Lahja opelle

Antakaa vinkki

Kohta kaikuu taas suvivirsi ja opelle olisi kiva viedä jotain "kiitokseksi" rasavillien koulimisesta.. Onko teillä kivoja vinkkejä pieneksi lahjaksi opettajalle?
Lapsia on kolmella eri luokalla, joten se ei saisi olla kamalan kallista, vaan pikemminkin pieni muisto (jonka ope tod.näk. myy kirpparilla). En halua viedä kukkia, koska monet muut niin tekevät, ja keväällä luonto on muutenkin kukkia pullollaan. Joskus olen vienyt kakunkin, mutta sekään ei nyt oikein innosta.
Ja mitä mieltä olette, kaikilla luokilla on muutaman tunnin viikossa avustaja, pitääkö hänellekin olla jotain viemisiä?

23

2560

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä

Mielestäni myös avustaja ansaitsee pienen lahjan jos sellaisen opettajakin saa. Avustaja on usein vähintään yhtä merkittävä henkilö luokassa kuin opettaja on. Kukaan vain ei avustajaa tunnu arvostavan. Tai no, kyllä oppilaat tuntuvat arvostavan avustajia, mutta aikuisista ei voi samaa sanoa.

Tämä oli vain minun kokemuksiini perustuva mielipide, tietenkin päätät itse kenelle ostat ja mitä jos ostat. :)

• tarja

kivoja mukeja,puutarhakoristeita,ikikukkia,kesäkukkia>orvokkeja tms.
      Nää on kaikki halpoja ja vähän eroavat muista.

• voikukkia

Leskenlehtiä tai voikukkia! Mitäpä muuta. Luonnonkukat ne parhaat lahjat ovat. Ja ilmaisia.

• ope

tykkää vaikka punkusta? Useamman vuoden alalla olleen kaapit notkuvat kuppia ja kippoa, mutta pullo hyvää viiniä ei rankan lukuvuoden jälkeen jää hyllyjä rasittamaan.

• eikäy!

En nyt ihan heti lähtis opelle viiniä kiikuttamaan. Tai en ainakaan antaisi lapsen sitä viedä. Joo, mennääs antsku ostaa opelle lahja, käydään pitkäripasessa hakemassa vinkkupullo. Just joo. Annanko sen lapsen kannettavaksi? Mitä siihen sanoo alkoholilaki kun mun metrinmittanen kantaa viinipulloa kun isi/äiti käski.

• mää
        eikäy! kirjoitti:

En nyt ihan heti lähtis opelle viiniä kiikuttamaan. Tai en ainakaan antaisi lapsen sitä viedä. Joo, mennääs antsku ostaa opelle lahja, käydään pitkäripasessa hakemassa vinkkupullo. Just joo. Annanko sen lapsen kannettavaksi? Mitä siihen sanoo alkoholilaki kun mun metrinmittanen kantaa viinipulloa kun isi/äiti käski.

Tositarinana voin kertoa, että eräänä vuonna isosiskoni nuorehko opettaja sai lahjaksi viinipullon. Sen ostivat osa oppilaiden vanhemmista(muukaan lukien äitimme)yhdessä. Kaikki eivät halunneet osallistua, kai se oli se "nuorempi" puoli, jotka sen osti.. olihan se varmaan vaihtelua perinteiseen kukkapuskaan.. Ihmisiä ne opettajatkin on..

• olen vienyt

Suosikkiopelle viinipullon, toiselle itsetehdyn porsliinikupin. Avustajatkin ansaitsevar mielestäni lahjan,he ovat kullan arvoisia siksipä olenkin vienyt hänelle sydän kaulakorun! Opet alkavat olla aika kylläsyneitä ikuisiin kukkakimppuihin,aatelkaa nyt jos yks ope saa 25 kukkapukettia,mihin se saa ne kotona mahtumaan?

• naapurin lissu

Opettajalle kannattaa ostaa kossupullo, kun on taas vuoden kestänyt pilalle hemmoteltuja kakaroita, joita ei enää uskalla komentaa koska vihaiset äidit ja isit tulevat antamaan turpiin (naperotkin nykyään hakkaavat opettajiaan) :))

• Nimetön

Älkää ostako Tiimarin romua älkääkä ruusuja!!!! Jos ostatte kukkia, ostakaa vaikka parvekeorvokkeja mieluummin kuin leikkokukkia. Minusta on niin surullista, kun ne hienot ruusut kuolevat seuraavana päivänä.. Viinipullo, kakku, juustot tms. on hyvä lahja. Kaikkein fiksuinta olisi, jos vanhemmat yhdessä keräisivät rahan ja antaisivat vaikka lahjkortin.Hyvä lahja hyvälle opelle, huonolle ei tarvitse antaakaan mitään. Ja jos avustaja on useana tuntina viikossa, kyllä hänkin lahjan ansaitsee!

• fiksusti

lahjoja,esim viinipullo,juustotarjotin,herkkukori.Ei kiitos kukkia..t.Allerginen ope

• ope

Eniten on lämmittänyt vuosien varrella oppilaiden itse tekemät lahjat, kuten itse koristeltu muki, tyynyliina ja hellyyttävä "sormivärein" maalattu kukkaruukku.

Itselle mieluisimpia ovat aina kukkaset. Orvokit, jouluna hyasintit ja joulutähdet ovat ihania. Ruusuista en erityisemmin pidä, kun niitä usein tulee niin monta monituista väriä.
        Myös kaikki herkut ovat tervetulleita, eräältä äidiltä saan itse tehdyn limpun.

En kuitenkaan odota mitään keneltäkään ja ymmärrän täysin sen, että joillakin on periaate, ettei opettajaa kuulu millään tavalla muistaa. Mutta tietysti se hiukan mieltä lämmittää, jos jotain saa, kun ei tästä työstä kiitosta oikein muuten heru.

• erityisope
        ope kirjoitti:

Eniten on lämmittänyt vuosien varrella oppilaiden itse tekemät lahjat, kuten itse koristeltu muki, tyynyliina ja hellyyttävä "sormivärein" maalattu kukkaruukku.

Itselle mieluisimpia ovat aina kukkaset. Orvokit, jouluna hyasintit ja joulutähdet ovat ihania. Ruusuista en erityisemmin pidä, kun niitä usein tulee niin monta monituista väriä.
        Myös kaikki herkut ovat tervetulleita, eräältä äidiltä saan itse tehdyn limpun.

En kuitenkaan odota mitään keneltäkään ja ymmärrän täysin sen, että joillakin on periaate, ettei opettajaa kuulu millään tavalla muistaa. Mutta tietysti se hiukan mieltä lämmittää, jos jotain saa, kun ei tästä työstä kiitosta oikein muuten heru.

Minulle tärkeimpiä ja mukavimpia lahjoja ovat olleet oppilaiden itse piirtämät kortit. Ostan viinit ja kukkaset itse, en halua, että oppilaitteni vanhemmat stressaavat lahjaideoilla. Lapset piirtämään aurinkoisia kortteja! Eikä maksa paljoa, mutta ovat ihania.

• Nimetön

Minua opettajana loukkaa, kun jotkut oppilaat tuovat halpislahjoja tiimareista. Jos varat ovat vähissä tai periaate kieltää lahjan tuomisen, on silloin kortti paras lahja. Mutta jos opettajaa arvostatte ja olette varoissanne, tuokaa kunnollinen lahja. Ei sen tarvitse olla kallis, voi olla vaikka kakku, viinipullo,tms. Itse olen saanut oppilailtani näiden vanhempien joukolla keräämänä lahjakortteja (eri vuosina tietenkin). Niillä olen ostanut esineitä, joita käyttäessäni muistelen oppilaitani menneiltä vuosilta.
      Itse aikoinaan olin niin tyytyväinen oman lapseni tarhantätiin, että ostin hänelle kultaiset korvikset.
      Jos opettaja on ollut monta vuotta, ja ollut hyvä opettaja, olisi ihana saada jokin oppilaiden tekemä muisto, vaikka kirja, johon jokainen on tehnyt sivun, tai kirjoittanut kirjeen opelle.

• tekee

työtään vaan. Kuten muutkin tallaajat. Hänellä on joka kuukausi tilipäivä. Kuten muillakin raatajilla. Lahjan täytyy lähteä lapsen omasta aloittesta. Itse tehty kortti riittää.

• Tiina

Minä ilahdun karkeista ja kukista. Myöskin lahjakortit lämmittävät mukavasti mieltä. Joskus minulta on suoraan kysytty, mitä haluaisin ja luokan koordinaattori-äiti on kerännyt rahat ja jopa hakenut minulle juuri sellaista kuin olin toivonut. Todella mukavaa.

Minä koen, että lahjoissa näkyy enemmän kodin kuin lapsen arvostus opettajaa kohtaan. Minä tiedän, että lapset arvostavat minua ja saan heiltä usein kortteja ja piirustuksia. Se on hellyttävää. Mutta kun tulee "ihan oikea lahja", johon on siis nähty jotenkin vaivaa äidin tai/ja isän puolelta tulee olo, että kotonakin ollaan tyytyväisiä. Siksi olenkin usein kerännyt rahaa omien lasteni opettajille ja ostanut lahjoja jouluna ja keväällä. Tiedän, että se ilahduttaa. Itselleni ainakin mukavilla lahjoilla on merkitystä. On kiva lähteä taas opettamaan luokkaa, kun tietää että kotona arvostetaan. Ja jos luokka vaihtuu, niin jää kivat muistot, kun on ollut joku "viimeinen kohtelias ele".

• tykkään kukkasista

Kyllä yksi ruusukin lämmittää... Ei yläasteen opettajille nykyään ostella lahjoja, mutta kun silloin tällöin saa keväällä ruusun se on kivaa. Varsinkin kun tietää ruusun tuojan tuovan sen omasta vapaasta tahdosta, ei vain tavan vuoksi. Myös hunajapurkki Nalle Puh tarralla oli ehdoton!

• Nuori opettaja

Muistaminen lukukauden lopussa on ollut yllättävää ja hellyttävää. Jos lapsesi luokan vanhemmat ovat aktiivisia, kerätkää yhdessä rahat lahjakorttiin esim. teatteriin, elokuviin, ravintolaan, hierontaan, koruliikkeeseen, jääkiekko-otteluun tms.
      Jos budjetti on vähäinen niin esim. erikoiskahvia, pullo viiniä, teetä, leivonnaisia, hedelmäkori tms.
      Kannattaa lasten avulla udella open mieltymykset ja toiveet. Lahja voi olla myös jotain open harrastuksiin liittyvää esim. sukkapuikot, kiikarit, urheilusukat jne.
      Monet opetkin lähtevät suoraan yo-juhliin tai lomalle viimeisen koulupäivän jälkeen, joten leikkokukat voivat tulla "turhaan", ehkä kesäkukka tai ruukkukasvi olisi parempi vaihtoehto.

• open lapsi

sai joka vuosi hirveät määrät kaiken maailman kodin pienesineitä ja ihmeellistä roinaa. Kirppiksellehän nuo vuosien saatossa joutivat. Kaikkein ilahduttavimpia lahjoja olivat kukat, viini ja jotkut itsetehdyt lahjat. Myö joku porukalla hankittu maljakko tai vaikka leffaliput tuli oikeasti tarpeeseen. Ei millään pienillä pöllösavipatsailla saa kuin hetken naurut´.

• tarkoitus!!1

Että isäsi opettajana on ymmärtänyt ehkä sen pöllöpatsaan olleen hyvinkin tärkeä asia antajalle,lapsi valitsee itse usein lahjan opelle ja joku pöllö voi olla hyvinkin suurta ja ihanaa lapsesta.mielestäni kirjoituksesi oli vähän kurja!

• mcmlx

Meillä on ilahduttu kaikista lahjoista, joita mieheni on aina lukukauden lopussa kotiin kuskannut, ovat ne sitten kukkia, karkkia, "rihkamaa", muistoesineitä tai mitä vaan. Viinipulloja ei mieheni ole osannut odottaa eikä niitä ole kyllä saanutkaan. Outoja toiveita opettajilla: että lapset kuskaisivat heille viiniä kiitokseksi hyvästä vuodesta. Liikuttavimpia ovat olleet jotkin itsetehdyt, kömpelönkin näköiset tuotokset. Minusta on ihan turha moisesta stressaantua. Itse olemme ostaneet lasten opettajille kukkia tai karkkia tai lapset ovat leiponeet vaikka pullaa. Minusta ne Tiimarinkin tavarat ovat olleet ihan kivoja muistoja - varsinkin, jos ajattelee, että lapset ovat ne itse valinneet - eikä mitään ole viety kirpparille.

• ope

tulee vain tunne että yritetään mielistellä. Kiitos ei lahjaa!

• mat.ope

Olen vuosien mittaan saanut tosi ihania lahjoja, joiden antajia muistan lämmöllä. On yöpaita, johon on kirjailtu etunimeäni käyttäen "Open tytöt", kortteja, maustepurkkeja, karkkipurkkeja, kukkia, kynttilöitä, itsetehtyä saippuaa, pikku tauluja, sukkia, valokuvakansioita, kukkamaljakoita jne.

Esineet ovat vieläkin tallessa kaappieni kätköissä, kynttilöitä olen polttanut ja karkit mussutellut nautiskellen. Kukkia on saanut ihailla aikansa.

On erilaisia tapoja huomioida muita ihmisiä ja lahjan antaminen on yksi tapa. Yhtä hyvin voi käydä sanomassa ystävällisen sanan, lahjoittaa iloisen hymyn ja kesäloman toivotuksen.

En oikein ymmärrä, miten joku voi tulkita huomionosoituksen mielistelynä tai - kuten joissakin kommenteissa on todettu - nauraa toisen lahjanvalinnalle. Lahjaa valitessaan antaja on halunnut ilahduttaa lahjan saajaa ja moisesta arvostuksesta pitäisi osata nauttia.

• Antakaa vinkki

Kiitos kaikille vastanneille! Tosi kivojakin vinkkejä tuli. Ja kyllä avustajillekin jotain hankitaan. =)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      3317
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      49
      1213
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1182
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      56
      1147
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1072
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1027
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      27
      930
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      888
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      877
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      872
    Aihe