navigoinnista kyssäri

Anonyymi

Miten navigointi onnistuu, jos esim. aurikopurkaus tuhoaa satellitteja, vai meneekö kompassisuuntiman mukaan ? Meinaan nyt pitkänmatkan reittikoneita.

14

1136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin ja voimakas purkaus sekoittaa myös kompassit, eli miten sitten navigoidaan ?

    • Anonyymi

      Inertiasuunnistus?

      • Anonyymi

        Mikä on sen toimintaperiaate ? Uusi asia mulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on sen toimintaperiaate ? Uusi asia mulle.

        Ennen kuin kone lähtee liikkeelle, järjestelmään syötetään sen tarkka sijainti. Sen jälkeen kiihtyvyysanturit aistivat koneen liikkeet ja inertiajärjestelmä laskee koko ajan koneen sijaintia

        Inertia (INS) on yksi sensori muiden joukossa liikennekoneen lennonohjsusjärjestelmälle ( FMS).

        Inertia on täysin koneen ulkopuolisista järjestelmistä riippumaton, itsenäinen järjestelmä.

        Kiihtyvyyksien mittaus perustuu uusimmissa järjestelmissä ns. laser-hyttiin. Tyypillinen INS koostuu kolmesta rinnakkaisesta yksiköstä joiden integriteettiä seurataan jatkuvasti.

        Wikipediassa lisää.

        Peter Tähtinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen kuin kone lähtee liikkeelle, järjestelmään syötetään sen tarkka sijainti. Sen jälkeen kiihtyvyysanturit aistivat koneen liikkeet ja inertiajärjestelmä laskee koko ajan koneen sijaintia

        Inertia (INS) on yksi sensori muiden joukossa liikennekoneen lennonohjsusjärjestelmälle ( FMS).

        Inertia on täysin koneen ulkopuolisista järjestelmistä riippumaton, itsenäinen järjestelmä.

        Kiihtyvyyksien mittaus perustuu uusimmissa järjestelmissä ns. laser-hyttiin. Tyypillinen INS koostuu kolmesta rinnakkaisesta yksiköstä joiden integriteettiä seurataan jatkuvasti.

        Wikipediassa lisää.

        Peter Tähtinen

        Korjaus typoon:

        Laser-HYRRIIN


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaus typoon:

        Laser-HYRRIIN

        Nytpä tuli hyvä pläjäys asiaa. Kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nytpä tuli hyvä pläjäys asiaa. Kiitos.

        Lisätietoa pläjäykseen!
        Jo kolumpuksen aikoihin oli käytössä idiottivarma suunnistussysteemi joka toimii vieläkin, jos käyttäjä sen osaa.
        Jokaisessa valtamerilaivassa on vähintään yksi sellainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisätietoa pläjäykseen!
        Jo kolumpuksen aikoihin oli käytössä idiottivarma suunnistussysteemi joka toimii vieläkin, jos käyttäjä sen osaa.
        Jokaisessa valtamerilaivassa on vähintään yksi sellainen.

        Viikingeilläpä ei kompasseja ollut. Tähtien avulla suunnistvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaus typoon:

        Laser-HYRRIIN

        Kerro vielä se, miksi lentokoneissa ei käytetä hyrräkompassia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro vielä se, miksi lentokoneissa ei käytetä hyrräkompassia.

        Jos englanninkieli sujuu, suosittelen aluksi lukemaa tämän artikkelin.

        https://www.airspacemag.com/flight-today/how-things-work-ring-laser-gyros-32371541/

        Ja tosiaankin useimmissa lentokoneissa on käytössä hyrrämittareita, joita ovat tyypillisesti
        - keinohorisontti
        - suuntahyrrä (”hyrräkompassi”)
        - kaartomittari

        Näissä kaikissa on ytimenä hyrrä (gyroskooppi) joka pyörii tyypillisesti vähintään 10.000 kierrosta minuutissa, joko ilmavirran (alipaineen) tsi sähkön voimalla.

        Peter


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos englanninkieli sujuu, suosittelen aluksi lukemaa tämän artikkelin.

        https://www.airspacemag.com/flight-today/how-things-work-ring-laser-gyros-32371541/

        Ja tosiaankin useimmissa lentokoneissa on käytössä hyrrämittareita, joita ovat tyypillisesti
        - keinohorisontti
        - suuntahyrrä (”hyrräkompassi”)
        - kaartomittari

        Näissä kaikissa on ytimenä hyrrä (gyroskooppi) joka pyörii tyypillisesti vähintään 10.000 kierrosta minuutissa, joko ilmavirran (alipaineen) tsi sähkön voimalla.

        Peter

        Eipä tosiaankaan löydy lentokoneista hyrräkompassia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos englanninkieli sujuu, suosittelen aluksi lukemaa tämän artikkelin.

        https://www.airspacemag.com/flight-today/how-things-work-ring-laser-gyros-32371541/

        Ja tosiaankin useimmissa lentokoneissa on käytössä hyrrämittareita, joita ovat tyypillisesti
        - keinohorisontti
        - suuntahyrrä (”hyrräkompassi”)
        - kaartomittari

        Näissä kaikissa on ytimenä hyrrä (gyroskooppi) joka pyörii tyypillisesti vähintään 10.000 kierrosta minuutissa, joko ilmavirran (alipaineen) tsi sähkön voimalla.

        Peter

        Taitaa olla petterin taidot ja tiedot lainausmerkeissä lukuunottamatta taitoa maissipeltoon laskeutumiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla petterin taidot ja tiedot lainausmerkeissä lukuunottamatta taitoa maissipeltoon laskeutumiseen.

        Kas kun otitkin tuon Siljansnäsin onnettumuuden esimerkiksi. Minusta se (ohra)peltoon sakkaaminen oli ehdottomasti surkein aikaansaannokseni 40 v lentäjänurallani.

        Peter


    • Anonyymi

      Kajakissa eli meloen liikutettavassa vesikulkuneuvossa, magneettinen kanteen kiinnitety kompassi, on täysin mahdoton, koska kun kajakki johtaa sähköä ja vedessä on jotain sähköisyyttä, sähköistyneiden potkureiden jälkeen alkaa, tälläinen kansikompassi, vaeltelemaan ja näyttää magneettiset, kompassisuunnat väärin.

      Kajakissa tulee aina, kompassia tarvittaessa, käyttää kädessä pidettävää, maasto/marssi kompassia. Halpaa ja kansanomaista, lähiluonto retkeily toimintaa.
      Maastokompassissa, on naru, jonka avulla, sen saa melontaliiviin kiinni ja käyttötarpeen jälkeen, sujautettua melontaliivin taskuun, kätevää ja helppoa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      165
      6104
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      147
      1694
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1478
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1250
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      43
      869
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      28
      824
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      92
      799
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      5
      759
    9. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      719
    10. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      219
      704
    Aihe