Aihe

1000 km ensihuolto Yaris

Anonyymi

Kävin eilen hakee uuden Yariksen ja myyjä suositteli 1000km jälkeen tehtävää ensihuoltoa. Se ei ole virallisissa huolloissa mukana, mutta myyjän mukaan moottori kestää pidempään ja laskee kulutusta jos sen tekee. Onko normaali käytäntö ja oletteko teettäneet?
Samalla mainitsi jos auto vielä mulla katsastuksen aikaan, niin he teettävät katsastuksen mielellään ja varmistavat läpimenon. Tämähän ihan ok palvelu, mutta onko Toyotan normaali linjaus?

41

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Oman Corollan käytin ensi huollossamyyjän suosituksesta ja ei maksanut kuin 150 euron paikkeilla. Kyllä se moottori kestää pidempään on niissä aina uutena epä puhtauksia. Katsastus kannattaa ajoittaa vuosi huollon kylkeen ja pyytää samalla poikien tarkistaa paikat ei tarvii erillistä katsastus huoltoa

      • Anonyymi

        Corollapappa jo aikoinaan muistutti kaikkia Toyotan omistajia tärkeästä työstölastu öljynvaihdosta heti 1000km jälkeen. Toinen tärkeä asia on Toyotan maineen ylläpito ja siihen liittyy pakollinen katsastushuolto ennen syyniä, ettei tule tilasto vääristymiä.


    • Anonyymi

      Moottori hoonautunut niin voi olla aluksi metalli silppua öljyn joukossa!

    • Anonyymi

      Eiköhän ne siihen öljyt vaihda, jos siitä pitää 150 euroa maksaa niin kallilta kuulostaa. Tosin olet jo tehnyt kalliin ratkaisun kun olet uuden auton ostanut joten ei tuo varmaan enää tunnu missään.

      • Anonyymi

        Paitsi että nykyään moni hankkii itselleen (lainarahalla) liian kalliin auton jota ei pystytä huoltamaan silloin kun pitäisi joten 150 euroa tässäkin tilanteessa voi olla todella iso summa.


    • Anonyymi

      Muttereiden kiristys- ja pudonneiden korvaushuolto se on.

      • Anonyymi

        Takavuosina tuo oli hyvin yleistä kaikilla automerkeillä ja todellakin siinä tarkistettiin että valmistuksessa mahdollisesti löysälle jääneet pultit tai huonosti asennetut osat kiinnitetään kunnolla.

        Epäilen vaan että aloituksessa mainittu lupaus katsastuksesta on unohdettu kun neljän vuoden kuluttua omistaja tulee tarjoamaan autoaan katsastettavaksi. Eikä se katsastuspalvelu ole varmaankaan ilmaista, samanlaisen palvelun saa maksua vastaan kaaikilta korjaamoilta.


    • Anonyymi

      Meillä laatuautoissa ei tarvita tuollaisia ylimääräisiä öljynvaihtoja, koska ne on koneistettu ja tehty huolella, eikä moottorissa ole mitään työstölastuja tai muuta vastaavaa.
      Tottahan Toyotan setämies käyttää autonsa ensihuollossa ja kaikissa muissakin, vaikka vaihtaa sen pois viimeistää 3 vuotiaana, hitto mitä neroja.

      • Anonyymi

        Tuskinpa sinun “laatuautosi” moottorin toleranssit on lähelläkään sitä mitä Toyota Motor Corp vaatii tehtaillaan. Jos vielä epäilet, tutkipa ja vertaile paneelirakoja omassa koslassasi ja jossain pakasta vedetyssä Tojossa? Tojossa tasaiset ja kapeat tai kapeahkot raot, useissa autoissa kapenevat tai laajenevat raot ainakin joissain paneeleissa ja jopa niin että oven tai konepeiton raot ovat eri puolella autoa erilaiset. Tesla toki on huonoin tällaisessa vertailussa mutta ei saksalaisetkaan pääse Tojon tasolle. Joku yksilö voi toki olla erittäin hyväkin mutta noin isojen sarjojen keskivertolaatuna.


      • Anonyymi

        Ei ole väliä milloin vaihtaa auton se ensihuolto vaikuttaa auton kokonais ikään. 150 euroa on pieni panostus Toyotan kestävyyteen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole väliä milloin vaihtaa auton se ensihuolto vaikuttaa auton kokonais ikään. 150 euroa on pieni panostus Toyotan kestävyyteen

        Miksi ensimmäisen omistajan pitäisi olla kiinnostunut auton kokonaisiästä. Hän ajaa sillä ehkä kolme vuotta ja vaihtaa taas uuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole väliä milloin vaihtaa auton se ensihuolto vaikuttaa auton kokonais ikään. 150 euroa on pieni panostus Toyotan kestävyyteen

        Itse joskus teetätin tuon ensihuollon mutta en enää nykyään. Tuo huolto ei millään tavalla vaikuta takuisiin tai jälleenmyyntiarvoon ja kun auto menee vaihtoon viimeistään 100 tkm ajettuna niin omalta osalta tuo 150 euroa olisi täysin hukkaan heitettyä rahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa sinun “laatuautosi” moottorin toleranssit on lähelläkään sitä mitä Toyota Motor Corp vaatii tehtaillaan. Jos vielä epäilet, tutkipa ja vertaile paneelirakoja omassa koslassasi ja jossain pakasta vedetyssä Tojossa? Tojossa tasaiset ja kapeat tai kapeahkot raot, useissa autoissa kapenevat tai laajenevat raot ainakin joissain paneeleissa ja jopa niin että oven tai konepeiton raot ovat eri puolella autoa erilaiset. Tesla toki on huonoin tällaisessa vertailussa mutta ei saksalaisetkaan pääse Tojon tasolle. Joku yksilö voi toki olla erittäin hyväkin mutta noin isojen sarjojen keskivertolaatuna.

        Kannattaa tosiaan katsella Camryn paneeleiden toleramsseja. Niin tehty sinnepäin kuin olla ja voi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ensimmäisen omistajan pitäisi olla kiinnostunut auton kokonaisiästä. Hän ajaa sillä ehkä kolme vuotta ja vaihtaa taas uuteen.

        Auton omistaja aina sitoutuu merkkiin ja huolehtii auton kestävän pitkään vaikka ei itse siitä hyötyisikään. Ensimmäsien omistajan pitäisi aina huolehtia ruostesuojauksesta ja ensi oljyn vaihdosta pienen ajon jälkeen. Se on pieni vaiva huolehtia merkin kestävyydestä kuitenkin saa itse nauttia uudesta autosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuskinpa sinun “laatuautosi” moottorin toleranssit on lähelläkään sitä mitä Toyota Motor Corp vaatii tehtaillaan. Jos vielä epäilet, tutkipa ja vertaile paneelirakoja omassa koslassasi ja jossain pakasta vedetyssä Tojossa? Tojossa tasaiset ja kapeat tai kapeahkot raot, useissa autoissa kapenevat tai laajenevat raot ainakin joissain paneeleissa ja jopa niin että oven tai konepeiton raot ovat eri puolella autoa erilaiset. Tesla toki on huonoin tällaisessa vertailussa mutta ei saksalaisetkaan pääse Tojon tasolle. Joku yksilö voi toki olla erittäin hyväkin mutta noin isojen sarjojen keskivertolaatuna.

        Missään TM:n käyttötestaamassa henkilöautossa ei ole mitattu niin soikeita sylintereitä ja niin isoa, hylkyrajalla olevaa männänvälystä kuin Toyota Corolla 1,6 VVT-i:ssä v. 2003. Hyvin toimivien männänrenkaiden ansiosta moottori ei syönyt vielä öljyä niin, että lisäystarvetta olisi ollut lyhyellä öljynvaihtovälillä.
        Alla linkki. En tiedä aukeaako muille kuin kestotilaajille.
        https://vanha.tekniikanmaailma.fi/nakoislehti/lue/12-2003-nakoislehti/tm-kayttotesti-60000-km-toyota-corolla-16-vvt-i-linea-terra


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missään TM:n käyttötestaamassa henkilöautossa ei ole mitattu niin soikeita sylintereitä ja niin isoa, hylkyrajalla olevaa männänvälystä kuin Toyota Corolla 1,6 VVT-i:ssä v. 2003. Hyvin toimivien männänrenkaiden ansiosta moottori ei syönyt vielä öljyä niin, että lisäystarvetta olisi ollut lyhyellä öljynvaihtovälillä.
        Alla linkki. En tiedä aukeaako muille kuin kestotilaajille.
        https://vanha.tekniikanmaailma.fi/nakoislehti/lue/12-2003-nakoislehti/tm-kayttotesti-60000-km-toyota-corolla-16-vvt-i-linea-terra

        Siinäpä oli tosiaan moottorin "toleranssit" kohdallaan. Ilmankos suurin osa poistuu liikenteestä alee 200000km ajettuina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinäpä oli tosiaan moottorin "toleranssit" kohdallaan. Ilmankos suurin osa poistuu liikenteestä alee 200000km ajettuina.

        Keskimäärin kaikki Toyotat poistuvat alle 200 tkm ajettuna , kun monta kertaa korjatut moottoriti lasketaan uudellen kilometreinä. Kuitenkin paljon enemmän kuin monen muun merkin kilometrit.

        Toytien perälaatikot ovat tunnetusti heikkoja laadultaan, samoin kardaani jyrisee ja valojen suutaus vaeltelee. Monessa autossa perävalot ovat pimeänä, mutta kestävät tästä huolimatta Toyotassa vuosikausien ajamisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Auton omistaja aina sitoutuu merkkiin ja huolehtii auton kestävän pitkään vaikka ei itse siitä hyötyisikään. Ensimmäsien omistajan pitäisi aina huolehtia ruostesuojauksesta ja ensi oljyn vaihdosta pienen ajon jälkeen. Se on pieni vaiva huolehtia merkin kestävyydestä kuitenkin saa itse nauttia uudesta autosta.

        Onneksi en ole Toyota lahkossa., surullista Toyotan palvontaa.


    • Anonyymi

      Ne moottoriöljyt pitäisi vaihtaa jo puolen tunnin käytön jälkeen, että mahdolliset epäpuhtaudet saadaan pois.

      • Anonyymi

        Suodattimeenhan ne menee "samantien" kun moottori on käynnistetty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suodattimeenhan ne menee "samantien" kun moottori on käynnistetty.

        Eikä mene.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä mene.

        Ai?

        Meinaat että öljyvirran mukana epäpuhtaudet ui vastavirtaan ja menevät männänrenaan alle ja aiheuttavat leikkautuman.


    • Anonyymi

      Täälläkin on monesti todettu että ylipitkät konsernikoneiden öljynvaihtovälit pilaavat moottorit vaikka öljyä joudutaankin lisäämään tiheästi, jopa litra 1000 km(!).
      Tekniikan Maailma varoitti myös liian pitkistä huoltoväleistä.
      Toyotan öljynvaihtoväli on optimi.

      • Anonyymi

        Voi sinua epätoivosta Toyotan omapoikaa, ei tuollainen mustamaalaus yritys toimi jos se ei perustu faktoihin. Kun käytetään oikeita öljyjä ja noudatetaan auton ilmoittamia huoltovälejä, niin kaikki on hyvin. Ei kai poliisin ym. Volkkarit kestäisi muuten 450tkm ajoja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi sinua epätoivosta Toyotan omapoikaa, ei tuollainen mustamaalaus yritys toimi jos se ei perustu faktoihin. Kun käytetään oikeita öljyjä ja noudatetaan auton ilmoittamia huoltovälejä, niin kaikki on hyvin. Ei kai poliisin ym. Volkkarit kestäisi muuten 450tkm ajoja?

        Poliisin Volkkareissa ei ole, kuin pellit alkuperäiset 450tkm kohdalla. Tekniikkaa uusitaan isolla rahalla, koska ajoneuvojen varustelu on kallista.
        Huutokaupat.comissa poliisin huutokaupassa on alle 300tkm ajettuja Volkkareita ja ne myydään siksi, ettei haluta uusia moottoria, tai vaihdelaatikkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poliisin Volkkareissa ei ole, kuin pellit alkuperäiset 450tkm kohdalla. Tekniikkaa uusitaan isolla rahalla, koska ajoneuvojen varustelu on kallista.
        Huutokaupat.comissa poliisin huutokaupassa on alle 300tkm ajettuja Volkkareita ja ne myydään siksi, ettei haluta uusia moottoria, tai vaihdelaatikkoa.

        Eipä tainnut olla yhtään maijaa alle 300000km:n ajolla viimmeisimmässä huutokaupassa! Sillä ainoalla Avensiksen romulla, jonka kylkeen päivettynyt "Poliisi" loisti kirkkaana teippien poiston jälkeen, oli ajettu alle 250tkm. Sisustuskin ihan riekaleina.
        Ilmankos Toyotan eivät ole kelvanneet enää vuosiin poliisin työkaluiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä tainnut olla yhtään maijaa alle 300000km:n ajolla viimmeisimmässä huutokaupassa! Sillä ainoalla Avensiksen romulla, jonka kylkeen päivettynyt "Poliisi" loisti kirkkaana teippien poiston jälkeen, oli ajettu alle 250tkm. Sisustuskin ihan riekaleina.
        Ilmankos Toyotan eivät ole kelvanneet enää vuosiin poliisin työkaluiksi.

        Johtuu hinnasta, Toyota on kalliimpi koska laadukkaampi. Valtio ostaa hinnan mukaan ja volkkari on halpa ja huono. Ei ole yksi tai kaksi poliisia jotka haluaisivat hypridi Corollat poliisi autoiksi. Bensa kulut olisivat alhaiset ja huolto kulut, vikoja ei olisi ja niillä ajaisi poliisin käytössä liki miljoonan perus huolloilla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Johtuu hinnasta, Toyota on kalliimpi koska laadukkaampi. Valtio ostaa hinnan mukaan ja volkkari on halpa ja huono. Ei ole yksi tai kaksi poliisia jotka haluaisivat hypridi Corollat poliisi autoiksi. Bensa kulut olisivat alhaiset ja huolto kulut, vikoja ei olisi ja niillä ajaisi poliisin käytössä liki miljoonan perus huolloilla

        Firmatkin ihan kilpaa hankkivat Toyotaa työsuhdeautoiksi.
        Ne eivät vain kelpaa työkäyttöön hinnan, ominaisuuksien ja ylläpidon takia.


    • Anonyymi

      Sain eilen uuden Yariksen 1.5 bensa. Myyjä sanoi, ettei ensihuoltoa tarvitse tehdä.
      15.000 ensihuolto.

    • Anonyymi

      En teettänyt tota 1000km huoltoa. Myyjä sano et päätät ite, jos haluat niin kyllä me tehhään. Vuos meni ja autolla oli ajettu n, 12 tkm ja huolto koitti. Halusin nähä öljyt ja suodattimen ku koneesta päästettiin pihalle. Kaikki ok! Nyt ajettu n 75 tkm.

      • Anonyymi

        Nuo erot kestävyydessä tulee vasta 500 000 km jälkeen, jos tulee ollenkaan. Joskus, toki harvemmin, olen tehnyt ensi öljynvaihdon 1500 km:n jälkeen, mutta nykyjään en ole tainnut enää viitsiä. Ja nyt ei puhuta Volkswageneista eikä Toyotista.


    • Anonyymi

      Miksi hybridiin pitää vaihtaa myös öljyt 15 tkm välein, vaikka sillä kehutaan ajettavan kolmannes pelkällä sähköllä?

      • Anonyymi

        Pätkittäin käyvä polttomoottori kaipaa tihempää huoltoa koska lämpenee ja jäähtyy toistuvasti eikä pahimmillaan pääse täyteen käyntilämpöönkään.


      • Anonyymi

        Passatin ja Golfin GTE eli plugarin huoltoväli on max vuosi eli käytännössä sama kuin Tojolla.

        Jostain syytä VAG ei luota että plugarissa riittäisi parin vuoden huoltoväli


    • Anonyymi

      Toyota on kertakäyttöauto. 1000 km jälkeen pitää uusia jo vähintään puolet osista.

      • Anonyymi

        No silloin se on puolta parempi kuin vaggine johon on vaihdettu 500 km aikana kaikki osat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No silloin se on puolta parempi kuin vaggine johon on vaihdettu 500 km aikana kaikki osat.

        Todella aikuismaista keskustelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todella aikuismaista keskustelua.

        Niin minustakin.
        Toyota on kertakäyttöauto. 1000 km jälkeen pitää uusia jo vähintään puolet osista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin minustakin.
        Toyota on kertakäyttöauto. 1000 km jälkeen pitää uusia jo vähintään puolet osista.

        Sinulla ei ole koskaan ollut uutta VAG autoa eikä DSG askia.
        Jos olisi ollut niin kommentointi olisi hiukan toisenlaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla ei ole koskaan ollut uutta VAG autoa eikä DSG askia.
        Jos olisi ollut niin kommentointi olisi hiukan toisenlaista.

        Ei olekkaan Vag autoa eikä mitään "dsg askia".?? Nyt ajan 14 vuotta vanhalla Skoda merkkisellä autolla jossa on automaattivaihteisto ja mittarissa on tällä hetkellä n. 280 000km. Öljyjä on vaihdeltu 15 tkm välein ja 2 kertaa jakohihna. Korjaus kustannukset 14 vuoden ajalta n. 2000 -2500e.


    • Anonyymi

      Tollolootat on lastutettu jo tehtaalla. 1. huolto on ns. lastunpoistohuolto, missä vaihdetaan öljyt puhtaisiin. Huonon työstöjäljen seurauksena uuden moottorin öljy on täynnä työstölastuja.

      Tämän jälkeenkin pitää itäautolla muistaa aina ajaa tiiliskivi kaasupolkimen alla. Kyseessä on sisäänajo, jota jatketaan 50 tkm asti eli ensimmäiset 3-4 vuotta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisan uupuvat päivitykset ja tuoreet rikosepäilyt

      Mikäs kun Maisa ei ole viikkoihin päivittänyt instaa ja nyt ollaan lehdissä tälläisistä.. 👀 https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/010c6594-780f-4
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      13091
    2. Taksinkuljettaja Niina Syrjäläinen (Ristiinasta)

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33ec61ee-a6fb-4422-8ecc-982c68a91196 Viimeinen havainto eilen tiistailta n.17:48. Kadonnut kotoaan tilataksin kans
      Kadonneet ihmiset
      124
      10984
    3. Notta ny se on tuloos! Sinimustat rekisteröityy puolueeksi.

      Vanhat hyvät ajat palaavat. Joukko ultra-isänmaallisia ovat perustamassa uutta puoluetta. Työnimenä on nyt Sinimustat. Nyt tulee vihervasemmistolaisel
      Maailman menoa
      546
      8171
    4. Huomio ! Huomio !

      HUOMIO HUOMIO HUOMIO Niina Syrjäläinen ja Taksi auto rek SNS-438 on kadoksissa. Nina ja hänen taksiautonsa katosivat Ristiinassa: ”Huoli on suuri” –
      Mikkeli
      124
      5375
    5. Ikea palkkaa pakolaisia hienoa!

      Huonekalujätti Ikea aikoo tarjota Suomessa työpestin noin 70 pakolaiselle kolmen seuraavan vuoden aikana, yhtiö kertoo tiedotteessaan. – Pakolaiset o
      Maailman menoa
      266
      4347