Koulukuntien eroavaisuudet

Anonyymi

Onko jotain merkityksellisiä eroja näkemysten , tulkintojen tai harjoittamisen suhteen, joita olisi hyvä tietää suuntausta haettaessa?

4

101

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Dalai Lamakin sanoi kirjat ovat hänen gurunsa. Kannattanee muistaa, että ryhmät ovat ryhmiä. Heillä on oma agendansa tai ns. "sunnuntaikirkkonsa". Mihin sinun pitää osallistua sekä hyvässä ja pahassa. Aloittelijana joudut ns. "kiirastuleen". Osa jatkaa kiirastulessa kuolemaansa asti, tai lopettavat kokonaan. Onnelliset ymmärtävät harjoittaa meditaatiota ja opiskella. Näin välttävät pseudo-neoansan. Kaikissa koulukunnissa, ryhmissä, uskonnosta katsomatta sama periaate. Ihmisten keksimää, sinusta itsestään kiinni pääsetkö pitkälle vai et.

• Anonyymi

Se mikä sinusta itsestäsi tuntuu oikealta. Kun kuntelet kenen tahansa puhetta, niin jos tunnet kuulemastasi iloa ja ajattelet "tämä on totta", "se on juuri näin" ja niin silloin olet löytänyt mitä tarvitsetkin ja etenet.

• Anonyymi

Merkityksellisiä eroja metodeissa on esim. buddhalaisuudessa joka on tiibetissä ja buddhalaisuudessa mitä harjoitetaan metsäluostareissa ja buddhalaisuudessa jota sanotaan ZEN-buddhalaisuudeksi.

Eli perusasetelma on vertauskuvallisesti se että oma mielesi on kuin avara taivas ja siinä on paljon pilviä jotka ovat ajatuksiasi, mutta opettaja on kuin tuuli, joka puhaltaa pilvet pois. Ajatuksia ei ole kuitenkaan tarkoitus tuhota tai nujertaa, koska se itsessään jo aiheuttaisi vastavoimaa. Se olisi sama kuin yrittäisi tasoittaa veden pintaa taputtelemalla sitä käsillä.

• Anonyymi

Voisitko vähän tarkentaa noita eroja? En usko että metodeista löytyvät merkityksellisimmät erot buddhalaisuutta harjoitettaessa. Meditointi tai vain istuminen on kuitenkin olennainen osa kaikissa suuntauksissa, vain terminologia on erilainen. Enemmän kiinnostaa tietää miten on varsinaisten opetusten kanssa ja muun sen sellaisen. Tiibettiläisillä on ilmeisesti monimutkaisemmat rituaalit , eivätkä ratko älyllisiä umpisolmuja koanien muodossa. Onko joku vaikkapa kokenut jotain oheista sälää häiritseväksi itse asian ympärillä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1672
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1488
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      36
      921
    4. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      859
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      821
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      796
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      748
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      730
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      728
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      710
    Aihe