Tässä viikonvaihteessa on sitten todennäköisesti vähemmän vääntöä kuin edellisen viikonvaihteen ristikoissa. Kovis on EV:ltä. EV:n 2½ merkitty kovis on kyllä joskus ollut lähempänä kolmosta kuin 2½, joten ristikko ei välttämättä ole kovikseksi niin helppo kuin mitä luokitus antaa ymmärtää. Viikonvaihteen haastavin ristikko saattaa silti olla Juha Leinosen Mantan valinta viikonvaihteeksi. Myös piilis on EV:ltä.
IS Viikonloppu 6.-7.2.2021
25
100
Vastaukset
- Anonyymi
Ristikko on melko haastava. Ristikon ratkettua jäi muutamia vihjeitä epäselväksi.
JOISSAKIN ONNISTUVIA
HEILLÄ NURIN
ja
AS-
AA- Anonyymi
Minä taas löysin mielestäni hyvät selitykset muille noista kolmesta mainitusta vihjeestä paitsi vihjeelle HEILLÄ NURIN. Tuota yhtä uupuvaa selitystä lukuunottamatta sainkin ristikon valmiiksi. Se oli minustakin huomattavan hankala IS-vaikeusasteen 2,5 ristikoksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä taas löysin mielestäni hyvät selitykset muille noista kolmesta mainitusta vihjeestä paitsi vihjeelle HEILLÄ NURIN. Tuota yhtä uupuvaa selitystä lukuunottamatta sainkin ristikon valmiiksi. Se oli minustakin huomattavan hankala IS-vaikeusasteen 2,5 ristikoksi.
3- ristikko minustakin oli. EV:n ristikot luokitellaan lähes poikkeuksetta 2½ kuten myös Teemu Pallosen ristikot. Teemulla usein vähän vajari 2 ja EV:llä silloin tällöin 3- (ehkä joskus mennyt täyskolmoseksi). Kokemukseni mukaan 2½-merkityt eivät kovin paljon annetusta vaikeustasosta poikkea.
Nykyisin EV on on yksittäisiin vihjeisiin tuonut jotain selkaista uutta, johon en ole saanut otetta. Anonyymi kirjoitti:
AS-
AA luulen keksineeni. Siinä on kaiketi tavanomaista enemmän kieroutta.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No nyt vihdoin keksin myös tuon vihjeen HEILLÄ NURIN selityksen. Se onkin aika peruskauraa, eli se ei ole niinkään kiero kuin
AS-
AA
Hankaluus johtui siitä, että samaan vihjeeseen on sisällytetty kaksi eri peruskikkaa. Anonyymi kirjoitti:
No nyt vihdoin keksin myös tuon vihjeen HEILLÄ NURIN selityksen. Se onkin aika peruskauraa, eli se ei ole niinkään kiero kuin
AS-
AA
Hankaluus johtui siitä, että samaan vihjeeseen on sisällytetty kaksi eri peruskikkaa.Yritin lisätä HE ja kukea väärin päin, mutta en saanut järkevää sanaa.
- Anonyymi
Tapio-Huuhaa kirjoitti:
Yritin lisätä HE ja kukea väärin päin, mutta en saanut järkevää sanaa.
Vihjeessä kyse ei ole HE:n tai HEI:n lisäämisestä mihinkään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
AS-
AA
Hankaluus johtui siitä, että samaan vihjeeseen on sisällytetty kaksi eri peruskikkaa.En kyllä keksi, mitkä kaksi kikkaa on yhdistetty. Nurin viittaa yleensä oikealts vasemmalle lukemiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En kyllä keksi, mitkä kaksi kikkaa on yhdistetty. Nurin viittaa yleensä oikealts vasemmalle lukemiseen.
Oikealta vasemmalle lukeminen se juuri on toinen kyseisistä kahdesta kikasta. Toinen kikka taas on vähemmän silmiinpistävä vaikka kuuluukin perustyökalupakkiin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oikealta vasemmalle lukeminen se juuri on toinen kyseisistä kahdesta kikasta. Toinen kikka taas on vähemmän silmiinpistävä vaikka kuuluukin perustyökalupakkiin.
Keksin sen toisen. Yritin soveltaa väärää toista jippoa. Meni vähän kokeiluksi.
Leinosen ristikko oli tällä kertaa mielestäni 2 . Hyvin laadittu, mutta tällä kertaa varsin tylsä. Leinosen ristikosta puuttui tällä kertaa herkulliset pääkuvalauseen. Yhtä tylsä kuin Antti Viitamäen nykyristikot, joissa ei myöskään ole pääkuvaa.
- Anonyymi
AS-AA ja Sietää hyvin kritiikkiä osiot kurittaa ja kumittaa
Sietää... ratkaisusana liitetään useimmiten sairauksiiin ja terveyteen
AS-
AA on ymmärtääkseni ns. typiste
Tässä ja edellisessä EV:n ristikossa ristikossa sekä eräässä taannoisessa PuPessa oli 1-3 muuta vihjeitystä kimurantimpi vihje. Ehkä laatija hieman kokeilee, mitä ratkojat hoksaavat ja mitä eivät. Näin tehdessään hyvät selitykset jälkikäteen laatijalta olisivat kiva asia. Laatijan IS:n kovisten kohdalla vaikeustaso on ollut varsin kohdillaan ja kuten johdannossa totesin 2½ pikemminkin ylittyy kuin alittuu.
[Punaisessa Pelikaanissa laatijalta toivoisi samaa, siellä kun vaikeustaso pyrkii pahastikin alittumaan.]- Anonyymi
Tästä juuri tuntuu EV:n kohdalla olevan kyse. Tästö kyllä seuraa suuri vaihtelu vihjeiden vaikesustasossa. 2½ / 3- tähden merkityssä ristikossa osa vihjeistä on 3-tason ristikon vihjeitä. No onneksi pienellä "nilkkoihin potkimisella" kaikki vihjeet selkenivät. Kiitos kaikille tähän säikeeseen tähän hetkeen asti kirjoittaneille.
JOISSAKIN ONNISTUVIA sain UROOT. Urootkin onnistuvat, mutta näkökulma tuntuu liian väljältä. Luenee jokin jippo.
- Anonyymi
Luenee ihan totaalisesti muuta kuin tuota.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luenee ihan totaalisesti muuta kuin tuota.
Olen samaa mieltä: aivan muusta on kyse. Vihjettä ei voi pitää väljänä.
- Anonyymi
Eiks tossa oo ratkontavirhe sulla? Uitot muistaakseni tohon tuli.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No nyt paljastit liikaa! Vaikka rautalangasta vääntämällä mutta itse pitäisi keksiä ja kaikki laatijoiden aivoitukset setviä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos laittaa UITOT, on kyllä selkeä suora vihje. Ajattelin vain, että ISRAELILAISILLA... oli vain yksi liitto, mutta yllä siihen monikkokin käy, kun tarkemmin ajattelee. Ratkontavirheitä tulee satunnaisesti. Hyvä, jos niistä joku oikaisee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No nyt paljastit liikaa! Vaikka rautalangasta vääntämällä mutta itse pitäisi keksiä ja kaikki laatijoiden aivoitukset setviä.
Jos tekee risteävään ratkontavirheen, jota ei itse huomaa, ratkoja on aika solmussa ja voi tarvita jonkun virheestä huomauttajan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos laittaa UITOT, on kyllä selkeä suora vihje. Ajattelin vain, että ISRAELILAISILLA... oli vain yksi liitto, mutta yllä siihen monikkokin käy, kun tarkemmin ajattelee. Ratkontavirheitä tulee satunnaisesti. Hyvä, jos niistä joku oikaisee.
Vihjeen ISRAELILAISILLA ENNEN vastaussana ei ole LIITOT (eikä LIITTO).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos tekee risteävään ratkontavirheen, jota ei itse huomaa, ratkoja on aika solmussa ja voi tarvita jonkun virheestä huomauttajan.
Tuo ei ollut huomautus vaan suora sanan kertominen.
Anonyymi kirjoitti:
Vihjeen ISRAELILAISILLA ENNEN vastaussana ei ole LIITOT (eikä LIITTO).
Joo. Enpä huomannut että olin ten'hnyt ratkontavirheen. Yksi pystysana ei toimi lainkaan. Vihjeeseen liittyi fakta, josta en tiennyt ennestään. Piti tarkistaa Googlella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk813015Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna911726Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll831571- 1371432
Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.651428- 1571334
Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍1591263Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j981197Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur821197- 831182