Hyvä juttu, nyt puhutaan että opettajat pitäis saada kesällä työhön! Heillä on liian pitkä kesäloma, kymmenviikkoa, ja palkka juoksee lomakuilta! Se on epäreilua muita työntekijöitä kohtaan, joilla on vain kuukauden mittainen loma.
Opettajille kaavaillaan 4 viikon työrupeamaa kesälomalla, jotta olisi asiamukaista nostaa palkkaa.
Olen samaa mieltä. Muutenkin heillä on lyhyemmät työajat kuin muilla.
Olisi hienoa, jos tuo menisi läpi. Jokaisen on palkkansa eteen tehtävä töitä, ei sitä lomailusta kukaan saa.
Opettajat kesällä töihin
62
4457
Vastaukset
- todellakin
Niin muuten...miksi opettajilla on niin pitkä kesäloma ja meillä muilla yleensä vaan yksi kuukausi? Niin muuten??????????? Se on todella epäreilua muita kohtaan puhumattakaan muista lomista mitä väliin tulee mm joululomat, pääsiäiset, uusvuos jne, listahan on pitkääkin pidempi.
- Onnellinen ope
Miksi ette siis tekin ryhtyneet opettajiksi? Mikä kumma johdatti teidät noiden muiden, kaikin tavoin huonompien ammattien pariin? En voi kuin sääliä teitä. Toivottavasti ette ole ihan masennuksen syövereissä.
- urakkaliksa
Onnellinen ope kirjoitti:
Miksi ette siis tekin ryhtyneet opettajiksi? Mikä kumma johdatti teidät noiden muiden, kaikin tavoin huonompien ammattien pariin? En voi kuin sääliä teitä. Toivottavasti ette ole ihan masennuksen syövereissä.
Opettajilla on vuodessa 190 työpäivää. Työkausi alkaa 1.8. Koska opet eivät osaa säästää, on 190 päivän palkka jaettu 365 päivään. Siksi opet saavat jouluaatolta saman palkan kuin huomiselta.Ja palkka riippuu opetustuntien määrästä, suunnittelusta ei makseta erikseen.
Joten kateelliset, vaihtakaa alaa ja ryhtykää opettajiksi!Loppuupa opettajapula useimmista kunnista. - huono ja mikä hyvä ammatti
Jos huonot ammatit loppusivat, ei sulla ope rukka olisi vaateita, ei ruokaa eikä mitään, sillä jokuhan nekin on tehnyt! Ei voi olla huonoa ammattia, sillä jokaista ammattia tarvitaan, jotta elämä olisi mahdollista.
Sääli sitten, kun huonompia ammatteja enää ole, jolloin sinulla ei ole vaatteita mitä päällesi laitat tai ruokaa mitä suuhusi pistät. Silloin huomaisit olevasi aivan yksin! Vasta sittenkö huomaat mikä on huonoa ja mikä hyvää, kun jotakin puuttuu!!!
Huomioi vielä, että nyt oli kyse lomasta ja palkasta, eikä siitä mikä ammatti on huono ja mikä hyvä! - Onnellinen ope
huono ja mikä hyvä ammatti kirjoitti:
Jos huonot ammatit loppusivat, ei sulla ope rukka olisi vaateita, ei ruokaa eikä mitään, sillä jokuhan nekin on tehnyt! Ei voi olla huonoa ammattia, sillä jokaista ammattia tarvitaan, jotta elämä olisi mahdollista.
Sääli sitten, kun huonompia ammatteja enää ole, jolloin sinulla ei ole vaatteita mitä päällesi laitat tai ruokaa mitä suuhusi pistät. Silloin huomaisit olevasi aivan yksin! Vasta sittenkö huomaat mikä on huonoa ja mikä hyvää, kun jotakin puuttuu!!!
Huomioi vielä, että nyt oli kyse lomasta ja palkasta, eikä siitä mikä ammatti on huono ja mikä hyvä!Oletko koskaan kuullut sellaisesta asiasta kuin ironia?
Meidän opettajien pitää tietää kaikenlaista, muunmuassa tällaiset ironia-jutut. Monella menee ihan pitkät lomat näitä juttuja opetellessa... - opelle
Onko niitä onnellisia opeja vielä???? missähän päin maata olet? Täällähän saa koko ajan lukea että opet on ihan masennuksen alla. Mutta siitä sanomastasi ammatista, jokaista ammattia pitää arvostaa..on siinäkin meillä opettaja :) Sinunhan jos jonkun se pitäisi tietää, miten edes kehtaa sanoa noin??? (mitähän muut opettajat ajattelee Sinusta)Itselläni on ihan vakituinen virka sairaalassa, vastuualuekin on suuri, mutta silti minulla on vain 1kk lomaa. Niin ja sitten kesällä vaikka ehtisitte paneutua niihin vähemmälle jääneisiin oppilaisiin joita ette ehdi siellä muuten opettaa kun luokat on niin suuret, kun sitä niin valitatte jatkuvasti. Mutta muista tästä edespäin että JOKAISEN AMMATTIA PITÄÄ ARVOSTAA, MUISTA ILMAISTA SE MYÖS OPPILAILLESI!!!!
- Onnellinen ope
opelle kirjoitti:
Onko niitä onnellisia opeja vielä???? missähän päin maata olet? Täällähän saa koko ajan lukea että opet on ihan masennuksen alla. Mutta siitä sanomastasi ammatista, jokaista ammattia pitää arvostaa..on siinäkin meillä opettaja :) Sinunhan jos jonkun se pitäisi tietää, miten edes kehtaa sanoa noin??? (mitähän muut opettajat ajattelee Sinusta)Itselläni on ihan vakituinen virka sairaalassa, vastuualuekin on suuri, mutta silti minulla on vain 1kk lomaa. Niin ja sitten kesällä vaikka ehtisitte paneutua niihin vähemmälle jääneisiin oppilaisiin joita ette ehdi siellä muuten opettaa kun luokat on niin suuret, kun sitä niin valitatte jatkuvasti. Mutta muista tästä edespäin että JOKAISEN AMMATTIA PITÄÄ ARVOSTAA, MUISTA ILMAISTA SE MYÖS OPPILAILLESI!!!!
Ja toisaalta: ovathan ne muut ammatit sitten huonompia, kun me näin helpolla duunilla saamme näin pitkät lomat. Joten itsepä aloititte, älypäät.
Vielä toinen juttu: olen opettaja töissä, muutoin olen kyllä ihan ihminen. Enkä todellakaan aio syyllistyä yhtään mistään. Syyllistykää te ja syyllistäkää lapsianne, jos tahdotte. - nytten
Ja toisaalta: ovathan ne muut ammatit sitten huonompia, kun me näin helpolla duunilla saamme näin pitkät lomat. Joten itsepä aloititte, älypäät.
Vielä toinen juttu: olen opettaja töissä, muutoin olen kyllä ihan ihminen. Enkä todellakaan aio syyllistyä yhtään mistään. Syyllistykää te ja syyllistäkää lapsianne, jos tahdotte.Heips. Itse ainakin vastasin jo aloitettuun juttuun -> sinun, eli kuka aloitti ekaks? Ja toiseksi, voisit kyllä olla myös ihminen siellä koulussa, tiedätkö, ihan tunteella opettaisit niitä opplaita, sellainenhan ihmisen pitäis olla? Siis ei VAAN opettaja vaan ihmimillisyyttä mukaan :) PS: ei me sua syyllistetä eikä lapsiamme TIETENKÄÄN. Eivätkä opettajatkaan sais, kehua teidän pitäisi. Hei teeppä sillai ensi kerralla kun sun pitäis TAAS komentaa jotain oppilasta, sanoppas sille jotenkin nätimmin se asia, silleen hellyydellä, mutta kuitenkin tuimasti. Jopa tehoo. Ota myönteinen asenne, yllätyt miten oppilaasi suhtautuu suhun. Kehu yllättäen. No tämä oli tällainen asiasta erkaneminen mutta kun teki nyt mieli vähän kirjoitella :) kevät jatkot sulle ja niille lomipäivillesi niille pidemmille : ironiaa vai? :)
- Onnellinen ope
nytten kirjoitti:
Heips. Itse ainakin vastasin jo aloitettuun juttuun -> sinun, eli kuka aloitti ekaks? Ja toiseksi, voisit kyllä olla myös ihminen siellä koulussa, tiedätkö, ihan tunteella opettaisit niitä opplaita, sellainenhan ihmisen pitäis olla? Siis ei VAAN opettaja vaan ihmimillisyyttä mukaan :) PS: ei me sua syyllistetä eikä lapsiamme TIETENKÄÄN. Eivätkä opettajatkaan sais, kehua teidän pitäisi. Hei teeppä sillai ensi kerralla kun sun pitäis TAAS komentaa jotain oppilasta, sanoppas sille jotenkin nätimmin se asia, silleen hellyydellä, mutta kuitenkin tuimasti. Jopa tehoo. Ota myönteinen asenne, yllätyt miten oppilaasi suhtautuu suhun. Kehu yllättäen. No tämä oli tällainen asiasta erkaneminen mutta kun teki nyt mieli vähän kirjoitella :) kevät jatkot sulle ja niille lomipäivillesi niille pidemmille : ironiaa vai? :)
Tämän keskustelun aloitti nimimerkki "palkkansa eteen", joka en ole minä.
Olen tehnyt töitä aika kauan. Olen ihminen ja olen opettaja. Neuvot on kivoja, mutta mieluummin kasvokkain.
Ja sitä tuimaa hellyyttä saa tulla kokeilemaan tänne ihan milloin tahansa. Kouluthan ovat avoimia paikkoja. Ei muuta kuin ilmoittaudutte rehtorille ja sitten erilaisten ongelmatilanteiden kimppuun.
Tsemppiä vaan itsellesikin. Ironiassa on vielä opettelemista. - sitten
Tämän keskustelun aloitti nimimerkki "palkkansa eteen", joka en ole minä.
Olen tehnyt töitä aika kauan. Olen ihminen ja olen opettaja. Neuvot on kivoja, mutta mieluummin kasvokkain.
Ja sitä tuimaa hellyyttä saa tulla kokeilemaan tänne ihan milloin tahansa. Kouluthan ovat avoimia paikkoja. Ei muuta kuin ilmoittaudutte rehtorille ja sitten erilaisten ongelmatilanteiden kimppuun.
Tsemppiä vaan itsellesikin. Ironiassa on vielä opettelemista.Että sitä hellyyttä löytyy. Sinultakin opettajalta :) on se hienoa että voi näin kommentoida opettajia eikä saa edes jälki-istuntoa. Olen jo kouluni käynyt, onneksi. Että kiitos vaan kutsusta. Taitanee tämä opettaja keskustelu hiipua pikkuhiljaa...mutta oli kiva kommentoida, vai mitä? Niin ja siitä ironiasta, laitoit että siinä on vielä opettelemista. Kuten näet en ole sellainen ihminen joka sitä harrastaa, ei ole tapana. Yleensäkin menen väliin mikäli näen että isompi kiusaa pienempiään. Kesänjatkot, opettaja.
- Pitkät lomat ja mieletön pa...
Kuinkas pitkään AP on toiminut opena, että voi asiantuntijana kertoa open työpäivän pituuden??
Olen tehnyt työtä monella alalla, mutta missään päivät eivät ole venyneet niin pitkiksi kuin opettajana. Älkää te tampiot puhuko asioista, joista te ette näytä mitään tietävän!
Te järjen jättiläiset: eikö kannattaisi mieluummin kadehtia uutistenlukijoita? Teidän naivin logiikkanne mukaan hehän työskentevät vain muutamana päivänä viikossa vartin pätkiä...
Tervemenoa OKL:een! Ikävä kyllä vain harvat fiksut yksilöt läpäisevät testit!- opeopiskelija
Harvallapa on niin suuri vastuu kuin opettajilla! Palkka ei päätä huimaa, vastuussa olet niin koululle kuin oppilaille ja heidän vanhemmilleenkin. Olet välikätenä monessa asiassa.
Periaatteessa opettajalla on pitkä kesäloma. Harmi vain, että nykyään tykätään palkata pätkissä; olet töissä elokuusta kesäkuulle, sitten - hups vaan - työt loppuu jatkuakseen taas elokuussa. Olet muutaman kuukauden tyhjän päällä tai säästöjesi varassa; mitään työttömyyskorvauksia et saa näin lyhyeltä ajalta. Jos teet kesätöitä, olet taas aivan poikki syksyllä. Moni ope ei pysty irtaantumaan oppilaidensa asioista edes "loman" ajaksi, vaan keväältä mielen päällä olleet asiat jäävät kummittelemaan mieleen. Tästäkin syystä pitkä loma pitäisi opettajille sallia. Raskasta työtä, joskin palkitsevaa.
Tietysti soisin pitkän loman kaikille mahdollisille muillekin ihmisille, mutta se vaan ei taida olla mahdollista.. - ovat vastuullisia
opeopiskelija kirjoitti:
Harvallapa on niin suuri vastuu kuin opettajilla! Palkka ei päätä huimaa, vastuussa olet niin koululle kuin oppilaille ja heidän vanhemmilleenkin. Olet välikätenä monessa asiassa.
Periaatteessa opettajalla on pitkä kesäloma. Harmi vain, että nykyään tykätään palkata pätkissä; olet töissä elokuusta kesäkuulle, sitten - hups vaan - työt loppuu jatkuakseen taas elokuussa. Olet muutaman kuukauden tyhjän päällä tai säästöjesi varassa; mitään työttömyyskorvauksia et saa näin lyhyeltä ajalta. Jos teet kesätöitä, olet taas aivan poikki syksyllä. Moni ope ei pysty irtaantumaan oppilaidensa asioista edes "loman" ajaksi, vaan keväältä mielen päällä olleet asiat jäävät kummittelemaan mieleen. Tästäkin syystä pitkä loma pitäisi opettajille sallia. Raskasta työtä, joskin palkitsevaa.
Tietysti soisin pitkän loman kaikille mahdollisille muillekin ihmisille, mutta se vaan ei taida olla mahdollista..Vastuullisia ammatteja on paljon; Lääkäreillä on valtava vastuu, joskus on kyse elämästä ja kuolemasta, on vaarallisia ammatteja joissa on kaasuvaaroja , kuumuutta, myrkkyjä, on lentokapteeneita, merikapteeneita, niissä on ihmisistä vastuu, ym, joilla on vielä suurempi vastuu kuin opettajilla! Tuossa on murto-osa ammatteja joilla on suurempi vastuu kuin opettajilla.
Hekin saavat palkkansa tekemistä töistään, eikä lomailusta. Ja nuo jos ketkä ansaitsisivat enemmän lomia. - opeopiskelija
ovat vastuullisia kirjoitti:
Vastuullisia ammatteja on paljon; Lääkäreillä on valtava vastuu, joskus on kyse elämästä ja kuolemasta, on vaarallisia ammatteja joissa on kaasuvaaroja , kuumuutta, myrkkyjä, on lentokapteeneita, merikapteeneita, niissä on ihmisistä vastuu, ym, joilla on vielä suurempi vastuu kuin opettajilla! Tuossa on murto-osa ammatteja joilla on suurempi vastuu kuin opettajilla.
Hekin saavat palkkansa tekemistä töistään, eikä lomailusta. Ja nuo jos ketkä ansaitsisivat enemmän lomia.Plus että lääkärin ja opettajan vastuu on aika erilainen; lääkärillä on toki SUURI vastuu toimenpiteistä jne. mutta nykymaailmassa potilassuhteet tuskin syvenevät ja lääkäri on jatkuvasti tekemisissä potilaan sekä perheen ja kotiasioiden kanssa. Opettajan vastuu on pitkäjännitteisempää, sen takia asioista ei "pääse eroon" lomallakaan. Lääkärillä potilaat vaihtuvat tiuhaan, ei tule samanlaisia tunnesiteitä. Sitä tässä tarkoitin. Toki kaikki ammatit ovat vastuullisia, mutta on melkeimpä naurettavaa edes vertailla opettajaa ja lääkäriä. Vaikka opeilla (joillakin harvoilla nykyään) onkin pitkä lomansa, on lääkärien liksa vähän eri luokkaa..
- Eräs opettaja
omien lomiesi aikana palkkaa?
- Sisko
Mä tiedän useamman määräaikaisen opettajan, jotka joutuvat kesäkuukausiksi työttömiksi ja jatkavat samassa paikassa taas syksyllä. Ne on heittopusseja, kertakaikkiaan!
Jotakin tolkkua pitäisi saada tuollaiseen palkkausjärjestelmään!
Tsemppiä opettajat! Olette lomanne ansainneet!
- Opettaja
Ketä ne muut ovat, joihin opettajan työaikoja vertaat? Vertaa samalla opiskeluaikoja. Opettaja opiskelee lukion, 3 vuotta ja yliopiston, n. 5 vuotta. Opettajista tulee siis asvatustieteen kandidaatteja ja opiskeluaika on pitkä.
Vertaamalla muihin akateemisten alojen palkkaukseen, voi tulla siihen tulokseen, että opettaja saa puolipäiväpalkkaa, joten ei opettajia tarvitse nyt niin kadehtia. Ja jos vielä pännii, niin opiskelemaan vaan...- opeopiskelija
opettajat ovat maistereita, eivät kandeja.
- Opettaja
opeopiskelija kirjoitti:
opettajat ovat maistereita, eivät kandeja.
että silloin kun opiskelin, meistä kaikista tuli 160 ov:n kandidaatteja. Laittamalla rastin ruutuun saimme myös maisterin arvonimen. 120 ov:n kandit ovat uusi asia monelle.
- opeille empatiakoulutusta k...
Kesällä pakkokurssille kaikki opettajat ja harjoittelemaan miten kohdellaan pieniä ekaluokkalaisia ja miten selvitään siitä että toisia oppilaita pitää opettaa koska he eivät osaa jo valmiiksi lukea,laskea ja kirjoittaa tullessaan ekaluokalle kouluun kuten opet kuvittelevat.Opetkin joutuvat tekemään työtä palkkansa eteen,se olisi hyvä opettaa heille kesäloman aikana.
Samoin se miten puututaan koulukiusaamiseen ja miten se lopetetaan.- Eräs ope
monet opettajat jo tekevätkin. Ja harvalla työnantaja maksaa kursseja.
Ihan todella: opettajat ovat yksi niistä (harvoista) ammattiryhmistä, jotka kouluttautuvat loma-ajoillaan.
- asiat kuntoon
Kyllä olisi hyvä että opettajilla olisi se kuukauden mittainen työrupeama kesällä. Tällöin he voisivat paneutua tulevan vuoden tuntien suunniteeluun kunnolla ja perusteellisesti.
- kesäisin oli telkussakin!
Telkussa oli et pakkotyöhön! Että heidän olisi pakko mennä ja ottaa kesällä vastaan työtä. Jeps, se olisi naapurille katastrofi. Tosa se makaa päivät pitkät kesäsin parevekkeella tekemättä mitään. Enpä kyl tiiä yhtään muutakaan opettajaa joka palkkansa eteen mitään tekisi. Kaupungilla istuvat olutta lipittäen varmaan suurin osa.
Tuolla olis katujen siivousta, tai puistojen haravointia kesällä tai leikkikentällä tarvii joskus niitä puistotätejä. Ihan hyvää kesätyötä opettajille. Sehän on väliaikaista hommaa, joten sopii erinomaisesti.
Tai voishan niitä todellakin kouluttaakin. Lisäopetus heille ei olisi pahitteeksi, varsinkin tapakasvatus ja miten toimeen lasten kanssa. Oletko sinä hyvä opettaja tai miten minusta tulisi hyvä opettaja. Hyviä teemoja pakollisille kesäkursseille.
Eka ja tokaluokkalaisten opettajien kolmetuntiset päivät, niin he voisivat vielä työn jälkeen mennä pakollisille kursseille. Tai voisihan heistä tehdä koulutuntien jälkeen koulun siivojia, jotta saisivat työtunnit täyteen. Siinäkin säästäisi kun ei tarvitsisi olla koulun siivojia erikseen.
Kyllä ideoita olisi opettajien lisätunteihin vaikka kuin paljon, niitä pitää vaan alkaa ehdottamaan vanhempain illoissa ym jotta ne saadaan esille! Kyllä opettajien palkka pitää saada sidotuksi työtunteihin, eikä vapaa ajalle! Näin! - jenni
tämä nyt on näitä iänikuisuus aiheita toi itkeminen opettajien pitkista lomista.Älkää akateemisesti koulutetut vaivautuko edes vastaamaan, rakentavaa keskustelua aiheesta täällä tuskin saa aikaan. Itse tiedetään ja ne tietävät joilla on merkitystä kuinka asia oikeasti on, eivat noi jollottajat kuuntele selityksiä, pääasia on kova meteli.Olen tympiintynyt jo aikoja sitten, tämä asia nousee säännöllisin väliajoin:koskahan nousee yleiseen keskusteluun opettajien koulutuksen/työmäärään nähden erittäin huono palkka??!!ja muuten, toi kesällä töihin ehdotus ei tule koskaan toteutumaan, pakollisena ainakaan.
- Mariam
Jokainen päättää itse ammatinvalinnastaan, onneksi.
Itse en tunne kateutta opettajien lomia kohtaan. Opettajia tarvitaan, mikset itse ryhyisi opettajaksi? Tuskin sitten puhuisit lomasi lyhentämisestä.- muttei minun idea!
Minulla on ammatti jossa viihdyn, enkä koskaan ole haaveillut opettajan ammatista!
Ja sitäpaitsi ajatus ei ollut minun omani, jonka laitoin, se oli televisiosta saatu tieto! Ja minusta se uutinen oli hyvä, ei siksi että naurua hykerrellen nauttisin ja sanoisin "ähä ähä se on oikein", vaan koska se oli hyvä ja oikeudenmukainen. En paremmin pysy sitä perustelemaan.
Enpä usko, että ammattia valitaan lomien perusteella. Kyllä oma kiinnostus alaan on se tärkein pointti, jotta sitä työtä jaksaa tehdä! Mulla on kiinnostus ja palkkaus ammatilleni on minulle sopiva.
Pidän kuitenkin hyvänä asiana, että on huomattu epäkohta opettajien lomissa, että saadakseen palkkaa, on sen eteen tehtävä jotakin! - kun et
muttei minun idea! kirjoitti:
Minulla on ammatti jossa viihdyn, enkä koskaan ole haaveillut opettajan ammatista!
Ja sitäpaitsi ajatus ei ollut minun omani, jonka laitoin, se oli televisiosta saatu tieto! Ja minusta se uutinen oli hyvä, ei siksi että naurua hykerrellen nauttisin ja sanoisin "ähä ähä se on oikein", vaan koska se oli hyvä ja oikeudenmukainen. En paremmin pysy sitä perustelemaan.
Enpä usko, että ammattia valitaan lomien perusteella. Kyllä oma kiinnostus alaan on se tärkein pointti, jotta sitä työtä jaksaa tehdä! Mulla on kiinnostus ja palkkaus ammatilleni on minulle sopiva.
Pidän kuitenkin hyvänä asiana, että on huomattu epäkohta opettajien lomissa, että saadakseen palkkaa, on sen eteen tehtävä jotakin!edes kykene perustelemaan, vaan lauot latteita tyhmyyksiä ihan perstuntumalta, olisit vain hiljaa. En minäkään rupa sinun tai kenenkään työoloja sorkkimaan. Ei opettajat ilman syytä pala loppuun ja joudu aikaistetulle eläkkeelle, ääliö.
terveisin ei-opettaja - lomasi???
kun et kirjoitti:
edes kykene perustelemaan, vaan lauot latteita tyhmyyksiä ihan perstuntumalta, olisit vain hiljaa. En minäkään rupa sinun tai kenenkään työoloja sorkkimaan. Ei opettajat ilman syytä pala loppuun ja joudu aikaistetulle eläkkeelle, ääliö.
terveisin ei-opettajaYleensä asioista puhutaan perstuntumalla! Siitä se keskustelu lähtee. Jos kaikki tietäisivät kaikesta kaiken, ei sitä keskustelua olisi.
Pelottaako sua lomien menetys nyt, kun niistä on alettu puhumaan? Jos kyse olisi opettajien palkkojen nostamisesta, olisit varmaan innokas puhumaan etkä sanoisi kelleen et ole hiljaa, äläkä ala sorkkimaan toisten työoloja!
Ei se loppuun palaminen tule muusta kuin huonosti suunnitellusta ajankäytöstä, ja hallitsemattomasta ammatista. Kaikista ei ole kaikkeen, eikä kaikki pysty tekemään sitä ammattiakaan, mistä pitää.
Itse opiskelen aina uutta työni ohessa, joten kun kyllästyn tai potkitaan pihalle, on aina vara-ammatti. Nyt tällähetkellä pystyn tekemään kolmea eri alaa, joten jos tämä loppuu, kokeillaan seuraavaa. - Arvo
muttei minun idea! kirjoitti:
Pidän kuitenkin hyvänä asiana, että on huomattu epäkohta opettajien lomissa, että saadakseen palkkaa, on sen eteen tehtävä jotakin!Oletko itsekin kouluttautunut työhösi sen takia, että voisit mahdollisesti vaikka vapaa-ajallasi haravoida puistoja ja kerätä roskia? Äly hoi..
- ikuinen opiskelija=opettaja
Täydennyskoulutusta järjestetään kivasti pitkin kesää. Luettavaa saa kirjastosta ja kirjakaupoista. Uuden lukuvuoden suunnittelu kannattaa aloittaa heinäkuun puolella, että tulee hyvä eikä tule kiire.
Ja ne lyhyet työpäivät? Olen laskeskellut, että hyvinkin 50 tuntia tulee töitä tehtyä viikossa, joskus enemmän, joskus vähemmän. Ja tiesittekö, että opelle maksetaan opetustuntien mukaan, kaikki muu on sitten omaa harrastuneisuutta. Ylitöitä ei ole olemassakaan.
Katson ansainneeni lomani. Ansaitsisin mielelläni myös enemmän rahaa. Mutta tällainen valinta tuli tehtyä, ja kai minä tyytyväinen olen. Ainakaan en ole alaa vaihtamassa. - ay-tyyppi
Onkos kukaan huomannut, että opettajilla on 38 palkallista viikkoa, joiden palkka maksetaan 12 kuukauden jakajalla. Sen voi tarkistaa vaikkapa työantajan sivuilta. Kesätyö tulisi aika kalliiksi.
- joku vaan...
Eikö se ole jotenkin ansaitu loma kun pitää kuitenkin olla päivätpitkät joskus lähes kaistapäisen kakaralauman kanssa.
- enää 8 viikkoa... : )
...
- mikset
sit munapää ruvennu opettajaksi
- hullu! mitä siitä.
Koska ammattti ei kiinnostanut minua. Minulla on ammatti jossa viihdyn. Jossa on palkkaus kohdallaan, joskus ei, ja hyvät joustavat työajat, ja päätäntävalta siitä koska lomani pidän. Olen näes yrittäjä!
- mikset
Tsot tsot, eipäs haukuta tuntemattomia siellä!! Sulle sanoisin joka hulluksi siellä haukut, niin ja munapääksi. Että eihän opettajaksi voi hullu ruveta, eihän? tai se munapää? eihän? Pitäisköhän sunkin mennä pikkasen aikaisemmin nukkumaan että hermosi siellä lepäisivät :) et kai vaan ole opettaja ressukka? jos niin on niin sitten koetan ymmärtää sua, nehän on niin rikkirevittyjä. Mutta uni tekee hyvää, ensi yönä sitten mene ajoissa nukkumaan siellä.
- vapaus
mikset kirjoitti:
Tsot tsot, eipäs haukuta tuntemattomia siellä!! Sulle sanoisin joka hulluksi siellä haukut, niin ja munapääksi. Että eihän opettajaksi voi hullu ruveta, eihän? tai se munapää? eihän? Pitäisköhän sunkin mennä pikkasen aikaisemmin nukkumaan että hermosi siellä lepäisivät :) et kai vaan ole opettaja ressukka? jos niin on niin sitten koetan ymmärtää sua, nehän on niin rikkirevittyjä. Mutta uni tekee hyvää, ensi yönä sitten mene ajoissa nukkumaan siellä.
Anna ihmisen mölistä... tuollainen alkeellinen ilamisu voi olla ko. henkilölle ainut tapa tuoda itsensä julki. Lisäksi provokaatio ei ole kai mitenkään sinänsä kiellettyä? Haukkuminen tietysti menee niin, että se joka ilmaisee itseään alkeellisesti, häviää vääjäämättä!
- 45 tunnin
työviikko... ne perkeleet saa niin hyvää liksaa, että niiden pitäis tehdä väh. 45 tuntia työtä viikossa... tai sit lyhyemmät kesälomat. Aamu-TV:n uutisankkureilla on liian lyhyet päivät... liksaa vähemmäks. Kirurgeille pitemmät päivät!!!
- äärimmäisen rankkaa
Työ paperiteollisuudessa on raskasta ja vuorotyötä ja likaista ja vaarallista.
Työ koulussa on helppoa ja lisäksi opettajilla on vielä koulu avustajat apunaan, jotka tekevät lähes saman kuin opettajatkin. Joten luokassa on työ puolittunut. - Kysynpä vaan
äärimmäisen rankkaa kirjoitti:
Työ paperiteollisuudessa on raskasta ja vuorotyötä ja likaista ja vaarallista.
Työ koulussa on helppoa ja lisäksi opettajilla on vielä koulu avustajat apunaan, jotka tekevät lähes saman kuin opettajatkin. Joten luokassa on työ puolittunut.Oppilaana olostako ovat koulukokemukset?
Kouluavustajia saattaa olla joillakin opettajilla, joiden luokkiin on sijoitettu integroituja tai inklusoituja oppilaita.
- superteacher
Suurisuiset, opettajan työstä mitään tietämättömät tampiot täällä laukovat lapsentasoisia totuuksia.
Tässäpä ehdotus teille järjenjättiläisille:
Opettajana olen kokenut, että vanhemmuus on isillä ja äideillä pahemman kerran hukassa. Uhraan ilomielin kesälomani vanhempien kurssittamiseen vastuullisiksi aikuisiksi!
Josko se helpottaisi työnkuvaani, jotta voisin toimia opettajna, en äitinä/isänä, sosiaalityöntekijanä, poliisina, juristina...jne.
Tässä kurssiohjelma pääpiirteissään:
1) Opettajan työ:
* Mitä se sisältää ja mitä siihen ei pitäisi
kuulua. Fiksut vanhemmat ymmärtävät arvostaa
opettajan työtä, tampiot eivät (käytännön
harjoituksia)
Teemana: suutari pysyköön lestissään, eli opettaja opettaa ja vanhemmat kasvattavat!
2) Vanhemmuus:
* Vanhemman velvollisuudet: tähän paneudumme
erittäin syvällisesti!!!
mm. Miksi ja millaisia käytöstapoja tulee
jälkikasvulleen opettaa.
3) Lapset
* Säännöllisen päivärytmin ja rutiinien merkitys
Miten kasvatat lasta, jotta hänestä ei tule
levotonta alisuoritujaa.
Kun olet lapsia maailmaan saattanut, tarkoittaa se, että olet heistä vastuussa 24 h/vrk ainakin 18 vuoden ajan. Koska niin moni on laistanut tehtävänsä, toisin sanoen PITÄÄ LOMAA VANHEMMUUDESTAAN, autan teitä ilomielin paikkaamaan puutteenne!
Siis te suurisuiset vanhemmat: uhratkaa tekin kesälomanne, kun ette ole edes puolipäiväisesti tehtäväänne vanhempana hoitaneet!
Ilmoittautumisia voi laittaa tämän viesin perään!
(Voit vielä spesifioida oman perheesi ongelmia, niin teen laadukasta suunnitelutyötä juuri teidän perheenne ongelmien ratkaisemiseksi!)
Kesätöitä ja riemukasta yhteistyötä odotellen!
Superteacher
Ps. Te, jotka, annatte lastenne pompottaa itseänne, voin ottaa jälkikasvunne kesähoitoon kuukaudeksi. Siinä ajassa ehdin hyvin opastamaan heidät säännölliseen, terveelliseen ruokailurytmiin, liikuntaharrastusten pariin, opetan pelamaan lautapelejä, piirtämään, askartelemaan, vuorottelemaan, puhumaan kauniisti aikuisille, nukkumaan riittävästi ym. perusjuttuja, joita et ole tietämättömyyttäsi/ laiskuuttasi viitsinyt lapsellesi opettaa.
Voin vielä laittaa kirjalliset ohjeet kotiin, jotta selviätte lastenne kasvatuksesta!- Tiina
oli loistava idea! Minäkin ilmoittaudun töihin!
- Laura
Oletko kiltti, ja laitat minulle ne kirjalliset ohjeet. Minulla on kaksi lasta - ottaisin mielelläni molemmille omat, kun ovat vähän eri luonteisiakin.
Tuommoinen kurssikin olisi ihana. Kyllähän opettaja aina paremmin tietää, miten lapsia tulee kasvattaa kuin minä. Eihän meillä tosin ainakaan vielä ole isompia ongelmia ollut, mutta varmana niitä tulee, kun en ole opettaja, enkä siten voi osata itse kasvattaa.
Tosi kiva, että sinulla on itsetunto kohdallaan. Tiedät olevasi muita parempi ihminen - heijastuu varmaan lapsiinkin luokassasi, ja oppivat ihan eri tavalla katsomaan auktoriteettejä ylöspäin. Menee ehkä ihan palvonnaksi asti, kun oikein ego pullistuu.
Mitä varsinaiseen aiheeseen tulee: olen aina luullut, että opettajilla on kuukauden loma kesällä ja muu aika on tarkoitettu työntekoon - kuten seuraavan kouluvuoden suunnitteluun. Tätä keskustelua ja siinä olleita opettajien kommentteja lukiessani minulle on selvinnyt, että olen väärässä. Opettajat itse ainakin puhuvat kesäajasta ihan vaan lomana, joten on kai se uskottava, että se lomaa on.
Monet opettaja-äidit muuten siirtävät vanhempainrahan isälle kesän ajaksi ja palaavat työhön siksi aikaa, koska palkka on parempi kuin vanhempainraha. Että semmoista perheelle omistautumista löytyy opettajista. Töihin vaan ja perheen pienin isälle hoitoon! Vai olisikohan kuitenkin niin, että vetävät lonkkaa koko perheellä ja valtio ja kunta maksavat viulut vanhempainrahan ja palkan muodossa.
Ymmärrettävästi vaatii akateemisen loppututkinnon (huom. kandi - maisteria ei käsittääkseni sentään vaadita...), että keksii tällaisenkin tavan käyttää työnantajaa hyväkseen. - Tiina
Laura kirjoitti:
Oletko kiltti, ja laitat minulle ne kirjalliset ohjeet. Minulla on kaksi lasta - ottaisin mielelläni molemmille omat, kun ovat vähän eri luonteisiakin.
Tuommoinen kurssikin olisi ihana. Kyllähän opettaja aina paremmin tietää, miten lapsia tulee kasvattaa kuin minä. Eihän meillä tosin ainakaan vielä ole isompia ongelmia ollut, mutta varmana niitä tulee, kun en ole opettaja, enkä siten voi osata itse kasvattaa.
Tosi kiva, että sinulla on itsetunto kohdallaan. Tiedät olevasi muita parempi ihminen - heijastuu varmaan lapsiinkin luokassasi, ja oppivat ihan eri tavalla katsomaan auktoriteettejä ylöspäin. Menee ehkä ihan palvonnaksi asti, kun oikein ego pullistuu.
Mitä varsinaiseen aiheeseen tulee: olen aina luullut, että opettajilla on kuukauden loma kesällä ja muu aika on tarkoitettu työntekoon - kuten seuraavan kouluvuoden suunnitteluun. Tätä keskustelua ja siinä olleita opettajien kommentteja lukiessani minulle on selvinnyt, että olen väärässä. Opettajat itse ainakin puhuvat kesäajasta ihan vaan lomana, joten on kai se uskottava, että se lomaa on.
Monet opettaja-äidit muuten siirtävät vanhempainrahan isälle kesän ajaksi ja palaavat työhön siksi aikaa, koska palkka on parempi kuin vanhempainraha. Että semmoista perheelle omistautumista löytyy opettajista. Töihin vaan ja perheen pienin isälle hoitoon! Vai olisikohan kuitenkin niin, että vetävät lonkkaa koko perheellä ja valtio ja kunta maksavat viulut vanhempainrahan ja palkan muodossa.
Ymmärrettävästi vaatii akateemisen loppututkinnon (huom. kandi - maisteria ei käsittääkseni sentään vaadita...), että keksii tällaisenkin tavan käyttää työnantajaa hyväkseen.Kyllä opettajat ovat jo kauan olleet maistereita eli kaikilla on vähintään 160 opintoviikkoa yliopisto-opintoja ja ylempi korkeakoulututkinto. Ensi syksystä lähtien kai saa kandin paperit 120 ov:llä, mutta 160 ov vaaditaan vielä maisterilta.
Ihan tiedoksi vaan. Ja vaikka viestisi olikin kai "ironinen", niin totuus on, että liian usein tässä ammatissa törmää nykyään kadonneeseen vanhemmuuteen. Lapsia käy sääliksi. Sinä et arvatenkaan kuulu niihin, joten kurssi menisi hukkaan. Mutta valitettavasti meidän (=opettajien) arkipäivässämme Kurssin tarve on turhan ilmiselvää. - Outolintu vaan...
Sinäkö ne olet laatinut ne kirjalliset ohjeet lasten kasvatuksesta??? No huh, taidanpa ilmoittautua seuraavaan lentokoneeseen, ja lähteä kauas lapsineni!
Vai oletko kenties sinä viisas! Onko sua viisaampaa olemassakaan! Onko sulla kirjalliset ohjeet lapsen kasvatuksesta jääkaapin ovessa, jotta vieraasi osaavat teillä käsitellä lapsiaan oikein???
Sinun mielestä kaikki ihmiset ovat tampioita ja tietämättömiä, vain sinä tiedät kaiken. Niin olethan laatinut kirjalliset ohjeet lasten kasvatuksesta!!! Heh aikamoista... - Superteacher - myös maister...
Laura kirjoitti:
Ymmärrettävästi vaatii akateemisen loppututkinnon (huom. kandi - maisteria ei käsittääkseni sentään vaadita...), että keksii tällaisenkin tavan käyttää työnantajaa hyväkseen.Viestini oli suunnattu KAIKILLE SUURISUISILLE, OPETTAJAN TYÖSTÄ MITÄÄN TIETÄMÄTTÖMILLE TAMPIOILLE, JOTKA kuitenkin puhuvat opettajan työn helppoudesta, lyhyistä päivistä ym. soopaa. Se ei ollut siis suunnattu kaikille vanhemmille! Joudut ihan itse päättämään, kumpaan ryhmään kuulut!
Mitä tulee itsetuntooni. Kiitos se on kohdallaan. Saan paljon kiitosta työstäni kollegoilta, vanhemmilta sekä lapsilta. Tämän lisäksi olen onnistunut kasvattamaan kaksi hyväkäytöksistä lasta. Sen sijaan en kyllä pidä itseäni muita parempana, mutta kasvatuksesta ja lapsista tiedän varmasti 15 vuoden kokemuksella paljonkin!
Auktoriteetista,.. kyllä minä olen auktoriteetti luokassani ja siksi homma toimiikin! Ja tiedoksesi se ei poissulje läheistä kontaktia lapsiin. Ilman auktoriteettia ei vanhemmuudestakaan tule juuri mitään, ja sitähän juuri joudun työssäni paikkaamaan ja siksi kesäkursseja vanhemmille ehdottelenkin. Ymmärtänet, että autoritaarisuus on eri asia...
Jos haluat kirjalliset ohjeet: kerro ensin, missä asiassa sinulla on ongelmia lapsesi kanssa, niin voin kyllä antaa ratkaisuehdotukseni. - Superteacher
Outolintu vaan... kirjoitti:
Sinäkö ne olet laatinut ne kirjalliset ohjeet lasten kasvatuksesta??? No huh, taidanpa ilmoittautua seuraavaan lentokoneeseen, ja lähteä kauas lapsineni!
Vai oletko kenties sinä viisas! Onko sua viisaampaa olemassakaan! Onko sulla kirjalliset ohjeet lapsen kasvatuksesta jääkaapin ovessa, jotta vieraasi osaavat teillä käsitellä lapsiaan oikein???
Sinun mielestä kaikki ihmiset ovat tampioita ja tietämättömiä, vain sinä tiedät kaiken. Niin olethan laatinut kirjalliset ohjeet lasten kasvatuksesta!!! Heh aikamoista...Luepa viestini uudelleen. Sitä ei ollut suunnattu kaikille, vaan SUURISUISILLE, OPETTAJAN TYÖSTÄ MITÄÄN TIETÄMÄTTÖMILLE TAMPIOILLE ja ennen kaikkea niille, jotka eivät sitä ymmärrä arvostaa! Saat ihan itse päättää, oletko sellainen!
Ja jostain syystä juuri tälläisten perheiden lasten kanssa on ongelmia, ei niiden, jotka ymmärtävät tukea opettajan työtä!!! Vanha totuushan on, ettei omena yleensä kauas puusta putoa.
Järjissäni olen, vaikka aika usein tuntuu JÄRJETTÖMÄLTÄ, kun kuuntelen pieniä koululaisia ja sitä, miten he kotona pompottavat vanhempiaan.
Ps. Minulla ei ole valmiita kasvatusohjeita. Kerro ongelmasi, niin opastan sinua! - sinua!
Superteacher kirjoitti:
Luepa viestini uudelleen. Sitä ei ollut suunnattu kaikille, vaan SUURISUISILLE, OPETTAJAN TYÖSTÄ MITÄÄN TIETÄMÄTTÖMILLE TAMPIOILLE ja ennen kaikkea niille, jotka eivät sitä ymmärrä arvostaa! Saat ihan itse päättää, oletko sellainen!
Ja jostain syystä juuri tälläisten perheiden lasten kanssa on ongelmia, ei niiden, jotka ymmärtävät tukea opettajan työtä!!! Vanha totuushan on, ettei omena yleensä kauas puusta putoa.
Järjissäni olen, vaikka aika usein tuntuu JÄRJETTÖMÄLTÄ, kun kuuntelen pieniä koululaisia ja sitä, miten he kotona pompottavat vanhempiaan.
Ps. Minulla ei ole valmiita kasvatusohjeita. Kerro ongelmasi, niin opastan sinua!Sinulla tässä ongelmia näyttää olevan, ei minulla ja muilla!
- Tiina
sinua! kirjoitti:
Sinulla tässä ongelmia näyttää olevan, ei minulla ja muilla!
Todella yleinen vastaus ongelmalasten vanhemmalta....
- voi voi voi
Tiina kirjoitti:
Todella yleinen vastaus ongelmalasten vanhemmalta....
Suurin osa tuolla tavalla vastatessaan pakoilee vastuutaan, kun ei uskalla myöntää omia virheitään...kannattaisi opetella...!
- vanhempia
Laura kirjoitti:
Ymmärrettävästi vaatii akateemisen loppututkinnon (huom. kandi - maisteria ei käsittääkseni sentään vaadita...), että keksii tällaisenkin tavan käyttää työnantajaa hyväkseen.en ole opettaja, mutta ymmärrän tampiovanhempien aiheuttaman tilanteen; ne juntit luulevat olevansa hyviä vanhempia, ja opettaja on huono kasvattaja... vaikka totuus on aivan toinen. niitä k-päitä tuntuukin olevan paljon. lapsenikin luokalla ainakin kaksi.. halveksuvat mukavaa ja hyvää opettajaa avoimesti.. siat!
- Superteacher rules : )
sinua! kirjoitti:
Sinulla tässä ongelmia näyttää olevan, ei minulla ja muilla!
Mitäpä tuollainen TAMPIO osaisi muuta tuohon tekstiin lisätä, kun huomaa, että asia on juuri kuten "superteacher" kirjoitti.
Silloin ei voi muuta kuin voivotella omaa tietämättömyyttään ja järjen köyhyyttään.
- ei-ope
ihan vapaasti hakeutua opettajakoulutukseen, mikäli halajaa pitkää kesälomaa. Suomi on vapaa maa.
- Kesätöitä
Töihinhän tässä joutuukin kesällä... Pätevistä opettajista piti olla pula, mutta eipä vaan irtoa virkaa. Kunnat säästävät ja palkkaavat opettajia määräaikaisiksi, niin ettei heille tarvitse maksaa kesäajalta palkkaa. On melkoisen turhauttavaa tehdä koko lukuvuoden ajan niska limassa töitä ja joutua kesä-, heinä- ja elokuun (puoleen väliin asti) ajaksi työttömäksi. Kesäkuulta ei saa ansiosidonnaista päivärahaa, kun on omavastuupäivät ja lomarahat. Heinäkuun päivärahat saa huonolla tuurilla vasta elokuussa, kun työttömyyskassa ruuhkaantuu pahasti kesäkuukausien ajaksi. Ja samalla tietysti siirtyy palvelulisien saaminen ja eläkkeelle pääseminen. Kaikki opettajat eivät todellakaan saa viettää kesälomaa, vaan joutuvat oikeasti kesätöihin. Ja ahkerat ja tunnolliset kouluttavat itseään omilla rahoillaan mitä erilaisimmilla kursseilla.
Joku kirjoitti, että 1-luokan opettajilla olisi vain 3 tunnin päiviä. Se ei pidä paikkaansa. Luokanopettajan on opetettava viikossa vähintään 24 tuntia. Hyvällä tuurilla voi saada n. 1-4 viikkotuntia lisää, mikä nostaa edes vähän kehnoa kuukausipalkkaa. Peruskoulun luokanopettajan peruspalkka vastavalmistuneella on n. 2000 euroa/kk. Ja kun ne päivät eivät todellakaan lopu siihen, kun oppilaat pääsevät kotiin. On monistettavaa, korjattavaa, suunniteltavaa, tiedotettavaa, leikattavaa, liimattavaa, vanhempain tapaamisia, HOJKSien laatimista, palaveria jne. jne. Eikä kouluavustajat tee töitä opettajien puolesta. Hyvällä tuurilla ja resursseilla saa luokkaansa avustajan 2-3 tunniksi viikossa. Sopii itse kokeilla, kestääkö pää opettaa 28 oppilasta, joista muutama on takuulla oppimisvaikeuksinen tai häiriökäyttäytyjä.
Entä oletteko koskaan ajatelleet, että opettajat eivät voi itse valita loma-ajankohtaansa. On aina oltava lomalla, kun kaikki muutkin lomailevat eli lomakohteet ovat ruuhkaisia ja sesonkihintaisia ja pahimmillaan samassa lomakohteessa törmää oman koulunsa/luokkansa oppilaisiin. Tietysti voi anoa palkatonta virka-vapaata, mutta monenkaan lompakko ei kestä sitä eikä sijaisia ole aina kovin helppoa saada.
ps. Olisiko jollain kesätöitä tarjolla? - Tyytyväinen ope
Miksi suurin osa opettajista jaksaa aina valittaa työstään? Varmasti monessa, ellei jopa kaikissa, ammateissa on huonot puolensa, mutta muiden ammattikuntien edustajat eivät valita samalla tavalla kuin opettajat.
Opettajat valittavat raskaasta työstään (sitähän eivät muut työt ole). Opettajat valittavat huonosta palkastaan (muillahan aina on huippupalkat). Opettajat valittavat vähäisestä arvostuksesta, kokeiden korjaamisesta, hankalista oppilaista, vanhempainiltojen ym. järjestämisestä jne.
Minä olen toiminut opetustehtävissä aineenopettajana nyt viisi vuotta. Sitä ennen toimin kaupallisen yrityksen asiantuntijana useamman vuoden, joten kokemusta on muualtakin. Enkä todellakaan ymmärrä, miksi opettajat jaksavat valittaa. Toki on työhönsä tyytyväisiäkin, mutta missään muualla en ole törmännyt sellaiseen valittajien joukkoon kuin opettajien keskuudessa. Tässä työssä on mielestäni sekä hyvät että huonot puolensa, mutta huomattavasti enemmän niitä hyviä, esim.
- palkka on riittävä ja vuosityötunteihin nähden jopa hyvä
- lomat ovat pitkiä ja ne saa pitää parhaaseen loma-aikaan.
- työ on palkitsevaa, kun huomaa lasten oppivan uutta ja innostuvankin välillä jostain asiasta
- palautteen saa usein heti ja pienemmiltä oppilailta myös vilpittömän palautteen
- työpäivät "normaalia" lyhyemmät
- työssä voi myös käyttää omaa luovuuttaan
siinä nyt esimerkkejä. Olen todella tyytyväinen, että sain mahdollisuuden tutustua opettamisen ihmeelliseen maailmaan, enkä pois tästä halua. Nyt minulla on aikaa viettää enemmän aikaa myös omien lasteni kanssa. Minulla on kaikenikäisiä "työkavereita" ja saan monipuolisemman kuvan nykymaailmasta :)
Ja siitä iänikuisesta valittamisen aiheesta (ainakin meidän välitunneilla) eli palkasta. Tuntuu, että me opettajat emme suhteuta palkkaa työmäärään. Ja on turha väittää, että joku opettaja oikeasti joka päivä käyttäisi tuntitolkulla aikaa seuraavan päivän valmistelemiseen, minkä usein kuulee perusteluna. Sama opetusmateriaali on käytössä lähes muuttumattomana vuodesta toiseen.
Joku täällä mainitsi, että vastavalmistuneen opettajan alkupalkka on n. 2000 e/kk, opetusvelvollisuus 24 h/vko ja työpäiviä vuodessa 190. Jos ajattelisi, että opettaja tuolla palkalla käyttäisi opettamiseen ja tuntien valmistelemiseen ym. yhteensä 6 h/pv, tekisi se viikossa 30 h. Tuntipalkaksi tulisi n. 21 e/h. Kun normaalisti keskivertotyöaika on 37,5 h/vko, pitäisi siinä työssä ansaita lähes 3400 e/kk, jotta saisi suhteessa saman verran palkkaa kuin opettaja vastavalmistuneena, minimipalkalla. Monellako alalla pääsee samaan?- Opettaja
Hienoa, että olet tyytyväinen työhösi. Minä kuitenkin ihmettelen, että olet viisi vuotta tehnyt opettajan töitä, etkä ole tuon empaattisempi työtovereitasi kohtaa. Selkeästi sinunkin työpaikallasi on siis väsyneitä opettajia. En oikein usko, että opettajiin olisi karsiutunut joku supervalittajien joukko. Luulen, että olet aika yksin ajatuksinesi.
Itse olen ollut töissä postissa, Alkossa, siivoamassa, puutarhalla, konttorissa ja jopa monessa eri opettajainhuoneessa aikuiskoulutuksesta peruskoulun kaikille luokkatasoille. Nyt yli kymmenen vuotta olen ollut samassa koulussa. Viihdyn hyvin, mutta en kiistä epäkohtia ja haluan niistä myös puhua, että niitä joskus saataisiin paremmalle tolalle.
Luulen, että opettajista ahtaimmalla ovat nuoret luokanopettajat, joilla ei ole rikkaita vanhempia, perintöjä tms. Opintolainaa on paljon ja ehkä puolisokin on samalla alalla eli siis tuplasti kallista opintolainaa.
Opettajilta pyydetään perinteisiin, moraaliin, kilttiin luonteeseen tai ehkä lasten etuun vedoten tekemään palkattomia tehtäviä. Tämä on myös epäkohta, joka rassaa toisia enemmän kuin toisia.
Myönnän myös, että luettelemasi hyvät puolet ovat olemassa ja ilman niitä ei kukaan jaksaisikaan. Minäkin ajattelen, että puolipäivätyöstä puolipäiväpalkka (kun ajattelee koulutuksen pituutta) ja siten myös olen tyytyväisempi kuin moni muu. Mutta epäkohdat ovat olemassa ja olen todella huolissani nuorista luokanopettajista. Työnkuvahan onkin heillä hyvin erilainen (laajempi?) kuin aineenopettajilla ja palkka on vielä huonompi.
Setäni on jäänyt lukion lehtorin virasta eläkkeelle ja oli laskenut viimeisen palkkansa olleen suurinpiirtein yhtä iso kuin ensimmäisenkin. 40 vuodessa palkka oli siis hieman jäänyt kehityksessä jälkeen. - ope itsekin
Kyllä ihmetyttää tuo viestisi. Lähinnä silmiini pisti nuo lyhyet työpäivät. Kunpa työ olisikin vain tuntien pitämistä ja niiden suunnittelua. Kyllä todellisuudessa joudutaan istumaan kaikenlaisissa palavereissa oppilaiden asoissa, soitella koteihin, pitämään vanhempainkeskusteluja, tekemään opetussuunnitelmaa ja järjestämään käytännön kouluasioita, kuten itse esim. hoidan koulumme puolesta koulukyytejä (lähes kaikki oppilaat kulkevat koulukyydillä). Tämän myötä päivät venyvät, 50 tuntia menee viikossa helposti rikki. Ihmettelen, miten työtäsi teet, jos voit sanoa työpäiviä lyhyiksi.
- open työstä
ope itsekin kirjoitti:
Kyllä ihmetyttää tuo viestisi. Lähinnä silmiini pisti nuo lyhyet työpäivät. Kunpa työ olisikin vain tuntien pitämistä ja niiden suunnittelua. Kyllä todellisuudessa joudutaan istumaan kaikenlaisissa palavereissa oppilaiden asoissa, soitella koteihin, pitämään vanhempainkeskusteluja, tekemään opetussuunnitelmaa ja järjestämään käytännön kouluasioita, kuten itse esim. hoidan koulumme puolesta koulukyytejä (lähes kaikki oppilaat kulkevat koulukyydillä). Tämän myötä päivät venyvät, 50 tuntia menee viikossa helposti rikki. Ihmettelen, miten työtäsi teet, jos voit sanoa työpäiviä lyhyiksi.
Itse ainakin olen aivan tyytyväinen työaikoihini ja palkka on mikä on, riittää kyllä minulle. Itse olen onneksi virassa, joten saan kesältäkin ansaitsemani rahat. Väärin on se, että määräaikaiset/sijaiset eivät saa kesältä palkkaa, jos ovat kuitenkin koko lukuvuoden hommaa tehneet. Palkkahan on jaettu 12 kuukaudelle, joten 10 kuukautta opettajan hommaa tehnyt ansaitsisi kyllä ne 2 kuukauden rahatkin.
Narisevia opettajia tulee vastaan silloin tällöin, palkasta valittavia ja eläkepäiviään odottavia, jotka sysäävät kaiken ylimääräisen työn sillä vivulla nuoremmille opettajille. Mutta ei minun tarvitse heistä stressiä ottaa. Vaikea sanoa, millainen itse olen sitten, kun olen työssä ollut nelisenkymmentä vuotta. Arvostan kuitenkin vanhempia kollegoitani, olen saanut heiltä paljon vinkkejä ja apua.
On opettajia, jotka tekevät paljon ylimääräistä työtä viikossa, ja on niitä, jotka eivät. Itse olen keskitien kulkija. Yritän tehdä työni hyvin, mutta verenpainettani en aio nostaa, vaikka aina ei kaikki monisteet ja kalvot olekaan valmiina silloin, kun pitäisi. Nautin vapaa-ajasta, ja viikonloppua en todellakaan käytä kouluasioihin, jos ei ole ihan pakko. Työaikani loppuu klo 16 ja silloin ei tarvitse vastailla edes vanhempien puheluihin, minut saa kiinni välitunneilla opettajanhuoneesta.
Terveisiä kaikille opettajille ja ei-opettajille, ja hyvää kevään jatkoa!
- yhteisesti
Joopa joo, taas pääsee suomalaisten peruspiirre, NALKUTTAMINEN ja muiden asioista nuriseminen oikein kunnolla vauhtiin. Suomessa jokaisella on valta valita itse ammattinsa, jos et ole ryhtynyt opettajaksi, ei ole sinun asiasi mitä opettaja tienaa. Totta on, että sosiaalialan työt ovat todella ALIPALKATTUJA ja että esim. opettajat purnaavat tästä, mutta eivätpä ole ainoa ammattiryhmä joka työoloistaan/palkkauksestaan valittaa.
En ymmärrä tätä suomalaista asennetta, että toisen hyvä on itseltä pois. Jos joku ammattiryhmä haluaa parantaa oikeuksiaan, jotka sille kuuluu, niin miksemme voisi tällaista hyväksyä. Onko esim. opettajien palkankorotus tai pitkä kesäloma (jota useilla opettajilla ei enää edes ole) insinööreiltä, bussikuskeilta ja torimyyjiltä jotenkin pois.
Keksikää ihmiset vaikka joku harrastus. Tuollainen katkera elämänasenne ei ole kovin terveellinen.- nalkutuksesta
Etkö sinä opettaja (oletan että olet) tiedä että tämä suomi24 on juuri sellainen keskustelupalsta missä jokainen saa sanoa mielipiteensä. Eivät vain opettajat. Ja tämä tekstailu täällä on jonkinlaista harrastusta, voi kuinka monen monta elämänkokemusta täältä saakin lukea. Enemmänhän täältä saa tietoa kuin koulunpenkillä istuis päivät pitkät. Eikä me mitään katkeria olla, asiasta kiinnostuneita, kuka mistäkin. Oliko sinulla opettaja vielä jotain hampaankolossasi?
- lukea
tätä ketjua..
AAHHH! Kyllä tämä opettajan työ on sitten helppoa!
Käydään vähän työpaikalla lapsosia opettamassa jos viitsitään ja juodaan kahvia kaiket välitunnit.
Kuulee hyvin kaikki juorutkin samalla. Sitten taas
muutama tunti ja kotiin. Ja aina ollaan lomalla!
Kyllä olen hyvän ammatin valinnut! Niin että ryytykää te muut TAI: opiskelkaa opettajiksi, niin tekin saatte nämä edut! Opettajistahan on tulossa huutava pula piakkoin.
menen tästä korjailemaan kokeita...siis tarkoitin juomaan kaljaa ja löhöilemään...voi tätä nautintoa!- nimittäin
enää VIISI VIIKKOA töitä ja sitten se
PIIIIIITKÄ LOMA taas alkaa...kiva kattella
kun naapuri aina aamusin lähtee töihin ja
meikä se vaan koisaa..hyvät lomaltapaluurahat
muuten saadaan heinäkuus!
RYYTYKÄÄ TE KAIKKI MUUT!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1077746
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?1105997- 835177
- 1394546
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan113220- 552977
- 582938
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102444- 612437
Hei........
Pelkkä sun näkeminen saa mut hymyilemään pitkin iltaa. Oot niin 🤩😘 Edellinen poistettiin.562056