Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus koskee aivan kaikkia - myös sinua

Anonyymi

Tieliikennelain 4 pykälässä lueteltu tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus koskee kaikkia tienkäyttäjiä, eli myös jalankulkijoita, eikä pelkästään ajoneuvoja.

"4 §
Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus

Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

Tuosta näkee, että jokaisen tienkäyttäjän on oltava hereillä, että mitä ne muut siinä ympärillä tekevät. Toki pitää huomioida ne ihmisryhmät, joilta muiden huomioiminen ei yhtä hyvin onnistu, kuten lapset, eri tavoin vammaiset ihmiset jne. Heitä on lain 29 § mukaan varottava erityisesti.

Laissa tarkoitetaan tienkäyttäjällä jokaista, joka on tiellä taikka kuljettaa sillä olevaa ajoneuvoa tai raitiovaunua. Tiellä taas tarkoitetaan maantietä, katua, yksityistä tietä, moottorikelkkailureittiä tai muuta yleiselle liikenteelle tarkoitettua taikka yleisesti liikenteeseen käytettyä aluetta.

34

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Totta mooses!

    • Anonyymi

      Useimmille autoilijoille tuon on yleisesti ottaen selvää mutta jalankulkijat eivät aina ymmärrä olevansa osa liikennettä ja että heilläkin on velvoitteita.

      • Anonyymi

        Jalankulkijoilla on kaikkein vähiten velvoitteita ja vastuita liikenteessä. Lisäksi tiettyjä tienkäyttäjiä on aina varottava erityisen paljon liikenteessä, kuten lapset, vanhukset ja eri tavoin vammaiset. Oikeutta liikkua vapaasti on muuten tieliikennelailla rajattu.

        "Rajaton liikkumisvapaus johtaisi siihen, että liikenteen heikoimpien tienkäyttäjien oikeudet eivät toteutuisi tyydyttävästi edistävällä tavalla. Tästä syystä on hyväksytty liikenteen heikoimpien ryhmiä kohtelu muista ryhmistä poikkeavalla tavalla sallimalla heille erityiskohtelua esimerkiksi huolellisuuden arvioinnissa, sekä asettamalla moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajille erityinen huolellisuusvelvollisuus tieliikenteen heikoimpia tienkäyttäjiä kohtaan." HE 180/2017.

        Jalankulkijoiden ja moottorikäyttöisten ajoneuvojen kuljettajien keskinäisien suhteiden välillä on melko selvät sävelet ja asia näkyy useasta tieliikennelain pykälästä.


    • Anonyymi

      Tuolla ei ole mitään vaikutusta olemassaoleviin väistämis- ja varovaisuussäännöksiin.

      Kuten mm. tämä

      "29 §

      Turvallisen tilan antaminen ja varovaisuusvelvollisuus

      Ajoneuvolla ajettaessa on annettava jalankulkijalle, pyöräilijälle ja tienkäyttäjän kuljettamalle eläimelle turvallinen tila tiellä.

      *Polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä.*

      Lähestyttäessä ajoneuvolla pysäytettyä koulukuljetus- tai päivähoitokuljetusautoa, linja-autoa, raitiovaunua taikka lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä, on noudatettava erityistä varovaisuutta."

      Etenkin pyöräilijöiltä turvallisen tilan antaminen jalankulkijalle näyttää usein ylivoimaiselta. Ylimielistä suhtautumista jalankulkijoihin
      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pyorailija-tormasi-hiprakassa-kavelijaan-aiheuttaen-vakavan-aivovamman-ei-pysty-syomaan-ilman-apua/6118582

      On hyvä, että suositus jalankulkijan käyttää yhdistetyn reunaa on poistunut ja pyöräilijöiden on hidastettava vauhtia ettei osumat pysäytä sitä kokonaan.

      • Anonyymi

        Ei 4 pykälä kumoa muita pykäliä. Muiden sääntöjen (pykälien) lisäksi pitää huomoida tuo pykälä. Se osoittaa sen, että yhtään katsomatta muita, ei saa kukaan liikkua, ei edes jalankulkijat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei 4 pykälä kumoa muita pykäliä. Muiden sääntöjen (pykälien) lisäksi pitää huomoida tuo pykälä. Se osoittaa sen, että yhtään katsomatta muita, ei saa kukaan liikkua, ei edes jalankulkijat.

        Mitä tarkoitat tuolla katsomisella? Mihin pyrit tällä koko jutulla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoitat tuolla katsomisella? Mihin pyrit tällä koko jutulla?

        Juuri sitä mitä siinä lukee. Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus. Kaikki jotka liikenteessä liikkuvat, on oltava hereillä mitä ympärillä tapahtuu.


      • Anonyymi

        >> "On hyvä, että suositus jalankulkijan käyttää yhdistetyn reunaa on poistunut ja pyöräilijöiden on hidastettava vauhtia ettei osumat pysäytä sitä kokonaan."

        Nykyisen tieliikennelain lakiesityksen mietinnöissä reunan käyttö ei ole poistunut, vaikka sitä ei itse tieliikennelaissa mainita. Alla ote lakiesityksestä.

        "Liikenne yhdistetyllä väylällä on oikeanpuoleista ja yleensä kaksisuuntaista. Jalankulkijan on kuljettava väylän reunassa niin, että pyöräilijät ja mopoilijat voivat ohittaa hänet vaaratta ja haitatta. Pyöräilijän ja mopoilijan on puolestaan kohdatessaan tai ohittaessaan jalankulkijan annettava tälle turvallinen tila. Pyöräilijää ja mopoilijaa velvoittaa tieliikennelain 3 §, jonka mukaan jokaisen tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Tämä merkitsee käytännössä, että jalankulkijoita lähestyttäessä nopeus on sovitettava lähelle jalkaisin liikkuvan nopeutta."

        HE 180/2017
        https://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2017/20170180

        Lakiesitystä on syytä myös tutkia välillä. Sieltä voi katsoa perusteluja eri pykälien ja koko lain suhteen.


    • Anonyymi

      Jotkut ennakoivat liikaakin. Autoilija pysähtyy suojatien eteen ja jää odottamaan kun kävelen vasta 10 metrin päässä suojatiestä. Tai voisiko sanoa ettei osaa ennakoida, koska en mitenkään ehtisi loikata auton eteen sieltä vaikka normaalinopeudella ajaisi suoatien yli. Sitten kiusaantuneena kiihdytän askeleita ja juoksen tien poikki. Heilautan kättä kiitokseksi vaikka tekisi mieli näyttä keskisormea.
      Itse ennakoin ainakin pitämällä turvaväliä. Liukkaalla katson sen entistä tärkeämmäksi. Muutenkin pällistelen sinne tänne.

      • Anonyymi

        Tätä samaa olen yli kymmenen vuotta ihmetellyt. Monilla autoilijoilla ei ole pelisilmää, arviointikykyä ja suhteellisuudentajua.
        On siinä osansa mediallakin, joka antaa välillä ylettömästi palstatilaa jalankulkijan "ongelmille".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä samaa olen yli kymmenen vuotta ihmetellyt. Monilla autoilijoilla ei ole pelisilmää, arviointikykyä ja suhteellisuudentajua.
        On siinä osansa mediallakin, joka antaa välillä ylettömästi palstatilaa jalankulkijan "ongelmille".

        Komppaan. Jään riittävän kauas tien reunastz. Jos olen yksin ja näitä hiipuvia autoja lähestyy, niin viittilöin, että antakaahan mennä.
        En näe itseäni niin tärkeänä, että pitäisi työntyä hitaasti limputtelemaan kaksikaistaisen jonon eteen.
        Beng


    • Anonyymi

      Ennakointipykälällä yritetään saada kaikki syyllisiksi tapaturmiin. Sattui sitten mitä tahansa, niin aina voidaan vedota tuohon pykälään. Jos ajaa päätiellä, ja näkee sivulta tulevan kovaa vauhtia auton päätietä kohden, niin pitäisi varmuuden vuoksi vähentää päätiellä kulkijan vauhtia. Eihän siitä mitään tule, jos ei voi luottaa muiden noudattavan lakeja.

      • Anonyymi

        Nimenomaan sitä tuo pykälä tarkoittaa, että jokaisen pitää olla "hereillä" liikenteessä ja mitä siellä tapahtuu.


      • Anonyymi

        Minä olen jo vanhan lain aikana tuollaisessa tilanteessa hiljentänyt, jos olen epäillyt jotain hämärää *mahdolliseksi*. Minusta se oli itsestäänselvää.
        Ei näköjään kaikille.

        Vanha 3. pykälä
        ".........sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olen jo vanhan lain aikana tuollaisessa tilanteessa hiljentänyt, jos olen epäillyt jotain hämärää *mahdolliseksi*. Minusta se oli itsestäänselvää.
        Ei näköjään kaikille.

        Vanha 3. pykälä
        ".........sekä muutenkin olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi"

        Se tuottaa vain ammattikuljettajille isoilla autoilla ongelman, koska henkilöautoilijat tulevat tutulla kylällä renkaat soikeana sinne päätielle, vaikka näkevät ison auton lähestyvän. He ajattelevat sitä päätietäkin kylätieksi, ja käyttäytyvät sen mukaisesti. Olen aikoinaan lukemattomia kertoja joutunut päätiellä hiljentämään vauhtia reilusti, koska joistakin tietyistä sivuteistä tulijat tulevat ikäänkuin automaattisesti katsomatta onko päätiellä tulijoita vaiko ei. Voi jopa paljon liikkuva arvata, mistä sivutieltä tullaan röyhkeästi eteen.


    • Anonyymi

      Aloittaja, mikä on aloituksesi tarkoitus?
      Pyöräilijänä vaadit jalankulkijalta ennakointia. Missä tilanteessa se on mielestäsi jalankulkijaa velvoittava? Kuvaile.

      • Anonyymi

        Ei aloituksessa eritellä mitenkään sitä, kuka liikkuu mitenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei aloituksessa eritellä mitenkään sitä, kuka liikkuu mitenkin.

        Sen erittelyn haluan tähän. Tunnistan aloittajan muilta palstoilta.

        Yhdistetty väylä, jossa jalankulkija ja pyöräilijä liikkuvat samaan suuntaan.
        Miten ja miksi jalankulkijan pitää aloittajan mielestä ennakoida suhteessa pyöräilijään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen erittelyn haluan tähän. Tunnistan aloittajan muilta palstoilta.

        Yhdistetty väylä, jossa jalankulkija ja pyöräilijä liikkuvat samaan suuntaan.
        Miten ja miksi jalankulkijan pitää aloittajan mielestä ennakoida suhteessa pyöräilijään?

        JOKAISEN tienkäyttäjän pitää ennakoida. Hyvin yksinkertaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sen erittelyn haluan tähän. Tunnistan aloittajan muilta palstoilta.

        Yhdistetty väylä, jossa jalankulkija ja pyöräilijä liikkuvat samaan suuntaan.
        Miten ja miksi jalankulkijan pitää aloittajan mielestä ennakoida suhteessa pyöräilijään?

        Sinä voit haluta mitä vaan. Erittelyjä ei tarvita 4 § osalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä voit haluta mitä vaan. Erittelyjä ei tarvita 4 § osalta.

        Ymmärsit siis itsekin, että jalankulkijan ennakointivelvollisuus on muiden kulkijoiden ja tuomioiden kannalta yhtä tyhjän kanssa.
        Tämä selvä.

        Olen kuitenkin reilulla päällä ja saat vielä tämän päivän aikaa miettiä asiaa. Jospa keksit mihin se vaikuttaa yhdistetyllä väylällä pyöräilijän suhteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärsit siis itsekin, että jalankulkijan ennakointivelvollisuus on muiden kulkijoiden ja tuomioiden kannalta yhtä tyhjän kanssa.
        Tämä selvä.

        Olen kuitenkin reilulla päällä ja saat vielä tämän päivän aikaa miettiä asiaa. Jospa keksit mihin se vaikuttaa yhdistetyllä väylällä pyöräilijän suhteen.

        Lukutaitoiset ja sellaiset jotka ymmärtävät lukemaansa, tietävät mihin pykälä velvoittaa.


    • Anonyymi

      Joo, ennakointi hyvä. Moottoritiellä näkee, kun joku ohittaa hitaamnan, niin mennessään ohittamansa eteen, ei jätä riittävästi bäliä. Ohitettu joutuu ehkä jarruttamaan ja perässä tulevalle ohittajalle ei jää tilaa, ja liikenne kokonaisuudessaan hidastuu.

      • Anonyymi

        Niin, mutta kummankin pitää ennakoida. Sen ohitettavankin on nykylain mukaan varottava, jos tuo ohittaja kuitenkin tulee liian lähelle eteen. Minun mielestäni tuo laki hylkää liikennesäännöt, jos niihin ei voi luottaa. Kun säännöt on laadittu, niin on tarkoitus että niitä jokainen noudattaa, eikä tarvitse odottaa toisten niitä rikkovan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, mutta kummankin pitää ennakoida. Sen ohitettavankin on nykylain mukaan varottava, jos tuo ohittaja kuitenkin tulee liian lähelle eteen. Minun mielestäni tuo laki hylkää liikennesäännöt, jos niihin ei voi luottaa. Kun säännöt on laadittu, niin on tarkoitus että niitä jokainen noudattaa, eikä tarvitse odottaa toisten niitä rikkovan.

        Ei se mitään hylkää tai kumoa. Kaikki liikennesäännöt ja lain pykälät ovat edelleen voimassa ja niitä tulee noudattaa kuten ennenkin.

        Ennakointivelvollisuus on sitä että ollaan valppaana liikenteessä. Ei voi ennakoida toisten tekemisisä, jos ei tiedä, mitä ne toiset tekevät.


    • Anonyymi

      Aloittajan tarkoituksena on pelottaa jalan kulkevia uhkaamalla ennakointivelvollisuuden siirtävän vastuuta pyöräilijältä jalankulkijalle.
      Vastuu pyöräilijän ja jalankulkijan tapaamisen turvallisuudesta on yksiselitteisesti edelleen pyöräilijällä kuten tähänkin asti. Säännöt eivät ole muuttuneet mihinkään.

      • Anonyymi

        Keskustelussa ei ole näyttöä tuollaisista väitteistä. Taitaa olla vain oman pääsi sisällä.


      • Anonyymi

        Kaikilla on se oma vastuu kun liikenteessä liikkuu. Toinen ei voi ottaa vastuuta toisen tekemisistä, mutta ennakointipykälä velvoittaa kuitenkin katsomaan, että mitä se toinen tekee.


      • Anonyymi

        Pyöräilijällä on jalankulkijan suhteen "väistämisvelvollisuus" ja ennakointivelvollisuus jalankulkijan liikkeisiin. Pyöräilijän on syytä pitää huolta näistä asioista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijällä on jalankulkijan suhteen "väistämisvelvollisuus" ja ennakointivelvollisuus jalankulkijan liikkeisiin. Pyöräilijän on syytä pitää huolta näistä asioista.

        Yhtälailla jalankulkijalla on ennakointivelvollisuus pyöräilijöitä kohtaan.

        Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että jokaisen liikenteessä liikkuvan on katsottava mitä sinä ympärillä tapahtuu ja ottaa se huomioon omassa tekemisessä.


    • Anonyymi

      Koskahan ensimmäinen tapaus nähdään raastuvassa. Autoilijan pitäisi ennakoida, eli siis ARVATA, että jalankulkija hyppää hänen autonsa alle.

      • Anonyymi

        Niin kaukaa tulee jalankulkija sivuuttaa ettei jalankulkija kävelyvauhdilla pääse "alle" vaan se edellyttää ryntäämistä. Noudatetaan lakia ja järjestetään turvallinen tila eli "väistetään".
        Se on ihan se ja sama kulkeeko jalankulkija tietä pitkin vai sen yli.


      • Anonyymi

        Sama koskee toisinkin päin. Autot on telonut jalankulkijoita suojateillä jo kauan.


    • Anonyymi

      Ennakointivelvollisuus perustuu havaintoihin. Arvailla ei tarvitse. Tienkäyttäjä on velvollinen havainnoimaan muita liikenteessä ja sen myötä sovittaa oma toiminta havaintojen mukaan.

      Lain laatijoiden mietteet ja perusteet liittyen 4 §, näkyvät alla (lakiesityksestä poimittu).

      4 §. Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus. Periaatetta ei ole aiemmin ilmaistu lainsäädännössä, mutta se on yleisesti tunnistettu oikeuskäytännössä. Pykälässä säädettäisiin tienkäyttäjän velvollisuudesta ennakoida toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi. Tienkäyttäjän tulisi sovittaa oma toimintansa sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi.

      Ennakointivelvollisuuden noudattaminen edellyttää tienkäyttäjältä toimintansa mukauttamista vallitsevien olosuhteiden mukaiseksi. Esimerkiksi tienkäyttäjällä on paremmat mahdollisuudet pyrkiä estämään liikenneonnettomuus kuljettamalla ajoneuvoaan olosuhteisiin nähden oikealla tilannenopeudella, vaikka toinen tienkäyttäjä ei noudattaisi liikennesääntöjä tai riittävää huolellisuutta.

      Jos tienkäyttäjällä on olosuhteisiin liittyvää erityistietämystä, esimerkiksi paikallistuntemusta tai ajoneuvonsa ominaisuuksiin liittyvää erityistietämystä, voidaan tienkäyttäjän velvollisuuksia arvioida nämä elementit huomioon ottaen. Erityistietämys voi velvoittaa tienkäyttäjää liikennetapahtumien ennakoimiseen keskimääräistä enemmän.

      Esimerkiksi liikuttaessa koulun lähistöllä, on ennustettavaa, että alueella liikkuu lapsia. Tienkäyttäjällä on velvollisuus käyttää kaikkea hänellä olevaa tietämystä liikenneonnettomuuden estämiseksi.

      Ennakointivelvollisuus ei sulje pois keskeisen tieliikenteen periaatteen, luottamusperiaatteen, merkitystä. Luottamusperiaatteen mukaan liikennesääntöjä noudattavalla tienkäyttäjällä on oikeus luotaa, että myös toinen tienkäyttäjä noudattaa liikennesääntöjä. Näin ei kuitenkaan ole, jos toisen tienkäyttäjän toiminnasta tai ominaisuuksista on selvästi havaittavissa, että toinen tienkäyttäjä ei tule noudattamaan liikennesääntöjä, tai että toisen tienkäyttäjän kyky liikennesääntöjen noudattamiseen on alentunut. Näissä tilanteissa luottamusperiaate edellyttää ennakointivelvollisuuden noudattamista.

      Luottamusperiaatetta ei ole tietoisesti sisällytetty lakiin, ennakointivelvollisuus on. Tieliikennelainsäädännön noudattaminen on liikennekäyttäytymisen perusta, eikä siitä tarvitse erikseen säätää. Tienkäyttäjä ei kuitenkaan voi täysin sokeasti luottaa siihen, että toinen tienkäyttäjä noudattaa kaikissa tilanteissa liikennesääntöjä.

      Kuten oikeuskirjallisuudessakin on todettu, tienkäyttäjän ennakointivelvollisuuden määrittelyllä on keskeinen merkitys sen kannalta, millaista toimintaa tienkäyttäjältä yksittäisessä liikennetilanteessa voidaan edellyttää. Siksi periaatteella on tärkeä merkitys tieliikenteessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe