Kaksi nuorta kuoli rajussa ulosajossa!

Ylinopeudesta linnaan

Iltasanomat uutisoi kyseisestä onnettomuudesta keskiviikon numerossa.

Taas yksi kuolonkolari jonka aiheuttajana oli YLINOPEUS. Vai laitetaanko virallisiin tilastoihin syyksi kuljettajan kokemattomuus ettei vain YLINOPEUS näy syynä tilastoissa?

Olisihan se kauheaa jos YLINOPEUS todettaisiin syylliseksi sillä se tarkoittaisi sitä, että YLINOPEUTTA ajavia pitäisi alkaa valvoa ja sakottaa. No sitä pelkoa ei ole sillä ainahan syynä on joko kuljettajan kokemattomuus, alkoholi, keli tai ihan mikä tahansa paitsi YLINOPEUS.

67

5377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vika

      Ei voi olla kysymys ylinopeudesta koska alueella on neljänkympin nopeusrajoitus. Tiellä on myös hidastetöyssyjä, nyt tämmöinen töyssy on varmaan heittänyt auton poikittain päin puuta.
      Liikenneturvallisuus kuitenkin parani, koska viisi kollopäätä on nyt osa lopullisesti ja osa vähän aikaa pois liikenteestä....

      • sanottu

        Kaikki nuoret motörheadit (jotka hallitsevat autonsa kuin rallikuskit telkussa) voisivat täräyttää kunnolla puuhun. Siis puuhun, ei kanssa-autoilijoihin, jotka todella hallitsevat autonsa ajamallaan nopeudella.


      • lemmy killmister
        sanottu kirjoitti:

        Kaikki nuoret motörheadit (jotka hallitsevat autonsa kuin rallikuskit telkussa) voisivat täräyttää kunnolla puuhun. Siis puuhun, ei kanssa-autoilijoihin, jotka todella hallitsevat autonsa ajamallaan nopeudella.

        They may just crash you to the pavement!


      • Nimetön

        Syynä ei voi olla ylinopeus?
        Kävin itsekin paikalla ja katso: Asuinaluetta, kapeahko tie, tasamaata, pitkä kaarre oikeaan, loiva vasen mutka, sen päätteeksi töyssy. Töyssystä auton perä oli (jäljistä päätellen) lähtenyt lähtenyt tiestä irti oikealle ja heilahtanut tämän jälkeen vasemmalle. Renkaanjäljet päättyivät reilun viidenkymmenen metrin päässä tien oikealla puolella olevan koivun kylkeen.

        Tuloksena ison auton keula ja perä osoittavat melken samaan suuntaan.

        Jos aikoo saada auton tuohon kuntoon, pitää puuhun törmätä n.80 km/h vauhdilla. Eli kaarteeseen tulonopeus on ollut jossain satasen tienoilla.

        Ei niitä töyssyjä tai nopeusrajoituksia aina kiusan vuoksi laiteta. Ko paikassa on liittymiä, joissa on huonon näkyväisyyden vuoksi laitettu peili tien toiselle puolelle.

        Tapauksessa oli hyvää tuuria sikäli, ettei kukaan sivullinen joutunut kärsimään tästä kamikaze-suorituksesta.

        Jotkut tahot tiesivät kertoa, että kolariauto olisi ajanut poliisia karkuun. Tämä on huhupuhetta. Jyväskylän seudulla ei ole poliisista kaahareille vaaraa. Valittavat resurssipulaa. Juupa juu.
        Ovat luultavasti priorisoineet hommansa. Nämä kaaharit tuottavat valtiolle huonosti. Ovat nuoria, opiskelijoita, työttömiä tai huonosti palkattuja.
        Poliisi onkin keskittänyt voimansa sinne, mistä tuloja saadaan enemmän. Moottoritien alku Vaajakoskelta Jyväskylään on hyvä rysän paikka. Kun 80 km/h alue on sadan metrin päässä muuttumassa satasen alueeksi, painaa suurin osa autoilijoista ko. alamäessä reilummin kaasua.
        Juuri siinä paikassa, kaistojen välisellä pusikkoalueella, tähtäilee usein univormuun pukeutunut viransuorittaja autoilijoita laserillaan.
        Ja rahaa tulee valtion kassaan.
        Kaikki ovat tyytyväisiä.


      • poliisikaupunki
        Nimetön kirjoitti:

        Syynä ei voi olla ylinopeus?
        Kävin itsekin paikalla ja katso: Asuinaluetta, kapeahko tie, tasamaata, pitkä kaarre oikeaan, loiva vasen mutka, sen päätteeksi töyssy. Töyssystä auton perä oli (jäljistä päätellen) lähtenyt lähtenyt tiestä irti oikealle ja heilahtanut tämän jälkeen vasemmalle. Renkaanjäljet päättyivät reilun viidenkymmenen metrin päässä tien oikealla puolella olevan koivun kylkeen.

        Tuloksena ison auton keula ja perä osoittavat melken samaan suuntaan.

        Jos aikoo saada auton tuohon kuntoon, pitää puuhun törmätä n.80 km/h vauhdilla. Eli kaarteeseen tulonopeus on ollut jossain satasen tienoilla.

        Ei niitä töyssyjä tai nopeusrajoituksia aina kiusan vuoksi laiteta. Ko paikassa on liittymiä, joissa on huonon näkyväisyyden vuoksi laitettu peili tien toiselle puolelle.

        Tapauksessa oli hyvää tuuria sikäli, ettei kukaan sivullinen joutunut kärsimään tästä kamikaze-suorituksesta.

        Jotkut tahot tiesivät kertoa, että kolariauto olisi ajanut poliisia karkuun. Tämä on huhupuhetta. Jyväskylän seudulla ei ole poliisista kaahareille vaaraa. Valittavat resurssipulaa. Juupa juu.
        Ovat luultavasti priorisoineet hommansa. Nämä kaaharit tuottavat valtiolle huonosti. Ovat nuoria, opiskelijoita, työttömiä tai huonosti palkattuja.
        Poliisi onkin keskittänyt voimansa sinne, mistä tuloja saadaan enemmän. Moottoritien alku Vaajakoskelta Jyväskylään on hyvä rysän paikka. Kun 80 km/h alue on sadan metrin päässä muuttumassa satasen alueeksi, painaa suurin osa autoilijoista ko. alamäessä reilummin kaasua.
        Juuri siinä paikassa, kaistojen välisellä pusikkoalueella, tähtäilee usein univormuun pukeutunut viransuorittaja autoilijoita laserillaan.
        Ja rahaa tulee valtion kassaan.
        Kaikki ovat tyytyväisiä.

        Onhan siellä keljonkankaalla yksi kahjo poliisisetä, joka on lähtenyt bemarillaan mm. kotipihan ohiajaneen motoristin perään. Sitten vielä syytti tätä kaahauksesta! Uskomatonta menoa!!


      • sanottu
        lemmy killmister kirjoitti:

        They may just crash you to the pavement!

        Could be that your mom is changing your dipers any time now, so be patient!


      • Anonyymi
        lemmy killmister kirjoitti:

        They may just crash you to the pavement!

        Eivät haittaa nämä ylinopeutta ajavat. Ajelen itse kesäisin vähintään 350 km/h ja reilusti tästä yli. Liian lähellä ajavia ei käytännössä ole ollut.


    • ajotaitoinen

      Taas eteläsuomen ajotaidottomat liikkeellä!

    • ei_ylinopeutta

      Kyseessä ei ollut ylinopeus koska ohut puu ei katkennut. Auto lensi hyppyristä puuhun.

      • älykäs

        Mutta vauhtia oli silti liikaa, koska auto lensi sillä tavalla.
        Ei kuulkaa, ei se kannata selittää, vaan puhua asiat suoraan.
        Jos aina panemme kelin ja tien kunnon syyksi kaikki onnettomuudet, niin johan me annamme väärää signaalia autoilijoille, että on kysymyksessä asia, jolle ei mahda mitään.
        Kyllä vauhti on kaiken A ja O liikenteessä.
        Vauhti on syypää kaikkiin sattuneisiin turmiin.

        Jos tiessä on töyssy tai se on liukas, sehän edellyttää vain ajamista sellaisella nopeudella, että se auto pysyy tiellä.

        Tämä nopeus on sellainen asia, joka on maailman vaikein asia autoilijan sisäistää.


      • MinäTaas
        älykäs kirjoitti:

        Mutta vauhtia oli silti liikaa, koska auto lensi sillä tavalla.
        Ei kuulkaa, ei se kannata selittää, vaan puhua asiat suoraan.
        Jos aina panemme kelin ja tien kunnon syyksi kaikki onnettomuudet, niin johan me annamme väärää signaalia autoilijoille, että on kysymyksessä asia, jolle ei mahda mitään.
        Kyllä vauhti on kaiken A ja O liikenteessä.
        Vauhti on syypää kaikkiin sattuneisiin turmiin.

        Jos tiessä on töyssy tai se on liukas, sehän edellyttää vain ajamista sellaisella nopeudella, että se auto pysyy tiellä.

        Tämä nopeus on sellainen asia, joka on maailman vaikein asia autoilijan sisäistää.

        Jos tienpitäjä asettaa nopeusrajoituksen, mutta laittaa tielle vaarallisen esteen, jota ei voi ylittää sallitulla nopeudella, vika on yksinomaan tienpitäjässä. Ja jos rajoitus on 40 km/h, eikä sitä ole ylitetty, ei kysymyksesä voi olla ylinopeudesta johtuva onnettomuus!

        Tämä nopeus on sellainen asia, joka on maailman vaikein asia jäärän sisäistää.


      • liikennemurha
        MinäTaas kirjoitti:

        Jos tienpitäjä asettaa nopeusrajoituksen, mutta laittaa tielle vaarallisen esteen, jota ei voi ylittää sallitulla nopeudella, vika on yksinomaan tienpitäjässä. Ja jos rajoitus on 40 km/h, eikä sitä ole ylitetty, ei kysymyksesä voi olla ylinopeudesta johtuva onnettomuus!

        Tämä nopeus on sellainen asia, joka on maailman vaikein asia jäärän sisäistää.

        Aivan muutenhan lempäälässä junaradalle esteitä laittaneetkin on syyttömiä. Pitäishän veturikuskin sen verran ottaa tilannenopeus huomioon!


      • mersu
        MinäTaas kirjoitti:

        Jos tienpitäjä asettaa nopeusrajoituksen, mutta laittaa tielle vaarallisen esteen, jota ei voi ylittää sallitulla nopeudella, vika on yksinomaan tienpitäjässä. Ja jos rajoitus on 40 km/h, eikä sitä ole ylitetty, ei kysymyksesä voi olla ylinopeudesta johtuva onnettomuus!

        Tämä nopeus on sellainen asia, joka on maailman vaikein asia jäärän sisäistää.

        Sinä siis haluat sellaiset rajoitukset että nopeusrajoitus asetetaan hitaimman kohdan mukaan? Mikäs siinä .... mutta täällä yleensä on juuri peräänkuulutettu sitä kuljettajan omaata vastuuta mutta näyttää siltä että sitä ei kannetakaan!!!


      • marsu
        mersu kirjoitti:

        Sinä siis haluat sellaiset rajoitukset että nopeusrajoitus asetetaan hitaimman kohdan mukaan? Mikäs siinä .... mutta täällä yleensä on juuri peräänkuulutettu sitä kuljettajan omaata vastuuta mutta näyttää siltä että sitä ei kannetakaan!!!

        Hidasteet pitää pystyä ylittämään turvallisesti määrätyllä nopeusrajoituksella. Tosin en odottanutkaan että sinulla on tieliikkelain tuntemusta.


      • Ylinopeudesta linnaan
        MinäTaas kirjoitti:

        Jos tienpitäjä asettaa nopeusrajoituksen, mutta laittaa tielle vaarallisen esteen, jota ei voi ylittää sallitulla nopeudella, vika on yksinomaan tienpitäjässä. Ja jos rajoitus on 40 km/h, eikä sitä ole ylitetty, ei kysymyksesä voi olla ylinopeudesta johtuva onnettomuus!

        Tämä nopeus on sellainen asia, joka on maailman vaikein asia jäärän sisäistää.

        kymmenien metrien jarrutusjäljet. Kerro miten saat syntymään edes 10 metrin jarrutusjäljet ajaessasi 40km/h. Ja auton pitäisi sen jälkeen vielä töyssyyn osuessaan lentää päin puuta.

        Olen ajanut useinkin töyssyjen yli juuri sitä nopeutta joka on suurin sallittu ja ei autoni ole mihinkään siitä lentänyt tai hajonnut.

        Logiikkasi on nyt hukassa ja pahasti.


      • mersu
        marsu kirjoitti:

        Hidasteet pitää pystyä ylittämään turvallisesti määrätyllä nopeusrajoituksella. Tosin en odottanutkaan että sinulla on tieliikkelain tuntemusta.

        Rajoituksen pitää olla sellainen että hidasteen ehtii havaita sallitussa ajonopeudessa. Tämä voidaan tehdä esimerkiksi liikennemerkein.

        Ei tuolla missään ole 10km/h rajoituskylttejä hidasteiden kohdalla eikä toivottavasti tulekaan vaikka joku jurpo ajaisi hidasteeseen neljääkymppiä.


      • töyssyttäjä
        Ylinopeudesta linnaan kirjoitti:

        kymmenien metrien jarrutusjäljet. Kerro miten saat syntymään edes 10 metrin jarrutusjäljet ajaessasi 40km/h. Ja auton pitäisi sen jälkeen vielä töyssyyn osuessaan lentää päin puuta.

        Olen ajanut useinkin töyssyjen yli juuri sitä nopeutta joka on suurin sallittu ja ei autoni ole mihinkään siitä lentänyt tai hajonnut.

        Logiikkasi on nyt hukassa ja pahasti.

        Ei siellä ole kymmenien metrien jarrutusjälkiä. Toki sellainen piti keksiä "kaahaustarinaan", jotta se olisi uskottavampi.

        Samaa mieltä olen siitä että töyssyn voi ylittää parhaiten kovalla nopeudella jolloin auto ei turhaan heijaa vaan iskunvaimennus toimii optimaalisesti.


      • haikala
        marsu kirjoitti:

        Hidasteet pitää pystyä ylittämään turvallisesti määrätyllä nopeusrajoituksella. Tosin en odottanutkaan että sinulla on tieliikkelain tuntemusta.

        niitä töyssyjä kutsuttaisiin HIDASTEtöyssyiksi jos niiden yli olisi tarkoitus ajaa samalla nopeudella kuin tiellä muuten ajetaan??! Siis miksi näitä HIDASTEtöyssyjä viitsittäisiin maksaa ja laitattaa jos niillä ei olisi mitään merkitystä?! HAHAHAHAHAHA! Ja on kyllä muutenkin näissä mielipiteissä aika monenlaista... "Ei se ajanut ylinopeutta koska se puu ei katkennut". VOI HYVÄ PÄSSIN PERSESILIMÄ! No, kyllä varmaan liikkuva poliisi kuulee työssään vieläkin parempia selityksiä.


      • ei sure kolloja

        Se puu muuten on Ø 300 mm ja suomalaista koivua paska-aivot kollit saa yrittää vielä uudestaankin jos kavereita riittää kyytiin...


    • kukkahattu

      Iltasanomat uutisoi kyseisestä onnettomuudesta keskiviikon numerossa.

      Taas yksi kuolonkolari jonka aiheuttajana oli HIDASTETÖYSSY. Vai laitetaanko virallisiin tilastoihin syyksi kuljettajan ylinopeus ettei vain HIDASTETÖYSSY näy syynä tilastoissa?

      Olisihan se kauheaa jos HIDASTETÖYSSY todettaisiin syylliseksi sillä se tarkoittaisi sitä, että HIDASTETÖYSSYT pitäisi poistaa. No sitä pelkoa ei ole sillä ainahan syynä on joko kuljettajan kokemattomuus, alkoholi, keli tai ihan mikä tahansa paitsi HIDASTETÖYSSY.

      • älykäs

        Kä, kä, kä, kää.. vai hidastetöyssy syypää autoilijan turmaan.
        Antakaa mun kaikki kestää.
        Mitähän sitä vielä selityksiä kuuleekaan ?

        Hidastetöyssy on sitä varten, että sen yli ajetaan semmoinen 5 km/H. nopeudella.

        Joka paahtaa töyssyn yli täysillä, en ihmettele ollenkaan, vaikka auto lentäis korttelin verran.

        Onko nyt autoilijoiden äly mennyt niin alas, ettei tuommoista asiaa tajuta.
        Minäkait tajuan sen paremmin kuin hyvin, vaikka en ole tämän viisaammaksi tullut.
        Miten oli tähänkin töyssyyn ajajalla pallo näin kovasti hukassa ?
        Syyttäkööt itseään. Onhan parempi, että on joku koheltaja vähemmän.
        Pääasia on, ettei syyttömille käynyt kuinkaan


      • älykkäämpi
        älykäs kirjoitti:

        Kä, kä, kä, kää.. vai hidastetöyssy syypää autoilijan turmaan.
        Antakaa mun kaikki kestää.
        Mitähän sitä vielä selityksiä kuuleekaan ?

        Hidastetöyssy on sitä varten, että sen yli ajetaan semmoinen 5 km/H. nopeudella.

        Joka paahtaa töyssyn yli täysillä, en ihmettele ollenkaan, vaikka auto lentäis korttelin verran.

        Onko nyt autoilijoiden äly mennyt niin alas, ettei tuommoista asiaa tajuta.
        Minäkait tajuan sen paremmin kuin hyvin, vaikka en ole tämän viisaammaksi tullut.
        Miten oli tähänkin töyssyyn ajajalla pallo näin kovasti hukassa ?
        Syyttäkööt itseään. Onhan parempi, että on joku koheltaja vähemmän.
        Pääasia on, ettei syyttömille käynyt kuinkaan

        Alueella oli 40km/h rajoitus, miksi pitäisi ajaa 5km/h? Hieman ennnen töyssyä rajoitus oli 60km/h.


      • älykäs
        älykkäämpi kirjoitti:

        Alueella oli 40km/h rajoitus, miksi pitäisi ajaa 5km/h? Hieman ennnen töyssyä rajoitus oli 60km/h.

        Sama se niille rajoituksille. Ajo pitää sopeuttaa kelin, tilanteen yms. seikkojen vuoksi sellaiseksi, että se oma ajo ei vaarannu millään tavalla.
        Olen 100 %.n varma, että kun ajaa keliin ja olosuhteisiin nähden oikeaa nopeutta, ajo on turvallista ja auto ei mene katon kautta ympäri, niinkuin aina uutisoidaan.

        Seuraavassa lehtiuutinen:

        AINAKIN KAKSI KUOLI ULOSAJAOSSA JYVÄSKYLÄSSÄ

        Ainakin kahden ihmisen pelätään kuolleen liikenneonnettomuudessa Jyväskylässä tiistai-iltana. Saarijärventietä kohti Jyväskylän keskustaa ajanut auto suistui tieltä suoraan päin puuta hiemen ennen kello kuutta.
        Autossa oli viisi matkustajaa, joista kaksi sai ilmeisesti heti surmansa. Silminnäkijöiden mukaan kuljettaja oli ajanut huomattavaa ylinopeutta. Auto romuttui. (STT)

        Mitä taas kerran opimme tästä ?
        Vauhti on aina syypää kaikkiin onnettomuuksiin.
        Minä olen täällä muutaman viikon ajan jankuttanut, että pitää ajaa hiljempaa, siis olosuhteisiin nähden ja keliin.

        Kun on liukasta, niin pitää hälytyskellot soida päässä, että nyt pitää nopeutta pudottaa.

        Eikö nämäkään tomppelit olleet ikinä vierailleet näillä liikennesivuilla ja lukeneet viisauksia täältä.
        Eivät varmaankaan. Sensijaan he pelaavat illat pitkät vauhti ja kaahaus pelejä, jotka jäävät heidän aivoihinsa itämään.
        Päästyään tien päälle, he matkivat tietokonepelien vauhtia tajuamatta, että elävä elämä on aivan eri asia kuin tietokoneruutu.


      • sick_o
        älykäs kirjoitti:

        Sama se niille rajoituksille. Ajo pitää sopeuttaa kelin, tilanteen yms. seikkojen vuoksi sellaiseksi, että se oma ajo ei vaarannu millään tavalla.
        Olen 100 %.n varma, että kun ajaa keliin ja olosuhteisiin nähden oikeaa nopeutta, ajo on turvallista ja auto ei mene katon kautta ympäri, niinkuin aina uutisoidaan.

        Seuraavassa lehtiuutinen:

        AINAKIN KAKSI KUOLI ULOSAJAOSSA JYVÄSKYLÄSSÄ

        Ainakin kahden ihmisen pelätään kuolleen liikenneonnettomuudessa Jyväskylässä tiistai-iltana. Saarijärventietä kohti Jyväskylän keskustaa ajanut auto suistui tieltä suoraan päin puuta hiemen ennen kello kuutta.
        Autossa oli viisi matkustajaa, joista kaksi sai ilmeisesti heti surmansa. Silminnäkijöiden mukaan kuljettaja oli ajanut huomattavaa ylinopeutta. Auto romuttui. (STT)

        Mitä taas kerran opimme tästä ?
        Vauhti on aina syypää kaikkiin onnettomuuksiin.
        Minä olen täällä muutaman viikon ajan jankuttanut, että pitää ajaa hiljempaa, siis olosuhteisiin nähden ja keliin.

        Kun on liukasta, niin pitää hälytyskellot soida päässä, että nyt pitää nopeutta pudottaa.

        Eikö nämäkään tomppelit olleet ikinä vierailleet näillä liikennesivuilla ja lukeneet viisauksia täältä.
        Eivät varmaankaan. Sensijaan he pelaavat illat pitkät vauhti ja kaahaus pelejä, jotka jäävät heidän aivoihinsa itämään.
        Päästyään tien päälle, he matkivat tietokonepelien vauhtia tajuamatta, että elävä elämä on aivan eri asia kuin tietokoneruutu.

        Ai nyt tietokonepelit on syynä? Mistä teitä oikeen sikiää.


      • Ylinopeudesta linnaan

        oletpas sinä vitsikäs. Olet varmasti ylpeä kirjoituksestasi sillä onhan se parasta mihin pystyt. On varmasti hienoa olla noin fiksu ihminen? Toisaalta olosi on varmasti usein aika yksinäinen sillä noin fiksun ihmisen on varmasti vaikea löytää vertaistaan seuraa.


      • matkalasse
        sick_o kirjoitti:

        Ai nyt tietokonepelit on syynä? Mistä teitä oikeen sikiää.

        Tietokonepelissä juurikin huomaa miten haurasta tielläpysyminen on.


      • matkalasse
        sick_o kirjoitti:

        Ai nyt tietokonepelit on syynä? Mistä teitä oikeen sikiää.

        Tietokonepelissä huomaa miten haurasta tielläpysyminen on. Nämä eivät ole tietokonetta nähneetkään. Pillunkiiltosilmissä kaahaavat.


      • ;-)
        älykkäämpi kirjoitti:

        Alueella oli 40km/h rajoitus, miksi pitäisi ajaa 5km/h? Hieman ennnen töyssyä rajoitus oli 60km/h.

        Niin, miksi ajaa hiljempaa töyssyn yli kuin suurin sallittu nopeus.

        Onneksi tyhmyys ei ole tarttuvaa, periytyvää se valitettavasti kuitenkin on.


    • MinäTaas

      Jos kyseiset nuoret olisivat ylittäneet nopeusrajoituksen vaikkapa viidellä kilometrillä tunnissa sallittuun nähden ja tästä olisi syntynyt kolari, syynä olisi ollut ylinopeus. Näinhän ei ole, eikä ylinopeus selitä yhtään onnettomuutta. Jokainen onnettomuus on useiden osatekijöiden summa ja nopeusrajoituksen ylittäminen harvoin on suurin tai edes ratkaiseva tekijä onnettomuuden synnyssä. Muutoinhan onnettomuuuksia ei voisi tapahtua rajoitusten mukaan ajettaessa. Niitä kuitenkin tapahtuu eniten juuri kohtuullisilla nopeuksilla vähän rajoituksia pienemmillä nopeuksilla. Perehtykää tilastoihin!

      Tässä tapauksessa nuoret tappoi järjetön kaahaaminen, joka syntyy tuonikäisten poikalasten elimistössä käyvän hormonimyllerryksen seurauksesna. Hormonitoimintaa ei voi muuttaa muuttamatta samalla koko ihmislajia. Hormonihumalaista eivät mitkään säännöt sido. Mikään valvonta tai valistus ei auta. Vaikka heiltä otettaisiin kortti pois ja takavarikoitaisiin ajoneuvo valtiolle, niin jostain kuitenkin "lainataan" menopeli seuraavaksi viikonlopuksi ja ajetaan taas kaiken kohtuuden ylittävällä tavalla. Se on nuoren miehen luonnossa. Syyttäkää niitä nuorten naisten sukupolvia, jotka jo vuosituhansia ovat kelpuuttaneet kumppaneikseen mieluiten miehiä, jotka ottavat turhiakin riskejä. Siten on perimä muovautunut riskejä suosivaksi.

      Aivan turhaa on syyllistää kohtuullisia nopeuksia, myös ylinopeuksia, käyttäviä kunnollisia veronmaksajia. Pienet ylinopeudet eivät vaikuta onnettomuuksiin juuri lainkaan, minkä ovat todistaneet lukuisat tutkimukset. Ylinopeuksista vouhkataan vain, koska niin valtio pystyy perustelemaan tehokkaan lisäveron keräämisen. Nopeusvalvontahan on helppoa ja vaivatonta esimerkiksi ajotapavalvontaan verrattuna.

      Ja vielä: Kyllä nuoret tosiaan ajoivat ylinopeutta, mutta heidän käyttämänsä nopeus ei ollut missään suhteessa niihin pieniin nopeuden ylityksiin, joista Suomessa kunnollista veronmaksajaa rangaistaan kovemmin kuin pahoinpitelystä. Ylinopeuden käsite on omiaan hämärtämään liikenteen kokonaiskuvaa ja oikean TILANNENOPEUDEN merkitystä. On surkeaa, että nuorten, humalaisten, ajotaidottomien jne. tekemien virheiden aiheuttamien onnettomuuksien yhteydessä aina muistetaan ruikuttaa ylinopeuksista.

      • MinäTaas

        Eli perustin oletukseni kaahaamisesta ketjun aloittajan otsikointiin ja kirjoitukseen. Ellei nopeusrajoitusta edes ylitetty, sitä vähemmän kannattaa vouhkata ylinopeuksien suureen merkitykseen likennneturvallisuuden vaarantajana!


      • Äly hoi

        tavallisen tyhmä tyyppi. Vain täydellinen idiootti puolustaa noin sinnikkäästi lainvastaista toimintaa.


      • Herää jo pahvi
        MinäTaas kirjoitti:

        Eli perustin oletukseni kaahaamisesta ketjun aloittajan otsikointiin ja kirjoitukseen. Ellei nopeusrajoitusta edes ylitetty, sitä vähemmän kannattaa vouhkata ylinopeuksien suureen merkitykseen likennneturvallisuuden vaarantajana!

        älykääpiö, kerro miten on mahdollista saada auto lentämään päin puuta ja romuttumaan jos autolla ajetaan 40km/h ja jarrutusjälkiäkin löytyy kymmeniä metrejä. Riittääkö tämä sinulle kertomaan sen tosiasian, että kyseisessä onnettomuudessa ajettiin reilua ylinopeutta?

        Jos auto voi mennä noin romuksi 40km/h nopeudella ajettaessa niin ehdotan taajamiin uudeksi rajoitukseksi 5km/h ja maanteille 15km/h.


      • alfred
        Herää jo pahvi kirjoitti:

        älykääpiö, kerro miten on mahdollista saada auto lentämään päin puuta ja romuttumaan jos autolla ajetaan 40km/h ja jarrutusjälkiäkin löytyy kymmeniä metrejä. Riittääkö tämä sinulle kertomaan sen tosiasian, että kyseisessä onnettomuudessa ajettiin reilua ylinopeutta?

        Jos auto voi mennä noin romuksi 40km/h nopeudella ajettaessa niin ehdotan taajamiin uudeksi rajoitukseksi 5km/h ja maanteille 15km/h.

        N. 10cm koivu katkeaa jos yli tuhat kiloinen auto osuu siihen 40km/h nopeudella? Niinhän ei tässä käynyt. Kovasta ylinopeudesta ei siis voida puhua.


      • Näin sen näin
        alfred kirjoitti:

        N. 10cm koivu katkeaa jos yli tuhat kiloinen auto osuu siihen 40km/h nopeudella? Niinhän ei tässä käynyt. Kovasta ylinopeudesta ei siis voida puhua.

        ...kyllä sitä vauhtia nyt aika lailla on ollut, koska auto oli lähes "taittunut" puun ympärille ainakin kuvista päätellen. Oli vain tavallista lujempi puu, olisiko ollut peräti visakoivua...


      • Tane_k
        alfred kirjoitti:

        N. 10cm koivu katkeaa jos yli tuhat kiloinen auto osuu siihen 40km/h nopeudella? Niinhän ei tässä käynyt. Kovasta ylinopeudesta ei siis voida puhua.

        Perustuuko ajatus siitä, että nuoret ajoivat nopeusrajoituksen mukaisesta, tuohon että koivu oli kestänyt tällin. Mistä sinä tiedät, mitä 10 cm koivu kestää tai ei kestä? Kuka on käynyt mittaamassa, että se koivu on vain 10 cm paksu? Kuvasta päätelleen auto on vääntynyt mutkalle törmäyksen voimasta. Jos vauhtia on ollut olemattoman vähän, miten auton kori on vääntynyt noin? (Näyttää tosin siltä, että kuvassa on omituinen perspektiivi. Liekö hieman retusoitu?)

        Sitäpaitsi: "Nuorten Toyota Camry heittelehti tien puolelta toiselle ja päätyi lopulta vasen kylki edellä oikealle koivuun tien ja kevyen liikenteen väylän väliin." Mitä kuljettaja on tehnyt, kun auto on lähtenyt heittelehtimään? Onko hän höllännyt kaasua tai jarruttanut? Jos on, auton vauhti on koko ajan hiljentynyt ennen osumaa. Alunperin vauhtia on siis voinut olla aika reippaasti. Sula asfaltti kuitenkin hidastaa heittelehtivää autoa jonkin verran.

        Mietin vain, että kuinkahan paljon tässäkin ketjussa on oikeita faktoja esitetty. Taitaa olla enemmän arvailua ja toiveajattelua.


      • Äksviis
        Tane_k kirjoitti:

        Perustuuko ajatus siitä, että nuoret ajoivat nopeusrajoituksen mukaisesta, tuohon että koivu oli kestänyt tällin. Mistä sinä tiedät, mitä 10 cm koivu kestää tai ei kestä? Kuka on käynyt mittaamassa, että se koivu on vain 10 cm paksu? Kuvasta päätelleen auto on vääntynyt mutkalle törmäyksen voimasta. Jos vauhtia on ollut olemattoman vähän, miten auton kori on vääntynyt noin? (Näyttää tosin siltä, että kuvassa on omituinen perspektiivi. Liekö hieman retusoitu?)

        Sitäpaitsi: "Nuorten Toyota Camry heittelehti tien puolelta toiselle ja päätyi lopulta vasen kylki edellä oikealle koivuun tien ja kevyen liikenteen väylän väliin." Mitä kuljettaja on tehnyt, kun auto on lähtenyt heittelehtimään? Onko hän höllännyt kaasua tai jarruttanut? Jos on, auton vauhti on koko ajan hiljentynyt ennen osumaa. Alunperin vauhtia on siis voinut olla aika reippaasti. Sula asfaltti kuitenkin hidastaa heittelehtivää autoa jonkin verran.

        Mietin vain, että kuinkahan paljon tässäkin ketjussa on oikeita faktoja esitetty. Taitaa olla enemmän arvailua ja toiveajattelua.

        Ei sen kuskin ole tarvinnut tehdä ihmeitä saadakseen auton töyssystä heittelehtimään. Riittää, että auto lentää hatken ilmassa ja toinen eturengas osuu ensin maahan, jolloin ratista kiinnipitäessä automaattisesti painovoiman vaikutuksesta kääntää rattia ja sitten sama toiseen suuntaan. Jos on kokemattomampi kuski ja loppuun ajetut iskarit, menee siinä siiten vielä vielä lisää pieleen ja kaikki onkin jo valmista.

        Tuli meinaan tuossa yhdella metsätiellä ajettua töyssyyn liian kovaa ja huomasin tuon painovoiman vaikutuksen. Onneksi auto oli kunnossa, enkä mennyt itse paniikkiin.

        Vähän tuo kolarin nopeusarvio mietityttää. 40km/h vauhdissa tuota tuskin tapahtuu, mutta ei sitä varmaan kovin paljon kovempaa tarvitse mennä, jos iskarit ovat lopussa, että auton hallittavuus tuollaisessa töyssyssä kokemattomalta kuskilta menee.


      • erikoistutkija
        Tane_k kirjoitti:

        Perustuuko ajatus siitä, että nuoret ajoivat nopeusrajoituksen mukaisesta, tuohon että koivu oli kestänyt tällin. Mistä sinä tiedät, mitä 10 cm koivu kestää tai ei kestä? Kuka on käynyt mittaamassa, että se koivu on vain 10 cm paksu? Kuvasta päätelleen auto on vääntynyt mutkalle törmäyksen voimasta. Jos vauhtia on ollut olemattoman vähän, miten auton kori on vääntynyt noin? (Näyttää tosin siltä, että kuvassa on omituinen perspektiivi. Liekö hieman retusoitu?)

        Sitäpaitsi: "Nuorten Toyota Camry heittelehti tien puolelta toiselle ja päätyi lopulta vasen kylki edellä oikealle koivuun tien ja kevyen liikenteen väylän väliin." Mitä kuljettaja on tehnyt, kun auto on lähtenyt heittelehtimään? Onko hän höllännyt kaasua tai jarruttanut? Jos on, auton vauhti on koko ajan hiljentynyt ennen osumaa. Alunperin vauhtia on siis voinut olla aika reippaasti. Sula asfaltti kuitenkin hidastaa heittelehtivää autoa jonkin verran.

        Mietin vain, että kuinkahan paljon tässäkin ketjussa on oikeita faktoja esitetty. Taitaa olla enemmän arvailua ja toiveajattelua.

        Palokunta on irrottanut katon ja vääntänyt auto auki. Mutta ei tuollainen auto kestä sivutörmäystä puuhun, se on selvä. Olis siinä uudemmillakin tekemistä. Koivu otti tasaisen iskun vastaan ja auton kiertyminen vähensi myös voimaa. Selittänee puun selviämisen, toki joidenkin esittämät arviot hurjasta kaahaamisesta menee yhtälailla pieleen nopeuden suhteen. 80km/h nopeudella puu katkeaa kuin tulitikku.


      • Tane_k
        Äksviis kirjoitti:

        Ei sen kuskin ole tarvinnut tehdä ihmeitä saadakseen auton töyssystä heittelehtimään. Riittää, että auto lentää hatken ilmassa ja toinen eturengas osuu ensin maahan, jolloin ratista kiinnipitäessä automaattisesti painovoiman vaikutuksesta kääntää rattia ja sitten sama toiseen suuntaan. Jos on kokemattomampi kuski ja loppuun ajetut iskarit, menee siinä siiten vielä vielä lisää pieleen ja kaikki onkin jo valmista.

        Tuli meinaan tuossa yhdella metsätiellä ajettua töyssyyn liian kovaa ja huomasin tuon painovoiman vaikutuksen. Onneksi auto oli kunnossa, enkä mennyt itse paniikkiin.

        Vähän tuo kolarin nopeusarvio mietityttää. 40km/h vauhdissa tuota tuskin tapahtuu, mutta ei sitä varmaan kovin paljon kovempaa tarvitse mennä, jos iskarit ovat lopussa, että auton hallittavuus tuollaisessa töyssyssä kokemattomalta kuskilta menee.

        En minä sitä epäile, etteikö huono auto voisi hanskasta lähteä pienelläkin nopeudella. Tässä on tapahtunut seuraavaa: Auto on ottanut töyssystä loikan, jonka seurauksena se on karannut kuskin näpeista. Sen jälkeen auto on heittelehtinyt ja lentänyt/liukunut kylki edellä puuhun. Törmäyksen seurauksena kaksi ihmistä kuoli. Tuossa on tapahtunut jo aika paljon, ja jotenkin minun järkeni sanoo, että tuollaisen tapahtumaketjun aikana auton vauhti pyrkii pienenemään koko ajan. Siitä huolimatta täällä ollaan varmoja siitä, että alunpitäen nopeutta oli max. 40 km/h.


      • Järkeä saa käyttää siis jos...
        alfred kirjoitti:

        N. 10cm koivu katkeaa jos yli tuhat kiloinen auto osuu siihen 40km/h nopeudella? Niinhän ei tässä käynyt. Kovasta ylinopeudesta ei siis voida puhua.

        jos ensin jarrutetaan kymmeniä metrejä ja silti auto kimpoaa puuta päin ja kaksi ihmistä kuolee niin kyse ei ole ollut ylinopeudesta jos ajetaan 40km/h:n alueella? Hoh hoijaa nyt meni taas oikein kunnolla satuosaston puolelle.


      • Ylinopeudesta linnaan
        alfred kirjoitti:

        N. 10cm koivu katkeaa jos yli tuhat kiloinen auto osuu siihen 40km/h nopeudella? Niinhän ei tässä käynyt. Kovasta ylinopeudesta ei siis voida puhua.

        nopeutta on alunperin, siis ennen kymmenien metrien jarrutusta, täytynyt olla vähintään 100km/h. Eikä taida tuokaan riittää.

        En oikein ymmärrä miksi ihmeessä niin moni puolustaa ylinopeudella ajamista. Ylinopeutta ei voi puolustella millään järkisyillä. Kyseessä on aina itsekyyden tavoittelu kun ajetaan ylinopeutta ja paheksuttavaksi sen tekee etenkin se, että se vaarantaa muiden tielläliikkujien hengen.


      • Auto- Antero


      • Äksviis
        Tane_k kirjoitti:

        En minä sitä epäile, etteikö huono auto voisi hanskasta lähteä pienelläkin nopeudella. Tässä on tapahtunut seuraavaa: Auto on ottanut töyssystä loikan, jonka seurauksena se on karannut kuskin näpeista. Sen jälkeen auto on heittelehtinyt ja lentänyt/liukunut kylki edellä puuhun. Törmäyksen seurauksena kaksi ihmistä kuoli. Tuossa on tapahtunut jo aika paljon, ja jotenkin minun järkeni sanoo, että tuollaisen tapahtumaketjun aikana auton vauhti pyrkii pienenemään koko ajan. Siitä huolimatta täällä ollaan varmoja siitä, että alunpitäen nopeutta oli max. 40 km/h.

        En minäkään oikein jaksa uskoa, etteikö olisi ollut ylinopes kysymyksessä. Jos neljässä kympissä törmäteeä lähtee henki, niin ilmeisesti minä olen jonkinlainen yli-ihminen. Useaankin otteeseen tuli skidinä sellaisessa vauhdissa heitettyä fillarilla lipat.


      • kukkahattutäti
        Äksviis kirjoitti:

        En minäkään oikein jaksa uskoa, etteikö olisi ollut ylinopes kysymyksessä. Jos neljässä kympissä törmäteeä lähtee henki, niin ilmeisesti minä olen jonkinlainen yli-ihminen. Useaankin otteeseen tuli skidinä sellaisessa vauhdissa heitettyä fillarilla lipat.

        40 minäkin aina ajan ja tähän ikään mennessä ei henki ole lähtenyt, vaikka vuosimäärä on noputeen nähden kaksinkertainen


      • 20cm
        alfred kirjoitti:

        N. 10cm koivu katkeaa jos yli tuhat kiloinen auto osuu siihen 40km/h nopeudella? Niinhän ei tässä käynyt. Kovasta ylinopeudesta ei siis voida puhua.

        Näytti koivu olevan paksuudeltaan n. 20cm.
        Kyllähän sellainen kestää henkilöauton.
        On itse asiassa lujempaa kuin sähkötolppa...


      • Olli P

        Mistä johtuu, että kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa syyllisenä osapuolena on huomattavasti useammin sellainen jolla on entuudestaan ylinopeussakkoja kuin sellainen, jolla niitä ei ole? Miksi tämä tilastoharha toistuu vodesta toiseen?


      • Palli O
        Olli P kirjoitti:

        Mistä johtuu, että kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa syyllisenä osapuolena on huomattavasti useammin sellainen jolla on entuudestaan ylinopeussakkoja kuin sellainen, jolla niitä ei ole? Miksi tämä tilastoharha toistuu vodesta toiseen?

        Useimmissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa kuljettaja ei ole ajanut ylinopeutta! Eli ylinopeus voikin suojata onnettomuudelta?


      • yllärihullu
        kukkahattutäti kirjoitti:

        40 minäkin aina ajan ja tähän ikään mennessä ei henki ole lähtenyt, vaikka vuosimäärä on noputeen nähden kaksinkertainen

        Kokeile tasoristeykseen?


    • tollo peloton

      opettava esimerkki kesää kohti mentäessä.älkää nyt viittikö lapset edes kuvitella että 40 km/h nopeudessa sattus jotai tollasta.näkeehän sen jo perssilmälläkin.jos paikalla on 40 nopeusrajoitus niin se on suurin sallittu eikä et sillä pitää töyssy ylittää.mut eihän sitä voi tajuta kun ollaan vielä rintaruokinnassa.kaikki tollaset romut sais jättää paikoileen et muistuttas mahollisimman pitkään.

      • aimo annos

        Asuuhan siinä tien varressa poliisi joka näitä töyssyjä halusi että asunnon arvo nousisi. Töyssyjä laitettiin siksi paljon että Palokasta Jyväskylään suuntautuva työmatkaliikenne ajettaisiin muualta. Tokihan samalla oli pakko laskea rajoitus että töyssyt voitiin edes laittaa.

        Tämä on erinomaista liikennesuunnittelua!


      • Kurvinopeus
        aimo annos kirjoitti:

        Asuuhan siinä tien varressa poliisi joka näitä töyssyjä halusi että asunnon arvo nousisi. Töyssyjä laitettiin siksi paljon että Palokasta Jyväskylään suuntautuva työmatkaliikenne ajettaisiin muualta. Tokihan samalla oli pakko laskea rajoitus että töyssyt voitiin edes laittaa.

        Tämä on erinomaista liikennesuunnittelua!

        Ei tien varressa asuva poliisi voi vaikuttaa tiensuunnitteluun yhtään sen enmpää kuin muutkaan työssäkäyvät.

        Juuri tuollaisiin paikkoihin, eli pihakaduille joihin läpikulkuliikenne on jostain syystä siirtynyt näitä töyssyjä tulisi sijoittaa (itse suhtaudun töyssyihin sinällään hyvin negatiivisesti). Siis tuollaisille osuuksille jos johonkin.


      • hornankattila
        Kurvinopeus kirjoitti:

        Ei tien varressa asuva poliisi voi vaikuttaa tiensuunnitteluun yhtään sen enmpää kuin muutkaan työssäkäyvät.

        Juuri tuollaisiin paikkoihin, eli pihakaduille joihin läpikulkuliikenne on jostain syystä siirtynyt näitä töyssyjä tulisi sijoittaa (itse suhtaudun töyssyihin sinällään hyvin negatiivisesti). Siis tuollaisille osuuksille jos johonkin.

        Läpikulkuliikenne ei ollut siirtynyt vanhalle kantatielle vaan on aina ollut siellä. Jyväskylästä löytyy muutama kahjo, jotka vaativat ties mitä esteitä tielle ja vilkkuvaloja teiden varsille. Nyt mitta alkaa täyttyä näihin kiihkoilijoihin.


    • tähän

      Kyllä se kuski ajoi selvää ylinopeutta, koska paikalla lukemani perusteella on pitkät jarrutus/luisujäljet. Jos neljääkymppiä olisi ajanut niin näiden jälkien jälkeen auto olisi korkeintaan vain tössähtänyt puuhun pienin peltivaurioin. Ja silminnäkijät ovat sanoneet auton ajaneen ylinopeutta.

      Joten kuski on ollut juovuksissa tai näyttämisen halu kavereille on ollut voimakas.
      Harmi kun yksi matkustaja kuoli kuskin lisäksi.

    • eikä ylinopeus

      Eiköhän kyseessä ollut silloin liian suuri tilanne nopeus ei ylinopeus joka sen onnettumuuden aiheutti. Ei ne kai muuten oli ulosajaneet! Eli on ajettu nopeammin kuin tien kunto sen sallisi.

      • paikalla käynyt

        en lukenut kaikkia tähän viestiketjuun kirjoitettuja vastauksia, mutta osa niistä ainakin tuntuu vähättelevän nopeuden vaikutusta onnettomuuteen.

        seuraavaa varmaa tietoa on tilantesta:
        kyseisessä autoliikkeen autossa (koeajossa tai varastettu) oli kyydissä 5 romaanimiestä. poliisi kiistää takaa-ajotilanteen, jollaisia huhuja on myös ollut liikkeellä...

        anyway, auto oli ohitellut hieman ennen onnettomuuspaikkaa muita autoja hurjalla vauhdilla, joka silminnäkijöiden arvioiden mukaan oli ollut 150-200 km/h melko mutkaisella kaupunkitiellä. auto oli oikaissut seuraavassa mutkassa vastaantulijoiden kaistalta, jotta kuski sai auton taittumaan mutkaan (kiperä mutka noissa vauhdeissa, 50 km/h vauhdissa ei).

        auto tuli mutkan jälkeen ensimmäiseen hidastetöyssyyn jarruttamatta (alkoholi lamaannuttanut aistit?) ja hyppäsi se yli. ennen seuraavaa töyssyä auto lähti heittelehtimään ja tuli vinottain toiseen töyssyyn. tästä auto sinkoutui koivuun ja koivu katkesi hieman ylempää kahteen osaan. ylempi osa lensi kaaressa kevyenliikenteen väylän yli sen toiselle puolelle. onneksi juuri tässä kohdassa ei ollut ketään jalankulkijaa.

        kaksi kaveria käärittiin saman tien ruumispusseihin ja loput toimitettiin sairaalaan. heidän tilasta en tiedä.

        ja hieman spekulaatiota huhuihin perustuen: auto oli autoliikkeen auto ja huhujen mukaan varastettu. auton kyydissä olijat olivat tukevassa humalassa ja poliisi ajoi heitä takaa. miksi poliisi kiistää takaa-ajon (jos sellainen oli siis kyseessä)? olisiko niin, että poliisi ei voi myöntää olleensa osallisena onnettomuudessa, jossa tuli ainakin pari kuolonuhria?


      • ALKOHOLI
        paikalla käynyt kirjoitti:

        en lukenut kaikkia tähän viestiketjuun kirjoitettuja vastauksia, mutta osa niistä ainakin tuntuu vähättelevän nopeuden vaikutusta onnettomuuteen.

        seuraavaa varmaa tietoa on tilantesta:
        kyseisessä autoliikkeen autossa (koeajossa tai varastettu) oli kyydissä 5 romaanimiestä. poliisi kiistää takaa-ajotilanteen, jollaisia huhuja on myös ollut liikkeellä...

        anyway, auto oli ohitellut hieman ennen onnettomuuspaikkaa muita autoja hurjalla vauhdilla, joka silminnäkijöiden arvioiden mukaan oli ollut 150-200 km/h melko mutkaisella kaupunkitiellä. auto oli oikaissut seuraavassa mutkassa vastaantulijoiden kaistalta, jotta kuski sai auton taittumaan mutkaan (kiperä mutka noissa vauhdeissa, 50 km/h vauhdissa ei).

        auto tuli mutkan jälkeen ensimmäiseen hidastetöyssyyn jarruttamatta (alkoholi lamaannuttanut aistit?) ja hyppäsi se yli. ennen seuraavaa töyssyä auto lähti heittelehtimään ja tuli vinottain toiseen töyssyyn. tästä auto sinkoutui koivuun ja koivu katkesi hieman ylempää kahteen osaan. ylempi osa lensi kaaressa kevyenliikenteen väylän yli sen toiselle puolelle. onneksi juuri tässä kohdassa ei ollut ketään jalankulkijaa.

        kaksi kaveria käärittiin saman tien ruumispusseihin ja loput toimitettiin sairaalaan. heidän tilasta en tiedä.

        ja hieman spekulaatiota huhuihin perustuen: auto oli autoliikkeen auto ja huhujen mukaan varastettu. auton kyydissä olijat olivat tukevassa humalassa ja poliisi ajoi heitä takaa. miksi poliisi kiistää takaa-ajon (jos sellainen oli siis kyseessä)? olisiko niin, että poliisi ei voi myöntää olleensa osallisena onnettomuudessa, jossa tuli ainakin pari kuolonuhria?

        Syy yksinomaan, jos kerta hoolia veressä.


      • ajomies
        paikalla käynyt kirjoitti:

        en lukenut kaikkia tähän viestiketjuun kirjoitettuja vastauksia, mutta osa niistä ainakin tuntuu vähättelevän nopeuden vaikutusta onnettomuuteen.

        seuraavaa varmaa tietoa on tilantesta:
        kyseisessä autoliikkeen autossa (koeajossa tai varastettu) oli kyydissä 5 romaanimiestä. poliisi kiistää takaa-ajotilanteen, jollaisia huhuja on myös ollut liikkeellä...

        anyway, auto oli ohitellut hieman ennen onnettomuuspaikkaa muita autoja hurjalla vauhdilla, joka silminnäkijöiden arvioiden mukaan oli ollut 150-200 km/h melko mutkaisella kaupunkitiellä. auto oli oikaissut seuraavassa mutkassa vastaantulijoiden kaistalta, jotta kuski sai auton taittumaan mutkaan (kiperä mutka noissa vauhdeissa, 50 km/h vauhdissa ei).

        auto tuli mutkan jälkeen ensimmäiseen hidastetöyssyyn jarruttamatta (alkoholi lamaannuttanut aistit?) ja hyppäsi se yli. ennen seuraavaa töyssyä auto lähti heittelehtimään ja tuli vinottain toiseen töyssyyn. tästä auto sinkoutui koivuun ja koivu katkesi hieman ylempää kahteen osaan. ylempi osa lensi kaaressa kevyenliikenteen väylän yli sen toiselle puolelle. onneksi juuri tässä kohdassa ei ollut ketään jalankulkijaa.

        kaksi kaveria käärittiin saman tien ruumispusseihin ja loput toimitettiin sairaalaan. heidän tilasta en tiedä.

        ja hieman spekulaatiota huhuihin perustuen: auto oli autoliikkeen auto ja huhujen mukaan varastettu. auton kyydissä olijat olivat tukevassa humalassa ja poliisi ajoi heitä takaa. miksi poliisi kiistää takaa-ajon (jos sellainen oli siis kyseessä)? olisiko niin, että poliisi ei voi myöntää olleensa osallisena onnettomuudessa, jossa tuli ainakin pari kuolonuhria?

        Kannattaa tosiaan levitellä noita huhuja jos rekisteritietojen mukaan auto on zedin palvelussa edelleen Neobestin nimissä... Ei ne tiedot niin nopeasti päivity. Ja se koivu ei ole poikki, eli et ole käynyt lähimaillakaan paikkaa. Kyseiseen paikkaan ei saa nopeutta kerättyä Camrylla kuin maksimissaan 100km/h edeltävän tietyöshikaanin takia. Ja Faktat:

        Onnettomuusauto lähti heittelehtimään heti töyssyjen jälkeen

        Jyväskylässä tiistai-iltana sattuneessa auton rajussa ulosajossa menehtyivät auton 20-vuotias kuljettaja ja 29-vuotias matkustaja. Molemmat miehet olivat kotoisin Jyväskylästä. Muina matkustajina olleet 17-,18- ja 20-vuotiaat miehet loukkaantuivat ja ovat edelleen hoidossa Keski-Suomen keskussairaalassa. Vanhin loukkaantuneista on kotoisin Viitasaarelta, toiset kaksi Jyväskylästä.

        Saarijärventietä kohti Jyväskylän keskustaa ajanut auto suistui tieltä suoraan päin puuta hieman ennen kello kuutta illalla. Silminnäkijöiden mukaan Palokasta päin kaupungin suuntaan matkannut auto tuli töyssyjen kohdalle kovaa vauhtia ja lähti heittelehtimään heti töyssyjen jälkeen. Paikalla on 40 kilometrin nopeusrajoitus ja töyssyistä varoittava liikennemerkki.

        - On selvää, että jos töyssyihin ajaa ylinopeutta, auton ohjattavuus heikentyy, totesi komisario Pekka Aho Jyväskylän poliisista keskiviikkona.

        Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunta selvittää tapahtumia. Onnettomuudessa loukkaantuneita ei vielä ole pystytty kuulustelemaan. Onni onnettomuudessa oli, ettei heittelehtimään lähtenyt auto osunut muihin autoihin tai jalankulijoihin.

        Onnettomuusauto, vuoden 1990 mallia oleva Toyota Camry, oli ostettu autoliikkeestä huhtikuun 8. päivä. Kuljettajalla oli voimassa oleva ajokortti.


    • nopeusrajoitus?

      Pitäisikö nopeusrajoitus pudottaa nyt komeenkymppiin tai peräti kahteenkymppiin, jotta 120 ajavat ajaisivat sellaista vauhtia, ettei auto lähde käsistä?

      Väittäisin, että rajoitus voisi hyvin olla tuollakin paikalla 60 ja liikenne olisi yhtä turvallista. Ei ne 120 ajavat aja sen hiljempaa tai kovempaa olipa rajoitus mitä tahansa 20-60 välillä. Vai ajaako?

      Ja jos kuskilta lähtisi auto 40 vauhdissa käsistä hidastehypyssä, niin liikenneturvallisuus on silloinkin lisääntynyt kolarin ansiosta. Ei paljon kannattaisi ajaa sellaisen kuskin, joka ei osaa käyttää autolleen sopivaa nopeutta. Eli julma ja erittäin anka, mutta ansaittu rangaistus, kun on tullut käytettyä olosuhteisiin nähden liian suurta nopeutta.

      On mielnkiintoista nähdä, putoaako kyseisellä kohdalla nopeusrajoitus tuon jälkeen kolmeenkymppiin... ;-D

      • Toni

        Täysin.


      • hidastetöyssy

        Typerintä asiassa on että kyseessä on mm. linja-autojen käyttämä läpikulkutie, jolle on kaiketi viereisten rivitalojen asukkaiden vaatimuksesta asennettu 3 hidastetöyssyä ja 40 rajoitus.
        Hidastetöyssyt ovat hyviä pihakaduilla ja esim koulujen ja päiväkotien lähellä mutta miksi läpiajoliikennettä haitataan ja vaarannetaan töyssyillä?


    • MinäTaas

      Ketä muita liikenteessä valvotaan, kuin ylinopeutta ajavia? Ei ketään, paitsi ehkä niitä jotka liikkuvat jotenkin erikoisen näköisillä kulkuneuvoilla. Itsekin saan ajella kuinka tahansa, kunhan en ylitä sitä setien kirjoituspöydän takana laatimaa nopeusrajoitusta. Pikkuteillä maaseudulla saan posottaa paljon yli järkevän nopeuden syyllistymättä rikokseen. Kuivalla kesäkelillä pääteillä olen Yhteiskunnan Vihollinen Numero Yksi, jos vähänkin ylitän rajoituksen.

      En puolustele kaahaamista. Tyhmäähän se on. (Todelliselle) kaahaamiselle ei vain voi lainsäädännöllä mitään. Ei siihen pure valistus. Ei auta edes se, että paras kaveri kuolee kaahausonnettomuudessa, katsoittehan sen dokumentin Kuopiosta, esitettiin parikin kertaa valtakunnanverkossa jokin aika sitten? Nuoriso on viettiensä ajamaa. En heidän toimintaansa puolustele, totean vain asiantilan. Ja huomautan samalla, että onneksi enin osa nuorisostakin purkaa ylimääräisen energiansa urheilu- ja kulttuuriharrastuksiin liikennehurjastelun sijaan.

      Nykyinen käytäntö kyykyttää meitä tavallisia normaaleja, jotka emme kaahaa muttemme ole myöskään yliarkoja. Kohtuulliset ylinopeudet ovat seurausta liian matalista nopeusrajoituksista. Rajoituksia kiristetään joka vuosi, vaikka olosuhteet eivät muutu. Muualla yhteiskunnassa pyritään liian holhoavien määräysten purkamiseen. En pidä kohtuullisten nopeuksien ylläpitämistä suurena rikoksena, vaan muidenkin yhteiskunnallisten tavoiteiden ajamisessa tehokkaksi osoittautuneena ja kaikkien "valveutuneiden vasemmistolaisten" suosimana KANSALAISTOTTELEMATTOMUUTENA. Porvari iskee sosialistista holhousyhteiskuntaa sen tukipylväiden omin asein!

      Ja vielä. En vastusta mataliakaan rajoituksia siellä, missä ne ovat tarpeen. Lisää rajoituksia ja valvontaa koulujen, sairaaloiden, vanhainkoiten jne. nurkille ja suojateiden väistämissäännöt kunniaan. Jos rajoitukset ovat matalia siellä, missä niitä todella tarvitaan, ahaista rajoitusta osoittava merkki varittaa ja herättää paremmin kuin se, että kaikkialla köröteään ja turrutaan. Olenko tässsä väärässä? (Suojateistä: Itsekään en uskalla useakaistaisella tiellä pysähtyä suojatien eteen, ellen ole aivan varma ettei takaani syöksähdä viereistä kaistaa tappaja. Enkä jalkaisin liikuessani jatka seuraavan kaistan yli kävelyäni, ennen kuin olen katsonut tarkasti ettei kukaan tule!)

    • Toni

      Se on AINA "taas" kun kerran kahdessa kuukaudessa joku kuolee ylinopeuteen. Ylinopeus ja kaahailu ei ole sama asia, todellakaan.

      Kuinka monta tässä välissä on kuollut muusta syystä aiheutuneisiin onnettomuuksiin kuin ylinopeuteen?! MONTA.

    • LIIKENNEOPETTAJA

      JOKA EI KYKENE VAADITTAVAAN ASENNEKASVATUKSEEN AUTOKOULUISSA. PITÄISI MYÖS OLLA AJONEUVON HALLINNTAAN KUULUVIA HARJOITUKSIA ENEMMÄN. ESIMERKKINÄ NYT VAIKKAPA NUO TÖYSSYT. EI NE TAIDA SIELLÄ OIKEIN NÄITÄ ASIOITA OPETTAA.

      • ope

        Ei kai liikenneopettaja siellä auton kyydissä aina istu! Jokaisella täysikäisellä lienee vastuu omista tekemisistään, ellei ole holhouksen alaisena, ja silloinkin liikenneopettaja harvemmin on holhouksesta vastaava henkilö.

        Autokouluja ja varsinkin niissä työskenteleviä opettajia on aivan turha syyllistää mistään niin kauan kuin kuljettajaopetus on nykyiseen tapaan täysin riittämätöntä jo lakiin kirjattujen minimimäärien puitteissa.

        Haluaisin nähdä sinun asennekasvattajan kykysi vajaan 30 tunnin mittaisella kurssilla (oppitunteja 20 x 45 min = 15 h ja ajokertoja 30 x 25 min = 12 h 30 min). Perusteellinen liikennekasvatus tulisi alkaa jo varhaislapsuudesta, ja tästä vastaavat ensisijaisesti vanhemmat - kuten muustakin kasvatuksesta. Vanhemmat luovat lapseensa kaikkein voimakkaimmat ja pysyvimmät asenteet omalla käyttäytymisellään ja esimerkillään.

        Lisäksi syyllisiä voisi yhtälailla etsiä peruskoulusta ja muista oppilaitoksista, mutta se olisi varmaan aika hedelmätöntä, sillä eihän kouluissa ole kunnollista liikennekasvatusta. Ilmeisesti se ei ole tarpeellinen, jokapäiväisessä elämässä tarvittava taito, joten liikennekasvatus on sivuutettu oleellisemman tieltä opetussuunnitelmia laadittaessa.

        Autokoulu antaa vaikka viisivuotisen liikennekurssin, mutta tämän alan yritysten ainoa rahanlähde on asiakkaiden maksama kurssimaksu, ja kuka olisi valmis maksamaan yhtään ylimääräistä, jos lain kirjain ajokorttiin vaadittavasta pakollisesta opetuksesta täyttyy vähemmälläkin.


    • Kireämmät

      Hah

      Maaliskuun alussa kiristettiin autoilijoiden rangaistuksia aivan älyttömästi, mutta auttoikos se mitään? Tässäpä näette tuloksen: Ongelmiin se ei auttanut yhtään mitään. Itse asiassa se aiheuttaa vain ongelmia joillekkin ammattiryhmille jotka tarvitsevat ajokorttia työssään.

      Lopettakaa jeesustelu!

    • Minä vaan

      Kuulin jostain muustakin foorumista että ne olis ollut manneja. Jos oli niin en yhtään ihmettelisi vaikka olisivat ajaneet 150km/h niinkuin jotku on sanoneet. Aina ovat olevinaan niin voittamattomia jne.

      Kyllä jos lehdissä oli kerrottu että oli manneja niin varmaan kaikki olis vain nauraneet koko jutulle, mutta nyt sitä ei mainittu joten kaikki olettaa että ovat olleet kunnon suomalaisia naapurinpoikia joille on tapahtunut karmea onnettumuus.

      Niin onko joku tietoinen että oliko ne manneja? Tuo on kuitenkin sen verran draaginen että en usko kenenkään alkavan noita mannejuttuja levittelevän hyvikseen jos kolarin uhrit olisivat suomalaisia.

      • Joo´o...

        Oli ne mustalaisia, huomaahan sen jo siitäkin, että turmapaikalla ei eilen illalla ollu kuin n.4 kynttilää, montako olis ollu kun olis vaaleetukkanen, sinisilmänen tyttö kuollu? Kymmenittäin...

        Auton on täytynyt tulla töyssyihin reilusti yli satasta, jarrutusjälet oli niin pitkät ja auto kun oli solmussa puun ympärillä niin ei oo 80 km/h riittänyt.

        Hienoahan se on vastaostetulla autolla revitellä, seuraukset hieman vähemmän hienoja...


      • referensseli

        Oli ne suomalaisia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      105
      5038
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3313
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3165
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      425
      2357
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      243
      1456
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1261
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      75
      1204
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1168
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      124
      1073
    Aihe