Te, joilla kohtu-ja/tai munasarjat poistettu miten selviätte vaihdevuosioireista jos olette ilman hormonikorvaushoitoa. Miten oireilette? Olisi kiva tietää miten ilman hhoitoa olette jaksaneet/kestäneet?
Itselleni ei sopinut hormonikorvaushoito (progynova) sen jälkeen en kokeilutkaan muita merkkejä.
Vaihdevuodet - ei hormonikorvaushoitoa
2
127
Vastaukset
- Anonyymi
Ei mitenkään. Sinniteltyäni max 2-3 tunnin yöunien, useiden kymmenien päivittäisten kuumien aaltojen, jatkuvan itkeskelyn, ahdistuksen ja oksentamisen kanssa kädet täristen kolmisen kuukautta terveellisen ruoan, vitamiinien ja päivittäisen 5 km kävelylenkkien avulla, hain lopulta hormonihoidon. Nyt olen täysin työkykyinen ja iloinen, nukun hyvin eikä mitään oireita ole. En pelkää rintasyöpää, sain lisää hyviä, onnellisia vuosia hormonikorvaushoidon avulla.
Rintasyövän saa ilman hormonikorvaushoitoa 26 naista 10.000:sta viiden vuoden seurantajaksolla ja 32 naista 10.000:sta hormonikorvaushoitoa käyttäneistä viiden vuoden aikana. Yhtä suuri tai suurempi riski tulee mm. runsaasta ylipainosta, alkoholin käytöstä, liikkumattomuudesta, tupakoinnista tai diabeteksesta - niistä jokaisesta yksinään.
Lieviä oireita voi koettaa vähentää kasvispainotteisella ruokavaliolla, kohtuullisella liikunnalla ja meditoinnilla. Luontaistuotteilla ei tutkimusten mukaan ole oireita vähentävää vaikutusta, placebo-vaikutusta voi tietysti vähän tulla (sekin arvokasta). Soija- ja puna-apila-tuotteet vaikuttavat rintasyöpäalttiin estrogeenireseptoreihin, joten niitäkään ei silloin suositella - kuten ei silloin hormonikorvaushoitoakaan.
Kuiviin limakalvoihin kaikki (myös rintasyöpäpotilaat) voivat ja on suositeltavaa käyttää estrogeenia sisältävää paikallishoitoa, Vagifem, Ovestin, Pausanol, Estring, jne. Ne eivät lisää syöpäriskiä, mutta vähentävät tulehduksia, virtsankarkailua ja laskeumia ja parantavat siten kokonaisterveyttä muutakin tulehdusalttiutta vähentämällä. Niitä käytetään koko loppuikä, kuivuus ja limakalvo-ongelmat eivät häviä tai vähene muiden vaihdevuosioireiden tavoin. Tila on krooninen. Paikallishoito saattaa korjata ainakin osittain myös haluttomuutta ja seksuaalista kykyä parantamalla vaihdevuosien surkastuttamat ulkoiset ja sisäiset sukuelimet. - Anonyymi
Itse aloin käyttää repadina emätinpuikkoja niissä ei ole hormooneja.Ne on auttaneet hyvin limakalvo-ongelmiin.Suosittelen!!..kookosrasvalla voi myös rasvata alapäänsä jos ei voi käyttää hormooneja.Olen myös itse käyttänyt soijavalmisteita ja vitamiineja ne ovat auttaneet kuumiin aaltoihin ja mielialanvaihteluihin sekä liikunta auttaa ja piristää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo769172Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per603353- 422748
- 272261
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto472230Miten voit manipuloida katsojalukuja?
Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj202208- 131937
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus151783- 681715
- 181649