Imusarjan vesikanavan pinnoitus/maalaus

Anonyymi

Päätin purkaa 1988 Merkkarin 4.3 V6 myllyn atomeiksi ja tehdän totaalisen konerempan. Kone merivesijäähdytteinen. Imusarja liuotinpesun jälkeen aloin tarkastelemaan sen kuntoa ja sormi meni vesikanavan pohjasta läpi. Kone on ns. EI-vortec kansilla varaustettu, joten en löytänyt siihen enää uutta imusarjaa; ei merkkarilta, VP:lta, OMC:lta, ei keltään venemoottorivalmistajalta. Vortec tyyppistä olisi kyllä löytynyt, mutta pulttimäärät ja imusarjan/kannen kulma on eri. Enkä ala kansia investoimaan. Ja kyllä, käytin ammattikoneistajalla voisiko sen hitsata - ei suositellut, ei tulisi kestämään.

Pitkällisen surffauksen jälkeen löytyi Edelbrockilta oikea imusarja (alumiininen). Nyt se kysymys; kannattaako pinnoittaa vesikanava (siis maalata jollain teollisuusmaalilla), vai antaa olla. Vene Perämerellä jossa suolapitoisuus hyvin pieni vs. Etelä-Suomen merialueet.

21

323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En lähtis pinnottamaan, lähtee kuitenkin jossain vaihees irti.
      Eikö autopuolelta löytyny imusarjaa?
      Noitahan on tehty tyyliin " miljoonia"?

    • Anonyymi

      Se kannattaa pinnoittaa, mutta ei taida onnistua ihan omin pienin kätösin.
      Oksidointi, kromaus tai pulverimaalaus voisi tulla kyseeseen. Epoksi olisi muuten hyvä, mutta se todennäköisesti murtuisi koska alumiinissa tulee mittamuutoksia lämpötilan vaihdellessa.

      En viitsi mainostaa, mutta googlaamalla löytyy teollisia pinnoittamoja.

      • Anonyymi

        Kannataako sittenkää? Meinaako, että koneella ajetaan vielä seuraavat rapiat 30v?
        No eipä silti onhan noita 50' luvun koneita viel käytössä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannataako sittenkää? Meinaako, että koneella ajetaan vielä seuraavat rapiat 30v?
        No eipä silti onhan noita 50' luvun koneita viel käytössä...

        Ainoa mikä kestää aikaa on John Fogertyn musiikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannataako sittenkää? Meinaako, että koneella ajetaan vielä seuraavat rapiat 30v?
        No eipä silti onhan noita 50' luvun koneita viel käytössä...

        Alumiini syöpyy nopeasti, jos sitä ei ole tehty meriveden kestäväksi.
        Ei ne alumiinin hiutaleet ole yhtään parempia kuin muukaan roska sylinterissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alumiini syöpyy nopeasti, jos sitä ei ole tehty meriveden kestäväksi.
        Ei ne alumiinin hiutaleet ole yhtään parempia kuin muukaan roska sylinterissä.

        Kysymyksessähän on venemoottorin imusarja ja aloittaja kyseli sen jäähdytyskanavan pinnoittamisesta. Tuosta kanavasta ei johdu yhtään alumiinihiutaletta sylintereihin. Autokäyttöön tarkoitetun moottorin imusarjassa ei ole jäähdytyskanavia. Nyt kun tuli ripitettyä näitä innokkaita asiantuntijoita niin oma , ei tieteellinen, neuvoni kuuluu seuraavasti. Ei kannata pinnoittaa sillä tuo valmistaja on suunnitellut tuotteensa ottaen huomioon valtamerien suolapitoisuudet joten alumiini on
        jotain erikoisseosta. Jos pinnoitat, et voi kuitenkaan olla varma sen pysyvyydestä, tarkistaisitko sen vuosittain ? Jos ei pysy, mitä sitten? Antaa palaa seuraavat vuosikymmenet!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymyksessähän on venemoottorin imusarja ja aloittaja kyseli sen jäähdytyskanavan pinnoittamisesta. Tuosta kanavasta ei johdu yhtään alumiinihiutaletta sylintereihin. Autokäyttöön tarkoitetun moottorin imusarjassa ei ole jäähdytyskanavia. Nyt kun tuli ripitettyä näitä innokkaita asiantuntijoita niin oma , ei tieteellinen, neuvoni kuuluu seuraavasti. Ei kannata pinnoittaa sillä tuo valmistaja on suunnitellut tuotteensa ottaen huomioon valtamerien suolapitoisuudet joten alumiini on
        jotain erikoisseosta. Jos pinnoitat, et voi kuitenkaan olla varma sen pysyvyydestä, tarkistaisitko sen vuosittain ? Jos ei pysy, mitä sitten? Antaa palaa seuraavat vuosikymmenet!

        Kas aloittaja itse :D


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kas aloittaja itse :D

        Eipä ole, en vaan aina viitsi kirjautua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kas aloittaja itse :D

        Näitä heittoja näkee silloin tällöin, joka kyllä ihmetyttää suuresti. Mikä saa jonkun antamaan tuollaisen kommentin?
        Onko mahdollisesti tullut itsetunnon kilpeen pieni naarmu?


      • Anonyymi
        torrelaine kirjoitti:

        Eipä ole, en vaan aina viitsi kirjautua.

        Et tietenkään ole aloittaja ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tietenkään ole aloittaja ;)

        Pidetään tämä tieto vain meidän välisenä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pidetään tämä tieto vain meidän välisenä.

        Kiitos vastauksista. Mennään orkkis pinnalla. Eipä valmistajakaan antanut vinkkejä kun kysyin heiltä asiaa.

        - Aito alkuperäinen kysyjä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksista. Mennään orkkis pinnalla. Eipä valmistajakaan antanut vinkkejä kun kysyin heiltä asiaa.

        - Aito alkuperäinen kysyjä

        Eikös ne ole pinnoitettu sisäpuolelta jo valmiiksi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikös ne ole pinnoitettu sisäpuolelta jo valmiiksi?

        "Lopussa järki seisoo" sanoo suomalainen sananlasku. Vai miten se oli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös ne ole pinnoitettu sisäpuolelta jo valmiiksi?

        Jep, brass coated.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysymyksessähän on venemoottorin imusarja ja aloittaja kyseli sen jäähdytyskanavan pinnoittamisesta. Tuosta kanavasta ei johdu yhtään alumiinihiutaletta sylintereihin. Autokäyttöön tarkoitetun moottorin imusarjassa ei ole jäähdytyskanavia. Nyt kun tuli ripitettyä näitä innokkaita asiantuntijoita niin oma , ei tieteellinen, neuvoni kuuluu seuraavasti. Ei kannata pinnoittaa sillä tuo valmistaja on suunnitellut tuotteensa ottaen huomioon valtamerien suolapitoisuudet joten alumiini on
        jotain erikoisseosta. Jos pinnoitat, et voi kuitenkaan olla varma sen pysyvyydestä, tarkistaisitko sen vuosittain ? Jos ei pysy, mitä sitten? Antaa palaa seuraavat vuosikymmenet!

        Imusarjassa oleva vesikanava on myös auton imusarjassa, jollainen tuo Edelbrokin osa on. Tosin kyseisen kanavan nesteen tarkoitus on lämmittää imusarjaa. On hyödyllistä varsinkin autoissa talvella .


    • Jobn postia.
      Venenaapurilla oli Mercuiser bensa V8 5 L.Se Kersti 22 vuotta kun ruostui puhki.Mina pelkaan pahoin etta ei kannata lahtea korjaamaan.Naapurin moottori oli myos merivesijaahdytetty.

    • Anonyymi

      Perämeren veden suolapitoisuus on lähes olematon siihen verrattuna mitä Vaasan eteläpuolella, lisäksi jos sattuu olemaan niin, että venepaikka on, niinkuin täällä usein on, jonkun joen suistossa, huutelee jokivesi kanavat ajon jälkeen. Kyllä jonkinlaista syöpymistä esiintyy mutta ei siinä määrin kuin etelämpänä.

      • Jos imusarja ön taysin mäta, eiko silloin loputkin koneesta ole samassa kunnossa ?


      • lihamylly1 kirjoitti:

        Jos imusarja ön taysin mäta, eiko silloin loputkin koneesta ole samassa kunnossa ?

        Olisi mielenkiintoista kuulla mihin ratkaisuun aloittaja sitten päätyi .


      • Anonyymi
        lihamylly1 kirjoitti:

        Jos imusarja ön taysin mäta, eiko silloin loputkin koneesta ole samassa kunnossa ?

        Kyllä !


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2196
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1442
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      134
      1434
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      145
      1123
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      977
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      673
    Aihe