Throttle Control motor relay
Juuh elikkäs tollanen ilmaantuu noin 200-500km välein. Ei ikinä ajossa mutta käynnistyksen jälkeen. Tehot tippuvat ja ei ota kaasua juurikaan, uudelleen käynnistys ja toimii sen jälkeen normaalisti. Moottorin vikavalo jää palamaan, nollaamalla toimii taas sen muutama sata kilometriä. Kannen tiivisteet vaihdettu, oli tiputtanut muutaman tipan öljyä sytytystulppien, putsaus ja uusi tiiviste. Ei auttanut.
Mistäs seuraavaksi alkaa vikaa etsimään?
Ei viitsisi enempää noita "mahdollisesti tässä vika" korjauksia, tuollaiseen tonnin kippoon enempää tehdä.
Kaasuläppä paskanen tai paskana?
Micra 1.2 vm03 vikakoodi P1124
4
2651
Vastaukset
- Anonyymi
En ole nissan asiantuntija, tiedän autoista kuitenkin jonkun verran ja osaan googlettaa. Tässä se, mitä löysin, uhraamalla vartin elämästäni:
https://www.micra.org.uk/threads/2003-micra-k12-1-2-throttle-motor-relay.63873/
Eli, autossasi taitaa olla sähköllä toimiva kaasuläppä, joka saa sähkönsä ipdm yksikön kautta.
https://www.autocodes.com/glossary/314/ipdm.html
Ipdm on nissanin nimitys rele/sulake-kokonaisuudelle jolla tuodaan sähköt monelle laitteelle, myös sille kaasuläpälle. Sijaitsee jossakin etulampun paikkeilla.
Muutama mahdollisuus on olemassa:
-kaasuläppä itsessään on vikaantunut, se on kuitenkin mekaaninen laite joka kuluu
-kaasuläpän johdotusessa on vikaa joka aiheuttaa pätkimistä
-tuolla Ipdm-yksikössä oleva rele, jolla sähköt kytketään kaasuläpälle on vikaantunut, eikä syötä sähköä läpälle jatkuvasti
Oma arvaukseni on tuon Ipdm yksikössä olevan releen vikaantuminen. Tuon linkin mukaan sen vaihtamiseksi on vaihdettava koko Ipdm yksikkö, joka vaatii auton tietokoneen uudelleen ohjelmoimisen, joka ei onnistu kuin merkkiliikkeessä.
Toisen merkkisessä autossa, jossa on vastaava ratkaisu, josta tiedän aika paljonkin, tuollainen yksikkö on kasattu niin monimutkaisesti (päälekkäisiä piirilevyjä), että releen vaihtaminen siihen on lähes mahdotonta kotikonstein. Oletan että nissanin tapauksessa on kysymys vastaavanlaisesta ratkaisusta.- Anonyymi
Nyrkkipajalla veikkailivat että pelkkä kaasuläppäkotelon puhdistus riittää hyvin todennäköisesti tarvitsee sitä kokeilla tässä hinta kuitenkin operaatiolle vain 60e.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyrkkipajalla veikkailivat että pelkkä kaasuläppäkotelon puhdistus riittää hyvin todennäköisesti tarvitsee sitä kokeilla tässä hinta kuitenkin operaatiolle vain 60e.
Jaa-a. Mitähän he sieltä meinaavat puhdistaa. Jos puhdistavat sen imukanavan niin se ei kyllä auta mitään/ketään.
Siinä kaasuläpässä on askelmoottori joka taitaa saada takaisinkytkennän hiili liu´usta. Jos tuon putsaavat niin sitten on mahdollisuus että sillä on joku vaikutus asiaan.
Onnea matkaan!
- Anonyymi
Karstaa imusarjassa, kaasua tai monoa pitempi aikaisesti, siitä kyllä tokenee!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2464482Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1232929Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit412692Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?781669Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1091532- 511251
- 851174
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2031054- 591003
- 45996