Mielialalääkkeitä vaihdevuosioireisiin?

Onko teille määrätty vaihdevuosimasennukseen, ahdistukseen mielialalääkkeitä? Käytän hormonilaastaria ja välillä Terolutia. Luultavasti keltarauhashormonimäärä tippuu kuun lopulla ja alkaa ahdistus, masennustuntemuksia vailla mitään ihmeempää syytä. Sellainen kaihoisa, surullinen olo ja maailman asiat painaa. Etenkin illalla nukkumaan mennessä. Mitä mielialalääkkeitä käytätte jos teillä vastaavaa...
4409
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 4

Vanhimmat

En käytä, mutta olen saanut eläkepaperit psyykkisillä syillä vaihdevuosien kynnyksellä. Tosin oireiluni on alkanut kovin paljon aikaisemmin. Kenenkään mieleen ei ole edes juolahtanut selvittää minun hormoniarvoja (tosin yksi diagnooseistani on sellainen, että sitä ei voi naishormoneilla selittää).

Aina välillä törmää siihen, että vaihdevuosi-ikäisen naisen ilmiselvästi vaihdevuosista johtuvia oireita hoidetaan psyykenlääkkeillä. Itse pidän sitä moraalittomana. Jopa psykoosilääkeitä on määrätty unettomuuteen. Jos perussyy on hormonien puute, niin mielestäni pitäisi arvoida uudelleen, onko korvaushoito kohdallaan. Jos sinulla on varaa, niin etsi vaihdevuosiin erikoistunut gynekologi. Eri lääkäreilläkin on omat asenteensa. Ehkä kannattaa mennä vaihdevuodet ylittäneelle naisgynekologille...?

Liikunta auttaa moneen asiaan. Oletko kokeillut?

Äänestä

Sinulla on joko väärä annos (liian pieni estrogeeniannos) tai epäsopiva annostelutapa hormonikorvaushoidossa. Pyydä lääkäriä korjaamaan annosta tai vaihtamaan lääke (esim. geeli, ihon kautta annostelu on turvallisin). Kaikki oireesi häviävät oikein säädetyllä hormonikorvaushoidilla, ei liian vähän eikä liikaa vaan juuri sopivasti sinulle.

Mielialalääkkeet aiheuttavat lisää sivuvaikutuksia, pöhnäistä oloa, seksuaalista kyvyttömyyttä, alentunutta työtehoa, vähentynyttä kykyä tunteisiin, aivosumua ja hienomotoriikan häiriöitä sekä kömpelyyttä, muun muassa.

Äänestä
  • Kaikki oireesi häviävät. Rohkeesti luvattu

    Äänestä

  • Anonyymi kirjoitti:

    Kaikki oireesi häviävät. Rohkeesti luvattu

    naiset joilla ollut rintasyöpä eivät voi käyttää hormooneja, osa käyttää ssri lääkkeitä. Mielestäni tuo lupaus että kaikki oireet häviävät on liioiteltu, ei ainakaan laastarihoidolla häviä. Laastari ei tehoa ahdistukseen...

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


Anonyymi kirjoitti:

Onko teille määrätty vaihdevuosimasennukseen, ahdistukseen mielialalääkkeitä? Käytän hormonilaastaria ja välillä Terolutia. Luultavasti keltarauhashormonimäärä tippuu kuun lopulla ja alkaa ahdistus, masennustuntemuksia vailla mitään ihmeempää syytä. Sellainen kaihoisa, surullinen olo ja maailman asiat painaa. Etenkin illalla nukkumaan mennessä. Mitä mielialalääkkeitä käytätte jos teillä vastaavaa...

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu