Sonic the Hedgehogin tarina

Anonyymi

https://www.gamereactor.fi/artikkelit/82947/Sonic the Hedgehogin tarina/

Sonic the Hedgehogin tarina tiivistettynä.

Sonicin taru alkoi Osakasta Japanista. Vuosi oli 1988 ja Nintendo dominoi konsolipelialaa. Nintendon valta-asemaa ei vielä tuolloin tuntunut uhkaavan yksikään haastaja.

Yhtiön sisällä työntekijöiltä kertyi yli 200 ehdotusta uusista peleistä ja maskoteista. Finalistien joukossa oli muun muassa töröhampainen jänis, vyötiäinen, karjuva karhu sekä Theodore Rooseveltiltä näyttävä heppu pyjamassa.

Ylivoimaisesti iskevin finalisteista oli kuitenkin Naoto Ohshiman sininen siili. Hän kutsui luomustaan Mr. Needlemouseksi ja kuvaili hahmolla olevan asennetta ja kyky juosta todella nopeasti läpi kierteiden ja silmukoiden.

Mr. Needlemouse vaihtui Soniciksi ja ikoninen pelihahmo oli syntynyt.

Sonic sai myös terävät kulmahampaat sekä kurvikkaan ihmistyttöystävän nimeltään Madonna. Segan amerikkalainen haara Sega of America ei kuitenkaan ollut innoissaan uusista lisäyksistä.

Sega of American toimitusjohtaja Tom Kalinske, joka oli aikaisemmin johtanut Mattelia (yhtiö esimerkiksi Barbien ja Matchbox-autojen takana), päätti mennä niin pitkälle, että suunnitteli Sonicin uudestaan yksinkertaisempaan ja sarjakuvamaisempaan muotoon. Rokkitähteys, kulmahampaat ja tyttöystävä saivat lähteä ja tuloksena oli aika pitkälti se Sonic, jonka tunnemme tänä päivänä.

"Vihasin Sonicin uutta ulkoasua koko sydämestäni ja olin todella huolissani, kuinka kuluttajat ottaisivat hahmon vastaan. Jälkikäteen on kuitenkin tunnustettava, että voi olla juuri muutosten ansiota, että Sonicista tuli menestys", Yuji Naka tilitti.

Vauhdin takaamiseksi Sonic sai vielä "spin attack" -hyökkäyksen hyppyihinsä. Sen avulla siili kykeni käpertymään liikkeessä kerälle, kukistamaan vihollisia ja kulkemaan esteiden läpi.

Prototyyppivaiheessa peli kulkikin niin liukkaasti, että sitä jouduttiin hidastamaan. Yuji Naka on myöntänyt, että prototyyppiä hädin tuskin pystyi pelaamaan ennen kuin silmissä alkoi pyöriä ja matkasairaus iski.

Sininen siili pinkaisi markkinoille aggressiivisen markkinointikampanjan kera. Ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen Nintendon markkinaosuus kutistui, vaikkakin vain hieman.

Joulua edeltävinä kuukausina Mega Drive myi kaksi kertaa enemmän kuin Super Nintendo, ja kaikkiaan laitetta kaupattiin yli 15 miljoonaa kappaletta. Segan uhkarohkea strategia onnistui ja mahdoton oli tapahtunut: ensimmäistä kertaa sitten 1980-luvun alun pelialan romahduksen Nintendo menetti markkinajohtajuuden.

Sonic 2 tutustutti pelaajat uuteen apuriin, kaksihäntäiseen kettuun nimeltä Tails. Peli julkaistiin marraskuussa 1992, ja siitä syntyi jälleen niin myynti- kuin arvostelumenestys. Vielä nykyäänkin sitä pidetään pelinä, jossa Sonic Team sai kaikki palaset loksahtamaan samanaikaisesti kohdalleen.

Sonic oli joka puolella. Leluissa, TV-sarjassa, t-paidoissa, sarjakuvissa, lakanoissa, hampurilaisaterioissa, musiikkilevyissä, deodorantissa, suklaamuroissa ja jopa pastamakaronipakkauksessa. Sonic esiintyi myös esimerkiksi Simpsoneiden taustalla, Super Bowlin väliaikashow'ssa sekä New Yorkin kiitospäivän paraatissa suurimpana koskaan nähtynä pelihahmosta tehtynä ilmapallona.

Sonic ei ollut vain maailman nopein, vaan myös maailman kuuluisin siili. Kun 1990-luvun puolessa välissä markkinatutkimukset mittasivat Sonicin tunnettavuutta lasten parissa, löi hahmo jopa Disneyn ikisuosikki Mikki Hiiren. Sonicin kulta-aika ei näyttänyt laantumisen merkkejä. Seuraavat jatko-osat olivat jo niin valtavan eeppinen tapaus.

Sonic oli viiden vuoden ajan viilettänyt menestyksestä toiseen, joten mikä voisi mennä vikaan? Paljon, voi niin paljon, kuuluu vastaus tuohon onnen hylkäämään kysymykseen. Syitä Sonic-sarjan ongelmille tämän pisteen jälkeen on mietitty monen otteeseen, monesta näkökulmasta. Yleensä suurena syynä pidetään Segan ylimielisyyttä lypsää Mega-CD ja 32X laitteilla. Kun yhtiön seuraava konsoli Sega Saturn julkaistiin, ei uutta Sonic-peliä ollutkaan näköpiirissä. Saturnin myyntiluvut olivat shokeeraavan huonoja, eikä ihme: surkea ajoitus, korkea hinta ja Sonic X-tremen jymähtäminen kehityshelvettiin.

Paniikissa Sega kääntyi englantilaisen Traveller's Tales -studion puoleen, mutta tuloksena oli vain kaksi aliarvoista peliä, Sonic 3D ja Sonic R.

Dreamcastin kaatumisen jälkeen Sonic jäi vapaille markkinoille etsimään identiteettiään 3D-grafiikan jälkeisestä maailmasta. Etsintä ei ole nyt kymmenen vuotta myöhemminkään ohi. Viime vuosikymmen oli vaikea Sonicille. Ensimmäinen majapaikka Segan konsoleiden ulkopuolelta löytyi entiseltä verivihollisen Nintendon uudelta GameCubelta.

Sonic Riders, Sonic Rivals ja Shadow the Hedgehog saivat aikaan kuitenkin lähinnä vastenmielisiä reaktioita faneissa. Myyntiluvut olivat silti kohtalaisia, joten touhun annettiin jatkua laadullisen tason ollessa täydellisessä syöksykierteessä. Pelattavuus fragmentoitui entisestään, ja uudet ideat tuntuivat aina vain väkinäisemmiltä kikkailuilta.

jatkuu...

2

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      ... Vuonna 2006 julkaistu Sonic the Hedgehog oli karmea floppi, eikä sitä seurannut Sonic Unleashedkaan ollut paljoa parempi.

      Pohja oli saavutettu, mutta pohjamudissa löytyi Sonicille vielä tekemistä usean pelin edestä. Vuosikymmenen loppupuoliskolla Sonic vieraili Tuhannen ja yhden yön tarinoiden maailmassa Wiillä (Sonic and the Secret Rings), Kuningas Arthurin hovissa (Sonic and the Black Knight) ja muuttui kaiken kukkuraksi ihmissudeksi Sonic Unleashedissa.

      Monet argumentoivat, että Sonic elää vain ja ainoastaan alkuperäisen Mega Driven trilogian nostalgiassa. Toiset kuitenkin peräävät, että jotkin versioinnit kuten Sonic Advance ja Sonic Rush Gameboy Advancella ja Nintendo DS:llä - tai viime vuoden Sonic Colours Wiillä ovat onnistuneet oikeasti herättämään jotain pelisarjan hengestä.

    • Anonyymi

      Keitäs tänä vuonna 21 esiintyy Super Bowl väliajalla, mielenkiinnolla odottelen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      355
      3163
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      121
      1176
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1157
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      133
      943
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      737
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      717
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      679
    Aihe