Hilkan kuoliapteekista muista asiaan kuuluvista ajatuksista

kertoo Kotiliesi kauniisti, järkevästi ja koskettavasti.
https://kotiliesi.fi/tilaajille/ihmiset-ja-ilmiot/ihmiset/pastori-hilkka-olkinuora-on-koonnut-itselleen-kuolinapteekin/?shared=312585-dc35bee3-999&utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR0rfDvvUgDG9LTfmOPcvwuRPWMMAyJcTncfNsso7pqlWD3Z4lPr7W4ndt8#Echobox=1610618147
Tunnistan monet Hilkan ajatuksista ja asenteista, vaikka ajatukseni eivät pyörikään kuoleman, vaan vieläkin elämän kuvioissa.

45

1577

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hilkan ajatukset ovat elämänmyönteisiä, eivät ne kuolemassa pyöri. Kuolema on kohdannut tässä iässä niin monta kertaa lähellä, että tietenkin se on läsnä taustalla. Hilkalla on monta lasta ja lastenlasta, hän on vahvasti kiinni Elämän ytimessä.

    • Hilkka Olkinuora oli suosittu mediakasvo takavuosina ja ilmeisesti on vieläkin.
      Ehkä olen lukenut tuon mainitun kirjan, ehkä en. Ajatukset tuntuvat kuitenkin tutuilta.

      Olkinuora edustaa mielestäni tätä modernia kristillisyyttä, avaraa ja sopivasti feminististä.
      Hänhän valmistui papiksi aikuisiällä, talouselämän palveluksesta, ja ehkä se tuo häneen tuota jalatmaassa-asennetta ja modernin elämän arvojen tuntemusta ja hyväksymistä.
      Samalla hänen "teologiansa"mielestäni muuttuu kovin tätä aikaa myötäileväksi, lempeäksi humanismiksi, jota tietysti tarjotaan muuallakin. Ja sehän myy hyvin..))
      Ainakin paremmin kuin synnistä ja syyllisyydestä saarnaaminen.
      Tämä on tietysti mutua, vähäisen tuntemuksen perusteella pääteltyä. Ehkä pitäisi lukea/kuunnella enemmän saadaksen hänestä paremman kuvan.

      Tuo P.D Jamesin sitaatti: "hänen iässään lähtee karkuun melua, älypuhelimia, vandalismia, juoppoja kusipäitä, poliittista korrektiutta, tehottomuutta ja hyökkäystä laatua vastaan, nimeämällä se elitismiksi” sopii kyllä minuun paremmin kuin Olkinuoran "hyvän elämän" kuvaus..))

      • Ai niin. Tuo kuolinapteekkihan oli se varsinainen pointti kirjoituksessa. En ole vielä valmis sellaista kotiini hankkimaan..))
        Luotan meidän terveydenhoitojärjestelmään ja siihen, että kivunlievityksestä huolehditaan. Ei kai itse kuolemassa pelkäämistä ole, kuolemisessa vain...


    • Olen tehnyt kaksi aloitusta tänään ja molemmissa otsikkoihin livahtanut typoja. Mielestäni pikaluin molemmat etukäteen enkä havainnut mitään outoa tekstissäni.
      Mistähän se oireilee?
      Jostain "bugista" palstalla? Tai aivoissani? Näen hyvin ja lasit ja näppäimet ovat uudet.

      Löydän Olkinuoran ajatuksista ja asenteista paljon omaa itseäni. Tuollainen lempeä, humanistinen kristillisyys sopisi minullekin, jos olisi edes hitunen uskoa jäljellä. Yhteistä meille on kai tuo hippiys. Minäkin tykkään pukea leninkejä päälleni ja tuoksua hyvälle. Tosin kokoaikainen seuralaiseni on mies, koiran sijasta.

      • Anonyymi

        Ei tuo hilkka mitenkään hippi ole, vaan naisellinen. Ja kuka nyt haluaa pahalle haista? Aika kornia verrata leskeksi jääneen naisen koiraa mieheen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo hilkka mitenkään hippi ole, vaan naisellinen. Ja kuka nyt haluaa pahalle haista? Aika kornia verrata leskeksi jääneen naisen koiraa mieheen.

        Mieluumminkin rinnastaa mies koiraan.

        Naisella oleva koira on mieheen verrattuna mm. siinä mielessä parempi, ettei se napise ruuasta, arvostele kampausta ja vaatetusta, utele emäntänsä liikkumisia eikä vertaile häntä muihin naisiin.


    • Anonyymi

      Mitenkä ne hääjärjestelyt etenee? Tuleeko kaasoksi kainuulainen pukemaan morsiammen?

      • Anonyymi

        Korninpaa vielä on levittää edelleen vanhusten palstoilla tietoa 'kuolinapteekista'!

        Karmeitten kärsimysten mahdollisuus siittä voi olla seurauksena, ja lopullinen halvauskin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Korninpaa vielä on levittää edelleen vanhusten palstoilla tietoa 'kuolinapteekista'!

        Karmeitten kärsimysten mahdollisuus siittä voi olla seurauksena, ja lopullinen halvauskin.

        Samalla voi kornisti vertailla itseään leskipappiin jolla on vain koira, kun itsellä on mies.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samalla voi kornisti vertailla itseään leskipappiin jolla on vain koira, kun itsellä on mies.

        Miks miks siks, nuo kommenttisi putoo niin usein iskuiksi vyön alle? Siksi, kun itse ajattelet noin, uskot muidenkin,,,,HYI!
        Tuottaako se helpotusta omaan mielialaan, riipiessä kuin tuoreita lehviä kasvavista versoista kiukuissaan ? Toisten inhimillisä ominaisuuksia morkata, häh?

        Monta yhdistävää tekijää löytää Hilkan ajattelutavasta, hippiyskin sallittua! Kukapa ei nuorena ollut sitäkin, ja vieläkin vapaa ja estoton pukeutumisessaan.

        Täysin sallittavaa kerrospukeutuminenkin on, ja kaiken lisäksi hippiys osaa olla vanhanakin hauskaa ja tarpeen !


    • Mieleeni jääneitä pohittavia kohtia Hilka Olkinuoran tekstistä.

      ”Pieni lapsi, joka on koko ikänsä taistellut voidakseen olla oma itsensä.”

      Nykyisin Hilkka Olkinuora kokee, että pystyy pistämään vastaan ihmisille, jotka yrittävät käyttää valtaa hänen ylitseen.

      "Haluan sanoa, että vanhat naiset voisivat ryhtyä omiksi jänniksi naisikseen.”

      Hilkkaa raivostuttaa se, että vanhoista naisista tehdään helposti stereotyyppinen lauma, joille kerrotaan, millaisia he ovat.

      Mietin...

      Kuulummeko vaatimattomaan stereotyyppiseen  laumaan?

      Oletko naisena muuttunut, olemmeko monenlaistuneet?

      • Anonyymi

        Emme kuulu mihinkään laumaan. Emme edes siihen jotka todistelee epätoivoisesti olevansa ikinuoria kaikkivoipaisia jotain aivan erityisen ainutlaatuisia ja korvaamattomia. Tiedämme itse mitä olemme ja haluamme olla, ei siihen tarvita palstalla oman itsensä hehkuttelua itsetunnon pönkitykseksi.


      • Anonyymi

        Kyllä olemme monenlaistuneet. En ole enää vain äiti vaan myös monen lapsenlapsen isoäiti ja yhdelle jo isoisoäiti. Ne ovat elämän hienoimpia asioita, joita iän myötä saa, nuoruus tietysti omalla tavallaan upeaa aikaa..


      • Anonyymi kirjoitti:

        Emme kuulu mihinkään laumaan. Emme edes siihen jotka todistelee epätoivoisesti olevansa ikinuoria kaikkivoipaisia jotain aivan erityisen ainutlaatuisia ja korvaamattomia. Tiedämme itse mitä olemme ja haluamme olla, ei siihen tarvita palstalla oman itsensä hehkuttelua itsetunnon pönkitykseksi.

        En minäkään katso kuuluvani mihinkään laumaan, Ano 11.01. Jos kuulun, se ei tunnu pahalta ja jos joku toinen tahtoo minut mielessään laumaan sijoittaa niin sekin sopii..))


