uusi Win23s?

retroilija

Kuten jotkut ehkä muistavat windows 3.1:lle on olemassa päivitys nimeltä Win32s joka mahdollistaa tiettyjen 32-bittisten ohjelmien suorittamisen win3.1 ympäristössä. Se on kuitenkin ikääntynyt niin ettei siitä juuri ole hyötyä. Itse en osaa ohjelmoida mutta mahtaisiko Wine (http://www.winehq.com/) kääntyä 16-bit muotoon jonkun taitavan nikkarin käsissä? Olen kuullut projektista jossa Wineä koitettiin sulauttaa dossiin mutta se ei toiminut.

Mielestäni Windows 3.1(1) on kaikkein paras ja tyylikkäin windows ja olisin vaikka valmis maksamaan siitä että pystyisin pitämään sitä jokapäiväisessä käytössä kuten netissä ja DirectX peleissä. Mikään skini ei tuo samaa tunnelmaa, olen kokeillut.

4

706

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • as-keetti

      Ikääntynyt? Kyllä tuo 32s toimii ihan samalla lailla
      w3.1:n päällä kuin ennenkin. Vai mitä tarkoitat ikääntymisellä?

      Tätähän retroilu on.

      Onhan meillä tietty XP, mutta idea on toinen...

    • entinen w3x-käyttäjä

      Ideana mielenkiintoinen ja kokemuksesta voin sanoa että w3x-ympäristössä ohjelmistoja kehittäviä yhteisöjä vielä on. Toteutuskelpoisuudesta en sitten tiedä kun en niinkään ohjelmoija ole.

    • retroilija

      Kyllä siinä nopeasti, ainakin itse ohjelmointia
      taitamattomana, tulee ihan luonnollisista syistä
      raja vastaan miten nykyaikaisia ohjelmia pystyy
      ajamaan 15 vuotta vanhalla käyttiksellä.
      Joku DirectX on jo siinä ja siinä...

      Elikkä vanhoilla koneilla ja ohjelmilla on
      pääsääntöisesti tyydyttävä ajamaan ko. aikakauden
      ohjelmiakin, eihän hommassa mielestäni muuten ole
      mitään järkeä.
      Vai?
      Tulee muuten vähän samanlainen olo kuin yrittäisi
      pärjätä kuplafolkkarilla Formula1-kisoissa.
      Niitä varten on omat kisat.

    • Sami

      Jos tarkoituksenasi on ajaa uusia 32-bittisiä Windows -ohjelmia vanhassa koneessa, kannattaa ehkä kokeilla ReactOS:ia (www.reactos.com). ReactOS on kehitteillä oleva käyttöjärjestelmä, joka tulee olemaan yhteensopiva Windows NT -sarjan (NT/2000/XP/...) käyttöjärjestelmien kanssa. Eli ReactOS pystyy ajamaan Windows -ohjelmia ja ajureita. ReactOS ei pohjaudu Linuxin kerneliin, vaan projektissa kehitetään oma kerneli, joka on saman tyyppinen kuin Windows NT:ssä. Vaikka projekti on ollut aktiivisesti toiminnassa jo useiden vuosien ajan, ei voi liikaa korostaa, että ReactOS on vielä kehityksen alla. Eli ainoaksi käyttöjärjestelmäksi sitä ei ole syytä vielä asentaa. Kehitys on kuitenkin ollut nopeampaa viimeaikoina ja projektin etenemistä on mielenkiintoista seurata...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      442
      2144
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      219
      1898
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1542
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1511
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1273
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1231
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      146
      1227
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      37
      1072
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1034
    10. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1026
    Aihe