Mittarin viisari värähti

2lesken

" Tänään vietettävää Johan Ludvig Runebergin päivää vietetään persoonallisella tavalla.
Poliisi on nimittäin mitannut Runebergintortun alkoholipitoisuuden.
Yllättäen torttu sisältää alkoholia niin paljon, että mittarin viisari värähtää. Leivonnaisen alkoholipitoisuudeksi on mitattu 0,06 mg/l.


Runebergintorttua nautitaan suomalaisrunoilijan kunniaksi 5. helmikuuta.
Leivonnainen voi sisältää punssia, konjakkia tai mantelilikööriä.

Voi hyvät hyssykät, miten järkkyä.
Meinasin ostaa tortun itselleni.
Olisi tullut kaamea moka.
Raitistunut alkoholisti olisi voinut saada vaikka härsyä mokomasta tortusta.
Ja alkanut taas pämppäämään.
Onneksi tyydyin tavalliseen kotipullaan.

9

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mulla sama torttu jo 42 vuotta :D

      Lemmenkäinen

      • Ano 00.06
        Siis korppuko?


    • Anonyymi

      Runeberg varsinainen torttujuoppo. Mutta eihän Ruunebergilla ollut autoa. Oliko edes omaa hevosta? Ajelutti itseään kievareiden polleilla. Heppajuoppo.

    • Anonyymi

      niitä torttuja on kahta sorttia, märkiä ja kuivia, kuivissa ei ole alkoholia
      eikä karvasmantelia
      nj

      • Anonyymi

        Ihme, kun Niksi-Pirkassa ei ole vinkkiä, miten märästä tortusta kuiva.
        No, jaa. Eikö ole sellainen sienten ja yrttien kuivatin.
        Tai mikrossa täydet volyymit... älkää tehkö tätä...
        Pari kolme kappaletta olen tuhonnut. Ovat niin älyttömän makeita, joten kiintiö tuli jo täyteen.
        Nyt pitää kuikuilla laskiaispullia, mämmiä, paksua kermaa ja pashaa. Etukäteen pitää ains harjoitella.
        Namnam.
        Beng


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihme, kun Niksi-Pirkassa ei ole vinkkiä, miten märästä tortusta kuiva.
        No, jaa. Eikö ole sellainen sienten ja yrttien kuivatin.
        Tai mikrossa täydet volyymit... älkää tehkö tätä...
        Pari kolme kappaletta olen tuhonnut. Ovat niin älyttömän makeita, joten kiintiö tuli jo täyteen.
        Nyt pitää kuikuilla laskiaispullia, mämmiä, paksua kermaa ja pashaa. Etukäteen pitää ains harjoitella.
        Namnam.
        Beng

        Makeita.

        Ja turhan suuria. Aika vähän tulee tollasta syötyä, ei oikein makee huilaa. Eilen söin yhden po. leivoksen ja kyllä sillä vuoden nyt pärjää. Sinällään oli hyvän makuista, mutta puolikas ois ollut tarpeeksi.

        Laskiaispullissa sama, kyllä kerran vuodessa yhden syö mielellään. Mantelimassalla, tottakai. Jokatapauksessa mun mielestä laskiaispullt oikeestaan parempia, net ei ole niin yli makeita.

        Vähän ihmetellyt tota joittenkin ihmisten pullansyömishimoa. Aina pitää olla pullaa ja piparia kahvin kans. Juon kyllä jonkin verran kahvia, pullaa tekee mieli harvemmin. Mieluummin vaikka voileipä. Noista nisuista kertyy helpolla älytön määrä ylimääräistä kaloria vaikkapa vuoden kuluessa. Mun pitäis kai ajatella lähinnä sokereita, mutta helpompi ajatella kaloreina. Jos mättää pullaa, pitäis sitten jättää jotain muuta ruokaa syömättä. En nyt tiedä, millasta kepappia yks runeperkin torttu vastaa kaloreiltaan, mutta mieluummin syön kepappia, kuin torttua.

        =DW=


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihme, kun Niksi-Pirkassa ei ole vinkkiä, miten märästä tortusta kuiva.
        No, jaa. Eikö ole sellainen sienten ja yrttien kuivatin.
        Tai mikrossa täydet volyymit... älkää tehkö tätä...
        Pari kolme kappaletta olen tuhonnut. Ovat niin älyttömän makeita, joten kiintiö tuli jo täyteen.
        Nyt pitää kuikuilla laskiaispullia, mämmiä, paksua kermaa ja pashaa. Etukäteen pitää ains harjoitella.
        Namnam.
        Beng

        pitäisköhän sitä märkää torttua kuivattaa miedolla lämmöllä uunissa, tuskin
        se tuulettamalla kuivaa, tai millään seksin tappajalla
        nj


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Makeita.

        Ja turhan suuria. Aika vähän tulee tollasta syötyä, ei oikein makee huilaa. Eilen söin yhden po. leivoksen ja kyllä sillä vuoden nyt pärjää. Sinällään oli hyvän makuista, mutta puolikas ois ollut tarpeeksi.

        Laskiaispullissa sama, kyllä kerran vuodessa yhden syö mielellään. Mantelimassalla, tottakai. Jokatapauksessa mun mielestä laskiaispullt oikeestaan parempia, net ei ole niin yli makeita.

        Vähän ihmetellyt tota joittenkin ihmisten pullansyömishimoa. Aina pitää olla pullaa ja piparia kahvin kans. Juon kyllä jonkin verran kahvia, pullaa tekee mieli harvemmin. Mieluummin vaikka voileipä. Noista nisuista kertyy helpolla älytön määrä ylimääräistä kaloria vaikkapa vuoden kuluessa. Mun pitäis kai ajatella lähinnä sokereita, mutta helpompi ajatella kaloreina. Jos mättää pullaa, pitäis sitten jättää jotain muuta ruokaa syömättä. En nyt tiedä, millasta kepappia yks runeperkin torttu vastaa kaloreiltaan, mutta mieluummin syön kepappia, kuin torttua.

        =DW=

        Unohtui.

        Alkoholissahan se runeperkin tortun maun salaisuus on. Mä nyt en tiedä, millasta torttua poliisit lie ostaneet, ite katoin tuoteselosteesta, että mukana punssiaromia. Mitä sitten punssiaromilla taas takoitetaan, sitäkään en tiedä. Noh, makua kuitenkin.

        Leivoksissa käytetään juu alkoholia, mutta muussakin ruuanlaitossa tottakai. Erityisemmin en ole innostunut punaviinikastikkeista tms. Mutta merimiespihvi ei ole oikeaa merimiespihviä ilman keskaria.

        Joskus miettinyt. Mä pidän paljon omenapiirakasta. Yleensä ei liian makeeta, mutta omena tekee siitä raikkaan ja maukkaan. Liekö kukaan tehnyt jotain omenapiirakka-tyylistä leivonnaista ja kokeillut siihen vaikkapa tilkkaa rommia? Vois olla hittiresepti.

        =DW=


      • Anonyymi kirjoitti:

        Unohtui.

        Alkoholissahan se runeperkin tortun maun salaisuus on. Mä nyt en tiedä, millasta torttua poliisit lie ostaneet, ite katoin tuoteselosteesta, että mukana punssiaromia. Mitä sitten punssiaromilla taas takoitetaan, sitäkään en tiedä. Noh, makua kuitenkin.

        Leivoksissa käytetään juu alkoholia, mutta muussakin ruuanlaitossa tottakai. Erityisemmin en ole innostunut punaviinikastikkeista tms. Mutta merimiespihvi ei ole oikeaa merimiespihviä ilman keskaria.

        Joskus miettinyt. Mä pidän paljon omenapiirakasta. Yleensä ei liian makeeta, mutta omena tekee siitä raikkaan ja maukkaan. Liekö kukaan tehnyt jotain omenapiirakka-tyylistä leivonnaista ja kokeillut siihen vaikkapa tilkkaa rommia? Vois olla hittiresepti.

        =DW=

        Kansallisrunoilijamme kerrotaan nauttineen torttuja mieluusti aamiaiseksi punssin kanssa.
        Näin runoratsu pääsi taas vauhtiin.

        Torttu jakaa mielipiteitä.

        Runebergintorttutaikinaohjeita on paljon erilaisia.
        Taikinaan voi murustaa piparkakkuja, erilaisia keksejä ja lisätä pähkinärouhetta.
        Taikina maustetaan usein kardemummalla ja tipalla karvasmanteliöljyä.
        Valmiit runebergintortut kostutetaan joko punssilla tai rommilla.
        Kruunuksi tulee vadelmahilloa, joka viimeistellään sokerikuorrutteella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2175
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      806
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      761
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      550
    Aihe