      • Anonyymi kirjoitti:

        Emme kuulu mihinkään laumaan. Emme edes siihen jotka todistelee epätoivoisesti olevansa ikinuoria kaikkivoipaisia jotain aivan erityisen ainutlaatuisia ja korvaamattomia. Tiedämme itse mitä olemme ja haluamme olla, ei siihen tarvita palstalla oman itsensä hehkuttelua itsetunnon pönkitykseksi.

        Kuulut monikkomuodon mukaan johonkin laumaan (takariviläisiin, uskoisin) teitä on useampiakin palstalla vastauksista päättelin.

        Itse en tunne ketään kuvailemiasi ikinuoria tunnen vain tavallisia iän raihnauttamia ikäisiäni.

        Asiaan, en ymmärtänyt pappisrouvan kuolinapteekkia?

        Kokeilen juuri lääkkeetöntä tammikuuta ja pakko myöntää vanha ja raihnainen olen. Köpöttelin 3 km lenkin ja olin katki poikki. Korvaamattomuutta ja ainutlaatuisuutta
        en kokenut; )


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä olemme monenlaistuneet. En ole enää vain äiti vaan myös monen lapsenlapsen isoäiti ja yhdelle jo isoisoäiti. Ne ovat elämän hienoimpia asioita, joita iän myötä saa, nuoruus tietysti omalla tavallaan upeaa aikaa..

        Olette monistuneet ja uusia suomalaisia veronmaksajia tehneet. Hyvä, meillä isoilla ikäluokilla ole hätää, elättäjiä löytyy. Kuoliapteekkiakaan ei tarvita ; ) voidaan kitua pitenpään.


    • Jospa jatketaan siihen mihin jäimme.

      Tiettyä feminismin vaikutusta Hilkan mielipiteissä on, niin kuin suurin osa ikäpolvemme naisista jotka olemme onnistuneet päivittämään käsityksemme sukupuolien tasa-arvoisuudesta vuosien varrella. Se on minun mielestäni vain positiivista. Emme enää anna kenenkään muun, ei miestenkään, määritellä meitä. Uskallamme ja hyväksymme olla oma persoonamme, emme mukaudu mihinkään ennalta asetettuihin normeihin, muotteihin, rooleihin tai stereotyyppeihin. On ok olla vanha, olla harmaatukkainen, pukeutua niin kuin itse haluaa (kauheeta noin vanha ja noin lyhyt mekko, kauheeta noin vanha ja tukka roikkuu kauheeta noin vanha ja syväänuurrettu paita) muiden mielipiteet eivät merkitse. Meillä on itsellämme riittävästi arvostelukykyä, elämänkokemusta ja tervettä järkeä että tiedämme itse mitä päällemme panemme, miten hiuksemme kampaamme, kenen kanssa aikaamme vietämme.
      ***
      Sitten toiseen asiaan: kuolemanapteekki kiinnitti huomioini artikkelin otsikossa, mutta minulla ei ole minkäänlaista mielikuvaa mitä siihen voisi kuulua. Pappina ja uskovaisena Hilkka ei varmasti pelkää kuolemaa, mutta kuitenkin, tietty varovaisuus joutua tilanteeseen jossa ei pysty itse auttamaan itseään tai jossa itsemääräysoikeus on otettu pois joko läheisten tai yhteiskunnan toimesta huolestuttaa.

      • "Emme enää anna kenenkään muun, ei miestenkään, määritellä meitä. Uskallamme ja hyväksymme olla oma persoonamme, emme mukaudu mihinkään ennalta asetettuihin normeihin, muotteihin, rooleihin tai stereotyyppeihin", kirjoitat Paloma.

        Hyvä jos näin on. Itse en olisi siitä ihan varma. Joskus tuntuu siltä, että meille on vain tarjottu uusi roolimalli, modernin naisen malli, jolle ominaista on oman vahvuuden, oman pätevyyden ja oman ainutlaatuisuuden kokeminen ja sen esitteleminen "laajalle joukolle"..))

        Tuota kuolinapteekkia mietin vielä ja ihmettelin hiukan, miten se sopii yhteen kristillisen uskon kanssa. Että ihminen ei uskalla jättäytyä Jumalan armon varaan vaan tahtoo itse hallita elämäänsä loppuun saakka. No. Ehkä moderni nainen on niin kyvykäs, että hän katsoo olevansa pätevä päivittämään Raamatunkin julistuksen..))

        Eutanasiaan en osaa ottaa kantaa, onhan meillä tehty lakialoitekin sen sallimiseksi ja uskon, että se menee läpi ennemmin tai myöhemmin.


      • demeter1 kirjoitti:

        "Emme enää anna kenenkään muun, ei miestenkään, määritellä meitä. Uskallamme ja hyväksymme olla oma persoonamme, emme mukaudu mihinkään ennalta asetettuihin normeihin, muotteihin, rooleihin tai stereotyyppeihin", kirjoitat Paloma.

        Hyvä jos näin on. Itse en olisi siitä ihan varma. Joskus tuntuu siltä, että meille on vain tarjottu uusi roolimalli, modernin naisen malli, jolle ominaista on oman vahvuuden, oman pätevyyden ja oman ainutlaatuisuuden kokeminen ja sen esitteleminen "laajalle joukolle"..))

        Tuota kuolinapteekkia mietin vielä ja ihmettelin hiukan, miten se sopii yhteen kristillisen uskon kanssa. Että ihminen ei uskalla jättäytyä Jumalan armon varaan vaan tahtoo itse hallita elämäänsä loppuun saakka. No. Ehkä moderni nainen on niin kyvykäs, että hän katsoo olevansa pätevä päivittämään Raamatunkin julistuksen..))

        Eutanasiaan en osaa ottaa kantaa, onhan meillä tehty lakialoitekin sen sallimiseksi ja uskon, että se menee läpi ennemmin tai myöhemmin.

        Minä koen sen asian niin että meille on vihdoinkin suotu vapaus valitse itse. Saamme olla perinteisiä, moderneja, feministejä, uskiksia ihan miten vaan, mutta valitsemme sen ITSE.


      • Paloma01 kirjoitti:

        Minä koen sen asian niin että meille on vihdoinkin suotu vapaus valitse itse. Saamme olla perinteisiä, moderneja, feministejä, uskiksia ihan miten vaan, mutta valitsemme sen ITSE.

        Niin, Paloma. Kuulostaa hyvältä, naisen kannalta, tuo valinnan vapaus. Ellei se sitten ole pois muilta ja usein se pakkaa olla. Jos nainen on valinnut perheen ollaan helposti tilanteessa, jossa se oma vapaus, omat valinnat maksatetaan muilla.
        Tietysti se "mielen vapaus" on mahdollista melkein missä tilanteessa tahansa. Tuossa toinen kirjoittaja, Ano 12.35 kuvasi perinteistä avioliittoa miehen vallan alla, mutta ei hän epävapaalta kuulostanut..))


      • demeter1 kirjoitti:

        "Emme enää anna kenenkään muun, ei miestenkään, määritellä meitä. Uskallamme ja hyväksymme olla oma persoonamme, emme mukaudu mihinkään ennalta asetettuihin normeihin, muotteihin, rooleihin tai stereotyyppeihin", kirjoitat Paloma.

        Hyvä jos näin on. Itse en olisi siitä ihan varma. Joskus tuntuu siltä, että meille on vain tarjottu uusi roolimalli, modernin naisen malli, jolle ominaista on oman vahvuuden, oman pätevyyden ja oman ainutlaatuisuuden kokeminen ja sen esitteleminen "laajalle joukolle"..))

        Tuota kuolinapteekkia mietin vielä ja ihmettelin hiukan, miten se sopii yhteen kristillisen uskon kanssa. Että ihminen ei uskalla jättäytyä Jumalan armon varaan vaan tahtoo itse hallita elämäänsä loppuun saakka. No. Ehkä moderni nainen on niin kyvykäs, että hän katsoo olevansa pätevä päivittämään Raamatunkin julistuksen..))

        Eutanasiaan en osaa ottaa kantaa, onhan meillä tehty lakialoitekin sen sallimiseksi ja uskon, että se menee läpi ennemmin tai myöhemmin.

        Olen varmastikin omaksunut kasvatuksen tavoitteena velvollisuudentuntoa, oikeudenmukaisuutta, toisten huomioonottamista, ehkä sitä kiltin tytön rooliakin, mutta en usko tuon rajoittaneen kasvuani omaksi itsekseni. Kovin nuorena tuskin olisin pystynyt omaa elämääni koskevia isoja päätöksiä tekemäänkään. Olen saanut mielestäni tarpeeksi valita ja valinnoista oppia vastaamaankin, vapaus ja vastuuhan kulkevat käsikkäin. Minulla on ilmeisesti joustava mielenlaatu, minusta ei ole ollut vastenmielistä tehdä toisten hyväksi ja yhteiseksi hyväksi. Yhteiselo miehen ja lasten kanssa on myös kompromisseja, pienten lasten tarpeet ovat aina olleet etusijalla ja kun miehellä oli vaativampi työ, itse otin enemmän vastuuta huushollista. Aika aikaa kutakin.

        Kaipa tämä melko tavallinen ikäiseni naisen malli on ollut, mutta hyvin olen elämässäni viihtynyt . En ole sillä tavalla ollut korvaamaton, että olen voinut uskoa välillä pienetkin lapset toisten hoitoon ja lähteä vapaalle miehen kanssa eikä mustasukkaisuus ole estänyt meitä erikseenkin harrastamasta ja menemästä. Koen olevani moderni suurten ikäluokkien nainen, sain uran ja lapset, sain oman eläkkeen ja saan harrastaa mieleisiäni asioita. Olen tarpeeksi itsenäinen, en mitään ylintä päätösvaltaa perheen yhteisissä asioissa halua edes käyttää, demokratia pelaa. Minusta ei ole pahaksi, jos on terveellä tavalla riippuvainen, toistensa auttaminen ja tukeminen on luonnollista, apua on lupa pyytää ja vastaanottaa.

        Minäkin ihmettelin tuota kuolinapteekkia, papithan yleensä viittaavat Kaikkivaltiaan päätösvaltaan elämän ja kuoleman kysymyksissä. Itselläni ei ole selkeää kantaa. Toisaalta turha kärsimys toivottomasti sairaalla on epäinhimillistä, toisaalta nykylääketieteen pitäisi pystyä helpottamaan tuskia ja takaamaan arvokas loppu. Tuollainen kuolinapteekin kokoaminen omalle kohdalleni on kyllä vieras ajatus.

        Hilkka O ison pesueensa kanssa oli tuttu näky purjehdusreiteillä, siinä uusperhe hitsaantui saumattomasti yhteen. Olen joskus kuullut myös hänen esiintymisiään ja arvostan hänen monipuolista elämänkokemustaan ja työuraansa ja suurperheen äitinä. Hän on sielunhoitajana ja pappina nähnyt niin paljon hylättyjä vanhuksia ja toivottomasti sairaita, monenlaista kuolemaa ja surua.


      • Ramoona kirjoitti:

        Olen varmastikin omaksunut kasvatuksen tavoitteena velvollisuudentuntoa, oikeudenmukaisuutta, toisten huomioonottamista, ehkä sitä kiltin tytön rooliakin, mutta en usko tuon rajoittaneen kasvuani omaksi itsekseni. Kovin nuorena tuskin olisin pystynyt omaa elämääni koskevia isoja päätöksiä tekemäänkään. Olen saanut mielestäni tarpeeksi valita ja valinnoista oppia vastaamaankin, vapaus ja vastuuhan kulkevat käsikkäin. Minulla on ilmeisesti joustava mielenlaatu, minusta ei ole ollut vastenmielistä tehdä toisten hyväksi ja yhteiseksi hyväksi. Yhteiselo miehen ja lasten kanssa on myös kompromisseja, pienten lasten tarpeet ovat aina olleet etusijalla ja kun miehellä oli vaativampi työ, itse otin enemmän vastuuta huushollista. Aika aikaa kutakin.

        Kaipa tämä melko tavallinen ikäiseni naisen malli on ollut, mutta hyvin olen elämässäni viihtynyt . En ole sillä tavalla ollut korvaamaton, että olen voinut uskoa välillä pienetkin lapset toisten hoitoon ja lähteä vapaalle miehen kanssa eikä mustasukkaisuus ole estänyt meitä erikseenkin harrastamasta ja menemästä. Koen olevani moderni suurten ikäluokkien nainen, sain uran ja lapset, sain oman eläkkeen ja saan harrastaa mieleisiäni asioita. Olen tarpeeksi itsenäinen, en mitään ylintä päätösvaltaa perheen yhteisissä asioissa halua edes käyttää, demokratia pelaa. Minusta ei ole pahaksi, jos on terveellä tavalla riippuvainen, toistensa auttaminen ja tukeminen on luonnollista, apua on lupa pyytää ja vastaanottaa.

        Minäkin ihmettelin tuota kuolinapteekkia, papithan yleensä viittaavat Kaikkivaltiaan päätösvaltaan elämän ja kuoleman kysymyksissä. Itselläni ei ole selkeää kantaa. Toisaalta turha kärsimys toivottomasti sairaalla on epäinhimillistä, toisaalta nykylääketieteen pitäisi pystyä helpottamaan tuskia ja takaamaan arvokas loppu. Tuollainen kuolinapteekin kokoaminen omalle kohdalleni on kyllä vieras ajatus.

        Hilkka O ison pesueensa kanssa oli tuttu näky purjehdusreiteillä, siinä uusperhe hitsaantui saumattomasti yhteen. Olen joskus kuullut myös hänen esiintymisiään ja arvostan hänen monipuolista elämänkokemustaan ja työuraansa ja suurperheen äitinä. Hän on sielunhoitajana ja pappina nähnyt niin paljon hylättyjä vanhuksia ja toivottomasti sairaita, monenlaista kuolemaa ja surua.

        "Minusta ei ole pahaksi, jos on terveellä tavalla riippuvainen, toistensa auttaminen ja tukeminen on luonnollista, apua on lupa pyytää ja vastaanottaa."

        Hyvin tuttua meidänkin suhteessa. Molemmin puolinen tasa-arvo, itsensä toteuttamisen vapaus johon sisältyy vastuu.

        No, vastuuvakuutukseni jaettuna mieheni kotivakuutuksen kanssa on yhteisvastuullisesti korvannut minun epäonnistuneen lämpöpatterin ilmauksen ; )) Kauniisti rempatun huoneen saan kohta käyttööni.


      • Anonyymi

        Sukupuolinen tasa-arvoisuus näyttää sinulla olevan hyvin pinnallista, hiukset ja vaatteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sukupuolinen tasa-arvoisuus näyttää sinulla olevan hyvin pinnallista, hiukset ja vaatteet.

        Nyt meni yli hilseen, miten vaatetukseni ja hiukseni kuvaavat sukupuolista tasa-arvomme pinnallisuutta?

        Korppis H-moilasena ; )


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt meni yli hilseen, miten vaatetukseni ja hiukseni kuvaavat sukupuolista tasa-arvomme pinnallisuutta?

        Korppis H-moilasena ; )

        Tuo oli kohdistettu Paloman kirjoitukseen


    • Anonyymi

      Nyt sinä paloma (70 ) kirjoittelet tänne 80 palstalle, että me kaikki olisimme itse määrääviä, mutta ajattele sitä, jotka tässä iässä elävät aviopareina, niin ei sitä niinvain muuteta tätä elämän kulkua.

      Useimilla, olettaisin, on kuitenkin se mies joka määrää ja nainen alistuu, eikä siihen vaikuta lehtikirjoitukset, eikä pappien saarnat. Harva taitaa lukeakkaan lehdistä, kuinka on parasta elää?

      Luin kyllä tuon Hilkan kirjoituksen, joka mielestäni oli hyvä ja itsellänikin on jo tämä "kuolinapteekki" kotona, mutta eihän sitä koskaan tiedä, ehtiikö sitä edes käyttämään?

      Sinunkin ajatusmaailma voi muutua paljon 10-vuodessa. Nythän sinä elät taas uutta elämää uuden puolison kanssa. Aika harvalle se onnistuu yli 80 vuotiaana ja minulle ei koskaan, mikä ei ole suru, vaan totuus, jota en kaipaakaan, siis uutta suhdetta.

    • Ajatus "kuolinapteekista" ei sytytä. En voi kuvitella, että tekisin lääkkeistä koktailin, jonka juotuani sammuisin kuolleena vuoteeseeni. Se tuntuu väärältä tavalta lähteä.
      Ehkä muutan mieleni, kun asia on edessä. Toistaiseksi ei.
      Mutta muistan, kuinka valmis äitini oli kuolemaansa. Hän oli uskonnollinen ihminen sillä vanhalla, pyhäkoulun tavalla. Hänelle taivas oli todellinen paikka, ja sinne olivat hänen läheisensä siirtyneet. Lähdön alla hän kertoi minulle odottavansa kovasti heidän tapaamistaan. "Äiti jo kävikin viime yönä", hän sanoi. Kuinka hartaasti toivoinkaan, että hän ei kovin pettynyt.
      Siinä mielessä olen samanlainen kuin äitini, että asennoidun tyynesti tulevaan. Jo allakka sanoo, etten täällä enää pitkään palloile. On mieluummin tehtävä kuolinsiivous kuin varata nappeja lähtöön.
      Toistaiseksi olen Urho Kekkosen linjalla: "JOS minä kuolen . . ."

      • Anonyymi

        Entä jos halvaantuisi ja joutuisi vuoteenomaksi jatkuvasti, kamala olisi tulevaisuus!
        Olisiko ketään joka kääntäisi, ettei makuuhaavoja tulisi?

        Ei huono ajatus tuo kuoloapteekki. lääkkeet tulisi olla "hyviä".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos halvaantuisi ja joutuisi vuoteenomaksi jatkuvasti, kamala olisi tulevaisuus!
        Olisiko ketään joka kääntäisi, ettei makuuhaavoja tulisi?

        Ei huono ajatus tuo kuoloapteekki. lääkkeet tulisi olla "hyviä".

        Ei sinua yksin jätettäisi halvaantuneena sängyn pohjalle. Kuntouttaisivat sinut oitis ja pakottaisivat liikkumaan. Ennen sairaat saivat olla rauhassa peiton alla, mutta nykyisen avohoidon aikaan kaikki ajetaan kuntoutukseen.


      • Hieno kirjoitus, Makriina. Tekee hyvää lukea tuollaista tekstiä. "Harvoin tarjolla", sanoisin.
        Että voi olla täynnä elämää ja olla silti valmis siitä luopumaan, ilman nappeja..))


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Hieno kirjoitus, Makriina. Tekee hyvää lukea tuollaista tekstiä. "Harvoin tarjolla", sanoisin.
        Että voi olla täynnä elämää ja olla silti valmis siitä luopumaan, ilman nappeja..))

        Minulle on vielä toistaiseksi riittänyt tämä tutuksi tullut Yliopiston Apteekki!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulle on vielä toistaiseksi riittänyt tämä tutuksi tullut Yliopiston Apteekki!

        Minä tilaan nettiapteekista. Lähettäisiväyköhän tarpeeksi kovat myrkyt , pitäähän niihin olla lääkärin reseptit.


      • demeter1 kirjoitti:

        Hieno kirjoitus, Makriina. Tekee hyvää lukea tuollaista tekstiä. "Harvoin tarjolla", sanoisin.
        Että voi olla täynnä elämää ja olla silti valmis siitä luopumaan, ilman nappeja..))

        Kiito Demeter. Mutta kun ei ole taipumusta ennustamiseen, varsinkaan tulevaisuuden ennustamiseen, niin pelkkää tyhmyyttään ei kanna huolta huomisesta. :)


      • Makriina2 kirjoitti:

        Kiito Demeter. Mutta kun ei ole taipumusta ennustamiseen, varsinkaan tulevaisuuden ennustamiseen, niin pelkkää tyhmyyttään ei kanna huolta huomisesta. :)

        Eikös tuo ole sitä elämäntaitoa, Makriina ? Elää kuin taivaan linnut..))


    • Anonyymi

      Toivoisin meille tavallisille tallaajille lääkäreiltä avointa apua ja neuvoa kuolinapteekin saamiseksi, jos niin haluaa. Tosi on vielä valitettavasti se meilläkin täällä lintukodossa, että tuketumiskuolemat ovat mahdollisia. Se ei ole inhimillinen tapa lähteä, itselle eikä omaisille ei sitä soisi. Turha jeesustelu ei tuossa vaiheessa auta.

      • Anonyymi

        Meillä saa sairas kitua vaikka kaikki osapuolet tietävät, että kuolema on kohta edessä.
        Joskus se ei tule ihan kohta. On epäinhimillistä pitkittää kärsivän elämää, joka itse haluaa pois.


    • Anonyymi

      Hilkka Olkinuora ei ole yhtään hippi. Ei liehuvaatteet hipiksi tee. Onko niitä enää olemassakaan?
      Muutama hyvä kirjoitus tässä ketjussa, en ollut huomannutkaan silloin kun oli esillä eka kertaa.

    • Anonyymi

      Tervehdin ilolla ajatusta kuolemasta puhumisesta.
      Ihmisillä voi olla tarve puhua siitä ja voi aiheuttaa ahdistusta,
      että kenenkään kanssa ei voi.
      Miksiköhän siitä on vaikea puhua ? Kuolemanpelon takiako ?

      "Hilkka Olkinuora haluaa puhua kuolemasta
      Moni ei halua puhua kuolemasta, mutta Hilkka Olkinuora haluaa. Kuolema kuuluu hänen papin työhönsä, mutta hän on kohdannut kuoleman jo monesti myös omassa elämässään.
      "Kuulun siihen aika suureen aktiiviseen joukkoon, joka pitää eutanasiaa tarpeellisena".
      Mutta koska laki ei sitä salli, Hilkka on koonnut itselleen kuolinapteekin eli riittävän määrän lääkkeitä, joilla voi päättää päivänsä. Hän on sopinut, kuka sekoittaa ne smoothieen, jonka hän itse juo.

      ”Kuolinapu tulisi käyttöön tilanteessa, jossa näkee, että tien pää on tuskallinen eikä siihen saa muuta apua. Se ei missään tapauksessa korvaa saattohoitoa, jota pitää Suomessa kehittää.”

      Hän sanoo, että näistä asioista puhutaan vanhojen ihmisten kesken ja apteekkeja on yöpöytien laatikoissa.

      ”Jos sanotaan, että elämä on lahja, niin miten niin lahjaa ei voisi antaa pois sitten kun siihen on väsynyt? Olen puhunut tästä aiemminkin, eikä minua ole syytetty miksikään kuolemanenkeliksi.”

      Miksi ihminen, jolla on tarve puhua kuolemasta olisi kuolemanenkeli ?

      • Anonyymi

        On henkisesti vapauttavaa, että edes yksi ihminen haluaa puhua kuolemasta.
        Kuolema tuntuu olevan tabu, jota ei tapahdu: "J o s minä kuolen. . . "


      • Anonyymi

        Kuka sitten sattuukin tekemään tälle Napanuoralle hänen viimeisen smoothiensa, niin taatusti istuu linnassa useamman vuoden harkitusta murhasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka sitten sattuukin tekemään tälle Napanuoralle hänen viimeisen smoothiensa, niin taatusti istuu linnassa useamman vuoden harkitusta murhasta.

        Ei avustettu itsemurha tietääkseni ole rikos.


    • Anonyymi

      Yhdyn Hilkan sanoihin:
      ”Kuolinapu (kuolinapteekki) tulisi käyttöön tilanteessa, jossa näkee, että tien pää on tuskallinen eikä siihen saa muuta apua. Se ei missään tapauksessa korvaa saattohoitoa, jota pitää Suomessa kehittää.”

    • Anonyymi

      Vakavasti sairaat voivat saada mahdollisuuden lopettaa elämänsä lääkärin määräämillä lääkkeillä seitsemässä osavaltiossa Yhdysvalloissa. Louis Theroux seuraa muutamaa amerikkalaista, jotka ovat hankkineet apua päättääkseen elämänsä, jota he eivät enää pidä elämisen arvoisena.

      On tuskin vaikeampaa päätöstä kuin päättää omasta kuolemastaan. Muun muassa Kaliforniassa saa päätöksensä tueksi lääkäriltä apua. Kuolemansairas voi hankkia lääkeannoksen, jonka avulla hän pystyy haluamallaan hetkellä lopettamaan elämänsä, kunhan täyttää tietyt ehdot.

      • Anonyymi

        "Kuolemansairas voi hankkia lääkeannoksen, jonka avulla hän pystyy haluamallaan hetkellä lopettamaan elämänsä, kunhan täyttää tietyt ehdot"
        Miksi ei Suomessa voi ?
        Ihmisellä on muka itsemäärämisoikeus, mutta ei ole.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    9. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe