Verensokerimittaus tulossa älykelloihin

Anonyymi

25

5040

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Uskoisin että olisi järkevämpää ottaa selvää mitä diabeetikon tulee syödä eikä odottaa jotain kalliita retkaisuja siihen että voi jatkaa vanhoilla luuloilla.

      • Anonyymi

        Voi kestää vielä kauan ennen kuin EU hyväksyy sen eurooppalaisiin ranteisiin. Itse ostan heti, kun mahdollista. Vekun edellä suosittelema ketodieetti ei ole minulle realistinen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Voi kestää vielä kauan ennen kuin EU hyväksyy sen eurooppalaisiin ranteisiin. Itse ostan heti, kun mahdollista. Vekun edellä suosittelema ketodieetti ei ole minulle realistinen.

        Tuskin saa lupaa lääketieteellisenä laitteena mutta ei se estä sen myyntiä sporttikellona. Ts. Ei saa käyttää esimerkiksi insuliinin anosteluun.

        Vekun ketodieetti ei käytetä missään virallisessa diabeteksen hoidossa. Ruotsissa suositellaan maltillista karppausta diabeetikoiden laihduttamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kestää vielä kauan ennen kuin EU hyväksyy sen eurooppalaisiin ranteisiin. Itse ostan heti, kun mahdollista. Vekun edellä suosittelema ketodieetti ei ole minulle realistinen.

        "Vekun edellä suosittelema ketodieetti ei ole minulle realistinen."

        Ensinnäkin uskon että et ymmärrä ketodieetistä mitään ja toisekseen jos on enemmän rahaa kuin järkeä niin voihan sitä jatkaa hölmöilyään.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Tuskin saa lupaa lääketieteellisenä laitteena mutta ei se estä sen myyntiä sporttikellona. Ts. Ei saa käyttää esimerkiksi insuliinin anosteluun.

        Vekun ketodieetti ei käytetä missään virallisessa diabeteksen hoidossa. Ruotsissa suositellaan maltillista karppausta diabeetikoiden laihduttamiseen.

        No Samsung sai ilmeisesti vasta tänään luvan käyttää USA:ssa älykellossaan ECG:tä. Vielä ei ole lupaa EU:ssa.

        https://www.engadget.com/samsungs-galaxy-watch-3-ecg-tracking-comes-to-europe-and-the-uk-114516576.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Vekun edellä suosittelema ketodieetti ei ole minulle realistinen."

        Ensinnäkin uskon että et ymmärrä ketodieetistä mitään ja toisekseen jos on enemmän rahaa kuin järkeä niin voihan sitä jatkaa hölmöilyään.

        Kuten jo monesti on täällä sanottu tuo sinun Ketodieettisi on suorastaan hengenvaarallinen etenkin tyypin 1 diabeetikoille. Ketoaineiden kanssa ei pidä leikkiä. Ne happamoittaa elimistön ja lisäksi niiden kertyminen elimistöön voi aihutta ketoasidoosin, eli happomyrkytyksen, joka on hoitamattomanaain atappava.

        Sitäpaitsi väkisin painon pudottaminen liian rajusti esimerkiksi ketodieetin avulla ei ole kestävä tapa pudottaa painoa tai laskea verensokereita. Liian rajusti tehty painon pudotus ei ole kestävää ja paino tulee helposti takaisin.Lisäksi elimistö menee tuollaisessa helposti säästöliekille, jollon normaalisti pieni hiilarimäär nostaa helposti voimakkaasti sekä painoa, että verensokeria. Liian rajusti tuon tehdessä elimistö menee säästöliekille, jonka tarkoitus on säästää energiaa ja säilöä sitä varastoon mikä johtaa painon nousuun ja verensokerin nousuun.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuten jo monesti on täällä sanottu tuo sinun Ketodieettisi on suorastaan hengenvaarallinen etenkin tyypin 1 diabeetikoille. Ketoaineiden kanssa ei pidä leikkiä. Ne happamoittaa elimistön ja lisäksi niiden kertyminen elimistöön voi aihutta ketoasidoosin, eli happomyrkytyksen, joka on hoitamattomanaain atappava.

        Sitäpaitsi väkisin painon pudottaminen liian rajusti esimerkiksi ketodieetin avulla ei ole kestävä tapa pudottaa painoa tai laskea verensokereita. Liian rajusti tehty painon pudotus ei ole kestävää ja paino tulee helposti takaisin.Lisäksi elimistö menee tuollaisessa helposti säästöliekille, jollon normaalisti pieni hiilarimäär nostaa helposti voimakkaasti sekä painoa, että verensokeria. Liian rajusti tuon tehdessä elimistö menee säästöliekille, jonka tarkoitus on säästää energiaa ja säilöä sitä varastoon mikä johtaa painon nousuun ja verensokerin nousuun.

        Ketoasidoosi vaatii sen, että insuliinia ei erity. Ketoilu voi siis olla vaarallista ykkösille ja pitäisi tehdä lääkärin valvonnassa.

        Ei se ketoilu auta kakkosiakaan. Veku kin voisi lukea tämän 'Vähähiilihydraattinen (VHH) ruokavalio ja diabetes'. Laihdutuskuuri mikä laihdutuskuuri.


      • Anonyymi

        Mitä ihmeen tekemistä tuolla nyt on koko asian kanssa? Ensinnäkin diabeetikon pitää vähän väliä mitata verensokeriaan syö sitten mitä tahansa. Sinä siis ajattelet niin, että diabeetikot eivät saisi tehdä elämäänsä helpommaksi verensokeria mittaavan älykellon avulla tai ylipäätänsäkään verensokeria mittaavan tekniikan avulla? Et ilmeisesti sitten itse koskaan mittaa verensokeriasi, koska muuten kyllä tietäisit millainen riesa se on ja ymmärtäisit, että kaikki mittaamista helpottava tekniikka on vain hyväksi ihmisten elämänlaadulle. Lisäksi et ilmeisesti käsitä sitäkään, että mittaamista helpottava tekniikka auttaa pitämään verensokeritasapainoa parempana liuskamittarilla mittaamiseen verrattuna. Kun verensokerin mittaaminen on helppoa sitä tulee myös tehtyä enemmän ja se auttaa sekä ylläpitämään verensokeritasapainoa että ymmärtämään miten oma veensokeriarvo muuttuu eri tilanteissa.Liuskamittarilla mittaamista ei edes voi eikä halua tehdä yhtä usein kuin mitä tulee tehtyä esimerkiksi Libre -sensori käytettäessä. Ei kukaan mittaa yhtä usein liuskamittaria käytettäessä, koska sillon sormet on aivan hajalla.

        T. miksuh


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        Ketoasidoosi vaatii sen, että insuliinia ei erity. Ketoilu voi siis olla vaarallista ykkösille ja pitäisi tehdä lääkärin valvonnassa.

        Ei se ketoilu auta kakkosiakaan. Veku kin voisi lukea tämän 'Vähähiilihydraattinen (VHH) ruokavalio ja diabetes'. Laihdutuskuuri mikä laihdutuskuuri.

        Kirijootat l,ööperiä sillä mulla vaikuttaa hyvin isosti vähän hiilareita.

        Suyataapi hoitua aloittajan tapauksessa nvährntää hiilareita.


    • Kiitoksia tiedosta. Täytyy harkita kunhan tulevat markkinoille.

      • Anonyymi

        "Kiitoksia tiedosta. Täytyy harkita kunhan tulevat markkinoille."

        hoopovee

        Etkö vieläkään ole oppinut mitään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kiitoksia tiedosta. Täytyy harkita kunhan tulevat markkinoille."

        hoopovee

        Etkö vieläkään ole oppinut mitään?

        Olisi parempi keskittyä hoitamaan syytä eikä elkkiä oireita. kalliit mittari ei auta kun jatkat pelkkää luuloihin perustuvaa sekoilua.


    • Anonyymi

      Kun nuo verensokeria mittaamaan pystyvät älykellot tulee markkinoille itse ainakin olen erittäin kiinnostunut sellaisesta. Jo tämä nykyinen Libre 2 -sensori on helpottanut elämää paljon. Itseni kaltaisten tyypin 1 diabeetikkojen on pistettävä insuliinia ja mittailtava verensokeri vähän väliä, joten on suuri helpotus ettei sormia tarvitse olla kokoajan rei'ittämässä verensokerin mittaamisen takia.Lisäksi Libre-sensorin ansiosta verensokeritasapainoa saa pidettyä parempana kun mittauksia voi tehdä helposti ja niitä tulee myös tehtyä enemmän kuin liuskamittarin kanssa. Libre on ehdottomasti parantanut elämänlaatua.
      Mutta vaikka Libre onkin loistava apu diabeetikolle niin Librenkin kanssa pitää kiinnittää käteen sensori, jonka anturi menee ihon läpi. Ja sensoria pitää vaihtaa kahden viikon välein.


      Tuollainen älykellossa oleva optinen verensokerin mittaus olisi vielä Libreäkin suurempi parannus, jos se vaan toimii tosiaan. Tuon kanssa ei tarvittaisi edes sitä sensoria kiinni käteen. Eikä tarvitsi siis myöskään olla vaihtamassa sensoria parin viikon välein. Olisi kyllä aivan loistava.

      Tosin todennäkösesti tuo kuten Libre ei täysin korvaisi sormenpäästä liuskamittarilla verensokerin mittaamista. Kyllähän Librenkin kanssa pitää välillä mitata verensokeri liuskamittarilla, etenkin sillon kun verensokeriarvo muuttuu nopeasti tai putoaa oikein alas. Mutta jokatapauksessa lähes kaikki sormen pään rei'ittely ja liuskamittarilla mittaaminen jäisi pois sen älykellonkin kansa kuten on jäänyt Librenkin kanssa. Tosi vähän on enää tarvetta käyttää liuskamittaria.

      Omasta mielestäni on hyvä, että tekniikan kehitys tuo myös diabeetikoille apuvälineitä ja minusta jokaisen kannattaa myös hyödyntää tekniikan antamat mahdollisuudet elämän helpottamiseen ja diabeteksen hoitotasapainon parantamiseen. Olisihan se nyt hölmöä jättää tekniikan antamat mahdollisuudet hyödyntämättä.

      Itselläni on tyypin 1 diabeteksen lisäksi synnynnäinen näkövamma ja oon sokeutunut sen takia. Joten tässä on muutenkin saanut tottua elämään apuvälineiden kuten pistenäytön, ruudunlukuohjelman, valkoisen kepin jne kanssa, joten mulla ei ole mitään sitä vastaan, että tekniikkaa hyödynnetään diabeteksenkin hoidossa. Itse olen mielelläni kyborgi, jos se tekee elämästä helpompaa ja auttaa pitämään diabetesta kurissa ja välttämään diabeteksen aiheuttamia lisäsairauksia.

      T. miksuh

      • Anonyymi

        Kiinnostunut olen minä myös. Libre on ollut korvaamattoman iso apu ja jatkuva sensorointia on opettanut paljon verensokerin käyttäytymisestä eri muuttujien suhteen. Myös sen ravinnon. Vanhalla mittarilla olisin nyt varmaan ihan hukassa.


      • Anonyymi

        Mittaako Librekaan todella jakuvasti, eli analogisesti verensokeria, tai oikeammin kudosnesteen sokeripitoisuutta joka seuraa verensokerin määrää. Olen ymmärätnyt että mm. vanhat kaapeliliitännällä olevat sensorointimittarit ottaisiva näytteitä lyhyin välein, ei siis jatkuvasti. Noista näytteistä voidaan koota käyrä verensokerin muuttumisesta ajan funktiona.

        Nuo älykellojen mittaukset ilman ihonalaista mittausta perustunee joko veren värin intensiteettiin (esimerkisi kelloissa jo oleva hapettumismittaus) ja ehkä ihon pinnan elektrolyyttimittauksiin.


      • En kyllä usko että kellon mittaustarkkuus riittää korvaamaan sensorin. Täytyy kyllä tutustua asiaan.


      • Anonyymi
        hvp27 kirjoitti:

        En kyllä usko että kellon mittaustarkkuus riittää korvaamaan sensorin. Täytyy kyllä tutustua asiaan.

        Mutta kellossakin tulee olemaan sensori, optinen sellainen. Ja eivät liuskamittauksetkaan tarkkoja ole. Jos esim. tekee kaksi mittausta peräkkäin, tulokset voivat heittää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kellossakin tulee olemaan sensori, optinen sellainen. Ja eivät liuskamittauksetkaan tarkkoja ole. Jos esim. tekee kaksi mittausta peräkkäin, tulokset voivat heittää.

        Tarkoitin sensorilla näitä nykyisiä sensoreita. Yritin googlata noiden kellojen mittaustapaa mutta en löytänyt oikein mitään. Asia varmaan selviää muutamassa kuukaudessa.


    • Anonyymi

      Kyllä se oikea verensokeri mittari muut voittaa ja maksaa 10€ ja jos sokerissa jotain niin lääkäriltä taa ne testiliuskat ja neulat ilmaiseksi.Muuten maksaa Euron kappale.

      • Anonyymi

        Kyse ei nyt ole siitä mitä mikäkin mittaustapa maksaa. Tyypin 1 diabeetikko ainakin saa jokatapauksessa tarvitsemansa välineet ilmaiseksi oman paikkakunnan hoitotarvikejakelusta.

        Mutta siis kyllä esimerkiksi tämä nykyinen Libre -sensori on valtava parannus liuskamittariin verrattuna.

        Itseni kaltaiset tyypin 1 Diabeetikot etenkin joutuvat mittaamaan verensokeria moneen kertaan päivittäin. En nyt halua yleistää, mutta tiedän kyllä että osa tyypin 2 diabetikoista mittailee verensokeria vain harvakseltaan. Esimerkiksi yhdellä hyvällä pitkäaikaisella kaverillani puhkesi tyypin 2 diabetes ihan vähän aikaa sitten. Kun sitten tuli verensokerimittari puheeki niin hän ei ollut innostunut ottamaan mittaria ollenkaan. Vasta kun minä ja hänn äitinsä sanottiin, että kyllähän sunkin olisi hyvä tietää missä se verensokeri menee niin hän otti mittarin. En sitten osaa sanoa kuinka usein hän on mittaillut. Mutta siis jokatapauksessa näin tyypin 1 diabeetikkona tuollainen ei olisi mitenkään mahdollista vaan verensokeria pitää mittailla vähän väliä ja se laittaa sormenpäät koville.

        Lisäksi oletko koskaan yrittänyt mitata verensokeria silmät kiinni, niin että et näe mitä teet? Itselläni on synnynnäinen näkövamma ja olen sen takia sokeutunut, en tosin ole ainaollut sokea. Mulla on onneksi puhuva vernsokerimittari. Eli mulla on liuskamittari, joka puhuu ääneen mittaustulokset ja kaiken muunkin näytöllä olevan. Ilman tuollaista mittaria liuskamittarin käytöstä ei olisi tullut mitään. Jokatapauksessa sokeana liuskamittarin käyttö on sellasta, että välillä mittaaminen onnistuu ongelmitta, välillä siitä ei taas meinaa tulla mitään. Olen oppinut käyttämään liuskamittari niin hyvin, että mittaaminen on onnistunut yleensä suht hyvin siihen nähden, että en näe, mutta välillä se ei ei meinaa onnistua ei sitten millään. Monesti mittaaminen onnistuu yhdellä mittausliuskalla, mutta sitten taas toisella kertaa saattaakin mennä 10 liuskaa yhteen mittauskertaan. Sokeana et ensinnäkin pysty näkemään onko sormenpäässä riittävää veripisaraa. Sitä ei voi mennä kokeilemaan toisella sormella, koska sillon veripisara leviää eikä sitten mittaaminen varmasti onnistu. Ja sitten pitäs vielä saada se mittausliuska osumaan siihen veripisaraan ja vielä niin ettei se pisara leviä. Mä olen huomannut parhaaksi tavaksi sen, että ensin teen sormeen reiän, sitten etsin liuskan pään viereisellä sormella ja sitten vien rei'itetyn sormen liuskan päähän. Monesti tuo toimii, mutta toisilla kerroilla taas ei sitten millään.Aina välillä käy niin, että mulla menee jopa sen 10 liuskaa yhteen ainoan mittaukseen, ja purkissahan on vain 50 liuskaa. Sitten onkin kaikki sormet rei'itettynä, koska jokaista liuskaa kohti pitää tehdä aina uusi reikä. Olen monesti tuntenut, että koko käsi on veressä, veri valuu ja silti mittari hokee, että "Riittämätön verinäyte tai sähköstaattinen purkaus". Olen sanonutkin avustajalleni ja kaverilleni jne, että taas toi mittari on vampyyrituulella, litanko toi mittari oikeen haluu verta? Tuolla tavalal kun käy niin sillon varsinkin sormenpäät on kovilla eikäse rei'ittäminen nyt muutenkaan niin kivalta tunnu, että sitä viitsisi tehdä ihan huvin vuoksi. Lisäksi jos on koko käsi veressä niin sitten sitä verta on helposti vaatteillakin jne.

        Ei pidä unohtaa sitäkään, että kun on talvisin ulkona ja käsille tulee helposti kylmä niin pintaverenkierto vähenee ja sormista on vaikea tiristää riittävää verimäärää. Sitten kun sokeana ei näe onko siinä sitä pisaraa vai ei niin taas joutuu yritämään mittaamista moneen kertaan ja taas joutuu tekemään ties kuinka monta reikää ja taas on kaikki sormet rei'itettynä.

        Lisäksi liuskamittarin pistolaitteeseen pitää olla vaihtamassa lansettia. Jos sormissa on jotain makeaa syömisen jäljiltä tai johonkin koskemisen jäljiltä, niin se näkyy heti mittaustuloksessa. Ja liuskamittarin kanssa pitää aina kantaa mukana liuskapurkkia. Jos liuskat loppuu niin sitten ei mitatakaan ollenkaan.

        Se mikä liuskamittarissa toki on hyvää on se, ettäse mittaa verensokeria suoraan verestä, joten se on tarkempi kuin esimerkiksi Libre -sensori eikä mittaustuloksissa ole Libren viivettä, joka johtuu siitä että verensokerin muutokset näkyy kudosnesteessä hiukan viiveellä. Tuosta johtuen Libre, tai varmaankaan myös verensokeria mittaava älykello, ei poista kokonaan tarvetta liuskamittarilla mittaamiselle. Liuskamittarissa on hyvää myös se, että sen patteri kestää suht pitkään.
        Sillon kun verensokeri muuttuu nopeasti liuskamittarin käyttöä ei oikein voi korvata, etenkin jos verensokeri putoaa liian alas.

        Jokatapauksessavaikka liuskamittarilla toki on hyviäkin puolia ja vaikka itseltäni sokeana liuskamittarilla mittaaminen onkin onnistunut suht hyvin siihen nähden eten näe, niin siitä huolimatta liuskamittarin käyttö on kyllä sellainen riesa että mitä enemmän siitä pääsee eroon sitä parempi.

        Suomi24:n viestinpituusrajoituksen takia jatkuu seuraavassa viestissä....

        T. miksuh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse ei nyt ole siitä mitä mikäkin mittaustapa maksaa. Tyypin 1 diabeetikko ainakin saa jokatapauksessa tarvitsemansa välineet ilmaiseksi oman paikkakunnan hoitotarvikejakelusta.

        Mutta siis kyllä esimerkiksi tämä nykyinen Libre -sensori on valtava parannus liuskamittariin verrattuna.

        Itseni kaltaiset tyypin 1 Diabeetikot etenkin joutuvat mittaamaan verensokeria moneen kertaan päivittäin. En nyt halua yleistää, mutta tiedän kyllä että osa tyypin 2 diabetikoista mittailee verensokeria vain harvakseltaan. Esimerkiksi yhdellä hyvällä pitkäaikaisella kaverillani puhkesi tyypin 2 diabetes ihan vähän aikaa sitten. Kun sitten tuli verensokerimittari puheeki niin hän ei ollut innostunut ottamaan mittaria ollenkaan. Vasta kun minä ja hänn äitinsä sanottiin, että kyllähän sunkin olisi hyvä tietää missä se verensokeri menee niin hän otti mittarin. En sitten osaa sanoa kuinka usein hän on mittaillut. Mutta siis jokatapauksessa näin tyypin 1 diabeetikkona tuollainen ei olisi mitenkään mahdollista vaan verensokeria pitää mittailla vähän väliä ja se laittaa sormenpäät koville.

        Lisäksi oletko koskaan yrittänyt mitata verensokeria silmät kiinni, niin että et näe mitä teet? Itselläni on synnynnäinen näkövamma ja olen sen takia sokeutunut, en tosin ole ainaollut sokea. Mulla on onneksi puhuva vernsokerimittari. Eli mulla on liuskamittari, joka puhuu ääneen mittaustulokset ja kaiken muunkin näytöllä olevan. Ilman tuollaista mittaria liuskamittarin käytöstä ei olisi tullut mitään. Jokatapauksessa sokeana liuskamittarin käyttö on sellasta, että välillä mittaaminen onnistuu ongelmitta, välillä siitä ei taas meinaa tulla mitään. Olen oppinut käyttämään liuskamittari niin hyvin, että mittaaminen on onnistunut yleensä suht hyvin siihen nähden, että en näe, mutta välillä se ei ei meinaa onnistua ei sitten millään. Monesti mittaaminen onnistuu yhdellä mittausliuskalla, mutta sitten taas toisella kertaa saattaakin mennä 10 liuskaa yhteen mittauskertaan. Sokeana et ensinnäkin pysty näkemään onko sormenpäässä riittävää veripisaraa. Sitä ei voi mennä kokeilemaan toisella sormella, koska sillon veripisara leviää eikä sitten mittaaminen varmasti onnistu. Ja sitten pitäs vielä saada se mittausliuska osumaan siihen veripisaraan ja vielä niin ettei se pisara leviä. Mä olen huomannut parhaaksi tavaksi sen, että ensin teen sormeen reiän, sitten etsin liuskan pään viereisellä sormella ja sitten vien rei'itetyn sormen liuskan päähän. Monesti tuo toimii, mutta toisilla kerroilla taas ei sitten millään.Aina välillä käy niin, että mulla menee jopa sen 10 liuskaa yhteen ainoan mittaukseen, ja purkissahan on vain 50 liuskaa. Sitten onkin kaikki sormet rei'itettynä, koska jokaista liuskaa kohti pitää tehdä aina uusi reikä. Olen monesti tuntenut, että koko käsi on veressä, veri valuu ja silti mittari hokee, että "Riittämätön verinäyte tai sähköstaattinen purkaus". Olen sanonutkin avustajalleni ja kaverilleni jne, että taas toi mittari on vampyyrituulella, litanko toi mittari oikeen haluu verta? Tuolla tavalal kun käy niin sillon varsinkin sormenpäät on kovilla eikäse rei'ittäminen nyt muutenkaan niin kivalta tunnu, että sitä viitsisi tehdä ihan huvin vuoksi. Lisäksi jos on koko käsi veressä niin sitten sitä verta on helposti vaatteillakin jne.

        Ei pidä unohtaa sitäkään, että kun on talvisin ulkona ja käsille tulee helposti kylmä niin pintaverenkierto vähenee ja sormista on vaikea tiristää riittävää verimäärää. Sitten kun sokeana ei näe onko siinä sitä pisaraa vai ei niin taas joutuu yritämään mittaamista moneen kertaan ja taas joutuu tekemään ties kuinka monta reikää ja taas on kaikki sormet rei'itettynä.

        Lisäksi liuskamittarin pistolaitteeseen pitää olla vaihtamassa lansettia. Jos sormissa on jotain makeaa syömisen jäljiltä tai johonkin koskemisen jäljiltä, niin se näkyy heti mittaustuloksessa. Ja liuskamittarin kanssa pitää aina kantaa mukana liuskapurkkia. Jos liuskat loppuu niin sitten ei mitatakaan ollenkaan.

        Se mikä liuskamittarissa toki on hyvää on se, ettäse mittaa verensokeria suoraan verestä, joten se on tarkempi kuin esimerkiksi Libre -sensori eikä mittaustuloksissa ole Libren viivettä, joka johtuu siitä että verensokerin muutokset näkyy kudosnesteessä hiukan viiveellä. Tuosta johtuen Libre, tai varmaankaan myös verensokeria mittaava älykello, ei poista kokonaan tarvetta liuskamittarilla mittaamiselle. Liuskamittarissa on hyvää myös se, että sen patteri kestää suht pitkään.
        Sillon kun verensokeri muuttuu nopeasti liuskamittarin käyttöä ei oikein voi korvata, etenkin jos verensokeri putoaa liian alas.

        Jokatapauksessavaikka liuskamittarilla toki on hyviäkin puolia ja vaikka itseltäni sokeana liuskamittarilla mittaaminen onkin onnistunut suht hyvin siihen nähden eten näe, niin siitä huolimatta liuskamittarin käyttö on kyllä sellainen riesa että mitä enemmän siitä pääsee eroon sitä parempi.

        Suomi24:n viestinpituusrajoituksen takia jatkuu seuraavassa viestissä....

        T. miksuh

        Jatkoa edelliselle viestilleni...


        Yksi liuskamittarin puute on myös se, että se ei tietenkään mitenkään voi antaa realiaikaisia hälytyksiä liian alas tai liian ylös menevistä verensokereista. Esimerkiksi tämä Libre 2 -sensori taas osaa antaa nuo hälytykset. Libre 2 -sensori on monesti esimerkiksi herättänyt mut yöllä kun verensokeri on mennyt liian alas. . Liuskamittari ei myöskään mittaa verensokeri amuuten kuin vain sillon kun teet reiän sormenpäähän ja mittaat verensokerin. Libre -sensori ja esimerkiksi verensokeria mittaava älykello taas voi mitata verensokeria kokoajan, mikä mahdollistaa sen seuraamisen mitä verensokerille oikein tapahtuu millonkin. Liuskamittailla ei mitenkään voi saada yhtä hyvää kuvaa siitä mitä verensokerille oikeasti tapahtuu. Miten liikunta, ruoka, insuliini jne jne jne vaikuttaa verensokeriin.

        Libre-sensoria käytettäessä verensokerin mittaaminen ei vaadi muuta kuin lukulaitteen tai puhelimen vilauttamista sensorin luona. Verensokerin mittaaminen onnistuu jopa paksun talvitakin läpi. Itse en toki sokeana näe Libren lukulaitetta käyttää, se kun ei valitettavasti puhu mitään. Mutta älypuhelimella homma onnistuu. Taritsee vain vilauttaa puhelintasensorin luona. Libre -sensorin avulla mittaaminen on aivan valtavan paljon helpompaa. Libre 3:n kohdalla mittaaminen on vieläkin helpompaa, koska Libre 3 lähettää jatkuvasti verensokerimittaukset puhelimelle Bluetoothin kautta, eli sensorin skannaamista viemällä lukulaite tai puhelin sensorin luo ei enää tarvita. Ranteessa jatkuvasti oleva älykello olisi vielä Libreäkin helpompi tapa mitata verensokeri.

        Toki Libre -sensorillakin on huonot puolensa. Itseäni häiritsi aluksi ajatus siitä, etä itseeni on kokoanan kiinnitettynä mjokin mätikkä. Mutta todellisuudessa Libreä tuskin huomaa, käytännössä se on aivan huomaamaton suurimmanosan aikaa ja se ei häiritse nukkumistakaan. Enemmän itse aluksi kuitenkin mietin ulkonäköjuttua, siinä mielessä itsessä kiinni oleva nappi hiukan häiritsi. Mutta nykyään Libre on jo niin yleinen ettei se varsinaisesti herätä enää ihmetystä. Verensokeria mittaava älykello olisi tuossakin mielessä kivempi. Älykelloja on ihmisillä muutenkin nykyään yhä enemmän ja sen kanssa verensokerin mittaus olisi täysin huomaamaton. Älykellon myös voisi ottaa pois ranteesta tarvittaesa. Libre -sensoria ei voi irrottaa kädestä ja laittaa sitten takasin, vaan kerran irrotettua sensora ei saa enää takaisin paikalleen.

        Toinen Libre -sensorin huono puoli on se, että se ei itseasiassa tee mittauksia verestä vaan kudosnesteestä. Tuosta seuraa se, että Libre ei ole yhtä tarkka kuin liuskamittari ja lisäksi kudosnesteessä verensokerinmuutokset näkyy hiukan viiveellä. Eli Libre -sensori ei poista kokonaan tarvetta liuskamittarilla mittaamiselle. Etenkin kun verensokeri muuttuu nopeasti tai tippuu oikein alas niin liuskamittari on sillon korvaamaton. Samaten, jos joutuu korjailemaan verensokeria isoilla insuliinimäärllä niin sillon on parempi mitata liuskamittarilla. Voi olla, että ranteessa oleva verensokeria mittaava älykello ei sekään täysin poista tarvetta liuskamittarin käytöltä. Mutta jokatapauksessa sekä Libre, että aivan varmasti myös verensokeria mittaava älykello tekevät verensokerin mittaamisesta valtavasti liuskamittari helpompaa ja poistavat suurimman osa tarpeesta käyttää liuskamittaria. Ja tokihan liuskamittareissakin saattaa olla mittausvirhe mittaustarkkuudessa.
        Libre -sensorin yhtenä huonona puolenao on toki myös se, että Libren lukulaitteen ja puhelimen akkua pitää muistaa ladata. Sama pätee toki myös verensokeria mittaavaan älykelloon. Liuskamittarin patteri taas kestää helposti useita kuukausia. Mutta toisaalta ihmiset on muutenkin tottunut lataamaan puhelinten ja älykellojen jne akkuja, joten siinä mielessä tuo ei ole suuri ongelma. Toki tuossakin mielessä on hyvä piyää liuskamittarikin mukana kaiken varalta. Itselläni onkin jatkuvasti mukana liuskamittari vaikka mittaankin verensokerin enimmäkseen Libren avulla. Ihan yhtälailla tekisin vaikka mulla olisi verensokeria mittaava älykello.

        En siis voi mitenkään olla kansasi samaa mieltä siinä, että liuskamittari hakkaisi muut mittaustavat kuten Libre -sensorin tai verensokeria mittaavan älykellon. Liuskamittarilla on silläkin etunsa ja joissakin tilanteissa sitä ei oikein voi korvata. Mutta kyllä uuden tekniikan mahdollistava Libre -sensori ja tulossa olevat verensokerin mittaamiseen pystyvä älykello parantavat elämänlaatua ja, helpottavat verensokerin mittaamista ja uttavat verensokeritasapainon ylläpidossa aivan valtavasti ja siinä ne on paljon liuskamittariaparempia. Itse en enää Libre -sensorista luopuisi, paitsi ehkä sitten kun nuo verensokeria mittaavat älykellot tulee saatavilele ja jos niillä verensokerin mittaaminen tosiaan toimii.

        T. Mika


    • Anonyymi

      Niin ja yksi asia mikä jäi noissa mun kahdessa pitkässä viestissäni sanomatta on se, että Libre -sensori osaa myös kertoa mihin päin verensokeri on menossa. Eli Libre osaa kertoa onko verensokeri laskemassa, pysymässä tasaisena vai nousemassa. Libre osaa myös sanoa esimerkiksi laskeeko verensokeri nopeasti vai hitaasti. Todennäkösesti nuo tulossa olevat verensokeria mittaavat älykellot osaa myöskin kertoa tuon tiedon. Liuskamittari ei tietenkään tuota tietoa pysty kertomaan, koska mistä se ottaisi sen tiedon kun se mittaa verensokeria jatkuvasti. Liuskamittari ei mitenkään pysty sanomaan onko verensokeri laskussa vai nousussa, se pystyy vain kertomaan verensokerin arvon mittaushetkellä

      T. miksuh

      • Anonyymi

        Öh.. Tarkoitus oli tietenkin sanoa, että mistä liuskamittari edes ottaisi sen tiedon onko verensokeri laskussa vai nousussa, koska liuskamittari EIMITTAA VERENSOKERIA JATKUVASTI. Joten eihän liuskamittari voi mitenkään tietää onko verensokeri laskussa vai nousussa.

        T. miksuh


    • Anonyymi

      Ehdottoman hienoa olisi jos saisi sokerin mitattua älykelloon. Vielä kolsteroli ja muut tiedot. Sitten puuttuu vain rokote koko hommaan. Toiv sekin vielä tulee. Näin voisi itse seurata sokerin käyttäytymistä. Se motivoisi hoitamaan ruokapuolta, kun sen seuraukset näkyisi lähes reaaliajassa.

      • Kolesterolia ei tarvitse seurata jatkuvasti joten se on turha. Luotettava verenpaineen mittaus olisi sen sijaan mukava ominaisuus.

        Olisi kyllä mukava tietää mihin tuo verensokerin optinen mittaus perustuu.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      96
      1852
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1377
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1228
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      63
      1112
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      974
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      72
      959
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe