Aihe

Meluarvoissa jopa 6 dB ero

Anonyymi

TM koejoista havaittua, nopeus 100 km/h, lukemat e/t
VW Golf 1,5 e-TSI 65/66
Corolla 1.8 Hybrid 70/72

84

189

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ohutfoliopeltirumpu Tojo.

    • Anonyymi

      onpi niin renkaista kiinni tuo että en lähtisi vielä hurjasti huutelemaan

      • Anonyymi

        Sama rengaskoko 225/45-17 91W
        Golfissa Goodyear Eagle ja Corollassa Dunlop SP Sport


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama rengaskoko 225/45-17 91W
        Golfissa Goodyear Eagle ja Corollassa Dunlop SP Sport

        nii-i

        on niin renkaista kiinni

        nyt oli eri renkaat autoissa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nii-i

        on niin renkaista kiinni

        nyt oli eri renkaat autoissa

        Seli seli, ei ole noin isoja eroja ja tiedät sen itsekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama rengaskoko 225/45-17 91W
        Golfissa Goodyear Eagle ja Corollassa Dunlop SP Sport

        No ei ihme

        Goodyear Eagle 67 dB ja Dunlop SP sport 72 dB


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Seli seli, ei ole noin isoja eroja ja tiedät sen itsekin.

        No on noi renkaat kuitenkin luokiteltu 5dB eroisiksi.

        Onhan se totta että se ei kaikkea kerro, ja autossa on muutakin äänenlähdettä ja äänen taajuuksilla on merkitystä siinä miten melun kokee häiritsevänä.

        Mutta on niissä renkaissakin iso ero.

        En nielase tota melueroa ennenkuin joku testaa autot samanlaisilla renkailla, samanlaisella asfaltilla.

        Todennäköistä että corolla on sen 2dB äänekkäämpi, jolla ei ole oikeastaan enää mitään merkitystä.

        Sitä voi sitten miettiä että miksi toyota on noin äänekkäät renkaat autoon laittanut. Ehkä se on päämarkkina-alueilla luokiteltu kaupunkiautoksi jolloin tuolla ei ole niin merkitystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No on noi renkaat kuitenkin luokiteltu 5dB eroisiksi.

        Onhan se totta että se ei kaikkea kerro, ja autossa on muutakin äänenlähdettä ja äänen taajuuksilla on merkitystä siinä miten melun kokee häiritsevänä.

        Mutta on niissä renkaissakin iso ero.

        En nielase tota melueroa ennenkuin joku testaa autot samanlaisilla renkailla, samanlaisella asfaltilla.

        Todennäköistä että corolla on sen 2dB äänekkäämpi, jolla ei ole oikeastaan enää mitään merkitystä.

        Sitä voi sitten miettiä että miksi toyota on noin äänekkäät renkaat autoon laittanut. Ehkä se on päämarkkina-alueilla luokiteltu kaupunkiautoksi jolloin tuolla ei ole niin merkitystä.

        Miksi Toyota antaisi tieroisesti koeajoon auton meluisilla renkailla??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi Toyota antaisi tieroisesti koeajoon auton meluisilla renkailla??

        Minä en tiedä, mutta niinhän tuossa on selkeästi käynyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi Toyota antaisi tieroisesti koeajoon auton meluisilla renkailla??

        Myykö ne myös asiakkaille noita vehkeitä noilla renkailla? Silloinhan meluongelma on ihan todellinen vaikka renkaista johtuisikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi Toyota antaisi tieroisesti koeajoon auton meluisilla renkailla??

        Olisiko nuo ensiasennusrenkaat molemmissa. Tuo ero on kyllä suuri. Molempia autoja koeajaneena golf on huomattavasti hiljaisempi ihan korvakuulolta mitattunakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Myykö ne myös asiakkaille noita vehkeitä noilla renkailla? Silloinhan meluongelma on ihan todellinen vaikka renkaista johtuisikin.

        Pikkasen googletin tota dunlopin rengasta. Se on siis rengas joka kestää ehkä 30 - 35tkm ajoa. Kumiseos on sellainen että kun rengas kuluu pikkasen, nousee renkaan melutaso välittömästi.

        Tarkoitettu sporttiseen ajoon, ja ilmeisesti siinäkin ominasuudessa on vähän epäonnistuttu.

        Olisko niin, että nyt on toyota halunut myydä corollaa sporttisilla ajo-ominaisuuksilla ja renkaat on laitettu sen mukaan. On vaan valittu turhan halpa vaihtoehto joka ei sitten ollutkaan kovin laadukas.


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        nii-i

        on niin renkaista kiinni

        nyt oli eri renkaat autoissa

        Dunlop on noista se hiljaisempi rengas, että mitä Tero tähän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi Toyota antaisi tieroisesti koeajoon auton meluisilla renkailla??

        Ehkä ne ovat halvempia kuin hiljaisemmat?


    • Anonyymi

      6 dB on jo 4 kertainen ero äänenpaineessa!!!

      • Anonyymi

        Noinhan se menee. 3dB tuplaa äänenpaineen. 6 dB nelinkertaistaa ja 9dB 16 kertaistaa jne.


    • Anonyymi

      Tuo on jo todella järkyttävän iso ero. Ei voi kun ihmetellä Toyotan motiivia ja logiikkaa? Ehkä ovat asemoineet itsensä sinne alempaan kastiin?

      • Anonyymi

        Jokin iso ongelma siinä Goffissa silloin on kun Corolla myy kuitenkin kuin häkä verrattuna marginaaligolfiin? Itse en Golfissa tiedä kuin kaksi isoa ongelmaa joita ei Corollasta löydy, nimittäin TSI ja DSG. Valmistajan kriminalisoitunut mainekaan ei taida innostaa ostamaan. Eikös rikolliseen tavaraan ryhtyminen isessään ole jo arveluttavaa ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokin iso ongelma siinä Goffissa silloin on kun Corolla myy kuitenkin kuin häkä verrattuna marginaaligolfiin? Itse en Golfissa tiedä kuin kaksi isoa ongelmaa joita ei Corollasta löydy, nimittäin TSI ja DSG. Valmistajan kriminalisoitunut mainekaan ei taida innostaa ostamaan. Eikös rikolliseen tavaraan ryhtyminen isessään ole jo arveluttavaa ?

        Kasetti hajosi taas kerran.


    • Anonyymi

      Leveät 45-sarjan renkaat eivät kuulu tuohon mopoautoluokkaan.

    • Anonyymi

      Eipä ole Corollan melu vaivannut ja on hiljaisempi kuin edellinen Auris. Muutan luvun heitto ei vaikuta suuntaan tai toiseen jos laitat television äänenvoimakkuuden 37 ja nostat sen 43 niin hiukan kuuluu kovempaa ei mitään vaikutusta. Toyota on taas autona niin paljon parempi ettei kannata noteerata tuollaista teennäistä ongelmaa

      • Anonyymi

        "jos laitat television äänenvoimakkuuden 37 ja nostat sen 43 niin hiukan kuuluu kovempaa ei mitään vaikutusta. "

        Olisikohan telsun volumesäädössä vähän eri asteikko kuin Desibelit?
        Hauskaa hölmöilyä.


      • Anonyymi

        Terohan on nero ja tietää äänenpaineesta ja kuinka korva siihen reagoi, voihan kiesus kuinka kuurosokea oletkaan?


    • Anonyymi

      Olikos luvut samasta vertailusta?

      Eri lehdillä on eri tapa mitata ja lisäksi eri tiellä saadaan erilaisia tuloksia.

    • Anonyymi

      Tässä TM:n vertailun mittaukset
      MELU Äänenpainetaso auton sisällä, tasainen nopeus, suurin vaihde (dB(A))
      60 km/h (etu/taka) 80 km/h (etu/taka) 100 km/h (etu/taka) 120 km/h (etu/taka)
      Toyota 62/64 65/67 67/69 70/72
      Volkswagen 60/62 63/65 66/67 68/69

      2-3dB on ero Golfin eduksi.

      • Anonyymi

        3dB on äänenpaineessa kaksinkertainen ero!
        Ihmisen korva aistii sen selvänä erona, mutts ei kuitenkaan kaksinkertaisena.


    • Anonyymi

      Ne muutamat kerrat, kun olen ajanut autolla yli 200 km/h nopeudella, niin auton alla oli 195/65 R15 Misukat. Mihin ihmeeseen Suomen 80 km/h nopeuksilla tarvitaan 225/45 sarjalaiset??

      • Anonyymi

        Toisilla renkailla ajo napakampaa ja täsmällisempää, toisilla velttoa ja huojuvaa.


      • Anonyymi

        Rengasprofiili ja nopeusluokitus on kaksi täysin eri asiaa.


      • Anonyymi

        Autoihin asennetaan nykyisin mahdollisimman äänekkäät ja epämukavat renkaat. Minulla oli aikoinaan käytössä amerikkalainen auto, jossa oli alla 70-sarjan renkaat. Siinä autossa oli mukava ja hiljainen kyyti sorateilläkin. Mihin ihmeeseen Suomen uraisilla teillä tarvitaan 45-sarjan rengastusta? 70-sarjan renkaat olisivat edelleenkin kaikkein parhaat useimmille tavallisille autoilijoille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoihin asennetaan nykyisin mahdollisimman äänekkäät ja epämukavat renkaat. Minulla oli aikoinaan käytössä amerikkalainen auto, jossa oli alla 70-sarjan renkaat. Siinä autossa oli mukava ja hiljainen kyyti sorateilläkin. Mihin ihmeeseen Suomen uraisilla teillä tarvitaan 45-sarjan rengastusta? 70-sarjan renkaat olisivat edelleenkin kaikkein parhaat useimmille tavallisille autoilijoille.

        Elät menneisyydessä, herää.


    • Anonyymi

      6 dB on kuin 0,02 desilitran ero polttoaineen kulutyksessa

      • Anonyymi

        Paitsi äänenpaineessa on 4 kertainen ero.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi äänenpaineessa on 4 kertainen ero.

        Desibeliasteikko on logaritminen. 3dB lisää kaksinkertaistaa äänenpaineen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Desibeliasteikko on logaritminen. 3dB lisää kaksinkertaistaa äänenpaineen.

        Ja käytännössä ero on järkyttävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja käytännössä ero on järkyttävä.

        Eipä juuri tavallinen ihminen huomaa onko 82 vai 86 dB.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä juuri tavallinen ihminen huomaa onko 82 vai 86 dB.

        Noilla arvoilla kyllä jo huomaa, että Tojossa on melua paljon liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja käytännössä ero on järkyttävä.

        Älä järkyty liikaa, 3 dB on pienin ero jonka ihmiskorva kuulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä juuri tavallinen ihminen huomaa onko 82 vai 86 dB.

        "Toisilla renkailla ajo napakampaa ja täsmällisempää, toisilla velttoa ja huojuvaa."

        45- sarjan renkailla rengasmyyjän mukaan meno on kaikkea muuta kuin mukavaa.
        Äänekkäät uratutkat jotka kuluvat puolet nopeammin kuin 60-sarjalaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä järkyty liikaa, 3 dB on pienin ero jonka ihmiskorva kuulee.

        Höpöhöpö


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö

        Ota selvää asioista ettet tee itsestäs hölmöäkin hölmömpää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä järkyty liikaa, 3 dB on pienin ero jonka ihmiskorva kuulee.

        Älä keksi noita valheita, melussa on huima ero.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Toisilla renkailla ajo napakampaa ja täsmällisempää, toisilla velttoa ja huojuvaa."

        45- sarjan renkailla rengasmyyjän mukaan meno on kaikkea muuta kuin mukavaa.
        Äänekkäät uratutkat jotka kuluvat puolet nopeammin kuin 60-sarjalaiset.

        Toyotalla ajetaan niin vähän ettei kulumisen nopeudella ole juurikaan merkitystä, vaan renkaat menettää pitonsa aiemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä keksi noita valheita, melussa on huima ero.

        Kuten jo sanoin niin 3 dB on pienin ero jonka korva havaitsee eli jos ero on pienenmpi kuin 3 dB niin sitä ei korvakuulolla havaitse. Piste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä juuri tavallinen ihminen huomaa onko 82 vai 86 dB.

        Työpaikoilla 82 dB melussa suositellaan työnantajan kustantammia kuulosuojaimia ja 86dB melussa on käytettävä kuulosuojaimia koko työpäivän altistuksella. Vaikkei kuulo heti menisikään, melu rasittaa ja väsyttää jatkuvana.


    • Anonyymi

      Ottaisin silti toyotan ja veisin pajalle joka parantaa soittimia ja samalla akustoi hieman ja sen jälkeen huoletonta mukavaa ajamista halvalla ja annan jonkun ajaa vagllä mutta itse en koske olen päässyt niistä kalliilla.

      • Anonyymi

        Mutta ei se Toyotasta hiljaista tee ja kaikki muut kurjuudet säilyy aina. Säästösi bensakuluista on syöty jo kalliin lähtöhihnan ja huoltojen hinnoissa ja lisäksi ruostesuojaus ja äänieritys tekee säästöistä mahdottoman.


      • Anonyymi

        Soittimista puheenollen Tojomiehen muija on kireä kuin viulunkieli.


    • Anonyymi

      Ei ne osata, eikä taida haluta tehdä kunnon autoja.

    • Anonyymi

      Uusi Golf on meluisa, mutta otinkin kuulolaitteen paristot pois niin ei haittaa. Häh?
      Terveisin Golf-pappa.

      • Anonyymi

        TM neljän auton (Golf, Focus, Mazda 3 ja Corolla) vertailussa 20/2020 Toyota oli selvästi joukon meluisin. Jo pienissä nopeuksissa rengasmelu tunki läpi ja soratiellä meteli oli hirvittävää rummutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TM neljän auton (Golf, Focus, Mazda 3 ja Corolla) vertailussa 20/2020 Toyota oli selvästi joukon meluisin. Jo pienissä nopeuksissa rengasmelu tunki läpi ja soratiellä meteli oli hirvittävää rummutusta.

        Kuten jo on todettu niin rengasvalinta vaikuttaa paljon auton melukkuuteen.

        Jos kyseisissä autoissa ei ole alla samoja renkaita ja niissä on isoja eroja melutasossa niin mittauksessa mitataan enemmänkin renkaiden melueroja kuin auton melueroja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten jo on todettu niin rengasvalinta vaikuttaa paljon auton melukkuuteen.

        Jos kyseisissä autoissa ei ole alla samoja renkaita ja niissä on isoja eroja melutasossa niin mittauksessa mitataan enemmänkin renkaiden melueroja kuin auton melueroja.

        Näissä vertailuissa käytetään autoissa ensiasennusrenkaita joten tilanne vastaa sitä mitä asiakasta kaupasta oikeasti saa.
        Olisi täysin typerää vaihtaa vertailuun jotkut eri renkaat kuin mitä autonvalmistaja on autoon asentanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten jo on todettu niin rengasvalinta vaikuttaa paljon auton melukkuuteen.

        Jos kyseisissä autoissa ei ole alla samoja renkaita ja niissä on isoja eroja melutasossa niin mittauksessa mitataan enemmänkin renkaiden melueroja kuin auton melueroja.

        Kyseisessä vertailussa Corollassa ja Focuksessa oli sama rengasmalli (Conti EcoContact 6), mutta Focuksen rengaskoko oli leveämpi ja tuumaa isompi. Siitä huolimatta Focuksen melutaso oli kautta linjan 2dB matalampi. Eli Corollan meluisuus ei selity rengastuksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseisessä vertailussa Corollassa ja Focuksessa oli sama rengasmalli (Conti EcoContact 6), mutta Focuksen rengaskoko oli leveämpi ja tuumaa isompi. Siitä huolimatta Focuksen melutaso oli kautta linjan 2dB matalampi. Eli Corollan meluisuus ei selity rengastuksella.

        Pari dB ei ole merkitsevä. Enempi vaikutta noin pienessä erossa sen melun laatu ja se miten paljon karkea asfaltti lisää metakkaa.

        Tähän kuten muihinkin aisoihin pätee että kukin ostakoon minkä haluaa. Turha näistä on sotaa synnyttää. Sehän vain kertoisi lapsellisuudesta ja umpimielisyydestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten jo on todettu niin rengasvalinta vaikuttaa paljon auton melukkuuteen.

        Jos kyseisissä autoissa ei ole alla samoja renkaita ja niissä on isoja eroja melutasossa niin mittauksessa mitataan enemmänkin renkaiden melueroja kuin auton melueroja.

        Tuo selitys ei nyt auta, kun Golfissa ja Corollassa oli ihan sama rengasmerkki, malli ja koko. Continental EcoContact 6, 205/55 R16 V


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten jo on todettu niin rengasvalinta vaikuttaa paljon auton melukkuuteen.

        Jos kyseisissä autoissa ei ole alla samoja renkaita ja niissä on isoja eroja melutasossa niin mittauksessa mitataan enemmänkin renkaiden melueroja kuin auton melueroja.

        Voihan sitä Corollan poikkeuksellista meluisuutta selitellä itselleen noinkin. Meluisuus on kyllä noteerattu kaikissa vertailuissa mihin se on osallistunut.
        Kuten on todettu, kesärenkaita toiseen merkkiin vaihtamalla ei voi kovin paljon vaikuttaa melutasoon. Ainoastaan kitkarengas on selvästi hiljaisempi, mutta niitä ei suositella kesäkäyttöön. TM:n viime kevään kesärengasvertailussa mikään rengas, ei edes kulunut, saanut toista parempaa arvosanaa melusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo selitys ei nyt auta, kun Golfissa ja Corollassa oli ihan sama rengasmerkki, malli ja koko. Continental EcoContact 6, 205/55 R16 V

        Ei se mikään selitys ole, vaan ihan normaalissa tutkimustyössä käytettävää toimintaa.

        Tutkimus jossa tutkimustulokseen vaikuttava ulkoinen tekijä sotkee tulokset, on järjetöntä toimintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sitä Corollan poikkeuksellista meluisuutta selitellä itselleen noinkin. Meluisuus on kyllä noteerattu kaikissa vertailuissa mihin se on osallistunut.
        Kuten on todettu, kesärenkaita toiseen merkkiin vaihtamalla ei voi kovin paljon vaikuttaa melutasoon. Ainoastaan kitkarengas on selvästi hiljaisempi, mutta niitä ei suositella kesäkäyttöön. TM:n viime kevään kesärengasvertailussa mikään rengas, ei edes kulunut, saanut toista parempaa arvosanaa melusta.

        "Kuten on todettu, kesärenkaita toiseen merkkiin vaihtamalla ei voi kovin paljon vaikuttaa melutasoon. "

        No voihan sitä noin todeta mutta ei se faktaa silti ole.

        "TM:n viime kevään kesärengasvertailussa mikään rengas, ei edes kulunut, saanut toista parempaa arvosanaa melusta."

        Heillä on ollut sitten mittalaitteet rikki tai muuten ymmärräys kateissa.

        Itselläni on kolme rengassarjaa varastossa ja jos ruuvaan ne yksi kerrallaan autoni alle, pystyn korvakuulolta sanomaan mikä sarja siellä on kulloinkin pyörimässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kuten on todettu, kesärenkaita toiseen merkkiin vaihtamalla ei voi kovin paljon vaikuttaa melutasoon. "

        No voihan sitä noin todeta mutta ei se faktaa silti ole.

        "TM:n viime kevään kesärengasvertailussa mikään rengas, ei edes kulunut, saanut toista parempaa arvosanaa melusta."

        Heillä on ollut sitten mittalaitteet rikki tai muuten ymmärräys kateissa.

        Itselläni on kolme rengassarjaa varastossa ja jos ruuvaan ne yksi kerrallaan autoni alle, pystyn korvakuulolta sanomaan mikä sarja siellä on kulloinkin pyörimässä.

        "Itselläni on kolme rengassarjaa varastossa ja jos ruuvaan ne yksi kerrallaan autoni alle, pystyn korvakuulolta sanomaan mikä sarja siellä on kulloinkin pyörimässä."

        En epäile. On kuitenkin niin että jos ruuvaa ne samat rengaskerrat Corollaan, Fokukseen ja Golfiin niin Corollassa on samoilla renkailla eniten melua. Siitä oli mitattu esimerkkikin tuossa ylempänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Itselläni on kolme rengassarjaa varastossa ja jos ruuvaan ne yksi kerrallaan autoni alle, pystyn korvakuulolta sanomaan mikä sarja siellä on kulloinkin pyörimässä."

        En epäile. On kuitenkin niin että jos ruuvaa ne samat rengaskerrat Corollaan, Fokukseen ja Golfiin niin Corollassa on samoilla renkailla eniten melua. Siitä oli mitattu esimerkkikin tuossa ylempänä.

        On siinä varmasti eniten melua, en sitä väitä. Onhan sitä jopa se 2 desibeliä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On siinä varmasti eniten melua, en sitä väitä. Onhan sitä jopa se 2 desibeliä.

        Et taida ymmärtää melun merkitystä ihmisen psyykkelle? 2db on iso ero.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On siinä varmasti eniten melua, en sitä väitä. Onhan sitä jopa se 2 desibeliä.

        "On siinä varmasti eniten melua, en sitä väitä. Onhan sitä jopa se 2 desibeliä."
        Täytyy olla enemmän kuin 2dB tai melun sävy ärsyttävämpi jos korvakuulolla erottaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et taida ymmärtää melun merkitystä ihmisen psyykkelle? 2db on iso ero.

        Olet ilmeisesti asiantuntija joka tietää paremmin.

        https://julkaisut.vayla.fi/pdf/meluesite_tammikuu_06_a4.pdf

        tuossa julkaisussa väitetään kuitenkin näin:

        1...2 dB Tuskin havaittava muutos
        3...4 dB Havaittava, melko pieni muutos


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet ilmeisesti asiantuntija joka tietää paremmin.

        https://julkaisut.vayla.fi/pdf/meluesite_tammikuu_06_a4.pdf

        tuossa julkaisussa väitetään kuitenkin näin:

        1...2 dB Tuskin havaittava muutos
        3...4 dB Havaittava, melko pieni muutos

        Pakko myöntää, olen asiantuntija joka tietää paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet ilmeisesti asiantuntija joka tietää paremmin.

        https://julkaisut.vayla.fi/pdf/meluesite_tammikuu_06_a4.pdf

        tuossa julkaisussa väitetään kuitenkin näin:

        1...2 dB Tuskin havaittava muutos
        3...4 dB Havaittava, melko pieni muutos

        Mutta jos auto on häiritsevän meluinen jo pienistä nopeuksista alkaen, niin se on meluinen oli desibelit mitä tahansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten jo on todettu niin rengasvalinta vaikuttaa paljon auton melukkuuteen.

        Jos kyseisissä autoissa ei ole alla samoja renkaita ja niissä on isoja eroja melutasossa niin mittauksessa mitataan enemmänkin renkaiden melueroja kuin auton melueroja.

        Nimenomaan. Vi bilägaren muutaman vuoden vanhassa testissä saatiin esim. tulos, missä vw up oli hiljaisempi, kuin audi a3 ja golf oli hiljaisempi, kuin bmw 520. Rengasvalinnat olivat silloin aika hyväksyttävä selitys mittaustuloksille. Ja tuo 3dB:n ero on juuri korvalla aistittavissa oleva ero. Monesti autolehdissä on jokin epätieteellinen ilmaus "melun laatu on epämiellyttävämpi", mutta tuo lienee subjektiivinen kokemus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan. Vi bilägaren muutaman vuoden vanhassa testissä saatiin esim. tulos, missä vw up oli hiljaisempi, kuin audi a3 ja golf oli hiljaisempi, kuin bmw 520. Rengasvalinnat olivat silloin aika hyväksyttävä selitys mittaustuloksille. Ja tuo 3dB:n ero on juuri korvalla aistittavissa oleva ero. Monesti autolehdissä on jokin epätieteellinen ilmaus "melun laatu on epämiellyttävämpi", mutta tuo lienee subjektiivinen kokemus.

        Sitä en tiedä, onko nuo mittaukset tehty dB (A) painotuksella vai millä.

        Tuo A-painotushan koettaa jäljitellä ihmiskorvan kuulemaa melun määrää, painottamalla eri taajuusalueita.

        Ilmeisesti tuo A-painotus ei ole ollut täydellinen/hyvä, kun on kehitetty C-painotus joka ilmeisesti on/olisi parempi tuossa ihmiskorvan jäljittelemisessä.

        Eli, ei nuo mittaukset mitään Kiveenhakattuja Totuuksia ole, vaan jonkinlainen simulaatio siitä, miten ihminen voisi melun kokea.

        Voi olla että corolla on oikeasti meluisampi ja voi olla että se johtuu renkaista. Itse mittauskin on voitu tehdä väärin.

        Varmimman tuloksen saa kun itse kokeilee. Ihmisen kuuloissakin on eroa. Jotakin häiritsee neulan putoamisesta lähtevä ääni, toista ei häiritse vaikka pakoputki olisi poikki.

        Jos corollan meluisuuden pääsyy on renkaat, niin ongelma ratkeaa muutamassa vuodessa itsestään, kun renkaiden vaihto tulee ajankohtaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä en tiedä, onko nuo mittaukset tehty dB (A) painotuksella vai millä.

        Tuo A-painotushan koettaa jäljitellä ihmiskorvan kuulemaa melun määrää, painottamalla eri taajuusalueita.

        Ilmeisesti tuo A-painotus ei ole ollut täydellinen/hyvä, kun on kehitetty C-painotus joka ilmeisesti on/olisi parempi tuossa ihmiskorvan jäljittelemisessä.

        Eli, ei nuo mittaukset mitään Kiveenhakattuja Totuuksia ole, vaan jonkinlainen simulaatio siitä, miten ihminen voisi melun kokea.

        Voi olla että corolla on oikeasti meluisampi ja voi olla että se johtuu renkaista. Itse mittauskin on voitu tehdä väärin.

        Varmimman tuloksen saa kun itse kokeilee. Ihmisen kuuloissakin on eroa. Jotakin häiritsee neulan putoamisesta lähtevä ääni, toista ei häiritse vaikka pakoputki olisi poikki.

        Jos corollan meluisuuden pääsyy on renkaat, niin ongelma ratkeaa muutamassa vuodessa itsestään, kun renkaiden vaihto tulee ajankohtaiseksi.

        "Tässä TM:n vertailun mittaukset
        MELU Äänenpainetaso auton sisällä, tasainen nopeus, suurin vaihde (dB(A))
        60 km/h (etu/taka) 80 km/h (etu/taka) 100 km/h (etu/taka) 120 km/h (etu/taka)
        Toyota 62/64 65/67 67/69 70/72
        Volkswagen 60/62 63/65 66/67 68/69
        "

        dB(A) on käytössä noissa mittauksissa

        https://en.wikipedia.org/wiki/A-weighting#/media/File:Acoustic_weighting_curves_(1).svg

        dB(A) oli alunperin kehitetty pienille äänenvoimakkuuksille, mutta sitä alettiin käyttämään kovemmissakin äänenpaineissa kun huomattiin että se jäljittelee hyvin korvan taajuustoistoa. Mutta jäljitteleekö se oikeasti kun äänenpaine nousee, mihin tarvitaan noita muita käyriä?

        Kaikille lienee tuttu vanhojen stereoiden loudness nappula. Sillä nostetaan matalien ja korkeiden taajuuksien voimakkuutta, pienillä äänenvoimakkuuksilla. Muuten ääni jää sangen latteaksi. Suuremmilla äänenvoimakkuuksilla tuota käytettäessä, äänestä tulee liian bassovoittoinen. Tuosta tulee väkisin mieleen, että onko dB(A) sittenkään hyvä mittaustapa noille autojen melumittauksille.

        Sen lisäksi, dB(A) korjaus pätee vain yhdelle taajuudelle tehtävälle mittaukselle kerrallaan. Kun auton äänimaailma on kohinaa, jossa on mukana kaikkia taajuuksia, päteekö tuon käyrästön korjaukset enää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan sitä Corollan poikkeuksellista meluisuutta selitellä itselleen noinkin. Meluisuus on kyllä noteerattu kaikissa vertailuissa mihin se on osallistunut.
        Kuten on todettu, kesärenkaita toiseen merkkiin vaihtamalla ei voi kovin paljon vaikuttaa melutasoon. Ainoastaan kitkarengas on selvästi hiljaisempi, mutta niitä ei suositella kesäkäyttöön. TM:n viime kevään kesärengasvertailussa mikään rengas, ei edes kulunut, saanut toista parempaa arvosanaa melusta.

        Esimerkiksi TL 14/20 vertailussa, missä olivat golf ja corolla oli todettu näin: "golf on varsin hiljainen auto -kuten corollakin, joten matkanteko sujuu rattoisasti.." Ei ainakaan kaikissa vertailuissa ole haukuttu meluisaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kuten on todettu, kesärenkaita toiseen merkkiin vaihtamalla ei voi kovin paljon vaikuttaa melutasoon. "

        No voihan sitä noin todeta mutta ei se faktaa silti ole.

        "TM:n viime kevään kesärengasvertailussa mikään rengas, ei edes kulunut, saanut toista parempaa arvosanaa melusta."

        Heillä on ollut sitten mittalaitteet rikki tai muuten ymmärräys kateissa.

        Itselläni on kolme rengassarjaa varastossa ja jos ruuvaan ne yksi kerrallaan autoni alle, pystyn korvakuulolta sanomaan mikä sarja siellä on kulloinkin pyörimässä.

        "No voihan sitä noin todeta mutta ei se faktaa silti ole."
        Tämäkö on sitten faktaa?: "Kuten jo on todettu niin rengasvalinta vaikuttaa paljon auton melukkuuteen."

        "Heillä on ollut sitten mittalaitteet rikki tai muuten ymmärräys kateissa."
        Sinullako ymmärrystä on enemmän kuin insinööreillä, jotka ovat tehneet melumittauksia vuosia, jopa vuosikymmeniä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "No voihan sitä noin todeta mutta ei se faktaa silti ole."
        Tämäkö on sitten faktaa?: "Kuten jo on todettu niin rengasvalinta vaikuttaa paljon auton melukkuuteen."

        "Heillä on ollut sitten mittalaitteet rikki tai muuten ymmärräys kateissa."
        Sinullako ymmärrystä on enemmän kuin insinööreillä, jotka ovat tehneet melumittauksia vuosia, jopa vuosikymmeniä?

        Jos tekee jotakin asiaa vuosikymmeniä, siinä on aina se riski, että siitä tulee rutiinia, jolloin tehdään virhe ja se toistetaan automaattisesti, jokaisella kerralla.

        Ja kyllä minulla voi olla hyvinkin ymmärrystä tuosta asiasta. Meitä on tälläkin palstalla moneen lähtöön osaajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tekee jotakin asiaa vuosikymmeniä, siinä on aina se riski, että siitä tulee rutiinia, jolloin tehdään virhe ja se toistetaan automaattisesti, jokaisella kerralla.

        Ja kyllä minulla voi olla hyvinkin ymmärrystä tuosta asiasta. Meitä on tälläkin palstalla moneen lähtöön osaajia.

        "Ja kyllä minulla voi olla hyvinkin ymmärrystä tuosta asiasta. Meitä on tälläkin palstalla moneen lähtöön osaajia."

        Se mikä näissä tojopalstan saajissa pistää silmään on se että heillä on valtava halu muokata kaikkea ympäristöstä tulevaa viestiä vastaamaan heidän haluamaansa lopputulosta.
        Oikeesti en ole koskaan nähnyt luonnossa noin paksuja selityksiä ja puusilmäisyyttä mitä näillä tojotisteilla täällä näkee.
        Minä en aikamiehenä kehtaisi olla tuollainen selittelevä nilkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseisessä vertailussa Corollassa ja Focuksessa oli sama rengasmalli (Conti EcoContact 6), mutta Focuksen rengaskoko oli leveämpi ja tuumaa isompi. Siitä huolimatta Focuksen melutaso oli kautta linjan 2dB matalampi. Eli Corollan meluisuus ei selity rengastuksella.

        Mutta kuten jo sanoin niin 3 dB on pienin ero jonka korva havaitsee eli jos ero on pienenmpi kuin 3 dB niin sitä ei korvakuulolla havaitse. Piste.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja kyllä minulla voi olla hyvinkin ymmärrystä tuosta asiasta. Meitä on tälläkin palstalla moneen lähtöön osaajia."

        Se mikä näissä tojopalstan saajissa pistää silmään on se että heillä on valtava halu muokata kaikkea ympäristöstä tulevaa viestiä vastaamaan heidän haluamaansa lopputulosta.
        Oikeesti en ole koskaan nähnyt luonnossa noin paksuja selityksiä ja puusilmäisyyttä mitä näillä tojotisteilla täällä näkee.
        Minä en aikamiehenä kehtaisi olla tuollainen selittelevä nilkki.

        katsoppas tämän toyota palstan keskimääräisen keskuselun tasoa

        kommentit on kovin usein luokkaa:

        -toyotat on 3v iässä MÄTIÄ
        -HÄHÄHÄHÄÄÄHÄÄÄ
        -pommeja kaikki
        -ostin tojotan, alle 100km ajon, moottori oli vaihdettu kolmeen kertaan

        jne jne

        Niin sen vuoksi on ihan mukava koittaa keskustella joskus asioista niinkuin ne on, ja vaikka pohtia faktapohjaisesti asioita, Jos corolla on 2dB äänekkäämpi kuin joku muu, niin sitten se on, mutta voihan asiasta keskustella niin, että asiaa pohtii syvällisemminkin. Ymmärrän tietysti ettei se kaikilta onnistu.

        En muuten ole käynyt tällä palstalla juurikaan aiemmin. Nyt kun sattuu olemaan aikaa niin mielelläni keskusten asioista, rakentavalla pohjalla. En ole toyota miehiä, enkä muutenkaan puolla minkään automerkin suuntaan, ne on vain teollisia tuotteita jotka on lyöty kasaan tietyt talodelliset tavoitteet mielessä.

        Jos se ei sinulle passaa, niin en voi mitään.


    • Anonyymi

      Atkinssons-voimalinja, kuiskaavan hiljainen hybridi-Toyota, kansan valinta!

      • Anonyymi

        Ja kansa äänestää ja ostaa aina viisaasti, Trump, Brexit, EURO jne...?


    • Anonyymi

      Hyviä lukemia.

      Fiat 127, samassa nopeudessa, 77 dB.

      • Anonyymi

        Fiat 127, suomen ostetuin vuonna 2020?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Fiat 127, suomen ostetuin vuonna 2020?

        Suomen ostetuimpia vuosina 1974 - 1982.

        Tarkoitin kommentillani sitä, että jos nyt hierotaan desibelin kymmenyksiä melutasossa (jolla ei ole oikeasti mitään merkitystä) niin tuossa fiatissa on referenssi siitä, mikä se melutaso voisi myös olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen ostetuimpia vuosina 1974 - 1982.

        Tarkoitin kommentillani sitä, että jos nyt hierotaan desibelin kymmenyksiä melutasossa (jolla ei ole oikeasti mitään merkitystä) niin tuossa fiatissa on referenssi siitä, mikä se melutaso voisi myös olla.

        Hyvä vertailukohta Corollalle, sama meluisuus.


    • Anonyymi

      Eipä noissa vertailuautoissa ole juuri eroa, yhtä hiljaisia tai meluisia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maisa Torpan raskausuutisesta...

      Maisa Torppa ilmoitti olevansa raskaana. Yksi asia ihmetyttää ja on ihmetyttänyt aikaisemminkin: Maisa Torpan Instagramissa tykkääjissä/kommentoijiss
      Kotimaiset julkkisjuorut
      304
      20245
    2. Stefun Sofialle tarjoamat luxuskyydit maksamatta, velkaa niistä jo yli 17 000 euroa.

      Seiskan mukaan limusiinikyyteihin erikoistunut yritys hakee Stefun yritykseltä oikeusteitse yli 17 000 € maksamattomista kyydeistä. Useat ajoista ova
      Kotimaiset julkkisjuorut
      328
      5896
    3. Miksei työ kelpaa suomalaisille?

      Rakennus-, siivous-, ja hoiva-alakin täynnä ulkomaista työvoimaa ja kotimaiset vuosis kortistossa. Mistä moinen oikein johtuu. Ovatko korvaukset liia
      Maailman menoa
      301
      3424