Huono gradu

Anonyymi

Luin gradua, jossa aineistona oltiin käytetty Suomi24-keskustelupalstaa. En ymmärrä, miten näin huonosti kirjoitettu gradu (https://jyx.jyu.fi/bitstream/handle/123456789/72703/URN:NBN:fi:jyu-202011206701.pdf?sequence=1&isAllowed=y) on voitu hyväksyä?

Miksi paraatipaikalla eli ensimmäisellä sivulla lukee "Maisterintutkielman" eikä Maisterintutkielma? Miksi yhdysviivan sijaan käytetään ajatusviivaa? Miksi sivulla 74 sulkuviitteessä on jätetty välilyönti pois ("ks. Lahti 2019:34, Harju 2018: 58")?

Miksi gradu on hyväksytty? Gradu pitää kirjoittaa puhtaaksi ennen kuin se palautetaan.

Minkä takia kustantaja WSOY:n jälkee lähdeluettelosta puuttuu piste?

"Goffman, Erving 1971: Arkielämän roolit: Oikeille jäljille rooliviidakossa. Helsinki: WSOY
Hacking, Ian 2009: Mitä sosiaalinen konstruktionismi on? Tampere: Vastapaino."

Miksi tämä gradu piti kirjoittaa?

Onko gradun ohjaus onnistunut, jos virheitä on näin paljon?

Kannattaako tällaista tutkimusta hyödyntää?

15

3692

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Heh-heh! Sinä itse et onnistu kirjoittamaan edes muutamaa virkettä virheettömästi!

    • Anonyymi

      Liikaa tekstiä, ei jaksa lukea

    • Anonyymi

      Opinnäytetietokannoissa voi mennä vahingossa väärä versio sisälle. Jos ei ole pirun tarkkana työn finaaliversiota tallettaessansa. Systeemi imaisee "lurps" ja siellä on lopullisesti maailman tappiin. Undo-palautustoimintoa ei ole. On aika monelle sekin käpy käynyt. Aikansa riepoo mutta vuodessa jo unohtuu töppäys. Harva toisten opinnäytetöitä missään tarvitsee. Suurin osa väitöskirjoistakin katoaa historian pimeään kaivoon. Vain murto-osaa opinäytteistä hyödynnetään referenssilähteinä.

      • Anonyymi

        Juuri näin! Gradu tarvitaan tutkintoon, siinä sen koko hyöty. Missään vakavassa tutkimuksessa ei viitata graduihin, ei laudaturinkaan arvoisiin. Poikkeuksena ehkä gradun tekijän oma myöhempi väitöskirja, jos se on samasta aihepiiristä. Harva väitöskirjakaan hyödyttää muita kuin tekijäänsä.

        Aloittajalle neuvoksi, älä perusta mitään kenenkään graduun!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin! Gradu tarvitaan tutkintoon, siinä sen koko hyöty. Missään vakavassa tutkimuksessa ei viitata graduihin, ei laudaturinkaan arvoisiin. Poikkeuksena ehkä gradun tekijän oma myöhempi väitöskirja, jos se on samasta aihepiiristä. Harva väitöskirjakaan hyödyttää muita kuin tekijäänsä.

        Aloittajalle neuvoksi, älä perusta mitään kenenkään graduun!

        Gradu tehdään vain itseään varten ja se on ensimmäinen vakavasti otettava osoitus tieteellisen tekstin suoltamisen taidosta. Eli piruillen voi sanoa, että gradu osoittaa tekijänsä osaavan käyttää lähteitä ja viittauksia oikein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Gradu tehdään vain itseään varten ja se on ensimmäinen vakavasti otettava osoitus tieteellisen tekstin suoltamisen taidosta. Eli piruillen voi sanoa, että gradu osoittaa tekijänsä osaavan käyttää lähteitä ja viittauksia oikein.

        Ei. Yliopistojen tutkimusten tarkoitus on tuottaa yhteiskuntaa hyödyttävää tietoa, vain itseä varten kirjoittamalla ei pitkälle pötkitä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei. Yliopistojen tutkimusten tarkoitus on tuottaa yhteiskuntaa hyödyttävää tietoa, vain itseä varten kirjoittamalla ei pitkälle pötkitä

        Gradu ei ole vielä varsinaista tutkimusta, vaan näyte siitä, että tekijä ehkä on koulutettavissa tohtoriksi ja tutkijaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin! Gradu tarvitaan tutkintoon, siinä sen koko hyöty. Missään vakavassa tutkimuksessa ei viitata graduihin, ei laudaturinkaan arvoisiin. Poikkeuksena ehkä gradun tekijän oma myöhempi väitöskirja, jos se on samasta aihepiiristä. Harva väitöskirjakaan hyödyttää muita kuin tekijäänsä.

        Aloittajalle neuvoksi, älä perusta mitään kenenkään graduun!

        Kielipankin kautta aineistoihin pääsee tunnistautumalla korkeakoulun tunnuksilla.


    • Anonyymi

      Ap voisi laittaa linkata oman gradunsa, niin pääsisimme tutkimaan sitäkin oikein suurennuslasilla ; ).

      Mutta kyllä se on niin, että aiheen (kuin aiheen) sisällöllinen käsittely ja omat huomiot ratkaisevat gradun tosiasiallisen laadun. Pikku typoja löytyy useimmista väitöskirjoistakin. Ei niitä siksi hylätä. Onneksi.

    • Anonyymi

      Mitä ihmettä taas!? 🤪

    • Anonyymi

      "Reprensentaatioiden analysoimisen jälkeen kävin aineiston läpi uudelleen diskurssin
      käsiteen lähtökohdista käsin. "

      Hyvä!

    • Anonyymi

      Aineistona saa käyttää mitä vaan, lähteet ovat eri asia, ja niistäkin saa löytyä muitakin kun akateemisia tutkimuslähteitä

    • Anonyymi

      Jos kirjoitusvirheet ja muut puutteet olisivat tuota tasoa yleisesti, niin meillä olisi varmasti fiksu ihmisyhteisö kaiken kaikkiaan.

    • Anonyymi

      Varmasti hyväksynnän kriteerit ovat täyttyneet. Tämä tutkielma on varmaan parempi, mutta periaatteessa approbaturkin on hyväksytty.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      191
      1980
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      123
      1081
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      785
    5. 58
      776
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      33
      690
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      618
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      574
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      538
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      512
    Aihe