navigoinnista kyssäri

Anonyymi

Miten navigointi onnistuu, jos esim. aurikopurkaus tuhoaa satellitteja, vai meneekö kompassisuuntiman mukaan ? Meinaan nyt pitkänmatkan reittikoneita.

14

1056

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin ja voimakas purkaus sekoittaa myös kompassit, eli miten sitten navigoidaan ?

    • Anonyymi

      Inertiasuunnistus?

      • Anonyymi

        Mikä on sen toimintaperiaate ? Uusi asia mulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on sen toimintaperiaate ? Uusi asia mulle.

        Ennen kuin kone lähtee liikkeelle, järjestelmään syötetään sen tarkka sijainti. Sen jälkeen kiihtyvyysanturit aistivat koneen liikkeet ja inertiajärjestelmä laskee koko ajan koneen sijaintia

        Inertia (INS) on yksi sensori muiden joukossa liikennekoneen lennonohjsusjärjestelmälle ( FMS).

        Inertia on täysin koneen ulkopuolisista järjestelmistä riippumaton, itsenäinen järjestelmä.

        Kiihtyvyyksien mittaus perustuu uusimmissa järjestelmissä ns. laser-hyttiin. Tyypillinen INS koostuu kolmesta rinnakkaisesta yksiköstä joiden integriteettiä seurataan jatkuvasti.

        Wikipediassa lisää.

        Peter Tähtinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen kuin kone lähtee liikkeelle, järjestelmään syötetään sen tarkka sijainti. Sen jälkeen kiihtyvyysanturit aistivat koneen liikkeet ja inertiajärjestelmä laskee koko ajan koneen sijaintia

        Inertia (INS) on yksi sensori muiden joukossa liikennekoneen lennonohjsusjärjestelmälle ( FMS).

        Inertia on täysin koneen ulkopuolisista järjestelmistä riippumaton, itsenäinen järjestelmä.

        Kiihtyvyyksien mittaus perustuu uusimmissa järjestelmissä ns. laser-hyttiin. Tyypillinen INS koostuu kolmesta rinnakkaisesta yksiköstä joiden integriteettiä seurataan jatkuvasti.

        Wikipediassa lisää.

        Peter Tähtinen

        Korjaus typoon:

        Laser-HYRRIIN


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaus typoon:

        Laser-HYRRIIN

        Nytpä tuli hyvä pläjäys asiaa. Kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nytpä tuli hyvä pläjäys asiaa. Kiitos.

        Lisätietoa pläjäykseen!
        Jo kolumpuksen aikoihin oli käytössä idiottivarma suunnistussysteemi joka toimii vieläkin, jos käyttäjä sen osaa.
        Jokaisessa valtamerilaivassa on vähintään yksi sellainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisätietoa pläjäykseen!
        Jo kolumpuksen aikoihin oli käytössä idiottivarma suunnistussysteemi joka toimii vieläkin, jos käyttäjä sen osaa.
        Jokaisessa valtamerilaivassa on vähintään yksi sellainen.

        Viikingeilläpä ei kompasseja ollut. Tähtien avulla suunnistvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaus typoon:

        Laser-HYRRIIN

        Kerro vielä se, miksi lentokoneissa ei käytetä hyrräkompassia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro vielä se, miksi lentokoneissa ei käytetä hyrräkompassia.

        Jos englanninkieli sujuu, suosittelen aluksi lukemaa tämän artikkelin.

        https://www.airspacemag.com/flight-today/how-things-work-ring-laser-gyros-32371541/

        Ja tosiaankin useimmissa lentokoneissa on käytössä hyrrämittareita, joita ovat tyypillisesti
        - keinohorisontti
        - suuntahyrrä (”hyrräkompassi”)
        - kaartomittari

        Näissä kaikissa on ytimenä hyrrä (gyroskooppi) joka pyörii tyypillisesti vähintään 10.000 kierrosta minuutissa, joko ilmavirran (alipaineen) tsi sähkön voimalla.

        Peter


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos englanninkieli sujuu, suosittelen aluksi lukemaa tämän artikkelin.

        https://www.airspacemag.com/flight-today/how-things-work-ring-laser-gyros-32371541/

        Ja tosiaankin useimmissa lentokoneissa on käytössä hyrrämittareita, joita ovat tyypillisesti
        - keinohorisontti
        - suuntahyrrä (”hyrräkompassi”)
        - kaartomittari

        Näissä kaikissa on ytimenä hyrrä (gyroskooppi) joka pyörii tyypillisesti vähintään 10.000 kierrosta minuutissa, joko ilmavirran (alipaineen) tsi sähkön voimalla.

        Peter

        Eipä tosiaankaan löydy lentokoneista hyrräkompassia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos englanninkieli sujuu, suosittelen aluksi lukemaa tämän artikkelin.

        https://www.airspacemag.com/flight-today/how-things-work-ring-laser-gyros-32371541/

        Ja tosiaankin useimmissa lentokoneissa on käytössä hyrrämittareita, joita ovat tyypillisesti
        - keinohorisontti
        - suuntahyrrä (”hyrräkompassi”)
        - kaartomittari

        Näissä kaikissa on ytimenä hyrrä (gyroskooppi) joka pyörii tyypillisesti vähintään 10.000 kierrosta minuutissa, joko ilmavirran (alipaineen) tsi sähkön voimalla.

        Peter

        Taitaa olla petterin taidot ja tiedot lainausmerkeissä lukuunottamatta taitoa maissipeltoon laskeutumiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla petterin taidot ja tiedot lainausmerkeissä lukuunottamatta taitoa maissipeltoon laskeutumiseen.

        Kas kun otitkin tuon Siljansnäsin onnettumuuden esimerkiksi. Minusta se (ohra)peltoon sakkaaminen oli ehdottomasti surkein aikaansaannokseni 40 v lentäjänurallani.

        Peter


    • Anonyymi

      Kajakissa eli meloen liikutettavassa vesikulkuneuvossa, magneettinen kanteen kiinnitety kompassi, on täysin mahdoton, koska kun kajakki johtaa sähköä ja vedessä on jotain sähköisyyttä, sähköistyneiden potkureiden jälkeen alkaa, tälläinen kansikompassi, vaeltelemaan ja näyttää magneettiset, kompassisuunnat väärin.

      Kajakissa tulee aina, kompassia tarvittaessa, käyttää kädessä pidettävää, maasto/marssi kompassia. Halpaa ja kansanomaista, lähiluonto retkeily toimintaa.
      Maastokompassissa, on naru, jonka avulla, sen saa melontaliiviin kiinni ja käyttötarpeen jälkeen, sujautettua melontaliivin taskuun, kätevää ja helppoa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      60
      2047
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1698
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1408
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      243
      1379
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      233
      1321
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1185
    7. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      81
      1156
    8. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      348
      1097
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      318
      1086
    Aihe