Eikö kaikissa sähköautoissa ja ladattavissa ole autossa see oikea laturi joka lataa litium akun.
Eli sähkökaapeli laitetaan kiinni. Oli kotona suko tai voimavirta pistoke niin siinä on suoraan virta josta kaapeli autoon. Voimavirta pistokkeesta 32A saa kaikkea helposti ulos.
Noi 300-800 euron muovilaatikot joita on tullut kuin sieniä sateessa myyntiin "latausasemina" se ei mikään laturi ole
" Latausasema" turha laite väliin?
43
4376
Vastaukset
- Anonyymi
Pistorasiasta tulee vaihtovirtaa 230 voltin jännitteellä. Sähköauton akkuun pitää syöttää tasavirtaa yli 300 voltin jännitteellä. Kotilatauspiste tekee vaadittavan muunnoksen, jolloin auton ei tarvitse tehdä muuta kuin ohjata sähkö akkuun. Autoissakin on samanlainen laite kuin kotilatauspisteen sisällä, mutta se on yleensä melko pienitehoinen. Tehokkalla kotilatauspisteellä akun saa ladattua nopeammin kuin käyttämällä auton laturia.
- Anonyymi
Maksaa vaan kymmeniä tuhansia nuo DC-laturit, joten tuskin kukaan sellaista kotiinsa hankkii.
- Anonyymi
Kaikissa sähköautoissa on sisäinen muuntaja, joka muuttaa vaihtovirran tasavirraksi. Erillinen latausasema (tai latauskaapeli) tarvitaan, koska auton Type 2 liittimen kautta auto ja latausasema neuvottelevat minkälaisella virralla ladataan. Jos ei ole tarvetta mihinkään älykkääseen kuormanhallintaan, "latausasema" on vain halpa loota voimavirran ja auton välissä. Sukolatausjohdot ovat myös periaatteessa latausasemia, mutta niissä se on vain johdossa oleva mötikkä, joista voi mahdollisesti säätää latausvirran.
- Anonyymi
Ai että 1 vaiheisesta 16 A schukosta 8A virrat kaikkiin peleihin?
- Anonyymi
Taitaa olla aika yleinen vaihtoehto hidaslataukseen.
Joissakin kotilatauslaitteissa palikkaa vaihtamalla voidaan liittää joko yksivaiheshukoon tai 3 x 16 A voimavirtapistokkeeseen. - Anonyymi
Kyllä kyllä. Kun puhutaan latausnopeudesta, niin tulossa on 10 min pikalataus eli lataus 0,5 megawatin teholla.
Kun puhutaan hinnasta, niin tulossa on niitä alle 30 tonnin autoja.
Kun puhutaan toimintasäteestä, kaikilla on Tesla.
Kun puhtaan siitä, mistä löytyy latausasema, niin 8 A töpselilataus on OK. Saahan sillä tunnissa tankattua sähköt 7 km ajomatkaa eli pääsee hyvin kotiin saakka sen jälkeen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä kyllä. Kun puhutaan latausnopeudesta, niin tulossa on 10 min pikalataus eli lataus 0,5 megawatin teholla.
Kun puhutaan hinnasta, niin tulossa on niitä alle 30 tonnin autoja.
Kun puhutaan toimintasäteestä, kaikilla on Tesla.
Kun puhtaan siitä, mistä löytyy latausasema, niin 8 A töpselilataus on OK. Saahan sillä tunnissa tankattua sähköt 7 km ajomatkaa eli pääsee hyvin kotiin saakka sen jälkeen.Kun puhutaan tulevaisuudesta niin nykyinen tilanne ei paljon merkitse.
Nopeimmat pikalatausasemat pystyvät jo teoriassa 350 kW nopeuteen. Käytännössä tuo maksimi kestää vain vähän aikaa, mutta 200 kW keskilatausnopeuteen yltää jo pari autoa (Porsche Taycan ja Audi etron GT). Eli ollaan hiljalleen lähestymässä tuota. Ainakin Tesla Semin lataamiseen ollaan suunnittelemassa 1 megawatin latausta.
Ja hinnasta puhuttaessa, noita alle 30 tonnin uusia sähköautoja on jo Suomessa. Ne vain eivät kelpaa kaikille, koska ne eivät ole isoja autoja.
Ja muiden autojen toimintasäde on koko ajan kasvanut, osalla toimintasäde on jo Teslan luokkaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun puhutaan tulevaisuudesta niin nykyinen tilanne ei paljon merkitse.
Nopeimmat pikalatausasemat pystyvät jo teoriassa 350 kW nopeuteen. Käytännössä tuo maksimi kestää vain vähän aikaa, mutta 200 kW keskilatausnopeuteen yltää jo pari autoa (Porsche Taycan ja Audi etron GT). Eli ollaan hiljalleen lähestymässä tuota. Ainakin Tesla Semin lataamiseen ollaan suunnittelemassa 1 megawatin latausta.
Ja hinnasta puhuttaessa, noita alle 30 tonnin uusia sähköautoja on jo Suomessa. Ne vain eivät kelpaa kaikille, koska ne eivät ole isoja autoja.
Ja muiden autojen toimintasäde on koko ajan kasvanut, osalla toimintasäde on jo Teslan luokkaa.Lisään... Toki 1 MW latausta tuskin tulee henkilöautoihin, luultavimmin se tulee vain raskaaseen liikenteeseen, kun sähkörekat tulevat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun puhutaan tulevaisuudesta niin nykyinen tilanne ei paljon merkitse.
Nopeimmat pikalatausasemat pystyvät jo teoriassa 350 kW nopeuteen. Käytännössä tuo maksimi kestää vain vähän aikaa, mutta 200 kW keskilatausnopeuteen yltää jo pari autoa (Porsche Taycan ja Audi etron GT). Eli ollaan hiljalleen lähestymässä tuota. Ainakin Tesla Semin lataamiseen ollaan suunnittelemassa 1 megawatin latausta.
Ja hinnasta puhuttaessa, noita alle 30 tonnin uusia sähköautoja on jo Suomessa. Ne vain eivät kelpaa kaikille, koska ne eivät ole isoja autoja.
Ja muiden autojen toimintasäde on koko ajan kasvanut, osalla toimintasäde on jo Teslan luokkaa.Todellisia toteutuneita latausnopeuksia voi katsella vaikka Tesla-Björin youtubesta. Latausnopeuksien vertailuja löytyy useasta videosta, mutta tässä on mukana käppyrät, joista näkee konkreettisesti miten latausteho putoaa akun täyttyessä.
https://www.youtube.com/watch?v=e5jasmq1fYo
Käyristä näkee hyvin miten nopeasti latausnopeus tippuu milläkin autolla. Lisäksi latausteho on vasta osa totuudesta. Lisäksi pitää ottaa huomioon auton kulutus. Eli nopeasti lataava, mutta myös paljon kuluttava sähköauto saa lisää ajomatkaa hitaammin kuin vähän hitaammin lataava, mutta erittäin energiatehokas auto.
Esimerkiksi Porsche ja Audi lataavat kyllä suurella teholla, mutta häviävät silti Tesla Model 3:lle kun tarkastellaan paljonko ladatulla enerigalla saadaan ajomatkaa. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todellisia toteutuneita latausnopeuksia voi katsella vaikka Tesla-Björin youtubesta. Latausnopeuksien vertailuja löytyy useasta videosta, mutta tässä on mukana käppyrät, joista näkee konkreettisesti miten latausteho putoaa akun täyttyessä.
https://www.youtube.com/watch?v=e5jasmq1fYo
Käyristä näkee hyvin miten nopeasti latausnopeus tippuu milläkin autolla. Lisäksi latausteho on vasta osa totuudesta. Lisäksi pitää ottaa huomioon auton kulutus. Eli nopeasti lataava, mutta myös paljon kuluttava sähköauto saa lisää ajomatkaa hitaammin kuin vähän hitaammin lataava, mutta erittäin energiatehokas auto.
Esimerkiksi Porsche ja Audi lataavat kyllä suurella teholla, mutta häviävät silti Tesla Model 3:lle kun tarkastellaan paljonko ladatulla enerigalla saadaan ajomatkaa. Ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot.Jos totta puhutaan, tuo 200 kW keskiteho Porschella ja Audille tuli juuri Björnin kanavalta. Hän juuri äskettäin puhui kuinka Porschen ja Audin lataustehot ovat aivan järjettömän nopeita. Jopa nopeampia kuin Teslalla.
Ja nuo Porschen ja Audin mallit eivät ole mitään erityisen paljon kuluttavia, mutta niiden hankintahinnat ovat toki korkeita. Ne ovat jopa kalliimpia kuin Model S. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos totta puhutaan, tuo 200 kW keskiteho Porschella ja Audille tuli juuri Björnin kanavalta. Hän juuri äskettäin puhui kuinka Porschen ja Audin lataustehot ovat aivan järjettömän nopeita. Jopa nopeampia kuin Teslalla.
Ja nuo Porschen ja Audin mallit eivät ole mitään erityisen paljon kuluttavia, mutta niiden hankintahinnat ovat toki korkeita. Ne ovat jopa kalliimpia kuin Model S.Se on harkittu riski tiedetään että akku kuluu mutta auton ensimmäinen omistaja ei vielä kärsi siitä eikä tarvitse korjata takuuseen.
- Anonyymi
Nuo Type 1 ja 2 -liittimiin kytkettävät AC-latausasemat eivät ole varsinaisesti latureita, laturi on autossa. Latausasemassa (joka voi olla esim murikka johdossa) on sen verran älyä, että se osaa kertoa autolle, paljonko latausvirtaa on saatavilla ja auto puolestaan kertoo latausasemalle, paljonko maksimissaan voi ottaa vastaan ja näistä pienemmällä virralla sitten auto ryystää virtaa.
Vanhemmat autot yleensä ottavat AC-latausta vain yhdestä vaiheesta, vaikka latausasemasta löytyisi kolme eli 3-vaiheisesta 22 kW latausasemasta saakin vain 6,5 kW ja 11 kW:sesta 3,5 kW.- Anonyymi
Jotta kolmivaihepistorasiasta saisi otettua tehoa kaikista vaiheista, latausasemassa pitää olla muuntaja koska autoon menee aina yksivaiheista vaihto- tai tasasähköä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotta kolmivaihepistorasiasta saisi otettua tehoa kaikista vaiheista, latausasemassa pitää olla muuntaja koska autoon menee aina yksivaiheista vaihto- tai tasasähköä.
Plugareissa tosiaan yksivaihelaturit mutta sähköautoissa 2 tai 3-vaihelaturit.
Vain pikalatausasemat >50kWh on DC-latureita. Niiden liitin on erilainen kuin plugareissa oleva type2 (tai joissain vanhemmisa type1).
DC-latauskyvykkyyden liittimet on erilaisia. Type 1/2 ei tue sellaisenaan DC-latausta.
Tästä voi tiirailla millaiset liittimet on käytössä.
https://electriccarhome.co.uk/charging-points/charging-point-connector-types/ - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Plugareissa tosiaan yksivaihelaturit mutta sähköautoissa 2 tai 3-vaihelaturit.
Vain pikalatausasemat >50kWh on DC-latureita. Niiden liitin on erilainen kuin plugareissa oleva type2 (tai joissain vanhemmisa type1).
DC-latauskyvykkyyden liittimet on erilaisia. Type 1/2 ei tue sellaisenaan DC-latausta.
Tästä voi tiirailla millaiset liittimet on käytössä.
https://electriccarhome.co.uk/charging-points/charging-point-connector-types/Lisäys... CCS liitin yhdistää Type2 liittimeen DC-lataus liittimen.
https://electriccarhome.co.uk/wp-content/uploads/2019/06/ccs-socket.jpg - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jotta kolmivaihepistorasiasta saisi otettua tehoa kaikista vaiheista, latausasemassa pitää olla muuntaja koska autoon menee aina yksivaiheista vaihto- tai tasasähköä.
Ei siinä kotilatausasemassa ole muuntajaa se on pelkkä kontaktori vähäisellä kontrollilogiikalla varustettuna. Kotilatausasemassa on logiikka joka osaa kätellä auton kanssa ja auto käskee vetämään kontaktorin kiinni jolloin auto saa 3 vaiheista AC sähköa. Varsinainen laturi sijaitsee autossa.
- Anonyymi
Et nyt mitään schuko laturia hommaa vaan kunnon latausaseman autotalliin tai katokseen. Tää on hyvä kauppa https://latinkiin.fi/products/latinkiin-sahkoauton-latausasema-32a-11kw
- Anonyymi
Eli täyssähkärin hintaan pitää vielä lisätä ainakin tuo 629€, kun latausmahdollisuutta ei muuten ole. Ei kiitos. Ajan bensalla tulevaisuudessakin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli täyssähkärin hintaan pitää vielä lisätä ainakin tuo 629€, kun latausmahdollisuutta ei muuten ole. Ei kiitos. Ajan bensalla tulevaisuudessakin.
Ja käytät mieluummin muutaman tonnin lisää bensaan, koska et halua ostaa 629 € arvoista latausasemaa. Vau, miten järkevää matematiikkaa.
Vaikka ajat ainoastaan 10 000 km vuodessa, sinulla menee bensaan noin 1200 euroa vuodessa. Eli jo yhdessä vuodessa säästäisit tuon latausaseman hinnan eikä latausasemaa sentään vuosittain osteta. Eikä tarvitse edes kulkea pitkää matkaa.
Hyvä peruste olla ostamatta sähköautoa on auton hinta, mutta ei latauslaitteen hinta, jonka arvon saa takaisin alle vuodessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja käytät mieluummin muutaman tonnin lisää bensaan, koska et halua ostaa 629 € arvoista latausasemaa. Vau, miten järkevää matematiikkaa.
Vaikka ajat ainoastaan 10 000 km vuodessa, sinulla menee bensaan noin 1200 euroa vuodessa. Eli jo yhdessä vuodessa säästäisit tuon latausaseman hinnan eikä latausasemaa sentään vuosittain osteta. Eikä tarvitse edes kulkea pitkää matkaa.
Hyvä peruste olla ostamatta sähköautoa on auton hinta, mutta ei latauslaitteen hinta, jonka arvon saa takaisin alle vuodessa.Bensaan minulla menee tasan se, mitä itse haluan. Toiseksi, kenelle sinä säästät omia rahojasi? Varmaan lapsillesi, mutta mieti hetki sitä, että ovatko he sen ansainneet...
Minulla velkaa ei ole, ja torppa, ja auto ovat uusia. Kakaroillekin jää ihan liikaa, kun saavat kuitenkin tuon lakiosuuden. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Bensaan minulla menee tasan se, mitä itse haluan. Toiseksi, kenelle sinä säästät omia rahojasi? Varmaan lapsillesi, mutta mieti hetki sitä, että ovatko he sen ansainneet...
Minulla velkaa ei ole, ja torppa, ja auto ovat uusia. Kakaroillekin jää ihan liikaa, kun saavat kuitenkin tuon lakiosuuden.Ja miksi sitten perustelit sitä, että et osta sähköautoa sillä, että siihen täytyy ostaa latausasema? Eli höpinäsi on täysin ristiriitaista. Jos kerran rahalla ei ole väliä niin miksi sitten latausasema on ongelma?
Ja muuten, minulla ei ole lapsia eikä myöskään velkaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja miksi sitten perustelit sitä, että et osta sähköautoa sillä, että siihen täytyy ostaa latausasema? Eli höpinäsi on täysin ristiriitaista. Jos kerran rahalla ei ole väliä niin miksi sitten latausasema on ongelma?
Ja muuten, minulla ei ole lapsia eikä myöskään velkaa."Ja miksi sitten perustelit sitä, että et osta sähköautoa sillä, että siihen täytyy ostaa latausasema?"
Siksi, koska pärjään aivan hyvin nykyisellä autoni käyttövoimalla. Miksi siis edes harkitsisin jotain täyssähköhimmeliä latausasemineen, kun pärjään nykyiselläkin kalustollani erinomaisesti. You know?.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ja miksi sitten perustelit sitä, että et osta sähköautoa sillä, että siihen täytyy ostaa latausasema?"
Siksi, koska pärjään aivan hyvin nykyisellä autoni käyttövoimalla. Miksi siis edes harkitsisin jotain täyssähköhimmeliä latausasemineen, kun pärjään nykyiselläkin kalustollani erinomaisesti. You know?....Sittenhän koko latausasema on sinulle vain tekosyy, jolla ei ollut mitään tekemistä asian kanssa. Eli et vain halua sähköautoa, joten keksit vain jonkin syyn, jossa ei ole mitään järkeä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sittenhän koko latausasema on sinulle vain tekosyy, jolla ei ollut mitään tekemistä asian kanssa. Eli et vain halua sähköautoa, joten keksit vain jonkin syyn, jossa ei ole mitään järkeä.
Lisään... Toki ymmärrän, jos annetaan järkevä syy, mutta tässä tapauksessa tekosyy on järjetön. Ainoa todellinen syy on, että ei haluta sähköautoa. Ja se siitä.
- Anonyymi
Hieman epäilyttää että miten on saatu noin pieneen laatikkoon mahtumaan 22 kW:n muuntaja joka muuntaa kolmivaihesähkön yksivaiheiseksi joka kelpaa autolle. Asiaan puuttumatta, harvassa omakotitalossa on 3 x 32 A voimakosketin autopaikalla, muissa rakennuksissa ei todennäköisesti löydy. Yleensä omakotitalot on liitetty sähköverkkoon 3 x 25 A liittymällä maksujen rajoittamisen vuoksi, sähkölämmitettävässä talossa voi olla 3 x 35 A liittymä. Tuolla pienemmällä ei pysty lataamaan autoa täydellä teholla, pääsulakkeet palaa koska kiinteistössä on muutakin kuormaa. Myös tuolla suuremmallakin liittymällä palaa pääsulake (ainakin yksi) kun emäntä laittaa vedenkeittimen tai mikroaaltouunin päälle, puhumattakaan sähköliedellä kokkaamisesta. Sähkölämmitystä ja -kiuasta ei voi käyttää samaan aikaa auton täystehoisen latauksen kanssa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hieman epäilyttää että miten on saatu noin pieneen laatikkoon mahtumaan 22 kW:n muuntaja joka muuntaa kolmivaihesähkön yksivaiheiseksi joka kelpaa autolle. Asiaan puuttumatta, harvassa omakotitalossa on 3 x 32 A voimakosketin autopaikalla, muissa rakennuksissa ei todennäköisesti löydy. Yleensä omakotitalot on liitetty sähköverkkoon 3 x 25 A liittymällä maksujen rajoittamisen vuoksi, sähkölämmitettävässä talossa voi olla 3 x 35 A liittymä. Tuolla pienemmällä ei pysty lataamaan autoa täydellä teholla, pääsulakkeet palaa koska kiinteistössä on muutakin kuormaa. Myös tuolla suuremmallakin liittymällä palaa pääsulake (ainakin yksi) kun emäntä laittaa vedenkeittimen tai mikroaaltouunin päälle, puhumattakaan sähköliedellä kokkaamisesta. Sähkölämmitystä ja -kiuasta ei voi käyttää samaan aikaa auton täystehoisen latauksen kanssa.
22 kW on normaalissa kodissa liioittelua ja useimmat sähköautot ei edes ota vastaan virtaa tuollaisesta kuin maksimissaan 11 kW. 11 kW riittää lataamaan normaalin sähköauton täyteen helposti yön aikana. Luultavasti 11 kW laturi olisi lisäksi halvempi. Ja joillekin voi riittää jopa alle 11 kW, kuten 7,2 kW.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
22 kW on normaalissa kodissa liioittelua ja useimmat sähköautot ei edes ota vastaan virtaa tuollaisesta kuin maksimissaan 11 kW. 11 kW riittää lataamaan normaalin sähköauton täyteen helposti yön aikana. Luultavasti 11 kW laturi olisi lisäksi halvempi. Ja joillekin voi riittää jopa alle 11 kW, kuten 7,2 kW.
Kotona on turha rakentaa mitään 11 kW latauksia. Ei mitään käytännön tarvetta ja vähempikin hoitaa täsmälleen saman homman. Akku on aina aamulla täynnä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli täyssähkärin hintaan pitää vielä lisätä ainakin tuo 629€, kun latausmahdollisuutta ei muuten ole. Ei kiitos. Ajan bensalla tulevaisuudessakin.
Älä puhu mitä sattuu. Asennuskustannus on 100-200€ paikkakunnasta riippuen. Voit tarkistaa tiedon urakkamaailman sivulta. Mutta aja vaan bensalla. Ja varmaan manuaalilla, koska se on parempi?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kotona on turha rakentaa mitään 11 kW latauksia. Ei mitään käytännön tarvetta ja vähempikin hoitaa täsmälleen saman homman. Akku on aina aamulla täynnä.
No sulla onkin jokin huijaushytbdiri nimellisellä 1,5 ja todellisella 4,5 ( 200 %) kulutuksella.
Täyssähköautoissa akun koko usein lähemmäs 60 kWh ja suurimmat 100 kWh. Näiden tankkaus säälittävällä shukolaturin 8 A virralla ja 1,7 kW teholla ottaa tyhjästä täyteen 1½ - reilu 2 vuorokautta. Ainoastaan hybridin noin 13 kWh akun saa varmasti täyteen yhdessä yössä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli täyssähkärin hintaan pitää vielä lisätä ainakin tuo 629€, kun latausmahdollisuutta ei muuten ole. Ei kiitos. Ajan bensalla tulevaisuudessakin.
Oman autoni mukana tulei schuko laturi ja sillä pystyy lataamaan päivittäisten ajojen tarpeisiin. Pidemmillä matkoilla lataus tapahtuu suurteholatauksella. Ei ole mitään tarvetta kotilatausasemalle.
- Anonyymi
Kotilatauspisteet ovat todellakin vain hienomman näköisiä pistorasioita, joissa on sen verran älyä, että latauspiste osaa kommunikoida autolle siihen asetetut virtarajat (käytännössä vain kiinteästi asetettu amppeeriraja, ettei auto polta sulakkeita).
Ne oikeat pikalatauspisteet, joissa käytetään DC-latausta ovat sitten eri asia. Niiden idea on, että sähköauton latauksessa suurin energiahukka tulee nimenomaan AC-DC-muunnoksessa ja siihen tarvittavassa invertterissä. Kun sähköautoa ladataan verkkovirrasta (oli käytössä sitten 1 tai 3 vaihetta), niin AC-DC-muunnos tehdään auton omassa invertterissä ja tämä rajoittaa tyypillisesti lataustehon maksimissaan 11 kW teholle riippumatta siitä paljonko talon sähköjärjestelmässä olisi kapasiteettia.
Jos halutaan päästä sinne 100–300 kW pikatalaustehoille, joita uusimmat autot tukevat, niin AC-DC-muunnoksen pitää tapahtua siellä latauspisteen päässä ja auton tietokoneen tulee pystyä ohjaamaan sitä muunnosta etänä (käytännössä kahden ylimääräisen latauskaapelissa olevan johdon kautta). Tällöin latauspisteen invertteri kytketään tietokoneen ohjaamana suoraan akun napoihin kiinni ja lataustehoa saadaan niin paljon kuin johdot kestävät ja akku ei ylikuumene. Käytännössä sähköauto laittaa tässä vaiheessa akkujen nestejäähdytyksen täysille ja pyytää latauspisteen invertteriltä erilaista latausvirtaa sen mukaan paljonko akkujen lämpötila on. Li-ion-akut ovat erittäin nirsoja lämpötilasta ja paras latausteho onnistuu vain kun kennon lämpötilaa osuu välille 20–25 °C. Siksi joissakin sähköautoissa on akun lämmitysjärjestelmä talvikäyttöä varten, jossa osa akkukapasiteetista tuhlataan vain kennojen lämmittämistä varten ennen kuin aloitetaan pikalataus. - Anonyymi
Jos edes jotain tietää elekrtoniikan tuotantokuluista niin kyllä ymmärtää mistä se kotilatauslaitteen kustannus muodostuu.
1. suunnittelu
2. matriaalit
3. tuotantokulut
4. pakkauskulut
5. rahtikulut
6. myyntikulut
7. markkinointikulut
8. Voitto eli rahoittajille maksettava osinko/korko
9. verot ja tullit
Tuotankulut
1. työvoima
2. laitekulut
3. tilakulut
4. komponentit
Komponentit
1. pistoke noin 20-40e, on todella kallis
2. kaapeli (3-5m) noin 80e, 4+2 napainen öljyn kestävä erikoiskaapeli
3. kotelo noin 30-80e
4. vikavirtasuoja 5-70e
5. tehorele/kontaktori 10-30e
6. ohjauselektroniikka 30-100e
Tuosta sitten vaan ynnäilemään.- Anonyymi
Taitaa noiden komponenttien hinnat olla aikalailla pienemmät firmoille jotka ostavat niitä tuhansia ja tuhansia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa noiden komponenttien hinnat olla aikalailla pienemmät firmoille jotka ostavat niitä tuhansia ja tuhansia?
Voi yksinkertaisuus. Ottakaa asioista edes vähän selvää ennenkuin palstolla osoitatte täyden tietämättömyytenne. Sähköstä ei kovin paljon kannata selittää, kun esim. lehtiartikkeleissa "erikoistoimittaja" vetelee lataus TEHO 16A ja jännite ja virta sulassa sovussa. Pikalataus on tasavirtalatausta, AC on joko 1 vaihe tai 3 vaihe ja asemalla voi ladata kumpaa vain.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Taitaa noiden komponenttien hinnat olla aikalailla pienemmät firmoille jotka ostavat niitä tuhansia ja tuhansia?
Nuo on suurin piirtein hinnat mitä firmalle maksaa.
Toki jos ostaa halvinta kuraa niin sitten saa hinnoista pois. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi yksinkertaisuus. Ottakaa asioista edes vähän selvää ennenkuin palstolla osoitatte täyden tietämättömyytenne. Sähköstä ei kovin paljon kannata selittää, kun esim. lehtiartikkeleissa "erikoistoimittaja" vetelee lataus TEHO 16A ja jännite ja virta sulassa sovussa. Pikalataus on tasavirtalatausta, AC on joko 1 vaihe tai 3 vaihe ja asemalla voi ladata kumpaa vain.
3x16A=11kw. Vanhat aasialaiset Leaf, Hundai kona jne. 1x25A=6kw, mutta sellaisia päävarokkeita ei löydy moneltakaan. Olemassa esim. Walle 25A, joka on 2x16A 2 vaiheinen tekee 400V. muuntajalla 240Vx25A =6KW, riittää hyvin eikä vinouta kuormaa, tosin hiukan kallis. 22kw kotilatausasemat vaativat 25A:n C tyypin johdonsuojakatkaisijan (tulppasulakkeet noo siinä ja siinä), 11KW vaatii 3x16A katkaisijan, molemmat vielä A tyypin vikavirtakytkimen 30 mA (ellei laitteeseen ole sellaista laitettu). 22 kw laitteissa on virranrajoitus, koska esimerkissäni se on käytössä. Asennettu kesällä omakotitaloon, päävarokkeet 3x50A (asiakkaalla 2 sähköautoa Leaf 6 kW ja Ariya 22kw) 2kpl. 22 kw latausasemia siten että molemmat suojattu 25A katkaisijalla ja VVK:lla erikseen. Master-slave kytkennässä rajoitin laitteiston kokonaisvirraksi 25A= teho18KW. Erilaisilla latausvaihtoehdoilla toimi moitteettomasti Kokonaisvirta pysyi 25A:ssa 2:lla 3vaihelatauksella pudotti asemavirrat 12,5A=8,7kW. 1vaihe/3vaihelataus pudotti masterin 2/3:en ja antoi 1 vaiheiseen 6KW. En tutkinut miten se rajoitus toimii, dippikytkimillä 16-25A:n välillä voi vaihevirtoja rajoittaa, veikkaisin 1-2 tai 3vaihekytkentää ja erilaisia tähti/kolmiomuunnoksia. muuntajaa ei Wallen tapaan ole. Testiä tehtiin yksi lataussykli lämpö pysyi kohtuullisena, siis ei lämmennyt, autoon kytketyt latausliittimet lämpesivät 3 tunnin aikana (ulkolämpötila 15) 22 asteeseen. Toimii erinomaisesti. Toinen ulkona ja toinen autotallissa sisällä, koko paketille hintaa n 2800€. autojen yhteisarvo n. 640000€.
Ovat kyllä ajaneet pelkillä siirtomaksuilla ja 10 kW:n aurinkovoimalla viimeiset aurinkoiset viikot. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
3x16A=11kw. Vanhat aasialaiset Leaf, Hundai kona jne. 1x25A=6kw, mutta sellaisia päävarokkeita ei löydy moneltakaan. Olemassa esim. Walle 25A, joka on 2x16A 2 vaiheinen tekee 400V. muuntajalla 240Vx25A =6KW, riittää hyvin eikä vinouta kuormaa, tosin hiukan kallis. 22kw kotilatausasemat vaativat 25A:n C tyypin johdonsuojakatkaisijan (tulppasulakkeet noo siinä ja siinä), 11KW vaatii 3x16A katkaisijan, molemmat vielä A tyypin vikavirtakytkimen 30 mA (ellei laitteeseen ole sellaista laitettu). 22 kw laitteissa on virranrajoitus, koska esimerkissäni se on käytössä. Asennettu kesällä omakotitaloon, päävarokkeet 3x50A (asiakkaalla 2 sähköautoa Leaf 6 kW ja Ariya 22kw) 2kpl. 22 kw latausasemia siten että molemmat suojattu 25A katkaisijalla ja VVK:lla erikseen. Master-slave kytkennässä rajoitin laitteiston kokonaisvirraksi 25A= teho18KW. Erilaisilla latausvaihtoehdoilla toimi moitteettomasti Kokonaisvirta pysyi 25A:ssa 2:lla 3vaihelatauksella pudotti asemavirrat 12,5A=8,7kW. 1vaihe/3vaihelataus pudotti masterin 2/3:en ja antoi 1 vaiheiseen 6KW. En tutkinut miten se rajoitus toimii, dippikytkimillä 16-25A:n välillä voi vaihevirtoja rajoittaa, veikkaisin 1-2 tai 3vaihekytkentää ja erilaisia tähti/kolmiomuunnoksia. muuntajaa ei Wallen tapaan ole. Testiä tehtiin yksi lataussykli lämpö pysyi kohtuullisena, siis ei lämmennyt, autoon kytketyt latausliittimet lämpesivät 3 tunnin aikana (ulkolämpötila 15) 22 asteeseen. Toimii erinomaisesti. Toinen ulkona ja toinen autotallissa sisällä, koko paketille hintaa n 2800€. autojen yhteisarvo n. 640000€.
Ovat kyllä ajaneet pelkillä siirtomaksuilla ja 10 kW:n aurinkovoimalla viimeiset aurinkoiset viikot.Itse asiassa 22kW asemaan voi laittaa 32A sulakkeet ja 40A VVK:n silloin saadaan maksimitehot. tosin kaapelointi keskukselta pitää olla 10 neliö mm. huom.
- Anonyymi
Olis tarvittu vain pieniä töpseleitä luukun alle, eikä pömpeli kylää?🤔
- Anonyymi
Ilman sitä "muovilaatikkoa" ei auto ala lataamaan, vaikka olisi suora kaapeli välissä. Se laatikko kertoo auton laturille, minkälaista virtaa olisi tarjolla, ja vasta tuon "kättelyn" jälkeen auton laturi alkaa lataamaan akkua.
- Anonyymi
Juuri näin. Se muovilaatikko myös ohjaa auton latausvirtaa niin että auto ei yritä ottaa isompaa virtaa kuin latauskaapeli ja sähkön syöttö latausasemalle antaa myöten.
Se muovilaatikko lisäksi tarkkailee maavuotoja ym. tai sitten sitä varten pitää olla erillinen DC-vuodot havaitseva vikavirtasuoja mikä on hiukan arvokas.
Jos se muovilaatikko olisi ilmainen rakentaa niin kyllä niiden hinnatkin olisi paljon halvempia. Kilpailu sen takaisi.
- Anonyymi
Huomattava osa edellisistä kommentoijista on pihalla kuin lumiukko sähköauton lataukseen liittyvistä asioista.
AC-latauksessa sen laatikon tärkein tehtävä on toimia kytkimenä joka alkaa auton pyynnöstä syöttää virtaa latauskaapeliin. Autosta irti ollessaan kaapeli on jännitteetön.
Varsinainen AC-DC-muunnin on autossa, ei latauskaapelin boksissa.- Anonyymi
Auton AC/DC muunnin on 6, 11, tai 22 kw,. Sen tehon, päävarokkeiden ja ajoneuvojen määrän mukaan laitteet kannattaa mitoittaa. Esim 22 kw Ariya paikassa jossa 25A päävarokkeet pitää latailla 11 kw teholla. 11 kw autoihin ei enempää voi ladatakaan. Leafit jne. 1 vaiheiset voidaan ladata muuntja-asemalla 6 kw. Uudet 22 kw asiointilataukset ( kauppojen tms parkkipaikoilla) mahdollistavat 1 vaihelatauksen 6 kw teholla, 11 kw ja 22 kw tehoiset 3 vaihelataukset. Ne oikeat lataustehot valitaan auton EV settings valikosta,
- Anonyymi
Se varsinainen syy näihin latauslaitteisiin on se että tällainen latausarkkitehtuuri on sovittu ja muotoiltu standardiksi. Syyt sen taustalla on käyty jo moneen kertaa läpi ja voihan jokainen vielä vaikka kysyä chatgpt:tä kokoamaan koosteen asian taustalla olevista syistä linkkeineen.
Isoimmat asiat on juuri tuo turvallisuus ja paikallisen verkon tehon antokyky.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan653442Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan282990- 1212366
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281452- 121424
Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631346Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131098- 74989
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää39932Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13822