navigoinnista kyssäri

Anonyymi

Miten navigointi onnistuu, jos esim. aurikopurkaus tuhoaa satellitteja, vai meneekö kompassisuuntiman mukaan ? Meinaan nyt pitkänmatkan reittikoneita.

14

1211

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Niin ja voimakas purkaus sekoittaa myös kompassit, eli miten sitten navigoidaan ?

    • Anonyymi

      Inertiasuunnistus?

      • Anonyymi

        Mikä on sen toimintaperiaate ? Uusi asia mulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on sen toimintaperiaate ? Uusi asia mulle.

        Ennen kuin kone lähtee liikkeelle, järjestelmään syötetään sen tarkka sijainti. Sen jälkeen kiihtyvyysanturit aistivat koneen liikkeet ja inertiajärjestelmä laskee koko ajan koneen sijaintia

        Inertia (INS) on yksi sensori muiden joukossa liikennekoneen lennonohjsusjärjestelmälle ( FMS).

        Inertia on täysin koneen ulkopuolisista järjestelmistä riippumaton, itsenäinen järjestelmä.

        Kiihtyvyyksien mittaus perustuu uusimmissa järjestelmissä ns. laser-hyttiin. Tyypillinen INS koostuu kolmesta rinnakkaisesta yksiköstä joiden integriteettiä seurataan jatkuvasti.

        Wikipediassa lisää.

        Peter Tähtinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen kuin kone lähtee liikkeelle, järjestelmään syötetään sen tarkka sijainti. Sen jälkeen kiihtyvyysanturit aistivat koneen liikkeet ja inertiajärjestelmä laskee koko ajan koneen sijaintia

        Inertia (INS) on yksi sensori muiden joukossa liikennekoneen lennonohjsusjärjestelmälle ( FMS).

        Inertia on täysin koneen ulkopuolisista järjestelmistä riippumaton, itsenäinen järjestelmä.

        Kiihtyvyyksien mittaus perustuu uusimmissa järjestelmissä ns. laser-hyttiin. Tyypillinen INS koostuu kolmesta rinnakkaisesta yksiköstä joiden integriteettiä seurataan jatkuvasti.

        Wikipediassa lisää.

        Peter Tähtinen

        Korjaus typoon:

        Laser-HYRRIIN


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaus typoon:

        Laser-HYRRIIN

        Nytpä tuli hyvä pläjäys asiaa. Kiitos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nytpä tuli hyvä pläjäys asiaa. Kiitos.

        Lisätietoa pläjäykseen!
        Jo kolumpuksen aikoihin oli käytössä idiottivarma suunnistussysteemi joka toimii vieläkin, jos käyttäjä sen osaa.
        Jokaisessa valtamerilaivassa on vähintään yksi sellainen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisätietoa pläjäykseen!
        Jo kolumpuksen aikoihin oli käytössä idiottivarma suunnistussysteemi joka toimii vieläkin, jos käyttäjä sen osaa.
        Jokaisessa valtamerilaivassa on vähintään yksi sellainen.

        Viikingeilläpä ei kompasseja ollut. Tähtien avulla suunnistvat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korjaus typoon:

        Laser-HYRRIIN

        Kerro vielä se, miksi lentokoneissa ei käytetä hyrräkompassia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro vielä se, miksi lentokoneissa ei käytetä hyrräkompassia.

        Jos englanninkieli sujuu, suosittelen aluksi lukemaa tämän artikkelin.

        https://www.airspacemag.com/flight-today/how-things-work-ring-laser-gyros-32371541/

        Ja tosiaankin useimmissa lentokoneissa on käytössä hyrrämittareita, joita ovat tyypillisesti
        - keinohorisontti
        - suuntahyrrä (”hyrräkompassi”)
        - kaartomittari

        Näissä kaikissa on ytimenä hyrrä (gyroskooppi) joka pyörii tyypillisesti vähintään 10.000 kierrosta minuutissa, joko ilmavirran (alipaineen) tsi sähkön voimalla.

        Peter


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos englanninkieli sujuu, suosittelen aluksi lukemaa tämän artikkelin.

        https://www.airspacemag.com/flight-today/how-things-work-ring-laser-gyros-32371541/

        Ja tosiaankin useimmissa lentokoneissa on käytössä hyrrämittareita, joita ovat tyypillisesti
        - keinohorisontti
        - suuntahyrrä (”hyrräkompassi”)
        - kaartomittari

        Näissä kaikissa on ytimenä hyrrä (gyroskooppi) joka pyörii tyypillisesti vähintään 10.000 kierrosta minuutissa, joko ilmavirran (alipaineen) tsi sähkön voimalla.

        Peter

        Eipä tosiaankaan löydy lentokoneista hyrräkompassia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos englanninkieli sujuu, suosittelen aluksi lukemaa tämän artikkelin.

        https://www.airspacemag.com/flight-today/how-things-work-ring-laser-gyros-32371541/

        Ja tosiaankin useimmissa lentokoneissa on käytössä hyrrämittareita, joita ovat tyypillisesti
        - keinohorisontti
        - suuntahyrrä (”hyrräkompassi”)
        - kaartomittari

        Näissä kaikissa on ytimenä hyrrä (gyroskooppi) joka pyörii tyypillisesti vähintään 10.000 kierrosta minuutissa, joko ilmavirran (alipaineen) tsi sähkön voimalla.

        Peter

        Taitaa olla petterin taidot ja tiedot lainausmerkeissä lukuunottamatta taitoa maissipeltoon laskeutumiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa olla petterin taidot ja tiedot lainausmerkeissä lukuunottamatta taitoa maissipeltoon laskeutumiseen.

        Kas kun otitkin tuon Siljansnäsin onnettumuuden esimerkiksi. Minusta se (ohra)peltoon sakkaaminen oli ehdottomasti surkein aikaansaannokseni 40 v lentäjänurallani.

        Peter


    • Anonyymi

      Kajakissa eli meloen liikutettavassa vesikulkuneuvossa, magneettinen kanteen kiinnitety kompassi, on täysin mahdoton, koska kun kajakki johtaa sähköä ja vedessä on jotain sähköisyyttä, sähköistyneiden potkureiden jälkeen alkaa, tälläinen kansikompassi, vaeltelemaan ja näyttää magneettiset, kompassisuunnat väärin.

      Kajakissa tulee aina, kompassia tarvittaessa, käyttää kädessä pidettävää, maasto/marssi kompassia. Halpaa ja kansanomaista, lähiluonto retkeily toimintaa.
      Maastokompassissa, on naru, jonka avulla, sen saa melontaliiviin kiinni ja käyttötarpeen jälkeen, sujautettua melontaliivin taskuun, kätevää ja helppoa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Erään T miehen viimeinen aloitus tänne

      Moi Olen kirjoittanut täällä säännöllisesti yli 5 vuotta. Kaivannut kuten kuuluukiin, mutta myös unohdellut ja selvitel
      Ikävä
      37
      4394
    2. Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa

      Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova
      Maailman menoa
      145
      2610
    3. Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois

      Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v
      Maailman menoa
      103
      2206
    4. Sanna Antikainen (ps) : Vornasen pyssy suututti demarit

      https://www.suomenuutiset.fi/sanna-antikaisen-kolumni-vornasen-pyssy-suututti-demarit-mutta-kuka-puhuu-totta/ Vornasen
      Maailman menoa
      22
      1704
    5. Yritän saada sinut pois mielestäni ja ajatuksistani nainen

      Turhaan. Mitä enemmän yritän, sitä enemmän haluan sinut ja sinua. Miten voitkaan olla niin ihana ja tuntua niin hyvältä.
      Ikävä
      78
      1686
    6. Riikka se runnoo työttömyyttä lisää

      Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276
      Maailman menoa
      14
      1440
    7. Nyt meni maku vas.liittoon, kun vaativat minimituntipalkkaa lakiin

      Sehän tarkoittaa samalla myös maksimituntipalkkaa, koska kun laki on kerran laadittu, niin sitä on vaikea muuttaa. Työma
      Maailman menoa
      65
      1426
    8. Miksi rakastuit ?

      Kyseiseen naiseen?
      Ikävä
      73
      1388
    9. Mun on pakko uskaltaa

      Mikäköhän olisi pahin skenaario, jos vain laittaisin hänelle viestin, et haluan jutella meistä? Se, että hän vastaisi, e
      Ikävä
      79
      1341
    10. Mikä on sinun ja kaivattusi ikä

      💕💕💕💕
      Ikävä
      78
      1336
    Aihe