Päätin purkaa 1988 Merkkarin 4.3 V6 myllyn atomeiksi ja tehdän totaalisen konerempan. Kone merivesijäähdytteinen. Imusarja liuotinpesun jälkeen aloin tarkastelemaan sen kuntoa ja sormi meni vesikanavan pohjasta läpi. Kone on ns. EI-vortec kansilla varaustettu, joten en löytänyt siihen enää uutta imusarjaa; ei merkkarilta, VP:lta, OMC:lta, ei keltään venemoottorivalmistajalta. Vortec tyyppistä olisi kyllä löytynyt, mutta pulttimäärät ja imusarjan/kannen kulma on eri. Enkä ala kansia investoimaan. Ja kyllä, käytin ammattikoneistajalla voisiko sen hitsata - ei suositellut, ei tulisi kestämään.
Pitkällisen surffauksen jälkeen löytyi Edelbrockilta oikea imusarja (alumiininen). Nyt se kysymys; kannattaako pinnoittaa vesikanava (siis maalata jollain teollisuusmaalilla), vai antaa olla. Vene Perämerellä jossa suolapitoisuus hyvin pieni vs. Etelä-Suomen merialueet.
Imusarjan vesikanavan pinnoitus/maalaus
21
174
Vastaukset
- Anonyymi
En lähtis pinnottamaan, lähtee kuitenkin jossain vaihees irti.
Eikö autopuolelta löytyny imusarjaa?
Noitahan on tehty tyyliin " miljoonia"? - Anonyymi
Se kannattaa pinnoittaa, mutta ei taida onnistua ihan omin pienin kätösin.
Oksidointi, kromaus tai pulverimaalaus voisi tulla kyseeseen. Epoksi olisi muuten hyvä, mutta se todennäköisesti murtuisi koska alumiinissa tulee mittamuutoksia lämpötilan vaihdellessa.
En viitsi mainostaa, mutta googlaamalla löytyy teollisia pinnoittamoja.- Anonyymi
Kannataako sittenkää? Meinaako, että koneella ajetaan vielä seuraavat rapiat 30v?
No eipä silti onhan noita 50' luvun koneita viel käytössä... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannataako sittenkää? Meinaako, että koneella ajetaan vielä seuraavat rapiat 30v?
No eipä silti onhan noita 50' luvun koneita viel käytössä...Ainoa mikä kestää aikaa on John Fogertyn musiikki.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kannataako sittenkää? Meinaako, että koneella ajetaan vielä seuraavat rapiat 30v?
No eipä silti onhan noita 50' luvun koneita viel käytössä...Alumiini syöpyy nopeasti, jos sitä ei ole tehty meriveden kestäväksi.
Ei ne alumiinin hiutaleet ole yhtään parempia kuin muukaan roska sylinterissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Alumiini syöpyy nopeasti, jos sitä ei ole tehty meriveden kestäväksi.
Ei ne alumiinin hiutaleet ole yhtään parempia kuin muukaan roska sylinterissä.Kysymyksessähän on venemoottorin imusarja ja aloittaja kyseli sen jäähdytyskanavan pinnoittamisesta. Tuosta kanavasta ei johdu yhtään alumiinihiutaletta sylintereihin. Autokäyttöön tarkoitetun moottorin imusarjassa ei ole jäähdytyskanavia. Nyt kun tuli ripitettyä näitä innokkaita asiantuntijoita niin oma , ei tieteellinen, neuvoni kuuluu seuraavasti. Ei kannata pinnoittaa sillä tuo valmistaja on suunnitellut tuotteensa ottaen huomioon valtamerien suolapitoisuudet joten alumiini on
jotain erikoisseosta. Jos pinnoitat, et voi kuitenkaan olla varma sen pysyvyydestä, tarkistaisitko sen vuosittain ? Jos ei pysy, mitä sitten? Antaa palaa seuraavat vuosikymmenet! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymyksessähän on venemoottorin imusarja ja aloittaja kyseli sen jäähdytyskanavan pinnoittamisesta. Tuosta kanavasta ei johdu yhtään alumiinihiutaletta sylintereihin. Autokäyttöön tarkoitetun moottorin imusarjassa ei ole jäähdytyskanavia. Nyt kun tuli ripitettyä näitä innokkaita asiantuntijoita niin oma , ei tieteellinen, neuvoni kuuluu seuraavasti. Ei kannata pinnoittaa sillä tuo valmistaja on suunnitellut tuotteensa ottaen huomioon valtamerien suolapitoisuudet joten alumiini on
jotain erikoisseosta. Jos pinnoitat, et voi kuitenkaan olla varma sen pysyvyydestä, tarkistaisitko sen vuosittain ? Jos ei pysy, mitä sitten? Antaa palaa seuraavat vuosikymmenet!Kas aloittaja itse :D
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kas aloittaja itse :D
Näitä heittoja näkee silloin tällöin, joka kyllä ihmetyttää suuresti. Mikä saa jonkun antamaan tuollaisen kommentin?
Onko mahdollisesti tullut itsetunnon kilpeen pieni naarmu? - Anonyymi
torrelaine kirjoitti:
Eipä ole, en vaan aina viitsi kirjautua.
Et tietenkään ole aloittaja ;)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et tietenkään ole aloittaja ;)
Pidetään tämä tieto vain meidän välisenä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pidetään tämä tieto vain meidän välisenä.
Kiitos vastauksista. Mennään orkkis pinnalla. Eipä valmistajakaan antanut vinkkejä kun kysyin heiltä asiaa.
- Aito alkuperäinen kysyjä - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos vastauksista. Mennään orkkis pinnalla. Eipä valmistajakaan antanut vinkkejä kun kysyin heiltä asiaa.
- Aito alkuperäinen kysyjäEikös ne ole pinnoitettu sisäpuolelta jo valmiiksi?
Anonyymi kirjoitti:
Eikös ne ole pinnoitettu sisäpuolelta jo valmiiksi?
"Lopussa järki seisoo" sanoo suomalainen sananlasku. Vai miten se oli?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eikös ne ole pinnoitettu sisäpuolelta jo valmiiksi?
Jep, brass coated.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysymyksessähän on venemoottorin imusarja ja aloittaja kyseli sen jäähdytyskanavan pinnoittamisesta. Tuosta kanavasta ei johdu yhtään alumiinihiutaletta sylintereihin. Autokäyttöön tarkoitetun moottorin imusarjassa ei ole jäähdytyskanavia. Nyt kun tuli ripitettyä näitä innokkaita asiantuntijoita niin oma , ei tieteellinen, neuvoni kuuluu seuraavasti. Ei kannata pinnoittaa sillä tuo valmistaja on suunnitellut tuotteensa ottaen huomioon valtamerien suolapitoisuudet joten alumiini on
jotain erikoisseosta. Jos pinnoitat, et voi kuitenkaan olla varma sen pysyvyydestä, tarkistaisitko sen vuosittain ? Jos ei pysy, mitä sitten? Antaa palaa seuraavat vuosikymmenet!Imusarjassa oleva vesikanava on myös auton imusarjassa, jollainen tuo Edelbrokin osa on. Tosin kyseisen kanavan nesteen tarkoitus on lämmittää imusarjaa. On hyödyllistä varsinkin autoissa talvella .
Jobn postia.
Venenaapurilla oli Mercuiser bensa V8 5 L.Se Kersti 22 vuotta kun ruostui puhki.Mina pelkaan pahoin etta ei kannata lahtea korjaamaan.Naapurin moottori oli myos merivesijaahdytetty.- Anonyymi
Perämeren veden suolapitoisuus on lähes olematon siihen verrattuna mitä Vaasan eteläpuolella, lisäksi jos sattuu olemaan niin, että venepaikka on, niinkuin täällä usein on, jonkun joen suistossa, huutelee jokivesi kanavat ajon jälkeen. Kyllä jonkinlaista syöpymistä esiintyy mutta ei siinä määrin kuin etelämpänä.
lihamylly1 kirjoitti:
Jos imusarja ön taysin mäta, eiko silloin loputkin koneesta ole samassa kunnossa ?
Olisi mielenkiintoista kuulla mihin ratkaisuun aloittaja sitten päätyi .
- Anonyymi
lihamylly1 kirjoitti:
Jos imusarja ön taysin mäta, eiko silloin loputkin koneesta ole samassa kunnossa ?
Kyllä !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .633903Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen493030Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631312961Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3842055Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111163Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2101156- 731152
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde28983- 50951
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että110944