Kauden aloitus

Anonyymi

Talvi kiristää otettaan näköjään ja sekös harmittaa lauhojen talvien jälkeen.
Millaisia arvauksia siitä, milloin kausi alkaa tänä vuonna Turun saaristossa? Maaliskuun lopussa varmaan päivät jo lämpeää, jotta pääsee kiillottelemaan ym. Mutta saattanee jäätyä meri nyt niin tukevasti, että laskua joutuu kauankin odottamaan.

19

89

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Veikkaan että tässä kevättä kohden mennessä ilmat pikkuhiljaa lämpenee. Luulen myös että kevättä kohden mennessä jäät vähenevät ja sitten jossain vaiheessa lähtevät kokonaan.
      Aivan varma tästä en tietenkään voi olla, mutta aika varma olen, perustuen havaintoihini aikaisemmilta vuosilta.

      • Anonyymi

        Pitkään ei mennyt, että suoli24 älymykset nousi poterostaan. Nyt vaan ilta leponex huiviin ja takas sinne poteroon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitkään ei mennyt, että suoli24 älymykset nousi poterostaan. Nyt vaan ilta leponex huiviin ja takas sinne poteroon.

        Joo, ei mennyt kuin puoli tuntia aloituksesta.


    • Anonyymi

      Yllättävän vähän on jäätä. Asun saaristossa ja varmaan ennätyslämpimät kelit on aiheuttaneet sen, että pakkasista huolimatta vain ahtaammat saartenvälit on jäässä. Mutta jos -10 pakkaset jatkuu kuukauden, niin sitten on varmaan Gullkronan selkäkin jäässä. Jos polaaripyörre naksahtaa takaisin uraansa, kausi alkaa jo viikkojen päästä. Kylmenemisen syykin on selvinnyt. Mongoliassa tehtiin maailmanennätys ilmanpaineessa, 1094 millibaaria. Sen vieressä syntyi erittäin alhaisen ilmanpaineen myrsky Beringin salmessa. Nämä sekoittivat suihkuvirtauksen, jolloin syntyi kylmän ilman virtaus etelään.

      • Anonyymi

        Siis ennätyslämpimät kelit ja vedet syksyllä, tuli virhe tekstiin


      • Anonyymi

        Mongolia ja Beringin salmi ovat yli 5000km päässä toisistaan.
        Polaaripyörteen hajoamisessa ei ole mitään tavatonta, tällä kertaa se johtui Siperian yli pohjoiseen purkautuneesta lämpimästä ilmasta - joka ylöspäin pyrkiessään nostin stratosfäärin lämpötilaa kerralla yli 50 asteella noin -5C tasolle.

        Tästä seurauksena itäiset tuulet kääntyivät läntisiksi ja stratosfäärin kylmyy "valahti" alas troposfääriin. Nyt kun pyörre ei pidä kylmää 60 leveyspiirin sisällä, navalta ja Siperiasta kylmää pääsee etelämmäs. Ei mitään poikkeuksellista.

        Se, että pyörre pysyy tiiviisti koossa koko talven on vähemmän normaalia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mongolia ja Beringin salmi ovat yli 5000km päässä toisistaan.
        Polaaripyörteen hajoamisessa ei ole mitään tavatonta, tällä kertaa se johtui Siperian yli pohjoiseen purkautuneesta lämpimästä ilmasta - joka ylöspäin pyrkiessään nostin stratosfäärin lämpötilaa kerralla yli 50 asteella noin -5C tasolle.

        Tästä seurauksena itäiset tuulet kääntyivät läntisiksi ja stratosfäärin kylmyy "valahti" alas troposfääriin. Nyt kun pyörre ei pidä kylmää 60 leveyspiirin sisällä, navalta ja Siperiasta kylmää pääsee etelämmäs. Ei mitään poikkeuksellista.

        Se, että pyörre pysyy tiiviisti koossa koko talven on vähemmän normaalia.

        Puhut ilmeisesti samasta ilmiöstä eri näkökulmasta. En ole asiantuntija, mutta näin se selitettiin yhdellä sääsivustolla.

        The final days of 2020 had the new world record for surface pressure readings set in Mongolia, caused by a frigid cold air with near -55 °C over eastern Siberia (Russia). As this Arctic cold from Siberia spread towards the Pacific, it resulted in another record-setting setup for the North Pacific. A monster extratropical storm occurred, and pushed the minimum central pressure at 921 mbar, smashing the previous pressure records in the region.

        But why is this important now? These large scale weather systems were so extreme and anomalous, that their dynamics sent the atmospheric waves up into the upper parts of our atmosphere, called the stratosphere. The result was a disruption of the polar vortex aloft and started a major sudden stratospheric warming (SSW) event and lead to vortex collapse.

        https://www.severe-weather.eu/winter-weather/snow-cold-forecast-europe-mk/


    • Anonyymi

      2013 kevät oli hyvin saman tyyppinen lumimääriltään ja pakkaseltaan. Itsellä oli silloin pohjaprojekti ja oli kyllä vaikeaa kun oli niin kylmää vielä vapun jälkeen. Veneen laskin toukokuun tokalla viikolla Turun Saaristossa, ja silloin oli vielä pientä jäälauttaa vedessä ja sulamisvedet tekivät sisäsaaristossa ihan kaakaonruskeaksi pitkään. Taisi olla sama vuosi kun Uudellamaalla tuli juhannusviikolla räntää.

      Vaikka jäätä ei ole paljon, niin veikkaan pitkää ja kohmeista kevättä.

    • Anonyymi

      Väitän, että vappuna Helsingin edusta on vielä jäälauttojen ja -sohjon vallassa.
      Merisatamanrannan lehmukset pysyvät jälleen lehdettöminä yli juhannuksen.

      Siinäkään ei sinänsä ole mitään tavatonta. Purjehtiessa vaan pitää olla pipo päässä pidempään kuin parina edellisenä kesänä :).

    • Anonyymi

      Eniten kovassa talvessa huolettaa se, miten koronakeväältä jääneet veneiden rästikatsastukset ehditään tekemään. Meillä on tehtävänä 43 runko- ja 176 normikatsastusta.
      Nämä runkokatsastukset tulisi tehdä heti maaliskuusta alkaen ja normikatsastukset sitten huhtikuun aikana.
      Mitä jos emme ehdi? Vesille päätyy silloin vajavaisesti katsastettuja, jopa kokonaan katsastamattomia veneitä.
      Uskonkin että koronan ja kovan talven jäljiltä kevään eniten myyty venetarvike on Suomen kauppalippu.
      Ketuttaa vietävästi, mutta minkäs teet?

      • Anonyymi

        Ilmeisesti vihjaat, että katsastamattomissa veneissä ei olisi perässä seuralippua. Herääpä todellisuuteen!

        Muuten, se SPV:n sääntöjen mukainen katsastuskausi loppuu kesäkuun, ei siis huhtikuunlopussa.


      • Anonyymi

        Ei vene vuodessa tai kahdessa merikelvottomaksi muutu jos siitä pidetään huolta. Jos ajetaan kiville niin silloin se pitää tietysti tarkistaa ja suorittaa korjaukset jos tarve vaatii. Aika pintapuolisia nuo katsastukset tuppaa olemaan joten itse en ole huolissani.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vene vuodessa tai kahdessa merikelvottomaksi muutu jos siitä pidetään huolta. Jos ajetaan kiville niin silloin se pitää tietysti tarkistaa ja suorittaa korjaukset jos tarve vaatii. Aika pintapuolisia nuo katsastukset tuppaa olemaan joten itse en ole huolissani.

        Joo, eikä huolenpito veneestä liity katsastukseen mitenkään. Pursiseuran lipulla seilaa paljon yhtä hyvin pidettyjä veneitä kuin seilaa kauppalipulla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joo, eikä huolenpito veneestä liity katsastukseen mitenkään. Pursiseuran lipulla seilaa paljon yhtä hyvin pidettyjä veneitä kuin seilaa kauppalipulla.

        Ja meillä venettä ei ole katsastettu yli 30 vuoteen .Silti kaikki toimii ja paikat on kunnossa.
        Tästä kirjoittelusta saa sen käsityksen että ei katsastettu vene on turvaton ja katsastettu on turvallinen. Asia vaan ei ole näin.


      • Anonyymi

        Meidän seurassa vuosikatsastus tehdään, kun vene on vedessä. Runkokatsastus tehdään telakalla.


    • Anonyymi

      Täällä Turun liepeillä oli lumen sataessa mantereen läheisyys jo jäässä joten kovin paksua saatika teräsjäätä ei tänne enää saada vaikka pakkaset jatkuisivat. Lumi eristää mukavasti. Pilkkimässä olen käynyt jonkin verran suojaisilla lahdilla ja näyttää jään koostumus olevan paksu mutta höttöä.

      • Anonyymi

        Nyt on airiston selkä ollut vasta pari päivää jäässä, ja siinä on pari senttiä lumetonta jäätä. Jos pakkaset jatkuu helmikuun, pääsee maaliskuussa luistelemaan tai hiihtämään sinne. Tänään olin pari tuntia jäällä Paraisilla, oli 20 senttiä teräsjäätä, mutta vaihtelee paljon, ei uskalla liikkua laajalti.


    • Anonyymi

      Vapun nurkilla olis tarkoitus siirtää vene pysyvästi pois pk-seudulta lännemmäksi. Viime vuonna vesillelasku oli 8.4. Tässähän tulee kiire kun pohjakin on primeroimatta.

      • Anonyymi

        No mikäs kiire siinä. Lämpimässä hallissa tekevät primeroinnit ja myrkyt ja rekalla länteen.
        No problemo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe