Paljonko rahaa mukaan?

Kankku

Paljon olette ottaneet rahaa mukaan matkalle Turkkiin? Itse olen lähdössä viikon reissulle Alanyaan, eikä oikein ole käsitystä hintatasosta. Ilmeisesti paikanpäällä voi maksaa myös visa electronilla.

43

6654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • emmus1

      viime kesänä olin siellä 2 vko. ja kulutin 600 euroa.. syötiin kunnolla kuitenkin ja myös bailattiin ja ostinkin itselleni jotain.

    • =*=

      Olin Turkissa vuosi sitte ja rahaa oli mukana noin 200e ja kului varmaan ~120e. Paljon ostin kaikkea, muttakun ruoka ja vaatteet olivat halpaa niin eipä mitään huimia summia kulunut. Viinaan en rahojani käyttäny, no ehkä 10e, joten jos menet kunnolla bilettämään, niin siihen kannattaa varata sitten omat summansa.

    • visa electron

      ..no et nyt ihan voi maksaa visa electronilla...heh heh...rahaa voit kyllä nostaa automaateista...

      • Kankku

        Häh, täällä palstallahan on monta keskustelua missä ihmiset kertoo maksaneensa visa electronilla kaupoissa (siis niissä missä se käy)...


    • annaleena

      Rahaa kannattaa ottaa paljon, jos tuhlata haluaa. Hintataso on käsittämättömän halpa, jos on kanttia tinkiä hinnoista. Ruokaa ja juomaa ja vaatteita ja kenkiä ja lähes kaikkee saa halvalla. Mutta jos ei halua tuhlata ja tehdä ostoksia niin vähempikin riittää..turkissa nimittäin syö halvalla, eikä rahaa kulu muuhunkaan paljoo.

    • ...

      Voitteko kertoa mitä esimerkiksi farkut siellä sitten maksavat? Että onko ne hinnat suunnilleen puolet halvempia vain minkäverran? Vai riippuuko vaan tinkimisestä?

      • Miss sixty

        Ennen tämän kauden alkua tammi-helmikuusa oli super-alet,kun tyypit halus eroon viime kesän varastosta. Silloin oli kaupoissa farkkuja hintaan 5€! Sesonkina saa farkkuja 10-15€:lla.


      • käy
        Miss sixty kirjoitti:

        Ennen tämän kauden alkua tammi-helmikuusa oli super-alet,kun tyypit halus eroon viime kesän varastosta. Silloin oli kaupoissa farkkuja hintaan 5€! Sesonkina saa farkkuja 10-15€:lla.

        Ravintoloissa, kaupoissa, kioskeissa, marketeissa ja joissain basaari-myymälöissä. Näissä siis on maksettu visaelectronilla. Hyvin on toiminut ja hiukan edullisempaa kuin vaihdettu valuutta. Ja hinnoista esimerkkejä farkut; 10 euroa, t-paita 2-5 euroa, hiustenleikkuu 5 euroa, käsihoito jalkahoito yht.15 euroa, kebab-annos 2 euroa, aamupala 2,50 euroa, illallisbuffet 5,50 euroa.


    • Ripste

      tarve riippuu täysin siitä, minkä verran olit ajatellut "tuhlata" tuliaisiin, vaatteisiin yms yms. Itselläni oli mukana ensimmäisellä kerralla Turkissa Alanyassa n.400 euroa ja se riitti hyvin. Tosin vähemmälläkin pärjää vallan mainiosti, itse ostin jonkin verran vaatteita ja tuli iltaisinkin rahaa laitettua baariin jonkin verran. Ja kun ensimmäisellä matkallani en osannut tinkiä vaateista, kengistä yms tarpeeksi... :(
      Eli siis n.200-300 euroa on hyvä määrä. Sillä syö hyvin ravintoloissa joka päivä ja muutenkin rahaa on käytettävissä eikä jokaista euroa tarvitse laskea :)

    • cARmennnn

      Uppia!

      Paljollako ihmiset olette pärjänneet 3-4 viikon reisulla Alanyassa?

      Normaalia elämistä, syömistä, uimista, juhlimista hyvän maun rajoissa, kiertelyä ja kaartelua ja ihmettelemistä. Ei niinkään vaateshoppailuita tai vastaavaa mutta ei kuitenkaan kädestä suuhun tyylillä.

      Tajusin, että paikallisia kannattaa katsella, mihin marketteihin menevät ruokaostoksensa tekemään, markkinat kannattaa myös ilmeisesti tsekata. Mitä muuta? Haluaisin vinkkejä pitempään lomaani :) Kiitos!

    • !!!

      Kahdella aikuisella piisas viimeks 500 euroo loistavasti viikoksi. Ruuat kaikki piti ostaa paikanpäällä, kun ei ollu all inclusivea! Ei käytetty näitä turistiravinteleita, vaan näitä pikku kebabiloita. Shoppailtu ei juurikaan, eikä käyty retkillä. Taksille ajeltiin pidempiä matkoja kyllä... Niin ja siis lentokentällä tuhlattiin väkiste loput liiraj, joita oli aika paljon!

    • riittävästi

      4 viikkoo n.3000euroa 3 henkilöä

    • ffffggggfffff

      1000 euroa viikko. Sillä pärjää kivasti. Tosin kovin paljon ostoksia (vaatteet, korut) se ei vielä kestä. Mutta ei tarvi miettiä missä voi syödä tai juoda. Ja eikös se ole loman tarkoitus, ettei tarvi ressata...

    • !!!

      Tonni viikossa... Eikä kestä shoppailua? Häh? Me ei saatu hyvällä tahdollakaan tonnii muinoin tuhlattua, vaikka matkattiin taksilla, osteltiin lapselle ja itsellemme vaikka ja mitä ja ainua ruoka mikä kuulu matkan hintaan oli aamiainen... Tosin vuosi oli 2009, mut tokko ne niin pal on hintoi nostanu?

      Noooh! Kyllä kai sitä saa rahaa palaamaan missä vaan ja kuinka paljon vaan...

    • turkkitieto
    • Halpaa87

      Viime viikko oli 370€ Eikä tarvinnut kituutella, olutta sai juoda joka päivä, syödä kunnolla ja vähän shoppaillakkin. Aamupala oli ilmainen.

    • nuppiko

      370e per nuppiko?

    • lomat pidetty

      Just oltiin kolmen viikon lomalla Sidessä ja rahaa kului kahdelta aikuiselta n. 1500 euroa. Aamiainen sisältyi hintaan, rantatuolit olivat ilmaisia kunhan osti rantabaarista päivän mittaan jotakin. Söimme 2 kertaa päivässä, lounas tyyliin salaatti, munakas, pizza yms ja illalla sitten liha- tai kanaruokia. Isäntä joi muutaman kaljan päivässä ja minä Fantaa, muutamia drinkkejä tuli juotua loman aikana. Muutama sata euroa meni ostoksiin. Yli puolet lomabudjetista tuli takaisin kotiin vaikka emme pihistelleet missään.

      • hopefor

        Sidehän on aika pieni paikka. Miten sen kolme viikkoa sai kulumaan siellä?

        Ps. Kysyn, koska kauniimpi puolisko olisi kiinnostunut paikasta. Itse olen käynyt siellä vain kääntymässä tai syömässä.


      • Sidessä siideriä

        Oliko Siden ravintoloissa tarjolla siideriä? Minkä hintaista ja merkkistä?


    • lomat pidetty

      tämä loma meni pääosin rannalla ollessa mutta aikaisemmilla kolmen viikon lomilla ollaan tehty pitkiä kävelyreissuja lähiympäristöön. Aina on jotain uutta nähtävää löytynyt eikä aika ole tullut pitkäksi. Vanhan kaupungin alue on äkkiä nähty mutta jostain kumman syystä meidänkin askeleemme sinne useamman kerran viikossa suuntasivat, siellä on se omanlaisensa tunnelma joka sinne meitä vetää.

    • tonnimatkalainen

      Meillä rahaa varattuna ensi viikon matkaan 1000 2.lle aikuiselle....siis viikko. Lisäksi mukana 2 nuorta,joilla omat rahat,toki varmaan hiukan tarvii avittaa! Onneksi paikanpäälläkin voi rahaa nostaa,niin ei tule paniikkia jos budjetti ylittyy! Viimevuonna meni tuo summa samalla kokoonpanolla jne....ja todellakin,söimme joimme ja shoppailimme! Rahat saa tosi nopeaan kulumaan kun on keskusta alueella,mutta kun viitsii kierellä kauempana niin johan on edullisempaa .

    • 7+17

      Hommaa luottokortti, jossa riittävä luottovara, niin ei tarvi miettiä paljonko ottaa kässiä mukaan. Parisataa liiraa mukaan että saa maksettua taxit ynnämuut missä kortti ei kelpaa.

    • ..........,,,,,,,,..

      mites muuten korttien kanssa.. normi masteri kelpaako noissa lomapaikoissa kaikissa basaareissa, ravintoloissa, rannalla, kioskeissa jne..? En hirveästi viitsi käteistä kantaa mukana, korttien noi on niin paljon helpommin hoidettavissa.

    • IitaJustiina

      Kesäkuun alussa viikko Alanyassa, 1 aikuinen ja 2 lasta. Rahaa meni n. 300€, vaikka olin varautunut että menisi enemmän! Aamupala tehtiin itse, muuten syötiin ravintoloissa. Käytiin vesipuistossa ja shoppailtiin jonkin verran, mutta retkillä emme tällä kertaa käyneet :)

      Parin viikon päästä olemme lähdössä (tällä kertaa 2 aik. 2 lasta) Marmarikseen ja varattu rahaa n. 2000€, koska tiedossa on useita retkiä.

      • LomailijaX

        No varmasti saa menemään rahaa jos käyttää matkanjärjestäjän retkiä! Puolta halvemmalla pääsee, ehkä enemmänkin, kun palkkaa sikäläisen taksikuskin paikkoja kiertämään tai ostaa retken suoraan paikalliselta retkijärjestäjältä. Miksi maksaa puolta hinnasta matkatoimistolle?!


      • IitaJustiina
        LomailijaX kirjoitti:

        No varmasti saa menemään rahaa jos käyttää matkanjärjestäjän retkiä! Puolta halvemmalla pääsee, ehkä enemmänkin, kun palkkaa sikäläisen taksikuskin paikkoja kiertämään tai ostaa retken suoraan paikalliselta retkijärjestäjältä. Miksi maksaa puolta hinnasta matkatoimistolle?!

        Kuka sanoi/kirjoitti, että käyttäisimme matkanjärjestäjien retkiä? ;) Emme nimittäin niitä käytä, vaan ihan omatoimisesti kiertelemme! Kahteen viikkoon niitä retkiä vaan mahtuu jonkin verran..


    • 4455887

      Lomaahan jokainen voi viettää miten haluaa ja paljon riippuu siitä kuinka paljon tekemistä/näkemistä kaipaa. Jos viettää suurimman osan ajastaan altaalla tai rannalla, niin eiköhän muutama kymppi päivässä per pariskunta riitä.

      Mutta jos liikkuu enemmän ja syö pari kertaa päivässä ulkona ja vielä lapsia mukana niin kyllä 100 euroo päivä on omasta mielestäni aivan minimi. Se riittää nippa nappa syömiseen, takseihin (siellä on niin kuuma ettei jaksa kävellä), pikku ostoksiin ja aktiviteetteihin.

      Mutta jokainen taaplaa tyylillään.

      • DKNY...

        Heh, mulla ei kirpaise yhtään maksaa esim. käsilaukusta 300e jos vaan on mieluinen :D onneksi ei tarvi tehdä mitään eurontarkkoja budjetteja ;)


    • Halpaa87

      370e mieheltä! Vaimolla meni enemmän kun se osteli ja osteli kokoajan laukkuja ynms. Itse ostin muutaman paidan, vyön ja lompakon, jotka oli aitoa nahkaa. Herroiksi elelee Sidessä noin 400€ per henkilö :)

    • 4+9=?

      Mikä on noissa lomakohteissa korttien tilanne, kelpaako normi luottokortti kaikissa basaareissa, kaupoissa, ravintoloissa ja kahviloissa..? Kaikki kun puhuvat käteisen kantamisesta ja itse olen tottunut liikkumaan niin että käteistä ei ole mukana paljon yhtään..

      • tgeg

        En itsekään kanna käteistä yleensä mukana, mutta reissuilla maksan käteisellä lähes kaiken. Alanyassa olen maksanut kortilla ainoastaan kivijalkaliikkeissä, jos on tullut eteen jotain "ei-budjetoitua" kalliimpaa ostettavaa. Muutoin käteisellä (turkin liira, ei eurot). En kyllä lähtisi basaareissa kortilla maksamaan...en tiedä käykökään kortit niissä.


      • .......,,,,,,,,,,,,,
        tgeg kirjoitti:

        En itsekään kanna käteistä yleensä mukana, mutta reissuilla maksan käteisellä lähes kaiken. Alanyassa olen maksanut kortilla ainoastaan kivijalkaliikkeissä, jos on tullut eteen jotain "ei-budjetoitua" kalliimpaa ostettavaa. Muutoin käteisellä (turkin liira, ei eurot). En kyllä lähtisi basaareissa kortilla maksamaan...en tiedä käykökään kortit niissä.

        Juuri tämän takia kysyinkin.. normaalisti lomakohteissa liikkuessa maksan kaikki kortilla, joskus on poikkeuksia että kortti ei käy esim. ravintoloissa mutta on erittäin harvinaista. Lomakohteiden kaupoissa ja ravintoloissa on vielä nykyaikaiset korttikoneet joten väärinkäytöksen mahdollisuus on erittäin pieni. Turkissa en ole aikaisemmin käynyt ja siksi kysynkin asiasta, ei ole mitään halua kantaa käteistä mukana kuin korkeintaan joitain pikkuostoksia varten.


    • Rahaa kuluu

      Nykypäivänä, 2012-2031 rahaa voi laskea noin 100e/päiväbudetiksi vähintään, jos meinaa yöelämässä juoda, käydä mahdollisesti jollain paikallisten retkitoimistojen retkillä ja jotain pientä shoppailla. Sekä jos päivittäin käy ulkona syömässä. Ei Alanya todellakaan mikään halpa paikka ole.

    • ohhoh87

      100€ päiväbudjetti??? Meillä oli buffet aamiainen, jonka kävimme syömässä klo:7.30, seuraavan kerran syötiin n. klo:13.00 Kebabrullat jotka maksoi 7 liiraa eli 2,5€ kpl. Illalla sitten syötiin n. klo:20-21.00 isompi illallinen alkupaloineen, pääruokineen kahden oluen kera joka tuli maksamaan 35 liiraa eli n.15€ per henkilö. Että jos saa tuhlattua 100€ päivässä, niin käy ihan väärissä paikoissa, kun saa erinomaiset ruuat alle 50 liiralla eli n. 22€ ja ihan varmasti nälkä lähtee. Jos ei lähde, niin voi aina hakea jotkut kebabrullat tai jätskit, jotka ei maksa juuri mitään.

    • haloo ohhoh87

      Ehkä jotkut haluaa tehdä jotain muutakin kuin syödä pari kertaa päivässä!!

      Dumpass!

    • tonnimatkalainen

      Kirjoitinkin tuolla jo aiemmin. Eli suunnitelmana oli että 1000e varattiin matkaan 2.lle aikuiselle! Huom,aterioita ei ollut hotelilla! Nyt reissusta palanneena sanon,että se 1000 e riitti loistavasti 2.lle aikuiselle. Sekä mukana oli 2 teiniä,joilla oli omat rahat,mutta välillä avustimme heitä ostoksissa ja yleensä myös kun liikuimme joko taksilla tai bussilla,niin maksettiin lysti! Alussa oli sopimus,että teinit maksavat myös oman ruankin,mutta loman puolenvälin jälkeen maksoimme teinien sapuskatkin...Aamupala tarpeet ostimme kaupasta! Ja parina ensimmäisenä päivänä valmistettiin hotellissa lounas....jotain pastaa/riisiä ja kanaa tms ja illastimme ulkona. Mutta sitten iski se laiskuus ja lounastimme ulkona sekä illastimme ulkona. Vain aamupala tehtiin itse. Saatiin nauttia efestä juuri niin paljon kun haluttiin....tehtiin todella paljon ostoksia...vaatteita omaan käyttöön,tuliaisia,kopio hajuvesiä ja aurinkolaseja....ja tietty iso kasa oliivi saippuoita! Isäntä kävi 2 kertaa parran ajossa ja kerran samalla kun parta ajettiin niin hiukset leikattiin. Minä kävin hiusten leikkuussa ja värjäyksessä.... Tosin kun aika leveää elämää vietettiin,niin viimeisenä päivänä jouduttiin nostamaan 100 euroa....Siksi että lentokoneessa olisi euroja käytössä ja siksi kun toinen teineistä tahtoi ostaa nahkatakin....ja oli kuluttanut liki oman matkakassansa....Jelpattiin sitten siinä 30 euroa. Hassua! pyyntihinta takista oli 500 euroa.....tingattiin,mutta ei päästy yhteisymmärrykseen ja teiniä harmitti se pari pv,kun oli niin tahtonut sen takin.....mutta kun ei sopivaa hintaa löytynyt niin luovutti (ja samalla tuhlasi muuhun rahansa) No viimisenä päivänä mentiin saman liikkeen ohi ja he sanoivat että 200 e...sillä lähtee! No teini tinkasi 80 euroon sen....ei lähtenyt! Sanoivat että 150 e. No sitten viimisen kerran kuljettiin ohi,koska kotimatka jo häämötti! Tyttö kerran vielä tinkasi! Luvattiin 100 euroon....tyttö näytti kukkaroaan että ei oo enempää rahaa kuin 80...Meidät ajettiin ulos liikkeestä....Lähdettiin ulos,mutta sitten myyjä huuti että okei! Eli kaikki tyytyväisiä! Apua! Minä aloin oikein tarinoimaan kun piti kertomani,että varmasti yksi ihminen elää 300 eurolla ihan hyvin! Kunhan katsoo missä syö ja mistä ostaa.....

    • ............,,,,,,,,

      Itelläni hieman eri kokemukset basaarista.. oltiin kusadasissa ja olin hieman varautunut koko basaareihin menoon.. no mentiin nyt lasten kanssa katsomaan kun siellä kerran oltiin.

      Meno oli kuin mustamäen torilla 90-luvun kultavuosina.. myyjät huutelivat kokoajan perään ei nyt onneksi väkisin yritetty liikkeisiin saada. Osa liikkeistä oli kohtuu asiallisia, hinnat selvätsti näkyvissä mutta suurin osa näitä "hinnoitellaan naaman mukaan" kauppoja.

      Yhteen mentiin sitten farkkuja katsomaan, palvelu oli kovinkin ystävällistä, sopivia malleja kannettiin eteen ja kysyttiin haluttinko omenateetä mitä tulikin neljä lasia. Päädyttiin miettimään muutamaa paria farkkuja ja kaksia lenkkareita jos hinta olisi sopiva. Taas nämä imelät fraasit valmiiksi tingityistä hinnoista ja pitkän laskemisen jälkeen tuli hintalapuksi 900tl

      Olin tippua perseelleni.. oma ajatus kun vaatteista oli luokkaa kympin-viisitoista euroa/kappale eli noin 150tl koko kasa. Lähdin tinkimään sadasta liirasta ja hyvä ettei naamalle syljetty.. tinkiminen loppui siihen kun olin 150tl hinnassa ja myyjä 550tl hinnassa. Sen jälkeen hän heitti tavarat laittialle, alkoi huutaa meille (lapsille ihana kulttuurikokemus) ja vaati kymmenen liiraa omenateestä.

      Todella törkeää touhua.. ja meni kyllä maku koko basaarikaupoista. Sen jälkeen ei käyty kuin liikeissä missä oli hinnat kunnolla esillä ja niissä palvelu olikin kohtuu hyvää

      Ennen matkaa kysyin kortilla maksamisesta.. basaareista en tiedä mutta kaikissa ravintoloissa, kioskeissa ja normikaupoissa kortit kävivät ilman ongelmia. Ei tarvinnut käteistä kantaa kuin pikkuostoksia varten. Säästyy käteisen kannolta ja rahanvaihdolta kun maksaa masterilla. Huomattavasti helpompaa ja turvallisempaa.

    • Hey hey Alanya

      Ainakin voit Turkissa nostaa ihan normaalisti rahaa lukuisista katujen varsilla sijaitsevista pankkiautomaateista,joten itse en monasti juurikaan käteistä varaa mukaan.Toki Turkissa pankkiautomaatilta rahaa Suomesta nostettaessa menee muutaman prosentin vaihtopalkkio nostokotainen perusmaksu,joten kerralla kannattaa nostaa hieman enemmän,eikä juosta siellä automaatilla joka kymmenen euron takia esimerkiksi.

    • ........,,,,,,,,,,,,

      Miksi ihmeessä sitä rahaa pitäisi nostaa ja maksaa siitä erikseen kun lähes jokapaikassa voit maksaa ostoksesi luotettavasti kortilla.

      • Reissussa käteistä

        Alanyassa kai voi maksaa korteilla, mutta muualla Turkissa, pienemmillä paikkakunnilla ei aina edes hotelliyötä voi maksaa kortilla. Lisäksi käteistä tarvitsee vessoihin, vesipullon ostoon yms pieniin asioihin.


    • 18+8

      Parikymmentä reissua takana ja samat vuosina,aina käteistä ollut senverran että
      on pärjännyt.Korttia vielä tähän mennessä ei ole tullut käytettyä, vaikka mukana
      on ollut perälautana.Joskus on jopa jäänyt rahaa vielä kotimaahankin,vaikka
      harvemmin.Rahaa palaa mielestäni senverran kuin on varaa.

    • gjhzb

      Viikko Alanyassa 400€.aamiainen hotellilla,shoppailtiin,syötiin ravintolassa joka päivä,juotiin olutta\drinkkejä. Mies taisi vaihtaa 300€ eli yht.700€viikossa 2henk.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      30
      1929
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      6
      1792
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      15
      1281
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      7
      1184
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      20
      1159
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      10
      1095
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1041
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      7
      1005
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      6
      1004
    10. 10
      980
    Aihe