Suuren tuijan hävitys menossa. Onko kenelläkään kokemusta tuijasta polttopuuna? Netti ei anna kysymykseeni suoraa vastausta ainakaan suomeksi.
Millainen on tuija polttopuuna?
42
11379
Vastaukset
- Anonyymi
Tuija, siitä kannatta vuoleksii kysyjän persiiseen tappeja.
- Anonyymi
Kova hangoittelemaan vastaan. Ei mene uuniin kuin pakolla. Sylkee ja puree jos pystyy.
- Anonyymi
Ole huoleti, kyllä kaikki puulajit palaa, turha kysellä tyhmiä.
- Anonyymi
Kaikki kuiva puu palaa, mitähän seuraavaksi?
- Anonyymi
Millainen lämpöarvo? Rätiseekö, kipinöikö? Voiko verrata esim kuuseen?
aloittaja- Anonyymi
Puussa on lajista riippumatta painoyksikköä kohti sama energiamäärä. Rähinä ja kipinöinti riippuu pihkaisuudesta. Tuijan pihkaisuutta en tiedä.
- Anonyymi
Voi verrata kuuseen ihan vapaasti. Sen kun vertaa vaan.
Polta äläkä poraa. - Anonyymi
Vitunko väliä jos puu on hävitettävä, anna palaa, ihan sama paljonko lämpöä tulee.
- Anonyymi
Mutta millainen Tuija on panopuuna?
- Anonyymi
🙈😕
- Anonyymi
Älä iske Tuijaa, Tuija sua huijaa
Mitähän seuraavaksi? - Anonyymi
Kiinnosti aloitus ja päätin lukea sen.
Piti aloittaa keskustelu kysymällä täältä vuokra-asumisen asiaa. En aloita. Voi pyhä yksinkertaisuus mitä vastauksia.- Anonyymi
Kirjoititpa kuitenkin paheksuntasi tähän ketjuun.
- Anonyymi
Selliset vastaukset kuin on kysymyskin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymys on täysin asiallinen. Kiinnostuin itsekin tuijan polttopuuarvosta, koska pihassa sellaisia isoja vanhoja on. Mitä niille kannattaa tehdä, pienäkö itse polttopuuksi vai tilata lava viemään kaatopaikalle. Kyllä harmittaisi jos tekisi turhan työn, katkoisi ja pikkkoisi ja huomaisi, että puu on tulipesässä huono.
Katsoin netistä, ei tosiaan löydy tietoa. Uskon että kohta löytyy, tuija on yleisteynyt koristepuuna vinhaa vauhtia, kohta on pilvin pimein kookkaita raakkuja rumentamassa pihaa.
Itse tekisin niin, että katkaisisin paksun oksan ja kokeilisin polttaa sitä uunissani, jos sellaista on. Jos sitten on tarkoitus myydä tuija pysytyssä polttopuuksi, niin silloinhan ei itse pääse testaamaan.
Joten kuten poliitikotkin aloittavat kysymykseen vastaamisen silloin kun eivät tiedä mitä vastaisivat niin vastaan: Hyvä kysymys! Kirjoitti 27.01.2021 20:05 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymys on täysin asiallinen. Kiinnostuin itsekin tuijan polttopuuarvosta, koska pihassa sellaisia isoja vanhoja on. Mitä niille kannattaa tehdä, pienäkö itse polttopuuksi vai tilata lava viemään kaatopaikalle. Kyllä harmittaisi jos tekisi turhan työn, katkoisi ja pikkkoisi ja huomaisi, että puu on tulipesässä huono.
Katsoin netistä, ei tosiaan löydy tietoa. Uskon että kohta löytyy, tuija on yleisteynyt koristepuuna vinhaa vauhtia, kohta on pilvin pimein kookkaita raakkuja rumentamassa pihaa.
Itse tekisin niin, että katkaisisin paksun oksan ja kokeilisin polttaa sitä uunissani, jos sellaista on. Jos sitten on tarkoitus myydä tuija pysytyssä polttopuuksi, niin silloinhan ei itse pääse testaamaan.
Joten kuten poliitikotkin aloittavat kysymykseen vastaamisen silloin kun eivät tiedä mitä vastaisivat niin vastaan: Hyvä kysymys! Kirjoitti 27.01.2021 20:05Teet sopivia klapeja, pane uuniin ja sytytä. Jos palaa niin hyvä.
Saatko ne ilmaiseksi kaatopaikalle?
Voi pyhä yksinkertaisuus näitä juttuja! Voiko seetriä polttaa? Kertokaa!!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joten kuten poliitikotkin aloittavat kysymykseen vastaamisen silloin kun eivät tiedä mitä vastaisivat niin vastaan: Hyvä kysymys! Kirjoitti 27.01.2021 20:05Puun pitää olla kuivaa poltettaessa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Selliset eli vangit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Teet sopivia klapeja, pane uuniin ja sytytä. Jos palaa niin hyvä.
Saatko ne ilmaiseksi kaatopaikalle?
Voi pyhä yksinkertaisuus näitä juttuja! Voiko seetriä polttaa? Kertokaa!!!Järkevä kysymys toi oli. Osa puista ja pensaista voi pilata tulisijan ja hormin pikeämällä. Mutta säähän poltat siä kait kaiken mahdollisen mikä vaan palaa. 1mm nokikerros vähentää lämpöarvoa noin 5%. Pikeentynyt tulisija lisää myös huomattavasti mm.hormipalon riskiä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Järkevä kysymys toi oli. Osa puista ja pensaista voi pilata tulisijan ja hormin pikeämällä. Mutta säähän poltat siä kait kaiken mahdollisen mikä vaan palaa. 1mm nokikerros vähentää lämpöarvoa noin 5%. Pikeentynyt tulisija lisää myös huomattavasti mm.hormipalon riskiä.
Meillä käy nuohooja joka vuosi. Kokeile sinäkin!
- Anonyymi
Samaa ihmettelen miten sairasta sakkia voi olla. Vaikka joku kysyy ihan asiallisen kysymyksen.
- Anonyymi
Asfalttivihreä on pahan ongelman parissa: voiko puuta polttaa? Pitää perustaa komitea tutkimaan asiaa. Määräaika kaksi vuotta jos ei myönnetä lisäaikaa.
- Anonyymi
Kyllä se näin on. Heti ei saa vastausta kun puu on märkää. Kestää aikansa että se on kuivaa ja voidaan ryhtyä testailemaan. Kahdessa vuodessa puu on varmasti tarpeeksi kuivaa testiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se näin on. Heti ei saa vastausta kun puu on märkää. Kestää aikansa että se on kuivaa ja voidaan ryhtyä testailemaan. Kahdessa vuodessa puu on varmasti tarpeeksi kuivaa testiin.
Tuijaa sen tarkemmin tuntematta uskaltaisin väittää että kuivana palaa siinä kuin mikä muukin tahansa puu. Mielenkiintoinen näkemys kuusen rätiseminen poltettaessa. En koe sitä minkäänlaiseksi ongelmaksi .
- Anonyymi
USA:ssa asuessani tuijaa käytettiin sytykkeiksi. Hakasin tuijasta ohuita sytykkeitä ja niillä sitten sytytin takan.
Jotkut käyttävät savustamiseen ja loimuttamiseen. Tuijassa on öljyjä, joista saa kuulema hyvät aromit.- Anonyymi
Kuulema hakasit.
- Anonyymi
Kiitos, mielenkiintoista tietoa!
- Anonyymi
Tuija on myrkyllinen kasvi
https://puutarha.net/artikkelit/11621/tuija_tutustu_lajikkeisiin.htm - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuija on myrkyllinen kasvi
https://puutarha.net/artikkelit/11621/tuija_tutustu_lajikkeisiin.htmVoisi ajatella, että vapauttaa myrkkykaasuja palaessaan.
- Anonyymi
Kyllä se palaa siinä missä muutkin havupuut, pihkaista tuntuu vaan olevan.
- Anonyymi
Jos tuijan runko on paksu ei laho, en ensimmäisenä pienisi polttopuiksi.
Katsoisin ensin onko leikkauspinta kaunis, miten puunsyyt menevät, voisiko siitä tehdä jonkun huonekalun, pihalle penkin tms.- Anonyymi
Kerro mistä löytyy tuija jonka runko on niin paksu että siitä voi tehdä penkin !
- Anonyymi
Hyvin palaa! Laitoin juuri kaksi pätkää takkaan ja aloin googlaamaan, kun melkoisella roihulla lähti palamaan. Tervainen tuoksu tuli, mutta varovalla kädellä laitan jatkossa ja vain yhden pätkän kerrallaan. Rätisee palaessaan, en laittaisi avotakkaan tai nuotioon.
- Anonyymi
On tää elämä vaikeeta.
- Anonyymi
Palaa hyvin ja savu on aromikasta.
- Anonyymi
Tuija palaa ja lämmittää oikein mukavasti. Sen puuaines on kevyempää ja huokoisempaa kuin kuusen tai männyt joten lämpöarvo on todennäköisesti huonompi. Kuitenkin aivan kelvollinen polttopuu kokemukseni mukaan.
- Anonyymi
Kaikki ne pesässä palaa kunhan kuivaa. Jotkut haisee enemmän kuin toiset.
- Anonyymi
Mahtavaa kantapään kautta hankittua urbaania älykkyyttä !!
- Anonyymi
Vai että "älykkyyttä". Voiko puuta poltaa, kysyy *epätietoinen*.
- Anonyymi
Ei ole kaiketi kovinkaan hyvä lämpöarvoltaan, mutta kyllä sitäkin lämmitykseen voi käyttää.
On todella tiheäsyistäkin, joten kestää kauan kuivua polttokuntoiseksi.
Mutta tosiaan, kyllä sitä voi polttopuuna käyttää, vaikka onkin heikompaa mm koivuun verraten.
Meilläkin on sitä käytetty, itse kylläkin laitansitä pesään muun puun kanssa tai sitten esim saunapuuna alkulämmöt muulla puulla ja sitten tuijaa vasta tulipesään. - Anonyymi
Tuija toimivan ihan hyvin vedätyksen aiheena...
- Anonyymi
Minkä vedätyksen?
Tuija on myös puulaji, eikä pelkästään naisen nimi.
Tietty jos vaikka itse olet menossa tuijaa tapaamaan ja saatkin ainoastaan kalikan käteen tai siitä iskun päähäsi, niin sitten... Mutta sehän on vain sinun omaa tyhmyyttäsi siinä tilanteessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1017031- 474786
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa552656Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän52178Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101128Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j1811123Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell921033Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30856Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai242853Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?179783