Millainen on ulosottoselvitys 2021

Anonyymi

Kokemuksia viime vuoden tai ihan tässä alkuvuonna tehdyistä ulosottoselvityksistä, mitä pitää sisällään? Voiko ulosoton kanssa sopia maksusuunnitelmaa, jotta ei menisi palkasta ulosmittausta ja tietoa työnantajalle?

34

6493

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Soitat sille tai sit uo soittaa sulle, kysyy onko omaisuutta ja mitå tuloja saat, jos palkkaa niin palkasta lähtee, jos omaisuutta niin riippuen velasta ja palkasta, saattaa ulosmitata ne (kiinteistö). Voit pyyttää maksusoppasri, uo suostuu jos suostuu.

      Eli mikään ei ole muuttunut

    • Anonyymi

      Suppeassa ulosottoselvityksessä kai puhelu riittää, itselle tuli kutsu paikanpäälle. Onko viimeaikojen kokemuksia tästä?

      • Anonyymi

        Eiks se kutsu ole jokaisessa selvityspyynnössä mut ei sinnen ole mikään pakko mennä joko soitat, uo soittaa tai olette soittamatta, ne asiat kyllä ratkeaa ilman soittoja ja tapaamisia. Nyt kun vielä korona aika niin lähitapaamiset on harvassa.

        Soitto/tapaaminen on vaan sen takia jos haluat antaa oman näkemyksen asiaan, vaihtoehdon esim. omaisuuden ulosmittaukseen


    • Anonyymi

      Kyllä sinne ulosottoselvitykseen on AINA mentävä henk koht.Ei mikäänm soitto kelpaa ja seillä voi sopia jos maksaa itse ja ulosotto suostyuu sen ei ole pakko suostua mihinkään vaan yleensä menee suoraan tilistä joten kyllä sen maksaja saa tietää aina sen.

      • Anonyymi

        Höpö höpö..ei ole mikään pakko mennä, uo soittaa sit jos jaksaa. Jos ei jaksa etkä ota yhteyttä niin sitten ulosmittaus hoituu kyllä siellä ihan uo:n yksikseen tuumaillessa. Selvitykseen voi mennä kyllä vapaasti sen takia että velallinen voi esittää juurikin tuota maksusuunnitelmaa tai JOTAIN MUUTA ulosmitattavaa ym. mitä uo ei välttis tiedä/saa selville.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö..ei ole mikään pakko mennä, uo soittaa sit jos jaksaa. Jos ei jaksa etkä ota yhteyttä niin sitten ulosmittaus hoituu kyllä siellä ihan uo:n yksikseen tuumaillessa. Selvitykseen voi mennä kyllä vapaasti sen takia että velallinen voi esittää juurikin tuota maksusuunnitelmaa tai JOTAIN MUUTA ulosmitattavaa ym. mitä uo ei välttis tiedä/saa selville.

        No tosiaan mihinkään tarvitse mennä. Itse soitin aikoinaan, kyseli juurikin onko omaisuutta ja kuinka uusi auto ja missä olen töissä thats it. Ja tosiaan lähtee rullamaan ihan vaikkei soittaisikaan, palkasta ottavat vain sitten suoraan. Ja tuo soittamienkin periaatteessa aivan turha jos asut vuokralla ja omistat luokkaa parin tonnin kaaran, ja siinä omaisuutesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No tosiaan mihinkään tarvitse mennä. Itse soitin aikoinaan, kyseli juurikin onko omaisuutta ja kuinka uusi auto ja missä olen töissä thats it. Ja tosiaan lähtee rullamaan ihan vaikkei soittaisikaan, palkasta ottavat vain sitten suoraan. Ja tuo soittamienkin periaatteessa aivan turha jos asut vuokralla ja omistat luokkaa parin tonnin kaaran, ja siinä omaisuutesi.

        Ulosottoselvitykseen on kylläkin pakko mennä. Ellei mene vapaaehtoisesti, niin poliisit vievät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ulosottoselvitykseen on kylläkin pakko mennä. Ellei mene vapaaehtoisesti, niin poliisit vievät.

        Höpöhöpö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö.

        Ulosottokaari 3 luku 58–59 § https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070705#L3P58 :

        Ulosottomiehen on annettava tietojenantovelvolliselle kutsu ulosottoselvitykseen viimeistään kaksi päivää ennen selvitystä. Tietojenantovelvollisen on saavuttava henkilökohtaisesti.

        Selvitys voidaan toimittaa kutsua antamatta tietojenantovelvollisen suostumuksella tai jos siihen on perusteltu syy. Tietojenantovelvolliselle on tällöinkin varattava tilaisuus asianmukaisesti varmistautua annettavien tietojen oikeellisuudesta.

        Jos on perusteltua aihetta epäillä, ettei tietojenantovelvollinen muuten noudata kutsua ja ulosottoselvityksen toimittaminen on täytäntöönpanon tarkoituksen kannalta välttämätöntä, ulosottomies saa velvoittaa tietojenantovelvollisen saapumaan selvitykseen noutamisen uhalla. Tätä koskeva päätös on annettava tietojenantovelvolliselle tiedoksi niin kuin 40 ja 41 §:ssä säädetään. Jollei se onnistu, tiedoksianto saadaan toimittaa asiamiehelle, jos tämä on käyttänyt siinä asiassa puhevaltaa.

        Jollei tietojenantovelvollinen saavu ulosottoselvitykseen, poliisin on ulosottomiehen kirjallisesta pyynnöstä noudettava hänet paikalle.

        Ulosottomies saa noutamisen sijasta velvoittaa tietojenantovelvollisen saapumaan ulosottoselvitykseen sakon uhalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö.

        "Höpöhöpö."

        "58 §
        Kutsu ulosottoselvitykseen

        Ulosottomiehen on annettava tietojenantovelvolliselle kutsu ulosottoselvitykseen viimeistään kaksi päivää ennen selvitystä. Tietojenantovelvollisen on saavuttava henkilökohtaisesti.

        Selvitys voidaan toimittaa kutsua antamatta tietojenantovelvollisen suostumuksella tai jos siihen on perusteltu syy. Tietojenantovelvolliselle on tällöinkin varattava tilaisuus asianmukaisesti varmistautua annettavien tietojen oikeellisuudesta.

        59 §
        Pakkokeinot saapumisen varmistamiseksi

        Jos on perusteltua aihetta epäillä, ettei tietojenantovelvollinen muuten noudata kutsua ja ulosottoselvityksen toimittaminen on täytäntöönpanon tarkoituksen kannalta välttämätöntä, ulosottomies saa velvoittaa tietojenantovelvollisen saapumaan selvitykseen noutamisen uhalla. Tätä koskeva päätös on annettava tietojenantovelvolliselle tiedoksi niin kuin 40 ja 41 §:ssä säädetään. Jollei se onnistu, tiedoksianto saadaan toimittaa asiamiehelle, jos tämä on käyttänyt siinä asiassa puhevaltaa.

        Jollei tietojenantovelvollinen saavu ulosottoselvitykseen, poliisin on ulosottomiehen kirjallisesta pyynnöstä noudettava hänet paikalle.

        Ulosottomies saa noutamisen sijasta velvoittaa tietojenantovelvollisen saapumaan ulosottoselvitykseen sakon uhalla."

        Höpöhöpö itsellesi vain!!


    • Anonyymi

      Jos ei mene niin ulosdotto tulee kotona käymään ilmoittamatta.Ja pakko päästää sisäälle urkkimaan omaisuutesi tai poliisi avustaa.Kaikki autot ,osakkeet,veneet jotka rekistereissä ulkosotto saa tietää sen tuosta vaan trafilta esim. Kaverille tuli ylläri kun joutu ulosottoon ja oli siirtämässä sen tutun nimiin ei voinut kun trafilla oli tieto jotta auto ulosmittauksen alla.

      • Anonyymi

        Laita valvontakamerat, turvalukot ja hälytyssysteemit. Avain vain sinulla. Vaikka tulisi turvalukkojen läpi nin kameraan tallentuu.

        Nämä uo-miehet tai ”uo-miehet” eivät välttämättä ole oikealla asialla. Saattavat varastaa omaan käyttöön tavaraa tai viedä vaikka sinänsä rahallisesti arvotonta, mutta omistajalleen tunnearvokasta tavaraa. Tai vaikkapa hammastikun, lattiaharjan tai ruuvimeisselin tai vaikkapa myrkyttää ruokasi tai rikkoa kodinkoneesi.

        Lisäksi kuka tahansa voi väittää olevansa ulosottomies vaikka ei olekaan ja ulosottomieheksikin pääsew pelkällä toisen asteen koulutuksella eli mitään tuntemusta liike-elämöstä , taloudesta tai juridiikasta ei välttämättä ole.


    • Anonyymi

      Varattoman henkilön ulosottoselvitys saattaa maksaa miljardeja euroja.

    • Anonyymi

      Silloin, kun ulosottoselvityskutsussa lukee, että on saavuttava henkilökohtaisesti paikan päälle, niin silloin mennään sinne UO tarkastajan huoneeseen, ihan paikan päälle. Myös korona-aikana, jos kutsu käy. Tässä ei ole mitään epäselvää, kaksi ulosottoselvitystä paikan päälle kutsuttuna läpikäyneenä. Itsellä on maksusuunnitelma ja maksan itse joka kk. Avoimuudella ja yhteistyöhaluisuudella pääsee pitkälle ulosottotarkastajan kanssa. Tosin, heissäkin on eroja.

      • Anonyymi

        Avoimuudella ja oma-aloitteisuudella ei välttämättä pääse pitkälle. Päinvastoin. Voit joutua tosi kuseen.

        Itse ehdotin maksusuunnitelmaa (yli 40 tonnia ulosotossa ja olisin maksanut sen puolen vuoden- vuoden sisällä viimeistään siis koko summan). Aluksi uo-miehelle tämä kävi, mutta muutamien kuukausien päästä ei käynytkään enää. Tämä siis Sipilän kaudella ja vuonna 2015 maahanmuuttovyöryn aikaan. Mutta! Sen sijaan ulosotolle kyllä käy yli 40 tonnin velan maksu 10-20 vuoden ajalla tai ei maksua ollenkaan siis ikinä.


    • Anonyymi

      Ja höhö höpö edelleen, mulla on tullut uo-selvityksiä vuosien saatossa varmaan 10kpl ja kaikissa kyllä lukee että on tultava paikalle, kertaakaan en ole mennyt eikä ole tarvinnutkaan, uo on soittanut TAI hoitanut homman itse, ilman minua.

      Toki voi olla joku virkaintoinen uo ja laittaa sitten poliisit paikalle...tiedä tuota, mutta tästä en ole kuullut enkä lukenut koskaan mistään

      • Anonyymi

        Näin on. Koskaan en ole mennyt paikalle, soittanut kyllä. Korona-aikaan varsinkaan.


    • Anonyymi

      Jos haluaa, että yhteistyö toimii uo:n kanssa ja on vaikka niitä omia tahtotiloja tai tarpeita, esim. maksusuunnitelma jne. niin kuin aloittajalla toiveena oli, niin kyllä kannattaa mennä asioistaan paikan päälle sopimaan, jos kutsu käy. Kaikki vapaakuukaudet ja muut on sen jälkeen helpompi sopia ja myös saada. Olen itse ollut myös vuosia uo:n asiakkaana ja kyllä huomannut, että niin metsä vasta kuin sinne huudetaan. Useampi selvitys takana, aina olen paika päälle mennyt ja aina kun olen maksusuunnitelmaa ehdottanut, aina siitä on voitu sopia, kun on vapaakuukautta tarvinnut, olen sen saanut. Vaikka en ole tulorajaulosmittauksessa ollut. Mutta tämä toki edellyttää sitä, että maksat sovitut uo -maksut ajoissa ja jos tulee haasteellisia aikoja, olet itse aktiivisesti ennakkoon yhteydessä uo-tarkastajaan.

      • Anonyymi

        Toki paikalle saa mennä mutta tuossa edellä jo sanottiinkin ettei se mikään pakko ole vaikka niin laki sanoo, tottakai kannttaa vähintään kuitenkn soittaa ennen kuin se selvityspäivä tulee, sekin antaa jo hyvän kuvan asioiden hoidosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki paikalle saa mennä mutta tuossa edellä jo sanottiinkin ettei se mikään pakko ole vaikka niin laki sanoo, tottakai kannttaa vähintään kuitenkn soittaa ennen kuin se selvityspäivä tulee, sekin antaa jo hyvän kuvan asioiden hoidosta.

        No voi höpöttäjää.

        Ulosottoselvitystä ei ole aina pakko tehdä. Selvitys voidaan toimittaa kutsua antamatta tietojenantovelvollisen suostumuksella tai jos siihen on perusteltu syy.

        Jos on perusteltua aihetta epäillä, ettei tietojenantovelvollinen muuten noudata kutsua ja ulosottoselvityksen toimittaminen on täytäntöönpanon tarkoituksen kannalta välttämätöntä, ulosottomies saa velvoittaa tietojenantovelvollisen saapumaan selvitykseen noutamisen uhalla. Ulosottomies saa noutamisen sijasta velvoittaa tietojenantovelvollisen saapumaan ulosottoselvitykseen sakon uhalla.

        Yksinkertaisessa asiassa https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070705#L3P60M3 ulosottoselvitys voidaan toimittaa esittämällä tietojenantovelvollisen vastattavaksi kysymyksiä puhelimitse tai muulla sopivalla tavalla. Ulosottoselvityksestä tulee tällöin tehdä tarpeelliset merkinnät asiakirjaan.


    • Anonyymi

      Nykyisen uuden Ulosottolaitoksen sivuilla luki vuoden vaihteessa, että kaikki uo-selvitykset pyritään tekemään jatkossa sähköisesti, puhelimitse tai nettiyhteydellä. Korona vaikuttaa tapaamishalukkuuteen ja myös se, että jokaisella uo-henkilöllä on nykyisin isompi määrä asiakaskontakteja, alue on laajempi.

      Yhdessä selvityksessä olleena paikanpäällä pari vuotta sitten käytiin läpi ulosoton pääpiirteet. Paljon jäi pimentoon, en osannut kysyä ja kukaan ei kertonut. Allekirjoitin papereita. Jos nyt joutuisin taas samanlaiseen, en tiedä menisinkö ilman lakimiestä. Toisaalta olen koronan riskiryhmäläinen, joten en usko että pakottavat satojen kilometrien päähän talvipakkasilla.

    • Anonyymi

      Mikä laaja ulosoton erityistäytäntöönpano on? Mitä tavaraa ulosottomies voi viedä jos ulosottomies ulosmittaa jotain? Voiko ulosottomies viedä esim. työkaluja tai vanhan taulu TV:n väkisin jos velallinen joutuu laajan erityistäytäntöönpanon kohteeksi? Vinkkiä, kiitos.

      • Anonyymi

        Enpä usko että huolivat tavallista kodintavaraa. Maailma hukkuu p*****n jo muutenkin. Ulosottohenkilöt ovat sellaisia markkinatalouden asiantuntjoita, joilla eurot on tatuoitu silmämuniin.

        Jos työkalusi ovat jotain tuhansien arvoisia erityislaitteita, ne saattavat kiinnostaa, mutta tavan vasaran saat kyllä pitää. Telkkua eivät vie, se kuuluu kodin perusirtaimistoon. Kysyvät autoista, veneistä, moottoripyöristä, koruistakin ja niiden arvoista, ehkä tauluista, yms, joissa ehkä voi olla realisoitavaa. Tavallisen ihmisen perusomaisuus ei kiinnosta eikä se kuulu ulosmitattauksen piiriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä usko että huolivat tavallista kodintavaraa. Maailma hukkuu p*****n jo muutenkin. Ulosottohenkilöt ovat sellaisia markkinatalouden asiantuntjoita, joilla eurot on tatuoitu silmämuniin.

        Jos työkalusi ovat jotain tuhansien arvoisia erityislaitteita, ne saattavat kiinnostaa, mutta tavan vasaran saat kyllä pitää. Telkkua eivät vie, se kuuluu kodin perusirtaimistoon. Kysyvät autoista, veneistä, moottoripyöristä, koruistakin ja niiden arvoista, ehkä tauluista, yms, joissa ehkä voi olla realisoitavaa. Tavallisen ihmisen perusomaisuus ei kiinnosta eikä se kuulu ulosmitattauksen piiriin.

        Jos on kultasormus. Kihlasormus ja tavallinen ohut kaulaketju viekö sen? Mä taidan viedä ne varmuuden vuoksi kaniin..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on kultasormus. Kihlasormus ja tavallinen ohut kaulaketju viekö sen? Mä taidan viedä ne varmuuden vuoksi kaniin..

        No kyllä nappaavat !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on kultasormus. Kihlasormus ja tavallinen ohut kaulaketju viekö sen? Mä taidan viedä ne varmuuden vuoksi kaniin..

        Minä myin varmuuden vuoksi. Kannoin mummini perintökorut romukultamyyntiin. Hieman kyllä hirvitti, oli ne niin kauniita ja ainutkertaisia käsitöitä. Kultaseppä otti vastaan mukisematta, ehkä kulmakarvat hieman nousivat, tiedä siitä.

        Tällaiseen barbariaan ulosottolaitos meitä köyhiä ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enpä usko että huolivat tavallista kodintavaraa. Maailma hukkuu p*****n jo muutenkin. Ulosottohenkilöt ovat sellaisia markkinatalouden asiantuntjoita, joilla eurot on tatuoitu silmämuniin.

        Jos työkalusi ovat jotain tuhansien arvoisia erityislaitteita, ne saattavat kiinnostaa, mutta tavan vasaran saat kyllä pitää. Telkkua eivät vie, se kuuluu kodin perusirtaimistoon. Kysyvät autoista, veneistä, moottoripyöristä, koruistakin ja niiden arvoista, ehkä tauluista, yms, joissa ehkä voi olla realisoitavaa. Tavallisen ihmisen perusomaisuus ei kiinnosta eikä se kuulu ulosmitattauksen piiriin.

        Olen eri mieltä. Kävivät salaa tonkimassa asunnon kellarikomeron. Komerossa vuosikymmenien vanhoja, kuluneita, osittain rikkinäisiä, halppis sen ajan muotivaatteita (henkkamaukkaa yms). Ilmeisesti kiinnosti ihan sikana. Luulivat ilmeisesti äärettömän kalliiksi luksusvaatteiksi (?)

        Lisäksi vuonna 2015 uo-papereihin tuli maininta, että ulosmitattavaa: nesteet.

        Nesteet! Mitkä helkutin nesteet!?

        Siis jos olen kaupassa käynyt alle kympin pullon alkoholipullollon ostamassa ja juonut sen itse, kotona siis tyhjä, juotu viinapullo. Niin sekö on ulosmitattavaa, arvokasta tavaraa?

        Kattia kanssa. Näillä ei ole mitään hajua taloudesta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kyllä nappaavat !

        Nappaavat kaikki rihkamakorutkin. Menee omaa käyttöön heillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nappaavat kaikki rihkamakorutkin. Menee omaa käyttöön heillä.

        Monesti nämä ei myöskään erota rihkamakorua aidosta kun ei välttämättä ammattilaisetkaan erota niin miten sitten tavan tallaajakaan.


    • Anonyymi

      Mitäpä jos myisit ittees

      • Anonyymi

        No enpä taida, ainakaan, jos siitä nettoaa yhtä vähän kuin sinä...


    • Anonyymi

      No ei tarvitse mennä paikalle,mutta jos tahdot niin saa kyllä mennä paikanpäälle. Sitten kun vouti alkaa ulosmittaan tilejä ja muuta omaisuutta,niin ei muuta kuin toimeentulotukea nauttimaan näin Suomen veronmaksajat maksavat sinun velkasi.

      • Anonyymi

        Ulosotto ulosmittaa lainvastaisesti viimesijaisen toimeentulotuen, asumistuen ja työmarkkinatuen vaikka lakiin kirjattu ettei niitä saa ulosmitata. Eli ei mitään hajua siis miten kannattaa omassa työssään toimia.


    • Anonyymi

      Rahattomuuden salaisuudet voi lukea naamasta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6183
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3966
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2349
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1383
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe