Helsingin Sanomat ristikko 3143

Ristikko on varsin haastava ja ainakin minulle kovis. Osittain vaikeus perustuu hyviin vihjeisiin, mutta minusta turhan monessa kohdin vaikeus perustuu outoihin paikan- ja henkilönimiin. Yksi outo tuotemerkki oli myös ristikossa. Outo kansa voisi olla missä tahansa vaikeassa ristikossa.

Yksi hennkilöni tulee ristikkoon väärin. White-Getz on Alissa, mutta ristikkoon sopii ALLISA. Tästä huomautettiin minua ennen Sanarisin foorumissa. Laitoin asiasta palautteen Helsingin Sanomiin.

Seuraavien henkilöuden tunnistamisessa köytin apuna Googlen kuvahakua:
V1 - Erika Hess
S3 - Sten Suvio
En tunnistanut J1 ja M11 henkilöitä, mutta luulen, että ratkaisusanat ovat oikein.
Vihjeen "Onnin nimisiä" henkilöviittausta en löytänyt.

16

362

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tuli itsekin kirjoitettu nimi väärin. Alissa White-Gluz on etsitty henkilö.

• Syötin vielä suurennetusta digikuvasta leikatut kuvat J1 ja M11 kuvista Googlen kuvahakuun. J1 on Alan Shephard. M11 Google ei tunnistanut.

• Anonyymi

Tuliko taas nimi väärin?

• Anonyymi kirjoitti:

Tuliko taas nimi väärin?

Laitoin nimen ulkomuistista. Oikea kirjoitusasu on Alan Shepard. Pitäisi aina tarkistaa.

• G26 vihjekuvassa minulla on vaikeuksia hahmottaa, mitä kuva esittä. Luulin, että kuvassa on naskali, mutta siinä vaikuttaa olevan luuta. Mutta mitä muuta kuvassa on?

• Hahmotin lopulta. Löysin myös etsityn Onnin. Oli hankala kohta.

• R22 en keksinyt oikein hyvää logiikkaa.

• M11 -löytyi. Hän on Dalia Grybauskaitė.

• Tässä olikin kaksi outoa tuotemerkkiä/iaa. Firmoista/tuotemerkeistä löysin Googlella kellon, mutta en seuraavaan vihjeeseen liittyvää ratkaisusanaa: VAATEALAA

• Ristikossa on yli kymmenen ratkaisusanaa, jossa vaikeus perustui minulla faktan vaikeuteen. Kyllähän vastaavaa löytyy myös EV:n ja IJL-tiimin ritikoista. Em laatijoiden kohdalla vaikeat faktatiedot koskevat yleensä tv-,elokuva ja musiikkitriviaa. Välillä ärsyttävät nekin. EV ja IJL eivät kuitenkaan sorru mitättömiin maantieteellisiin kohteisiin kohteisiin. IJL ei sorru tuotemerkkeihin/firmoihin ja EV:kin vain äärimmäisessä hädässä.

• aatealan suhteenhHaulla

***** clothes

Google tarjosi vaatenimen, jossa on yksi kirjain vähemmän. Mutta jos saatuun ratkaisusanaan lisäsi sitaatit, ratkaisusana löytyi.

"*****" clothes

Etsitty tuotemerkki on siten yleisesti ottaen harvinainen. Ratkaisusanaa voi verrata intialaiseen pikkukylään.

• Kun en voi esittää mielipiteitäni siellä, missä pitäisi, tämä säie meni yksinkirjoittamuseksi ja osin muualla kirjoitetun kommentoinniksi.
      3143 myös nimimerkin Jiikoo (kommentti no 37) tuntemukset kuvaavat varsin hyvin omia tuntemuksiani:

Totesin eilen (16.) saaneeni tämän täyteen. Tyytyväinen en silti osaa olla. Kuvavihjeestä M7 (kirjoitusvälineet) tuleva vaakasanani on suomea, mutta ei tarkoita minulle mitään. Sitten on tuo eläinoletettu K6, josta saamani vaakasana ei korreloi vihjeen kanssa mielestäni mielekkäästi. Kellonimi näyttää tuottaneen muillekin päänvaivaa. Oma kellonimeni ei ole kellomerkki, mutta liittyy tavallaan kellojen maailmaan: kello- ja kultasepänliike Saksan Kasselissa!

En ole vielä osannut päättää, pitääkö minun olla tyytymätön omaan osaamattomuuteeni vai laatijan laveaan ”sinne päin” -suurpiirteisyyteen. Jos laatija olisi joku muu, en pitäisi ristikkoani ratkaistuna, mutta hänen kohdallaan olemme saaneet tottua kaikenlaisiin kummallisuuksiin.

K6 on minusta ihan kevollinen. M7 löysin Googlella sen, että laittamani sanaa on käytetty netissä. Vihjekuva ei kyllä mielestäni kuvaa sitä, mitä sanalla tarkoitetaan.

Ehkä Jiikoo on laittanut ratkaisusananoiksi eri sanat kun en Kasseliin liittyvää sanaa löytänyt.

Kellomerkkiin en saanut kellomerkkiä vaan erään kellomerkin tuotenimen. Vihje oli siten minunkin mielestäni vähän sinne päin, mutta eri tavalla.

Kun sanasto on perin juurin outoa ja vihjeitys on epätarkkaa, ei voi oikein koskaan olla varma, onko ratkonut ristikon oikein. Sen paremmin Jiikoo kuin minäkään emme voi olla varmoja, tuliko ratkaistua ristikko oikein. Varmaan moni muukin kokee samoin.

Vaikka vihjeissä on paljon hyvääkin, kokonaisuus ehä on sittenkin ala-arvoinen.

• Tapio-Huuhaa

Korjaus. Kysyttiin kellonimeä eikä kellon tuotemerkkiä.

Kellonimeksi sain kellon tuotenimen, joten mielestäni vihje on oikein. Kellomerkki ja eräs kellonimi ovat kyllä yleisellä tasolla varsin tuntemattomia.

• Anonyymi

"Pääfoorumissa" eräs innokkaimmista faneistakin kritisoi omituisuuksia, joten vähän jokainen alkaa olla niihin kypsä.
      Ristikkoja on vaikea ratkoa oikein, koska ei voi tietää, muten omituisia ratkaisusanoja laatija hyväksyy. Itse olen enemmän epäonnistinut kuin onnistunut.

• P16-17 on poikkeuksellusen suttuinen kuva. Ymmärtääkseni siinä on helluntailaistyylinen kastetilaisuus, jossa kastaja ja kastettavat ovat vedessä. Mitä nainen tekee, ei saa selvää vaan s pitää lähinnä arvata. Joku arveli ehkä oikein, että hän pitää nenästään kiinni.

• On varsin ikävää, jos raaja näyttää jäätelötötteröltä! Ihan näin huonoja kuvat eivät saisi olla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"

Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde
      Ensitreffit alttarilla
      19
      2460
    2. 148
      2214
    3. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      29
      2132
    4. Hullu liikenteessä?

Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.
      Kiuruvesi
      52
      2109
    5. Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"

Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1674
    6. Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?

Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks
      NATO
      387
      1583
    7. Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta

Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään
      Maailman menoa
      96
      1506
    8. Pyhäinpäivän aamua

Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      277
      1388
    9. Varokaa! Lunta voi sataa kohta!

Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm
      Maailman menoa
      13
      1369
    10. Kunta ostaa kivitipun

Kunnanjohtajan tuleva uusi ostokohde
      Lappajärvi
      130
      1346
    Aihe