eivätkös tytöt ennen vanhaan oppineetkaan kaikkea kotoa? Oliko emäntäkoulu
jonkinlainen tulevien miniöiden korkeakoulu? maanviljelyskoulun vastine?
Mihin emäntäkouluja tarvittiin?
12
90
Vastaukset
- Anonyymi
Sieltä suurin osa meijänkylän peräkammaripojista saivat vaimokkeen :D
Högvalla - Anonyymi
Vanhempi sisar kävi emäntäkoulun. Hänen myötään opimme nuoremmatkin laittamaan ja syömään sieniä, tekemään muitakin ruokia kuin maitoperunoita ja ruskeaa kastiketta. Luulen että taustalla oli se että sopisi maalaistalon emännäksi. Sisar meni sen myötä hesalaiseen hotelliin kylmäköksi ja sai siitä työpaikan. Ja nyt puhun 50-luvusta. Vähän myöhemmin käytiin 3-4 kk:n talouskoulu, maanmainio kotihommien opiksi. Monelle ois tänä päivänä tarpeen, esim. esikoiselleni, joka käyttää personal-traineria, jolle lähettää opetetut annokset kännykuvana. Ei osaa itse suunnitella ja laittaa terveellistä, painon kurissa pitävää ja lihaksia sopivasti kasvattavaa ruokaa.
- Anonyymi
Emäntäkoulun käynyt voi toimia opettajana, Hän opetti taloustunneilla. Kiertäviä maidontarkkailijoita oli ja ne olivat käyneet emäntäkoulun. Kaikkiin ravintoalan töihin heillä oli todistuksensa ansiosta aina etusija. Tunnen monta emäntäkoulun käynyttä maatalon emäntää, ovat taitavia taloudenhoidossaan. Saivat hyvät miehetkin, pitäjän rikkaista taloista.
- Anonyymi
Oma äitini ei ollut maalla emäntänä vaikka tuon koulutuksen sai. Nuorena oli ravintolassa kylmäkkö. Vanhempana ei tehnyt tuollaisia töitä, vaan minusta aivan liikaa veronmaksajia tälle järjestelmälle 7, ja nyt niitä on lähes 60 veronmaksajaa)
Kun itse olen käynyt intin, tuo emäntäkoulutus olisi yks passeli vastike naispuolisoille vuodeksi jotka ei aseisiin halua sekaantua, kun meitin herroja pitäisi puolustaa ?- Anonyymi
Minulla oli eka kierroksen aviosiippana emäntäkoulun käynyt. Hyvä ruuanlaittaja ja huushollaska olikin, mutta kaikki loppuu aikanaan, kun laitettiin kantapäät vastakkain.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minulla oli eka kierroksen aviosiippana emäntäkoulun käynyt. Hyvä ruuanlaittaja ja huushollaska olikin, mutta kaikki loppuu aikanaan, kun laitettiin kantapäät vastakkain.
Panitteko kantapäät vatsakkain?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Panitteko kantapäät vatsakkain?
Heko , heko
Eiköhän emäntäkouluilla ollut suurikin vaikutus kansan elintapoihin ja elintasoon, kun koulussa opetettiin niin siisteyttä, hygieniaa, oikeita ja terveellisiä ravitsemustapoja kuin kasvatustakin nykyaikaisten työtapojen ja työkalujen käytön omaksumisen lisäksi.
Kehitystähän se on, kun talouteen isäntä vaatii kokemuksistaan oppineena traktorin ja moottorisahan, emäntä omistaan pesukoneen ja jääkaapin.- Anonyymi
Emäntäkoulut muutettiin sittemmin emätinkouluiksi peruskoulutasolla, jotka valmistavat naisia instagramiin tissipimuiksi ja ylemmällä asteella twitterinpo rnomalleiksi onlyfansohnou- sivustollle
Vastaava koulu miestensivustolla opettaa julkaisemaan palkkakuitin hinta 20 ja verotodistuksen hintaan 50 onlyfantasy-sivustoilla - Anonyymi
Emäntäkoulu oli yleissivistävä koulu,
monipuolinen hyvä ammattikoulu naisille
emäntäkoulun käyneet oli ja ON päteviä talojen emäntiä,
päteviä esm kokkeja ravintoloihin ym . pitopalveluun,
myös muuta monipuolista ammattitaitoa omaavia ihmisiä,
kuten ompelu, kudonta, ym.
puutarhan hoitoa, ym.- Anonyymi
Tällä palstalla on runsaasti ylsivistyneitä emäntiä jotka kasvattavat luomuvihanneksia jne melonit jne pomppien ja kertovat maatalon emännän arkipäivästä kahvipirtissä kirjallisella tasolla värikkäästi
- Anonyymi
Naisihmisten sivistämiseen ja opettamiseen, kuten kaikkia muitakin kouluja ja opintoja. Ja olisi ollut / olisi yhä vieläkin aivan yhtä tarpeellinen koulutus myös miehille, paljon parempi ja tarpeellisempi kuin armeijan sotaleikit. - Nm. Perusjutut päähän
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 427065
- 323968
- 473401
- 412968
- 172746
- 372238
- 162206
- 412173
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons472127- 402088