Throttle Control motor relay
Juuh elikkäs tollanen ilmaantuu noin 200-500km välein. Ei ikinä ajossa mutta käynnistyksen jälkeen. Tehot tippuvat ja ei ota kaasua juurikaan, uudelleen käynnistys ja toimii sen jälkeen normaalisti. Moottorin vikavalo jää palamaan, nollaamalla toimii taas sen muutama sata kilometriä. Kannen tiivisteet vaihdettu, oli tiputtanut muutaman tipan öljyä sytytystulppien, putsaus ja uusi tiiviste. Ei auttanut.
Mistäs seuraavaksi alkaa vikaa etsimään?
Ei viitsisi enempää noita "mahdollisesti tässä vika" korjauksia, tuollaiseen tonnin kippoon enempää tehdä.
Kaasuläppä paskanen tai paskana?
Micra 1.2 vm03 vikakoodi P1124
4
2108
Vastaukset
- Anonyymi
En ole nissan asiantuntija, tiedän autoista kuitenkin jonkun verran ja osaan googlettaa. Tässä se, mitä löysin, uhraamalla vartin elämästäni:
https://www.micra.org.uk/threads/2003-micra-k12-1-2-throttle-motor-relay.63873/
Eli, autossasi taitaa olla sähköllä toimiva kaasuläppä, joka saa sähkönsä ipdm yksikön kautta.
https://www.autocodes.com/glossary/314/ipdm.html
Ipdm on nissanin nimitys rele/sulake-kokonaisuudelle jolla tuodaan sähköt monelle laitteelle, myös sille kaasuläpälle. Sijaitsee jossakin etulampun paikkeilla.
Muutama mahdollisuus on olemassa:
-kaasuläppä itsessään on vikaantunut, se on kuitenkin mekaaninen laite joka kuluu
-kaasuläpän johdotusessa on vikaa joka aiheuttaa pätkimistä
-tuolla Ipdm-yksikössä oleva rele, jolla sähköt kytketään kaasuläpälle on vikaantunut, eikä syötä sähköä läpälle jatkuvasti
Oma arvaukseni on tuon Ipdm yksikössä olevan releen vikaantuminen. Tuon linkin mukaan sen vaihtamiseksi on vaihdettava koko Ipdm yksikkö, joka vaatii auton tietokoneen uudelleen ohjelmoimisen, joka ei onnistu kuin merkkiliikkeessä.
Toisen merkkisessä autossa, jossa on vastaava ratkaisu, josta tiedän aika paljonkin, tuollainen yksikkö on kasattu niin monimutkaisesti (päälekkäisiä piirilevyjä), että releen vaihtaminen siihen on lähes mahdotonta kotikonstein. Oletan että nissanin tapauksessa on kysymys vastaavanlaisesta ratkaisusta.- Anonyymi
Nyrkkipajalla veikkailivat että pelkkä kaasuläppäkotelon puhdistus riittää hyvin todennäköisesti tarvitsee sitä kokeilla tässä hinta kuitenkin operaatiolle vain 60e.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyrkkipajalla veikkailivat että pelkkä kaasuläppäkotelon puhdistus riittää hyvin todennäköisesti tarvitsee sitä kokeilla tässä hinta kuitenkin operaatiolle vain 60e.
Jaa-a. Mitähän he sieltä meinaavat puhdistaa. Jos puhdistavat sen imukanavan niin se ei kyllä auta mitään/ketään.
Siinä kaasuläpässä on askelmoottori joka taitaa saada takaisinkytkennän hiili liu´usta. Jos tuon putsaavat niin sitten on mahdollisuus että sillä on joku vaikutus asiaan.
Onnea matkaan!
- Anonyymi
Karstaa imusarjassa, kaasua tai monoa pitempi aikaisesti, siitä kyllä tokenee!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1672814
- 2012097
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.501932- 711776
- 921658
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91541- 831251
- 811080
- 951039
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes1991039