikä kala kyseessä, olivat kummiskin valmistaneet ruuaksi, minkä makuinen jäi epäselväksi.


      • Anonyymi

        Olin vierailulla nykyisen Raaseporin kunnassa lapsuuden aikaisen koulukaverin talossa. Hänellä oli kalastusoikeus Pohjanpitäjän lahdelle.
        Verkosta saatiin sillinoloista, rasvaisempa silakkaa, mitä Suomenlahdelta saa.
        Ne sanoivat sitä lahtea vuonoksi lahden suulla veden alla olevan pohjakallion vuoksi. Tulee melko lähelle pintaa.
        Metkoi ja hyvii ne silakat olivat pannulla paistettuna.

        Se kaveri soitti myöhemmin, että kalastusoikeus häneltä olisi evätty erinäisistä syistä johtuen.


    • Monestaki syystä olen pyrkinyt terveelliseen ruokavalioon, yks'mikä tuli kaiken muun lisäksi joiduin aloittamaan kolestrooli lääkityksen, lääkäri puhutteli siihen sävyyn ruokavaliosta kun muitakin vaivoja, vaivat on mitä on sillä siisti, ainoa mikä harmittaa kun joitakin vuosia sitten oli vielä tarmoa nyt täytyy hiljentää tahtia.
      Ei niin hiljaa etten jättänyt ostamatta konjakkia lääkkeeksi se antaa potkua liikkeisiin.

      Vielä hyväpuoli kun ei kiirettä, tässä laittelen hissun kissun hiljakseen ruokia omaan tahtiin jouluksi, ennen kaikkea aika ei lopu kesken.

      • K-Marketeista/kaupoistakin saa isompaa silakkaa ruodottomana, kehä 3 sisäpuolellakin.

        Yllätyin niiden tuoreudesta valmistaessani silakkapihvejä tilliä sisu joka toisella fileellä.

        Pyräytys ruisjauhoissa ja Oivariini Herkussa paisto, kun voi ei kuohu enään!
        kirkastua.


    • Kissa seuranani vietän joulua mökillä.
      Kaveri ei voi tulla kun lähipiirissä on ollut korona-altistumista, onneksi kukaan ei ole sairastunut. Myös tyttären perhe jäi ruuhkasuomeen jouluksi, toivotaan että tämä vaihe menee ohi ja nähdään taas livenä.
      Yksin olossa on se hyvä puoli että voi laittaa ruokaa josta itse pitää, kalavoittoista on ruokavalio, graavi ja kylmäsavulohta, silliä, lisäksi kokonainen kirjolohi josta kokkailen sitten jotain. Ostin sentään pienen rasian rosollia.
      Kello on kolme ja alkaa olla pimeä, onneksi päivä alkaa jatkumaan.
      On monenlaista vipinää lintulaudalla, Oravat käyvät aamupäivällä, niitä kävi niin monta että sekosin laskuissa. Viime talvena kävi Fasaani, se on komea lintu, sitten se vai hävisi, lieneeköhän joutunut jonkun ruokapöytään.
      Hyvää joulua.

      • Sama juttu jälkikasvu olisi halunnu tulla käymään, ei hyvä ajatus vielä, tytär on etätyössä mut hänen lapset käy koulua, tiedä miten virusaltistuneita pääkaupunkiseudulla.
        Jouluruokia tehdy pitkin päivää ja kohta tehty, Arvoitus oonko yksin joulun tienoot jää nähtäväksi, riippuu viitinkö pyytää ketään vaikka oli ennakkoon puhetta jää nähtäväksi.


      • Anonyymi
        Pertikki kirjoitti:

        Sama juttu jälkikasvu olisi halunnu tulla käymään, ei hyvä ajatus vielä, tytär on etätyössä mut hänen lapset käy koulua, tiedä miten virusaltistuneita pääkaupunkiseudulla.
        Jouluruokia tehdy pitkin päivää ja kohta tehty, Arvoitus oonko yksin joulun tienoot jää nähtäväksi, riippuu viitinkö pyytää ketään vaikka oli ennakkoon puhetta jää nähtäväksi.

        Hyvää Joulua kaikille, muistakaa maskit ja unohtakaa halaukset!


    • Anonyymi

      Tuo sanonta on kai alunperin tarkoitettu vähätteleväksi lauseeksi, jos esim. köyhä tyttö tavoitteli irikkaan talon poikaa voi pojam vanhemmat sanoa, että pieniä on silakat joukaloiksi.

