Kuka osaa tehdä hyvän silakkalaatikon ?

Anonyymi

Minä en osaa parhaitten veroisia. Mikä sen salaisuus on ?
Kuinka moni tykkää silakkalaatikosta ?

30

1920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Osaatko sinä' tehdä aloituksen maahanmuutosta?

      • Anonyymi

        Ei nyt kukaan maahan muuta, kun meillä on tämä koronnaari. Odottavat kyllä, että pääsisivät taas muuttamaan.


    • Anonyymi

      Minä tykkään, oli ensimmäinen ruoka minkä valmistin lasteni isän kanssa yhteen muuttaessa. Oli maukasta.

    • Anonyymi

      Lapsuudenkodissa jouduin syömään sitä. Ei ikinä enää sen jälkeen.

    • Anonyymi

      Jep.

      Pidän paljon silakkalodjusta ja teenkin sitä, kaupanlodjut ok, mutta niissä ja itsetehdyssä hyvin iso ero.

      En mä tiedä mitään erikoista kikkaa, ehkä ite laittaa enenpi kalaa ja perunat parempia. Paljon hifistellään ite perattujen silakoitten puolesta, meitsi aivan liian laiska perkaamaan. Uskon kyllä, ite perkatut on "enenpi kalan makuisia". Lisäks pitää laittaa savupekonia ja riittävästi maustepippuria, etenkin sipulia. Mutta ihan perusresepti siis toimii, kunhan materiaalit on hyvälaatuisia.

      Suola, voi, kerma.

      Mun mielestä perusruokia osaa laittaa kuka tahansa, etenkin kun netti pullollaan reseptejä.

      =DW=

    • Anonyymi

      Tarkoitako oikeaa piikkilankaestettä, kuten intissä minun aikanani kutsuttiin.
      Enää ei sitä saa, poistui 70-luvulla listalta.
      Läskiä, kaloja, pottuja selä mausteita.

    • Pertikki

      Tehdyt silakoista, samalla tapaa muistakin kalalajeista lohi, muikku, ahven ym. Nykyään keitän perunat, melkein kypsäksi samoin liha esikypsennys koska kala kypsentäminen ei vaadi pitkää kypsennys aikaa, kukin tavallaan.

    • Anonyymi

      omastammielestäni pulajan silakkalaatikko
      sinne kuuluisi suolasilakkoja mutta teen sen tuoreista
      silakkafileistä
      300-400g silakkafileitä
      200-300g siankylkeä vähän ruskistettuna, laatikon keskelle ja päälle
      pikkasen pippuria ja sipulia
      sitten vaan vehnänjauho maitoseos sekaan ja uuniin
      njj

      • Anonyymi

        niin ja tulee sinne perunoitakin


        2 kg perunoita
        250 g suolasilakkaa
        3 keskikokoista sipulia
        noin 350 g sianlihaa (siankylkeä)
        kokonaisia maustepippureita
        noin 1 l maitoa
        noin 2 rkl vehnäjauhoja
        nj


    • Anonyymi

      Suolasilakkaa silakan pitää olla silakkalaatikossa,
      ei muuten tule perinteisen hyvää.

      Tavallisista silakkafileistä ei tule mielestäni juur minkään makuista,
      vai suolaatteko te ja maustatte niitä tuoreita silakkafileitä ?

      Suolasilakoissa on mielestäni jotain muutakin makuna kuin suola,
      vai mitä mieltä olette ?

      Muistan joskus "nuoremmassa elämässäni" syöneeni suolasilakoista tehtyä silakkalaatikkoa, jossa oli pehmenneet ruodotkin mukana,
      jotka irtoavat kyllä helposti kypsyttämisen jälkeen,
      mutta itse perkaan ruodto posi, ei ole suuri homma.
      Kaupan suolasilakkapurkista riittää kahteen laatikkoon silakat.

      Silakkalaatikko n herkkua myös kylmänä. Onko tää jo sairasta ?

    • Anonyymi

      Laittaako kukaan munamaitoa vai eikö se kuulu silakkalaatikkoon ?
      Mitä mieltä ?

      • Anonyymi

        ilman munaa tulee hyvää, ja suolasilakt tosiaan antaa makua toisella lailla
        laatikkon, samoin kun ennenvanhaa tehtiin sillälailla, että
        sulasilli käärittin sanomalehteen, ja laitettiin hellapesään kypsymään
        nj


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ilman munaa tulee hyvää, ja suolasilakt tosiaan antaa makua toisella lailla
        laatikkon, samoin kun ennenvanhaa tehtiin sillälailla, että
        sulasilli käärittin sanomalehteen, ja laitettiin hellapesään kypsymään
        nj

        suolasilli eikä mikään sula silli
        nj


    • Anonyymi

      Minä tykkään kaikista laatikkoruuista. Silakkalaatikko on yksinkertaisemmista päästä: perunoita, silakkaa, sipulia, maustepippureita, suolaa ja kermamaito.

    • Anonyymi

      Tuolla reseptillä ei epäonnistu!

      https://www.k-ruoka.fi/reseptit/silakkalaatikko

      "Leikkaa silakkafileet paloiksi. Mausta suolalla. Kuori perunat ja pane kylmään veteen. Hienonna sipuli ja tilli. Suikaloi pekoni. Voitele tilava vuoka (2 l).
      Leikkaa perunat ohuiksi viipaleiksi ja lado vuoan pohjalle puolet viipaleista, silakkapalat ja puolet pekonisuikaleista. Levitä päälle sipuli ja tilli sekä maustepippurit. Peitä vuoka lopuilla perunaviipaleilla ja ripottele pinnalle suola. Levitä päälle loput pekonisuikaleet.
      Sekoita munamaidon ainekset keskenään ja mausta suolalla sekä valkopippurilla. Kaada munamaito vuokaan niin, että perunaviipaleet juuri peittyvät.
      Kypsennä 200-asteisen uunin alatasolla noin 1 tunti 15 minuuttia. Silakkalaatikko on kypsä, kun munamaito on täysin hyytynyt ja perunaviipaleet pehmeitä. Anna lämmön tasaantua hetken aikaa uunista ottamisen jälkeen. Tarjoa silakkalaatikko porkkanaraasteen ja etikkapunajuurien kanssa."

      • Anonyymi

        Hyvä ohje !

        Mutta:
        Porkkanaraaste on puiseva jäänne joltain ajalta, kun ei paljon muutakaan ollut, se on kamalaa
        oranssinväristä kuitua. Se pilaa minkä hyvänsä aterian
        tai kaaliraaste, jossa on pari puolukkaa seassa. Se on myös joku pula-ajan jäänne,
        pula-ajan "salaatti", kun vitamiinia piti jostain saada.

        Punajuuriviipaleet etikka-sokeriliemessä menettelee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä ohje !

        Mutta:
        Porkkanaraaste on puiseva jäänne joltain ajalta, kun ei paljon muutakaan ollut, se on kamalaa
        oranssinväristä kuitua. Se pilaa minkä hyvänsä aterian
        tai kaaliraaste, jossa on pari puolukkaa seassa. Se on myös joku pula-ajan jäänne,
        pula-ajan "salaatti", kun vitamiinia piti jostain saada.

        Punajuuriviipaleet etikka-sokeriliemessä menettelee.

        "Se on myös joku pula-ajan jäänne, pula-ajan "salaatti""

        No, eikös tuo pula-aika ole tuttua joka ikinen päivä kun Suomessa asuu ?
        Vai oletko osanut ryövätä niitä yhteisiä varoja valtiolta ja Eurostoliitosta ?


    • Anonyymi

      Tuli mieleen, miksipä ei voisi kokeilla savusilakoista tehdä "silakkalooraa"
      Ruotisi ja kuorisi aimo kasan niitä,,eikä ruotoja joita inhoan tuollaisissa sapuskoissa?
      Perunat hieman esikeitettyinä viipaleiksi, tomaattimurskaa ja munamaito, pippuria, suolaa..uuniin 45 min. Taidanpa kokeilla itse.

      • Anonyymi

        Sattuikin.

        Tein tossa yks päivä lodjun savusiiasta. Oikeestaan oli jostain laatikon ja kiusauksen välistä, kun en viitsinyt perunoita kovin pieneksi siipalaloida. Aika normaali resepti pottuja, kalaa, sipulia,munakermaa, pekonia ja pippureita. Kala ja pekoni oli aika suolaisia, niin en lisännyt suolaa, ihan oli sopeva suola ja muutenkin ihankin hyvän makuista. Mä laitoin tota pekonia, koska siika ei ole kovin rasvainen kala, Ikävä kyllä sattui aika paska pekoni, ei siinä ollut juurikaan läskiä, ois voinut olla paljon enenpikin. Juu ja vuokaan voita.

        Voi, suola, kerma, ei voi pahasti mennä pieleen.

        Tomaattimurskasta muistui mieleen savukalatomaattisossi pastalle. Muuten ihan normisoossi, kuka nyt mitenkin tekee. Pirun hyvää, mutta savukalaa ei parane hirmu paljoa laittaa, puolet tonnikalaa, tai herkkusieniä tms, niin toimii hyvin.

        Mä en hirveesti tee reseptien mukaan, tokikin niitä lueskelen. Useinkin onnistuu, joskus jopa erittäin hyvin. Ainut kunnon solkku tuli, kun joskus oli kaapit vähän tyhjiä ja tekasin sitten appelsiinikuoriohraton. Se oikesti maistui yökille, eikä ulkonäkökään ollut erityisen ruokahalua kiihottava :D

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sattuikin.

        Tein tossa yks päivä lodjun savusiiasta. Oikeestaan oli jostain laatikon ja kiusauksen välistä, kun en viitsinyt perunoita kovin pieneksi siipalaloida. Aika normaali resepti pottuja, kalaa, sipulia,munakermaa, pekonia ja pippureita. Kala ja pekoni oli aika suolaisia, niin en lisännyt suolaa, ihan oli sopeva suola ja muutenkin ihankin hyvän makuista. Mä laitoin tota pekonia, koska siika ei ole kovin rasvainen kala, Ikävä kyllä sattui aika paska pekoni, ei siinä ollut juurikaan läskiä, ois voinut olla paljon enenpikin. Juu ja vuokaan voita.

        Voi, suola, kerma, ei voi pahasti mennä pieleen.

        Tomaattimurskasta muistui mieleen savukalatomaattisossi pastalle. Muuten ihan normisoossi, kuka nyt mitenkin tekee. Pirun hyvää, mutta savukalaa ei parane hirmu paljoa laittaa, puolet tonnikalaa, tai herkkusieniä tms, niin toimii hyvin.

        Mä en hirveesti tee reseptien mukaan, tokikin niitä lueskelen. Useinkin onnistuu, joskus jopa erittäin hyvin. Ainut kunnon solkku tuli, kun joskus oli kaapit vähän tyhjiä ja tekasin sitten appelsiinikuoriohraton. Se oikesti maistui yökille, eikä ulkonäkökään ollut erityisen ruokahalua kiihottava :D

        =DW=

        Hehhe,,joskus aikoinaan muijan töissä ollessa tein tonnikala-lihakastike kokeilun,,kai kummankin raaka-aineen vähäisyydestä johtuen..
        Pottujen kanssa sitä sitten ensin lapsille,,sanoivat että "Iskä, tää on pahaa"

        Minä siihen että syökää nyt vaan..maistelin itte ja totesin että "Joo laitetaan vaan kaikki roskikseen"

        Sitten pottuja ja voita..ihan ok sellainenkin.


    • Anonyymi

      Joskus vuosikymmeniä sitten tein maustesilakoista laatikkoa joka kelpasi erittäin nirsolle silloiselle ukolle mukisematta ja pyysi jopa usein tekemään. Itsellä loppui silakoiden syönti sappileikkaukseen jo 30 vuotta sitten ja edelleen maistuu ja haisee pahalle.

      • Anonyymi

        Maustesilakat olisi varmaan hyvä idea !


    • Anonyymi

      Onko niitä vanhaajan suolasilakoita vielä kaupassa?

      • Anonyymi

        Suolasilakkaa myydään muovipurkissa marketeissa.
        On vähän aikaa kun olen ostanut (S-marketista)
        etten muista tarkkaan onko purkissa kilon verran vai vähän enemmän suolasilakkaa.
        Vuokaani riittää kahdeksi kertaa siitä purkista, joka viimeksi ostaessani oli valkoinen
        ja siinä punainen kansi.


      • Anonyymi

        Prismat, K-marketit, S-marketit myy mm . Hätälän suolasilakkaa 300 g purkissa
        ja "Tiira" merkillä on päätöntä suolasilakkaa ja maustekaloja.
        Hätälän tai joku muu oli ruodotontakin.
        Googlaa suolasilakka


    • Anonyymi

      Minun lapsuudessani ei tehty silakkalaatikkoa, koska meillä oli muikkua ja muuta järvikalaa riittävästi.

      Itse tunnen tuon nykyajan silakkalaatikon nimellä perunalaatikon, jota kodissani valmistettiin usein.

      Siihen vain siivutettiin perunat ja silputiin sipulia, jos niitä sattui olemaan ainakaan lopputalvesta.

      Siankylkeä ainakin oli ja sitä suolakalaa, joten siitä vain, peruna viipaleita alimmaksi ja suolakalaa (ehdottomasi suolakalaa, ei mitään tuoretta), mikäli oli siankylkeä, niin sinne väliin, mutta aina päällimäiseksi niitä peruna viipaleita, jotka ruskistuivat niin hyväksi,...jaa oliko siinä kuitenkin niitä sian viipaleita höysteeksi.

      Mitään munamaitoa ei tunnettu silloin minun lapsuudessani, koska aina ei kanat munineet, joten usein se neste oli vettä, ehkä höystetty jollain jauholla?

      • Anonyymi

        Minulle silakkalaatikko on kammotus.
        Janssonin kiusaus on samasta jutusta versio.
        Silakat ruisjauhoissa pyöriteltynä voissa rautapannulla paistettuna ovat nam.
        Anjovikset ovat parasta munaleivän päällä.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle silakkalaatikko on kammotus.
        Janssonin kiusaus on samasta jutusta versio.
        Silakat ruisjauhoissa pyöriteltynä voissa rautapannulla paistettuna ovat nam.
        Anjovikset ovat parasta munaleivän päällä.
        Beng

        silakat voi jättä, laittaa vaan siansivua, american pekonia
        nj


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        silakat voi jättä, laittaa vaan siansivua, american pekonia
        nj

        Pilkon beikkonia mieluummin pyttikseen.
        Tai kiepsahutan juustolla täytettyjen herkkusienten päälle, ikään kuin kapaloin ne ja ei muuta kuin uuniin. Nam.
        Beng


    • Anonyymi

      Oisko tässä vinkkiä kysyjälle 22.10 ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      249
      791
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe