Kotona sattuu ja tapahtuu

Anonyymi

Olen lyhyen ajan sisään kaatunut/melkein kaatunut täällä kotona. Tasapainon kanssa minulla ei ole ongelmia ja muutenkin olen liikkeissäni ja otteissani varma ja rauhallinen. Huolimattomuuden ja ajattelemattomuuden piikkiin nuo kaatumiset on kai laitettava.

Ensimmäiseen kaatumiseen oli syynä aivan liian isot villasukat ja pieni vähän kohonnut naula lattialistassa wc/pesutilan oven kohdalla. Naulan olin ensimmäisen kerran huomannut jo aikoja sitten listoja pyyhkiessäni, mutta koska se on aivan oven pielessä, itse asiassa karmin kohdalla, niin en tullut tehneeksi sille mitään kun eihän siihen koskaan jalka kulkiessa osu. Liian iso villasukkapa osui, tarttui naulaan ja sitten mentiin. Onneksi tuiskahdin lajittelemieni likapyykkikasojen päälle ja onneksi lähin kasa petauspatjoineen ynnämuineen oli sen verran iso että se hidasti kaatumista sen verran etten kolauttanut päätäni täysillä pesualtaaseen.

Vasta nyt minusta on tullut villasukkaihminen. En ole niitä aiemmin suosinut koska ensinnäkään en ole kokenut tarvitsevani ja toisekseen koska niiden peseminen on minusta hankalaa. Veljeltäni jäi paljon villasukkia. Arvelen ainakin osan niistä olevan äitini tekemiä, joka tapauksessa ne ovat laadukkaita, hyvin kauniita ja taidolla tehtyjä joten en ole niitä hävittänyt. Isojahan ne minulle ovat (veljeni kengännumero oli 46 tai 47), mutta mukavilta ja aivan 'toimivilta' ne tässä kotona ovat tuntuneet. En siis aio uusia sopivamman kokoisia ostaa, olen valmis ottamaan sen verran riskiä että näillä menen jatkossakin.

Toinen kaatuminen (tai pikemminkin kompuroiminen, en ihan kokonaan lattialle päätynyt) oli myös omaa huolimattomuuttani. Olin hoitoon tulevaa koiraa varten taitellut parivuoteen petauspatjan vai joku patjansuojako tuo lie, nelinkerroin tuohon lattialle. Sen kulmissa on kuminauhat ja tiedostin heti, että niihin voi jalka tarttua. Aioin leikata ne pois, mutta sitten ajattelin että jospa niitäkin vielä joskus tarvitaan ja vain taittelin ne huolellisesti näkymättömiin. En riittävän huolellisesti, sillä niin vain onnistuin vauhdissa pujottamaan jalkani kuminauhalenkkiin ja taas mentiin.

Suurin osa meistä varmaan tietää kodeissa sattuvan paljon tapaturmia ja osaa myös ottaa sen omissa toimissaan huomioon, mutta harva jos kukaan pystyy kaikki vaaranpaikat tunnistamaan, luulisin. Teräosastaan aivan liian pitkiä ja leveitä villasukkia en ikimaailmassa olisi osannut pitää tapaturmalle altistavina, olisitko sinä?

Bessie

19

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Villasukan päälle laitettavaksi voi hankkia "jarrusukat", niitä on varrellisia ja varrettomia. Ne on mainiot.
      Voi nauttia villasukkien lämpimyydestä tarvitsematta pelätä kaatumista.

      Olen "jarrusukkia" hankkinut jo vuosia sitten kaupasta. "Froteisen" tuntuisia,
      keinoainetta,
      ne venyvät hyvin villasukkien päälle ja "kokoavat" sen "levinneen" villasukan
      sisäänsä . Villasukka tahtoo venähtää jaloissa.

      Myöhemmin olen tilannut "jarrusukkia" netistä verkkokaupasta ja olen oppinut,
      että pitää aina ottaa liian suuri koko, ainakin seuraava numero, jos seassa on puuvillaa tai villaa. Ne kutistuvat heti ekassa pesussa.

      Jarrusukkia myy monta verkkokauppaa, myös miehille.

    • Anonyymi

      Googlausvaihtoehtoja:

      Jarrusukat aikuisille
      liukuestesukat aikuisille
      kiristämättömät jarrusukat
      liukuestesukat vanhuksille
      aikuisten jarrusukat

      Monet marketit myyvät niitä lapsille,
      mutta aikuisillekin jotkut myyvät

    • Anonyymi

      alko saa taspainoelimet epäkuntoon

    • Olen huomannut, että jalka töksähtelee maton reunaan helpommin mitä joskusn esim. kymmenen vuotta sitten.
      Pahuksen coronan takia peruttiin vesijumppakin ja heti tuntuu, että sitä on jaloistaankin jäykempi, ja tasapainokin horjuu ettei uskalla enää keittiöjakkarankaan ylimmälle tasolle kiivetä...
      Kuntopyörää yritän polkea pöivittäin, muttei se ole yhtä tehokasta kuin se vesijumppa olisi, ja se on tylsää..
      En tiedä onko jäykistymiseni reumaa, kun niveletkin oireilee hieman ja aamujäykkyys on kai reuman oireita..tiijjä häntä, - ei ei se ikään voi liittyä :)

      • Anonyymi

        Korona vähensi minunkin liikkumisiani aika tavalla vaikka minulla ei mitään varsinaista liikunta- tai kuntoiluharrastusta ollutkaan. Ja tosiaan huomaan olevani jotenkin jäykempi ja kaikin tavoin huonokuntoisempi kuin vielä muutama kuukausi sitten. Ikäkin tottakai vaikuttaa, mutta kyllä tämä nopea muutos huonompaan suuntaan johtuu koronan aiheuttamasta liikkumisten ja menemisten vähentymisestä.
        Koskaan aikaisemminkaan en ole onnistunut pakottamaan tai motivoimaan itseäni säännölliseen liikkumiseen ihan vain fyysisen kunnon ylläpitämisen tai parantamisen takia, mutta kaikenlaista mielekkäältä tuntuvaa hyöty- ja 'huvi'liikuntaa jota nyt koronan takia ei enää ole ollenkaan tai juuri ollenkaan, sellaista oli loppujen lopulta aika paljon kuitenkin.

        Pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni ja tehdä edes tässä kotona jotain muutakin kuin satunnaista ja kivalta tuntuvaa pientä pelleilyä. Tuossa olisi stepperi ihan tyhjän panttina, aivan liian tylsää. Koiraakaan en nykyään saa juuri koskaan hoidettavakseni kun ovat kotona etätöissä ja etäopiskelemassa. Toki saisin jos pyytäisin ja itseasiassa poikani jossain vaiheessa jonkinlaista koiran päivähoitomeininkiä ehdottikin koska ajatteli sen olevan minulle hyväksi, mutta vaikka koirasta kovasti pidänkin niin en silloin vielä kokenut oman hyvinvointini takia koiraa tähän tarvitsevani. Nyt on mieli muuttunut, vielä kun saisin aikaiseksi ottaa asia uudelleen esille.

        Tällä hetkellä minulla ei ole mattoja muualla kuin eteisessä, mutta en usko että aina samalla paikalla olevan maton reunaan jalkani töksäyttäisin jos minulla mattoja olisi. Kaikki muistamani kaatumiset tai kompuroinnit ovat johtuneet jostain poikkeuksellisesta tai uudesta tilanteesta. Esimerkiksi villasukkien käyttäminen on minulle uutta (ja johtuu varmaan iästäni), aiemmin olen ollut kotona enimmäkseen paljain jaloin, joskus ohuet puuvilla- tai bambusukat jalassa. Aiemmin tunsin oloni epämukavaksi sukat jalassa, nyt tuntuu epämukavalta olla ilman sukkia, jalat tuntuvat kylmiltä. Sukkien varvasosa on kyllä edelleen venytettävä niin leveäksi ja väljäksi kuin suinkin mahdollista, en kestä ollenkaan varpaat tiukasti kiinni toisiinsa puristavia sukkia.

        Sinusta ja mahdollisesta reumastasi en tietenkään osaa sanoa mitään, mutta omalta kohdaltani voin sanoa että satunnaiset ja lyhytkestoiset jäykkyyden ja kankeuden tapaiset oireilut liittyvät ikääni, on kulumia ja kaikenlaista vanhenemista, näiden kanssa ja yleensäkin iän myötä tulevien muutosten olen täysin sinut. Säännölliselle ja minulle oikeanlaiselle liikuntaharrastukselle kyllä olisi tarvetta, mutta olen oppinut hyväksymään saamattomuuteni tässä asiassa, turhan stressaamisen ja syyllistymisen välttämiseksi yritän olla ajattelematta koko asiaa.

        Bessie


    • Anonyymi

      Kaaduin (entisessä) kotona leikkiessäni lapsenlapsen kanssa. Jalassa oli uudet lämpimät villasukat ja laatoitettu lattia siinä keittiösyvennyksessä. Mentiin, ja lujaa, molemmat. Onneksi lapselle ei tullut suuria vaurioita vaikka melkein hänen päälleen kaaduinkin. Minun vasen käsi rämähti kovalla äänellä lattiaan - olin varma että ranteessa ollut iso kello meni rieskaksi, mutta niin vaan jatkoi kävelemistä. Minä ulisemista. Päivystykseen mentiin, värttinäluun murtuma. Ei kiva. 5 viikkoa kipsissä, saapas nähdä tuleeko kädestä enää läheskään entisen veroista.

      Sivutuotteena selvisi osteoporoosi. Siis minulla, joka olen tehnyt fyysistä työtä, liikkunut, jumpannut ja tanssinut koko ikäni!

      Olkaa isoäidit varovaisia, ja kaikki muutkin! Ettei kello soi liian myöhään.

    • Anonyymi

      On harmillista, että jo puolen sentin korkuinen matonreuna voi aiheuttaa sisätossulla törmäämisen siihen.
      Voisi sitä olla sisähiihtämättä, ähkäisen harmissani sille äijänkuvatukselle, joka peilistäni näkyy.

    • Anonyymi

      Paksut matot ym. haitat pitää korjata toisenlaisilla matoilla
      ja kulkutiet järjestää esteettömästi kuljettavaksi.
      Laminaattilattia/parketti on hyvin liukas villasukkien kanssa
      ja muutenkin.
      Ostin kaksi kappaletta 2x3 metrin olkkariin, ettei paljasta liukasta lattiaa jää
      kulkureiteille ja muutkin lattiat "matotin" turvallisiksi.
      Jarrusukat on minullakin silti, totuin niihin, en osaa ilman olla.
      Ne on monessa mutkassa kaatumisen estäneet.
      Niissähän on kumimaisia "näppyjä" pohjassa, ei luista.

      • Anonyymi

        Ns. jarrusukat ne vasta lattioista liukkaita tekevätkin.
        Ainakin laminaatti- ja parkettilattioista.
        Ei sinne kannata enää jarrusukkien käytön jälkeen villasukilla mennä.
        Tai voitte toki kokeilla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ns. jarrusukat ne vasta lattioista liukkaita tekevätkin.
        Ainakin laminaatti- ja parkettilattioista.
        Ei sinne kannata enää jarrusukkien käytön jälkeen villasukilla mennä.
        Tai voitte toki kokeilla...

        Käytän varrettomia jarrusukkia villasukkien päällä, on villasukkien lämpö ja ihanuus
        eikä kaadu, eikä jarrusukka todellakaan tee lattioita liukkaaksi.
        Ei kumimainen pohja mitään liukkaaksi tee, villasukka paremminkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytän varrettomia jarrusukkia villasukkien päällä, on villasukkien lämpö ja ihanuus
        eikä kaadu, eikä jarrusukka todellakaan tee lattioita liukkaaksi.
        Ei kumimainen pohja mitään liukkaaksi tee, villasukka paremminkin.

        Onko tullut kokeiltua?
        Keittiön laminaattilattian olen kokenut tulevan liukkaaksi jos paistan pannulla jotain siinä metrin päässä.
        Mutta ei tarvitse uskoa, eikä kokeillakaan. Jokainen tulkoon autuaaksi omalla uskollaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tullut kokeiltua?
        Keittiön laminaattilattian olen kokenut tulevan liukkaaksi jos paistan pannulla jotain siinä metrin päässä.
        Mutta ei tarvitse uskoa, eikä kokeillakaan. Jokainen tulkoon autuaaksi omalla uskollaan.

        ,,, niin ja liesituuletin ON OLLUT aina päällä.


    • En ole kaatuillut. Mutta kädet tekevät omia liikkeitään. On paha repeämä kiertäjäkalvosimessa jota ei kuulemma voi leikata. Olen oikeakätinen, käsi toimii ehkä 30% teholla. Lisäksi tekee sellaisia liikkeitä joita en ole aikonut tehdä, tavarat lentävät joskus mihin sattuu, onneksi ei kovin usein. Käden leikkaamisesta sain tuomion julkiselta puolelta, taidan kokeilla yksityistä.

    • Anonyymi

      Sain tyttäreltäni mukavat 'huopikkaat', matalat tossukat. Hän oli kutistanut neulomansa isot (siis tarkoituksella todella isot) varrettomat villasukat pesukoneessa. Ne ovat aivan ihanat töppöset! Huovuta veljesi villasukat 40 /60 asteessa!

      • Anonyymi

        On aika yleistä kompastua maton reunoihin. jossa sitten ranneluista värttinä luu murtuu ja se on sitten 4 - 6 viikkoon kipsilasta ranteen seuduilla, varovaista liikkumista!
        Olen varmistanut mattojen reunojen paikallaan pysymisen kaksipuoleisella teipin pätkällä kulmista ja tarvittaessa maton reunan keskikohdalta.
        Kyllä minultakin jo jalka ei nouse maton reunoja ylittäessä kuten ennen. Teipit
        antavat maton kulkukohdille turvallisuutta---ei reuna lähde lattiasta irti ihka pienestä.

        Sanotaan;" vara on turvallisuutta edistävä toimenpide, eikä vahingon enne"!
        "Jarrusukkia on myynnissä myös marketeissa!"
        L.


    • Hyvä kun on ollut 'onni onnettomuuksissa' kun olet meinannut kaatua ja
      välttynyt pahimmalta, lonkka yms leikkaukset ja pienemmätkin haaverit vaativat yleensä niin pitkän aja ennen kuin paranevat ja saattaa oll, etteivät palaa koskaan entiselleen.
      Keittiössäni on kaakelilattia ja se on hyvin liukas jos sillä sattuu olemaan vettä, muutaman kerran olen meinannut mennä selälleni, kun paljain jaloin olen vesilammikkoon osunut, joskus ainakin tiskatessa saattaa vettä roiskua.
      Aikoinaan kun pyörätuolilla ja rollaattorilla piti kotonani päästä liikkumaan, niin kaikki matot katosivat ja vaikkei nyt k apuväneiden avulla täällä liikuta niin eipä ole matot palanneet kuin muutama pikkupätkä.
      Eli mattoihin en voi kaatua, mutta joskus käytän huovutettuja tossuja joissa on kumipohjat, ja ne saattavat tökätä jos ei nostele riittävästi jalkojaan.
      Onhan se outoa kun ikää tulee, niin pitää ruveta ajattelemaan jalkojen nostoa, ei sekään käyn enää puolihuolimattomasti kuten ennen.

      Nousemisessa ja kurkottelussa pitää kait olla tarkka, tasapainon pitäminen erilaisilla lisäjakkaroilla ja tuoleilla vaatii enemmän huomiota kuin aikaisemmin.
      Enemmän kiinnittää huomiota siihen mitä on kurkottelemassa ja unohtaa helposti miten sen tekee.
      Ei se ihme ole jos kotia sanotaan vaaralliseksi paikaksi.

    • Anonyymi

      Koti ei välttämättä ole vaarallinen, mutta koska siellä enimmän aikaa ollaan,
      siellä on enemmän mahdollisuus tapahtua.

    • Anonyymi

      Tunnen itseni onnekkaaksi koska "tapaturmani"ovat sinänsä harmittomia.
      9 vuotta sitten, jouduttuani syöpäleikkauksen jälkeen etupäässä makoilemaan sohvalla, häiriintyi yläraajojeni motoriikka.
      Vaimoni sanoi kolinasta kuulevansa missä päin asuntoa liikuin. Motoriikka on palautunut vain osittain ja vieläkin tipahtelee esineitä lattialle koska ne ovat väärissä paikoissa.
      Maitotölkin kaatumisiin olen osannut varautua jo pitkään. Suljen tölkin aina.
      Toisen silmän puhjenneen verkkokalvon leikkaus tuhosi steronäön. Esineiden etäisyyttä pystyn arviomaan vain kokemusperäisesti ja vertaamalla tuttujen tavaroiden koon perusteella niiden etäisyyttä.

      En ole vielä kompuroinut mutta kai sekin aika joskus tulee.

      • Anonyymi

        Aloittaja tuntuu kasaavan lattialle myttyjään kompastuen niihin. Älä jätä niitä korjaamatta, kun syösyt muuhun puuhaan etkä kiireessäsi huomaa niitä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2763
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1480
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      42
      1446
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      33
      1223
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1161
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1161
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe