" Latausasema" turha laite väliin?

Anonyymi

Eikö kaikissa sähköautoissa ja ladattavissa ole autossa see oikea laturi joka lataa litium akun.

Eli sähkökaapeli laitetaan kiinni. Oli kotona suko tai voimavirta pistoke niin siinä on suoraan virta josta kaapeli autoon. Voimavirta pistokkeesta 32A saa kaikkea helposti ulos.

Noi 300-800 euron muovilaatikot joita on tullut kuin sieniä sateessa myyntiin "latausasemina" se ei mikään laturi ole

27

3009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pistorasiasta tulee vaihtovirtaa 230 voltin jännitteellä. Sähköauton akkuun pitää syöttää tasavirtaa yli 300 voltin jännitteellä. Kotilatauspiste tekee vaadittavan muunnoksen, jolloin auton ei tarvitse tehdä muuta kuin ohjata sähkö akkuun. Autoissakin on samanlainen laite kuin kotilatauspisteen sisällä, mutta se on yleensä melko pienitehoinen. Tehokkalla kotilatauspisteellä akun saa ladattua nopeammin kuin käyttämällä auton laturia.

      • Anonyymi

        Maksaa vaan kymmeniä tuhansia nuo DC-laturit, joten tuskin kukaan sellaista kotiinsa hankkii.


      • Anonyymi

        Kaikissa sähköautoissa on sisäinen muuntaja, joka muuttaa vaihtovirran tasavirraksi. Erillinen latausasema (tai latauskaapeli) tarvitaan, koska auton Type 2 liittimen kautta auto ja latausasema neuvottelevat minkälaisella virralla ladataan. Jos ei ole tarvetta mihinkään älykkääseen kuormanhallintaan, "latausasema" on vain halpa loota voimavirran ja auton välissä. Sukolatausjohdot ovat myös periaatteessa latausasemia, mutta niissä se on vain johdossa oleva mötikkä, joista voi mahdollisesti säätää latausvirran.


    • Anonyymi

      Ai että 1 vaiheisesta 16 A schukosta 8A virrat kaikkiin peleihin?

      • Anonyymi

        Taitaa olla aika yleinen vaihtoehto hidaslataukseen.

        Joissakin kotilatauslaitteissa palikkaa vaihtamalla voidaan liittää joko yksivaiheshukoon tai 3 x 16 A voimavirtapistokkeeseen.


      • Anonyymi

        Kyllä kyllä. Kun puhutaan latausnopeudesta, niin tulossa on 10 min pikalataus eli lataus 0,5 megawatin teholla.

        Kun puhutaan hinnasta, niin tulossa on niitä alle 30 tonnin autoja.

        Kun puhutaan toimintasäteestä, kaikilla on Tesla.

        Kun puhtaan siitä, mistä löytyy latausasema, niin 8 A töpselilataus on OK. Saahan sillä tunnissa tankattua sähköt 7 km ajomatkaa eli pääsee hyvin kotiin saakka sen jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kyllä. Kun puhutaan latausnopeudesta, niin tulossa on 10 min pikalataus eli lataus 0,5 megawatin teholla.

        Kun puhutaan hinnasta, niin tulossa on niitä alle 30 tonnin autoja.

        Kun puhutaan toimintasäteestä, kaikilla on Tesla.

        Kun puhtaan siitä, mistä löytyy latausasema, niin 8 A töpselilataus on OK. Saahan sillä tunnissa tankattua sähköt 7 km ajomatkaa eli pääsee hyvin kotiin saakka sen jälkeen.

        Kun puhutaan tulevaisuudesta niin nykyinen tilanne ei paljon merkitse.

        Nopeimmat pikalatausasemat pystyvät jo teoriassa 350 kW nopeuteen. Käytännössä tuo maksimi kestää vain vähän aikaa, mutta 200 kW keskilatausnopeuteen yltää jo pari autoa (Porsche Taycan ja Audi etron GT). Eli ollaan hiljalleen lähestymässä tuota. Ainakin Tesla Semin lataamiseen ollaan suunnittelemassa 1 megawatin latausta.

        Ja hinnasta puhuttaessa, noita alle 30 tonnin uusia sähköautoja on jo Suomessa. Ne vain eivät kelpaa kaikille, koska ne eivät ole isoja autoja.

        Ja muiden autojen toimintasäde on koko ajan kasvanut, osalla toimintasäde on jo Teslan luokkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun puhutaan tulevaisuudesta niin nykyinen tilanne ei paljon merkitse.

        Nopeimmat pikalatausasemat pystyvät jo teoriassa 350 kW nopeuteen. Käytännössä tuo maksimi kestää vain vähän aikaa, mutta 200 kW keskilatausnopeuteen yltää jo pari autoa (Porsche Taycan ja Audi etron GT). Eli ollaan hiljalleen lähestymässä tuota. Ainakin Tesla Semin lataamiseen ollaan suunnittelemassa 1 megawatin latausta.

        Ja hinnasta puhuttaessa, noita alle 30 tonnin uusia sähköautoja on jo Suomessa. Ne vain eivät kelpaa kaikille, koska ne eivät ole isoja autoja.

        Ja muiden autojen toimintasäde on koko ajan kasvanut, osalla toimintasäde on jo Teslan luokkaa.

        Lisään... Toki 1 MW latausta tuskin tulee henkilöautoihin, luultavimmin se tulee vain raskaaseen liikenteeseen, kun sähkörekat tulevat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun puhutaan tulevaisuudesta niin nykyinen tilanne ei paljon merkitse.

        Nopeimmat pikalatausasemat pystyvät jo teoriassa 350 kW nopeuteen. Käytännössä tuo maksimi kestää vain vähän aikaa, mutta 200 kW keskilatausnopeuteen yltää jo pari autoa (Porsche Taycan ja Audi etron GT). Eli ollaan hiljalleen lähestymässä tuota. Ainakin Tesla Semin lataamiseen ollaan suunnittelemassa 1 megawatin latausta.

        Ja hinnasta puhuttaessa, noita alle 30 tonnin uusia sähköautoja on jo Suomessa. Ne vain eivät kelpaa kaikille, koska ne eivät ole isoja autoja.

        Ja muiden autojen toimintasäde on koko ajan kasvanut, osalla toimintasäde on jo Teslan luokkaa.

        Todellisia toteutuneita latausnopeuksia voi katsella vaikka Tesla-Björin youtubesta. Latausnopeuksien vertailuja löytyy useasta videosta, mutta tässä on mukana käppyrät, joista näkee konkreettisesti miten latausteho putoaa akun täyttyessä.
        https://www.youtube.com/watch?v=e5jasmq1fYo

        Käyristä näkee hyvin miten nopeasti latausnopeus tippuu milläkin autolla. Lisäksi latausteho on vasta osa totuudesta. Lisäksi pitää ottaa huomioon auton kulutus. Eli nopeasti lataava, mutta myös paljon kuluttava sähköauto saa lisää ajomatkaa hitaammin kuin vähän hitaammin lataava, mutta erittäin energiatehokas auto.

        Esimerkiksi Porsche ja Audi lataavat kyllä suurella teholla, mutta häviävät silti Tesla Model 3:lle kun tarkastellaan paljonko ladatulla enerigalla saadaan ajomatkaa. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellisia toteutuneita latausnopeuksia voi katsella vaikka Tesla-Björin youtubesta. Latausnopeuksien vertailuja löytyy useasta videosta, mutta tässä on mukana käppyrät, joista näkee konkreettisesti miten latausteho putoaa akun täyttyessä.
        https://www.youtube.com/watch?v=e5jasmq1fYo

        Käyristä näkee hyvin miten nopeasti latausnopeus tippuu milläkin autolla. Lisäksi latausteho on vasta osa totuudesta. Lisäksi pitää ottaa huomioon auton kulutus. Eli nopeasti lataava, mutta myös paljon kuluttava sähköauto saa lisää ajomatkaa hitaammin kuin vähän hitaammin lataava, mutta erittäin energiatehokas auto.

        Esimerkiksi Porsche ja Audi lataavat kyllä suurella teholla, mutta häviävät silti Tesla Model 3:lle kun tarkastellaan paljonko ladatulla enerigalla saadaan ajomatkaa. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.

        Jos totta puhutaan, tuo 200 kW keskiteho Porschella ja Audille tuli juuri Björnin kanavalta. Hän juuri äskettäin puhui kuinka Porschen ja Audin lataustehot ovat aivan järjettömän nopeita. Jopa nopeampia kuin Teslalla.

        Ja nuo Porschen ja Audin mallit eivät ole mitään erityisen paljon kuluttavia, mutta niiden hankintahinnat ovat toki korkeita. Ne ovat jopa kalliimpia kuin Model S.


    • Anonyymi

      Nuo Type 1 ja 2 -liittimiin kytkettävät AC-latausasemat eivät ole varsinaisesti latureita, laturi on autossa. Latausasemassa (joka voi olla esim murikka johdossa) on sen verran älyä, että se osaa kertoa autolle, paljonko latausvirtaa on saatavilla ja auto puolestaan kertoo latausasemalle, paljonko maksimissaan voi ottaa vastaan ja näistä pienemmällä virralla sitten auto ryystää virtaa.
      Vanhemmat autot yleensä ottavat AC-latausta vain yhdestä vaiheesta, vaikka latausasemasta löytyisi kolme eli 3-vaiheisesta 22 kW latausasemasta saakin vain 6,5 kW ja 11 kW:sesta 3,5 kW.

      • Anonyymi

        Jotta kolmivaihepistorasiasta saisi otettua tehoa kaikista vaiheista, latausasemassa pitää olla muuntaja koska autoon menee aina yksivaiheista vaihto- tai tasasähköä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotta kolmivaihepistorasiasta saisi otettua tehoa kaikista vaiheista, latausasemassa pitää olla muuntaja koska autoon menee aina yksivaiheista vaihto- tai tasasähköä.

        Plugareissa tosiaan yksivaihelaturit mutta sähköautoissa 2 tai 3-vaihelaturit.

        Vain pikalatausasemat >50kWh on DC-latureita. Niiden liitin on erilainen kuin plugareissa oleva type2 (tai joissain vanhemmisa type1).
        DC-latauskyvykkyyden liittimet on erilaisia. Type 1/2 ei tue sellaisenaan DC-latausta.

        Tästä voi tiirailla millaiset liittimet on käytössä.
        https://electriccarhome.co.uk/charging-points/charging-point-connector-types/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Plugareissa tosiaan yksivaihelaturit mutta sähköautoissa 2 tai 3-vaihelaturit.

        Vain pikalatausasemat >50kWh on DC-latureita. Niiden liitin on erilainen kuin plugareissa oleva type2 (tai joissain vanhemmisa type1).
        DC-latauskyvykkyyden liittimet on erilaisia. Type 1/2 ei tue sellaisenaan DC-latausta.

        Tästä voi tiirailla millaiset liittimet on käytössä.
        https://electriccarhome.co.uk/charging-points/charging-point-connector-types/

        Lisäys... CCS liitin yhdistää Type2 liittimeen DC-lataus liittimen.
        https://electriccarhome.co.uk/wp-content/uploads/2019/06/ccs-socket.jpg


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Eli täyssähkärin hintaan pitää vielä lisätä ainakin tuo 629€, kun latausmahdollisuutta ei muuten ole. Ei kiitos. Ajan bensalla tulevaisuudessakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli täyssähkärin hintaan pitää vielä lisätä ainakin tuo 629€, kun latausmahdollisuutta ei muuten ole. Ei kiitos. Ajan bensalla tulevaisuudessakin.

        Ja käytät mieluummin muutaman tonnin lisää bensaan, koska et halua ostaa 629 € arvoista latausasemaa. Vau, miten järkevää matematiikkaa.

        Vaikka ajat ainoastaan 10 000 km vuodessa, sinulla menee bensaan noin 1200 euroa vuodessa. Eli jo yhdessä vuodessa säästäisit tuon latausaseman hinnan eikä latausasemaa sentään vuosittain osteta. Eikä tarvitse edes kulkea pitkää matkaa.

        Hyvä peruste olla ostamatta sähköautoa on auton hinta, mutta ei latauslaitteen hinta, jonka arvon saa takaisin alle vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja käytät mieluummin muutaman tonnin lisää bensaan, koska et halua ostaa 629 € arvoista latausasemaa. Vau, miten järkevää matematiikkaa.

        Vaikka ajat ainoastaan 10 000 km vuodessa, sinulla menee bensaan noin 1200 euroa vuodessa. Eli jo yhdessä vuodessa säästäisit tuon latausaseman hinnan eikä latausasemaa sentään vuosittain osteta. Eikä tarvitse edes kulkea pitkää matkaa.

        Hyvä peruste olla ostamatta sähköautoa on auton hinta, mutta ei latauslaitteen hinta, jonka arvon saa takaisin alle vuodessa.

        Bensaan minulla menee tasan se, mitä itse haluan. Toiseksi, kenelle sinä säästät omia rahojasi? Varmaan lapsillesi, mutta mieti hetki sitä, että ovatko he sen ansainneet...
        Minulla velkaa ei ole, ja torppa, ja auto ovat uusia. Kakaroillekin jää ihan liikaa, kun saavat kuitenkin tuon lakiosuuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Bensaan minulla menee tasan se, mitä itse haluan. Toiseksi, kenelle sinä säästät omia rahojasi? Varmaan lapsillesi, mutta mieti hetki sitä, että ovatko he sen ansainneet...
        Minulla velkaa ei ole, ja torppa, ja auto ovat uusia. Kakaroillekin jää ihan liikaa, kun saavat kuitenkin tuon lakiosuuden.

        Ja miksi sitten perustelit sitä, että et osta sähköautoa sillä, että siihen täytyy ostaa latausasema? Eli höpinäsi on täysin ristiriitaista. Jos kerran rahalla ei ole väliä niin miksi sitten latausasema on ongelma?

        Ja muuten, minulla ei ole lapsia eikä myöskään velkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja miksi sitten perustelit sitä, että et osta sähköautoa sillä, että siihen täytyy ostaa latausasema? Eli höpinäsi on täysin ristiriitaista. Jos kerran rahalla ei ole väliä niin miksi sitten latausasema on ongelma?

        Ja muuten, minulla ei ole lapsia eikä myöskään velkaa.

        "Ja miksi sitten perustelit sitä, että et osta sähköautoa sillä, että siihen täytyy ostaa latausasema?"

        Siksi, koska pärjään aivan hyvin nykyisellä autoni käyttövoimalla. Miksi siis edes harkitsisin jotain täyssähköhimmeliä latausasemineen, kun pärjään nykyiselläkin kalustollani erinomaisesti. You know?....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja miksi sitten perustelit sitä, että et osta sähköautoa sillä, että siihen täytyy ostaa latausasema?"

        Siksi, koska pärjään aivan hyvin nykyisellä autoni käyttövoimalla. Miksi siis edes harkitsisin jotain täyssähköhimmeliä latausasemineen, kun pärjään nykyiselläkin kalustollani erinomaisesti. You know?....

        Sittenhän koko latausasema on sinulle vain tekosyy, jolla ei ollut mitään tekemistä asian kanssa. Eli et vain halua sähköautoa, joten keksit vain jonkin syyn, jossa ei ole mitään järkeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sittenhän koko latausasema on sinulle vain tekosyy, jolla ei ollut mitään tekemistä asian kanssa. Eli et vain halua sähköautoa, joten keksit vain jonkin syyn, jossa ei ole mitään järkeä.

        Lisään... Toki ymmärrän, jos annetaan järkevä syy, mutta tässä tapauksessa tekosyy on järjetön. Ainoa todellinen syy on, että ei haluta sähköautoa. Ja se siitä.


      • Anonyymi

        Hieman epäilyttää että miten on saatu noin pieneen laatikkoon mahtumaan 22 kW:n muuntaja joka muuntaa kolmivaihesähkön yksivaiheiseksi joka kelpaa autolle. Asiaan puuttumatta, harvassa omakotitalossa on 3 x 32 A voimakosketin autopaikalla, muissa rakennuksissa ei todennäköisesti löydy. Yleensä omakotitalot on liitetty sähköverkkoon 3 x 25 A liittymällä maksujen rajoittamisen vuoksi, sähkölämmitettävässä talossa voi olla 3 x 35 A liittymä. Tuolla pienemmällä ei pysty lataamaan autoa täydellä teholla, pääsulakkeet palaa koska kiinteistössä on muutakin kuormaa. Myös tuolla suuremmallakin liittymällä palaa pääsulake (ainakin yksi) kun emäntä laittaa vedenkeittimen tai mikroaaltouunin päälle, puhumattakaan sähköliedellä kokkaamisesta. Sähkölämmitystä ja -kiuasta ei voi käyttää samaan aikaa auton täystehoisen latauksen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hieman epäilyttää että miten on saatu noin pieneen laatikkoon mahtumaan 22 kW:n muuntaja joka muuntaa kolmivaihesähkön yksivaiheiseksi joka kelpaa autolle. Asiaan puuttumatta, harvassa omakotitalossa on 3 x 32 A voimakosketin autopaikalla, muissa rakennuksissa ei todennäköisesti löydy. Yleensä omakotitalot on liitetty sähköverkkoon 3 x 25 A liittymällä maksujen rajoittamisen vuoksi, sähkölämmitettävässä talossa voi olla 3 x 35 A liittymä. Tuolla pienemmällä ei pysty lataamaan autoa täydellä teholla, pääsulakkeet palaa koska kiinteistössä on muutakin kuormaa. Myös tuolla suuremmallakin liittymällä palaa pääsulake (ainakin yksi) kun emäntä laittaa vedenkeittimen tai mikroaaltouunin päälle, puhumattakaan sähköliedellä kokkaamisesta. Sähkölämmitystä ja -kiuasta ei voi käyttää samaan aikaa auton täystehoisen latauksen kanssa.

        22 kW on normaalissa kodissa liioittelua ja useimmat sähköautot ei edes ota vastaan virtaa tuollaisesta kuin maksimissaan 11 kW. 11 kW riittää lataamaan normaalin sähköauton täyteen helposti yön aikana. Luultavasti 11 kW laturi olisi lisäksi halvempi. Ja joillekin voi riittää jopa alle 11 kW, kuten 7,2 kW.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        22 kW on normaalissa kodissa liioittelua ja useimmat sähköautot ei edes ota vastaan virtaa tuollaisesta kuin maksimissaan 11 kW. 11 kW riittää lataamaan normaalin sähköauton täyteen helposti yön aikana. Luultavasti 11 kW laturi olisi lisäksi halvempi. Ja joillekin voi riittää jopa alle 11 kW, kuten 7,2 kW.

        Kotona on turha rakentaa mitään 11 kW latauksia. Ei mitään käytännön tarvetta ja vähempikin hoitaa täsmälleen saman homman. Akku on aina aamulla täynnä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli täyssähkärin hintaan pitää vielä lisätä ainakin tuo 629€, kun latausmahdollisuutta ei muuten ole. Ei kiitos. Ajan bensalla tulevaisuudessakin.

        Älä puhu mitä sattuu. Asennuskustannus on 100-200€ paikkakunnasta riippuen. Voit tarkistaa tiedon urakkamaailman sivulta. Mutta aja vaan bensalla. Ja varmaan manuaalilla, koska se on parempi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotona on turha rakentaa mitään 11 kW latauksia. Ei mitään käytännön tarvetta ja vähempikin hoitaa täsmälleen saman homman. Akku on aina aamulla täynnä.

        No sulla onkin jokin huijaushytbdiri nimellisellä 1,5 ja todellisella 4,5 ( 200 %) kulutuksella.

        Täyssähköautoissa akun koko usein lähemmäs 60 kWh ja suurimmat 100 kWh. Näiden tankkaus säälittävällä shukolaturin 8 A virralla ja 1,7 kW teholla ottaa tyhjästä täyteen 1½ - reilu 2 vuorokautta. Ainoastaan hybridin noin 13 kWh akun saa varmasti täyteen yhdessä yössä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      69
      6806
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4420
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2833
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2100
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1663
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1457
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      305
      1135
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1134
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1101
    Aihe