Mikä on koneessa

Anonyymi

Kun koneen käynnistää niin usein menee bios valikkoon eli ei aina aukea työpöydälle..boottilevy on kyllä oikein valittu ja paristokin ei kovin vanha ole

14

73

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joskus jostain syystä siinä kestää jonkin aikaa että bios tunnistaa/löytää kiintolevyn, ja jos sitä ei löydy 'tietyssä ajassa', niin sitten tietokone luulee että kiintolevyä ei ole ja menee bios valikkoon.

      Yleensähän riittää että painaa reset-nappia niin homman pitäisi taas toimia.

    • Anonyymi

      Sulla voi olla bios patteri tyhjä (ostit jonkun tarjouseräpatterin halpamarketista?) tai sulla on joku boottaava laite tai tallennin usb-portissa, sitä ei tunnisteta kunnolla (virta ei riitä mm.)? Biosissa on joku suojaus joka tunnistaa ettei virkistystaajuus ole jossain oikea, haluaa uudet asetukset (mikä fail safe bios se sitten olikaan nimeltään ..). Se on patterista johtuvaa jos se tapahtuu aina kun laite on verkkovirrasta irti ..., ei sillon kun se on saanut seinästä sähköä levossa.

    • Anonyymi

      Kovalevy tai käyttis viallinen.

      • Anonyymi

        Juu, kannattaa tehdä kopio ajoissa ellei ole jo, saattaa hyvinkin olla hajoamassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, kannattaa tehdä kopio ajoissa ellei ole jo, saattaa hyvinkin olla hajoamassa.

        Uudemmat biossit, kuten moni vanhempikin, tekee aina tietokoneen käynnistyksen yhteydessä kiintolevyn S.M.A.R.T -tarkistuksen, ja kertoo kyllä heti jos kiintolevyssä on tai on odotettavissa vikaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudemmat biossit, kuten moni vanhempikin, tekee aina tietokoneen käynnistyksen yhteydessä kiintolevyn S.M.A.R.T -tarkistuksen, ja kertoo kyllä heti jos kiintolevyssä on tai on odotettavissa vikaa...

        Eivät ilmoita läheskään aina edes hd-levyissä ja sd-levyt voi hajota vielä yllättävämmin, eikä niille ole edes yhtä hyvää valvontaa.

        Minulla ollut aina levynvalvontaohjelma päällä ja usein tutkinut useammallakin, silti edellinen hd-hajosi vaikka näyttivät että on kunnossa. Sd-levyjä ei ole vielä itsellä ehtinyt hajota ja aka vähän löytyy tietoa netistäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät ilmoita läheskään aina edes hd-levyissä ja sd-levyt voi hajota vielä yllättävämmin, eikä niille ole edes yhtä hyvää valvontaa.

        Minulla ollut aina levynvalvontaohjelma päällä ja usein tutkinut useammallakin, silti edellinen hd-hajosi vaikka näyttivät että on kunnossa. Sd-levyjä ei ole vielä itsellä ehtinyt hajota ja aka vähän löytyy tietoa netistäkin.

        Hmmm..., minulla juuri tuollainen levynvalvontaohjelma yhden kerran ilmoitti että hdd-levylle tuli kirjoitusvirhe. Nykylevyillä nämä eivät enää niin vakavia ole kuin aiemmin koska SATA -levyt tällaisessa tilanteessa vain kirjoittavat tiedon toiseen paikkaan, mutta on kuitenkin merkki siitä että levy on hajoamassa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hmmm..., minulla juuri tuollainen levynvalvontaohjelma yhden kerran ilmoitti että hdd-levylle tuli kirjoitusvirhe. Nykylevyillä nämä eivät enää niin vakavia ole kuin aiemmin koska SATA -levyt tällaisessa tilanteessa vain kirjoittavat tiedon toiseen paikkaan, mutta on kuitenkin merkki siitä että levy on hajoamassa...

        C-asemalla vaarallisempaa jos virhe tulee kriittiseen kohtaan. Minulla klikkasi pari kertaa ennen käynnistymistä, en ehtinyt silloin tekemään mitään ja seuraavalla kerralla ei enää käynnistynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        C-asemalla vaarallisempaa jos virhe tulee kriittiseen kohtaan. Minulla klikkasi pari kertaa ennen käynnistymistä, en ehtinyt silloin tekemään mitään ja seuraavalla kerralla ei enää käynnistynyt.

        Lukuvirhe on aina kriittinen, kirjoitusvirhe ei niin kriittinen koska HDD tekee omat tarkistussummat ja tarkistaa ne datan kirjoituksen jälkeen. Jos siinä on virhe niin sektori tulkitaan virheelliseksi ja merkitään rikkinäiseksi ja tieto kirjoitetaan toiseen paikkaan ja annetaan hälytys valvontaohjelmalle.


    • Anonyymi

      Tuleeko siinä jokin virheilmoitus ensin, vai meneekö se ihan suoraan sinne biosiin?

      Pitääkö painaa jotain nappai ensin, kuten F1 tms., ensin, vai meneekö se ihan heti suoraan sinne biosiin?

    • Anonyymi

      Aivan yksinkertainen selitys on ettei laitekanta vastaa biossin asetuksia, kuten varmasti tiedät itsekkin, arvuuttelija.

    • Anonyymi

      Kyllä se nappiparisto kannattaisi tarkistaa aivan aluksi, volttimittarilla siis, ja katsoa onko kunnolla paikallakaan.

      • Anonyymi

        Koneenhan pitäisi käynnistyä, vaikka paristoa ei olisi ollenkaan. Tietysti päiväykset ovat sitten mitä ovat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koneenhan pitäisi käynnistyä, vaikka paristoa ei olisi ollenkaan. Tietysti päiväykset ovat sitten mitä ovat.

        Mutta silloin (huono BIOS-patteri tai ei sitä ollenkaan) siinä on "bad CMOS sum" tms. ja silloin SAATTAA mennä suoraan BIOSiin korjauksia vaatimaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1316
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      100
      1013
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      944
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      927
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      299
      807
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      97
      770
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      673
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      55
      613
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      141
      602
    Aihe