Kerrostalomme 2010 rakennettu ja huoneistokohtainen iv-kone mallia Ilto270. Koneessa huoltoukko säätää talveksi lämmön talteenoton talviasentoon ja koneessa on säätörulla sisäpuolella, ja se on säädetty 5 asteeksi. Nyt sisällä on ollut lämmintä yli 24 astetta vaikka patterien termareita olen pienentänyt. Onkohan iv-koneen lämpösäätö pielessä, eli pitäisikö rullasta säätää esim 20 asteeksi?
Ilto 270, iv-koneen säätö?
1
597
Vastaukset
- Anonyymi
IV-koneissa on yleensä kaksi termostaattiasetusta: jälkilämmitys ja jäätymisen esto.
Jälkilämmityksen termostaatin asetus määrää mihin lämpötilaan huoneistoon puhallettava ilma yritetään lämmittää pakkasilla (kun lämmönvaihdin ei lämmitä ilmaa tarpeeksi). Tämä kannattaa säätää 17 asteeseen. Tuon jälkilämmityksen teho on ylensä niin pieni (esim. 500 wattia), ettei sillä kyllä asuntoa lämmitetä. Eli kyllä se ylilämpö tulee ihan muualta.
Jäätymisen eston ("sulatuksen") termostaatin asetus määrää mihin lämpötilaan lämmänvaihtimen läpi mennyt huoneistosta poistettava ilma saa tipahtaa ennenkuin kone ryhtyy toimenpiteisiin estääkseen kennon jäätymisen. Usein tehdasasetuksena on juuri 5C, mjutta koneesta ja asunnosta riippuien sen voin säätää myös esim. 2-3 asteeseen, kunhan seuraa kovemmilla pakkasilla ettei kenno jäädy umpeen.
InsinööriX
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 372421
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla362416- 951731
Olen aina vain
Ihmeissäni siitä että oletko niin tosissani minusta? Mitä muut ajattelisi meistä?511300Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?861281Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau51175Kansanedustaja Teemu Keskisarja ei osallistu Linnan juhliin vaan natsikulkueeseen
Kerääkö poliisi taas natsiliput pois osallistujilta?2671029- 52976
Kumpi teistä rakastui ensin?
Sinä vai kaipaamasi henkilö (jos siis tunteet ovat molemminpuolisia)? Tai jos kyse ei ole vielä rakkaudesta, niin kumpi36747- 27740