entäpä jos koskettelisimme toisianne

Anonyymi

”Kosketelkaa toisianne!”, ”Armotonta menoa!”, ”Bailatkaa ankarasti!”.
Muistaako joku nuo elämänohjeet ja onko noudattanut niitä? Missä ne on alkuaan esitetty yhdessä?

Armoton meno ja ankara bailaaminen vaativat jonkinlaista kuntoa. Ne eivät siten sovi aivan jokaiselle meidän iässämme olevalle, varsinkaan jos ei ole taitoja ylläpitänyt..

Kosketteleminen on eri asia. Kosketushan on seikka, jota moni ikäihminen on vailla ja jota hän kaipaa. Kosketus on läheisyyttä ja aiheuttaa mielihyvän tunnetta. Se on myös eräs seikka , minkä takia moni ikäihminen käy tanssimassa, missä on mukana myös vartalon kosketus ja koskettavana osapuolena on toisen sukupuolen edustaja ja mahdollisesti ventovieraskin ihminen..

Eräs ketjuun kirjoittanut, edesmennyttä miestään muisteleva totesi, ettei hän
antaisi kenenkään vieraan miehen kosketttaa häntä. Lienee kuitenkin poikkeus.
Varsinkin meidän ikäihmisten pitäisi enemmän kosketella toisiamme. Näin virtuaalisesti se ei kuitenkaan oikein käy.

Nyt voisikin kysyä: koska sinua kosketti tarkoituksellisesti vieras omaan perhepiiriin kuulumaton ihminen? Nykyäänhän on kättely kiellettyä. (Toivottavasti tuo sairauksien levitystapa lopultakin katoaa käytöstä.) - Meikäläisellä tuollainen vastavuoroinen kosketus tapahtui viime syyskuun loppupuolella. Eihän siitä ole vielä kulunut puolta vuottakaan.

Vielä vastaus ensimmäisen kappaleen viimeiseen kysymykseen; Frank Pappa showssa vuosina 1991-94.

93

97

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuka pitää kirjaa koskettamisista?
      Ei kai missään tansseja järjestetä korona aikaan. Ja ainakin minä otan tanssin liikuntana, en kosketteluna.

      • Anonyymi

        Miksikäs ei. Voithan Anonyymi 12.01.2021 11:12 tanssia yksinkin. Silloin ei kukaan edes kosketa.


    • Anonyymi

      Presidentti Halonen ensimmäisen tuon lauseen toi julkisuuteen,
      --- siihen aikaan kun hän esm. oikoi presidetti Bussin solinota,
      huomasin usein TV :ssä EU kokousista kun näytettiin joukko-kuvauksia eu edustajista,
      Halonen usein läpsi joita kuita ohimennessään takapuolelle,
      noo siitä on ajat muuttuneet, enään ei saa aiheuttaa seksuaalista härintää,
      siitä on nostettu mekonen melu nykyisin TV: ssä
      enenmän kuin tarpeeksi meluttu,
      juuu,
      ihmisille ku ei passaa mikään
      aina pitää jostain nostaa kauhee meteli ja haloooo,
      ihmiset on kummallista porukkaa,

      • Anonyymi

        Kasvoton kyselee kasvottomilta!


    • Suomalaisilla on reviiri, jonka sisäpuolelle hän ei hevin päästä vierasta ihmistä. Monille tämä nykyajan tuoma halailu ja kaulaan kapsahtaminen tuntuu vieraalta ja torjuttavalta ilmiöltä. Voi monien puolesta iloita siitä, että poskisuudelmien käyttö ei ole pesiytynyt suomalaiseen elämänmuotoon. Halailukin jo aiheuttaa monille ahdistusta.
      Tämä reviirimme on varmasti auttanut koronarajoituksessakin. Olemme tottuneet pitämään etäisyyttä. Bussipysäkeilläkin sen näkee. Turvaväli oli jo valmiiksi olemassa ennen ohjeitakin.
      Suomalainen on oppinut lapsesta saakka torjumaan liian lähelle tunkeutuvat. Harvat lapset suostuvat edes joulupukin syliin.
      Tietysti saatamme kaivata läheisyyttä ja kosketusta. Haluamme läheisen ihmisen kätemme ulottuville. Ei pelkkä halaus tuntemattomalta anna meille sitä hyvän olon tunnetta, josta ketjussa etsitään. Varmasti raskasta elää ilman ihmistä, jolla olisi pääsy reviirillemme.
      Moni suuntaa hellyytensä kotieläimeen. Koiran uskollisuus ja kiintymys on aina yhtä vilpitöntä. Joskus omistajan rakkaus saa muut hämmästymään. Mihin kaikkeen ihminen voikaan satsata, kun haluaa lemmikilleen parasta elämää.

      • Anonyymi

        Erinomainen ja ymmärtävä puheenvuoro. Siinä myös siirryttiin lemmikkeihin. Ne eivät tosin koskettele siinä mielessä kuin ihminen.

        Itse inhoan ihmisasunnoissa pidettäviä koiria. Kissoja kyllä siedän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Erinomainen ja ymmärtävä puheenvuoro. Siinä myös siirryttiin lemmikkeihin. Ne eivät tosin koskettele siinä mielessä kuin ihminen.

        Itse inhoan ihmisasunnoissa pidettäviä koiria. Kissoja kyllä siedän.

        Ei se ole koiran vika, jos se pääsee ihmisasuntoon asumaan, vaan niiden ihmisten. Joillekkin koira on lapsen korvike, siihen uhrataan aikaa ja rahaa tolkuttomasti. Lässytetään ja hössötetään, yäk.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole koiran vika, jos se pääsee ihmisasuntoon asumaan, vaan niiden ihmisten. Joillekkin koira on lapsen korvike, siihen uhrataan aikaa ja rahaa tolkuttomasti. Lässytetään ja hössötetään, yäk.

        Inhoan koiria samoin kuin koteja, joissa niitä pidetään sisällä. Arabeille koira on jopa saastainen eläin ja siksi he eivät päästä sitä ihmisasuntoon. Kun se haluaa oikein mielistellä, leyhyttelee hännällä peräpään hajujaan.

        Koiraa pidetään viisaana eläimenä. Syynä on sen mielistelyn halu. Siihen ei eim. kissa syyllisty. Koira on tosi asiassa aika tyhmä Tutkimukset ovat vakuuttavasti osoittaneet, että vaikkapa sika on viisaampi kuin koira,


      • Anonyymi

        Suomalainen on sulkeutunut. Ei päästä toista reviirilleen.
        Ilmankos tämän sulkeutuneen kansamme parissa on paljon perheriitoja, synkkämielisyyttä, juopottelua, itsemurhia ja henkirikoksia - ja vähän koronatartuntoja

        Tämä korona-ajan aiheuttama pitkä paikallaan olo ilman vertaisten tapaamista vielä lisää niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole koiran vika, jos se pääsee ihmisasuntoon asumaan, vaan niiden ihmisten. Joillekkin koira on lapsen korvike, siihen uhrataan aikaa ja rahaa tolkuttomasti. Lässytetään ja hössötetään, yäk.

        Tunnettu totuus on se, että kissaa pitävät ihmiset ovat keskimäärin älykkäämpiä kuin koirien taluttajat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnettu totuus on se, että kissaa pitävät ihmiset ovat keskimäärin älykkäämpiä kuin koirien taluttajat.

        Molemmista ja yleensäkin eläimistä pitävät, menevät ihan kärkeen!


    • Anonyymi

      Ihmisellä on oikeus fyysiseen koskemattomuuteen.

    • En mielipiteelläni halunnut herättää negatiivisia tunteita koiraa kohtaan. Monille koira on tärkeä kumppani ja joillekin elinkeino. Luin juuri eilen artikkelin, jossa kerrottiin naisesta, jonka koti oli syttynyt palaman hänen poissa ollessaan, ja useampi koira oli sisällä. Nainen rikkoi ikkunat paljain käsin ja pelasti useampia koiria, mutta osa jäi liekkeihin. Naiselta paloi 30 % ihosta., ja hän joutui olemaan sairaalassa pitkään.
      Eläimen ja ihmisen keskinäisestä kiintymyksestä on paljon tarinoita, eikä sitä tunnetta tule väheksyä, vaikka sanoinkin ihmetteleväni joskus sen outoja puolia.

    • Suomalaisuuteen ei kuulu koskettelu, näin olen usein kuullut sanottavan. Hyvä niin näin korona aikana. Itse olen oppinut halailemaan tuntemattomia ottamaan vastaan poskisuudelmia ja viimeksi viime syksynä kun vietin kolme kuukautta ulkomailla.

      Omieni piirissä halitaan runsaasti.

      • Anonyymi

        Omieni piirissä pidetään halailut omina asioina eikä levitellä niitä pitkin palstoja.
        Siitä puhe mistä puute, se haisee kauas tuollaisesta epätoivoisesta itsensä esiin tuomisesta joka ikisessä asiassa.


    • Anonyymi

      Hui hirvitystä, ankarastiko vaan 80 bailaamaan? Voiko edes nauramatta lukeakaan ?

    • Anonyymi

      Muistakaa elää täysillä

    • Anonyymi

      Meikä on päästäny ainoastaan oman avio miehen halileen ja pussaileen
      sun muuta mukavaa,
      no lapset aikoinaan tietenki halasinki pidin hyvänä he olivat hyvin rakkaita, maailman rakkaimpia olentoja,

      mutta tuota vieraaitten ihmisten takapuolelle läsäyttely en hyväksyny,
      aiheutti kiusallisia olotiloja hävetti,

    • Suomalainen koskettele, se lääppii.
      Kähmii, käpälöi,
      Kosketteleminen on seksuaalista häirintää, jos se kohdistuu naiseen ja miksei mieheenkin,
      Iholle tuleminen on pahinta mitä suomalainen tietää.
      Suomalainen kunnioittaa muiden reviiriä ja vaatii muutkin kunnioittamaan hänen reviiriänsä.
      Olemme todella ylpeitä tästä kosketusvastaisuudestamme ja koemme epäisänmaalliseksi, epäluotettavaksi ja jopa epärehelliseksi kun joku tulee liian lähelle tai edes koskettaa meitä. Pahinta mitä suomalainen tietää on se että jos on oikein ärsyyntynyt jostain asiasta ja joku tulee taputtelemaan että kyllä se siitä.
      Näinä pahoina aikoina kun ilmasto lämpenee vaikka sää kylmenee ja koronat sun muut sarssit vaanivat niin kansallisominaisuudestamme jota olemme ain aaikaisemmin hieman hävenneet tai ihmetelleet katsellen miten eteläeurooppalainen pussaa kolme kertaa tullessa ja kolme kertaa lähtiessä onkin tullut valttikorttimme.
      (Emme tosin ole yksin tällä planeetalla vaatimassa reviirimme kunnioitusta.)

      • Anonyymi

        Kirjoita vaan omasta puolestasi. Älä yleistä.


      • Anonyymi

        Ehdotus panee lujasti hanttiin! Mummotko muka tuollaista toivoo ? Ihan väärä päätelmä. Varmaan syntynytkin tanssipaikkojen sekalaisista ikänaisista, jotka hakee vain uusia mahdollisuuksia.

        Uh hitsi, mitä kaikenmaailman tanssihipelöijät kuvitteleekaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoita vaan omasta puolestasi. Älä yleistä.

        Et ymmärtänyt että kirjoitin leikillisesti siitä maailmalla tutuksi tulleesta stereotypiasta suomalaisten tarpeesta välttää fyysistä kosketusta, en itsestäni. En sinusta.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Et ymmärtänyt että kirjoitin leikillisesti siitä maailmalla tutuksi tulleesta stereotypiasta suomalaisten tarpeesta välttää fyysistä kosketusta, en itsestäni. En sinusta.

        Niinpä, eihän ”Nykin” kaduilla muusta puhutakaan, kuin tuosta suomalaisten tavoista.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Et ymmärtänyt että kirjoitin leikillisesti siitä maailmalla tutuksi tulleesta stereotypiasta suomalaisten tarpeesta välttää fyysistä kosketusta, en itsestäni. En sinusta.

        Vaikka sulla ja tyttöystävälläsi on mennyt huonosti suomalaisten miesten kanssa, koita kuitenkin niellä kateutesi suomalaisten miesten kanssa onnistuneita kohtaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka sulla ja tyttöystävälläsi on mennyt huonosti suomalaisten miesten kanssa, koita kuitenkin niellä kateutesi suomalaisten miesten kanssa onnistuneita kohtaan.

        Edelleenkin. Et siis ymmärtänyt.
        Menit henkilökohtaisuuksiin sen sijaan että olisit pystynyt keskustelemaan asiasta.
        (Minulla on suomalainen mies ja kokemukseni suomalaisista miehistä pääasiassa myönteisiä. Mutta sehän ei ollutkaan keskustelun aihe :))


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä, eihän ”Nykin” kaduilla muusta puhutakaan, kuin tuosta suomalaisten tavoista.

        Höpsistä.
        Mutta olen kuullut puhuttavan ja joutunut monta kertaa selittämään tätä perisuomalaista ominaisuutta. Mistä se johtuu. Lastu tuli alavirtaan. Älä tule iholle. Pysy tontillasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoita vaan omasta puolestasi. Älä yleistä.

        Rahiseva savikiekkokaan ei edusta tervettä suomalaisuutta, mutta kirjoittaa siitä. Miksi,
        kun ei siitä mitään tiedä ?


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Höpsistä.
        Mutta olen kuullut puhuttavan ja joutunut monta kertaa selittämään tätä perisuomalaista ominaisuutta. Mistä se johtuu. Lastu tuli alavirtaan. Älä tule iholle. Pysy tontillasi.

        Pysy todellakin tontillasi siellä Ruotsinmaalla!


      • Anonyymi

        En ihan kaikkea allekirjoita. Epäisänmaallisena en pidä jos halataan vaikka vierasmaalaisiakin.
        Pinnallisena pidän tapaa ilmapusuihin poskien tienoille kolmasti.

        Siitä pidän, että ventovieraat kanssaihmiset eivät tule iholle, eivätkä ala pakkorupatella busseissa, junissa jne. Ne ovat paikkoja joissa moni haluaa ottaa oman tilansa.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Höpsistä.
        Mutta olen kuullut puhuttavan ja joutunut monta kertaa selittämään tätä perisuomalaista ominaisuutta. Mistä se johtuu. Lastu tuli alavirtaan. Älä tule iholle. Pysy tontillasi.

        Olet monta kertaa joutunut selittämään? Oletettavasti sitten olet selittänyt omaa käytöstäsi.

        Itse en ole koskaan joutunut tuollaiseen selittelyyn, joten ihan uteliaana kyselen, että missä maassa olet tuohon joutunut?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet monta kertaa joutunut selittämään? Oletettavasti sitten olet selittänyt omaa käytöstäsi.

        Itse en ole koskaan joutunut tuollaiseen selittelyyn, joten ihan uteliaana kyselen, että missä maassa olet tuohon joutunut?

        Ei, vaan stereotyyppistä suomalaista käyttäytymistä. Jossain määrin omaanikin, vaikkakin keskimmäisenä suuressa sisarusparvessa omaa reviiriä oli loppujen lopuksi vähän. Lähinnä tunnekylmyyttä tai tunteiden vähäistä osoittamista ihmeteltiin. Spontaanit halaukset, suukottelu jne. mikä on normaalia ja luonnollista (ei väkinäistä eikä teeskenneltyä) ovat osa normaalia sosiaalista käyttäytymistä jossain muualla, meillä sellaista ihmistä katsotaan jäyhän epäluuloisesti (mitähän tuo oikein yrittää?)
        Koko latinalais-amerikkalainen kulttuuri huokuu lämpöä, jopa amerikkalaisetkin (siis jenkit) koskettavat mielellään tervehtiessä, etenkin tuttujen kesken. Italialaiset, espanjalaiset, etelä-euroopplaiset tulevat lähemmäs toista ihmistä, ovat "välittömiä", tosi jossain päin Espanjaa on ihmisiä, jotka ovat hyvinmaanläheisiä ja kuten kirjassa jota nyt luen juuri aikuine lapsi kuvasi baskiäitiään "yhtä herkkä ja empaattinen kuin mopon pakoputki"


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Ei, vaan stereotyyppistä suomalaista käyttäytymistä. Jossain määrin omaanikin, vaikkakin keskimmäisenä suuressa sisarusparvessa omaa reviiriä oli loppujen lopuksi vähän. Lähinnä tunnekylmyyttä tai tunteiden vähäistä osoittamista ihmeteltiin. Spontaanit halaukset, suukottelu jne. mikä on normaalia ja luonnollista (ei väkinäistä eikä teeskenneltyä) ovat osa normaalia sosiaalista käyttäytymistä jossain muualla, meillä sellaista ihmistä katsotaan jäyhän epäluuloisesti (mitähän tuo oikein yrittää?)
        Koko latinalais-amerikkalainen kulttuuri huokuu lämpöä, jopa amerikkalaisetkin (siis jenkit) koskettavat mielellään tervehtiessä, etenkin tuttujen kesken. Italialaiset, espanjalaiset, etelä-euroopplaiset tulevat lähemmäs toista ihmistä, ovat "välittömiä", tosi jossain päin Espanjaa on ihmisiä, jotka ovat hyvinmaanläheisiä ja kuten kirjassa jota nyt luen juuri aikuine lapsi kuvasi baskiäitiään "yhtä herkkä ja empaattinen kuin mopon pakoputki"

        Yritin kylläkin kysellä ihan siitä oikeasta elämästä ja selittelyistä mihin olet joutunut.

        En siitä, mitä jossain romaanissa kirjoitetaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yritin kylläkin kysellä ihan siitä oikeasta elämästä ja selittelyistä mihin olet joutunut.

        En siitä, mitä jossain romaanissa kirjoitetaan.

        Se sitaatti romaanista oli vain esimerkki siitä miten sosiaaliset valmiudet eivät jakaannu maantieteellisesti, vaikka ovatkin vallitsevia tietyissä ryhmissä. Sinänsä todella valaisevaa, minun mielestäni, kirjallisuuden esimerkit täydentävät omaa empiiristä kokemusta.
        Ok, vastaan kysymykseesi kapeammin:
        Costa Ricassa, Kolumbiassa, latinoyhteisöissä USA:ssa, Espanjassa, Italiassa olen joutunut vastaamaan kysymyksiin tyyppi "miksi pohjoismaalaiset, erityisesti suomalaiset ovat niin sulkeutuneita, ujoja, pelkäävät fyysistä kontaktia, kun taas alkoholinvaokutuksen alaisena ovat hyvinkin estottomia? "
        Joku esitti minulle että pohjoismaalaiset eivät rakasta äitiään yhtä paljon kuin latinot.
        USA:ssa kontakti on hyvinkin välitöntä mutta pinnallista ja fyysinen kosketus rajoitetumpaa.
        Ruotsissa fyysinen kontakti on (oman havaintoni mukaan) vähäisempää, mutta nyt on kyllä viime vuosikymmeninä tullut tavaksi että etenkin juhlissa ja juopotellassa pussaillaan ja halaillaan estottomasti.
        Kolumbiassa joskus minulta kysyttiin ovatko kaikki suomalaiset yhtä pidättyviä sosiaalisissa kontakteissaan (iholle tulemisessa/halailuissa/verbaalisesti) kuin minä. Minä taas koin reviirilleni tulemista tunkeiluksi ja jopa ärsyttäväksi, kunne totuin siihen ja sitten kun se on tullut spontaaniksi tavaksi kommunikoida se tuntuu hyvin luonnolliselta ja säteilee lämpöä ja ystävällisyyttä.
        Kulttuurisidonnaista tuo kosketteleminen, mutta yksilöllisiä erojakin on paljon.
        Toivottavasti olen osannut nyt vastata paremmin kysymykseesi ilman kirjojen esimerkkejä.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Ei, vaan stereotyyppistä suomalaista käyttäytymistä. Jossain määrin omaanikin, vaikkakin keskimmäisenä suuressa sisarusparvessa omaa reviiriä oli loppujen lopuksi vähän. Lähinnä tunnekylmyyttä tai tunteiden vähäistä osoittamista ihmeteltiin. Spontaanit halaukset, suukottelu jne. mikä on normaalia ja luonnollista (ei väkinäistä eikä teeskenneltyä) ovat osa normaalia sosiaalista käyttäytymistä jossain muualla, meillä sellaista ihmistä katsotaan jäyhän epäluuloisesti (mitähän tuo oikein yrittää?)
        Koko latinalais-amerikkalainen kulttuuri huokuu lämpöä, jopa amerikkalaisetkin (siis jenkit) koskettavat mielellään tervehtiessä, etenkin tuttujen kesken. Italialaiset, espanjalaiset, etelä-euroopplaiset tulevat lähemmäs toista ihmistä, ovat "välittömiä", tosi jossain päin Espanjaa on ihmisiä, jotka ovat hyvinmaanläheisiä ja kuten kirjassa jota nyt luen juuri aikuine lapsi kuvasi baskiäitiään "yhtä herkkä ja empaattinen kuin mopon pakoputki"

        Olen aina ollut kuten tuo baskiäiti 😁

        Muistan velipoikani pojan vaimon ilmeen kun tapasimme sattumalta rautatieasemalla ja syöksyin halaamaan veljen poikaani.
        Vaimon suu loksahti auki. No, jälkeenpäin kun olemme tavanneet on hänen suhtautuminen avoimeen haliluonteeseeni muuttunut, kaiketi kun on nähnyt minut peuhaavan heidän lastensa kanssa.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Se sitaatti romaanista oli vain esimerkki siitä miten sosiaaliset valmiudet eivät jakaannu maantieteellisesti, vaikka ovatkin vallitsevia tietyissä ryhmissä. Sinänsä todella valaisevaa, minun mielestäni, kirjallisuuden esimerkit täydentävät omaa empiiristä kokemusta.
        Ok, vastaan kysymykseesi kapeammin:
        Costa Ricassa, Kolumbiassa, latinoyhteisöissä USA:ssa, Espanjassa, Italiassa olen joutunut vastaamaan kysymyksiin tyyppi "miksi pohjoismaalaiset, erityisesti suomalaiset ovat niin sulkeutuneita, ujoja, pelkäävät fyysistä kontaktia, kun taas alkoholinvaokutuksen alaisena ovat hyvinkin estottomia? "
        Joku esitti minulle että pohjoismaalaiset eivät rakasta äitiään yhtä paljon kuin latinot.
        USA:ssa kontakti on hyvinkin välitöntä mutta pinnallista ja fyysinen kosketus rajoitetumpaa.
        Ruotsissa fyysinen kontakti on (oman havaintoni mukaan) vähäisempää, mutta nyt on kyllä viime vuosikymmeninä tullut tavaksi että etenkin juhlissa ja juopotellassa pussaillaan ja halaillaan estottomasti.
        Kolumbiassa joskus minulta kysyttiin ovatko kaikki suomalaiset yhtä pidättyviä sosiaalisissa kontakteissaan (iholle tulemisessa/halailuissa/verbaalisesti) kuin minä. Minä taas koin reviirilleni tulemista tunkeiluksi ja jopa ärsyttäväksi, kunne totuin siihen ja sitten kun se on tullut spontaaniksi tavaksi kommunikoida se tuntuu hyvin luonnolliselta ja säteilee lämpöä ja ystävällisyyttä.
        Kulttuurisidonnaista tuo kosketteleminen, mutta yksilöllisiä erojakin on paljon.
        Toivottavasti olen osannut nyt vastata paremmin kysymykseesi ilman kirjojen esimerkkejä.

        Onpa Suomalaiset sitten tunnettuja ympäri maailman ja minä, kun olen luullut, ettei esim. jenkeissä edes tiedetä missä Suomi on?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onpa Suomalaiset sitten tunnettuja ympäri maailman ja minä, kun olen luullut, ettei esim. jenkeissä edes tiedetä missä Suomi on?

        Olet kaltevalla pinnalla.
        Ei se noin mene.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Se sitaatti romaanista oli vain esimerkki siitä miten sosiaaliset valmiudet eivät jakaannu maantieteellisesti, vaikka ovatkin vallitsevia tietyissä ryhmissä. Sinänsä todella valaisevaa, minun mielestäni, kirjallisuuden esimerkit täydentävät omaa empiiristä kokemusta.
        Ok, vastaan kysymykseesi kapeammin:
        Costa Ricassa, Kolumbiassa, latinoyhteisöissä USA:ssa, Espanjassa, Italiassa olen joutunut vastaamaan kysymyksiin tyyppi "miksi pohjoismaalaiset, erityisesti suomalaiset ovat niin sulkeutuneita, ujoja, pelkäävät fyysistä kontaktia, kun taas alkoholinvaokutuksen alaisena ovat hyvinkin estottomia? "
        Joku esitti minulle että pohjoismaalaiset eivät rakasta äitiään yhtä paljon kuin latinot.
        USA:ssa kontakti on hyvinkin välitöntä mutta pinnallista ja fyysinen kosketus rajoitetumpaa.
        Ruotsissa fyysinen kontakti on (oman havaintoni mukaan) vähäisempää, mutta nyt on kyllä viime vuosikymmeninä tullut tavaksi että etenkin juhlissa ja juopotellassa pussaillaan ja halaillaan estottomasti.
        Kolumbiassa joskus minulta kysyttiin ovatko kaikki suomalaiset yhtä pidättyviä sosiaalisissa kontakteissaan (iholle tulemisessa/halailuissa/verbaalisesti) kuin minä. Minä taas koin reviirilleni tulemista tunkeiluksi ja jopa ärsyttäväksi, kunne totuin siihen ja sitten kun se on tullut spontaaniksi tavaksi kommunikoida se tuntuu hyvin luonnolliselta ja säteilee lämpöä ja ystävällisyyttä.
        Kulttuurisidonnaista tuo kosketteleminen, mutta yksilöllisiä erojakin on paljon.
        Toivottavasti olen osannut nyt vastata paremmin kysymykseesi ilman kirjojen esimerkkejä.

        Aikaa kuluttaessani istun tässä koronakarsinassa usein katsomassa tositv-ohjelmia. Usein niissä on amerikkalaiset pääosassa. Siellä huudetaan ja mäikätään mennen tullen, mutta syvemmässä keskustelussa usein tulee esiin, että henkilöt pahoittavat mielensä, koska toiset eivät KUNNIOITA. Ei kunnioiteta äitiä, anoppia, isää. veljeä, puolisoa. Henkilöltä osataan kyllä vaatia rahaa, mutta jos sitä ei tipu, johtuu se kunnioituksen puutteesta, ei suinkaan siitä, että toinen on varaton. Mihin se kunnioituksen vaatimus mahtaa perustua, ihmettelee katsoja.
        Suomalainen kunnioittaa toisen reviiriä, poliittista mielipidettä ja uskontoa aivan automaattisesti. Ei meidän päätämme tulla kääntämään ja vaatimaan elämänmuutosta, emmekä me vaadi sitä muilta. Sallimme elävässä elämässä mielipiteenvapauden toisillemme.
        (Tästä palstasta en nyt puhu mitään.)
        Tositeeveeläiset halaavat toisiaan, ihailevat toisen asua ja kampausta, ja sitten ohjelman edetessä moittivat toista sumeilematta.
        Kun näitä ohjelmia katson, en voi kuin panna kiittimet ristiin tyytyväisenä siitä, että olen pidättyväinen suomalainen, joka ei saa kovaäänisiä sätkyjä arkielämän vastoinkäymisistä.
        Halaukset ja poskipusut ovat pienin paha ulkomaalaisesta hapatuksesta.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Et ymmärtänyt että kirjoitin leikillisesti siitä maailmalla tutuksi tulleesta stereotypiasta suomalaisten tarpeesta välttää fyysistä kosketusta, en itsestäni. En sinusta.

        "Leikillisyys" ei tällä saitilla ole arvossaan.
        Joka sana on kuin syränverellä kirjootettu.
        Mitään kevennyksiä ei hyväksytä.

        On sen tässä vuosin varrella jo oppinut.


    • Anonyymi

      Takapuolelle läpsiminen on tosi inhottavaa,
      aikoinaan työpaikalla kun joku läimäsi takapuolelle kaikkien ihmisten nähden yöööök,
      ei tienny mihin pääsä ois kääntäny, hävetti niin helekutisti,

      • Ällöttävää ja ainoa mahdollinen reaktio olisi silloin ollut läpsäistä takaisin. Kaikkien nähden. Olisikohan saanut potkut työstä?
        Minä en myöskään pidä jenkkien tavasta läimäyttää avokämmenellä toista (yleensä mieskaveriaan) takaraivolle.


      • Anonyymi

        Minua ei ole työpaikoilla läpsitty, ehkä tajusivat luonteeni. Arvatenkin olisin läpsäissyt, ei kun antanut päinkorvia, olettaisin, vaikka olisi ollut kuinka suuri herra.

        Edelleen huvittaa äitini (ehkä 13-14 v) reaktio, kun oli leipomassa ja siihen joku mies oli tullut sopimattomia haastelemaan, niin äitini oli kumonnut sille jauhovakan päähän.

        No, tilanteesta riippuen kuitenkin, sillä onhan niitä ollut oikein odotettujakin "läpsäisyjä" elämäni varrella,


    • Anonyymi

      Kunhan tanssipaikat koronan antaessa periksiensi syyskuussa yleisesti avataan, niin silloin pannaan menoksi ja bailataan!
      Kyllähän tansseissa tapaa ikänaisia, jotka pitävät kosketuksen ylläpitämisestä ja koskettelusta-Se on aika ymmärrettävää. He eivät jokapäiväisessä elämässä saa kokea kenenkään kosketusta ja samalla toisen ihmisen lämpöä. Tanssi tarjoaa siihen erinomaisen tilaisuuden.
      On onni saada tuottaa tanssin myötä toiselle ihmiselle iloa, osoittaa hänelle, että hänkin on lähimmäinen.
      Tanssihan on kauneutta ja iloa.

      • Anonyymi

        Tietenkin lähelläolo tanssissa antaa lämpöä silloin , jos on toisen ihmisen fyysisen läheisyyden tarpeessa.

        On, kaunista on tanssi, alkuaan kahden nuoren ihmisen kosintamenojen alku, ja siitä seuraava toiseen tutustuminen.

        Kuinkahan monet on löytäneet itseän miellyttävän, ulkonäkö, tuoksu, ja liikehdinnältään tanssittajan josta myöhemmin huomasi sukeutuneen aviokumppanin!
        Se, oliko tuo tanssinhurma, oikea luonteenpiirteiden tutustuminen, ei mikään puolla sitä näkemystä.
        Onnellisiakin parejakin löysi toisensa, elämänloppuun asti yhdessä eläen.

        Silti on valtaosa tansseissa käyvistä naisista, on leskiä tai eronneita, etsivätköhän he ainoalla oppimallaan tavalla uusia mahdollisuuksia ?

        Mikään ei estä ylläpitämästä vanhanakaan liikkuvuuttaan, tai nauttimaan kuka mistäkin.

        Jos ei muuta niin ylläpitää ainakin nuoruuden romanttisen kauniita unelmiaan.
        Siis heille joille se vielä on tarpeen!


    • Olen puunhalaaja, koska puista saa energiaa ja kokee yhteyden luomakuntaan. Tottahan myös läheisyys lajitovereihimme vahvistaa ja onnellistuttaa. Ihmisillä on jo lapsuusperheessä erilaisia halikäytäntöjä. Omassa perheessäni kapsahdettiin herkästi kaulaan, kun kiitettiin, pyydettiin anteeksi, onniteltiin, jälkeennäkemisissä, erotessa. Kunnioitan ja ymmärrän kyllä muunkinlaisia tapoja, ja voihan tässä tosiaan puhua omien piiristä. Kärsiihän sitäpaitsi halailukin inflaation, jos se on vain ulkoinen tapa.

      Ystävänpäivästä on tullut meillä ystävien muistamis- ja halipäivä, ei niinkään romanttisia virityksiä, kuten Amerikoissa. Ystävällinen koskettaminen on niinsanotusti viatonta, vailla seksuaalisia jännitteitä tai viestejä, ei ole tarvis me toohon liittyä.

      Tanssi on tosiaan otollinen tilaisuus löytää kosketuspintaa, samalla kun se on mitä monipuolisinta ja miellyttävintä liikuntaa. Itse olen viimeksi harrastanut lavista, lavatanssien rytmejä ryhmässä, mutta aina tilaisuuden tullen pyörähtelen mieluusti tavallista paritanssia muidenkin kuin oman miehen kanssa. Tanssi muuten auttaa selkävaivoihinkin, varsinkin itämainen vatsatanssi, koska se vahvistaa keskivartaloa. Ryhmiä on senioreillekin ja videoiden avulla voi omassa olkkarissaankin harjoitella. Presidentti Tarja Halonenkin sitä on suositellut.
      👠💃🕺🥰

      • Anonyymi

        Olen huomannut että tanssin harrastajilla on kehopositiivinen asenne ja mutkaton suhtautuminen toiseen sukupuoleen. Iloista meininkiä, minäkin suosittelen.


    • Anonyymi

      Kyllä on parree kun ei kosketella
      pysytään terveempänä
      antaa keksinnön keksijän itse lääppiä ketä haluaa,

      suomalainen ei puhu eikä pussaa
      sillä siisti
      tottukaa siihen,

    • Tanssiminen ei tarvitse olla välttämättä kosiskeluriitti tai "esileikkien esiaste", mutta ehkä se pitää paikkansa että meidän kulttuurissamme se usein on, etenkin nuorten keskuudessa, jotka ovat pesänrakentamisvaiheessa.
      Tanssiminen voi olla myös spontaani seurustelumuoto johonjoko liitty tai ei pientä flirttiä. Tanssiminen on myös liikuntaa, taidetta, korkeakulttuuria.

      Vanhenevaa naista ei kukaan koskettele vapaaehtoisesti, paitsi omat lapset (ja ei aina hekään)ja oma vanheneva puoliso (jos on vielä elossa). Spat, hieronnat, fyysiset terapiat jne. ovat palveluita joita ostetaan kun iho (ihmisen suurin elin) vaatii kosketusta, mielihyvähormoonit ei lähde käyntiin ilman fyysistä kontaktia .

      • Anonyymi

        Jokainen vanhenee samaa tahtia, me ollaan jo vanhettu vanhoiksi naisiksi. Kyllä minua pienet lapsenlapset hypisteli, kyseli mummo mikä läpyskä sinulla on leuan alla ja ihasteli että sinulla on niin ihanan pehmee maha. Nyt isompina halitaan kyllä.
        Juu, kyllä baletti on taiteellista ja hienoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen vanhenee samaa tahtia, me ollaan jo vanhettu vanhoiksi naisiksi. Kyllä minua pienet lapsenlapset hypisteli, kyseli mummo mikä läpyskä sinulla on leuan alla ja ihasteli että sinulla on niin ihanan pehmee maha. Nyt isompina halitaan kyllä.
        Juu, kyllä baletti on taiteellista ja hienoa.

        Olen toista mieltä: kaikki vanhenemme eri tahtia. Fyysinen ja psyykinen ikä eivät aina täsmää ja kehon vanheneminenkin on kovin yksilöllistä. Olen minäkin pitänyt lapsenlapsia sylissäni ja ollaan halittu ja suukoteltu kun he olivat pieniä (nyt ei enää ole mahdollista, koronan takia, vaikka joka kerta kun tapaamme kokee selvästi sekä oman että lastenlasten ja lasten turhautumisen kun kosketus puuttuu).
        Ei kai minulla ollut niin paljon leuan alla helttaa että olisi kiinnittänyt lapsenlapsen huomiota. En ainakaan muista sellaista tilannetta tai että lapsenlapset olisivat muutenkaan kommentoineet vanhentumisen aiheuttamia muutoksia kehossani. Tai edes hahmottaneet niitä.


      • Anonyymi

        Miten suomalainen voi tanssia ns. paritansseja, koska siinä ollaan lähekkäin, usein poski poskea vasten, puhumattakaan on rumbasta, joka on hyvin eroottinen tanssi.

        Mitäs ne Kolumbialaiset siihen sanoo?


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Olen toista mieltä: kaikki vanhenemme eri tahtia. Fyysinen ja psyykinen ikä eivät aina täsmää ja kehon vanheneminenkin on kovin yksilöllistä. Olen minäkin pitänyt lapsenlapsia sylissäni ja ollaan halittu ja suukoteltu kun he olivat pieniä (nyt ei enää ole mahdollista, koronan takia, vaikka joka kerta kun tapaamme kokee selvästi sekä oman että lastenlasten ja lasten turhautumisen kun kosketus puuttuu).
        Ei kai minulla ollut niin paljon leuan alla helttaa että olisi kiinnittänyt lapsenlapsen huomiota. En ainakaan muista sellaista tilannetta tai että lapsenlapset olisivat muutenkaan kommentoineet vanhentumisen aiheuttamia muutoksia kehossani. Tai edes hahmottaneet niitä.

        "Ei kai minulla ollut niin paljon leuan alla helttaa että olisi kiinnittänyt.."

        Jaa, minkäs ikäinen sinä olitkaan? Juuri menossa avioon . Odota, kun tulet 80 ikäiseksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten suomalainen voi tanssia ns. paritansseja, koska siinä ollaan lähekkäin, usein poski poskea vasten, puhumattakaan on rumbasta, joka on hyvin eroottinen tanssi.

        Mitäs ne Kolumbialaiset siihen sanoo?

        Suomessa tanssitaan paljon paritansseja ja minä joka olen huono niissä katselen mielelläni hellyydellä vanhempia pariskuntia esim. laivan tanssilattialla, rytmikkäästi ja osaavasti mennään humpat ja foxtrotit, valssit ja tangot ja mikään sen kauniimpaa kuin uurteinen poski toista vasten ja sydän joka sykkii ja veri joka virtaa suonissa. Lämpö ja läheisyys, sen etsintä ja jakaminen sosiaalisesti hyväksytyllä tavalla on kaunista ja terveellistäkin.

        Kolumbiassa tanssii kaikki, vanhat ja nuoret, lapset ja isovanhemmat mutta vaikka tanssitaankin paritansseja niin ei niistä nyt mikään suoranainen erotiikka tihku läpi, koska heille tanssi on sosiaalinen seurustelumuoto ja liikunnan ilo on suuri. Salsa, merengue, bachata jne. voivat yllä todella eroottisia ja "kuumia", mutta ne voidaan myös tanssia ilman eroottista latausta, vain flirttailevasti ja kropat ei monissakaan tule kovin lähelle toisiaan, saati sitten posket. Argentiinalainen tango on luku erikseen, sensuelli ja voimakkaasti eroottinen, mutta ei sitä kauheesti tanssita cumbian, salsan ja reggaetonin maissa pohjoisessa Etelä-Amerikassa.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Suomessa tanssitaan paljon paritansseja ja minä joka olen huono niissä katselen mielelläni hellyydellä vanhempia pariskuntia esim. laivan tanssilattialla, rytmikkäästi ja osaavasti mennään humpat ja foxtrotit, valssit ja tangot ja mikään sen kauniimpaa kuin uurteinen poski toista vasten ja sydän joka sykkii ja veri joka virtaa suonissa. Lämpö ja läheisyys, sen etsintä ja jakaminen sosiaalisesti hyväksytyllä tavalla on kaunista ja terveellistäkin.

        Kolumbiassa tanssii kaikki, vanhat ja nuoret, lapset ja isovanhemmat mutta vaikka tanssitaankin paritansseja niin ei niistä nyt mikään suoranainen erotiikka tihku läpi, koska heille tanssi on sosiaalinen seurustelumuoto ja liikunnan ilo on suuri. Salsa, merengue, bachata jne. voivat yllä todella eroottisia ja "kuumia", mutta ne voidaan myös tanssia ilman eroottista latausta, vain flirttailevasti ja kropat ei monissakaan tule kovin lähelle toisiaan, saati sitten posket. Argentiinalainen tango on luku erikseen, sensuelli ja voimakkaasti eroottinen, mutta ei sitä kauheesti tanssita cumbian, salsan ja reggaetonin maissa pohjoisessa Etelä-Amerikassa.

        "koska heille tanssi on sosiaalinen seurustelumuoto"

        Ihan samoin se on meilläkin sosiaalinen seurustelumuoto ja jokainen tanssi voidaan tanssia eroottisesti tai sitten ei.
        Suomessa on tansittu jo monta vuotta salsaa ym. vastaavia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "koska heille tanssi on sosiaalinen seurustelumuoto"

        Ihan samoin se on meilläkin sosiaalinen seurustelumuoto ja jokainen tanssi voidaan tanssia eroottisesti tai sitten ei.
        Suomessa on tansittu jo monta vuotta salsaa ym. vastaavia.

        Tiedänhän minä toki sen, että Suomessa on tanssittu salsaa ja latinorytmejä kautta aikojen, jo koulussa voimistelutunnilla meille opetettiin rumbaa jne.
        Latinopartyissa on toki tavallista nähdä isoäidin tanssivan salsaa tyttärenpojan kanssa, isäukon pikkutyttärensä kanssa, vanhukset ovat usein kaikkein parhaita tanssijoita ja missään maailmalla en ole tavannut ihmisiä jotka tekevät joka ainoasta tilaisuudesta tanssiaiset. Synttärit, kastajaiset, rippijuhlat, häät ja jopa hautajaiset , periaatteessa mikä tahansa tilaisuus, illalla ja vapaa-aikana missä vähintään kolme nuorta ihmistä kokoontuu muodostuu tanssiksi.
        En minä halua missään nimessä esittää että Suomessa ei tiedetä/osata/tunneta tanssia seurustelumuotona, vaan vertailla vain sosiaalisia tilanteita ja seurustelumutoja.


      • Anonyymi

        Kyllä "vanheneva naista " voi hyvin tanssin yhteydessä kosketella eikä se suinkaan pahastu siitä. Onhan tosin poikkeuksia, kuten tässäkin ketjussa on ilmennyt. - Voi halutessaan painaa posken poskeakin vasten ja tuntea toisen ihmisen lämmön ja läheisyyden. Ei siitä yleensä kieltäydytä. Siitä on iloa moneksi päiväksi.
        Eipä siihen juuri muualla ole mahdollisuutta kuin tanssissa. Puolisokaan ei juuri ole kosketellut lapsista puhumattakaan. Ventovieras on lähin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä "vanheneva naista " voi hyvin tanssin yhteydessä kosketella eikä se suinkaan pahastu siitä. Onhan tosin poikkeuksia, kuten tässäkin ketjussa on ilmennyt. - Voi halutessaan painaa posken poskeakin vasten ja tuntea toisen ihmisen lämmön ja läheisyyden. Ei siitä yleensä kieltäydytä. Siitä on iloa moneksi päiväksi.
        Eipä siihen juuri muualla ole mahdollisuutta kuin tanssissa. Puolisokaan ei juuri ole kosketellut lapsista puhumattakaan. Ventovieras on lähin.

        kuhan EI lespo tunge lähelle koskettelemaan, hyi puistattaa ajatuski,

        vain toista sukupuolta oleva voi poski-poskea-vasten mua tansittaa,

        oi niitä ihania aikoja jolloin oli nuori ja elämä edessä, ihanaa elämän jännitystä riitti yllinkyllin, onneksi on muistot jäljellä,


    • Suomalainen reviiriasenne tulee mainiosti esille tästä keskustelusta. Omalle tontille ei tulla.
      Meillä on oma alueemme, jonka sisäpuolella olemme kosketuksista vapaat, ja pikkulapsesta saakka olemme siihen mukautuneet.
      Moni muualta tullut ihmettelee hiljaisuutta, joka Suomessa vallitsee, luontevaa etäisyyden pitämistä toisiin ja tuota kykyä vaieta seurassa ilman, että se tuottaa kenellekään ahdistusta.
      Monille kättelykin on liian tuttavallista, mutta se on turva silloin, kun tulija vaikuttaa halailevalta tyypiltä. Käden ojentaminen metrin päästä torjuu halausyritykset.
      En tiedä, miltä tämä torjunta ulkomaalaisesta näyttää, meille se on luontevaa, ja liian lähelle tuppautuminen ahdistaa ja herättää torjuntareaktion,
      Näinä korona-aikoina asenteemme on paikallaan ja varmaan yksi syy siihen, että tauti ei ole niin räjähdysmäisesti päässyt leviämään kuin jossakin muualla.

      • Tuo viimeinen lauseesi on varmasti täysin totta ja hyvä että sinä sen sanoit, kun minä yritin esittää samaa sain vain haukuntaryöpyn niskaani.
        Minulla on hieman kokemusta ulkomaalaisperspektiivistä tähän kansallispiirteeseemme tai ominaisuuteemme , jonka itsekin osittain omistan. Reviirini tosin pieneni huomattavasti asuessani ympäristöissä, joissa sosiaalinen kommunikointi oli hyvinkin kosketuksellista. Naiset halasivat ja esitellessä ei puristettu kättä, vaan naiset asettivat vasemman käsivartensa vastapuolen käsivarrelle tai kaulalle, miehet kättelivät, tutut halasivat tutut ja sukulaiset pussasivat kevyesti korvalliselle (ei kuitenkaan sellaista kolmen pusun rituaalia kun näkee esim. Espanjassa.
        Venäläinen pussaileminen (jopa miehet toisiaan suulle) on mielestäni lähinnä vastenmielistä, mutta ymmärrän että ongelma on minun: kuka minä olen nostamaan omat kulttuurisidonnaiset sosiaaliset fobiani joksikin esimerkiksi?
        Suomalainen reviiritietoisuus herättää kummastusta muualla, meillä taas iholle tunkemine koetaan epämiellyttävänä ja jopa epärehellisenä.
        Maailma makaa.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Tuo viimeinen lauseesi on varmasti täysin totta ja hyvä että sinä sen sanoit, kun minä yritin esittää samaa sain vain haukuntaryöpyn niskaani.
        Minulla on hieman kokemusta ulkomaalaisperspektiivistä tähän kansallispiirteeseemme tai ominaisuuteemme , jonka itsekin osittain omistan. Reviirini tosin pieneni huomattavasti asuessani ympäristöissä, joissa sosiaalinen kommunikointi oli hyvinkin kosketuksellista. Naiset halasivat ja esitellessä ei puristettu kättä, vaan naiset asettivat vasemman käsivartensa vastapuolen käsivarrelle tai kaulalle, miehet kättelivät, tutut halasivat tutut ja sukulaiset pussasivat kevyesti korvalliselle (ei kuitenkaan sellaista kolmen pusun rituaalia kun näkee esim. Espanjassa.
        Venäläinen pussaileminen (jopa miehet toisiaan suulle) on mielestäni lähinnä vastenmielistä, mutta ymmärrän että ongelma on minun: kuka minä olen nostamaan omat kulttuurisidonnaiset sosiaaliset fobiani joksikin esimerkiksi?
        Suomalainen reviiritietoisuus herättää kummastusta muualla, meillä taas iholle tunkemine koetaan epämiellyttävänä ja jopa epärehellisenä.
        Maailma makaa.

        Parasta lienee, että kukin taaplaa tyylillään. Sen vuoksi kavahdan ajatusta, että tänne tungetaan jokapaikan halaukset ja poskisuudelmat muita maita matkien.
        En minä vastusta kevyttä rutistusta, mutta jos huomataan, ettei se ole toiselle luontevaa, on mielestäni suorastaan epäkohteliasta väkisin käydä kaulailemaan.
        Maassa maan tavalla tässäkin tapauksessa.
        Muistan, kun kesämökillemme tuli aikoinaan nuori unkarilainen tyttö kylään. Pojat olivat rannassa, ja tyttö tuli tervehtimään ja suukotti tytärtäni. Pojat järkyttyivät silminnähden. Toisen tyttö sai kiinni ja tervehti rutistuksella ja suukolla, mutta toinen ehti hypätä järveen. Vieras oli hämmentynyt, kunnes joku ehti hänelle selittämään, ettei toisella kymmenellä olevia pikkupoikia Suomessa mennä halailemaan. Saa vielä mustan silmän hätääntyneeltä uhrilta.


    • https://www.facebook.com/veryFinnishproblems/
      Brittiläinen Helsingissä asuva journalisti on käärinyt pienen omaisuuden somejulkaisullaan jotka ovat memejä ulkomaalaisperspektiivistä Suomea ja suomalaisuutta kohtaan.
      Monet niistä kuvaavat juuri tuota reviirien pitämistä.

      • Monet muualta muuttaneet kuitenkin suhtautuvat ymmärtämyksellä ja huumorilla töksähteleviin suomalaisiin. Eihän me millään pahalla . . .


      • Anonyymi
        Makriina2 kirjoitti:

        Monet muualta muuttaneet kuitenkin suhtautuvat ymmärtämyksellä ja huumorilla töksähteleviin suomalaisiin. Eihän me millään pahalla . . .

        Nyt makriinakin liittynyt suomalaisia mollaavien kerhoon. Kai se pitää uskoa että ollaan kuin tönkkösuolatut sillit, yhtä jäykkiä ja luotaantyöntäviä.


      • Makriina2 kirjoitti:

        Monet muualta muuttaneet kuitenkin suhtautuvat ymmärtämyksellä ja huumorilla töksähteleviin suomalaisiin. Eihän me millään pahalla . . .

        Huumorillahan tämä Joel Willans käsitteleekin suomalaista kulttuuria. Parodioiden ja satiirilla eikä koskaan oikeasti pahantahtoisesti tai mollaamalla. Hellyydellä. Paras on minun mielstäni täysin kaljama katu oven ulkopuolella ja teksti: Tältä näyttää Suomi kun se yrittää tappaa sinut"


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt makriinakin liittynyt suomalaisia mollaavien kerhoon. Kai se pitää uskoa että ollaan kuin tönkkösuolatut sillit, yhtä jäykkiä ja luotaantyöntäviä.

        Kukaan suomalaisia mollaa.
        Onkohan jollakin huono itsetunto kun kokee kaikenlaisen suomalaisia ja suomalaisuutta koskevan huumorin loukkaavana?.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt makriinakin liittynyt suomalaisia mollaavien kerhoon. Kai se pitää uskoa että ollaan kuin tönkkösuolatut sillit, yhtä jäykkiä ja luotaantyöntäviä.

        Vai niin se Makriina on liittynyt. Annappas esimerkki mollauksesta.
        Heti.


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Kukaan suomalaisia mollaa.
        Onkohan jollakin huono itsetunto kun kokee kaikenlaisen suomalaisia ja suomalaisuutta koskevan huumorin loukkaavana?.

        Miespuolinen tuttavani (ei suomalainen) sanoi taannoin, ettei naisia voi enää halata tavatessa, kun saa syytteen lähentelystä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt makriinakin liittynyt suomalaisia mollaavien kerhoon. Kai se pitää uskoa että ollaan kuin tönkkösuolatut sillit, yhtä jäykkiä ja luotaantyöntäviä.

        Tönkkösuolatut sillit ovat kyllä jäykkiä, mutta mikä tekisi niistä luontaantyöntäviä?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Moni ikänainen nauttii tanssissa siitä, että saa painautua tanssikumppania vasten ja tuntee posken poskea vasten.
      Eikö siinä ole läheisyyden etsimistä? Häpeä sille joka näkee siinä pahaa!

      • Anonyymi

        Mieshän siinä lähestyy jo hakessaan naisen tanssiin. Samoin jos asettuu niin lähelle, ettei vältytä ihokosketukselta täysin vieraan miehen kanssa! Ei kiitos, mieshän on se läheisyyden kaipaaja, ei kai tanssipartnerinsa liimaudu heti kiinni., vaikka paitsiossa olevat hyväksynevät ehkä senkin ja mitä lienevätkään,,,,

        Voikaa hyvin vaan siellä tanssijaväet, kunhan ymmärrystä olisi sen verran, että jättää yleistämättä !





        Tanssiessani nuoruudessani, ei kuka tahansa saanut kasvojani lähestyä, eikä ole saanut vieläkään.










        ¨


      • Anonyymi

        Kyllä ikämieskin tykkää lämmöstä ja läheisyydestä. Ja minkä tahansa ikäinen ihminen. Ei se läheisyyden kaipuu mihinkään katoa vaikka leskeytyisi. Jos tanssissa jotain pahaa näkee, vika on omien korvien välissä ja kateudessa kun muilla on mukavaa.


    • Anonyymi

      Joku paheksui ylempänä ikäihmisten tanssiharrastusta väittäen, että siinä etsitään uusia mahdollisuuksia intiimisuhteeseen. Mitä ihmeen pahaa siinäkin on? Mitä se on keneltäkään pois?

      Miksi pitää tuomita oikopäätä sellainen, mihin ei itse ikäihmisenä pysty?

      • Anonyymi

        Hyvä kysymys.
        Mitä pahaa on siinä, että ihminen etsii läheisyyttä ja kosketusta? Mitä pahaa olisi etsiä uusia mahdollisuuksia intiimisuhteeseen?
        Leskeksi jäänyt tai muuten yksinäinen ei ole tuomittu yksinäisyyteen.
        Tanssiminen on hyväksytty harrastus, josta saa nauttia myös lesket.


      • Anonyymi

        Eikös tuolla toivotettu hyvää vointia tanssijoille, ymmärsin.

        Vaikeaa on ilmeisesti uskoa
        etteivät kaikki 80 ole tanssimisessa läheisyyttä etsiviä, tarvetta tanssia muiden kanssa kuin rakkaansa, ei vaan ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kysymys.
        Mitä pahaa on siinä, että ihminen etsii läheisyyttä ja kosketusta? Mitä pahaa olisi etsiä uusia mahdollisuuksia intiimisuhteeseen?
        Leskeksi jäänyt tai muuten yksinäinen ei ole tuomittu yksinäisyyteen.
        Tanssiminen on hyväksytty harrastus, josta saa nauttia myös lesket.

        Korona-aikana onko lupa pitää tanssijaisia,
        sitäpaitsi
        kuka yli 80v jaksaa vielä lähteä tansijaisiin,

        no

        lähtishän sitä,
        jos joku tulisi hakemaan,

        olisi kaveriana siis puhekaverina
        yksin tansiin lähtö on varmasti vanhukselle vaikeeta,

        ajatuksena tansiminen on ihanaa,
        kun muistelee nuoruutta ja kun oli terve ja kun oli ihania tanssittajia
        uuuuuhhh, vieläki sykkii,,,,

        tietenki nytki voi olla ja o n k i ihania tansittajia
        mutta
        kun viimesenkerran tanseissa on käyny noin 30 vuotta sitten
        nyt yli kahdeksankymppinen
        hups vaan
        sydän hyppää tasakäpälää ajatuksestaki

        mutta iiiiiiihanaaaa on edes ajatella asiaaaaa,

        tansikaa te jotka vielä kykenette,
        kaikkea hyvää teille,
        olen ajatuksissani mukana,


      • Anonyymi

        Ihmissuhde voi olla ystävyyskin, ei se aina ole parisuhde. Tanssi voi olla harrastus muiden joukossa, ei se kaikille ole rakkaussuhteen hakupaikka eikä flirttipaikka. Ihan hyvin varaturkin voi käydä tanssimassa yhdessä ja erikseen.
        Kyllä tansseista on moni man puolisonsa aikanaan löytänyt ja voi löytää vielä vanhanakin. Niissä käy samanhenkisiä kivoja, iloisia ihmisiä.

        Kunhan saan koronarokotuksen, sitten taas parketille, heti kun ne aukeaa taas. Ikää on enkä niin ketteräkään, mutta siinä se motoriikkakin paranee. Ja jos meinaa kaatua, tanssittaja ottaa kiinni.
        Naiset voi hakea ihan reippaasti miehiä, se on nykyaikaa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmissuhde voi olla ystävyyskin, ei se aina ole parisuhde. Tanssi voi olla harrastus muiden joukossa, ei se kaikille ole rakkaussuhteen hakupaikka eikä flirttipaikka. Ihan hyvin varaturkin voi käydä tanssimassa yhdessä ja erikseen.
        Kyllä tansseista on moni man puolisonsa aikanaan löytänyt ja voi löytää vielä vanhanakin. Niissä käy samanhenkisiä kivoja, iloisia ihmisiä.

        Kunhan saan koronarokotuksen, sitten taas parketille, heti kun ne aukeaa taas. Ikää on enkä niin ketteräkään, mutta siinä se motoriikkakin paranee. Ja jos meinaa kaatua, tanssittaja ottaa kiinni.
        Naiset voi hakea ihan reippaasti miehiä, se on nykyaikaa!

        Tuossapa tuli eteen piristävä kirjoitus, josta huokuu elämänmyönteisyys.

        Naisten todella tulisi hakea miehiä. Sitä voi harrastaa myös miesten hakiessa. Jos ei yleensäkään hae, niin silloin ei ainakaan ole varaa valittaa, että haettiin liian vähän. Ei saa ikävuosia pitää rasitteena.

        Rohkeasti vain mukaan, vaikka ikävuosia onkin kertynyt. Naisethan ovat yleensäkin tansseissa enemmistönä, joten kilpailuakin voi syntyä. Onni suosii rohkeaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossapa tuli eteen piristävä kirjoitus, josta huokuu elämänmyönteisyys.

        Naisten todella tulisi hakea miehiä. Sitä voi harrastaa myös miesten hakiessa. Jos ei yleensäkään hae, niin silloin ei ainakaan ole varaa valittaa, että haettiin liian vähän. Ei saa ikävuosia pitää rasitteena.

        Rohkeasti vain mukaan, vaikka ikävuosia onkin kertynyt. Naisethan ovat yleensäkin tansseissa enemmistönä, joten kilpailuakin voi syntyä. Onni suosii rohkeaa.

        Heti lähden tansseihin jos lääkäri saa ton sydämen kuntoon,

        se estää nykyisin liikunan,
        pistää tosi lujasti hanttiin hitaasti käävellessäki,
        pitää pysähdellä vänhänväliä ja taas jatkaa,
        kuinka se tansimisessa onnistuisi
        jatkuva pysähtely jaksaako jatkaa heh, sori pikkusen huumoriaki mukaan,

        mutta
        aikoinaan kun en vielä tiennyt omasta sydäviasta mitään,
        olin tanseissa,
        auta armias, yllättäin kesken tanssin tuntui että mun on pakko jättää ihana tanssitaja keskenkaiken lattialle,
        otti niin hiivatisti palleaan ja rintakehään, huh,
        se oli tosi tiukka paikka,
        harmitti suuresti
        en kuitenkaan kehannu sanoa että nyt on jokin pahasti vialla,
        pysyin kuitenki hengissä tanssin loppuun asti,
        saatoin olla kyllki kankea tansitettava, kun rintaan kiristi niin hiivatisti,
        mutta
        ihan muuten kivat tansijaiset oli
        taisi olla elämäni viimeiset
        koska en sen jälkeen ole tanseihin uskaltanu lähteä,


    • Anonyymi
      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haavemaa
        kaikki päätyyyyy kyyneliin,

        mutta silti tansiminen on iiiiiiihanaaaaaa,


        https://www.youtube.com/watch?v=xlVWoK9p9WQ

        Voihan siihen joskus haavemaakin liittyä, mutta harvoin tässä iässä kyyneleet. Ei ole suuria haaveita, vaan pieniä toiveita.


    • Anonyymi

      Mulla on tapana kosketella vaimoa päivittäin , joskus pussaan niskaan :-*

      • Anonyymi

        17.15 Sehän on aivan ok.

        Mutta otsikon ehdotus,
        'Entäpä jos koskettelisimme toisiamme', on tunkeilevan härski ehdotus anonyymiltä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        17.15 Sehän on aivan ok.

        Mutta otsikon ehdotus,
        'Entäpä jos koskettelisimme toisiamme', on tunkeilevan härski ehdotus anonyymiltä!

        Luodaan tilanteita, joissa voidaan kosketella.


      • Anonyymi

        Naamalle et siten rohkene tai kehtaa pussata.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Naamalle et siten rohkene tai kehtaa pussata.

        😂 Hyvät naurut sai heti aamusta ylläolevasta!

        Kyllä huumori on poikaa!


    • Anonyymi
      • Anonyymi


      • Anonyymi
        Paloma01 kirjoitti:

        Toinen kehopositiivinen jonka lanteet ei valehtele:
        https://www.youtube.com/watch?v=DUT5rEU6pqM

        Liikkumisen iloa kerrakseen musiikin tahdissa, mutta ilman kosketuksia ja toisen ihmisen läheisyyttä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liikkumisen iloa kerrakseen musiikin tahdissa, mutta ilman kosketuksia ja toisen ihmisen läheisyyttä.

        Tämä Kreikkalainen tyttö menee vielä pidemälle, potkaisee kuolaajat yhdellä coolilla huitaisulla!

        https://www.youtube.com/watch?v=ei5lo4uL4Fg


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä Kreikkalainen tyttö menee vielä pidemälle, potkaisee kuolaajat yhdellä coolilla huitaisulla!

        https://www.youtube.com/watch?v=ei5lo4uL4Fg

        Kreikkalisilla on ihana leimaa antava omaperäinen
        ZORBAS BRÄNDI
        joka hurnaa aina turistin,


        ihana esitys,,,

        ZOERBAS hurmaa aina esitti sitä sitten kuka tahansa,


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      357
      4086
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1507
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      200
      1287
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe