IS Viikonloppu 16.-17.1.2021

Anonyymi

Kovisristikko on Ilmo Juhani Liljeroos -tiimiltä. Pääkuvassa on italialainen elokuvamusiikin säveltäjä Nino Rota. Assosiaatioissa oli sopivasti pohdintaa.

Heli Kärkkäusen kuvitus ärsyttää. Hän käyttää ristikoiden yläreunoissa hyvin usein ylisuuria noin kolmen ruudun levyisiä vihjekuvia, minkä seurauksena monet vihjeet ovat enemmän tai vähemmän huonosti sijoitettuja. Nöin tälläkin kertaa. Tällä kertaa samaa ilmiötä ei ole vasemman reunan vihjekuvissa, vaikka lähes ylisuuria vihjekuvia siinäkin on. Kärkkäinen ylikorostaa ylisuurilla vihjekuvilla omaa panostaan ristikoissa. Turha usein vihjeisiin liittyvien ratkaisusanojen paikkoja pitää katsoa tarppeetomasti sihtaillen.

Vihje TUOMARIN VASTAKOHTAAN ei auennut ristikon ratkettua.

14

61

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Myös MASSA TÄLLÄ AUEELLA ei ole auennut vielä.

    • Anonyymi

      EV:n piilis oli helpohko. Kultin tavis sen sijaan oli yllättävän haastava. Ratkontaan meni aikaa tavanomaista enemmän. Jos aikaa riittää ja haluaa aivovoimistelua, kannattaa ratkoa.

    • Anonyymi

      Tuomari... on selvitetty. Liittyy erääseen vanhaan vitsiin.

    • Anonyymi

      Pääkuvan henkilön tunnistaminen on erittäin tärkeää pääkuvalauseiden ymmärtämisen kannalta. Ristikko on idealtaan saman kaltainen kuin Idris Elba ja Jessica Alba -ristikot ja kuuluu siten henkilöteemaisiin ristikoihin. Ehkä vastaavia tulee jatkossakin.

      Lähetin digikuvasta leikatun kuvan Googlen kuvahakuun, joka tunnisti henkilön. En siis tunnistanut pääkuvan henkilöä itse.

    • Lähetin digikuvasta leikatun kuvan Googlen kuvahakuun, joka tunnisti henkilön. En siis tunnistanut pääkuvan henkilöä itse. Nino Rotan tunnistaminen on erittäin tärkeää pääkuvalauseiden ymmärtämisen kannalta. Ristikko on idealtaan samankaltainen kuin Idris Elba ja Jessica Alba -ristikot ja kuuluu siten henkilöteemaisiin ristikoihin. Ehkä vastaavia tulee jatkossakin. Tässä kappaleessa mainittujen ristikoiden perusidean ymmärtäminen auttanee jatkossa.

      • Anonyymi

        Tapio
        Tästä poistettiin ristikkoon liittyvä vinkki. En enää yritä kirjoittaa sitä uusiksi. Vinkki löytyy sivultani saman nimusestä säikeestä. Ehkä kirjoitin kommentin väärää muotoilua käyttäen. Täällä ei saa olla listoja. Ehkä kommenttini luokiteltiin listaksi, vaikka siinä ei ollut lustamerkintöjä. On hirveän vaijea arvioida, mikä on sallittu kirjoittamisformaatti.


    • Kokeilen laittaa vielä uudestaan. Tämän jälkeen on kommentti, mikäli robotti ei ole sitä poistanut.

    • Saa nähd'ä, poistaako robotti suraavan:

      Tunnusomaista tämän ”formaatin ” ristikoissa on 1-2 pääsanasta johdettua sanaa tai sanasarjaa, jotka ovat henkilöön liittyvää faktatietoa. Muut pääkuvasta johdetut sanat ovat henkilön etu- ja sukunimeen liittyviä assosiaatiota.

      Aiempia assosiaatioita olivat nämä:
      Idris – desittä rukka – viittaus Iris Rukka -kirjaan.
      Elba – Välimeren saari.
      Jessica – nimessä (Essi) Renwall.
      Alba – pappien & konfirmoitavien kaapu.

      • Sainkin näkymään poistetut kommentit. Poistetussa kommenteissa käsiteltiin Jessica Alba -ristikkoa.

        Olin hieman huolimattomasti siteerannut ristikon ratkaisusanaa.
        Etunimeen liittyvässä lauseessa ratkaisusanat ovat ETUNIMESSÄ...
        Renvall viittasi kuitenkin Essi Renvalliin, sillä etunimi Essi on kätkönä etunimessä Jessica.
        Sanalla NIMESSÄ kyllä tarkoitin etunimeä, kuten esitinkin. Kyllä se tiimin assosiaato ihan oikea on, mutta on vähän keinotekoinen.

        Tässä ristikossa on siis samaan tapaan assosiaatio etunimeen Nino ja sukunimeen Rota. Vaikka tässä ristikossa on tietty toistuva kaava eli "formaatti", assosiaatiot eivät ole itsestään selvyyksiä. Toinen assosiaatio on kyllä perin juurin keinotekoinen ja ehkä vähän kökkö ihan samaan tapaan kuin Idris Elva ja Jessuca Alba kohdalla.


      • Laitoin vahingissatup W-kirjaimen. Kyllö ristikossa oli oikein ei Renvall. Pahoittelen kirjoitusvirhettä.


      • Tapio-Huuhaa kirjoitti:

        Laitoin vahingissatup W-kirjaimen. Kyllö ristikossa oli oikein ei Renvall. Pahoittelen kirjoitusvirhettä.

        Poistetuissa kommenteissa luki
        "Yritin sanoa eilen, että tiimi on hairahtunut Renvallin nimessä. Tekstini on hävinnyt.
        Tiimi hölmöillyt Renvallin nimen?"

        Minä siis olin hölmöillyt, mutta "tekoäly" se vasta on hölmöilyn mestari.

        Kommenit säilyvät vähän paremmin, jos kirjautuu. Sekään ei aina takaa sitä, että "älykkörobotti" ei poistaisi täysin asiallisia kommentteja.


    • Anonyymi

      Ja "tekoäly" on taas "älykkäin algoritmein" poistellut viestejä. Kun en aloittanut säiesttä kirjautuneena, ei tiedä, miten "fiksuja" poistoja täällä on suoritettu. Tämän sivuston robotti on huono vitsi.

    • Sanarijsen sivusto ei ole ainakaan 19.1.2021 minulla toiminut. Auta kyllä mielelläni toisia ratkojia.

      En koe olevani ilkeä, mutta olen laatijoiden suhteen vain monessa suhteessa kriittinen.

    • Voiskos nyt jo jo kommentoida MASSA... vihjettä. Toki aina ei haluta antaa selitystä, mutta tällainen pihtaaminen ei tunnu kivalta.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1545
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1315
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1212
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1112
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1045
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      999
    9. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      2
      996
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    Aihe