5-vuotiaan yökastelu

helpiä

Miten saisin 5 vuotiaan poikani kuivaksi öisin?
Ei juoda illalla paljoa ja käydään vessassa ennen nukkumaan menoa.
Ei herää aamuyöllä siihen että on märkä, sanoi että kun se pissa tulee niin hiljaa, ettei huomaa...Mikäs on se alusta ja mistä niitä saa, joka herättää pieneenkin pisaraan?

27

10956

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti minäkin

      meillä poika on nuorempi mut olen miettinyt samaa.. Neuvolasta kun kysyin niin siihen puututaan 5-vuotisneuvolassa. Onko teillä jo ollut? Jos on vasta tulossa niin ota siellä puheeksi..

    • muumi

      Meilläkin poika kasteli melkein joka yö 5-vuotiaana, se on kuulemma pojilla aika yleistä, neuvolasta sanottiin. Meidän poitsu on nyt kuuden vanha ja yökasteluja tulee vielä satunnaisesti, nyt oli kolmen viikon tauko ettei mitään ja nyt taas on tullut kolmena yönä peräkkäin. Lääkäri on määrännyt Minirin pillereitä yökasteluun, mutta meillä ei auttanut ja kolmen kuurin jälkeen en enään suostunut jatkamaan, kyllä se itsestään sitten kehittyy, nyt onkin jo paremmalla mallilla kun lääkekuurin aikaan. Kastelupatjaakin neuvolasta suositeltiin, mutta lääkäri oli sitä mieltä ettei siitä ole mitään hyötyä kun se hälyttää vasta kun vahinko on jo tapahtunut ja on aika kalliskin siihen hyötyyn nähden. Paljon enemmän on apua jos itse vaan jaksaa herättää jossain vaiheessa yöllä vessaan, niin että lapsi tosiaan herää ja tietää menevänsä vessaan ja jos on vaipat niin jätä ne pois ja laita lakanan alle muovitettu froteekangas, saa etolasta, epämukava tunne herätä aamulla märästä sängystä luulisi auttavan, pyykkiä tulee mutta on vaivan arvoista.
      Onkohan näistä neuvoista mitään hyötyä sinulle.

    • iiik

      Meillä syynä olivat minun ja mieheni välinen kireä ilmapiiri ja toistuva väittely/tappelu.
      Emme tajunneet , mutta se vaikutti poikaamme niin että hän kasteli sänkynsä joka yö.
      Neuvolasta saimme apua ja he ohjasivat meidät parisuhdeterapiaan.

    • auttoi

      Meidän poika kasteli myös liki 6vuotiaaksi. Nukkui vaan niin sikeästi ettei siihen herännyt. Neuvolan kautta saatiin lainaksi lakana joka hälyttää kun pienikin pisara siihen lorahtaa. Ääni oli aivan kamala ja poika pelästyi pahan kerran. Pidettiin sitä parina yönä ja siihen loppui yö pissat. En ihan lääkkeitä alkaisi vielä ton ikäiselle kokeilemaan. Onhan se vielä niin pieni että vahinkoja saakin sattua. Yleensä pojat kastelevat myöhempään, mutta kouluikään mennessä pitäisi jo loppua, sanoi neuvolan täti.

    • sitä tipasta hereille

      Kiitos asiallisista viesteistä!
      Eiköhän näillä pääse jo eteenpäin. Kiitos!

    • väsynyt äiti

      Kokeiltu on lääkkeet ja hälytin,ei auta.Parin viikon päästä lastenlääkärille aika.Yritän taas anoa hoitotukea,eihän raha auta,mutta pyykkiä tulee ja patjat kalliita.Vuosi sitten anomus hylättiin,kun ei ollut jatkuvaa lääkitystä.

    • j.j

      Meillä on kans 5-vuotias poika, joka kastelee usein yöllä. Ens kuussa on neuvola ja ajattelin puhua asiasta, mutta toistaiseksi olen ratkaissut sen niin, että käytän lapsen yöllä pissalla ennen omaa nukkumaanmenoa. Menen siis parisen tuntia myöhemmin nukkumaan kun poika. Hän hädin tuskin herää siihen, lorottelee puoliunessa pisut eikä edes muista seuraavana päivänä käyneensä yöllä vessassa. Peti on nyt pysynyt kuivana aamuun asti. Tuota voi siis koittaa, jos itse valvoo myöhempään kuin lapsi.

    • 5-vuotiaan tytön äiti

      Yökastelu on meilläkin joka öinen ilmiö. Minä jätin jo kauan aikaa sitten vaipat pois yökäytöstäkin (tytön ollessa n3v) koska toivoin että märkä sänky ja yöpuku tuntuisivat inhottavilta ja kastelu vähitellen loppuisi. Niin vaan ei ole käynyt ja tytön ollessa 4,5v hain neuvolasta "kastelupäiväkirjan" jota olen täyttänyt päivittäin. 5-vuotisneuvolassa sovittiin lääkäri käynnista ja nyt sekin on jo käyty. Pitäisi saada virtsanäyte aamuvirtsasta (on muuten hankala homma, kun tyttö kastelee sänkynsä yleensä aamuyöstä) ja kun on suljettu tulehdukset pois laskuista pitäisi aloittaa lääkekuuri.
      Hiukan minua arveluttaa lääkkeiden syöttäminen noin pienelle lapselle. Onko niistä jotain haitta vaikutuksia?? Ovatko kalliita? Missä vaiheessa ja miten/mistä hoitotukea haetaan?

      • 5.v

        Muistaakseni mahdollisuus hakea 5v.Pitää olla puoli vuotta joku hoito ja kastelupäiväkirja seuranta ja lääkärintodistus...Kelasta lapsenhoitotukihakemus.


      • muumi

        Siis toi hoitotukihomma on ihan täyttä huijausta. Me ollaan haettu hoitotukea kaksi kertaa ja on lääkärintodistukset, kastelupäiväkirjat, lääkekuurit kestäny sen puolivuotta, tuli kelasta päätös ettei hoitotukea myönnetä koska tästä kastelusta ei ole tarpeeksi vaivaa meille, ei siis perusteita tuen myöntämiselle, ja toinen syy oli se että ei ole aiheuttanut tarpeettomia kustannuksia. Lääkkeet on ihan sika kalliita ja meillä ne ei siis tehonnut ja kuten aiemmin tuolla kerroin kolmannen kuurin jälkeen niitä vielä lääkäri kehoitti antamaan, mutta enpäs minä enään viitsi lasta kiusata kun kerran kolme kuuria ei mitään ole auttanut niin kokeilen kotikonstein, joista onkin enemmän hyötyä. Ja minä mietinkin nyt että onkohan lapsen luonteella jotain tekemistä tämän kanssa, meidän poika ainakin on tosi herkkä. Meidän toinen poika joka täyttää kahden kuukauden kuluttua kolme on ollut jo aika kauan yökuiva ja päivälläkin käynyt itse potalla kaksi vuotiaasta ettei ole tarvinnut muistutella, ja hän on luonteeltaan ihan päinvastainen kuin vanhempi, oikeen itsepäisyyden perikuva.


      • ...
        muumi kirjoitti:

        Siis toi hoitotukihomma on ihan täyttä huijausta. Me ollaan haettu hoitotukea kaksi kertaa ja on lääkärintodistukset, kastelupäiväkirjat, lääkekuurit kestäny sen puolivuotta, tuli kelasta päätös ettei hoitotukea myönnetä koska tästä kastelusta ei ole tarpeeksi vaivaa meille, ei siis perusteita tuen myöntämiselle, ja toinen syy oli se että ei ole aiheuttanut tarpeettomia kustannuksia. Lääkkeet on ihan sika kalliita ja meillä ne ei siis tehonnut ja kuten aiemmin tuolla kerroin kolmannen kuurin jälkeen niitä vielä lääkäri kehoitti antamaan, mutta enpäs minä enään viitsi lasta kiusata kun kerran kolme kuuria ei mitään ole auttanut niin kokeilen kotikonstein, joista onkin enemmän hyötyä. Ja minä mietinkin nyt että onkohan lapsen luonteella jotain tekemistä tämän kanssa, meidän poika ainakin on tosi herkkä. Meidän toinen poika joka täyttää kahden kuukauden kuluttua kolme on ollut jo aika kauan yökuiva ja päivälläkin käynyt itse potalla kaksi vuotiaasta ettei ole tarvinnut muistutella, ja hän on luonteeltaan ihan päinvastainen kuin vanhempi, oikeen itsepäisyyden perikuva.

        Minkä ikäinen lapsi?


      • äiti myös_
        muumi kirjoitti:

        Siis toi hoitotukihomma on ihan täyttä huijausta. Me ollaan haettu hoitotukea kaksi kertaa ja on lääkärintodistukset, kastelupäiväkirjat, lääkekuurit kestäny sen puolivuotta, tuli kelasta päätös ettei hoitotukea myönnetä koska tästä kastelusta ei ole tarpeeksi vaivaa meille, ei siis perusteita tuen myöntämiselle, ja toinen syy oli se että ei ole aiheuttanut tarpeettomia kustannuksia. Lääkkeet on ihan sika kalliita ja meillä ne ei siis tehonnut ja kuten aiemmin tuolla kerroin kolmannen kuurin jälkeen niitä vielä lääkäri kehoitti antamaan, mutta enpäs minä enään viitsi lasta kiusata kun kerran kolme kuuria ei mitään ole auttanut niin kokeilen kotikonstein, joista onkin enemmän hyötyä. Ja minä mietinkin nyt että onkohan lapsen luonteella jotain tekemistä tämän kanssa, meidän poika ainakin on tosi herkkä. Meidän toinen poika joka täyttää kahden kuukauden kuluttua kolme on ollut jo aika kauan yökuiva ja päivälläkin käynyt itse potalla kaksi vuotiaasta ettei ole tarvinnut muistutella, ja hän on luonteeltaan ihan päinvastainen kuin vanhempi, oikeen itsepäisyyden perikuva.

        Joo, kastelua meilläkin... Meidän suvussa on kastelua melko paljon, joten syy tulee sieltä. Kotona on muuten rauhallista ja sopuisaa. Poika on ekaluokkalainen ja kastelee vieläkin satunnaisesti, tyttö on 5 ja nyt yleensä kuiva. Hänellä tehosi lääkkeet, jotka todella ovat mielettömän hintaiset. Lääkkeillä en ole huomannut kummankaan lapsen kohdalla sivuvaikutuksia. Sellaisia kasteluhousuja koitettiin, mutta nehän vingahtaa pienestä hikipisarastakin, poika ahdistui kun yöllä heräsi, eikä tajunnut koskaa kuusta ei maasta mitään =) Joten se ei käynyt meillä.
        Hoituesta vielä, toivottavasti Muumi luet. Muista laittaa siihen selkeesti kaikki jutut, eli piti ostaa uusia patjoja, vaippoja, pestä peittoja, lakanoita päivittäin jnejne, niin kyllä pitäisi saada tukea.
        Tuolla herkkyydellä ja hyväunisuudella uskon myös olevan vaikutusta =) Toisaalta ne ovat (hyviä) ominaisuuksia, joille ei voi mitään.
        Aika onneksi yleensä auttaa, vaikka tää vaiva on kyllä kohtalaisen kurja,sekä lapselle itselleen että vanhemmille.


      • muumi
        ... kirjoitti:

        Minkä ikäinen lapsi?

        Lapsi siis nyt kuusi vuotias, jos luet tarkempaan niin se kyllä löytyy tuolta ylempänä olevasta kirjoituksestani.


    • katjuli

      älkää hötkyilkö yökastelun kanssa.. minä itse olin yökastelija 13 vuotiaaks asti.. kokeiltiin erilaiia lääkkeitä... samoin patjaa mikä alkaa piipittämään jos se kastuu vähääkään... voin sanoa että patja ei auta.. minä pelkäsin sitä joka yö hirveästi kun se patja alko huutamaan... lääkärit sano et yökastelu johtu siitä et ei ollu vielä virtsaputki ja rakko kehittynyt niinkuin aikuisella... joillakin menee siihen vuosia että, seon kehittynyt niin paljon kun pitää... eli tämäkin on semmonen vaiva mikää jossain vaiheessa vain jää pois...

      • muumi

        Toi on kyllä totta, minullekin kerrottiin että kastelu johtuu kun joku, olikohan se nyt joku rauhanen tai joku semmonen juttu, tarpeeksi kehittynyt, joillakin se kehittyy hitaammin, varsikin pojilla yleistä. minulla siis nyt 6-vuotias poitsu. Ja sekin että se on myös perinnöllistä, minä itsekin kastelin vielä kouluiässä, en kyllä muista koska se loppui, mutta oli se itsellekin helpotus, että kyllä se lapsi itsekin siitä kärsii. Olen rajoittanut poikani juomista iltaisin, ja ihmettelinkin että miten voi sänky olla märkä vaikka ei illalla ole juonut moneen tuntiin, poitsu kävi veskissä salaa juomassa kun pesi hampaitaan, vähän oli nolona kun yllätin, että semmosta.


      • katjuli
        muumi kirjoitti:

        Toi on kyllä totta, minullekin kerrottiin että kastelu johtuu kun joku, olikohan se nyt joku rauhanen tai joku semmonen juttu, tarpeeksi kehittynyt, joillakin se kehittyy hitaammin, varsikin pojilla yleistä. minulla siis nyt 6-vuotias poitsu. Ja sekin että se on myös perinnöllistä, minä itsekin kastelin vielä kouluiässä, en kyllä muista koska se loppui, mutta oli se itsellekin helpotus, että kyllä se lapsi itsekin siitä kärsii. Olen rajoittanut poikani juomista iltaisin, ja ihmettelinkin että miten voi sänky olla märkä vaikka ei illalla ole juonut moneen tuntiin, poitsu kävi veskissä salaa juomassa kun pesi hampaitaan, vähän oli nolona kun yllätin, että semmosta.

        se menee tosiaa ohi jossai vaiheessa.. kuten myös itelläni... kyllähän se yökastelu vaivasi ja häiritssi mutta ei sille itse voi mitään...


      • terri
        katjuli kirjoitti:

        se menee tosiaa ohi jossai vaiheessa.. kuten myös itelläni... kyllähän se yökastelu vaivasi ja häiritssi mutta ei sille itse voi mitään...

        Niin, minunkin pikku tyttöni kasteli satunnaisesti vielä 14-vuotiaanakin joskus.

        Virtsan öistä eritystä säätelee vasopressiini-hormoni, jonka eritys pääsee joillakin vauhtiin vasta lähellä murrosikää. Hormonia voi ottaa suihkeena tai tabletteina (Minirin) jotka meillä kyllä auttoivat, mutta herraisä sitä niiden hintaa....


      • muumi
        terri kirjoitti:

        Niin, minunkin pikku tyttöni kasteli satunnaisesti vielä 14-vuotiaanakin joskus.

        Virtsan öistä eritystä säätelee vasopressiini-hormoni, jonka eritys pääsee joillakin vauhtiin vasta lähellä murrosikää. Hormonia voi ottaa suihkeena tai tabletteina (Minirin) jotka meillä kyllä auttoivat, mutta herraisä sitä niiden hintaa....

        Sitä suihketta, joka siis laitettiin nenään, ei enään valmisteta, on vain tabletit, jotka meillä ei auttanut.


    • Xyz

      Monesti ongelmaksi koettua asiaa pohditaan pinessä piirissä jossa kaikilla on sama tieto j atausta (neuvolat ym). Onhan tuo lasten yökastelu toki ongelmana muuallakin maailmassa. Siellä eräs tapa lähestyä asiaa on lapsille tehdyt suojahousut (joko sisältäen imuosan tai ilman) jotka on tehty kuin normaaliksi housuiksi, pojilla seikkailukuvioituina, tytöille rimsuilla yms. koristeltuina. Ne vaan ovat 'yöhousut', jotka laitetaan öisin jalkaan ja niitä pidetään, kunnes ongelma on ohi. Ne eivät ole varsinaisia vaippoja ja niiden imukyky on rajallinen, mutta usein se riittää pitämään vuoteen kuivana ja antaa lapselle häiriöttömän unen.
      Mielestäni kaikenlainen hössöttäminen, mukaan lukien lapsen herättävät anturilakanat eivät ole lapsen psyykkeelle paras tapa hoitaa asia. Jollei tutkimuksissa löydy mitään rakenteellista ongelmaa, on paras vain antaa ajan hoitaa asia, ja rajoittaa kastelun aiheuttamat lisävaivat, kuten lakanoiden pesu, minimiin.

      • Tyttö kuusi vuotta

        Ounastelen, että olet oikeassa. Turha lääketieteellistää tätäkin asiaa. Etenkin, kun Helsingin kaupungin terveydenhuolto on nyt siinä jamassa, että en edes onnistu saamaan lääkäriaikaa, joka vaaditaan patjan lainaamiseen. Miksi ryhtyä hirveään savottaan, jonka palkinnoksi saadaan kotiin laite, joka ei näköjään puolella lapsista edes tuo muuta tulosta kuin yöunien menetyksen ja paljon pyykkiä? Mutta voitko kertoa, minkälaisia housuja olet nähnyt, kotitekoisia vai kaupasta ostettuja? Toistaiseksi meillä on käytetty junior-jumbo-housuvaippoja, mutta pian ne eivät enää mahdu. Kävisiköhän aikuisille tarkoitetut virtsankarkailusuojat?


    • äiti kertaa 5

      Meillä tytär kasteli vielä ekalla luokalla.
      kokeilin yöllä raahata nukkuvaa lasta vessaan.
      ei annettu illalla juoda paljon,lääkehoitoakin yritettiin...jne.mutta ei auttanut.

      Tosiasiassa yökastelu on yleensä niiden lasten ongelma,jotka nukkuvat sikeesti ja lisäksi siihen on ihan lääketieteellinen syy.

      Kastelu voi kestää jopa 12 vuotiaaksi asti.

      Päätin lopettaa epätoivoiset yritykset ja antaa ajan tehdä tehtävänsä.
      Sitten kerran viikonloppuna vaipat oli loppunut yllätäen,eikä kaupat ollut auki.Yö meni ilman kastelua,eikä enää vaippoja maanantaina tarvinutkaan ostaa.

    • tavallinen esimerkki

      meillä kumpikin poika yökasteli noin eskari-ikään. Joskus vielä eka luokallakin sattui vahinkoja. Kummallakin oli sekä hälytin että Minirin hoidot ja seuranta neuvolassa. Hälytin juttu kesti aika pitkään. Siihen summeriin ei meillä nimittäin herännyt kukaan muu kuin minä. Mutta jossain oppaassa sanottiin ettei lapsen tarvikaan herätä, vaan hälytin aijan myötä ehdollistaa virtsan kehittymisjärjestelmää...

      menihän siinä aika monta vuotta, kun pokien ikäeroa on 2½ vuotta jne. Mutta nyt he on 13 ja 15 ja murheet on muuttuneet normaaliksi murkkuiäksi.

      Löysin muuten netti sivut www.yokastelu.net

      • tuulia

        Oon huomannut että ainakin "yliväsymys" saa aikaan märän herätyksen joskus aikaisin aamulla (aamuyöllä). Eli jos pojalla on ollut päivän mittaan vähän turhan paljon kaikkea touhua, niin vahinko sattuu... Sitten on vaan yritetty muutama päivä kiinnittää enemmän huomiota tahdin rauhoittamiseen päivän mittaan ja taas on sänky kuivana pysynyt. Onko alkuper. poika esim. päivähoidossa tms. joka yksinkertaisesti väsyttäisi poikaa liikaa?


    • jannu äiti

      itse sain pojalle apua neuvolasta, niitä alusta lakanoita saa neuvolasta ne on yleensä varattuja niitä on 3-4 käytössä neuvolan kautta voit varata ja antaa puhelin numerosi niin ne soittaa kotia , ne ei maksa mitään luulin että niistä ei oo apua mutta olikin meillä on loppunut ainakin yö kastelut siinä lakanassa on semmonen laite joka yhistetään siihen lakanaan minulla nuorin on 3v varmaan sillä sama homma eessä päin

    • drynites1

      Drynites on yksi vaippa-suojahousu,tukee ja on hyviä tuhrimiseen,yms.Pitää kakan ja pissat,vaippafettareille tarkoitettu.

    • yöpissa

      pakko kommentoida vaikka onkin vanha ketju... Rauhoittukaa ihmiset ja jättäkää ne lääkkeet sinne apteekkiin! moni lapsi oppii vasta kouluiässä jos silloinkaan.. toiset vasta kun murrosikä tulee... ei neli-viisivuotiaan tarvitse olla täysin yökuiva ja jos asiasta tehdään numero, niin ei se ainakaan auta. nykyään on hienoja lakanoita, jotka estää sen ettei patja mene pilalle.. melko usein tuo "vaiva" korjaantuu iän myötä. rauhoittakaa oma elämä, lapsen elämä ja ottakaa säännölliset rutiinit käyttöön...kyllä se muukin siitä rauhoittuu... Itselläni on monta lasta ja kaikki oppineet eri aikaan. yksi jo 2v yökuiva ja yhdellä vahinkoja tuli vielä ekaluokalla..

    • Ohimenevää

      Sama vanha juttu tässäkin osoitteessa... Mutta haluan kannustaa, rohkaista ja luoda toivoa. Nuorimmaiseni on poika, nyt jo 13 v. eikä ole ainakaan 8 vuoteen yökastellut. Mutta muistan elävästi, kuinka järkyttynyt olin tyttöjen äitinä, kun totesin, että poika herää vuosien ajan pissaisesta sängystään. Toki ymmärsin, ja rauhoitin mieleni, että kyseessä on täysin normaali ja ohimenevä ilmiö, se on lajityypillinen.
      Tässä asiassa kannattaa pysyä rauhallisena, ja tästä ilmiöstä ei saa tehdä mitään numeroa. Tästä asiasta ei kannata keskustella pojan kanssa. Ettei hän nolostuisi.
      Täytyy vaan uhrata muutamia patjoja pissaamiseen, ja pitää järki omassa päässä.
      Ei lääkkeille, olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      71
      5022
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      16
      2332
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1857
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1561
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      42
      1553
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1348
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1267
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      3
      1185
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1176
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1173
    Aihe