    • Anonyymi

      Graavi lohi maistui leivän päällä, nyt uneen ilman Mattia.

    • Anonyymi

      Joulu kala , joulu ruoka, joulu mieli, niimpä niimpä.

    • Anonyymi

      Hyvin on aatto mennyt yksinkin. Kävin haudoilla ja kaupassa. Kylillä kävin kastelemassa kukat.
      Jotain erilaista olen tehnyt. En ole kovin paljon Facebookissa, tänä iltana ehkä enemmän kuin koko vuonna.
      Tuli postailtua ystäville, muuten olen aika laiska siinä suhteessa.
      Uunia lämmittelin, just sain pellit kiinni.

      • Äskeinen kommentti oli minulta.


      • Anonyymi
        liekko kirjoitti:

        Äskeinen kommentti oli minulta.

        Hyvää joulua mökille.
        Itsensä kanssa ei tuu riitaa.

        Alku syksyllä olin viimeksi Puumalan mökillä. Mökillelle on matkaa lossin taa liki 100 kilometriä, en yksin mieli jos ois hyvä kaver nii mielellään mut täytyy miettiä kun päivän valoisuus pitenee, ehkä helmikuun lopulla, tytär olisi halunnu meikän mukaan Leville helmikuussa , en halunna, olin heiän kannssa Vuokatissa vuonna 2018, ihan muuten vuan.aikoinaan olin joulun mökillä kun halusin, aina kerrostalon voittaa.
        Å


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvää joulua mökille.
        Itsensä kanssa ei tuu riitaa.

        Alku syksyllä olin viimeksi Puumalan mökillä. Mökillelle on matkaa lossin taa liki 100 kilometriä, en yksin mieli jos ois hyvä kaver nii mielellään mut täytyy miettiä kun päivän valoisuus pitenee, ehkä helmikuun lopulla, tytär olisi halunnu meikän mukaan Leville helmikuussa , en halunna, olin heiän kannssa Vuokatissa vuonna 2018, ihan muuten vuan.aikoinaan olin joulun mökillä kun halusin, aina kerrostalon voittaa.
        Å

        Nimmari jäi mutta yksin oleminen on miten kukin haluas,

        Pertikki


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvää joulua mökille.
        Itsensä kanssa ei tuu riitaa.

        Alku syksyllä olin viimeksi Puumalan mökillä. Mökillelle on matkaa lossin taa liki 100 kilometriä, en yksin mieli jos ois hyvä kaver nii mielellään mut täytyy miettiä kun päivän valoisuus pitenee, ehkä helmikuun lopulla, tytär olisi halunnu meikän mukaan Leville helmikuussa , en halunna, olin heiän kannssa Vuokatissa vuonna 2018, ihan muuten vuan.aikoinaan olin joulun mökillä kun halusin, aina kerrostalon voittaa.
        Å

        Hyvä toisaalta, kun et Leville lähtenyt, sen puoleen, että omissa oloissa on ohjeistettu
        riskiryhmiä olemaan. Iän puolesta päälle 65 v kuuluu jo riskiryhmään,
        vakava taudinmuoto voi koitua kohtaloksi, työikäisiä terveitäkin on menehtynyt.

        Eiköhän korona ole riski kaikille. Kun tartunnan saa ei voi valita,
        otanko lievemmän vai vakavamman tautimuodon.


    • Anonyymi

      Isä autuas söi Rapuojasta onkimani särkiä illalla ku navetasta tuli 50-luvulla :D

      Skånepåg

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minua odottaa

      Joku todella ihana nainen jossain tulevaisuudessa. Siihen uskon ja luotan. 🤗❤️✨
      Sinkut
      219
      4157
    2. Miten toivoisit

      Teidän välien olevan tällä hetkellä? Tässä tilanteessa?
      Ikävä
      121
      4006
    3. Keksitkö keinon

      Miten voin nähdä ihastusta joka ei myönnä tunteitaan.
      Ikävä
      48
      3622
    4. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      63
      2958
    5. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2741
    6. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2508
    7. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2508
    8. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2396
    9. T- miehelle....

      Kuka sua rakastaa? Kertoi rakastavansa....
      Suhteet
      41
      2289
    10. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2235
    Aihe