Onko otsikon tilanne mahdollinen? Käräjäoikeudessa syyllinen ja hänen puolustusasianajaja saavat käännettyä tilanteen vähemmän vakavaksi, eikä syyllinen saa ns. ansionsa mukaan.
Jos uhri löytää pätevämmät todisteet tai todistajan tms., valittaa tuomiosta ja haluaakin viedä asian eteenpäin (hovioikeus?), niin miten siinä käy?
Syylliselle voi olla pahempi tulla tuomituksi hovioikeudessa. Hänhän maksaa kaikki kulut vai mitä?
Tapaus (liikenneonnettomuus) olisi periaatteessa ollut hyvin selvä käräjäoikeudessakin, mutta entä jos syyllinen jostain syystä väittää vaan vastaan ja selviää pienemmällä eli liikenteen vaarantaminen ja pienet sakot. Olisiko muutaman sadan euron säästöillä sakoissa ollut merkitystä? Tilanne oli huomattavasti vakavampi kuin pieni ylinopeus. Jo mopolla keulimisestakin kadulla on tuomittu vakavasta liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Saakohan liikennerikkomusta (monta rikottua liikennesääntöä ja vieläpä törmääminen) viedä hovioikeuteen?
Vai käsitelläänkö ne muutoin, onko vaihtoehtoja? Voiko uhri ja syyllinen esim. suostua kevyempään käsittelyyn, jossa syyllinen myöntää liikennerikkomuksensa ja selviää pienemmällä maksamisella?
Uhrille voi olla tärkeintä, että tapaus käsitellään oikein. Ei hovioikeuteen vienti ja rahan kyniminen.
Käräjillä syyllinen valehtelee, uhri vie uusin todistein hovioikeuteen?
Anonyymi
1
91
Vastaukset
- Anonyymi
Sekoilet sitä mopokolaria, missä kerroit, että teit kantelun vastapuolen asianajajasta.
Ei juttua viedä hovioikeuteen. Hovioikeus päättää ottaako se asian käsiteltäväksi, jos
joku on ollut käräjäoikeuden päätökseen tyytymätön ja on valittanut.
Mutta, hovioikeuteen saa rikosjutuissa tuoda uusia todisteita toisin kuin riitajutuissa.
Rikosjutuissa oikeus päättää kuka kulut maksaa, tai miten ne jakautuvat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1372415Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3461880- 401557
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii311383Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua281310Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941183- 541153
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327897Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles104850Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53752