Hyvä/huono numero

Oma taso

Tuossa oli aikaisemmin keskustelua seiskan numerosta ja että se on hyvä numero ja niinhän se onkin, mutta jos oppilas on koko ikänsä tuonut pelkkiä kiitettäviä joka aineesta (ilman vanhempien painostusta) ja yhtäkkiä tuokin numero 7 jostain kokeesta, niin kyllä minä huolestuisin, että missäs nyt on vika. Kiitettävän oppilaalle numero 7 on huono numero. Hyvälle oppilaalle se on hyvä numero ja henkilölle joka saa yleensä 5-6 on se todella hyvä numero.

Tarkoitan, että jokaisella on oma taso ja minusta olisi hyvä pyrkiä ylläpitämään sitä tasoa. Mutta jos numerot alkavat olemaan luokkaa 5-6, niin kyllä siihen vanhempien täytyisi jotenkin puuttua ja numeroita saada korottamaan sinne 7-8.

Mitäs muut vanhemmat ovat mieltä vai tyydyttäkö siihen, että lapsenne koulumenestys on alle luokan keskiarvon??

29

8072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kv1

      kuten itsekin kirjoitit, jokaisella lapsella on oma tasonsa johon hän pienellä, tai suuremmalla panostuksella pystyy ja pääsee.

      eli viimeiseen kysymykseesi vastaus on: lapsen tulee pysytellä omalla tasollaan ja jos se on jostain syystä alle luokan keskiarvon, niin siihen on tyydyttävä, jos lapsi kuitenkin on kaiken aikaa tehnyt parhaansa ja silti ponnistelee kykyjensä ylälaidalla ollakseen siinä keskiarvon alla. sille kun ei aina voi mitään. joku ei vain pysty enempään.

      mutta jos entinen ysin oppilas yllättäen alkaa tuoda nelosta ja viitosta, niin siihen en tyydy. se on syvällisen kewskustelun ja pysähtymisen paikka. ja ihan ilman ulkopuolista syytä ei normaali lapsi noin pahasti hyydy. on syy sitten lapsen mielialassa, kaveri vaikutuksessa, opetuksessa, perheen sisäisessä tilassa tai missä tahansa, niin silloin siihen syyhyn tulee puuttua.

    • merkitse

      Meillä ei lasten numeroihin kiinnitetä huomiota, koska lapsia ei voi numeroida. Meille lapset ovat aina kymppejä. Ei niillä numeroilla elämää rakenneta vaan taidoilla ja teoilla.

      Sitäpaitsi kukaan ihminen ei voi toisia arvostella numeroin. Jos niin on, niin minäkin voisin numroida kaupanmyyjän, postinjakajan, autonkuljettajan ym! Mutta mitä he siitä hyötyisivät?

      • että

        tämä koulusysteemi on rakennettu niin, että numeroilla arvioidaan.

        Ymmärrän mitä tarkoitat. Lapsen arvoa ei mitata numeroissa. Lapsi on tärkeä ja rakas eikä siihen vaikuta koulumenestys.

        Vanhempi lapseni opiskelee jo yliopistossa ja nuorempi käy lukiota. Alaluokilla pidin tärkeänä millainen minäkuva heille muodostui. Halusin, että he pitivät itseään hyvinä koululaisina. Alaluokilla jatkon kannalta sinänsä riittää, että pysyy kärryillä. Yläluokilla täytyy jo miettiä menestystä siltä kannalta, että pääsee jatkamaan opintoja peruskoulun jälkeen.

        Jokaisella on oma tasonsa. Toisella lapsellani oli yläasteen alussa lievää alisuoriutumista, mutta kokonaisuutena on mennyt hyvin. Todistukset ovat meillä olleet sikäli tärkeitä, että se on kuitenkin osoitus tehdystä työstä, joka on lapsen "päätyö". Lapseni olisivat kokenneet loukkaavana ellemme olisi kiinnostuneet heidän koulumenestyksestään. Olemme myös käyneet jokaisessa vanhempainillassa ja opettajan tapaamisessa, koska olemme huomanneet sen olevan lapsille tärkeää.

        Sisarusten koulunkäyntiä ja menestystä ei voi eikä saa verrata toisiinsa. Meillä nuoremmalla näytti olevan ensin paineita lukion alkaessa, sillä vanhempi sisarus menestyi kiitettävästi ja todella nauttii opiskelusta ja teki myös paljon työtä menestyäkseen. Otin asian nuoremman kanssa puheeksi ja sanoin, että hän saa rauhassa tehdä oman suorituksensa ja todettiin, että koulun voi käydä kevyemminkin. Hyvin menee nuoremmallakin, vaikka tyyli on aivan eri.

        Nuorten hyvän koulumenestyksen näen antavan enemmän vaihtoehtoja jatkoon. Kilpailu on kovaa. Niin kuin sanoit elämää rakennetaan taidoilla ja teoilla. Koulussa siitä annetaan numero, halutaan sitä tai ei.


      • Sitten

        Tuo on vanha laulu. Sijaisvanhemmat pääsee helpommalla, kun sanotaan ettei numeroilla ole merkitystä. Ehkei tässä vaiheessa olekaan, mutta entäs sitten, kun pitää hakea uuteen kouluun tai työpaikkaan. Siellä ei oikein auta, jos sanoo, että sijaisäidin mielestä olen täysi kymppi.


      • Lapsetosaa

        Niinpä! Oon aivan samaa mieltä


    • meillä

      Lapsi tuo kotiin ysejä ja kymppejä ilman painostusta.Kerran sai seiskan äidinkielenkokeesta ja olin tosi huolestunut että mitä nyt? Asia selvisi kouluun soittamalla,luokka oli yhdessä riehunut koko päivän ja tahallaan oli oma lapseni tehnyt väärin! Eli minä huolestun jos lapseni tuo kotiin kokeesta alle ysin.Sai tehdä toisen kokeen uudestaan ja siitä tulikin kymppi! Onhan näitä lapsia jotka ei panosta koulunkäyntiin,eikä vanhempansakaan,mutta se on heidän asiansa. Oma lapsi on aina hoitanut koulunsa hyvin ja olen siitä iloinen. Jokainen taaplaa tyylillään.

      • Makuasia

        Sitten on vielä oppiaine ainekirjoitus. Millä perusteella ne arvioidaan? Mikä osa numeroista tulee virheistä (kielioppi), mikä käsialan kauneudesta? Mikä osa tulee isin ja äidin yhteiskunnallisesta asemasta ja ammatista? Mikä osa tulee lapsen maineesta kaverien kesken ja koulun opettajien kesken? Mikä osa tulee riittävän monesta kirjoitus-sivusta?

        Ja mikä osa numerosta tulee oikeasti siitä, millaisen tarinan lapsi on kirjoittanut? Siitä, että lapsen kirjoittama tarina ja aine etenee kuin ylioppilaskirjoitusten vaatimukset: alkuosa, keskiosa, jännittävä huipennus ja loppuosa sekä looginen sisältö?


      • Who Is Worse Than Me?
        Makuasia kirjoitti:

        Sitten on vielä oppiaine ainekirjoitus. Millä perusteella ne arvioidaan? Mikä osa numeroista tulee virheistä (kielioppi), mikä käsialan kauneudesta? Mikä osa tulee isin ja äidin yhteiskunnallisesta asemasta ja ammatista? Mikä osa tulee lapsen maineesta kaverien kesken ja koulun opettajien kesken? Mikä osa tulee riittävän monesta kirjoitus-sivusta?

        Ja mikä osa numerosta tulee oikeasti siitä, millaisen tarinan lapsi on kirjoittanut? Siitä, että lapsen kirjoittama tarina ja aine etenee kuin ylioppilaskirjoitusten vaatimukset: alkuosa, keskiosa, jännittävä huipennus ja loppuosa sekä looginen sisältö?

        Meillä ainekirjotukset on ainakin ylivaikeita. Myös joillain opettajilla on selvät suosikkioppilaat joita jaksetaan kehua syystä tai syyttä. Ei lapsen koko elämä saa olla opiskelu. Patistan omani siinä vaiheessa ulos jädelle, kun kuuluu et "mä oon lukenu eilen neljätoista tuntia". Ei koulu saa koko elämä olla.


      • Tiina
        Makuasia kirjoitti:

        Sitten on vielä oppiaine ainekirjoitus. Millä perusteella ne arvioidaan? Mikä osa numeroista tulee virheistä (kielioppi), mikä käsialan kauneudesta? Mikä osa tulee isin ja äidin yhteiskunnallisesta asemasta ja ammatista? Mikä osa tulee lapsen maineesta kaverien kesken ja koulun opettajien kesken? Mikä osa tulee riittävän monesta kirjoitus-sivusta?

        Ja mikä osa numerosta tulee oikeasti siitä, millaisen tarinan lapsi on kirjoittanut? Siitä, että lapsen kirjoittama tarina ja aine etenee kuin ylioppilaskirjoitusten vaatimukset: alkuosa, keskiosa, jännittävä huipennus ja loppuosa sekä looginen sisältö?

        arvioimistyyliä varmaan löytyy. Minä annan sisällöstä ja ulkoasusta erikseen numeron. Lisäksi yritän kirjoittaa kannustavan palautteen sisällöstä aineen perään. Sisältöön kuuluu mielenkiintoisuus ja johdonmukaisuus, ulkoasuun kielioppi ja käsialan selkeys.


    • ensin työ sitten huvi

      Seuraan lasteni koulunkäyntiä aktiivisesti. Autan heitä läksyissä ja kuulustelen kokeisiin heidän sitä pyytäessään.
      Emme palkitse hyviä numeroita, emmekä moiti huonoista. Jos taso tavanomaisesta yllättäen laskisi, puuttuisin kyllä asiaan nopeasti.

      Kokeet saamme koulusta nähtäväksi ja lapset yleensä myös haluavat niistä mielellään keskustella. Emme kehu kympeistä sen enempää kuin kahdeksikostakaan. Sen sijaan mietimme jokaisen kokeen kohdalla, miksi koe meni niin kuin meni. Mikä vaikutti siihen, että kokeesta tuli kymppi? Olitko lukenut kokeeseen vähän vai paljon? Oliko koe helppo vai vaikea? Miltä numero tuntuu tekemääsi työmäärään verrattuna?
      Jos tuli 7, esitetään samat kysymykset. Sitten katsotaan vielä kerran ne väärät vastaukset ja muistellaan, miten niihin olisi pitänyt vastata.
      Koe on siis arvosanasta riippumatta itsearvioinnin ja oppimisen paikka.

      Jossakin kohtaa koulua, mm. yläasteella, notkahdukset kouluarvosanoissa ovat normaali ohimenevä vaihe. Niihin en kiinnittäisi huomiota. Kaikkien arvosanojen yhtäkkiseen laskemiseen ilman tiedossa olevaa syytä puuttuisin kyllä.

      Mutta siis jokainen lapsi käy oman koulunsa. Me yritämme vain olla tukena. Täytyy kyllä sanoa, että ihan kaikista kokeista en itsekään sitä kymppiä saisi ;)

    • Aino

      Minkä ikäisestä lapsesta on kyse? Vastaan nyt olettaen, että hän on yläasteella.
      Itse saan kokeista 6-10, aineesta riippuen. Äidinkielestä olen saanut pääasiassa 9 ja 10, fysiikasta huonoimmillani 5½ josta sain todistukseen 6. Nyt olen saanut nostettua sen tosin jo 8. Yleensä kokeista saan 7-9.
      Yläasteella numerot menevät laidasta laitaan! On hyvin vähän oppilaita, jotka ovat kaikissa aineissa niitä kympin oppilaita, tai vaikkapa kutosen.
      Keskiarvoni päättötodistuksessa tulee olemaan 8,5 tai hieman sen alapuolella. Kokeista saatan silti saada paljon huonompiakin.
      Äskettäin sain uskonnon kokeesta 6½, mutta todistukseen saan 8, tuntiosaamisen/käyttäytymisen, ryhmätöiden ja keskustelujen pohjalta.

      Ei kannata huolestua yhdestä "huonosta" numerosta, mutta jos kaikki kokeet/numerot alkavat putoilemaan, kannattaa kysellä lapselta, missä vika ja painaako jokin asia.

    • opettajienpomoäiti

      Ei ole tarvinnut olla huolissaan, meidn lapset ovat 10 olelet aina. Ennemmin olemme opettajista huolissamme, he eivät aina osaa asiaansa. Onneksi meitä on valvomassa ja puuttumassa heidän toimiaan ja saamme opettajat nopeasti rutuun ja pois pilvilinnoista.
      Yksikään lapsi ei ole huono, mutta kaikki opettajat ovat. He ovat kouluttamattomia ja kikkailevia. Nopeasti vaan ylimielisyys karsittava, se auttaa ainakin meillä.
      Ei tietty kaikki mutta paljon on, meidän koulussa liikaa, joten on katsottava perään ja puututtava tiuksasti opettajien toimiin.
      Rehtorimme aikanaan sanoi että yksikään opettaja ei ole kyllin pätevä arvostelemaan kenenkään lapsia numeroin, vanha jäänne, joka pitäisi poistaa. On oppilaita joista opet ei tykkää niin heitä hän raknaisee huonoill anumeroilla viakka olisi luokan paras muuten ja päin vastoin, naama kertoo ja se onko lapsen vanhemmat kivoja ja hänen ystäviään.
      Ei kannata katsoa numeroihin ne ovat katkeruuden sanelemia ja aina se lapsi ON PAREMPI KUN SE NUMERO, AINAKIN 2 NUMEROA PAREMPI. Jos katkera ope on antanut lapselle 8 se oikeesti on 10.
      Katkeruus ja kateus tekee opettajistakin ilkeitä.
      Vierusluokan tyttö oli loisto oppilas mutta ope ei tykäänny siitä ja halusi että tyttö jäisi luokalle pääsisi eroon hänestä, joten kun sai parhaat numerot kokeissa niin totariin laiteettiin 6. ja se joka sa ihuonoja numeroita mut oli open lellikki sai 10.
      Nyt pitkälle terapialomalle kun opet jää niin yksikään ei aio kouluttuautua eikä kehittää itseään, kivampi istua kapakoissa kaljoilla kaikki päivät kun ylisuuri palkkakin juoksee, oli töissä tai ei.

      • NäinMeillä

        Aina sinä jaksat kirjoitella näitä samoja juttuja. Teksit joskus jotain järkevää...


      • Olenpahoillanilastesipuo
        NäinMeillä kirjoitti:

        Aina sinä jaksat kirjoitella näitä samoja juttuja. Teksit joskus jotain järkevää...

        Nämä ovat tärkeitä asioita. Sinulle ei ilmeisesti, onko sun lapset niin toivottomia?


      • NäinMeillä
        Olenpahoillanilastesipuo kirjoitti:

        Nämä ovat tärkeitä asioita. Sinulle ei ilmeisesti, onko sun lapset niin toivottomia?

        "Nämä ovat tärkeitä asioita. "

        Niin ovat. Siksi jatkuva trollaaminen ja samojen juttujen satuilu ei ole kauhean järkevää.

        "Sinulle ei ilmeisesti, onko sun lapset niin toivottomia?"

        Minun lapseni ovat pärjänneet ihan mallikkaasti koulussa ilman että on koskaan tarvinnut puuttua mihinkään. Mistähän johtuu että sinulla on jatkuvasti jotain ongelmaa? Oletko koskaan katsonut peiliin?


      • erittäinkaunisnainen
        NäinMeillä kirjoitti:

        "Nämä ovat tärkeitä asioita. "

        Niin ovat. Siksi jatkuva trollaaminen ja samojen juttujen satuilu ei ole kauhean järkevää.

        "Sinulle ei ilmeisesti, onko sun lapset niin toivottomia?"

        Minun lapseni ovat pärjänneet ihan mallikkaasti koulussa ilman että on koskaan tarvinnut puuttua mihinkään. Mistähän johtuu että sinulla on jatkuvasti jotain ongelmaa? Oletko koskaan katsonut peiliin?

        Kyllä meilä peili on ja joka päivä monta kertaa katson, ja erittäin kaunis nainen sieltä katsoo, entä sun pelistä, kehtaatko sinne ees vilkasta? No etpä tietysti, mutta asenne muutos tekeisi sulle hyvää.


      • NäinMeillä

        "Kyllä meilä peili on ja joka päivä monta kertaa katson, ja erittäin kaunis nainen sieltä katsoo,"

        Et siis edes ymmärrä mitä tarkoittaa kun pyydetään toista katsomaan peiliin? Taitaa katsoa blondi vastaan sieltä peilistäsi?

        "entä sun pelistä, kehtaatko sinne ees vilkasta?"

        No näin miehenä en kyllä pidä itseäni kauniina ja ulkonäön arvioinnin jätän muutenkin suosiolla muille.

        "No etpä tietysti, mutta asenne muutos tekeisi sulle hyvää."

        Kumpi täällä jatkuvasti arvostelee opettajia varsin lapsellisella otteella?


      • NäinMeillä

        "Kyllä meilä peili on ja joka päivä monta kertaa katson, ja erittäin kaunis nainen sieltä katsoo,"

        Et siis edes ymmärrä mitä tarkoittaa kun pyydetään toista katsomaan peiliin? Taitaa katsoa blondi vastaan sieltä peilistäsi?

        "entä sun pelistä, kehtaatko sinne ees vilkasta?"

        No näin miehenä en kyllä pidä itseäni kauniina ja ulkonäön arvioinnin jätän muutenkin suosiolla muille.

        "No etpä tietysti, mutta asenne muutos tekeisi sulle hyvää."

        Kumpi täällä jatkuvasti arvostelee opettajia varsin lapsellisella otteella?


      • NäinMeillä

        "Kyllä meilä peili on ja joka päivä monta kertaa katson, ja erittäin kaunis nainen sieltä katsoo,"

        Et siis edes ymmärrä mitä tarkoittaa kun pyydetään toista katsomaan peiliin? Taitaa katsoa blondi vastaan sieltä peilistäsi?

        "entä sun pelistä, kehtaatko sinne ees vilkasta?"

        No näin miehenä en kyllä pidä itseäni kauniina ja ulkonäön arvioinnin jätän muutenkin suosiolla muille.

        "No etpä tietysti, mutta asenne muutos tekeisi sulle hyvää."

        Kumpi täällä jatkuvasti arvostelee opettajia varsin lapsellisella otteella?


      • NäinMeillä

        "Kyllä meilä peili on ja joka päivä monta kertaa katson, ja erittäin kaunis nainen sieltä katsoo,"

        Et siis edes ymmärrä mitä tarkoittaa kun pyydetään toista katsomaan peiliin? Taitaa katsoa blondi vastaan sieltä peilistäsi?

        "entä sun pelistä, kehtaatko sinne ees vilkasta?"

        No näin miehenä en kyllä pidä itseäni kauniina ja ulkonäön arvioinnin jätän muutenkin suosiolla muille.

        "No etpä tietysti, mutta asenne muutos tekeisi sulle hyvää."

        Kumpi täällä jatkuvasti arvostelee opettajia varsin lapsellisella otteella?


      • NäinMeillä
        erittäinkaunisnainen kirjoitti:

        Kyllä meilä peili on ja joka päivä monta kertaa katson, ja erittäin kaunis nainen sieltä katsoo, entä sun pelistä, kehtaatko sinne ees vilkasta? No etpä tietysti, mutta asenne muutos tekeisi sulle hyvää.

        Et siis tiedä edes mitä tarkoittaa kun pyydetään katsomaan peiliin? Nelonen on sinulle juuri sopiva numero. Laiskanläksylle siitä...


      • Kaunisnainenihanakerrass

        Kyllä minä luulen että ymmärrän, olenhan fiksu. Katson peiliin ja kyllä siellä edelleenon kaunis nainen.
        Totta yliopistossa 4 on kiitettävä. Olen loistava oppilas.
        Kyllä minä laiskanläksylle voin mennä, mutta fminne? Siellä oppii paljon kun lukee ja lukee, yleensä kotonakin luen iltamyöhään, ei ole mitenkään poikkeuksellista että luen yölläkin. Nyt on menossa ajatuksia ja aforismeja sekä runokirja Tunteilla ja toiminalla on sydän.. lue sinäki luulet vähemmän.
        PS: Muista hyppää järveen ettei aivosi kuivu.


      • Kaunisnainenihanakerrass

        Kyllä minä luulen että ymmärrän, olenhan fiksu. Katson peiliin ja kyllä siellä edelleenon kaunis nainen.
        Totta yliopistossa 4 on kiitettävä. Olen loistava oppilas.
        Kyllä minä laiskanläksylle voin mennä, mutta fminne? Siellä oppii paljon kun lukee ja lukee, yleensä kotonakin luen iltamyöhään, ei ole mitenkään poikkeuksellista että luen yölläkin. Nyt on menossa ajatuksia ja aforismeja sekä runokirja Tunteilla ja toiminalla on sydän.. lue sinäki luulet vähemmän.
        PS: Muista hyppää järveen ettei aivosi kuivu.


      • Kaunisnainenihanakerrass

        Kyllä minä luulen että ymmärrän, olenhan fiksu. Katson peiliin ja kyllä siellä edelleenon kaunis nainen.
        Totta yliopistossa 4 on kiitettävä. Olen loistava oppilas.
        Kyllä minä laiskanläksylle voin mennä, mutta fminne? Siellä oppii paljon kun lukee ja lukee, yleensä kotonakin luen iltamyöhään, ei ole mitenkään poikkeuksellista että luen yölläkin. Nyt on menossa ajatuksia ja aforismeja sekä runokirja Tunteilla ja toiminalla on sydän.. lue sinäki luulet vähemmän.
        PS: Muista hyppää järveen ettei aivosi kuivu.


      • Kaunisnainenihanakerrass

        Kyllä minä luulen että ymmärrän, olenhan fiksu. Katson peiliin ja kyllä siellä edelleenon kaunis nainen.
        Totta yliopistossa 4 on kiitettävä. Olen loistava oppilas.
        Kyllä minä laiskanläksylle voin mennä, mutta fminne? Siellä oppii paljon kun lukee ja lukee, yleensä kotonakin luen iltamyöhään, ei ole mitenkään poikkeuksellista että luen yölläkin. Nyt on menossa ajatuksia ja aforismeja sekä runokirja Tunteilla ja toiminalla on sydän.. lue sinäki luulet vähemmän.
        PS: Muista hyppää järveen ettei aivosi kuivu.


      • lueppasinäkin

        Kyllä minä luulen että ymmärrän, olenhan fiksu. Katson peiliin ja kyllä siellä edelleenon kaunis nainen.
        Totta yliopistossa 4 on kiitettävä. Olen loistava oppilas.
        Kyllä minä laiskanläksylle voin mennä, mutta fminne? Siellä oppii paljon kun lukee ja lukee, yleensä kotonakin luen iltamyöhään, ei ole mitenkään poikkeuksellista että luen yölläkin. Nyt on menossa ajatuksia ja aforismeja sekä runokirja Tunteilla ja toiminalla on sydän.. lue sinäki luulet vähemmän.
        PS: Muista hyppää järveen ettei aivosi kuivu.


    • Anonyymi

      Oon 8-luokalla. Mulle 9 on huono numero. Kaverit saivat kirja kyselystä erinomasen ja mä kiitettävän. Olin hyvin pettynyt tähän. Osat sanoo, että 9 on hyvä numero, mutta minulle ei. Olkaa kuitenki kiitollisii siit mitä saatte, koska ootte yrittäneet parhaanne ja sehä riittää. Huonoin koskaan saamani numeroni on 7 ja sain sen 5-luokalla ja maailmani romahti siihen. Nyt saan kokeista 9-10, vaikka 9 ei riitä mulle. Ponnisteluja vaatii, että saa hyvän numeron.

    • Anonyymi

      ”Vähän” myöhässä, mut laitan nyt kumminki jos joku näit viel käy lukee :)

      Oon nyt 6lk. Ja kokeet koko vitosluokan ja kutosenalun on ollu 9-10. Tottakai kaseja tuli, ja ne on mulle hyviä. Jos sain/saan 7, se ei oo mulle hyvä. Vaikken mitenkään ”panostais” kouluun saan silti hyviä arvosanoja. Tänä lukuvuonna oon tehny varmaan 7-10koetta ja 3-4 oon saanu 10.

      Mulle 9-10: normaali
      8: normaali
      7:huono

      En oo koskaan saamu huonompa ku seiska.

      Mut mulla esim hissan kokeet on AINA 10.
      Uskonnon kokeet aina 7.

      Eli voi tottakai olla myös aineissa tasoeroa.

    • Anonyymi

      Itse olen kuudennella. Tiedän, että 9,5 ei ole huono joilekin, mutta minulle on. Esim jos laitan vahingossa enkuksi sanan vaikka se piti laittaa suomeksi sanarissa niin itken.
      Taas jotkut voi ajatella, että ysi on hyvä numero, ite ajattelen niin, että 10- tai ylöspäin on vasta hyvä.
      Esimerkkinä on se, että joillekin kasi on saavatus, jolloin ne on iloisia, mutta jos itse saan kasin ( oon saanut kerran enkun jaksokokeesta kasilla alkavan ) niin olen itselleni vihainen.....
      Muistutuksena se, että jos olet samanlainen kuin mä, niin ei kannata tehdä samaa temppua, jonka tein kerran. Nimittäin, sain todella tyhmän idean huijata puolella pisteellä, jonka takia sainn sitten nelosen ( kaveri huijasi enemmän, jonka takia jäätiin kiinni ) Ton seurauksena sain hissasta ysin todistukseen, oisin muuten saanut kympin, joten ei olisi kannattanut....... Eli ei kannata olla yhtä ajattelematon kuin minä ja mun kaverit.....
      T: Tyttö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Poliisitehtävä alkuviikosta Maisan kotona

      Iltasanomat: Helsingin poliisilaitos vahvistaa, että Vantaalla on ollut poliisitehtävä kyseisenä ajankohtana. Poliisin
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      2048
    2. Tämä on sinulle vaikka kaikki lukee

      Vaikka kuinka olet viisas ja kaikin puolin velho, niin et tiedä tilanteestani. Senkin takia menetät mielenkiinnon. Eikä
      Tunteet
      11
      1662
    3. T-mies tässä

      Kerro nainen huolesi niin pohditaan yhdessä. 😎
      Ikävä
      102
      1152
    4. Lulu selvityttää Elokapinan lakkautusta

      Persukannattajien mielistely otti Lulu Ranteella aika tavalla runtua, kun hän aikoo selvityttää mahdollisuuksia Elokapin
      Maailman menoa
      350
      1126
    5. Ensitreffit Matti joutuu "ulkoruokintaan" - Väärinymmärrysten suossa Taina-vaimon kanssa: "Oli..."

      No nyt on kyllä väärinymmärrystä kerrakseen… Mitä luulet, pysyykö Taina ja Matti yhdessä vai onko tulevaisuudessa ero ed
      Ensitreffit alttarilla
      3
      1113
    6. Harmi, kun sillä nousi

      kaikki huomio päähän. Vaikutti aluksi niin mukavalta ja vaatimattomalta 😔
      Ikävä
      53
      851
    7. Täytyy sanoa

      Että olit kyllä mielenkiintoisin ja omaperäisin nainen mitä olen koskaan tavannut. Aivan kuin joku olisi tiputtanut sinu
      Ikävä
      21
      839
    8. Miten saisin

      Hurmattua sinut uudelleen,? Pissin omiin muroihini ensinmäisellä kerralla koska olin tyhmä ja liiaksi kiinni menneess
      Ikävä
      31
      777
    9. Persu Meri Valkama kadehtii Sanna Marinin menestystä

      Taas yksi persu tuli nolaamaan itsensä kadehtiessaan menestynyttä Suomen kansan supertähteä Sanna Marinia. https://demo
      Maailman menoa
      237
      737
    10. Raamatun tärkein lause

      Ja Mooses tuli alas vuorilta missä jumala oli, Mooseksen mukaan, ilmoittanut hänelle, että hän ja koko juutalainen väki,
      Hindulaisuus
      367
      719
    Aihe