Onko autosi viimeisen päälle automatisoitu?

Anonyymi

Voisi luulla että kerron kateudesta. Oma autoni on manuaalivaihteilla eikä ole muitakaan hienouksia. Kaikki toiminnot teen itse. Aika tuore on kyllä.
Naapurin rouva osti auton kaikilla herkuilla, Automaattivaihteet, kartallinen navigaattori, kaikesta mahdollisesta huomautteleva ääni, liikanopeudesta, tulevasta peltipoliisista, kaistanvaihdosta, valot vaihtuvat eri asentoihin itse, vaikka mistä, ei hän läheskään kaikkia nappuloita vielä osaa. Hän piti hankinnassa kriteerinä 75- vuotiaana, että auto tekee kaiken mahdollisen kun hän itse vanhenee. Että se on turvallisempi.
Onko se turvallisempi? Ajattelisin että eikö ole hyvä että joutuu itse ajattelemaan. Jos ei pysty itse seuraamaan nopeutta, vaihtamaan tarpeen tullen valoja tai osaa peilien avulla vaihtaa kaistaa, niin silloin ei kannata ajaakaan. Jos mahdollisimman paljon joku muu tekee puolesta, niin eikö siinä aivot tönkköönny. Kun äkkiä pitäisi itse ajatella, jos vaikka joku juoksee eteen, niin istuu kuin tatti, että kai tämä auto hoitaa tämänkin puolestani. Onkohan ajatukseni hakoteillä? Onko tuo valmius vanhoille avoille hyväksi?
Herkut ymmärrän nuorilla jupeilla, jotka revittelevät peltilehmänsä hienouksilla.

32

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Not.

      Tässä hiljakseen kattelemassa tuoreempaa kulkupeliä arjalaisen muskeliauton mahdollisesti siirtyessä museoautoksi. Ite mieltä, manuaalilodju, ei paljoa nykyaikaisuuksia, abs ja ilmastointi, ehkä vakkari. Hankalampi hommeli, uudet tahtoo olla jo melkoisia härpäkkeitä, käytetyissäkin tahtoo olla automaattivaihteita jne.

      Enenpi ehkä aattelen vikakohteiden lisääntyvää määrää, sekä huolto/korjaamokuluja, Sinälläänhän monet hilavitkuttimet on oikein hyvä, vaikkapa nyt peruutuskamera. Mutta noita kaistanvaihtajia tms karsastan, kyllä se on mä, joka ajaa, ei tietokone.

      Kehnonpikuntoiselle ihmiselle niistä voi olla suurtakin hyötyä, se varma. Mutta ei tekniikka korvaa ajoterveyttä, se muistettava. Mukavuustekijöinä ja ajamista keventävinä asioina net voi olla oikeinkin mukavia. Ja lompuukissa pitää olla hilloa huoltoja ja remontteja varten.

      Niinjuu, auton korkeudella merkitystä. Liki kaikilla alkaa jossain vaiheessa jalat meneen aladoopiksi, kovin matalaa lamboa tuskin kannattaa ostaa. Autoon kulkeminen, ajoasento, kaikenainen ergonomia tärkeitä, tärkeempiä, kuin monet hienouksista.

      Nojoo, mulla auto vähän vaiheessa, mutta jotenkin tolleen miettinyt. Niin, snadi nelivetomaasturi, sellanen mietinnässä, hyviä kaupunkiautoja ja pärjää pöndelläkin.

      =DW=

      • Anonyymi

        Tiguan, perusversio noin 32000€. Hyvät istuimet, huippuhyvät valot, peruutuutuskamera.
        Voi olla , että T-Rock riittää, kun ajoja enää 8000-10000/vuosi.

        Istuinten takia, huonoselkäisenä olen ollut vuosikaudet volkkarimiehiä.
        Tosin parhaat istuimet ikinä oli kotimaisessa Saabissa, jonka myös ostin uutena.
        Saab oli ajoltaan myös ihan huippu.
        Nyt ajan Passatilla, joka on hinnaltaan varsin edullinen.

        Merkitystä auton korkeudella, siinä olet oikeassa.


    • Anonyymi

      Teenkö autolla mitään, en kovinkaan jos vuodessa 500-600 kilsaa, näin menny useita vuosia.

      • Tuon kilometrinmäärän ajaminen taksilla tulee paljon halvemmaksikin. Eikä tarvitse huolehtia, antaa kuskin huolehtia!


    • Anonyymi

      2008 vuosimallia oleva rotisko alla. Pääsen paikasta A paikkaan B joka on se päätarkoitus. Se riittää minulle.

    • Anonyymi

      Aikoinaan entisellä miehelläni piti aina olla uusin hyvämerkkinen auto alla, vaikka mitään muuta ei sitten ollutkaan.

    • Anonyymi

      Tuota en kyllä ymmärrä, miksi ostaa enää manuaalivaihteista autoa kukaan?
      Ei mitään perusteltua oikeata syytä. Automaatti on helppo ja fiksu kaupunkiliikenteessä,,matkalla tienpäällä vakkarilla ajaessa ehdoton.

      Itse kans katsellu alustavasti toisenmerkkistä koska saanut jo tarpeekseni pikkukoneen hitaasta lämpiämisestä, ostan seuraavan ilman turboa ja isommalla moottorilla. Olkoon sitten vaikka vanhempikin.

      • Anonyymi

        Nylkyttäminen.

        Elikkäs lumikinoksessa heijaaminen. Onnistuu toki automaatillakin, mutta paljon kehnommin. Sanotaahan sitä, että jos itse haluaa rikkoa laatikkonsa, ostaa manuaalin. Pitäneekö paikkaansa, en tiedä, mutta manuaalilla pystyypi enenpi ite määräämään, miten se nyt ratas sitten pyörähtää. Kysehän on kytkimestä, manuaalissa se on kuskin hallittavissa, automaatissa eri juttu. Ihan tollanen luistattaminen, jota jossain kehnoissa keleissä ja -paikoissa joskus tarvii, sitä ei automaatilla voi tehdä.

        Onhan automaatti vaivaton ja kiva, kun ajelee hyvillä teillä hyvissä olosuhteissa. On muunkinlaisia teitä ja olosuhteita.

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nylkyttäminen.

        Elikkäs lumikinoksessa heijaaminen. Onnistuu toki automaatillakin, mutta paljon kehnommin. Sanotaahan sitä, että jos itse haluaa rikkoa laatikkonsa, ostaa manuaalin. Pitäneekö paikkaansa, en tiedä, mutta manuaalilla pystyypi enenpi ite määräämään, miten se nyt ratas sitten pyörähtää. Kysehän on kytkimestä, manuaalissa se on kuskin hallittavissa, automaatissa eri juttu. Ihan tollanen luistattaminen, jota jossain kehnoissa keleissä ja -paikoissa joskus tarvii, sitä ei automaatilla voi tehdä.

        Onhan automaatti vaivaton ja kiva, kun ajelee hyvillä teillä hyvissä olosuhteissa. On muunkinlaisia teitä ja olosuhteita.

        =DW=

        Nyt tuli täyttä asiaa, jälleen kerran. Myös se mitä sanoit auton korkeudesta, pitää paikkansa.
        Katumaasturiin pääsee helpommin sisään ja ennen kaikkea ulos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tuli täyttä asiaa, jälleen kerran. Myös se mitä sanoit auton korkeudesta, pitää paikkansa.
        Katumaasturiin pääsee helpommin sisään ja ennen kaikkea ulos.

        Jos on jotakuinkin terve, ei liian paksu tai kömpelö, niin mistä tahansa autosta pääse ulos ja sisään. Jos se on vaikeeta, kantsii tiedustella kuntojumppaa. 60 han tässä vasta ollaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on jotakuinkin terve, ei liian paksu tai kömpelö, niin mistä tahansa autosta pääse ulos ja sisään. Jos se on vaikeeta, kantsii tiedustella kuntojumppaa. 60 han tässä vasta ollaan.

        Näkyvyys.

        Korkeampaa näkee paremmin. Autot muuttuneet korkeemmiksi viimeaikoina. Citymaasturien suosio varmaankin osittain perustuu korkeuteen. Tokihan net on monikäyttöisiä ja niihin kukeminen hepompaa, mutta asiaa tuskin voi perustella maavaralla. Kaupunkioloissa tiet tasaisia, ei siellä maavarasta oikein hyötyä ole.

        Alkanut tympiin istua matalassa autossa, koska ympärilä korkeempia, joitten läpi ei tietenkään näe. Erityisesti parkkipaikat on hankalia, siks kai peruutuskamerat ja tutkat ympäri autoa on on niin yleisiä. Onhan peruutuskameraa muutenkin hyödyllinen, mutta kun parkista ilman kameraa koittaa lähteä, oikeastaan ei näe yhtään mitään muuta, kuin naapuriautojen kykipeltejä, ennenkuin saa työnnetyksi auton puoleksi pois ruudusta.

        Lumi ja loska tietenkin sotkee kameroitten linssit.

        Ei kamerat kalliita ole laittaa lisävarusteenakaan, vaatii vaan oman vaivansa. Jokatapauksessa korkeemmasta näkee aina paremmin, kuin matalasta, ei pelkästään tekniikalla tätä asiaa voi kiertää. Itellä ei kameraa ja kun auton hankkiminen edessä, mieluiten korkea, eikä kamerakaan mikään miinus lisäks ole.

        Muuten, sama korkeus se on kehnojalkaisella ja terveljalkaisellakin, harvempi tarkoituksella tekee elämästään hankalampaa, matalalta aina hankalampi nousta.

        =DW=


      • Anonyymi

        Manuaali on taloudellisempi kun sitä käyttää oikein. Automaatti vie enemmän polttoainetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on jotakuinkin terve, ei liian paksu tai kömpelö, niin mistä tahansa autosta pääse ulos ja sisään. Jos se on vaikeeta, kantsii tiedustella kuntojumppaa. 60 han tässä vasta ollaan.

        184 cm 91kg, käyn jumpalla ja sauvakävelyllä , ajan katumaasturilla.
        Ennen istuin lattialla, nyt en istu.


    • Anonyymi

      Aika jännä piirre vanhoilla hömpillä naiset mukaanlukien
      on auton höpötys kun muuta ei ole

      • Anonyymi

        Pitäisiköhän luetella mitä muuta on.
        Eilen törmäsin tähän asiaan parkkipaikalla ja mietin tuota turvallisuuteen tuudittautumista, olisiko minulle tarpeellinen ja turvallinen vai ei. Mietin että ei. Autooni laitatan sisä- ja ulkopistokkeen ja peruutuspiipparin. (Pakosta on sitten jotain turhakkeita, kuten ratin- ja penkin lämmitin, en tartte kun menen lämpimään autoon.) Ei tartte ajaa iglu-autolla ja koen peruutuksessa turvalliseksi, että tiedän miten lähelle voi peruuttaa. Kun vain pitää reagointi-silmät auton takapuskurissa puhtaana.
        Klo 13 alkaa team-kokous, klo 14.30 hiihto, jonka jälkeen järveen. Huomenna salille ja hammaslääkäriin. Auto-asiaa käsittelen, vertaistuen kuuleminen kiinnostaa, joten sekin on elämässä - kanssaihmiset. Että tällainen höpöttäjä-aloittaja. Oikein hyvää päivän jatkoa sullekin 02.02.2021 12:07.


    • Anonyymi

      Ei se vanha ihminen enää osaa käyttää niitä heijaustekniikoita muutenkaan, joten kyllä täysin automatisoitu on parempi. Kyllä niistä löytyy jo sekin ominaisuus, joka ei anna törmätä mihinkään, eli auto jarruttaa oma-aloitteisesti. Uudessa autossa ei muutamaan vuoteen yleensä tule vikoja, ja nekin korjataan takuuseen. Sitten taas vaihdetaan uuteen, kun on ajettu muutama vuosi, jolloin niitä vikoja alkaa esiintymään.

    • Onkai tuossa turhanpäiväisiä hienouksia, en ole kaikkia käyttänyt,kuten vakionopeussäädintä.
      Ei ole kovin suuria toiveita, yksi on, ettei auto jätä välille. (Edellinen jätti kerran ja yhteityö loppui siihen ). Auon on hyvä olla talvella lämmin, Nykisessä pitää olla vebasto pakksella päällä. Laseissa ei saa olla huurretta, nykyisessä on toivomista.
      Eikä ensimmäiseen kinokseen jää kiinni, no tuo ei jää, mutta lapiohommiksi meni, vaikka on raskas maasturi. Automaattilaatikkoja paljon voimaa ei ole siinä tilanteessa hyvä.

    • Anonyymi

      Minulla on vanha Nissan Sunny- vuodelta 1987 ja ajettu noin 280.000 km. Hyvin toimii minulle vähäisten ajojeni vuoksi ja mikä parasta, kun korjaamolla sanottiin, että sellaista vikaa ei tule, jota he eivät pysty korjaamaan, joten ajelen sillä edelleen.

    • Anonyymi

      Ostin ensimmäisen autoni 1964. Kolmen vuoden kuluttua se takavarikoitiin ja olin jalkamiehenä muutaman vuoden.
      Ensimmäinen tehdasuusi 1984.
      Seuraava käyttämätön 2002.
      Nykyinen uutena hankittu 2018.
      Manuaalinen loota. Olin tottunut, että kojelautaan syttyvä merkkivalo edellyyttää jotain toimintaa mutta ei.
      Piip! Joo luminen tie. No perkele näen sen itsekin!
      Piip! Ulkona pakkasta. No voi vee! Jos minua kiinnostaa niin näen sen mittarista.
      Omituinen merkkivalo. Rengaspaine hälyttää. Huoltsikalle. Paineissa ei mitään vikaa mutta tuntoelin pahoitti mielensä tärinäraidoista.
      Sitten ne helkutin tutkapiippaukset. Minusta äänisignaali on tosivaroitus mutta tässä härväkkeessä anturit vinkuvat peruuttaessani suureen autotalliin keskelle normikokoista ovea. En ole sokea.
      ABS ja automaatti-ilmastointi ovat vanhoja, hyviä toimintoja.
      Kojelaudassa turhia näyttöjä. Ei auton tarvitse kertoa minulle millä vaihteella ajan.
      Ym. Ym. Ym.
      Pelkästään häiritseviä tekijöitä.
      90-luvulla kokeilin automaattia. En innostunut mutta ymmärrän, että siihen on helppo tottua ja sen jälkeen automaatissa on syytä pysyäkin.

    • Minulla on vähän ajettu mutta melko iäkäs Pösö.
      En halua mitään hienouksia, kun olen lähes koko ikäni ajanut näillä "vanhanaikaisilla" niin olisi hankalaa oppia kovin paljon uutuuksia.
      Pösöllä on ajettu vähän yli 50 000, joten se kuljettaa minua vielä kauan kaupungin ja mökin väliä.
      En erityisemmin pidä autolla ajosta, mutta se on minulle tärkeä kun reissaan kahden asunnon väliä.
      En pelkää ajella isommissakaan kaupungeissa, mutta talvella vauhti hirvittää maantieajossa jos on huono keli.

    • En tarvitse mitään ylimääräisiä automaattisesti toimivia ihmejuttuja, koska olen sitä mieltä, että autoa ajaessa pitää osata käyttää omia aivoja.

    • Anonyymi

      Harvinaisen hyvä ja asiallinen aloitus; juttu on juuri noin. Kulkupeli pitäisi kohta vaihtaa, mutta mitään teknistä härpäkettä en tahdo - edelleenkään - vaan neljällä pyörällä kulkevan pelin, jolla pääsee liikkeelle. Ja jonka voi korjatauttaa siinä korjaamossa, joka osaa korjaukset ilman tietoteknisiä toosia. - Nm. Vain merkkiuskollinen

      • Anonyymi

        Automaattien suuntaan olemme Suomessa menossa, jossa erilaisia härpäkkeitä ja antureita haistelemassa.
        Nykyinen on muutamia vuosia vanha farkku manuaali, muuten ok mutta se "opas" keskellä mittaristoa , millä vaihteella ajettava ärsyttää välillä.
        Autolehdet puolestaan tulvii enemmissä määrin erilaista hybridiä ja sähkäriautoa, tavallinen polttomoottori enempi taka-alalle painettava.


    • Anonyymi

      Autoni on automaattivaihteistolla ja yhtä vanha kuin yksi lapsenlapsistani 16 vuotias.
      Joka vuosi tähän saakka olen käyttänyt sen vuosihuollossa. Nyt oli pari viikkoa pienoinen hätä ja pelko ett nyt taitaa olla suurikin vika kun rattia tärryytti ja tuntui että renkaatkin olisivat neliskanttiset.
      Ei ne huoltamossa suurempaa vikaa löytäneet, oli vain liian vähän ilmaa renkaissa. ( olen ajellut kitkarenkailla sitten vuoden 2019 talvirenkaisiin vaihdon jälkeen enkä ole välillä tarkistanut ilmanpaineita) On tuossa autossa jokin luiston esto varoittaja mutta eipä muita erikoisempia härpäkkeitä.
      Ajelen niin kauan kuin auto kestää enkä taida sitten ostaa uutta. Täällä kaupungissa pääsee kävellen joka paikkaan, pyörällä pikkasen kauemmas , linjurilla ympäri maakuntaa , junalla vaikka Köpiksen lentoasemalle, laivalla Tanskaan ja lentokoneella Tukholmaan tai etelän turistimatkoille, sitten kun ne turistilennot alkavat uudelleen. . Ellei sitten lentokenttä kerkeä mennä konkurssiin ennen pandemian loputtua.
      Hytinäx1

      • Anonyymi

        Mukautuva alustansäätö ja kaistanvaihtovaroitin. Uudessa , viimeisessä autossani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mukautuva alustansäätö ja kaistanvaihtovaroitin. Uudessa , viimeisessä autossani.

        Miksi siinä täytyy olla kaistanvaihtovaroitin? Ja miten se yleensä toimii,meneekö vilkku päälle automaattisesti?
        Hytinäx1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi siinä täytyy olla kaistanvaihtovaroitin? Ja miten se yleensä toimii,meneekö vilkku päälle automaattisesti?
        Hytinäx1

        Varoittaa sinua viereisellä kaistalla, auton takaviistossa, olevista autoista ja moottoripyöristä.

        Ns. "Kuolleen kulman varoitin"

        Sinäkin olet JOSKUS meinannut mennä toiselle kaistalle, siellä kovaa ajavan auton eteen.

        Jo siinä vaiheessa kun yrität laittaa vilkkua päälle, alkaa varoitusvalot palaa ja usein myös äänimerkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varoittaa sinua viereisellä kaistalla, auton takaviistossa, olevista autoista ja moottoripyöristä.

        Ns. "Kuolleen kulman varoitin"

        Sinäkin olet JOSKUS meinannut mennä toiselle kaistalle, siellä kovaa ajavan auton eteen.

        Jo siinä vaiheessa kun yrität laittaa vilkkua päälle, alkaa varoitusvalot palaa ja usein myös äänimerkki.

        Erittäin fiksu lisävaruste tuollainen, iän myötä se niska kuitenkin tuppaa jäykistymään..tiemmä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varoittaa sinua viereisellä kaistalla, auton takaviistossa, olevista autoista ja moottoripyöristä.

        Ns. "Kuolleen kulman varoitin"

        Sinäkin olet JOSKUS meinannut mennä toiselle kaistalle, siellä kovaa ajavan auton eteen.

        Jo siinä vaiheessa kun yrität laittaa vilkkua päälle, alkaa varoitusvalot palaa ja usein myös äänimerkki.

        No eipä olekkaan hassumpi varoitin. Vaikka kuinka seuraa liikennettä sivupeilistä ja taustapeilistä sen kymmenen sekunnin välein niin tahtoopa tosiaan joissakin tilanteissa siltikin ohittaja jäädä sinne "kuolleeseen kulmaan"
        Hytinäx1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varoittaa sinua viereisellä kaistalla, auton takaviistossa, olevista autoista ja moottoripyöristä.

        Ns. "Kuolleen kulman varoitin"

        Sinäkin olet JOSKUS meinannut mennä toiselle kaistalle, siellä kovaa ajavan auton eteen.

        Jo siinä vaiheessa kun yrität laittaa vilkkua päälle, alkaa varoitusvalot palaa ja usein myös äänimerkki.

        Tarkkana kaistanvaihdossa autoliiton video. Siinä näytetään muutama tilanne, sekä varoittimen toiminta.


    • Anonyymi

      Voe voe , ainut taitaa vanhassa V 70 :ssa olla automaattinen lämmönsäätö .-

    • Anonyymi

      ei ihan, kumipyörät ja sähkövalot riittää
      nj

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      246
      3913
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2131
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      92
      2039
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1401
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1311
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      306
      1241
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe