Kysymys otsikossa. Olisi kiva kuulla sekä miesten että naisten kommentteja. Oikeita tai vääriä vastauksia ei ole.
Miltä rakkaus tuntuu?
26
369
Vastaukset
- Anonyymi
Parhaimmillaan mahtavaa ja
pahimmillaan kamalaa.
Asioilla on aina kaksi puolta.- Anonyymi
Haluatko tarkentaa?
Ap - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Haluatko tarkentaa?
ApEnpä taida, menee liian syvälliseksi. 😱
- Anonyymi
En kerro enää.
- Anonyymi
Miksi kysyt sellaista? Et siis itse ole kokenut rakkautta?
- Anonyymi
Sanoisin niin, että olen kyllä rakastanut ja saanut vastarakkauttakin, mutta se "suuri rakkaus" on vielä kokematta. Tämänastiset suhteeni ovat olleet ihastumisen ja alkuhuuman jälkeen enimmäkseen sellaisia että tuntemani rakkaus on ollut pikemminkin välittämistä, ja että olen halunnut näille ihmisille kaikkea hyvää. Ei tietysti huono sekään, mutta ikään kuin jotakin olisi jäänyt uupumaan. Pari suhdetta on perustunut enimmäkseen fyysiseen himoon, mikä on vielä kauempana oikeasta rakkaudesta. Mikään näistä ei ole näin jälkeenpäin ajatellen ollut mielestäni sellaista parisuhderakkautta, jonka joskus vielä toivoisin kokevani.
Olen vain ruvennut miettimään, että eikö "se oikea" ole vielä osunut kohdalle, vai onko vika minussa - enkö vain osaa rakastaa, tai odotanko parisuhteelta liikaa. Mielikuvissani se haaveilemani rakkaus olisi yhdistelmä kumppanuutta ja fyysistä vetovoimaa. Niin, että haluaa sen toisen olevan onnellinen ja on valmis tekemään paljonkin asioita sen toteutumiseksi, ja että on valmis kulkemaan rinnalla siinä kuuluisassa myötä- ja vastamäessä. Mutta sitten toisaalta niinkin, että kun pääsee sen toisen syliin, niin tuntisi että siinä on se oikea paikka johon kuuluu, eikä välittäisi lähteä siitä pois. Ja paljon muitakin asioita sekä henkisellä, että fyysisellä puolella.
Viihdyn hyvin yksinkin, ja olenkin miettinyt että olen joka tapauksessa mieluummin yksin kuin sellaisessa parisuhteessa jossa en koe sellaista rakkautta jonka haluaisin kokea. Ehkä pääasiallinen syy pohdinnoilleni on se, että erosin vähän aikaa sitten suhteesta jossa en enää hetkeen ollut voinut hyvin. Kerrottuani että haluan erota mies syöksi niskaani hirvittävän kasan syytöksiä, joiden mukaan olen mm. empatiakyvytön enkä osaa puhua tunteistani enkä rakastaa. Tiedostan että suutuspäissään ihmiset sanovat kaikenlaista, enkä saisi antaa tuollaisten puheiden mennä välttämättä ihon alle. Hiukan se kuitenkin kirpaisi ja aiheutti itsetutkiskelua, ja mietinkin nyt että onkohan mulla edes toivoa löytää tulevaisuudessa uutta kumppania johon aidosti haluaisin sitoutua, vai olisiko parempi alkaa suosiolla totuttelemaan ajatukseen loppuelämän yksinolosta.
Ap - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sanoisin niin, että olen kyllä rakastanut ja saanut vastarakkauttakin, mutta se "suuri rakkaus" on vielä kokematta. Tämänastiset suhteeni ovat olleet ihastumisen ja alkuhuuman jälkeen enimmäkseen sellaisia että tuntemani rakkaus on ollut pikemminkin välittämistä, ja että olen halunnut näille ihmisille kaikkea hyvää. Ei tietysti huono sekään, mutta ikään kuin jotakin olisi jäänyt uupumaan. Pari suhdetta on perustunut enimmäkseen fyysiseen himoon, mikä on vielä kauempana oikeasta rakkaudesta. Mikään näistä ei ole näin jälkeenpäin ajatellen ollut mielestäni sellaista parisuhderakkautta, jonka joskus vielä toivoisin kokevani.
Olen vain ruvennut miettimään, että eikö "se oikea" ole vielä osunut kohdalle, vai onko vika minussa - enkö vain osaa rakastaa, tai odotanko parisuhteelta liikaa. Mielikuvissani se haaveilemani rakkaus olisi yhdistelmä kumppanuutta ja fyysistä vetovoimaa. Niin, että haluaa sen toisen olevan onnellinen ja on valmis tekemään paljonkin asioita sen toteutumiseksi, ja että on valmis kulkemaan rinnalla siinä kuuluisassa myötä- ja vastamäessä. Mutta sitten toisaalta niinkin, että kun pääsee sen toisen syliin, niin tuntisi että siinä on se oikea paikka johon kuuluu, eikä välittäisi lähteä siitä pois. Ja paljon muitakin asioita sekä henkisellä, että fyysisellä puolella.
Viihdyn hyvin yksinkin, ja olenkin miettinyt että olen joka tapauksessa mieluummin yksin kuin sellaisessa parisuhteessa jossa en koe sellaista rakkautta jonka haluaisin kokea. Ehkä pääasiallinen syy pohdinnoilleni on se, että erosin vähän aikaa sitten suhteesta jossa en enää hetkeen ollut voinut hyvin. Kerrottuani että haluan erota mies syöksi niskaani hirvittävän kasan syytöksiä, joiden mukaan olen mm. empatiakyvytön enkä osaa puhua tunteistani enkä rakastaa. Tiedostan että suutuspäissään ihmiset sanovat kaikenlaista, enkä saisi antaa tuollaisten puheiden mennä välttämättä ihon alle. Hiukan se kuitenkin kirpaisi ja aiheutti itsetutkiskelua, ja mietinkin nyt että onkohan mulla edes toivoa löytää tulevaisuudessa uutta kumppania johon aidosti haluaisin sitoutua, vai olisiko parempi alkaa suosiolla totuttelemaan ajatukseen loppuelämän yksinolosta.
ApItse mietin, että sellainen "suuri rakkaus" ei sitten ole kuitenkaan aina niin saavutettavissa. Onkohan siinä usein sitten liikaa jännitteitä, kun sitä ei voi hallita? Olen mielestäni kohdannut sellaisen, mikä ei sitten toiveistani ja kovista odotuksista huolimatta koskaan toteutunut. Toinen lähti pakoon, kerta toisen jälkeen. Oikeaa syytä siihen en tiedä. Saattoi olla, että ettei vaan halunnut sitoutua. Tai sitoutua minuun.
Ilman tuota kokemusta olisi voinut olla ihan hyvä olla sellaisessa kiintymyssuhteessakin, niin kuin joskus aiemminkin. Mutta nyt ei mikään vähäisempi oikein kiinnosta ajatuksenkaan tasolla. Varmaan siksikin, kun en ole vielä päässyt yli kyseisestä ihmisestä.
On varmasti olemassa niitä oikeita suuria rakkaustarinoitakin, mutta edellyttääkö se sitten sitä, että molemmat ovat rohkeita ja itsetuntoisia ja uskaltavat laittaa itsensä likoon?
Usein olen huomannut, että ihmiset esittävät enemmän muita varten hyvin rakastuneita, kun ovat niin riippuvaisia toisistaan ja pelkäävät yksin jäämistä yli kaiken. Siltä se vain usein tuntuu, että näytellään toisten edessä, vaikka aika onnettomia todellisuudessa ollaankin.
Uskon myös, että ilman jatkuvaa molempien panostamista ja joustoa, se suurikin tunne kuolee jossain vaiheessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ApSun rakkaus miestäsi kohtaan loppui siinä vaiheessa, kun päätit erota ja lähteä etsimään "jotain parempaa".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sun rakkaus miestäsi kohtaan loppui siinä vaiheessa, kun päätit erota ja lähteä etsimään "jotain parempaa".
Siinä meidän tapauksessamme kävi niin, että tunteet kuolivat jo ennen eropäätöstä. Miehen käytöksessä alkoi ilmetä liikaa asioita, joita en voinut ymmärtää enkä hyväksyä (äkillisiä, perusteettomia raivonpurkauksia, mykkäkoulua jos en halunnut juoda yhtä paljon alkoholia kuin hän, puhui useaan otteeseen itse erosta mutta vetosi jälkeenpäin aina temperamenttisuuteensa yms). Yritin sietää ja suodattaa, mutta lopulta oli pakko erota kun tunsin etten yksinkertaisesti jaksanut enää, eikä suhde mielestäni ollut enää terve. Emme onneksi olleet avio- tai edes avoliitossa.
Ja kuten aiemminkin, niin tässäkin suhteessa sisimmässäni kyti selittämätön tunne, että jotakin puuttuu. Siitä huolimatta että välitin kyllä hänestä - paljonkin.
Ap - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Itse mietin, että sellainen "suuri rakkaus" ei sitten ole kuitenkaan aina niin saavutettavissa. Onkohan siinä usein sitten liikaa jännitteitä, kun sitä ei voi hallita? Olen mielestäni kohdannut sellaisen, mikä ei sitten toiveistani ja kovista odotuksista huolimatta koskaan toteutunut. Toinen lähti pakoon, kerta toisen jälkeen. Oikeaa syytä siihen en tiedä. Saattoi olla, että ettei vaan halunnut sitoutua. Tai sitoutua minuun.
Ilman tuota kokemusta olisi voinut olla ihan hyvä olla sellaisessa kiintymyssuhteessakin, niin kuin joskus aiemminkin. Mutta nyt ei mikään vähäisempi oikein kiinnosta ajatuksenkaan tasolla. Varmaan siksikin, kun en ole vielä päässyt yli kyseisestä ihmisestä.
On varmasti olemassa niitä oikeita suuria rakkaustarinoitakin, mutta edellyttääkö se sitten sitä, että molemmat ovat rohkeita ja itsetuntoisia ja uskaltavat laittaa itsensä likoon?
Usein olen huomannut, että ihmiset esittävät enemmän muita varten hyvin rakastuneita, kun ovat niin riippuvaisia toisistaan ja pelkäävät yksin jäämistä yli kaiken. Siltä se vain usein tuntuu, että näytellään toisten edessä, vaikka aika onnettomia todellisuudessa ollaankin.
Uskon myös, että ilman jatkuvaa molempien panostamista ja joustoa, se suurikin tunne kuolee jossain vaiheessa.Ainakin se tosirakkauden löytäminen on varmasti äärettömän vaikeaa; neulan löytäminen heinäsuovasta lienee helpompaa (vaikkakaan en edes usko, että niitä "ainoita oikeita" olisi maailmassa vain yksi. En myöskään usko, että kaikinpuolin täydellistä kumppania ja 100% matchia on olemassakaan. Joku saattaa olla 75%, joku 84% ja joku 96%, ja jossakin kohtaa on vain todettava onko suhde riittävä vai ei. Tai sitten se oikea kolahtaa kohdalle osuessaan niin kovaa, ettei siinä tarvitse miettiä sen enempää?).
Olen kanssasi samaa mieltä, että sen tosirakkaudenkin ylläpitäminen vaatii joka tapauksessa työtä, joustamista ja heittäytymistä. Ehkä se on silloin kuitenkin tietyllä tavalla luontevampaa ja huonoinakin hetkinä sellaista, jonka aidosti haluaa tehdä suhteen hyväksi?
Ap - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ainakin se tosirakkauden löytäminen on varmasti äärettömän vaikeaa; neulan löytäminen heinäsuovasta lienee helpompaa (vaikkakaan en edes usko, että niitä "ainoita oikeita" olisi maailmassa vain yksi. En myöskään usko, että kaikinpuolin täydellistä kumppania ja 100% matchia on olemassakaan. Joku saattaa olla 75%, joku 84% ja joku 96%, ja jossakin kohtaa on vain todettava onko suhde riittävä vai ei. Tai sitten se oikea kolahtaa kohdalle osuessaan niin kovaa, ettei siinä tarvitse miettiä sen enempää?).
Olen kanssasi samaa mieltä, että sen tosirakkaudenkin ylläpitäminen vaatii joka tapauksessa työtä, joustamista ja heittäytymistä. Ehkä se on silloin kuitenkin tietyllä tavalla luontevampaa ja huonoinakin hetkinä sellaista, jonka aidosti haluaa tehdä suhteen hyväksi?
ApEi se rakastaminen ole vaikeaa, mutta jos on jotain kriteereitä minkälaisen ihmisen kanssa haluaa sitoutua yhteiseen elämään.
Rakkauden tunnetta voi ehkä kuvailla niinkin, että toinen on maailmasi kiintopiste, sen kohde, sen lähde, sen tavoite, sen täyttymys, mutta se ei silti ole. Se täyttää kaiken, muttei täytä mitään, sinä täytät sen, kaiken ja rakkautesi kohteen, vaikket täytä mitään. Rakkaus on kaikki ja ei mitään. Ei sitä voi kuvailla...
Se on tunne ja tieto siitä, että sinulla on joku, joka kantaa, jos voimasi loppuvat. Joku, joka on sinua varten, kun eniten sitä tarvitset. Joku, jota odotat saapuvaksi, vaikka olet itse se, joka on poissa. Joku, joka on siellä, missä sinun pitäisi olla. Joku, joka ei sinua odota, vaan on osa sinua, siellä missä sinä olet.- Anonyymi
Aika hyvä tuo.
Rakkaus antaa varmuutta elämään. Halua elää. Täysillä.
Se on tärkein osa elämässä. Se on se syy elää. Elämä varmalla pohjalla.
Tietää toisenkin olevan tosissaan. Ei enää pelkoa siitä.
Jaksan kyllä vielä odottaa. Tiedät , milloin on se hetki, kun kohdataan.
Syy hymyilyyn - Anonyymi
Hieno, melkein runollinen kommentti. Kiitos. Erityisesti tuo viimeinen lause sykähdytti. Taidanpa tallettaa sen tuonne sieluni sopukoihin.
Ap - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika hyvä tuo.
Syy hymyilyyn"Jaksan kyllä vielä odottaa. Tiedät , milloin on se hetki, kun kohdataan." Näin haluaisin itsekin viestittää jollekulle erityiselle, toivoen että jossakin tuolla maailmassa tosiaan on joku joka puolestaan odottaa sydämessään minua. Ehkä siihen täytyy vain jaksaa luottaa. Kuten siihenkin, että löydämme toisemme jossakin vaiheessa elämää.
Ap - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Jaksan kyllä vielä odottaa. Tiedät , milloin on se hetki, kun kohdataan." Näin haluaisin itsekin viestittää jollekulle erityiselle, toivoen että jossakin tuolla maailmassa tosiaan on joku joka puolestaan odottaa sydämessään minua. Ehkä siihen täytyy vain jaksaa luottaa. Kuten siihenkin, että löydämme toisemme jossakin vaiheessa elämää.
ApTääkin on JuhaR:n ketju. Selvästi
Anonyymi kirjoitti:
Aika hyvä tuo.
Syy hymyilyynKiitos :)
"Se on se syy elää. Elämä varmalla pohjalla. Tietää toisenkin olevan tosissaan"
Varoisin tuon kanssa. Rakkaus ei ole mitenkään varma asia, se voi loppua, eikä se päätös ole ainoastaan omissa käsissäsi. ELämäänsä ei sen varaan kannata asettaa, vaikkakin rakkauteen on hyvä tukeutua ja nojata, jopa upota korviaan myöten :)Anonyymi kirjoitti:
Hieno, melkein runollinen kommentti. Kiitos. Erityisesti tuo viimeinen lause sykähdytti. Taidanpa tallettaa sen tuonne sieluni sopukoihin.
ApKiitos :)
Meni kysymyksesi vähän tunteisiin, eläydyin, mietin mitä tunsin ja osin tunnen vieläkin exääni kohtaan, miten miellän tuntemani ja millaista oli elää sen tunteen kanssa, miten saisin puettua sitä sanoiksi.
Tuo viimeinen lause olisi riittänyt, mutta se vaati muita sanoja prologiksi, jotta löysin sinne saakka.
- Anonyymi
Se tuntuu järjettömältä ikävältä. Kahdeksas vuosi näkemättä ja silti kaipaat toista päivittäin. Kyynelehdit ikävissäsi ja kirjoittelet täällä tarttuen viesteihin, jotka ajattelet toiveikkaana olevan häneltä. Se on kivuliaan ihana tila. Pienikin merkki siitä, että toivoa voisi olla, nostaa mielen taivaisiin, sitten jälleen tajuat, että vuodet kuluu, etkä tiedä toisesta mitään.
- Anonyymi
Kyllähän tähän voisi kirjoittaa, että vain silloin voi toista rakastaa, kun tuntee toisen hyvin ja elää yhteistä elämää. Uskon itse myös rakkauteen ensi silmäyksellä.
- Anonyymi
Ainakin oman kokemukseni mukaan kiintymyssuhde, ihastus, voimakas rakkaus tai himo tuntuvat aivan eri asioilta., vaikka niissä on paljon samaakin.
Niitä oikeita on useimpia, muttei joka kadun kulmassa., Jotta sellaisen voi löytää pitää olla joko valmis tutustumaan avoimesti uusiin ihmisiin tai sitten esim. olla suhteessa, jossa on paljon perustarpeita vailla ja jossa voi huonosti (=tila rakkaudelle). Ensimmäisessä ehkä tiedollisesti etsii ja tapaa ihmisiä. Toisessa rakkauden tarve on suuri, mutta tietoisesti ei etsi mitään. Jos rakastuu, se taoahtuu todennäköisemmin arkielämässä, töissä tai harrastuksissa. Rakkautta saattaa estellä moraalisista syistä.
Kun oikean kohtaa, sen vaan tietää. Tunne alkaa ja pysyy ilman seksiä ja fyysistä läheisyyttä. Tunne ei kuuntele järkeä tai siitä ei vaan pysty ”siirtymään eteenpäin” tiedollisella valinnalla kuten ihastuksesta. Toisen takia olisi valmis tekemään asioita mitä tavallisessa suhteessa ei edes harkitsisi. Ei koska on pakko, vasn koska itse haluaa. Rakkautta on valmis odottamaan, koska sen arvo tuntuu isolle. Toisen kanssa tuntee olevansa tuttu, sama aaltopituus, sielunkumppani ilman, että parin välinen jännite häviää. Parin välillä on intohimoa, mutta se on erilaista kuin p*netus. Rakkauden kanssa unelmoi, ainakin itse, enemmän pitkästä, hitaasta, rauhallisesta, läsnäolevasta rakastelusta silmiin katsoen kuin räjähtävistä orgasmeista. Hänen pitkä katse syvälle silmiin saa jo orgasmin tapaisen tuntemuksen aikaan.
Jos ei tapaa ihmisiä ja ole avoimin mielin, rakkaus on supervaikea löytää. Löytämistä helpottaa myös, jos tietää minkätyyppiset ihmiset kolahtaa. Itselläni se on äly.kkyys. Jos etsii älykästä, sen löytää omassa ammatissa todennäköisesti töistä tai sitten pitää lähteä vaikka shakkikerhoon. 😉 Baarissa, heitä, joista puhun on luultavasti satunnaisesti joku prosentti ja Tinderissä oikean löytäminen on vielä vaikeampaa. Se, koska suuri rakkaus osuu, ei voi paljonkaan itse valita. Ihminen voi olla kaikin puolin täydellinen, muttei vaan kolahda. Se oikea ja suuri rakkaus taas ei tarkoita täydellistä ihmistä, täydellistä CV:tä, oikeaa ikää, sosioekonomista asemaa, tai edes virheetöntä luonnetta vaan suurta ja vakaata tunnetta.
Olen itse miettinyt, että en enää halua kuin suureen rakkauteen perustuvaa parisuhdetta. Uskon, että suuri tunne tekee suuremman mahdollisuuden onnistua pitkällä jänteellä. Kun kumppania osaa arvostaa, hänen tarpeita haluaa täyttää, häntä haluaa kuunnella, hänelle haluaa kertoa tunteistaan ja se on helppoa tuon yhteisen aaltopituuden takia, ja empatia tulee luonnostaan, NIIN suhteen perusta on paljon vankempi ja vuorovaikutus pysyy hyvänä.- Anonyymi
Mun tykkäys exääni loppui jo 10 v eroa ennen.
Että ei ihan hätiköity päätös - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mun tykkäys exääni loppui jo 10 v eroa ennen.
Että ei ihan hätiköity päätösOnko mitään järkeä olla vikat 10v yhdessä, jos tunteet on kuolleet? Hukkaat helposti oman elämäsi. Mikä sai sinut jäämään? Ymmärrän kyllä, omasta kokemuksestakin, ettei aina voi lähteä ensimmäisestä ajatuksesta menemään.
- Anonyymi
Kun hänelle antaa pienen sauman hän vie sinulta kaiken..
Katse lumoaa, sanat rauhoittaa, halaus ja jopa lähellä oleminen koskematta lämmittää. Tunnet hänen läsnäolon ennenkuin edes näet hänet. Luette ja ymmärätte toisianne vaikka ette sano sanakaan. Et kykenen edes suuttumaan hänelle.
Sen jälkeen ei enään kukaan eikä mikään tunnu miltään. Harmi kun en ollut häntä varten. - Anonyymi
Se on sellainen kuplivan ilon tunne ja lämmin olo koko kropassa. Ja toivoo toiselle kaikkea mahdollista hyvää samalla epäillen omaa riittävyyttään, kykyään tehdä tuo toinen onnelliseksi. Vaikka tunne onnen lisäksi siis myös ahdistusta, ei vaihtaisi hetkeäkään pois. Se tuntuu hyvin syvälliseltä inhimilliseltä kokemukselta, vaikka realistisesti ajatellen pelkkää aivokemiaa. Toista tekee mieli halata, hänen kosketustaan janoaa.
- Anonyymi
Hetken se kesti palatakseen takaisin rakkaansa luo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h292350- 1282293
- 1582054
- 351650
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201648- 511037
- 86995
- 18939
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To24932- 114904