Miten navigointi onnistuu, jos esim. aurikopurkaus tuhoaa satellitteja, vai meneekö kompassisuuntiman mukaan ? Meinaan nyt pitkänmatkan reittikoneita.
navigoinnista kyssäri
14
1118
Vastaukset
- Anonyymi
Niin ja voimakas purkaus sekoittaa myös kompassit, eli miten sitten navigoidaan ?
- Anonyymi
Inertiasuunnistus?
- Anonyymi
Mikä on sen toimintaperiaate ? Uusi asia mulle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä on sen toimintaperiaate ? Uusi asia mulle.
Ennen kuin kone lähtee liikkeelle, järjestelmään syötetään sen tarkka sijainti. Sen jälkeen kiihtyvyysanturit aistivat koneen liikkeet ja inertiajärjestelmä laskee koko ajan koneen sijaintia
Inertia (INS) on yksi sensori muiden joukossa liikennekoneen lennonohjsusjärjestelmälle ( FMS).
Inertia on täysin koneen ulkopuolisista järjestelmistä riippumaton, itsenäinen järjestelmä.
Kiihtyvyyksien mittaus perustuu uusimmissa järjestelmissä ns. laser-hyttiin. Tyypillinen INS koostuu kolmesta rinnakkaisesta yksiköstä joiden integriteettiä seurataan jatkuvasti.
Wikipediassa lisää.
Peter Tähtinen - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ennen kuin kone lähtee liikkeelle, järjestelmään syötetään sen tarkka sijainti. Sen jälkeen kiihtyvyysanturit aistivat koneen liikkeet ja inertiajärjestelmä laskee koko ajan koneen sijaintia
Inertia (INS) on yksi sensori muiden joukossa liikennekoneen lennonohjsusjärjestelmälle ( FMS).
Inertia on täysin koneen ulkopuolisista järjestelmistä riippumaton, itsenäinen järjestelmä.
Kiihtyvyyksien mittaus perustuu uusimmissa järjestelmissä ns. laser-hyttiin. Tyypillinen INS koostuu kolmesta rinnakkaisesta yksiköstä joiden integriteettiä seurataan jatkuvasti.
Wikipediassa lisää.
Peter TähtinenKorjaus typoon:
Laser-HYRRIIN - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korjaus typoon:
Laser-HYRRIINNytpä tuli hyvä pläjäys asiaa. Kiitos.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nytpä tuli hyvä pläjäys asiaa. Kiitos.
Lisätietoa pläjäykseen!
Jo kolumpuksen aikoihin oli käytössä idiottivarma suunnistussysteemi joka toimii vieläkin, jos käyttäjä sen osaa.
Jokaisessa valtamerilaivassa on vähintään yksi sellainen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lisätietoa pläjäykseen!
Jo kolumpuksen aikoihin oli käytössä idiottivarma suunnistussysteemi joka toimii vieläkin, jos käyttäjä sen osaa.
Jokaisessa valtamerilaivassa on vähintään yksi sellainen.Viikingeilläpä ei kompasseja ollut. Tähtien avulla suunnistvat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Korjaus typoon:
Laser-HYRRIINKerro vielä se, miksi lentokoneissa ei käytetä hyrräkompassia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro vielä se, miksi lentokoneissa ei käytetä hyrräkompassia.
Jos englanninkieli sujuu, suosittelen aluksi lukemaa tämän artikkelin.
https://www.airspacemag.com/flight-today/how-things-work-ring-laser-gyros-32371541/
Ja tosiaankin useimmissa lentokoneissa on käytössä hyrrämittareita, joita ovat tyypillisesti
- keinohorisontti
- suuntahyrrä (”hyrräkompassi”)
- kaartomittari
Näissä kaikissa on ytimenä hyrrä (gyroskooppi) joka pyörii tyypillisesti vähintään 10.000 kierrosta minuutissa, joko ilmavirran (alipaineen) tsi sähkön voimalla.
Peter - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos englanninkieli sujuu, suosittelen aluksi lukemaa tämän artikkelin.
https://www.airspacemag.com/flight-today/how-things-work-ring-laser-gyros-32371541/
Ja tosiaankin useimmissa lentokoneissa on käytössä hyrrämittareita, joita ovat tyypillisesti
- keinohorisontti
- suuntahyrrä (”hyrräkompassi”)
- kaartomittari
Näissä kaikissa on ytimenä hyrrä (gyroskooppi) joka pyörii tyypillisesti vähintään 10.000 kierrosta minuutissa, joko ilmavirran (alipaineen) tsi sähkön voimalla.
PeterEipä tosiaankaan löydy lentokoneista hyrräkompassia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos englanninkieli sujuu, suosittelen aluksi lukemaa tämän artikkelin.
https://www.airspacemag.com/flight-today/how-things-work-ring-laser-gyros-32371541/
Ja tosiaankin useimmissa lentokoneissa on käytössä hyrrämittareita, joita ovat tyypillisesti
- keinohorisontti
- suuntahyrrä (”hyrräkompassi”)
- kaartomittari
Näissä kaikissa on ytimenä hyrrä (gyroskooppi) joka pyörii tyypillisesti vähintään 10.000 kierrosta minuutissa, joko ilmavirran (alipaineen) tsi sähkön voimalla.
PeterTaitaa olla petterin taidot ja tiedot lainausmerkeissä lukuunottamatta taitoa maissipeltoon laskeutumiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa olla petterin taidot ja tiedot lainausmerkeissä lukuunottamatta taitoa maissipeltoon laskeutumiseen.
Kas kun otitkin tuon Siljansnäsin onnettumuuden esimerkiksi. Minusta se (ohra)peltoon sakkaaminen oli ehdottomasti surkein aikaansaannokseni 40 v lentäjänurallani.
Peter
- Anonyymi
Kajakissa eli meloen liikutettavassa vesikulkuneuvossa, magneettinen kanteen kiinnitety kompassi, on täysin mahdoton, koska kun kajakki johtaa sähköä ja vedessä on jotain sähköisyyttä, sähköistyneiden potkureiden jälkeen alkaa, tälläinen kansikompassi, vaeltelemaan ja näyttää magneettiset, kompassisuunnat väärin.
Kajakissa tulee aina, kompassia tarvittaessa, käyttää kädessä pidettävää, maasto/marssi kompassia. Halpaa ja kansanomaista, lähiluonto retkeily toimintaa.
Maastokompassissa, on naru, jonka avulla, sen saa melontaliiviin kiinni ja käyttötarpeen jälkeen, sujautettua melontaliivin taskuun, kätevää ja helppoa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va1343060- 71630
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?2221354Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J701191- 441171
- 371041
Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va381022Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke133987- 47954
Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.36897