Pesin lakanat 90 asteessa

Anonyymi

Neuvovat lehdissä, että pitäisi välillä pestä 90 asteessa, että kone puhdistuisi.

En ole ennen pessyt, mutta tänään pesin.
Kone jytkytti 2 tuntia 28 minuuttia.
Tuli varmasti puhdasta.
Vaikutti että konekin tuli puhtaaksi, ei jäänyt kumiseen reunaan mitään.

Tavallisesti pesen pikapesulla, menee 58 minuuttia.

On kai niitä koneenpesu aineitakin.

74

4666

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pesukoneita korjaavat ja huoltavat ovat sanoneet, että kone pitäisi silloin tällöin pestä tyhjänä 90-asteisella ohjelmalla. Ilman pesuainetta. Jos pesukoneen nimittäin avaa, niin sen sisällä (siis ei rummussa minkä tavallinen käyttäjä näkee) on hirmuiset määrät moskaa tarttuneena koneen sisäkaluihin. Kuulemma kuuma tyhjäpesu auttaa? Laitoin joskus yhden astianpesutabletin koneeseen, ajattelin että ei se varmaan pahaakaan tee. En tietenkään osannut (enkä halunnutkaan) tutkia puhdistuiko sisuskalut.

    • Kerran vuodessa suurinpiirtein ostan pesukoneen puhdistukseen tarkoitetun pakkauksen.
      Sen sisältö pesuainelokeroon ja sitten 90 ohjelma päälle. Pitäisi taas tuo juttu tehdä.
      Tiskikoneelle on sellaisia tabletteja, että voi laittaa astianpesun kanssa yhtäaikaa.

      • Anonyymi

        Meneekö muilla yli 2 tuntia, kun pesee 90 ssä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Meneekö muilla yli 2 tuntia, kun pesee 90 ssä?

        Tarkkaan en ole katsonut, mutta kyllä se yli 2 tuntia on.
        Koneeni on jo aika vanha.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meneekö muilla yli 2 tuntia, kun pesee 90 ssä?

        Meneehän siinä kauan, kone ei ole liesi, kone lämmittää hitaasti veden 90 asteiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meneekö muilla yli 2 tuntia, kun pesee 90 ssä?

        Itse kun pesen pyykit vanhalla pulsaatoripesukoneella.Päivässä pesee todella ison kasan pyykkiä.Tosi puhdasta pyykkiä tulee vuosien kokemuksella. Esi tarvitse erillistä puhdistus pesua tehdä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itse kun pesen pyykit vanhalla pulsaatoripesukoneella.Päivässä pesee todella ison kasan pyykkiä.Tosi puhdasta pyykkiä tulee vuosien kokemuksella. Esi tarvitse erillistä puhdistus pesua tehdä.

        Tulipa mieleeni vähän yli 50 vuotias muisto, tuosta pulsaattorikoneesta.
        Poika oli juuri hiljan syntynyt. Mieheni voitti vähän vakioveikkauksessa.
        Sen verran, että saatiin ostettua vauvalle pinnasänky ja itselle pulsaattoripesukone.
        Kyllä sillä vaan homma kävi, hyvä kone.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Tulipa mieleeni vähän yli 50 vuotias muisto, tuosta pulsaattorikoneesta.
        Poika oli juuri hiljan syntynyt. Mieheni voitti vähän vakioveikkauksessa.
        Sen verran, että saatiin ostettua vauvalle pinnasänky ja itselle pulsaattoripesukone.
        Kyllä sillä vaan homma kävi, hyvä kone.

        Kyllä pulsaatoripesukoneella homma käy .Vaatii tietenkin sitä aikaa ja viiteliäisyyttä.Itse kun olen piķupojasta asti pitänyt pyykinpesusta vanhalla pulsaatoripesukoneella. Pikkupoikana minä tykkäsin olla kesäisin äidin kanssa pesemässä pyykit pulsaatoripesukoneella.Vanhempana olin myös kummitätiä auttamansa mielelläni pyykipesussa pulsaatoripesukoneella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meneehän siinä kauan, kone ei ole liesi, kone lämmittää hitaasti veden 90 asteiseksi.

        "Eco-ohjelma" jauhaa pitkään,kun yrittää pestä lähes ilman vettä.
        Älkää käyttäkö jauhetta,se pilaa koneen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meneekö muilla yli 2 tuntia, kun pesee 90 ssä?

        Minulla meni noin 2 h 30 min.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla meni noin 2 h 30 min.

        Nykykoneissa saattaa olla pesuajan lyhennysmahdollisuus. Vuoden vanhassa E-luxissani sellainen Time Manager on. 90 astetta yli 3 t saa lyhennettyä alle 2 tuntiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Eco-ohjelma" jauhaa pitkään,kun yrittää pestä lähes ilman vettä.
        Älkää käyttäkö jauhetta,se pilaa koneen.

        Miten koneesi pilaantuminen ilmeni?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten koneesi pilaantuminen ilmeni?

        Vaikei minulta kysytty niin vastaan.
        Joskus, kun vielä Ylekin näytti ohjelmia, jotka eivät olleet perjantai-höpöä, niin siinä kerrottiin, että pulvereissa on zeoliittia, joka ´´pilasi´´ koneita.
        Sitä ei kuulemma ole nestemäisissä pesuaineissa.
        Zeoliitti ilmeni vaaleina raitoina pestyssä pyykissä.
        Tämä on vain muistikuva.
        Kertokoon ken paremmin tietää.


    • Anonyymi

      Miä olen kuullu, että 90 asteen pesu olisi tarkotettu pyykin kirkastamista varten.
      Kun 60 pesen vuositolkulla, kait se teräsrumpu sii puhistuu samalla.

      Tänään pesin muun pyykin kanssa siniraidalliist pyjamaa. Nyt vasta näin, että kehotettiin pesemään samanväristen kanssa.
      Mun eukkonsa kuoli pari vuotta sitten. Ei tänne ol jonossa tulemaan huushollaskoja siivoomaan vaikka ilmatteeks en mitää pyyä.

      • Anonyymi

        Mitähän tuumisivat jos kyseleis ukkoja tulemaan pesemään pyykkinsä?

        Olisko jono?

        Pesköön jokainen omat pyykkinsä ite, kun kerran on ite liannutkin!
        Meikkä itsellinen tyttö ei rupee pesemään laiskojen ukkojen pyykkejä ja kalsareita!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitähän tuumisivat jos kyseleis ukkoja tulemaan pesemään pyykkinsä?

        Olisko jono?

        Pesköön jokainen omat pyykkinsä ite, kun kerran on ite liannutkin!
        Meikkä itsellinen tyttö ei rupee pesemään laiskojen ukkojen pyykkejä ja kalsareita!

        Minä rakastan pyykinpesua. Pesen pyykit mielelläni vanhalla pulsaatoripesukoneella nykyisinkin.Tykkään pestä ison pyykkikasan kerralla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä rakastan pyykinpesua. Pesen pyykit mielelläni vanhalla pulsaatoripesukoneella nykyisinkin.Tykkään pestä ison pyykkikasan kerralla.

        Minäkin rakastan pyykinpesua automaattikoneella.
        En ikinä kyllästy ihmettelemään pyykinpesun helppoutta kun muistelen aikoja nuorena vaimona.
        Kannoin veden kaivosta saunalle, muuripadassa keitin valkoiset, muut jynssäsin pyykkilaudalla.
        Rakastan pesukonettani. <3


    • Anonyymi

      Pesen pääasiassa 60 asteessa. Täysiin koneellisiin laitan jauhe-pesuainetta ohjeen mukaan, en ainakaan yhtään enempää, valkoisiin ja kirjaviin omat aineet. Huuhteluainetta en käytä, on mahdollisuus kuivattaa ulkona, tulevat riittävän pehmeiksi. Sitä paitsi tykkään karkeista froteepyyhkeistä. On muutama arka vaate, pesen käsin ja niihin laitan huuhteluainettakin. En ole koskaan 25-30 vuoden aikana käyttänyt mitään erityispesua. Joskus olen pessyt 90 asteessa, silloin kun on ollut pelkästään valkoisia lakanoita ja tyynyliinoja. Koneessani on myös teräsallas, näkymätön osa, monissa on muovinen. Aikanaan myyjä sanoi että siksi kestää myös vaatteiden kloritoinnin ja värjäyksen. Pari värjäystä ainakin olen tehnyt ehkä 10 v. sitten. Kävin kurkkaamassa konettani. Ei haise, tiivisteet ja pesuainekotelot puhtaat.

      • Anonyymi

        Tuo koneen "sisuskalujen" näkeminen on erikois-ihmisten hommaa. Ei sinne tavan-tallaaja näe vaikka kuinka kurkistelisi. Ja SIELLÄ (koneen käyttäjille näkymättömissä osissa) on kuulemma karmean näköistä jos ja kun huolto-/purku-/tai korjaustöihin rupee. Kaikissa koneissa, siis myös teidän ns. siistien perheenemäntien. Rummut ja tiivisteet ja kotelot on ihan eri juttu.

        Satun tietämään kun tunnen muutaman kierrätysfirmassa töissä olevan, jotka on erikoistueet pyykinpesukoneiden purkamiseen/korjaukseen. Kyllä siis kannattaa tehdä se 90 asteen pesu, tyhjänä!


      • Anonyymi

        Itse pesen lakanat 90 asteessa muut 40 - 60 astetta.Käytän huuhteluaineena nykyisin etikkaa.Kuivaan sään salliessa ulkona joskus myös talvella. Pesen pyykit mielläni vanhalla pulsaatoripesukoneella nykypäivänäkin. Tosi puhdasta pyykkiä tulee pulsaatoripesukoneellakin.


    • Anonyymi

      Edullinen koneeni in ollut 8 vuotta ja pelaa. Joskus pesen sitruunahapolla.
      En koskaan ole käyttänyt yli 40 asteista ohjelmaa enkä yli tunnin ohjelmaa.

      Mutta minä en käytäkään huuhteluainetta kuin aniharvoin ja silloinkin niukasti.
      Huuhteluaine tekee koneen limaiseksi ja lima kerää töhnää.

    • Anonyymi

      Vaatteet eivät likaannu nykyään niin kuin ennen esim.raskaisssa töissä.
      Eivät lakanatkaan pinty. On älytöntä energian tuhlausta pyörittää yli kaksi tuntia
      pyykkiä koneessa, mutta voi toki olla tarpeellista, jos ei vaihda lakanoita
      kuin jouluna ja juhannuksena.

      • Anonyymi

        Kun pesen tukan tukanpesuaineella, niin en loruuttele sitä vettä viemäriin, vaan huuhtelen ne ämpäriin. Sitten pesen siinä (jo valmiiksi hyvässä shampoovedessä) ämpärissä esim sukkia, pikkupyykkiä, jonkun pikku maton tms.
        Ei se oma tukka oo niin likainen, ja ihteänihän on. Lisäksi on pehmeät shampoot.

        Säästyy, ja ei mee turhaan viemäriin heti kun saa uudelleenkäyttöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun pesen tukan tukanpesuaineella, niin en loruuttele sitä vettä viemäriin, vaan huuhtelen ne ämpäriin. Sitten pesen siinä (jo valmiiksi hyvässä shampoovedessä) ämpärissä esim sukkia, pikkupyykkiä, jonkun pikku maton tms.
        Ei se oma tukka oo niin likainen, ja ihteänihän on. Lisäksi on pehmeät shampoot.

        Säästyy, ja ei mee turhaan viemäriin heti kun saa uudelleenkäyttöä.

        Kuulostaa siskoltani, pihiltä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa siskoltani, pihiltä

        Ei kuulosta pihiltä, vaan järkevän vastuuntuntoiselta.


    • Anonyymi

      11.01.2021 11:10, eikö 40 astetta ole liian vähän tyynyliinoille, pyyheliinoille varsinkin käsipyyhkeille ja lakanoille? Lähteekö mahdollinen hienhaju puseroista?
      Nukun alasti. Joudun joskus rasvata ihoa varsinkin pakkasella. Jalkoja joka pesun jälkeen. Vaikka rasva on imeytynyt niin ajattelisin sitä kuitenkin kulkeutuvatn lakanoihin, ja jos yöasu, niin siihen. Yleensä ohjeissa sanotaan että 60 astetta olisi se oikea. Koneeni 60nen kestää tunnin.

      • Anonyymi

        Hei, ihan totta, ohjeen mukaan oikea vedenlämpö olisi usein 60-astetta.

        Ihan tyytyväinen olen kuitenkin 40-asteessa pestyyn pyykkiin, mielestäni kaikesta pyykistäni tulee ihan raikasta ja puhdasta
        enkä laita pyykinpesuainettakaan ihan max-rajaan asti edes.
        Pesen muuten pelkät tyynyliinat "ylimääräisen" kerran lakananvaihdon välillä.

        Jos jonkun puseron kainalot sattuisin hikoamaan,
        käännän puseron nurinpäin ja laitan vähän vettä ja pyykinpesuainetta kainaloitten kohtaan
        ja hinkkaan niitä etukäteen hetken nyrkkipyykissä ja sitten vasta laitan koneeseen.

        Yleensä käsittelen hikoontuneen puseron kainalot heti "käsi-esipesulla",
        koska kun hiki kuivaa, se pinttyy kankaaseen, se ei enää lähde niin helposti irti.
        Deodoranttini pitää aika hyvin kainalot kuivina....mutta mikään deodoranttihan
        ei ole täydellinen...

        Nimenomaan jalkojen rasvausta varten minulla on tusina paria valkoisia puuvilla-nillkkasukkia (halpaa "sairaalasukka"-mallia), joita käytän jalkojen rasvauksen jälkeen.
        En mene koskaan sänkyyn paljain rasvatuin jaloin. Sukat on helpompi pestä kuin lakanat
        ja sukat voi muutaman pesun jälkeen heittää roskiin. En pese niitä joka käytön jälkeen,
        miksi turhaan ? En rasvaa jalkoja joka ilta.

        Käsienrasvauksen jälkeen laitan käsiin Sini puuvillakäsineet,
        ne on tarkoitettu esim. aluskäsineeksi kumisten tiskihanskojen alle.
        niitä on ruoka-marketeissakin, maksavat noin kaksi euroa pari, ihan kätevät,
        kun ei rasvaisin sormin halua vaikka tietokonetta näpyttää.

        Jos joskus rasvaisin kroppani yöksi, ostaisin varmaan jonkun halpakerraston nukkumista varten niiksi öiksi, vaikkei se ole niin ihanaa kuin nukkua alasti....
        Imeehän lakanakangas jonkun verran rasvaa.
        En rasvattuna hyppäisi lakanoihin alasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei, ihan totta, ohjeen mukaan oikea vedenlämpö olisi usein 60-astetta.

        Ihan tyytyväinen olen kuitenkin 40-asteessa pestyyn pyykkiin, mielestäni kaikesta pyykistäni tulee ihan raikasta ja puhdasta
        enkä laita pyykinpesuainettakaan ihan max-rajaan asti edes.
        Pesen muuten pelkät tyynyliinat "ylimääräisen" kerran lakananvaihdon välillä.

        Jos jonkun puseron kainalot sattuisin hikoamaan,
        käännän puseron nurinpäin ja laitan vähän vettä ja pyykinpesuainetta kainaloitten kohtaan
        ja hinkkaan niitä etukäteen hetken nyrkkipyykissä ja sitten vasta laitan koneeseen.

        Yleensä käsittelen hikoontuneen puseron kainalot heti "käsi-esipesulla",
        koska kun hiki kuivaa, se pinttyy kankaaseen, se ei enää lähde niin helposti irti.
        Deodoranttini pitää aika hyvin kainalot kuivina....mutta mikään deodoranttihan
        ei ole täydellinen...

        Nimenomaan jalkojen rasvausta varten minulla on tusina paria valkoisia puuvilla-nillkkasukkia (halpaa "sairaalasukka"-mallia), joita käytän jalkojen rasvauksen jälkeen.
        En mene koskaan sänkyyn paljain rasvatuin jaloin. Sukat on helpompi pestä kuin lakanat
        ja sukat voi muutaman pesun jälkeen heittää roskiin. En pese niitä joka käytön jälkeen,
        miksi turhaan ? En rasvaa jalkoja joka ilta.

        Käsienrasvauksen jälkeen laitan käsiin Sini puuvillakäsineet,
        ne on tarkoitettu esim. aluskäsineeksi kumisten tiskihanskojen alle.
        niitä on ruoka-marketeissakin, maksavat noin kaksi euroa pari, ihan kätevät,
        kun ei rasvaisin sormin halua vaikka tietokonetta näpyttää.

        Jos joskus rasvaisin kroppani yöksi, ostaisin varmaan jonkun halpakerraston nukkumista varten niiksi öiksi, vaikkei se ole niin ihanaa kuin nukkua alasti....
        Imeehän lakanakangas jonkun verran rasvaa.
        En rasvattuna hyppäisi lakanoihin alasti.

        Nyt nauratti. Kuvittelin kun menet nukkumaan sukat jalassa ja käsineet käsissä mutta alasti. Kerron vastaavan. Talviuintikopissa oli mies, jolla oli mustat uintijalkineet ja -käsineet sekä pipo. Muuten ilkosen alasti. Oli naapurin rouvalle kaupannut tuotteita joten oli samalla konsulentti ja mannekiini. Rouva sanoi että oli vaikea kun ei tiennyt mihin katsoi. Ei ollut ostanut tuotteita ja sen jälkeen tuli uimakopin seinään lappu: käytettävä uimapukua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt nauratti. Kuvittelin kun menet nukkumaan sukat jalassa ja käsineet käsissä mutta alasti. Kerron vastaavan. Talviuintikopissa oli mies, jolla oli mustat uintijalkineet ja -käsineet sekä pipo. Muuten ilkosen alasti. Oli naapurin rouvalle kaupannut tuotteita joten oli samalla konsulentti ja mannekiini. Rouva sanoi että oli vaikea kun ei tiennyt mihin katsoi. Ei ollut ostanut tuotteita ja sen jälkeen tuli uimakopin seinään lappu: käytettävä uimapukua.

        Minä en nuku alasti ja jos nukkuisin, se on minun asiani.
        Puuvillasukat lämmittävät suloisesti kylmiä varpaitani ja luen iltaisin kirjaa sängyssä,
        sen aikaa pidän puuvillakäsineitä kädessä, etten tahraa kirjaa, jos olen juuri rasvannut jalkojani ja käsiäni.
        Mitä kummallista siinä on ?

        Jotkut nukkuvat villasukat jalassa huonon verenkierron eli kylmien jalkojen
        takia ja sukat oikeasti tuovat mukavan lämpimän tunteen jalkoihin,
        lämpimät jalat ikäänkuin auttavat nukahtamaan helpommin.
        ano 13:20


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en nuku alasti ja jos nukkuisin, se on minun asiani.
        Puuvillasukat lämmittävät suloisesti kylmiä varpaitani ja luen iltaisin kirjaa sängyssä,
        sen aikaa pidän puuvillakäsineitä kädessä, etten tahraa kirjaa, jos olen juuri rasvannut jalkojani ja käsiäni.
        Mitä kummallista siinä on ?

        Jotkut nukkuvat villasukat jalassa huonon verenkierron eli kylmien jalkojen
        takia ja sukat oikeasti tuovat mukavan lämpimän tunteen jalkoihin,
        lämpimät jalat ikäänkuin auttavat nukahtamaan helpommin.
        ano 13:20

        Sorry, ei nauratakaan. Sain väärän käsityksen ja näinollen mielikuvani oli myös väärä. Tuli vain mieleen tuo parin talven takainen uimakoppijuttu. En nauranut sinulle.
        Jokainen saa nukkua miten tahtoo, ja miten uneen pääsee. Itse nukun käpertyneenä kahdenistuttavaan sohvaan tai sängyssä neljän tyynyn keskellä kahdella peitolla ja painopeitolla. Alasti. Muuta hoitoa en tarvitse, nämä rustingit riittää. Sille saa nauraa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sorry, ei nauratakaan. Sain väärän käsityksen ja näinollen mielikuvani oli myös väärä. Tuli vain mieleen tuo parin talven takainen uimakoppijuttu. En nauranut sinulle.
        Jokainen saa nukkua miten tahtoo, ja miten uneen pääsee. Itse nukun käpertyneenä kahdenistuttavaan sohvaan tai sängyssä neljän tyynyn keskellä kahdella peitolla ja painopeitolla. Alasti. Muuta hoitoa en tarvitse, nämä rustingit riittää. Sille saa nauraa.

        Minäkin hankkisin painopeiton, mutta kun se ei käy sydänvikaiselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sorry, ei nauratakaan. Sain väärän käsityksen ja näinollen mielikuvani oli myös väärä. Tuli vain mieleen tuo parin talven takainen uimakoppijuttu. En nauranut sinulle.
        Jokainen saa nukkua miten tahtoo, ja miten uneen pääsee. Itse nukun käpertyneenä kahdenistuttavaan sohvaan tai sängyssä neljän tyynyn keskellä kahdella peitolla ja painopeitolla. Alasti. Muuta hoitoa en tarvitse, nämä rustingit riittää. Sille saa nauraa.

        Kumma että joku leimaa pihiksi.
        Entisaikaan kun ei ollut suihkuja ja sisävessoja, pestiin tukka pesuvadissa.
        Ja kannettiin vedet ulos.
        Samoin vietiin astianpesuvedet ulos.
        Ja säästettiin kaikessa, kun elämä oli niin köyhää.

        Ei ole mitään kummallista jos käyttää hyvät pesuaineet muuhunkin pesuun.
        Ne tukanpesuaineet ovat huomattavasti hellempiä kuin pesupulverit.

        Tietysti sinunlaisten ei tarvitse "pihistellä" missään. Mutta elä rupee ivaamaan ketään kun et tiedä kenenkään varoja. Moni elää köyhyysrajalla.
        Miksi ei voisi kierrättää vesiä?

        Käytetäänhän sadevettäkin toiseen kertaan ym.

        Voi olla iloinen, että on nykyään pesukone.
        Muistan lapsuudessa kun pyykki käytiin pesemässä purolla.
        Siellä oli kuumennettava pata.

        Monessa maassa on vielä tälläinen käytäntö kun ei ole pesukoneita.

        Ei ole muuten naurtunaihe tääkään juttu.

        Saamme olla onnellisia kun on pesukoneet käytössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kumma että joku leimaa pihiksi.
        Entisaikaan kun ei ollut suihkuja ja sisävessoja, pestiin tukka pesuvadissa.
        Ja kannettiin vedet ulos.
        Samoin vietiin astianpesuvedet ulos.
        Ja säästettiin kaikessa, kun elämä oli niin köyhää.

        Ei ole mitään kummallista jos käyttää hyvät pesuaineet muuhunkin pesuun.
        Ne tukanpesuaineet ovat huomattavasti hellempiä kuin pesupulverit.

        Tietysti sinunlaisten ei tarvitse "pihistellä" missään. Mutta elä rupee ivaamaan ketään kun et tiedä kenenkään varoja. Moni elää köyhyysrajalla.
        Miksi ei voisi kierrättää vesiä?

        Käytetäänhän sadevettäkin toiseen kertaan ym.

        Voi olla iloinen, että on nykyään pesukone.
        Muistan lapsuudessa kun pyykki käytiin pesemässä purolla.
        Siellä oli kuumennettava pata.

        Monessa maassa on vielä tälläinen käytäntö kun ei ole pesukoneita.

        Ei ole muuten naurtunaihe tääkään juttu.

        Saamme olla onnellisia kun on pesukoneet käytössä.

        Älä nyt hyvä ihme revittele. Nauratti vain mielikuva kun ihminen menee nukkumaan alasti (luulin, olin väärässä) mutta on sukat ja käsineet. Ei mikään muu hänen viestissään. Enkä ivaa ketään.
        Nuukuudessa ei minua voita kukaan.
        Käytän sadevettä siten että otan ämpärin vessaan. Kaadan pissin päälle siitä puolet ja toisen kerran toiset puolet. Vedän 7 litraa kerralla kuluttavan vanhan pöntön vain pari kertaa päivässä.
        Käytän vanhat lakanat siten että pesun jälkeen revin ne neliskanttisiksi kappaleiksi. Käytän lenkillä nenäliinoina kun nokka vuotaa ulkona, sitten roskiin. Liinoilla pyyhin myös paiston jälkeen paistinpannun. Säästyy talouspaperi.
        Vinkkejä piisaa, näistä voisi tehdä oman ketjun tai vaikka kirjan.
        Olen huuhtonut pyykkiä lähijoessa 10iä vuosia sitten, kotona usein kaivosta loppui vesi kun meitä oli 11 ja elukat päälle.
        Älä tuu mulle....


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kumma että joku leimaa pihiksi.
        Entisaikaan kun ei ollut suihkuja ja sisävessoja, pestiin tukka pesuvadissa.
        Ja kannettiin vedet ulos.
        Samoin vietiin astianpesuvedet ulos.
        Ja säästettiin kaikessa, kun elämä oli niin köyhää.

        Ei ole mitään kummallista jos käyttää hyvät pesuaineet muuhunkin pesuun.
        Ne tukanpesuaineet ovat huomattavasti hellempiä kuin pesupulverit.

        Tietysti sinunlaisten ei tarvitse "pihistellä" missään. Mutta elä rupee ivaamaan ketään kun et tiedä kenenkään varoja. Moni elää köyhyysrajalla.
        Miksi ei voisi kierrättää vesiä?

        Käytetäänhän sadevettäkin toiseen kertaan ym.

        Voi olla iloinen, että on nykyään pesukone.
        Muistan lapsuudessa kun pyykki käytiin pesemässä purolla.
        Siellä oli kuumennettava pata.

        Monessa maassa on vielä tälläinen käytäntö kun ei ole pesukoneita.

        Ei ole muuten naurtunaihe tääkään juttu.

        Saamme olla onnellisia kun on pesukoneet käytössä.

        Minä pesen mökillä tukan ulkona. Nostelen ämpärillä veden siihen. Huuhtelen sadevedellä jos sitä on.
        Pitkä tukka, niin ei mene hiuksia viemäreiden tukkeeksi.
        Uimassa käydessä otan ämpärillä vettä rannalle ja pesen siinä. Järvivedellä tulee kivan tuntuiseksi.
        Vain erittäin pahalla ilmalla pesen siellä sisällä lavuaarissa tai suihkun alla.


      • Anonyymi

        Minä pesen lakanat ja tyynyliinat n 90 asteessa.Lukemat eivät ole iha tarkkoja koska tykkään pestä pyykit vanhalla pulsaatoripesukoneella. Kyllä tulee tosi puhdasta pyykkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt hyvä ihme revittele. Nauratti vain mielikuva kun ihminen menee nukkumaan alasti (luulin, olin väärässä) mutta on sukat ja käsineet. Ei mikään muu hänen viestissään. Enkä ivaa ketään.
        Nuukuudessa ei minua voita kukaan.
        Käytän sadevettä siten että otan ämpärin vessaan. Kaadan pissin päälle siitä puolet ja toisen kerran toiset puolet. Vedän 7 litraa kerralla kuluttavan vanhan pöntön vain pari kertaa päivässä.
        Käytän vanhat lakanat siten että pesun jälkeen revin ne neliskanttisiksi kappaleiksi. Käytän lenkillä nenäliinoina kun nokka vuotaa ulkona, sitten roskiin. Liinoilla pyyhin myös paiston jälkeen paistinpannun. Säästyy talouspaperi.
        Vinkkejä piisaa, näistä voisi tehdä oman ketjun tai vaikka kirjan.
        Olen huuhtonut pyykkiä lähijoessa 10iä vuosia sitten, kotona usein kaivosta loppui vesi kun meitä oli 11 ja elukat päälle.
        Älä tuu mulle....

        Minä pesen pyykit mielelläni vanhalla pulsaatoripesukoneella.Käytän myös mahdollisuuksien mukaan sadevettä pestessä pyykkiä.Käyn myös joesta toisinaan huuhtomassa pyykit.


    • Anonyymi

      Nyt täytyy vähän ihmetellä noita pesulämpöjä. Joku sanoi pesevänsä kaikki 60 asteessa. Olen vastikään joutunut uusavuttomana miehenä itse pesemään pyykkini uudella koneella joka on toisekseen aika outo minulle. Minulla ainakin useat miesten paidat ovat kutistuneet helmasta ja käsivarsista. Samoin sukat. Epäilen että niitä on pesty 60 asteessa?

      Kaikissa pitovaatteissa (miesten paidat, kalsarit, sukat, urheilukerrastot jne.) sanotaan ohjeeksi että 40 astetta ja useimmissa vielä lisäksi että ei linkousta. Olen sitä lämpötilaohjetta noudattanut. Ymmärrän jos pyyhkeet ja lakanat voi pestä 60 asteessa mutta kun pesen suht. harvoin niin säästän ainakin aikaa kun laitan kaikki samaan satsiin 40 asteisena.

      En pikasilmäyksellä edes löydä vaatetta missä suositaan 60 astetta. Onko se haitaksi jos ohje on 40 astetta?

      Kantapään kautta opin sen että ainakin tumma pyykki värjää vaaleammat likaisenharmaaksi ja siksi minulla on kaksi jaottelua: vaaleat ja suht tasaväriset omanaan ja tummat kuten sukat, miesten kalsarit ja muut vastaavat omanaan ja aina 40 asteessa.

      Jospa joku antaisi ihan käytännön neuvoja miten niitä uskaltaa ja pitää pestä parhaan tuloksen saamiseksi.

      • Anonyymi

        Halvemmissa alusvaatteissa ja sukissa on yleensä merkattu pesulämpötilaksi 30-40 astetta. Vähän kalliimmat kestävät 60 astetta. Kannattaa katsoa pesuohjetta, mutta itse olen huomannut että sukat kestävät 60 astetta vaikka on merkitty 40 astetta. Itse kuitu ei mene kuumemmassa miksikään mutta väri voi haaleta. Sukissa minulle sillä ei ole merkitystä.
        Paidat harvoin kestävät enenmpää kuin 40. Jos hiki ei lähde tai on tahroja, ne kannattaa käsitellä kuten tuolla ylempänä joku neuvoi, eli ennen koneseen laittoa tuhrailla erikseen.
        Valeat ja tummat kannattaa erotella eri koneellisiin. Monessa koneessa on vajaa-täyttö-ohjelma, joka ottaa vähemmän vettä ja jättää yhden huuhtelun pois. Mun koneessa on ja puhdasta tulee. Käytän voimakkaan värisissä, kun epäilen että luovuttaisivat muille vaatteille väriä. Olen minäkin nuorena rouvana pessyt pilalle vaatteita ja villatakeistani lapsen nukelle käypiä. Mitään ei osaa, jos sitä ei joku opeta tai sitä jostakin lue.


    • Anonyymi

      Jopa on uusavuttomia 70 ihmisiä. Ettekö tähän ikään ole oppinut pyykinpesun alkeitakaan ?

      • Anonyymi

        Olenpa oppinut paljon muuta sinäkin aikana kun vaimo on ähertänyt pyykkituvassa.
        Oletko sinä oppinut mitään muuta pyykinpesun lisäksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olenpa oppinut paljon muuta sinäkin aikana kun vaimo on ähertänyt pyykkituvassa.
        Oletko sinä oppinut mitään muuta pyykinpesun lisäksi?

        Luin viestisi 11.01.2021 19:40 eilen ja nyt kiiruhdin katsomaan onko vastausta tullut. Ei ole. Oikein hyvä kysymys!!


      • Anonyymi

        Itse kun olen piķkupojasta asti pitänyt pyykinpesusta. Pidän pyykinpesusta vanhalla pulsaatoripesukoneella nykyisinkin.


    • Anonyymi

      Elastiset materiaalit eivät kestä 60 astetta ilman, että materiaalin ominaisuudet
      kärsivät.

      • Anonyymi

        Selvyyden vuoksi: Elastisia materiaaleja voivat siis olla sukat ja alusvaatteet. Etenkin naisten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selvyyden vuoksi: Elastisia materiaaleja voivat siis olla sukat ja alusvaatteet. Etenkin naisten.

        En tykkää Elastisesta.


    • Anonyymi

      Olen mieki pessyt joskus lakanat tuossa lämmössä, mutta aikaahan siinä se kaksi tuntia ja rapiat menee, mutta tulee valkoistakin..

    • Anonyymi

      Mua on kusetettu. Yksissä vanhemmissa slogeisssa on 60 %, kaikissa uudemmissa 40. Joka tapauksessa olen pessyt 60 asteessa.

      • Anonyymi

        Siis sehän on yhteensä täydet 100. entisajan rantapatapesussa se olikin normaalia eikä silloin ollut mistään 40 asteen pesuista tietoakaan! Ellei halot loppuneet kesken kaiken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis sehän on yhteensä täydet 100. entisajan rantapatapesussa se olikin normaalia eikä silloin ollut mistään 40 asteen pesuista tietoakaan! Ellei halot loppuneet kesken kaiken.

        Kuuma vesi heikentää elastisuutta. Kohta bögat lötköttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis sehän on yhteensä täydet 100. entisajan rantapatapesussa se olikin normaalia eikä silloin ollut mistään 40 asteen pesuista tietoakaan! Ellei halot loppuneet kesken kaiken.

        Ne oli flanellihousuja ne mitä padassa keitettiin ja pellavahursteja.


    • Anonyymi

      Voi taivahan vallat, kyllä yli 7- kymppisten pitäisi tietää ,että koneet puhdistetaa edullisella sitruunahapolla ja tietty 90 asteen valkopesu kuukaudessa on ok. Eikä sen tarvitse kahta tuntia kestää, ihan normi aika ja korkea lämpötila puhdistaa.

      Täällähän tuntuu olevan palstalla aivan uusavuttomia.

      • Anonyymi

        Olin ymmärtävinäni ylempää, että jollain miespuolisellakin pyykinpesijällä oli ongelmia pyykkinsä kanssa.
        Harvemmin kai mies mitään pyykkiä yleensä peseekään ellei puoliso ole tullut asiaan kykenemättömäksi joten tuskin silloin paljon asiasta mitään tietoakaan voisi olla. Meillä mies hoitelee tärkeämpiä asioita ja me naiset hoitelemme kotihommat niin kuin perinteisesti aina on tehty ennenkin. Näinhän se on ollut jo vuosisatoja niin Suomessa kuin ulkomaillakin.
        Sitten kun kone lakkaa toimimasta, kutsutaan mies apuun. Siinä me olemme silloin kyllä täysin uusavuttomia. Sen kyllä myönnän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin ymmärtävinäni ylempää, että jollain miespuolisellakin pyykinpesijällä oli ongelmia pyykkinsä kanssa.
        Harvemmin kai mies mitään pyykkiä yleensä peseekään ellei puoliso ole tullut asiaan kykenemättömäksi joten tuskin silloin paljon asiasta mitään tietoakaan voisi olla. Meillä mies hoitelee tärkeämpiä asioita ja me naiset hoitelemme kotihommat niin kuin perinteisesti aina on tehty ennenkin. Näinhän se on ollut jo vuosisatoja niin Suomessa kuin ulkomaillakin.
        Sitten kun kone lakkaa toimimasta, kutsutaan mies apuun. Siinä me olemme silloin kyllä täysin uusavuttomia. Sen kyllä myönnän.

        Nyt kyllä puhut vain itestäsi.

        Meillä meikkänainen hoitelee kaikki tärkeät asiat ihan ite.
        Harmi että sinulla on asiat niin kuin vuosisatoja sitten.

        Laita se ukkosi pesemään pyykit, ja hoitele sinä ne tärkeimmät asiat!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kyllä puhut vain itestäsi.

        Meillä meikkänainen hoitelee kaikki tärkeät asiat ihan ite.
        Harmi että sinulla on asiat niin kuin vuosisatoja sitten.

        Laita se ukkosi pesemään pyykit, ja hoitele sinä ne tärkeimmät asiat!

        Joku 70 vuotta saavutettuaan ei ole tuolla menolla vieläkään onnistunut saamaan ukkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin ymmärtävinäni ylempää, että jollain miespuolisellakin pyykinpesijällä oli ongelmia pyykkinsä kanssa.
        Harvemmin kai mies mitään pyykkiä yleensä peseekään ellei puoliso ole tullut asiaan kykenemättömäksi joten tuskin silloin paljon asiasta mitään tietoakaan voisi olla. Meillä mies hoitelee tärkeämpiä asioita ja me naiset hoitelemme kotihommat niin kuin perinteisesti aina on tehty ennenkin. Näinhän se on ollut jo vuosisatoja niin Suomessa kuin ulkomaillakin.
        Sitten kun kone lakkaa toimimasta, kutsutaan mies apuun. Siinä me olemme silloin kyllä täysin uusavuttomia. Sen kyllä myönnän.

        Minä pesen mielelläni pyykkiä.Tykkään pestä pyykit vanhalla pulsaatoripesukoneella nykyisinkin. Kyllä tulee tosi puhdasta pyykkiä vuosien kokemuksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt kyllä puhut vain itestäsi.

        Meillä meikkänainen hoitelee kaikki tärkeät asiat ihan ite.
        Harmi että sinulla on asiat niin kuin vuosisatoja sitten.

        Laita se ukkosi pesemään pyykit, ja hoitele sinä ne tärkeimmät asiat!

        Minä olen piķupojasta asti tykännyt pyykinpesusta.Pesen pyykit nykypäivänäkin mielelläni vanhalla pulsaatoripesukoneella.Tosii puhdasta pyykkiä tulee pulsaatoripesukoneellakin.


    • Anonyymi

      Kenen lakanat mustuu niin, että ne on pestävä 90 asteessa ?

      • Anonyymi

        "Happamia sanoi kettupihlajanmarjoista", onhan se joku puolustelu keksittävä kun vuosisatojen tapaan joku nainen vielä 2021 pesee aina pyykit, ja kanssasisar sitä ihmettelee.

        Kyllä on aika antaa miesten hoitaa sitä pyykinpesuakin.
        Niin, ja laittaa kuivumaan, ehkä mankeloida (?), laittaa kaappiin, ja sitten vielä sänkyyn!

        Vai onko se aina naisen velvollisuus tehdä se?
        Voi, voi, surku niitä naisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Happamia sanoi kettupihlajanmarjoista", onhan se joku puolustelu keksittävä kun vuosisatojen tapaan joku nainen vielä 2021 pesee aina pyykit, ja kanssasisar sitä ihmettelee.

        Kyllä on aika antaa miesten hoitaa sitä pyykinpesuakin.
        Niin, ja laittaa kuivumaan, ehkä mankeloida (?), laittaa kaappiin, ja sitten vielä sänkyyn!

        Vai onko se aina naisen velvollisuus tehdä se?
        Voi, voi, surku niitä naisia.

        Ei ihme että noin äkkiväärä nainen jääkin ikuiseksi vanhaksi piiaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ihme että noin äkkiväärä nainen jääkin ikuiseksi vanhaksi piiaksi.

        Aina joku saa sentään jonkun nyhverön lampaanpuolikkaan miehekseen ja orjakseen. Sellaisia pirttihirmuja on vielä nykyäänkin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Happamia sanoi kettupihlajanmarjoista", onhan se joku puolustelu keksittävä kun vuosisatojen tapaan joku nainen vielä 2021 pesee aina pyykit, ja kanssasisar sitä ihmettelee.

        Kyllä on aika antaa miesten hoitaa sitä pyykinpesuakin.
        Niin, ja laittaa kuivumaan, ehkä mankeloida (?), laittaa kaappiin, ja sitten vielä sänkyyn!

        Vai onko se aina naisen velvollisuus tehdä se?
        Voi, voi, surku niitä naisia.

        Minä olen asti pitänyt pyykipesusta.Tykkäsin olla äidin apuna pesemässä pyykkiä pulsaatoripesukoneella.Vanhempana tykkäsin myös olla kummitädillä pesemässä pyykit pulsaatoripesukoneella. Nykyisinkin pesen mielelläni pyykit vanhalla nostalgisella pulssstoripesukoneella .Pidän myös pyykin jälkikäkäsitelystä ja kuivumaan laitosta


      • Anonyymi

        ei kysymys olekaan mustumisesta, vaan bakteerien poistamisesta, niitäähän meissä on joka lähtöön.


    • Anonyymi

      Ihan hyvä on pestä ne lakanat jotka valkoisia joskus 75 asteessa että ötökät kuolee . Koneet pitää uusia kun ne alkaa haista palaneelle ja pitää outoja ääniä. Ihan hyvin . Jotkut lakanat pestään 90 asteessa jos ne kestää sen kuumuuden niinku valkoiset. Tarkoitus on tappaa bakteerit . Sairaaloissa pestiin ennen kaikki lakanat 90 asteessa ettei taudit leviä .

      • Anonyymi

        Ei oo muuten vanhapiika ollenkaan.

        Taitaa teitä vuosisatojen tapojen vaimoa vain harmittaa, kun onkin joku yli 70 nainen, jonka ei tarvitse pestä miehensä lakanoita, vaan miehensä osaa itsekin pestä ne.

        Taitaa olla ihan outo yhtälö teille vuosisatojen tapa- vaimoille?

        Miten täällä yleisesti on tilanne?
        Pesevätkö kaikki vaimot automaattisesti aina pyykin?
        Onko jokin avio/avopari, jossa molemmat osallistuvat yhteisiin töihin?
        Vai ovatko tietyt toimet automaattisesti vain naisen töitä?

        No nyt tulee sitten sapiskaa kaikilta näiltä vuosisatojen tapanaisilta...

        Jään odottelemaan...


    • Anonyymi

      Itse pesen kanssa lakanat 90 asteessa.Koska tykkään pestä pyykit vanhalla pulsaatoripesukoneella niin ei mene aikaa kauan.Tosi puhdastaxpyykkiä tulee näinkin.

      • Anonyymi

        Entä kuka mankeloi tai silittää ne lakanat pyykin jälkeen.

        Nykyisin on muodissa, että laitetaan ryppyisinä sänkyyn ja kaappiin (ainakin nuoret).
        Itelläni oli mankeli, ja aina mankeloin. Sitten se meni rikki ja ostin käytetyn mankelin, Mankelointi jatkui.

        Sekin mankeli meni rikki.
        En taida ostaa enää uutta/käytettyä mankelia.

        Sitävastoin silitän ne lakanat samalla kun katson netiltä jotain ohjelmaa.
        Ihan hyvä niin, tulee hyödynnettyä se nettiaika, ja saa samalla sileetä.
        Ei mee pitkään, kun heti pyykin jälkeen silittää ne lakanat jotka sai puhtaaksi.

        On paljon mukavampi nukkua silitetyissä lakanoissa.
        Samoin silitän pyyheliinat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä kuka mankeloi tai silittää ne lakanat pyykin jälkeen.

        Nykyisin on muodissa, että laitetaan ryppyisinä sänkyyn ja kaappiin (ainakin nuoret).
        Itelläni oli mankeli, ja aina mankeloin. Sitten se meni rikki ja ostin käytetyn mankelin, Mankelointi jatkui.

        Sekin mankeli meni rikki.
        En taida ostaa enää uutta/käytettyä mankelia.

        Sitävastoin silitän ne lakanat samalla kun katson netiltä jotain ohjelmaa.
        Ihan hyvä niin, tulee hyödynnettyä se nettiaika, ja saa samalla sileetä.
        Ei mee pitkään, kun heti pyykin jälkeen silittää ne lakanat jotka sai puhtaaksi.

        On paljon mukavampi nukkua silitetyissä lakanoissa.
        Samoin silitän pyyheliinat.

        Huh, miten jaksat silittää lakanat? Minusta silittäminen on hirveän tylsää puuhaa, mutta omat vaatteeni, jotka kaipaavat sileyttä, silitän toki. Sekin on aina, varsinkin aloitus, tosi vaikeaa.
        Jokainen tyylillään...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huh, miten jaksat silittää lakanat? Minusta silittäminen on hirveän tylsää puuhaa, mutta omat vaatteeni, jotka kaipaavat sileyttä, silitän toki. Sekin on aina, varsinkin aloitus, tosi vaikeaa.
        Jokainen tyylillään...

        Niin, minusta on rauhoittavaa silittää.
        Kun samalla katsoo filmiä, niin mikä ettei.
        Sitten on se ilo, kun menee sänkyyn nukkumaan, niin tuntuu niin hyvältä.


    • Anonyymi

      Mulla sängyssä servetti ettei tipu lakanalle :)

      Tippa vaara

    • Anonyymi

      Ai ulkoa-päällisinpuolinpesuaineita?

      • Anonyymi

        Jokamiehen lakanakangas oli kestävää, vieläkö on kellään käytössä?
        Hyvin kesti pakanamaan tahrat, sekä muut liraukset ja valumat.


    • Pesen yleensä 40-60 asteessa, riippuu pyykistä. Tuota 90 asteen pesua voisi kokeilla, onhan eläkeläisellä aikaa.

    • Anonyymi

      Minä pesen koneen erikseen ilman vaatteita, en halua että koneen liat mahdollisesti tarttuvat pyykkiin.

    • Anonyymi

      Itsekin pesen aina lakanat 90 asteessa.Tosi astee ei ole ihan tarkkoja koska rakastan pyykinpesua vanhalla pulsaatoripesukoneella.Kyllä pyykistä tulee tosi puhdasta ja nopeasti. Olen pikkupojasta asti tykänyt pyykinpesusta vanhalla pulsaatoripesukoneella.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe