Kiinteistön rasitteet

Anonyymi

Löydänköhän täältä suuntaa antavaa apua ennen kuin käännyn kunnan tai lakimiehen puoleen?

Tilanteeni.

Ostin syksyllä kiinteistön, jonka alueella kulkee noin 40 metrin matkalla kunnan kevyenliikenteenväylä. Se on rakennettu joskus 90-luvulla. Silti kauppakirjassa ainoa rasitteeksi merkitty on naapuritalolle kulkeva tie, joka menee tonttini halki.

Onko minulla tällaisessa tilanteessa joitakin oikeuksia?

Tilanne on aika hypoteettinen, koska minun puolesta kävelytie saa jatkaa kulkuaan tuossa, mutta noin niin kuin periaatteessa.

3

229

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kauppakirjalla ei ole asiassa mitään merkitystä.

Kiinteistörekisteriotteella on jonkinlainen merkitys, mutta ei silläkään ole juurikaan painoarvoa, niissä kun on usein virheitä, eivätkä ne nauti Valtiollisesta Uskottavuudesta, toisin kuin lainhuuto- ja rasitustodistus.

Lisäksi ostajan on pitänyt ymmärtää ihan omin silmin sen pyörätien olemassaolo ennen kaupantekoa, joten helpompi vain antaa olla.

• Anonyymi

Pyörätie ei ole rasite.

Jos tontti on ostettu ja rakennettu talo ennen jalankulku- ja pyörätien rakentamista, niin kaavoituksessa on tuosta tontista lohkottu pyörätien vievä osuus pois ja korvattu tontin silloiselle omistajalle.

Kiinteistö rekisteriotteessa tulee olla kaikki tonttiin kohdistuvat rasitteet jotka aloittaja jo mainitsee.

Kauppakirjaan tulee merkitä kaikki tonttia koskevat rasitteet ja joka on tuo tontin läpi kulkeva kulkutie.

Eli ette saa tuota pyörätietä siihen enään rasitteeksi taikka hinnan alennusta.

T. Lawetorder

• Anonyymi

Kunnallinen kulkuväylä (jalkakäytävä tai pyörätie) ei ole koskaan rasiteoikeus. Ne perustuvat pakkolunastettuun yleiseen alueeseen, joita ei voi merkitä rasitetodistukseen.

Tarkista siis omistamasi alueen rajat. Kaavasta näkyy tontin rajat ja yleiset alueet.

Jos kulkuväylä olisi vahongossa rakennettu yksityiselle alueelle, maanomistaja voisi vaatia sen poistamista. Todennäköisesti kunta tekisi kuitenkin silloin pakkolunastuksen ja korjaisi kaavan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5243
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5044
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4104
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3188
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2781
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      39
      1774
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe