Mikä avuksi selkäkipuihin

Anonyymi

Nytkin pyörin sängyssä ja yritän löytää sellaisen asennon ettei juilisi alaselkää ja samalla vasenta pakaraa . Jalatkin tuntuu levottomilta . Panadolia olen ottanut sallitun annoksen. Joskus lääkärille valittanut mutta kuulemma kuuluu vanhuuteen, ei edeskuvata.

60

601

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuulostaa ihan iskias vaivoilta. Lääkäriin vaan aina uudestaan valittamaan ja vaatimaan kerroskuvauksia ja leikkauksia!

    • No, selkäni ei onneksi yöuniani ole vienyt, mutta päivällä jonkun suorituksen jälkeen paras vihottelun laukaisija on fysioterapeutilta saamani kuntoutusohjelma.

      Kipulääkkeet olen lopettanut. Tuki- ja ryhtiliivit auttavat liikkumisessa esim. lenkillä käydessäni, tai jotain fyysistätyötä tehdessäni.

      Kun katson sen vähäisen määrän TV:tä tuen selkäni tyynyillä. Autossanikin on selkätuki.

      Se on liike se lääke.

      • Anonyymi

        Suoraselkäiset ja ryhdikkäät ihmiset ei tommosia virityksiä tarvitse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suoraselkäiset ja ryhdikkäät ihmiset ei tommosia virityksiä tarvitse.

        10:39
        Hyi miten ilkeä ihmisen kuvatus!
        Enkä ole Korpikirjailija, vaan lukija.


    • Anonyymi

      alotuksentekijälle :

      minu lääke heikkoon ja kivuliaaseen selkään on
      pieni voimistelu
      esm. lantion pyöritystä 10 kertaan ensin toiseen suuntaa ja sitten taas 10 kertaa toiseen suuntaan, auttaa kummasti sekläkipuihin ihmeen nopeesti,
      sitten menen pöydän viereen panen kädet pöydän reunalle ja sitten kotkin vuorotella jaloilla ees - taas kummasti parantaa selkää suorastaan ihmejuttu non voi tehdä useamman kerran päivässä, mä en muista kuin yhdenkerran päivässä aina silloin kun selkä menettää voimansa ja jokapaikkaa särkee,
      yritä muistaa useammanki kerran
      mutta tämä vanhuus on kummallinen tauti unohtaa hyvätki neuvot nopeesti,

    • Eliaana

      Olet kyllä joutunut ihan väärälle lääkärille sitten.
      Joku jo mainitsikin iskiaksen, se tuli mieleen kyllä.
      Lääkäri sen osaa sanoa ja antaa hoito-ohjeet. Voi ihan ajankin kanssa hellittää.
      En nyt tiedä missäpäin asut, mutta käsittääkseni useimmilla paikkakunnilla on mahdollisuus päästä sairaanhoitajan, ainakin puhelinvastaanotolle, joka arvioi lääkärin tarpeen.

      Tulipa mieleeni, kerran oli tuossa Alfa-TV:llä kansan kesken-ohjelmassa, kalevalaisesta jäsenkorjauksesta.
      Monet kuuluu siitä apua saaneen. Röntgen-kuvat vaativat muistaakseni, että näkevät sopiiko hoito.

    • Anonyymi

      Kun mahdollisesti tulevana kesänä jokin huvipuisto aukeaa, niin menet sinne ja annat karusellin pyörittää itseäsi niin maan perusteellisesti. Jospa se auttaisi paremmin, kuin itsensä pyörittäminen sängyssä, ja olisi jopa helpompaakin.

      • Anonyymi

        vitsi se on huonompikin vitsi...


    • Anonyymi

      Viimeyönä meni selkä vinoon, ja nyt vihottelee,
      syynä samalla kyljellä nukkuminen,
      ensi yönä koittaa vaihtaa kylkiasento toiseksi,
      -- harmi kun sitten sydän ei tykkää asennosta,
      siinä onki sovittelemista että sopivan asennon löytää
      jotta saisi taas selkärangan toisinpäin suoraksi,
      -- tämä vanhuus on sitten vaikeeta,
      sisäelimet ei tykää kaikista asennoista,
      tai sitten selkä alkaa vihottelemaan

      koitetaan taas jaksaa
      jospa huomenna olis hiukan paremmin kuin tänään,
      ainaki päivä hiukan valenee se edes pisristää hieman,

      • Anonyymi

        voimistele,
        käske jonkun napsauttaa selkärantaa painamalla suoraksi,
        jospa kipu hellittää,
        minulle joskus auttaa,


    • Anonyymi

      Minun oma kokemukseni on sellainen, kun alaselkä vihoitteli pahasti, niin tietenkin lääkäriin. Olin silloin noin 35-v ja lääkärin tulkinta oli lähinnä "olettamus" että työn vieroksuja. Tosin röntgen otettiin, jossa ei mitään, mukamas.

      Lopulta menin yksityiselle, sillä en pystynyt työssä edes istumaan.Hän määräsi heti varjoaine kuvaukseen ja pikapikaa oli leikkaus lähete Jorviin. Selkänikamien välillä oli paha pullistuma ja maininta, että hermojuuret oli pahoi vaurioituneet, melkein poikki.

      Siitä alkoi jatkuva kuntoutus, mutta tulihan niitä selkäoireita silti, joten oli "lohduttavaa" kuulla 40-v, että ne paranee, mitä vanhemmaksi tulee.
      Olisikohan aloittajalla myös tällainen "pullistuma", joka korjautuisi leikkauksella. Riippuen tietenkin iästä, jos olet todella 80 , niin voisi olla aika riskaapeli leikkaus.

      • Välilevyn pullistumista suurin osa paranee itsestään. Kestäen nelisen viikkoa.
        Kipulääkitys on paikallaan.
        Paikalleen ei kuitenkaan pitäisi jäädä. Liikkumista voinnin mukaan.
        Lääkärin arvio paikallaan.
        Asiallinen lääkäri laittaa kyllä kuvaukseen, että nähdään onko tilanne leikkausta vaativa.
        Osaakohan tuollainen lääkäri edes kuvia tulkita, jos asenne on valmiiksi ´´työtä vieroksuva.´´


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Välilevyn pullistumista suurin osa paranee itsestään. Kestäen nelisen viikkoa.
        Kipulääkitys on paikallaan.
        Paikalleen ei kuitenkaan pitäisi jäädä. Liikkumista voinnin mukaan.
        Lääkärin arvio paikallaan.
        Asiallinen lääkäri laittaa kyllä kuvaukseen, että nähdään onko tilanne leikkausta vaativa.
        Osaakohan tuollainen lääkäri edes kuvia tulkita, jos asenne on valmiiksi ´´työtä vieroksuva.´´

        Olen alkanut seurata Eliaanan kommentteja ja kiitän selväjärkisistä , itseäänä tehostamatta esiin tuoduista neuvoista ja kommenteista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen alkanut seurata Eliaanan kommentteja ja kiitän selväjärkisistä , itseäänä tehostamatta esiin tuoduista neuvoista ja kommenteista.

        Kiitos.
        Jotain sitä aina osaa kommentoida siihen alueeseen missä on suuren osan työelämästään touhunnut.
        Vieläkin seuraan asioita. Uuttakin tietoa tulee jatkuvasti. ´´Mihinkäs se seepra raidoistaan pääsee.´´
        Mielenkiintoista on myös lukea toisten kuvauksia.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Kiitos.
        Jotain sitä aina osaa kommentoida siihen alueeseen missä on suuren osan työelämästään touhunnut.
        Vieläkin seuraan asioita. Uuttakin tietoa tulee jatkuvasti. ´´Mihinkäs se seepra raidoistaan pääsee.´´
        Mielenkiintoista on myös lukea toisten kuvauksia.

        juu, samaa mieltä
        ja kiitos kaikille mukaville palstalaisille,

        " yhteispelillä se sujuu " joku vanha viisas sanonta,

        tosi mukava usein saa hyviä vinkkejä vaivoihinsa,


      • Anonyymi

        Tämä"olettamus" työn vieroksumisesta on aivan tavallista kaikilla vakuutusyhtiöitten lääkäreillä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen alkanut seurata Eliaanan kommentteja ja kiitän selväjärkisistä , itseäänä tehostamatta esiin tuoduista neuvoista ja kommenteista.

        Sama täällä, Ano 13.12. Eliaana on jo "vanha tuttu" minulle ja aina yhtä vakaa ja asiallisesti kommentoiva. Ei tehosta itseään mutta ei myöskään vähättele. Jos mollataan vastailee napakasti mutta silti malttinsa säilyttäen. Hyvä, että meillä on hänet..))

        Tuohon aloitukseen onkin jo ehdotettu iskiasta. Sitä minäkin. Olen parhaillaan itsekin sen kurimuksen alla. Lähinnä se oireilee alaselän kipuna ja säteilynä vasempaan jalkaan, johon ei ole luottamista. Se pettää tämän tästä ja kulku on niiailua. Säryt pysyvät sietokyvyn rajoissa, eikä yöuni häiriinny.
        Kiropraktikolla kävin yhden kerran mutta sitten tulivat lumiesteet enkä päässyt jatkolle.
        Muutama hoitokerta olisi tarvittu. Edellisen session aikana kuvautin selän (omalla kustannuksella) ja sain yksityiskohtaista tietoa siitä, mitä rangalle on tapahtunut, mitkä hermot ovat jääneet puristuksiin sen muutosten vuoksi. Otin kuvan ja selonteon mukaan kiropraktikolle ja hän katsoi siitä olevan paljon apua hoidossa.
        Lääkäri sanoi myös, että jos hermopuristusta on yli kaksi kuukautta tulisi hakeutua ortopedin puheille jatkotoimia varten. Kiroprakatikko taas kertoi, että jos on kyseessä tuo välilevyn pullistuma sen paraneminen voi kestää kolmekin kuukautta...
        Niin, että kyllä se ranka aika konstikas värkki on, mutta kyllä sen vaivoihin aina jokin hoito löytyy, ellei muu paranna niin aika, sanotaan.
        Netti on myös täynnä näitä jumppaohjeita, niistä ei ole pulaa...

        Parempia päiviä vain sinulle aloittaja ja kaikille muillekin selkäoireista kärsiville.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Sama täällä, Ano 13.12. Eliaana on jo "vanha tuttu" minulle ja aina yhtä vakaa ja asiallisesti kommentoiva. Ei tehosta itseään mutta ei myöskään vähättele. Jos mollataan vastailee napakasti mutta silti malttinsa säilyttäen. Hyvä, että meillä on hänet..))

        Tuohon aloitukseen onkin jo ehdotettu iskiasta. Sitä minäkin. Olen parhaillaan itsekin sen kurimuksen alla. Lähinnä se oireilee alaselän kipuna ja säteilynä vasempaan jalkaan, johon ei ole luottamista. Se pettää tämän tästä ja kulku on niiailua. Säryt pysyvät sietokyvyn rajoissa, eikä yöuni häiriinny.
        Kiropraktikolla kävin yhden kerran mutta sitten tulivat lumiesteet enkä päässyt jatkolle.
        Muutama hoitokerta olisi tarvittu. Edellisen session aikana kuvautin selän (omalla kustannuksella) ja sain yksityiskohtaista tietoa siitä, mitä rangalle on tapahtunut, mitkä hermot ovat jääneet puristuksiin sen muutosten vuoksi. Otin kuvan ja selonteon mukaan kiropraktikolle ja hän katsoi siitä olevan paljon apua hoidossa.
        Lääkäri sanoi myös, että jos hermopuristusta on yli kaksi kuukautta tulisi hakeutua ortopedin puheille jatkotoimia varten. Kiroprakatikko taas kertoi, että jos on kyseessä tuo välilevyn pullistuma sen paraneminen voi kestää kolmekin kuukautta...
        Niin, että kyllä se ranka aika konstikas värkki on, mutta kyllä sen vaivoihin aina jokin hoito löytyy, ellei muu paranna niin aika, sanotaan.
        Netti on myös täynnä näitä jumppaohjeita, niistä ei ole pulaa...

        Parempia päiviä vain sinulle aloittaja ja kaikille muillekin selkäoireista kärsiville.

        Kiitos demeter ja muutkin asialliset vastaajat!


      • demeter1 kirjoitti:

        Sama täällä, Ano 13.12. Eliaana on jo "vanha tuttu" minulle ja aina yhtä vakaa ja asiallisesti kommentoiva. Ei tehosta itseään mutta ei myöskään vähättele. Jos mollataan vastailee napakasti mutta silti malttinsa säilyttäen. Hyvä, että meillä on hänet..))

        Tuohon aloitukseen onkin jo ehdotettu iskiasta. Sitä minäkin. Olen parhaillaan itsekin sen kurimuksen alla. Lähinnä se oireilee alaselän kipuna ja säteilynä vasempaan jalkaan, johon ei ole luottamista. Se pettää tämän tästä ja kulku on niiailua. Säryt pysyvät sietokyvyn rajoissa, eikä yöuni häiriinny.
        Kiropraktikolla kävin yhden kerran mutta sitten tulivat lumiesteet enkä päässyt jatkolle.
        Muutama hoitokerta olisi tarvittu. Edellisen session aikana kuvautin selän (omalla kustannuksella) ja sain yksityiskohtaista tietoa siitä, mitä rangalle on tapahtunut, mitkä hermot ovat jääneet puristuksiin sen muutosten vuoksi. Otin kuvan ja selonteon mukaan kiropraktikolle ja hän katsoi siitä olevan paljon apua hoidossa.
        Lääkäri sanoi myös, että jos hermopuristusta on yli kaksi kuukautta tulisi hakeutua ortopedin puheille jatkotoimia varten. Kiroprakatikko taas kertoi, että jos on kyseessä tuo välilevyn pullistuma sen paraneminen voi kestää kolmekin kuukautta...
        Niin, että kyllä se ranka aika konstikas värkki on, mutta kyllä sen vaivoihin aina jokin hoito löytyy, ellei muu paranna niin aika, sanotaan.
        Netti on myös täynnä näitä jumppaohjeita, niistä ei ole pulaa...

        Parempia päiviä vain sinulle aloittaja ja kaikille muillekin selkäoireista kärsiville.

        Kiitos vaan Demeter, myönteistä arviota on aina mukava lukea.
        Vähän nuo arviot vaihtelee. Itse muistan, että ainakin ennen sanottiin, että jos 6 viikossa ei paranemista tapahtu, pitää mennä lääkärin arvioon, onko syytä vapauttaa hermopäätteet leikkauksella.
        No kipu lie sellainen mittari, että varmaan asianomainen itse on paras arvioija, milloin lääkärin puoleen kääntyy.
        Itselläni on ollut vain vähän aikaa kestäviä kipuja, niin, että jalkaan vetää, mennyt ohi särkylääkkeellä.
        Noidannuolen kerran sain, enkä tehnyt sen kummempaa, kun lakaisin mökin lattiaa.
        Kaksin kerroin sängyn päälle retkahdin ja ilman Buranaa, en päässyt siitä ylös.
        No pikkujuttuja nuo, jatkuvaan vaivaan verrattuna, niinkuin nyt Sinulla tuntuu olevan.
        Tuolla jo aiemminkin mainitsin, että jotkut kuuluu hyvinkin apua saaneen kalevalaisesta jäsenkorjauksesta.
        Sen enenpää en siitä tiedä, mitä vähän lueskellut jostain netistä.


    • Anonyymi

      Siitä on jo pitkä aika, kun katselin jotain tv-ohjelmaa, jossa nuori urheilijanainen kertoi uransa tyssänneen vakaviin selkävaivoihin. Kuinka ollakaan, lääkäreiltä ei tehokasta, parantavaa apua löytynyt. pilleri kun ei paranna (mitään).

      Niinpä reipas nainen alkoi ottaa itse selville asioita, löysi Pilateksen ja pani sillä selkäongelmansa kuriin ja kuntoon. Niin hyvin, että siitä tuli hänelle elämäntyö ja -ura. - Nm. Pilates ei ole tanssia

    • Anonyymi

      Pysyäkseni linjallani: Maastavetoja ja monipuolista vatsatreeniä lihastasapainon vuoksi!

      • Anonyymi

        Maastaveto tuskin on selkävaivaisen hommaa. - Nm. Vähempikin on tehokasta


    • Anonyymi

      Se on tätä Suomi 24 tautia , tulee liiaksi istuttua , kun ei enään muita harrastuksia :(


      Ukkonen

      • Anonyymi

        Kevyttä liikuntaa ja venyttelyä, venyttely on hyvää, voi mennä maata omalle petilleen, jos on napakka peti, ettei mene notkolle selkä, siinä rentoutua ja taas varovasti venyttää molempia puolia, saa tilaa selkärankaan.

        Myös seisaaltaan molempia käsiä vuorotellen varovasti ylös, ei mitään kiskaisuja.
        Nämä auttaa minua.

        Myös pahassa vaiheessa lääkäriin ja sieltä tulehdus-särkylääkettä, sillä kyllä noissa vaivoissa aina on tulehdus myös mukana.
        Noin viikon kuuri.


    • Anonyymi

      Permannolla, maton päällä vain keinuttelen selkäni varassa.

    • Kiitos vielä minunkin puolestani kaikista vinkeistä, mitä ketjuun sisältyi. Toivottavasti aloittajakin löysi niistä apua omaan tilanteeseensa.
      Vaikka tietoa on saatavilla miten paljon, toisten kokemukset tuntuvat sittenkin enemmältä ja niistä saa ennenkaikkea innoitusta. Minäkin jouduin peilaamaan tilannettani ja näkemään että täytyy olla aktiivisempi oman vaivansa kanssa. Keskivartaloa on tosiaan syytä treenata enemmän enkä ollut tullut ajatelleeksi tuota tulehdustakaan vaan itsepintaisesti jättänyt särkylääkkeet nauttimatta.
      Katsotaan nyt mitä ryhdistäytyminen saa aikaan. Ehkä tämä oma passiivisuuteni lähti tietystä varovaisuudesta. Joskus on sanottu että akuutissa vaiheessa liikkumista on syytä jopa varoa ja kun kuitenkin hyötyliikuntaa kertyy päivän mittaan melkoisesti, sen kuvitteli riittävän...
      Taitaa olla niin, että jokaisella selkävaivaisella on oma tarinansa mutta tiettyä kohtalonyhteyttä kai me "vaivaiset" voimme keskenämme tuntea ja siksikin omat kokemukset ja niiden jakaminen tuntuu hyvältä.

      • Anonyymi

        just, se on sitä vertaistukea,
        jonka koen tärkeäksi,
        dementer1 hieno komenti, kiitos,


      • Anonyymi

        Minultakin iiisooo kiitos demeterille! Hän todella ottaa muut huomioon eikä aina puhu itsestään ja omista vaivoistaan.Hän osaa myös kiittää ja kannustaa muita.


      • Kun joku kiputila alkaa, olisi hyvä ottaa heti alkuun vaikka viikon kuuri nimenomaan tulehduskipulääkettä, Esim. Ibuprofeiinia.
        Ainakin ennen sanottiin liikumisesta, että paikalleen ei saa jäädä, muttei kipurajaakaan pidä ylittää.
        Tarkoittaa käsittääkseni sitä, heti hellätä, jos kovin käy sattumaan.
        Tämä on senlajinen asia, että se jokainen itse parhaiten sitten tietää.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Kun joku kiputila alkaa, olisi hyvä ottaa heti alkuun vaikka viikon kuuri nimenomaan tulehduskipulääkettä, Esim. Ibuprofeiinia.
        Ainakin ennen sanottiin liikumisesta, että paikalleen ei saa jäädä, muttei kipurajaakaan pidä ylittää.
        Tarkoittaa käsittääkseni sitä, heti hellätä, jos kovin käy sattumaan.
        Tämä on senlajinen asia, että se jokainen itse parhaiten sitten tietää.

        Tiedoksi,
        tahtoisin käyttää tulehduskipulääkkeitä, ennen niistä oli suuri apu,
        ne todellaki poisti jatkuvan kiputilan nivelissä, lihaksistossa,

        nyt kun syd. lääkeitten kanssa EI saa käyttää ollenkaan tulehduskipulääkkeitä ,
        ne on ankarasti nyt multa kielletty,
        olen pelkän panadolin varassa kipuineni,
        joten kipuilen kokoaikaisesti,

        eivät ole keksineet minulle lääkettä joka poistaisi kivut,

        sanovat että muut kipulääkkeet aiheuttaa riippuvuutta,

        jos sydän lääkitys muutettaisiin jotenki toiseksi, olisi tulehdukipulääkkeetki mahdollisia,

        mutta kun muut syd lääkket ei ole vastaavasti niin tehokkaita kuin nykyiset,
        joten kärsiä täytyy,


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minultakin iiisooo kiitos demeterille! Hän todella ottaa muut huomioon eikä aina puhu itsestään ja omista vaivoistaan.Hän osaa myös kiittää ja kannustaa muita.

        Näin se menee Anot, 15.38 ja 16.16. "Yhdessä olemme enemmän"...

        Kiitos vain kehuista. Voihan sitä olla vähän vieraskoreakin ja kyllä sitä nurinaakin löytyy, ainakin kotioloissa..))


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tiedoksi,
        tahtoisin käyttää tulehduskipulääkkeitä, ennen niistä oli suuri apu,
        ne todellaki poisti jatkuvan kiputilan nivelissä, lihaksistossa,

        nyt kun syd. lääkeitten kanssa EI saa käyttää ollenkaan tulehduskipulääkkeitä ,
        ne on ankarasti nyt multa kielletty,
        olen pelkän panadolin varassa kipuineni,
        joten kipuilen kokoaikaisesti,

        eivät ole keksineet minulle lääkettä joka poistaisi kivut,

        sanovat että muut kipulääkkeet aiheuttaa riippuvuutta,

        jos sydän lääkitys muutettaisiin jotenki toiseksi, olisi tulehdukipulääkkeetki mahdollisia,

        mutta kun muut syd lääkket ei ole vastaavasti niin tehokkaita kuin nykyiset,
        joten kärsiä täytyy,

        Oletko ollut kipuklinikalla missä on käsittääkseni kaikki tieto kivunhoidosta.
        Lähetehän sinnekin varmaan tarvitaan.
        Voin vain voimia Sinulle toivottaa.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Oletko ollut kipuklinikalla missä on käsittääkseni kaikki tieto kivunhoidosta.
        Lähetehän sinnekin varmaan tarvitaan.
        Voin vain voimia Sinulle toivottaa.

        Nykyinen tilanne on monimutkainen, ei yks-selitteinen ollenkaan,
        moni sairas,

        olen ollut jo palletiivisenhoidon piirissä
        mutta sekin keskeytyi sairaalareissun takia

        eipä tässä enään tiedä kuinka tässä käy,
        ja mitä jaksaa,


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Kun joku kiputila alkaa, olisi hyvä ottaa heti alkuun vaikka viikon kuuri nimenomaan tulehduskipulääkettä, Esim. Ibuprofeiinia.
        Ainakin ennen sanottiin liikumisesta, että paikalleen ei saa jäädä, muttei kipurajaakaan pidä ylittää.
        Tarkoittaa käsittääkseni sitä, heti hellätä, jos kovin käy sattumaan.
        Tämä on senlajinen asia, että se jokainen itse parhaiten sitten tietää.

        Kyllä varmaan, rouva tohtori, mutta kaikkien mahalle ei sovi kipulääkkeet.
        Mahan verenvuotoihin kuolee tuhansittain ihmisiä maailmassa
        johtuen kipulääkkeitä.
        Nuoremmat käyvät täällä "neuvomassa" iäkkäämpiä ihmisiä. Antakaa olla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä varmaan, rouva tohtori, mutta kaikkien mahalle ei sovi kipulääkkeet.
        Mahan verenvuotoihin kuolee tuhansittain ihmisiä maailmassa
        johtuen kipulääkkeitä.
        Nuoremmat käyvät täällä "neuvomassa" iäkkäämpiä ihmisiä. Antakaa olla.

        En voi minäkään syödä kuin max 200 mg Ibusalia, sekin tuntuu kuin norsun jalka
        painaisi sydäntä. Mieluummin kärsin sen kivun, jos malarian ja ruton välillä saan valita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedoksi,
        tahtoisin käyttää tulehduskipulääkkeitä, ennen niistä oli suuri apu,
        ne todellaki poisti jatkuvan kiputilan nivelissä, lihaksistossa,

        nyt kun syd. lääkeitten kanssa EI saa käyttää ollenkaan tulehduskipulääkkeitä ,
        ne on ankarasti nyt multa kielletty,
        olen pelkän panadolin varassa kipuineni,
        joten kipuilen kokoaikaisesti,

        eivät ole keksineet minulle lääkettä joka poistaisi kivut,

        sanovat että muut kipulääkkeet aiheuttaa riippuvuutta,

        jos sydän lääkitys muutettaisiin jotenki toiseksi, olisi tulehdukipulääkkeetki mahdollisia,

        mutta kun muut syd lääkket ei ole vastaavasti niin tehokkaita kuin nykyiset,
        joten kärsiä täytyy,

        Hyvä vastaus ano 17.17 joka toivottavasti auttaa ymmärtämään vailla lääketieteen opiskelua ja ilman omia kokemuksia olevia jotain edes.
        Kipuklinikkoja ei ole kaikilla paikkakunnilla eikä niihin helposti saa lähetettä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä varmaan, rouva tohtori, mutta kaikkien mahalle ei sovi kipulääkkeet.
        Mahan verenvuotoihin kuolee tuhansittain ihmisiä maailmassa
        johtuen kipulääkkeitä.
        Nuoremmat käyvät täällä "neuvomassa" iäkkäämpiä ihmisiä. Antakaa olla.

        Ei tarvitse irvistellä.
        Ei kaikki sovi kaikille. Siiinä ei liene kenellekään mitään uutta.
        Jos joku ei sovi jollekin, sen voi ihan asiallisesti keskustellen kertoa, iästä riippumatta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä varmaan, rouva tohtori, mutta kaikkien mahalle ei sovi kipulääkkeet.
        Mahan verenvuotoihin kuolee tuhansittain ihmisiä maailmassa
        johtuen kipulääkkeitä.
        Nuoremmat käyvät täällä "neuvomassa" iäkkäämpiä ihmisiä. Antakaa olla.

        Minusta olisi hyvä tunnistaa tällaisen foorumin ja tällaisen aihepiirin rajat: keskustelu ja vastavuoroisuus on mahdollista vain silloin kun ollaan suurinpiirtein samalla "levelillä", samalla tasolla. Jos ollaan sen yli tai ali, jää ulkopuoliseksi ilman että sitä kukaan tahtoo tai tarkoittaa. Täsmäapua juuri siihen omaan vaivaan on ehkä epärealistista odottaa täältä kun sitä ei aina ole mahdollista saada muualtakaan.

        Eli meidän, joiden vaivat ovat vielä siedettävyyden rajoissa ja joihin on mahdollista saada huojennusta, on vielä "helppo" jakaa toisillemme vinkkejä omasta kokemuksestamme, jos tilanne on vakavampi, kuten muutama kirjoittaja ilmaisi, jäämme neuvottomiksi, ainakin minä jään. Jos myötämieli jotakin auttaa, sitä uskon kyllä useimmilta löytyvän.

        Ja jos jollakulla on hoitoalan tietoa ja kokemusta, ei kai sen jakaminen haitaksi ole ?
        En jaksa uskoa, että kenenkään tarkoitus olisi päteä toisen sairauden äärellä. Ja jos oma avuntarjous torjutaan tai sitä mitätöidään ja turhennetaan, niin eipä taida tuntua hyvältä sekään.


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Minusta olisi hyvä tunnistaa tällaisen foorumin ja tällaisen aihepiirin rajat: keskustelu ja vastavuoroisuus on mahdollista vain silloin kun ollaan suurinpiirtein samalla "levelillä", samalla tasolla. Jos ollaan sen yli tai ali, jää ulkopuoliseksi ilman että sitä kukaan tahtoo tai tarkoittaa. Täsmäapua juuri siihen omaan vaivaan on ehkä epärealistista odottaa täältä kun sitä ei aina ole mahdollista saada muualtakaan.

        Eli meidän, joiden vaivat ovat vielä siedettävyyden rajoissa ja joihin on mahdollista saada huojennusta, on vielä "helppo" jakaa toisillemme vinkkejä omasta kokemuksestamme, jos tilanne on vakavampi, kuten muutama kirjoittaja ilmaisi, jäämme neuvottomiksi, ainakin minä jään. Jos myötämieli jotakin auttaa, sitä uskon kyllä useimmilta löytyvän.

        Ja jos jollakulla on hoitoalan tietoa ja kokemusta, ei kai sen jakaminen haitaksi ole ?
        En jaksa uskoa, että kenenkään tarkoitus olisi päteä toisen sairauden äärellä. Ja jos oma avuntarjous torjutaan tai sitä mitätöidään ja turhennetaan, niin eipä taida tuntua hyvältä sekään.

        Minä mesuan lihaskunnon tärkeydestä mutta sanaton viestini on, että kannattaa ottaa yhteys pätevään fysioterapeuttiin ja käsitellä ongelma hänen kanssaan.
        Saattaa löytyä ratkaisu ilman kemia-avustetta mutta vaatii vaivannäköä ja aikaa. Pikavoittoja ei ole. 3kk:n ohjelmoitu ja ohjattu kuntoutus alkaa jo antamaan pohjaa tuloksen arvioinnille.
        Samalla ilmenee josko puukotus olisi tarpeen. Jos ei, niin se olisi ko. alueeseen erikoistuneen lääkärin arvioitava. Yleislääkärit ovat tuolla alueella pelkkiä puoskareita!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä mesuan lihaskunnon tärkeydestä mutta sanaton viestini on, että kannattaa ottaa yhteys pätevään fysioterapeuttiin ja käsitellä ongelma hänen kanssaan.
        Saattaa löytyä ratkaisu ilman kemia-avustetta mutta vaatii vaivannäköä ja aikaa. Pikavoittoja ei ole. 3kk:n ohjelmoitu ja ohjattu kuntoutus alkaa jo antamaan pohjaa tuloksen arvioinnille.
        Samalla ilmenee josko puukotus olisi tarpeen. Jos ei, niin se olisi ko. alueeseen erikoistuneen lääkärin arvioitava. Yleislääkärit ovat tuolla alueella pelkkiä puoskareita!

        Olen kanssasi samaa mieltä. Fysioterapeutin ohjeet perustuvat kuntoutusliikkeiden toistoon, jotta lihakset alkavat tukea esim. omassa tapauksessani selkärankaa.

        Oma selkävammani tuskin koskaan paranee ilman puukkoa, mutta eläminen päivä kerrallaan helpottuu kun tuntee saavansa apua selän ja ryhdin oikaisuun.


      • demeter1 kirjoitti:

        Minusta olisi hyvä tunnistaa tällaisen foorumin ja tällaisen aihepiirin rajat: keskustelu ja vastavuoroisuus on mahdollista vain silloin kun ollaan suurinpiirtein samalla "levelillä", samalla tasolla. Jos ollaan sen yli tai ali, jää ulkopuoliseksi ilman että sitä kukaan tahtoo tai tarkoittaa. Täsmäapua juuri siihen omaan vaivaan on ehkä epärealistista odottaa täältä kun sitä ei aina ole mahdollista saada muualtakaan.

        Eli meidän, joiden vaivat ovat vielä siedettävyyden rajoissa ja joihin on mahdollista saada huojennusta, on vielä "helppo" jakaa toisillemme vinkkejä omasta kokemuksestamme, jos tilanne on vakavampi, kuten muutama kirjoittaja ilmaisi, jäämme neuvottomiksi, ainakin minä jään. Jos myötämieli jotakin auttaa, sitä uskon kyllä useimmilta löytyvän.

        Ja jos jollakulla on hoitoalan tietoa ja kokemusta, ei kai sen jakaminen haitaksi ole ?
        En jaksa uskoa, että kenenkään tarkoitus olisi päteä toisen sairauden äärellä. Ja jos oma avuntarjous torjutaan tai sitä mitätöidään ja turhennetaan, niin eipä taida tuntua hyvältä sekään.

        Asiallinen kommenttisi Demeter.
        En alkuunkaan ymmärtänyt tuota hyökkäystä.
        Ei minun kommentointini ole sen ihmeenpää, kun muidenkaan.
        Minun elämäntyöni on ollut sairaiden hoitaminen johon on myös kuulunut omaisten huomioiminen.
        Siksi näihin sairausketjuihin osan osaa ja ajattelen, josko jostain sanomastani olisi jollekin hyötyä.
        En enää tiedä miten ja mistä täällä voi keskustella, kun ikäkin on vika.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minä mesuan lihaskunnon tärkeydestä mutta sanaton viestini on, että kannattaa ottaa yhteys pätevään fysioterapeuttiin ja käsitellä ongelma hänen kanssaan.
        Saattaa löytyä ratkaisu ilman kemia-avustetta mutta vaatii vaivannäköä ja aikaa. Pikavoittoja ei ole. 3kk:n ohjelmoitu ja ohjattu kuntoutus alkaa jo antamaan pohjaa tuloksen arvioinnille.
        Samalla ilmenee josko puukotus olisi tarpeen. Jos ei, niin se olisi ko. alueeseen erikoistuneen lääkärin arvioitava. Yleislääkärit ovat tuolla alueella pelkkiä puoskareita!

        Järkevää puhetta, Ano 12.40. Ei turha muistutus ollenkaan...


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Kun joku kiputila alkaa, olisi hyvä ottaa heti alkuun vaikka viikon kuuri nimenomaan tulehduskipulääkettä, Esim. Ibuprofeiinia.
        Ainakin ennen sanottiin liikumisesta, että paikalleen ei saa jäädä, muttei kipurajaakaan pidä ylittää.
        Tarkoittaa käsittääkseni sitä, heti hellätä, jos kovin käy sattumaan.
        Tämä on senlajinen asia, että se jokainen itse parhaiten sitten tietää.

        Missä on terv.hoitoalalla olleen vastuu ?
        Juuri siksi kun ei tiedä kenenkään lääkityksestä, on varomatonta
        antaa ohjeita.
        Tavallinen ei ole välttämättä niin perillä kuin sinun kuuluisi olla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Missä on terv.hoitoalalla olleen vastuu ?
        Juuri siksi kun ei tiedä kenenkään lääkityksestä, on varomatonta
        antaa ohjeita.
        Tavallinen ei ole välttämättä niin perillä kuin sinun kuuluisi olla.

        Aloittaja kysyi, mikä avuksi selkäkipuihin.
        Tuo kyseinen vastaukseni, mistä nyt niin meteliä pidätte, oli Demeterille. Jos osaat lukea miten vastaukset menee.
        Jos joku täällä vinkkaa jollekin jotakin, tarkoittaako se, että sen pitäisi sopia kaikille.
        Vielä viimeiseksi kirjoitin, että tämä on senlajinen asia, että sen jokainen sitten parhaiten itse tietää.
        Niin, että mikä siinä nyt niin epäselvää oli.

        ps. Jokainen sydämen vajaatoimintaa sairastava varmasti on saanut lääkäriltään ohjeet mitä ja miten voi kipulääkkeitä käyttää.


      • Eliaana kirjoitti:

        Asiallinen kommenttisi Demeter.
        En alkuunkaan ymmärtänyt tuota hyökkäystä.
        Ei minun kommentointini ole sen ihmeenpää, kun muidenkaan.
        Minun elämäntyöni on ollut sairaiden hoitaminen johon on myös kuulunut omaisten huomioiminen.
        Siksi näihin sairausketjuihin osan osaa ja ajattelen, josko jostain sanomastani olisi jollekin hyötyä.
        En enää tiedä miten ja mistä täällä voi keskustella, kun ikäkin on vika.

        Aivan Eliaana. Uskoisin. että moni täällä arvostaa osallistumistasi ja ymmärtää ettet halua esiintyä minään besserwisserinä vaan antaa tietotaitoasi muiden käyttöön. Kai lukija viime kädessä määrittää sen painoarvon.
        Tuo henkilöön menevä arvostelu tuntuu aina tarpeettomalta, kohtuuttomaltakin, kun se tuntuisi melkein aina perustuvan tahalliseen tai tahattomaan väärintulkintaan.
        Se nyt kuitenkin tahtoo olla peruskauraa näillä foorumeilla ja taitaa se jo olla maantapakin, jos yleistä keskustelukulttuuria seuraa....


      • demeter1 kirjoitti:

        Aivan Eliaana. Uskoisin. että moni täällä arvostaa osallistumistasi ja ymmärtää ettet halua esiintyä minään besserwisserinä vaan antaa tietotaitoasi muiden käyttöön. Kai lukija viime kädessä määrittää sen painoarvon.
        Tuo henkilöön menevä arvostelu tuntuu aina tarpeettomalta, kohtuuttomaltakin, kun se tuntuisi melkein aina perustuvan tahalliseen tai tahattomaan väärintulkintaan.
        Se nyt kuitenkin tahtoo olla peruskauraa näillä foorumeilla ja taitaa se jo olla maantapakin, jos yleistä keskustelukulttuuria seuraa....

        Niin, tahalliseksi väärinymmärrykseksi minä tämän katsoin.
        Tänään, mulle selvisi mistä kommentistani mollaamiseni alkoi.
        Tuosta edelliselle vastaamastani näet, mikä oli kommentissani viimeinen lause, joten muuhun päätelmään en voi tulla, kun, että tahallista kiusaamista.
        Surkuhupaisaa, juuri siksi tänne aloin osallistua, kun katsoin, että on asiallisempaa ja rauhallisempaa kommentointia täällä.


      • Eliaana kirjoitti:

        Niin, tahalliseksi väärinymmärrykseksi minä tämän katsoin.
        Tänään, mulle selvisi mistä kommentistani mollaamiseni alkoi.
        Tuosta edelliselle vastaamastani näet, mikä oli kommentissani viimeinen lause, joten muuhun päätelmään en voi tulla, kun, että tahallista kiusaamista.
        Surkuhupaisaa, juuri siksi tänne aloin osallistua, kun katsoin, että on asiallisempaa ja rauhallisempaa kommentointia täällä.

        Huhhuh ! Että jänkkäämiseksi meni tämäkin keskustelu, Eliaana. Mutta hyvä yritys ja itse sain hyvää tietoa ja vertaistukea..Jos on avuton ja tyhmä taitaa pärjätä..))

        Ikävä että nyt joutuit tulilinjalle. Hyvin pidit puolesi kuitenkin. Tiedä sitten, löytyykö sitä rauhaa enää näillä palstoilla. 70 taitaa olla pelkkää persuilua, onko nyt maalittaminen alkanut täälläkin ? Aika näyttää. Ja valintahan on meidän: ei ole pakko olla mukana...


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Olen kanssasi samaa mieltä. Fysioterapeutin ohjeet perustuvat kuntoutusliikkeiden toistoon, jotta lihakset alkavat tukea esim. omassa tapauksessani selkärankaa.

        Oma selkävammani tuskin koskaan paranee ilman puukkoa, mutta eläminen päivä kerrallaan helpottuu kun tuntee saavansa apua selän ja ryhdin oikaisuun.

        Sanotaan, että jos selkärangassa on jotain häikkää eli ongelmaa, vaivaa, vikaa ... niin lihasten pitää olla loistokunnossa, että ne jaksavat kannatella ruotoa hyvin. - Nm. Tukielimet


    • Anonyymi

      Tavallista: muna neuvoo kanaa.

      • Tämä muna on työskennellyt terveydenhuollossa hoitajana 35 vuotta, kauanko Sinä olet?


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Tämä muna on työskennellyt terveydenhuollossa hoitajana 35 vuotta, kauanko Sinä olet?

        Se tekee ohjeesi vielä oudommaksi.
        Pitäisihän sinun sen perusteella jotain tietää sitten iäkkäittenkin lääkityksestä,
        sairauksista ja lääkkeitten vaikutuksista ja yhteensopivuudesta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se tekee ohjeesi vielä oudommaksi.
        Pitäisihän sinun sen perusteella jotain tietää sitten iäkkäittenkin lääkityksestä,
        sairauksista ja lääkkeitten vaikutuksista ja yhteensopivuudesta.

        Minä en tiedä täällä kenenkään sairausluetteloista, enkä kenenkään lääkelistaa.
        En myöskään kenenkään allergioista.
        Siksi en voi puhuakaan, kun yleisellä tasolla.
        Minun mielestäni taas Sinun kommenttisi on hieman outo.


      • Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

        Minä en tiedä täällä kenenkään sairausluetteloista, enkä kenenkään lääkelistaa.
        En myöskään kenenkään allergioista.
        Siksi en voi puhuakaan, kun yleisellä tasolla.
        Minun mielestäni taas Sinun kommenttisi on hieman outo.

        Ehdotit viikon kipulääkekuuria iäkkäälle. Joku valistunut sitten kertoi, ettei voi mitään kipulääkettä syödä sydänlääkkeitten takia. Ei pitäisi heittää tuollaisia yleisiä neuvoja, voi olla joku ottaa neuvosta vaarin, joku joka ei tiedä ettei saa ottaa kaikkia lääkkeitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehdotit viikon kipulääkekuuria iäkkäälle. Joku valistunut sitten kertoi, ettei voi mitään kipulääkettä syödä sydänlääkkeitten takia. Ei pitäisi heittää tuollaisia yleisiä neuvoja, voi olla joku ottaa neuvosta vaarin, joku joka ei tiedä ettei saa ottaa kaikkia lääkkeitä.

        Jos palstalla joku kirjoittelee, että "yleensä" joku asia on hyvä
        joku voi ajatella, että se sopii minullekin, jos se on yleinen käytäntö.
        Eläkeiässä noin 75 ikäisille monia lääkkeitä ei suositella ollenkaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ehdotit viikon kipulääkekuuria iäkkäälle. Joku valistunut sitten kertoi, ettei voi mitään kipulääkettä syödä sydänlääkkeitten takia. Ei pitäisi heittää tuollaisia yleisiä neuvoja, voi olla joku ottaa neuvosta vaarin, joku joka ei tiedä ettei saa ottaa kaikkia lääkkeitä.

        Eikö asioista juuri yleisellä tasolla kirjoitella.
        Jos joku kertoo, että vaivaansa sai avun sillä ja sillä tavalla, niin Sinun logiikkasi mukaan, myös siitä voi joku ottaa vaarin.
        Joten mistä täällä voi keskustella.
        Eiköhän kaikki tässä iässä jo tiedä mikä kipulääke sopii itselle ja mikä ei. Niinkuin hänkin, joka omalta kohdaltaan asian kertoi.
        Ja vielä, jos on eri mieltä jostain asiasta, siitä voi keskustella niin kuin aikuiset, eikä ruveta halveeraamaan, niinkuin aiemmin tapahtui.


    • Anonyymi

      Hermo jumissa, iskiasvaiva. Sinun pitää löytää nikaman niksauttaja.

    • Anonyymi

      Ennaltaehkäisyä. Lähden tunnin kuluttua tavalliselle viikottaiselle ehkäisyreisulleni.
      Sunnuntaisiin rutiineihini kuuluu maastaveto tai normitangon hack kyykky treenit.
      Yhdessä muutaman viikottaisen vaihtelevan vatsatreenin kanssa ovat onnistuneesti estäneet selän kipuilun jo kymmeniä vuosia huolimatta välissä olleesta, pitkästä rappiojaksosta.
      Hermotushäiriöt ovat eri juttu.

    • Anonyymi

      Minulla jo selkäkipu hellittää ilman mitään lääkkeitä.

    • Anonyymi

      Tämä onkin verraton palsta saada neuvontaa sekä hoitoa kaikkiin vaivoihinsa, oli sitten kysymyksessä esim. vaikkapa välilihan pullistuma tai napatyrä, niin aina löytyy palstalta asiantuntija, eikä tarvitse vaivautua menemään jollekin tumpelolle puoskarille.

      • Anonyymi

        Kiitos Eliaanille tärkeistä asioiden pohdinnoista . Neuvojakin olet antanut yleisellä tasolla,
        niistä voi joku napata hyviä vinkkejä omaan tautiinsa.

        Onhan täällä aikuista väkeä, jotka osaavat myös itse punnita, olisiko tuosta itselle apua.
        Monet sairaat kyllä on iloisia siitä, että on tuollaisia Eliaanin kaltaisia ihmisiä, joiden kanssa voi mielipiteitä vaihtaa näin koronaaikana, kun ei kenenkään lähelle voi mennä juttelemaan.

        Terveisin, Neeasa


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5670
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3597
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      210
      1732
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1712
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1176
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1135
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe