Suomessa monessa taloyhtiössä ollaan pohtimassa sitä, kuinka mahdollisesti saataisiin tulevaisuudessa patteriautoille sähköä. Monessa vanhassakin pihassa/autohallissa on autoille jo ns. sähkölämmityspistoke, mutta EIHÄN SITÄ VOI KÄYTTÄÄ pattereiden lataukseen. Pitää rakentaa minimissään 22A latauspiste/autopaikka, jota sähköä sitten "pätkitään", jotta tehoa riittäisi kaikille autopaikoille. Eli suomeksi, JOS nuo ihan tavalliset pistorasiat joku nyt haluaa ihan väkisin muuttaa pidempiaikaiseen lataukseen soveltuvaksi, ajaa tämä vanha tolppa ihan saman asian jatkuvalla latauksella, (jonka nykyiset 10A:n sulakkeet siis kestävät), kuin tuo 22A 3000€ maksava "valotaideteos". Toki vanhaan tolppaa pitää asennuttaa mittari, jonka mukaan käytettyä sähköä sitten laskutetaan lataajilta. Kokonaiskustannukset lienee 100-150€ kertamaksu ja jos nyt isännöitsijätoimisto haluaa pyytää 10€/lasku 3kk välein, on tämä investointi kuitenkin 2800 halvempi kuin 22A: paikka... ai niin, ARA:han haluaa, että paikoille tulee 22A, muuten ei saada avustusta 50%... MIKSI?
Loppuun kerron suuren salaisuuden... keskiverto duunari ajaa päivässä noin 40km työmatkaa, johon kuluu ladattavalla hybridillä sähköä kesällä 5kWh ja talvella 8kWh kun taasen ns. täys-sähköautolla sähköä kuluu kesällä 5kWh ja talvella 8kWh... Mikä onkaan latausaikojen ero silloin? aivan 0%, miksi ihmeessä siis pitää olla 22A latauspaikka, kun kumminkin auto seisoo joka yö latauksessa ja aamulla on taas täydessä latingissa???
Tarinoita hölmölästä osa IV, patteriautojen latauksesta
73
679
Vastaukset
- Anonyymi
Yksinkertaisinta kun tekee latauspaikalle kolmivaihe-pistorasian ja siihen kulutusmittari. Mitään muuta ei taloyhtiön tarvitse eikä kannata tarjota.
Siitä pistorasiasta teenpäin jokainen autonaomistaja valitsee ja maksaa roippeensa itse. Aikaa kestävä ja edullinen ratkaisu.- Anonyymi
Kukas näitä tuhansien eurojen latausasemia sitten ostaisi? Hölmöä tosiaankin kun laitteet antaisi ladata 11-22kW, mutta sitä siten pätkitään niin, että tehollinen arvo jää murto-osaan. Eli kuten wanha kansa sanoi, kun lusikalla antaa, ei kauhalla voi ottaa. Tämä business käy tällä hetkellä niin kuumana mutta mistä löytyisi se instanssi, joka löisi hieman jarruja tälle rahastukselle?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukas näitä tuhansien eurojen latausasemia sitten ostaisi? Hölmöä tosiaankin kun laitteet antaisi ladata 11-22kW, mutta sitä siten pätkitään niin, että tehollinen arvo jää murto-osaan. Eli kuten wanha kansa sanoi, kun lusikalla antaa, ei kauhalla voi ottaa. Tämä business käy tällä hetkellä niin kuumana mutta mistä löytyisi se instanssi, joka löisi hieman jarruja tälle rahastukselle?
Hölmöä ylimitoittaa liittymä. Kuormanhallinta on järkevämpää, ei mene isoja kk-maksuja liian suuresta liittymästä. Kunhan ainakin saa 11 kW, jos muut eivät lataa. Jos 8A jyvittää autopaikkaa varten näin, se kyllä riittää. Ja usein näin lataajat saavat nauttia 11 kW latauksesta, mutta ei jouduta maksamaan jostain ylimitoitetusta sähköliittymästä. Kun eivät kaikki samaan aikaan lataa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kukas näitä tuhansien eurojen latausasemia sitten ostaisi? Hölmöä tosiaankin kun laitteet antaisi ladata 11-22kW, mutta sitä siten pätkitään niin, että tehollinen arvo jää murto-osaan. Eli kuten wanha kansa sanoi, kun lusikalla antaa, ei kauhalla voi ottaa. Tämä business käy tällä hetkellä niin kuumana mutta mistä löytyisi se instanssi, joka löisi hieman jarruja tälle rahastukselle?
Mielestäni lataustehoa ei voi olla liikaa, latauksen nopeus on yksi sen hyvyystekijöistä.
Tehokkaan lataamisen mahdollistavassa järjestelmässä tulee sitäpaitsi harvemmin tilanteita, jossa lataustehoa pitää alkaa rajoittamaan.
Esimerkki tuosta 22kW kahden auton systeemistä:
Auto nro 1 aloittaa lataamisen klo 15:00 ja kolmen tunnin kuluttua hänellä on kolmensadan km:n edestä latausta akussa. Keskimääräisillä kilometreillä akku on täynnä jo paljon aikaisemmin.
Auto nro 2 saapuu klo 18 ja joutuu myöhemmin illalla vielä käymään firmassaan, kerran yksityisyrittäjä on. Klo 21:00 hänenkin autonsa akku on täynnä.
Kun systeemi on suurempi kokonaisuus, päivällä/illalla ladanneiden ampeerit ja kW:t vapautuvat muiden käytettäviksi ja kenenkään latausta ei tarvitse rajoitella.
En mitenkään ymmärrä, jos johonkin aloitetaan latausvalmiuden rakentamista että se jo lähtökohtaisesti mitoitettaisiin laihialaisittain köyhäksi ja nuukaksi. NoGo! - Anonyymi
Tyhmä tynnyri luulee, että se sulake on siinä lämmitystolpassa. Ei ole.
Tai siis on topassakin sulake. Wanhoissa taloissa voi olla tolpassa yksi 6 A sulake kahdelle autolle. Kestää lohkolämmittimen, muttei muuta. Uudemmissa sitten 10 tai 16 A per tolppa tai jopa per auto. Mutta ne tolpathan on jopa voitu uusia, mutta kaapelointi on wanha.
Parkkipaikalla on aina monta tolppaa, yleensä koko rivi, samaan kaapeliin kytkettyinä. Jos on vaikka 4 tolppaa ja kaapeli 25 A sulakkeen perässä, niin tolppaa kohti tehoa käytettävissä huikeat 1,4 kW ja autoa kohti 0,7 kW. Jep "ei sisätilanlämmittimiä". Tosin uudemmissa asennuksissa kun käytetään autopaikkakohtaisia kelloja, mistä saa max 2 h sähköä kerrallaan, saa olla sisätilanlämmittimetkin, koska kuormat eiviät ole ikinä samaan aikaan päällä. Ja varmaan ne vanhemmatkin systeemit on mitoitettu näin. Ei ikinä ole kaikki autot samaan aikaan paikalla ja johdot kiinni.
Patteriauton lataus 8 A töpselilaturilla ottaa yli vuorokauden. 2 tunnissa saa tankattua sähköt vain 15-20 km ajomatkaan. Ei tule mitään. Patteriuskovaiset tietysti tarjoaa "kellot pois", mutta sen jälkeen ollaan tilanteessa, missä on samanaikaisesti liikaa kuormaa päällä. 25 A sulake kestää vain 3 patteriauton samanaikaisen latauksen töpselilaturilla.
Ja se töpselilaturihan ei riitä mihinkään. 12 tunnissakin saa tankattua sähköt 100 km ajomatkaan kesällä.
11 kW laturi vaatii 3x16 A syötön ja wanhassa taloyhtiössä voi koko parkkipaikka olla 3x25 A sulakkeiden takana. Kyllä, jos tolpissa on kellot ja käytetään kuormanhallintaa, joka rajoittaa tarvittaessa lataustehoa tämäkin voi toimia. Sähköauto ladataan ennen kuin sisätilalämmittimet lähtrvät päälle.
Mutta miten sitten toimitaan, kun on useampi patteriauto? Pitää sopia, että 1. latauksen päätyttyä klo 02 yöllä auton omistaja käy siirtämässä sen pois, jotta seuraava pääsee paikalle? Ja nyrkit viuhuu, kun moinen unohtuu? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyhmä tynnyri luulee, että se sulake on siinä lämmitystolpassa. Ei ole.
Tai siis on topassakin sulake. Wanhoissa taloissa voi olla tolpassa yksi 6 A sulake kahdelle autolle. Kestää lohkolämmittimen, muttei muuta. Uudemmissa sitten 10 tai 16 A per tolppa tai jopa per auto. Mutta ne tolpathan on jopa voitu uusia, mutta kaapelointi on wanha.
Parkkipaikalla on aina monta tolppaa, yleensä koko rivi, samaan kaapeliin kytkettyinä. Jos on vaikka 4 tolppaa ja kaapeli 25 A sulakkeen perässä, niin tolppaa kohti tehoa käytettävissä huikeat 1,4 kW ja autoa kohti 0,7 kW. Jep "ei sisätilanlämmittimiä". Tosin uudemmissa asennuksissa kun käytetään autopaikkakohtaisia kelloja, mistä saa max 2 h sähköä kerrallaan, saa olla sisätilanlämmittimetkin, koska kuormat eiviät ole ikinä samaan aikaan päällä. Ja varmaan ne vanhemmatkin systeemit on mitoitettu näin. Ei ikinä ole kaikki autot samaan aikaan paikalla ja johdot kiinni.
Patteriauton lataus 8 A töpselilaturilla ottaa yli vuorokauden. 2 tunnissa saa tankattua sähköt vain 15-20 km ajomatkaan. Ei tule mitään. Patteriuskovaiset tietysti tarjoaa "kellot pois", mutta sen jälkeen ollaan tilanteessa, missä on samanaikaisesti liikaa kuormaa päällä. 25 A sulake kestää vain 3 patteriauton samanaikaisen latauksen töpselilaturilla.
Ja se töpselilaturihan ei riitä mihinkään. 12 tunnissakin saa tankattua sähköt 100 km ajomatkaan kesällä.
11 kW laturi vaatii 3x16 A syötön ja wanhassa taloyhtiössä voi koko parkkipaikka olla 3x25 A sulakkeiden takana. Kyllä, jos tolpissa on kellot ja käytetään kuormanhallintaa, joka rajoittaa tarvittaessa lataustehoa tämäkin voi toimia. Sähköauto ladataan ennen kuin sisätilalämmittimet lähtrvät päälle.
Mutta miten sitten toimitaan, kun on useampi patteriauto? Pitää sopia, että 1. latauksen päätyttyä klo 02 yöllä auton omistaja käy siirtämässä sen pois, jotta seuraava pääsee paikalle? Ja nyrkit viuhuu, kun moinen unohtuu?"Tyhmä tynnyri luulee, että se sulake on siinä lämmitystolpassa. Ei ole."
Edellisen kirjoittajan visioissa jo nyrkit viuhuu lataus- ja lämmitysriidoista, kun hänen visioimansa kuormitusmitoitukset saavat laihialaisetkin katellisiksi.
Suuret lataustehot ja kuormanhallinta eivät ole toistensa vihollisia tai toisiaan pois sulkevia tapoja. Valitettavasti ainoa tapa saada lataukset ja lämmitykset toimimaan kitkattomasti ja riidattomasti on varautuminen riittävän suureen kuormitettavuuteen ja erityisesti tulevaisuus huomioiden.
Pikku tehojen kanssa vuorottelu ja kitkuttelu ja kiukuttelu on toivottavasti taakse jäänyttä 70-lukulaista elämää. Ihmettelen, miten joku moista ehdoin tahdoin vielä haluaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Tyhmä tynnyri luulee, että se sulake on siinä lämmitystolpassa. Ei ole."
Edellisen kirjoittajan visioissa jo nyrkit viuhuu lataus- ja lämmitysriidoista, kun hänen visioimansa kuormitusmitoitukset saavat laihialaisetkin katellisiksi.
Suuret lataustehot ja kuormanhallinta eivät ole toistensa vihollisia tai toisiaan pois sulkevia tapoja. Valitettavasti ainoa tapa saada lataukset ja lämmitykset toimimaan kitkattomasti ja riidattomasti on varautuminen riittävän suureen kuormitettavuuteen ja erityisesti tulevaisuus huomioiden.
Pikku tehojen kanssa vuorottelu ja kitkuttelu ja kiukuttelu on toivottavasti taakse jäänyttä 70-lukulaista elämää. Ihmettelen, miten joku moista ehdoin tahdoin vielä haluaa.Jos koko parkkipaikalla on käytössä 3x25 A = 17 kW maksimiteho kaikille tolpille, niin patteriuskovaisen mielestä sinne voi helposti laittaa 10 kpl 22 kW latureita, "koska kuormanhallinta".
Totta, mutta edes yhtä ainokaista patteriautoa ei silloin saa ladattua täydellä 22 kW teholla.
Patterisukovila on nyt kova kiire kusettaa taloyhtiöt rakentamaan 1 latauspaikka patteriuskovan itsensä käyttöön. Kun tulee pattriuskova n:o 2m n:o 3 jne, niin sitten ei voi enää sanoa "ei käy", koska osakkaita pitää kohdella tasavertaisesti. Tällöin ei auta kuin uusia koko parkkipaikan sähköistys ja mahd. kiiinteistön pääkeskus ja sähköliittymä. Lasku voi olla 5 numeroinen ja sitä pääsee maksamaan kaikki, autottomatkin osakkaat. Se on patteriuskovan mielestä ihan oikein, että vääräuskoisia rangaistaan.
Patteriuskovan mielestä on myös ihan oikeutuettua valehdella tarpeen tullen, kun vääräuskoisia johdatellaan oikealle polulle = rahoittamana patteriuskovaisen harrastusta, jotta patteriuskova pääsee kehumaan "katsokaa miten fiksu olen, kun maksatan autoiluni kulut muilla". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos koko parkkipaikalla on käytössä 3x25 A = 17 kW maksimiteho kaikille tolpille, niin patteriuskovaisen mielestä sinne voi helposti laittaa 10 kpl 22 kW latureita, "koska kuormanhallinta".
Totta, mutta edes yhtä ainokaista patteriautoa ei silloin saa ladattua täydellä 22 kW teholla.
Patterisukovila on nyt kova kiire kusettaa taloyhtiöt rakentamaan 1 latauspaikka patteriuskovan itsensä käyttöön. Kun tulee pattriuskova n:o 2m n:o 3 jne, niin sitten ei voi enää sanoa "ei käy", koska osakkaita pitää kohdella tasavertaisesti. Tällöin ei auta kuin uusia koko parkkipaikan sähköistys ja mahd. kiiinteistön pääkeskus ja sähköliittymä. Lasku voi olla 5 numeroinen ja sitä pääsee maksamaan kaikki, autottomatkin osakkaat. Se on patteriuskovan mielestä ihan oikein, että vääräuskoisia rangaistaan.
Patteriuskovan mielestä on myös ihan oikeutuettua valehdella tarpeen tullen, kun vääräuskoisia johdatellaan oikealle polulle = rahoittamana patteriuskovaisen harrastusta, jotta patteriuskova pääsee kehumaan "katsokaa miten fiksu olen, kun maksatan autoiluni kulut muilla"."os koko parkkipaikalla on käytössä 3x"
Edellisessä viestissäni:
"Valitettavasti ainoa tapa saada lataukset ja lämmitykset toimimaan kitkattomasti ja riidattomasti on varautuminen riittävän suureen kuormitettavuuteen ja erityisesti tulevaisuus huomioiden."
Voisin ehkä auttaa, jos osaisit selittää, mitä kohtaa et ymmärtänyt? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mielestäni lataustehoa ei voi olla liikaa, latauksen nopeus on yksi sen hyvyystekijöistä.
Tehokkaan lataamisen mahdollistavassa järjestelmässä tulee sitäpaitsi harvemmin tilanteita, jossa lataustehoa pitää alkaa rajoittamaan.
Esimerkki tuosta 22kW kahden auton systeemistä:
Auto nro 1 aloittaa lataamisen klo 15:00 ja kolmen tunnin kuluttua hänellä on kolmensadan km:n edestä latausta akussa. Keskimääräisillä kilometreillä akku on täynnä jo paljon aikaisemmin.
Auto nro 2 saapuu klo 18 ja joutuu myöhemmin illalla vielä käymään firmassaan, kerran yksityisyrittäjä on. Klo 21:00 hänenkin autonsa akku on täynnä.
Kun systeemi on suurempi kokonaisuus, päivällä/illalla ladanneiden ampeerit ja kW:t vapautuvat muiden käytettäviksi ja kenenkään latausta ei tarvitse rajoitella.
En mitenkään ymmärrä, jos johonkin aloitetaan latausvalmiuden rakentamista että se jo lähtökohtaisesti mitoitettaisiin laihialaisittain köyhäksi ja nuukaksi. NoGo!Ensinnäkin, nopeampi lataus kuluttaa akkua nopeammin. Esimerkiksi jatkuvat pikalataukset on hyvä tapa tuhota sähköauton akku. Ei haittaa, jos pikalatauksia tekee harvoin, mutta koko ajan sitä ei kannata tehdä. Eli jos omistaisinkin sähköauton niin rajoittaisin latausnopeutta, jos minulla ei ole mitään kiirettä auton käytön kanssa.
Ja tuo esimerkki on pitkälti kuvitteellinen. Useimmat ihmiset lähtevät töihin suunnilleen samaan, eli lataukset ovat samaan aikaan, vaikka lataus nopeaa olisikin.
Itse rajoittaisin latausnopeutta puoleen tuosta. En nimittäin lataisi edes omakotitalossa autoa jatkuvasti 22 kW nopeudella.
- Anonyymi
Sähkölaitokset tarjoavat latauspaikkoja vuokrausperiaatteella, Esimerkkinä Tampereen sähkölaitos 11 kW latauspisteille.
Ei kuukausimaksua kiinteistölle.
Kuukausimaksu autoilijalle 54,90 €/kk.
Sähkön hinta autoilijalle kiinteistön päätettävissä, tyypillisesti n. 15 snt/kWh.
Latausteho 11kW, vaatii Type2-pistokkeen (Type2 on Euroopassa standardoitu ja yleisin latauspistoketyyppi).- Anonyymi
Kallista sähköä. Jos käytät 4000 kWh sähköä vuodessa (kulutus 20 kWh/100km ja ajat 20 tkm/a), niin sähkön hinnaksi tulee peräti 6,3 €/100km. Soveltuu vain todella paljon ajaville. On niitä halvempiakin vuokralatureita pienemmillä tehoilla.
- Anonyymi
ja tuossako muka kaikki kulut? Entä laskutus? Laitteisto (Type2)?
- Anonyymi
Paksua kaapeelii tarttee olla kun veden keittimen johtokin meinaa sulaa vaik ei oo ku 2kw power??
- Anonyymi
Sähkösuunnittelu ei ole mitään mutujuttua, että näin on ennenkin pärjätty. Siinä on selvät määräykset ja mitoitusohjeet, joita pitää noudattaa.
- Anonyymi
10A sulakkeelta 1,5mm kaapelista saa 2300W
16A sulakkeelta 2,5mm kaapelista saa 3680W
tämän jälkeen kannattaa siirtyä 3-vaiheiseen sähköön, jotta johtopoikkipinta-ala ei kasva eli 3x16A sulakkeelta 2,5mm kaapelista saa 11040W eli sen 11kW. Se on sitten makuasia, haluaako seinään laittaa 100€ maksavan TYPE 2 liittimen vai ihan normaalin 10€ 16A kolmivaihe liittimen, saman tehon saa. - Anonyymi
Kyllä se 10A autolatauykseen kulkee ihan samaa johtoa pitkin kuin 10A auton lämmitykseen.
sähköinsinööri - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
10A sulakkeelta 1,5mm kaapelista saa 2300W
16A sulakkeelta 2,5mm kaapelista saa 3680W
tämän jälkeen kannattaa siirtyä 3-vaiheiseen sähköön, jotta johtopoikkipinta-ala ei kasva eli 3x16A sulakkeelta 2,5mm kaapelista saa 11040W eli sen 11kW. Se on sitten makuasia, haluaako seinään laittaa 100€ maksavan TYPE 2 liittimen vai ihan normaalin 10€ 16A kolmivaihe liittimen, saman tehon saa."10A sulakkeelta 1,5mm kaapelista saa 2300W"
-Hyvän suunnittelutavan mukaista ei ole suunnitella 100% kuormaa millekään nousujohdolle tai sulakkeelle, vaikka asennustapa sen muuten mahdollistaisi.
- Anonyymi
Mitä kaikkea kummaa ja KALLISTA vielä ilmeneekään, kun tämä patteriautopelleily etenee? Ainakin selvää on, että valtion pitää edelleen nyhtää autoilijoilta se 8 miljardia euroa vuodessa, kuten nytkin.
Ennen sitä nyhtämistä tehtiin bensan hintaa nostamalla, mutta nyt on luotu harhakuva, että sähkön tankkaus on lähes ilmaista! Kansaa kusetetaan näitten patteriautojen edullisuudella käytössä!- Anonyymi
Kuulostaa enemmänkin siltä, että sua on onnistuneesti kusetettu luulemaan toisin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuulostaa enemmänkin siltä, että sua on onnistuneesti kusetettu luulemaan toisin.
No katsotaanpa vaan, kun realismi joskus puraisee sinuakin. Kalliiksi tulee vielä autoilijoille tuo patteriautopelleily. Iso kusetus, eikä Suomessa toteutettuna vaikuta hevon paskaa omaan jo valmiiksi hyvään ilmanlaatuun, saati globaaliin ilmastoon.
- Anonyymi
"Ainakin selvää on, että valtion pitää edelleen nyhtää autoilijoilta se 8 miljardia euroa vuodessa, kuten nytkin"
Tämä lieneekin ainoa asia mikä on sähköautoihin siirtymisessä varmaa, kaikki muu "totuus" riippuukin sitten puhujasta
- Anonyymi
30 sähköautoa parkkipaikalla yöllä latauksessa puurakenteisen taloyhtiön pihassa.
⚡🚙🚗🚙🚗🚙🚗🚙🚗⚡
En minä ainakaan uskalla nukkua.🔥🔥🔥💀🦴- Anonyymi
Oletan, että sähköautoja siellä ei vielä ole. Miten uskallat nyt nukkua, kun siellä on paljon palovaarallisempia autoja tällä hetkellä, kuten dieseleitä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletan, että sähköautoja siellä ei vielä ole. Miten uskallat nyt nukkua, kun siellä on paljon palovaarallisempia autoja tällä hetkellä, kuten dieseleitä?
Polttoöljyn syttymistä ei ole syytä pelätä sillä pakkasessa jähmeistä dieseliä ei meinaa millään saada syttymään, bensa tosin eri asia jota pelkästään hybriditkin käyttävät.
Taloyhtiössämme asuvia autottomia vanhuksia ei ole syytä pelotella palovaarallisilla sähköautoilla.⚡🚙🔥🥵 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Polttoöljyn syttymistä ei ole syytä pelätä sillä pakkasessa jähmeistä dieseliä ei meinaa millään saada syttymään, bensa tosin eri asia jota pelkästään hybriditkin käyttävät.
Taloyhtiössämme asuvia autottomia vanhuksia ei ole syytä pelotella palovaarallisilla sähköautoilla.⚡🚙🔥🥵Niin niin mutta polttomoottoriauto voi räjähtää, olen nähnyt elokuvissa, joten tämä on faktaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin niin mutta polttomoottoriauto voi räjähtää, olen nähnyt elokuvissa, joten tämä on faktaa.
Samalla tavalla faktaa, kuin myytti palavista sähköautoista. Ainoa ongelmahan siinä on, että niitä ei pahemmin pala.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Samalla tavalla faktaa, kuin myytti palavista sähköautoista. Ainoa ongelmahan siinä on, että niitä ei pahemmin pala.
niin mutta ne räjähtää, varsinkin kaasuautot räjähtää.
- Anonyymi
"30 sähköautoa parkkipaikalla yöllä latauksessa puurakenteisen taloyhtiön pihassa."
Tarkastellanpas asiaa näin päin:
30 bensiinimootttorista autoa parkissa puurakenteisen taloyhtiön parkkipauikalla ja jokaisen tankissa on bensiiniä 50 litraa. Kun yksi kajahta, vie se väistämättä toiset mennessään.
Hitto vieköön, pihassa bensaa 1,5 kuutiometriä joka on sytyttänyt kaiken lähistöltä ennen kuin palomiehet saavat edes pitkät kalsarit jalkaan.
En minä ainakaan uskalla nukkua jollei saada noita bensa-autoja pois!! 🔥🔥🔥💀🦴
Ainakin bensan määrää täytyy rajoittaa johonkin 5litraa per auto. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"30 sähköautoa parkkipaikalla yöllä latauksessa puurakenteisen taloyhtiön pihassa."
Tarkastellanpas asiaa näin päin:
30 bensiinimootttorista autoa parkissa puurakenteisen taloyhtiön parkkipauikalla ja jokaisen tankissa on bensiiniä 50 litraa. Kun yksi kajahta, vie se väistämättä toiset mennessään.
Hitto vieköön, pihassa bensaa 1,5 kuutiometriä joka on sytyttänyt kaiken lähistöltä ennen kuin palomiehet saavat edes pitkät kalsarit jalkaan.
En minä ainakaan uskalla nukkua jollei saada noita bensa-autoja pois!! 🔥🔥🔥💀🦴
Ainakin bensan määrää täytyy rajoittaa johonkin 5litraa per auto.Bensan kaasuuntumisesta johtuen tankki pitäisi olla täynnä.
Sähköauton akkuhan syttyy ladattaessa pienimmästäkin kipinästä jolloin vakuutusyhtiötkin rokottavat sähkistä kalleimman mukaan⚡💰
- Anonyymi
Avaaja näkyy olevan tietämätön arkitodellisuudesta suomalaisissa taloyhtiöissä. Lämmitystolpat on hyvin usein mitoitettu pelkän lohkolämmmittimen 500W mukaan jolloin esim 500W sisätilanlämmittimen käyttö on ollut kiellettyä.
Se tolppa ei sitä sähköa tarjoa, sen tekee se kaapeli ja kaapelinousun edessä oleva ryhmäsulake. Jos reunaehdot on tuossa, niin siitä sitä sitten vaan latailemaan. Aamuyön tunteina olisi sähkäöauton ohjaamoakin mukabva saada lämpimäksi ja akkuja.
Ei vaan ole mistä ottaa puuttuvia ampeereja. Jokaiselle autolle ei todellakaan ole useimmiten mitään 10A tarjolla.
Ja tässä on keskustelussa vielä mukana humpuuki-hybridit.- Anonyymi
"Lämmitystolpat on hyvin usein mitoitettu pelkän lohkolämmmittimen 500W mukaan"
Täsmällisempi kommentti on:
Lämmitystolpat oli joskus muinoin mitoitettu pelkän lohkolämmmittimen 500W mukaan. Sen ikäiset viritykset joutuu päivittämään pikkuhiljaa tähän päivään tuli sähköautoja tai ei. Jo ikänsä puolesta ne ovat vaihtoiässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Lämmitystolpat on hyvin usein mitoitettu pelkän lohkolämmmittimen 500W mukaan"
Täsmällisempi kommentti on:
Lämmitystolpat oli joskus muinoin mitoitettu pelkän lohkolämmmittimen 500W mukaan. Sen ikäiset viritykset joutuu päivittämään pikkuhiljaa tähän päivään tuli sähköautoja tai ei. Jo ikänsä puolesta ne ovat vaihtoiässä." Sen ikäiset viritykset joutuu päivittämään pikkuhiljaa tähän päivään tuli sähköautoja tai ei. Jo ikänsä puolesta ne ovat vaihtoiässä."
Tuo on kyllä totta. Mitalin toinen puoli on vaatimus saada se latausvalmius mukaan ja jos taloyhtiön tilanne ei suosi hybridiautoja sen paremmin kuin täyssähköautoja niin käytännön ongelmaksi muodostuu hallitukselle saada yhtiökokouksen hyväksyntä ei-niin-omaa-itseä-koskeville-investoinneille.
Noita jotain 500W mitoituksen mukaisia on vielä paljon; muistaako kukaan milloin alkoi tolppatehot nousta mahdollistamaan sisätilalämppäriä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
" Sen ikäiset viritykset joutuu päivittämään pikkuhiljaa tähän päivään tuli sähköautoja tai ei. Jo ikänsä puolesta ne ovat vaihtoiässä."
Tuo on kyllä totta. Mitalin toinen puoli on vaatimus saada se latausvalmius mukaan ja jos taloyhtiön tilanne ei suosi hybridiautoja sen paremmin kuin täyssähköautoja niin käytännön ongelmaksi muodostuu hallitukselle saada yhtiökokouksen hyväksyntä ei-niin-omaa-itseä-koskeville-investoinneille.
Noita jotain 500W mitoituksen mukaisia on vielä paljon; muistaako kukaan milloin alkoi tolppatehot nousta mahdollistamaan sisätilalämppäriä?Meillä vuonna-87 rakennetussa ei ollut rajoituksia.
- Anonyymi
On järjetöntä rakentaa latausinfraa jonkun pilvellä aivot pilalle pössytelleen mukamas vihreän kansanedustajan takia joka kuitenkin käyttää eduskunnan taksi seteliä hakeakseen lisää pilveä aivojensa tomuttamiseksi.
- Anonyymi
Rakensin omaan kotiin latauspisteen aivan omaan käyttöön. Siitä ei kukaan pilvenpössyttelijä lataa yhtään mitään.
- Anonyymi
Eikös entinen vihreiden puheenjohtaja Ville jäänytkin kiinni Ruotsiin rekisteröidyn ökyauton käytöstä joten hiilidioksidipäästöt eivät heitä huoleta.🚙🦴
- Anonyymi
"On järjetöntä rakentaa latausinfraa jonkun.."
Siitä tulebasta vaatimuksesta käytetään myös nimeä "laki" ja jos satut tuntemaan suomalaista lainsäätämismenettelyä, niin sen vaolaas kirjoituksesi on varsin outo.
Isännöintiliito:
Laki velvoittaa kaikkia niitä taloyhtiöitä, joissa on yli neljä pysäköintipaikkaa. Niiden pitää suuren korjauksen yhteydessä asentaa latausvalmius jokaiselle pysäköintipaikalle, kun korjauksessa remontoidaan myös pysäköintialuetta tai sen sähköjä. Tällaisia suuria korjauksia ovat lain esitöiden mukaan esimerkiksi remontit, jotka sisältävät julkisivun remontoinnin, ikkunoiden uusimisen sekä yhden tai useamman teknisen järjestelmän korjauksen.
- - - - - - - - - - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"On järjetöntä rakentaa latausinfraa jonkun.."
Siitä tulebasta vaatimuksesta käytetään myös nimeä "laki" ja jos satut tuntemaan suomalaista lainsäätämismenettelyä, niin sen vaolaas kirjoituksesi on varsin outo.
Isännöintiliito:
Laki velvoittaa kaikkia niitä taloyhtiöitä, joissa on yli neljä pysäköintipaikkaa. Niiden pitää suuren korjauksen yhteydessä asentaa latausvalmius jokaiselle pysäköintipaikalle, kun korjauksessa remontoidaan myös pysäköintialuetta tai sen sähköjä. Tällaisia suuria korjauksia ovat lain esitöiden mukaan esimerkiksi remontit, jotka sisältävät julkisivun remontoinnin, ikkunoiden uusimisen sekä yhden tai useamman teknisen järjestelmän korjauksen.
- - - - - - - - -Koskeeko tuo myös Kiinteistö-Tahkolaa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"On järjetöntä rakentaa latausinfraa jonkun.."
Siitä tulebasta vaatimuksesta käytetään myös nimeä "laki" ja jos satut tuntemaan suomalaista lainsäätämismenettelyä, niin sen vaolaas kirjoituksesi on varsin outo.
Isännöintiliito:
Laki velvoittaa kaikkia niitä taloyhtiöitä, joissa on yli neljä pysäköintipaikkaa. Niiden pitää suuren korjauksen yhteydessä asentaa latausvalmius jokaiselle pysäköintipaikalle, kun korjauksessa remontoidaan myös pysäköintialuetta tai sen sähköjä. Tällaisia suuria korjauksia ovat lain esitöiden mukaan esimerkiksi remontit, jotka sisältävät julkisivun remontoinnin, ikkunoiden uusimisen sekä yhden tai useamman teknisen järjestelmän korjauksen.
- - - - - - - - -Latausvalmius pitää rakentaa. Sen ei tarvitse olla valmis toimiva järjestelmä. = johdot joihin ei tule lataukselle riittävän isoa sulaketta !
- Anonyymi
Halvasta autoilusta on turha kenenkään uneksia Suomessa. Autoilu MAKSAA aina ja paljon oli käyttövoima mikä tahansa. Kun ja jos päästöt liikenteestä joskus vähenevät, keksitään autoilulle muu vakava haitta. Miten muuten kuluvan tiestön kunnostus tapahtuu tulevaisuudessa fossiilittomasti? Mikä asfaltin tilalle?
.- Anonyymi
"..Mikä asfaltin tilalle? .."
Suomessa ja muissa pohjoisissa maissa on routa ongelmana. Betoni kestäisi pitemäään mutta pakkanen ja jää vaurioittaa sitä enemmän kuin asfalttia. Joku kumin, asfaltin, ja betonin seos voisi olla ratkaisu mutta päällysteen hinta voi olla kymmenkertainen AB:hen verrattuna.
- Anonyymi
Ei kannata lähteä hätäisesti tekemään mitään muutoksia koska taloyhtiön osakkailla ei ole käytännössä patteriautoja ja osa asuu muualla ja osake vuokrattu.
Vuokralaisten takia ei muutoksia jos ei turvata taloyhtiön selustaa kulujen osalta. Se vuokralainen voi muuttaa pois ja kuluja ei maksettu.
Jos lähtee taloyhtiö niin maksaja pitää olla selvä ennen muutoksia.
Tolpassa pitää olla varma ja tarkka kulutusmittari ja veloitus joka KK. latauksee menee niin paljon sähköä ja rahaa joka päivä.
Jos on lämmitystolpat sieltä saa sähköä jokaiseen mutta rajoitetusti. Meillä on esim 10A sulake tolpalle ( 2300w) ja tolpassa on kahden auton paikka. Sisätilanlämmittimet on kielletty koska tarpeettomia ja vie paljon sähköä ja sähkö on kallista. Taloyhtiön osakkaat olisivat maksajia.
Hyvin kestää tolppa kahdelle lohkolle n 500/600w x 2- Anonyymi
"Ei kannata lähteä hätäisesti tekemään mitään muutoksia"
Voisitte huoletta poistaa sen sisätilalämppäri-kiellon ja sopia max 500W maksimitehosta sisätilalämppärille koska 10A sulake sen kestää helposti:
-Vanha lohkis oli jotain 500W
-Nykyiset "säteilylämmittimet*) max 300W
-sisätilalämppäri 500W riittää muuttamaan auton pakastimesta siedettäväksi ja lasit saa pyyhkäistyä puhtaaksi kovemmallakin pakkasella.
2 x (300W 500W) = 1.6kW jonka sulake kestää
* nykyisillä moottorilämmittimillä ei ole mitään tekemistä lämmön siirtymiseen liittyvän fysikaalisen ilmiön nimeltä "lämmön siirtyminen säteilemällä" kanssa.
-Erityisesti sijoitusomistajat ovat kiinnostuneita ja halukkaita saamaan sähköautojen latausvalmiuden taloyhtiöömme.
Miksikös?
Vuokralle tulijoita on nykyisin tyrkylle asti ja todellisena ongelmana on löytää henkilöt ilman maksuhäiriömerkintöjä. Usea sijoitusomistaja onkin siirtynyt käyttämään vuokralaisten välitysfirmoja. Eräällä on jopa takuu sille, että hoitaa vuokrat, jos heidän välittämänsä henkilö ei siihen kykene. Häätöön asti siis...
Puolestaan, henkilö, joka ajelee hybridi- tai sähköautolla ja tarvitsee latausmahdollisuutta, on todennäköisesti keskimääräistä useammin vakinaisessa työsuhteessa ja jolle sijoitusasunnon uskaltaa paremmin antaa vuokralle.
On helppo väittää, että jo latausvalmiuden olemassaolo on taloyhtiön vetovoimaa kasvattava tekijä.
Edellisestä huolimatta, olen himppasen sähköautokriittinen. - Anonyymi
"Taloyhtiön osakkaat olisivat maksajia. "
En tiedä, mitä pölvästejä teidä taloyhtiön johdossa on, mutta ei ole varsinaista rakettitiedettä normaaliälyiselle määrittää lämmitystolppien käyttömaksut sen mukaan, onko käytössä pelkkä lohkolämmitys vai onko mukana vielä sisätilalämppäri. Ja ilman että sähköstä maksaa kukaan muu kuin sen käyttäjä.
Kuulostaakos monimutkaiselle sinusta?
-Ainoastaan kaltaisesi kiireetön eläkeläisukko voi sanoa sisätilalämmitintä tarpeettomaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Ei kannata lähteä hätäisesti tekemään mitään muutoksia"
Voisitte huoletta poistaa sen sisätilalämppäri-kiellon ja sopia max 500W maksimitehosta sisätilalämppärille koska 10A sulake sen kestää helposti:
-Vanha lohkis oli jotain 500W
-Nykyiset "säteilylämmittimet*) max 300W
-sisätilalämppäri 500W riittää muuttamaan auton pakastimesta siedettäväksi ja lasit saa pyyhkäistyä puhtaaksi kovemmallakin pakkasella.
2 x (300W 500W) = 1.6kW jonka sulake kestää
* nykyisillä moottorilämmittimillä ei ole mitään tekemistä lämmön siirtymiseen liittyvän fysikaalisen ilmiön nimeltä "lämmön siirtyminen säteilemällä" kanssa.
-Erityisesti sijoitusomistajat ovat kiinnostuneita ja halukkaita saamaan sähköautojen latausvalmiuden taloyhtiöömme.
Miksikös?
Vuokralle tulijoita on nykyisin tyrkylle asti ja todellisena ongelmana on löytää henkilöt ilman maksuhäiriömerkintöjä. Usea sijoitusomistaja onkin siirtynyt käyttämään vuokralaisten välitysfirmoja. Eräällä on jopa takuu sille, että hoitaa vuokrat, jos heidän välittämänsä henkilö ei siihen kykene. Häätöön asti siis...
Puolestaan, henkilö, joka ajelee hybridi- tai sähköautolla ja tarvitsee latausmahdollisuutta, on todennäköisesti keskimääräistä useammin vakinaisessa työsuhteessa ja jolle sijoitusasunnon uskaltaa paremmin antaa vuokralle.
On helppo väittää, että jo latausvalmiuden olemassaolo on taloyhtiön vetovoimaa kasvattava tekijä.
Edellisestä huolimatta, olen himppasen sähköautokriittinen.> Voisitte huoletta poistaa sen sisätilalämppäri-kiellon ja sopia max 500W maksimitehosta sisätilalämppärille koska 10A sulake sen kestää helposti:
Voisit huoletta syödä pääsi. Et menettäisii siinä mitään
Ongelma ei ole tolpan sulake. Jos tolppa tai siis se kotalo tolpan päässä on uusittu, niin siinä voi olla jopa 2x16 A sulakkeet/johdonsuojat, koska tällaisia nyt kaupasta saa.
Ongelma on kaapelointi. Vanhalla parkkipaikalla on ohuet narut ja voi olla koko rivi tolppia yhden 16 tai 25 A sulakkeen perässä. Tällöin ei olekaan autoa kohti käytettävissä kuin pari ampeeria, jos on joka tolpassa auto kiinni. Eli nippa nappa kestää lohkolämmittimet. Ei niitä kieltoja huvin vuoksi ole laitettu. Liikaa kuormaa -> ryhmäsulake palaa ja sitten on koko rivin tolpat "kylminä". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Voisitte huoletta poistaa sen sisätilalämppäri-kiellon ja sopia max 500W maksimitehosta sisätilalämppärille koska 10A sulake sen kestää helposti:
Voisit huoletta syödä pääsi. Et menettäisii siinä mitään
Ongelma ei ole tolpan sulake. Jos tolppa tai siis se kotalo tolpan päässä on uusittu, niin siinä voi olla jopa 2x16 A sulakkeet/johdonsuojat, koska tällaisia nyt kaupasta saa.
Ongelma on kaapelointi. Vanhalla parkkipaikalla on ohuet narut ja voi olla koko rivi tolppia yhden 16 tai 25 A sulakkeen perässä. Tällöin ei olekaan autoa kohti käytettävissä kuin pari ampeeria, jos on joka tolpassa auto kiinni. Eli nippa nappa kestää lohkolämmittimet. Ei niitä kieltoja huvin vuoksi ole laitettu. Liikaa kuormaa -> ryhmäsulake palaa ja sitten on koko rivin tolpat "kylminä"."ja voi olla koko rivi tolppia yhden 16 tai 25 A"
-Et siis kuitenkaan tiedä, mikä se tolppien nousuvaroke on?
Itsae viestissä sisätilalämmittimien kielto perusteltiin neljällä asialla, joista yksikään ei pidä paikkaansa:
1. Sisätilanlämmittimet on kielletty koska tarpeettomia.
2. Vie paljon sähköä.
3. Sähkö on kallista.
4. Taloyhtiön osakkaat olisivat maksajia.
Jos huomasit, kirjoittaja ei sanallakaan maininnut nousun varokeongelmaa, sen keksit ihan hatustasi.
1. Sisätilalämmittimet ovat erittäin hyödyllisiä, koska pakkasaamuinakin pääsee liikkeelle nopeasti ja kirkkailla laseilla. Kiistaton turvallisuus- ja mukavuusyöty ja jonka päivittäinen hintalappu on niin pieni, ettei löydy taskunpohjalta yhtä pikku kolikkoa sen maksamiseen.
2. Sisätilalämppäri 500W vie naurettavan vähän sähköä. 1kWh/ pakkasaamu ja sille tulee hinnaksi 12 senttiä. Niin halpaa ja hyödyllistä nautintoa ei tältä maapallolta saa mitenkään muuten.
3. Sähkö on halpaa kuin saippua. Päiväkohtaiseksi hintalapuksi tulee parisenkymmentä senttiä. Vai oletkos todella tiukilla rahallisesti?
4. Lataustolppien sähkönkulutuksen jyvitämiseen oikeudenmukaisesti voi pyytää apua naapurin pikku Liisiltä, jos se tuntuu itselle ylivoimaiselta. Huoh... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"ja voi olla koko rivi tolppia yhden 16 tai 25 A"
-Et siis kuitenkaan tiedä, mikä se tolppien nousuvaroke on?
Itsae viestissä sisätilalämmittimien kielto perusteltiin neljällä asialla, joista yksikään ei pidä paikkaansa:
1. Sisätilanlämmittimet on kielletty koska tarpeettomia.
2. Vie paljon sähköä.
3. Sähkö on kallista.
4. Taloyhtiön osakkaat olisivat maksajia.
Jos huomasit, kirjoittaja ei sanallakaan maininnut nousun varokeongelmaa, sen keksit ihan hatustasi.
1. Sisätilalämmittimet ovat erittäin hyödyllisiä, koska pakkasaamuinakin pääsee liikkeelle nopeasti ja kirkkailla laseilla. Kiistaton turvallisuus- ja mukavuusyöty ja jonka päivittäinen hintalappu on niin pieni, ettei löydy taskunpohjalta yhtä pikku kolikkoa sen maksamiseen.
2. Sisätilalämppäri 500W vie naurettavan vähän sähköä. 1kWh/ pakkasaamu ja sille tulee hinnaksi 12 senttiä. Niin halpaa ja hyödyllistä nautintoa ei tältä maapallolta saa mitenkään muuten.
3. Sähkö on halpaa kuin saippua. Päiväkohtaiseksi hintalapuksi tulee parisenkymmentä senttiä. Vai oletkos todella tiukilla rahallisesti?
4. Lataustolppien sähkönkulutuksen jyvitämiseen oikeudenmukaisesti voi pyytää apua naapurin pikku Liisiltä, jos se tuntuu itselle ylivoimaiselta. Huoh...> Jos huomasit, kirjoittaja ei sanallakaan maininnut nousun varokeongelmaa, sen keksit ihan hatustasi.
Niin, koska biomassa ei niiden olemassaolosta tiedä ja kuvittelee, että vaihtamalla tolppan 1x10 A sulakkeen tilalle uuden tolpan, missä on 2x16 A sulakkeet, sujuu sisätilanlämmittimen käyttö tai kahden patteriauton lataus ongelmitta.
Samoin biomassa kuvittelee, että tolppien kellot saa ja voi poistaa/jumittaa/rikkoa ihan vapaasti eikä tästä tule mitään ongelmia. Vaikka näillä kelloilla on varmistettu, ettei ole kaikki kuormat samaan aikaan päällä.
Hienosti sinäkin otit linjaksi valehtelun, vaikka näytät ymmärtävän mistä on kyse.
Pitää saada taloyhtiöt kusetettua rakentamaan pari latauspistettä. Se onnistuu, koska todella harva jaksa nykyään lämppärin piuhaa säännöllisesti kytkeä - kapasiteettia on käyttämättä.
Kun ne pari latauspistettä on nopeimmille hommattu, on piikki auki - enää ei voi millään kieltää, etteikö kolmannelle, neljännelle jne pitäisi myös järjestää. Sitten alkaa sulakkeet paukkua ja sitten päästään tekemään kallista sähköremonttia. Sitten pääsee kaikki, autottomatkin osakkaat, maksamaan patteriautoilun kuluja. Se on patteriuskovaisten mielestä OK. Se on latausasemia myyvien mielestä OK .. koska näiden ylläpidosta ja säännöllisistä päivitykistä on luvassa loputon työsarka ja tulonlähde. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Jos huomasit, kirjoittaja ei sanallakaan maininnut nousun varokeongelmaa, sen keksit ihan hatustasi.
Niin, koska biomassa ei niiden olemassaolosta tiedä ja kuvittelee, että vaihtamalla tolppan 1x10 A sulakkeen tilalle uuden tolpan, missä on 2x16 A sulakkeet, sujuu sisätilanlämmittimen käyttö tai kahden patteriauton lataus ongelmitta.
Samoin biomassa kuvittelee, että tolppien kellot saa ja voi poistaa/jumittaa/rikkoa ihan vapaasti eikä tästä tule mitään ongelmia. Vaikka näillä kelloilla on varmistettu, ettei ole kaikki kuormat samaan aikaan päällä.
Hienosti sinäkin otit linjaksi valehtelun, vaikka näytät ymmärtävän mistä on kyse.
Pitää saada taloyhtiöt kusetettua rakentamaan pari latauspistettä. Se onnistuu, koska todella harva jaksa nykyään lämppärin piuhaa säännöllisesti kytkeä - kapasiteettia on käyttämättä.
Kun ne pari latauspistettä on nopeimmille hommattu, on piikki auki - enää ei voi millään kieltää, etteikö kolmannelle, neljännelle jne pitäisi myös järjestää. Sitten alkaa sulakkeet paukkua ja sitten päästään tekemään kallista sähköremonttia. Sitten pääsee kaikki, autottomatkin osakkaat, maksamaan patteriautoilun kuluja. Se on patteriuskovaisten mielestä OK. Se on latausasemia myyvien mielestä OK .. koska näiden ylläpidosta ja säännöllisistä päivitykistä on luvassa loputon työsarka ja tulonlähde.Ja kuten tässäkin ketjussa nähty - biomassa kuvittelee jopa, että tolpan tilalle voi tosta noin vaan heittää 22 kW latausaseman. Ei tunnu missään....
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> Jos huomasit, kirjoittaja ei sanallakaan maininnut nousun varokeongelmaa, sen keksit ihan hatustasi.
Niin, koska biomassa ei niiden olemassaolosta tiedä ja kuvittelee, että vaihtamalla tolppan 1x10 A sulakkeen tilalle uuden tolpan, missä on 2x16 A sulakkeet, sujuu sisätilanlämmittimen käyttö tai kahden patteriauton lataus ongelmitta.
Samoin biomassa kuvittelee, että tolppien kellot saa ja voi poistaa/jumittaa/rikkoa ihan vapaasti eikä tästä tule mitään ongelmia. Vaikka näillä kelloilla on varmistettu, ettei ole kaikki kuormat samaan aikaan päällä.
Hienosti sinäkin otit linjaksi valehtelun, vaikka näytät ymmärtävän mistä on kyse.
Pitää saada taloyhtiöt kusetettua rakentamaan pari latauspistettä. Se onnistuu, koska todella harva jaksa nykyään lämppärin piuhaa säännöllisesti kytkeä - kapasiteettia on käyttämättä.
Kun ne pari latauspistettä on nopeimmille hommattu, on piikki auki - enää ei voi millään kieltää, etteikö kolmannelle, neljännelle jne pitäisi myös järjestää. Sitten alkaa sulakkeet paukkua ja sitten päästään tekemään kallista sähköremonttia. Sitten pääsee kaikki, autottomatkin osakkaat, maksamaan patteriautoilun kuluja. Se on patteriuskovaisten mielestä OK. Se on latausasemia myyvien mielestä OK .. koska näiden ylläpidosta ja säännöllisistä päivitykistä on luvassa loputon työsarka ja tulonlähde.energiatehokkuusdirektiivin muutos onneksi takaa jokaiselle osakkaalle oikeuden rakentaa latauspiste omalla kustannuksellaan joten taloyhtiö ei voi enää tulevaisuudessa torpata osakkaalta tätä oikeutta.
Tämä on muutos erittäin hyvään suuntaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kuten tässäkin ketjussa nähty - biomassa kuvittelee jopa, että tolpan tilalle voi tosta noin vaan heittää 22 kW latausaseman. Ei tunnu missään....
Mukava huomata, että satuin osumaan ihan suoraan hillosilmään. Näyttää tekevän meisseliä?
Ja mitä tulee tuohon arvuuttelusi muiden luuloista, on päivänselvää että ymmärryksesi sähkövoimatekniikasta ja myös sähkönkulutuksen laskujen jyvittämisestä käyttäjien kesken tarvitsee apua naapurin pikku-Liisiltä.
Lycka till! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mukava huomata, että satuin osumaan ihan suoraan hillosilmään. Näyttää tekevän meisseliä?
Ja mitä tulee tuohon arvuuttelusi muiden luuloista, on päivänselvää että ymmärryksesi sähkövoimatekniikasta ja myös sähkönkulutuksen laskujen jyvittämisestä käyttäjien kesken tarvitsee apua naapurin pikku-Liisiltä.
Lycka till!Noniin, patteriuskova nyt keskittyy ohjaamaan keskustelua sivuraiteelle.
Tuli liian kuuma peruna syliin. Vanhoissa taloyhtiöissä voi koko parkkipaikan lämpötolppien syöttöteho olla pienempi kuin 1-2 pikalatausasemaa vaatii.
Mutta ne pikalatausasemat pitää silti rakentaa.... koska sen jälkeen pääsee korjaamaan vikaa nimeltä "sulakkeet palaa". Sitten on ns. piikki auki ja maksaja tiedossa.
Hienoa markkinointia teillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noniin, patteriuskova nyt keskittyy ohjaamaan keskustelua sivuraiteelle.
Tuli liian kuuma peruna syliin. Vanhoissa taloyhtiöissä voi koko parkkipaikan lämpötolppien syöttöteho olla pienempi kuin 1-2 pikalatausasemaa vaatii.
Mutta ne pikalatausasemat pitää silti rakentaa.... koska sen jälkeen pääsee korjaamaan vikaa nimeltä "sulakkeet palaa". Sitten on ns. piikki auki ja maksaja tiedossa.
Hienoa markkinointia teillä."Mutta ne pikalatausasemat pitää silti rakentaa.... koska sen jälkeen pääsee korjaamaan vikaa nimeltä "sulakkeet palaa"."
-Sinun hassunhauskoilla syöttöjen mitoitusperiaatteilla on todellakin noita ongelmia tiedossa. Suorastaan varmuudella.
Uskon, että kun saat jelppiä mitoitukseen vaikka naapurin pikku-Liisiltä niin jo alkaa sulakkeet kestämään.
Peruna ei ole mitenkään kuuma, kuin ainoastaan siellä päässä. Miten ihmeessä nyt tavanomainen ja arkipäiväinen keskustelu tulevasta lakisääteisestä sähköautojen latausvalmiuden rakentamisesta noin menee vähäpojan ihon alle? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Mutta ne pikalatausasemat pitää silti rakentaa.... koska sen jälkeen pääsee korjaamaan vikaa nimeltä "sulakkeet palaa"."
-Sinun hassunhauskoilla syöttöjen mitoitusperiaatteilla on todellakin noita ongelmia tiedossa. Suorastaan varmuudella.
Uskon, että kun saat jelppiä mitoitukseen vaikka naapurin pikku-Liisiltä niin jo alkaa sulakkeet kestämään.
Peruna ei ole mitenkään kuuma, kuin ainoastaan siellä päässä. Miten ihmeessä nyt tavanomainen ja arkipäiväinen keskustelu tulevasta lakisääteisestä sähköautojen latausvalmiuden rakentamisesta noin menee vähäpojan ihon alle?"Sähköauton latausvalmiudella" ei vielä ladata mitään. Se on pelkkä valmius. Laki ei muuta vaadi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"ja voi olla koko rivi tolppia yhden 16 tai 25 A"
-Et siis kuitenkaan tiedä, mikä se tolppien nousuvaroke on?
Itsae viestissä sisätilalämmittimien kielto perusteltiin neljällä asialla, joista yksikään ei pidä paikkaansa:
1. Sisätilanlämmittimet on kielletty koska tarpeettomia.
2. Vie paljon sähköä.
3. Sähkö on kallista.
4. Taloyhtiön osakkaat olisivat maksajia.
Jos huomasit, kirjoittaja ei sanallakaan maininnut nousun varokeongelmaa, sen keksit ihan hatustasi.
1. Sisätilalämmittimet ovat erittäin hyödyllisiä, koska pakkasaamuinakin pääsee liikkeelle nopeasti ja kirkkailla laseilla. Kiistaton turvallisuus- ja mukavuusyöty ja jonka päivittäinen hintalappu on niin pieni, ettei löydy taskunpohjalta yhtä pikku kolikkoa sen maksamiseen.
2. Sisätilalämppäri 500W vie naurettavan vähän sähköä. 1kWh/ pakkasaamu ja sille tulee hinnaksi 12 senttiä. Niin halpaa ja hyödyllistä nautintoa ei tältä maapallolta saa mitenkään muuten.
3. Sähkö on halpaa kuin saippua. Päiväkohtaiseksi hintalapuksi tulee parisenkymmentä senttiä. Vai oletkos todella tiukilla rahallisesti?
4. Lataustolppien sähkönkulutuksen jyvitämiseen oikeudenmukaisesti voi pyytää apua naapurin pikku Liisiltä, jos se tuntuu itselle ylivoimaiselta. Huoh...Sähkö on kallista, unohdat siirtomaksun joka lasketaan aina lisäksi.
Sisätilanlämmitin on turha laite.
Norm lohkolämmitin on hyädyllinen ja 500w lämmittää tunnissa riittävästi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkö on kallista, unohdat siirtomaksun joka lasketaan aina lisäksi.
Sisätilanlämmitin on turha laite.
Norm lohkolämmitin on hyädyllinen ja 500w lämmittää tunnissa riittävästi.12 senttiä kilowattitunnilta on aika paljon.
Meillä sähkö maksaa 4.0s/kWh, siirto 2,7s/kWh ja verot oliko 2,8s/kWh. Yhteensä 9,5 senttiä/kWh.
- Anonyymi
Esimerkki miten Helsingin kaupunki mitoittaa sähköautojen latauspaikat omassa asuntotuotannossaan.
Mitoitusohje 2020
- Yksittäinen latauspistorasia 22 kW
- Jakokeskus 5,5 kW per parkkiruutu
- Koko pysäköintialueen sähköliittymän tai nousukeskuksen syöttö 40 kW 1 kW per parkkiruutu
eli kun yhtäaikaa ladattavien sähköautojen määrä lisääntyy, latausteho laskee per latauspaikka mutta ei koskaan alle 5,5 kW- Anonyymi
"Esimerkki miten Helsingin kaupunki mitoittaa sähköautojen latauspaikat omassa asuntotuotannossaan."
Kiitos tiedosta!
Sattuisikos sinulla olemaan linkkiä tuohon ohjeesen ? - Anonyymi
> eli kun yhtäaikaa ladattavien sähköautojen määrä lisääntyy, latausteho laskee per latauspaikka mutta ei koskaan alle 5,5 kW
Täysin normaalia mitoitusta - kulutuspisteiden määrän kasvaessa kuormituspiikit tasoittuvat, kun ei kuitenkaan kaikilla ala ja pääty lataus samaan aikaan. Ihan vastaavasti sähköverkko muuallakin mitoitetaan - ei koskaan tule sitä tilannetta, että olisi kaikki mahdolliset laitteet samaan aikaan päällä.
Samalla tyylillä myös vanhat lämpötolpat on mitoitettu. Vaikka yhdestä tolpasta saisi tiristettyä 16 A/3,5 kW, niin se ei tarkoita, että voisi kaikista 20 tolpasta tiristää 3,5 kW samanaikaisesti, kuten patteriuskovat nyt yrittävät valehdella.
Tämä väh. 5,5 kW per autopaikka mitoitus taitaa olla liki 10-kertainen verrattuna vanhoihin asennuksiin. Ihan järkevä linja uudiskohteisiin. ei tehon kasvatus 10 -kertaseksi kasvata hintaa lähellekään näin paljon...
Mutta ne vanhat.... siellä siis ollaan 10 % tasolla tarvittavasta = pitäisi laittaa tekniikkaa rankalla kädellä uusiksi. Patteriuskovien mielestä ei asiasta tarvi edes keskustella, vaan kaikkien asukkaiden kuuluu tämä maksaa.
Patteriuskovien mielestä kaikki pelimerkit pitää laittaa yhdelle hevoselle, patteriautoille, eikä vaihtoehdoista saa edes keskustella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Esimerkki miten Helsingin kaupunki mitoittaa sähköautojen latauspaikat omassa asuntotuotannossaan."
Kiitos tiedosta!
Sattuisikos sinulla olemaan linkkiä tuohon ohjeesen ?Tässä se ohje
https://www.hel.fi/static/liitteet-2019/Kymp/Att/Sahkoautojen_latausjarjestelmien_suunnitteluohje.pdf - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä se ohje
https://www.hel.fi/static/liitteet-2019/Kymp/Att/Sahkoautojen_latausjarjestelmien_suunnitteluohje.pdf"Tässä se ohje"
Kiitos paljon!! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> eli kun yhtäaikaa ladattavien sähköautojen määrä lisääntyy, latausteho laskee per latauspaikka mutta ei koskaan alle 5,5 kW
Täysin normaalia mitoitusta - kulutuspisteiden määrän kasvaessa kuormituspiikit tasoittuvat, kun ei kuitenkaan kaikilla ala ja pääty lataus samaan aikaan. Ihan vastaavasti sähköverkko muuallakin mitoitetaan - ei koskaan tule sitä tilannetta, että olisi kaikki mahdolliset laitteet samaan aikaan päällä.
Samalla tyylillä myös vanhat lämpötolpat on mitoitettu. Vaikka yhdestä tolpasta saisi tiristettyä 16 A/3,5 kW, niin se ei tarkoita, että voisi kaikista 20 tolpasta tiristää 3,5 kW samanaikaisesti, kuten patteriuskovat nyt yrittävät valehdella.
Tämä väh. 5,5 kW per autopaikka mitoitus taitaa olla liki 10-kertainen verrattuna vanhoihin asennuksiin. Ihan järkevä linja uudiskohteisiin. ei tehon kasvatus 10 -kertaseksi kasvata hintaa lähellekään näin paljon...
Mutta ne vanhat.... siellä siis ollaan 10 % tasolla tarvittavasta = pitäisi laittaa tekniikkaa rankalla kädellä uusiksi. Patteriuskovien mielestä ei asiasta tarvi edes keskustella, vaan kaikkien asukkaiden kuuluu tämä maksaa.
Patteriuskovien mielestä kaikki pelimerkit pitää laittaa yhdelle hevoselle, patteriautoille, eikä vaihtoehdoista saa edes keskustella."Patteriuskovien mielestä kaikki pelimerkit pitää laittaa yhdelle hevoselle, patteriautoille, eikä vaihtoehdoista saa edes keskustella."
-No aloita sitten se keskustelu. Oma topicci, kiitos.
Vielä tulee se päivä, kun näytät miten kiltti pissaa, ja otat sen sähköauton latauskaapelin kouraasi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Patteriuskovien mielestä kaikki pelimerkit pitää laittaa yhdelle hevoselle, patteriautoille, eikä vaihtoehdoista saa edes keskustella."
-No aloita sitten se keskustelu. Oma topicci, kiitos.
Vielä tulee se päivä, kun näytät miten kiltti pissaa, ja otat sen sähköauton latauskaapelin kouraasi.Kaikki pelimerkit patteriautoihin... jotka edelleen rikkaiden harrastus (hinnat liki 40 tonnista ylöspäin... se paljon puhutta 30 tonnin malli maksaa oikeasti 32 tonnia ja tulee myyntiin vasta syksyllä. 70 000 € hintaluokassa täyssähkärit ja lataushybridit hyvinkin kilpailukykyisiä - jopa niin, että voisi puhua kädenojennuksesta kalliiden autojen ostajille, mutta tavisten 30 k€ luokassa tarjolla eioota.
Muita vaihtoehtoja mm. satsaus biopolttoaineisiin. Maassamme on edelleen enemmän kaasuautoja kuin täyssähköautoja ja biopolttoainettahan edustavat myös etanoli (E85) sekä biodiesel. Näillä saisi vanhankin autokannan päästöjä alenettua.
No, raskaan liikenteen kohdalla näkyykin nyt olevan satsausta metaaniin/biokaasuun mm. kuorma-autojen 5000-12000 € hankintatuen muodossa 18 uuden kaasuaseman rakentamiseenkin on tukea myönnetty. Mutta henkilöautojen kohdalla on verotus pielessä - päästöverot maksetaan maakaasun mukaan, vaikka monelta kaasuasemalta saa pelkästään biokaasua ja sekä maa- että biokaasua myyviltä Gasumin asemiltakin yli puolet tankkaa biokaasua hieman kalliimmasta hinnasta huolimatta. Vielä pahemmin on käynyt etanolikäyttöisille autoille - tämä on aika tehokkaasti tapettu verotuksella.
Täyssähkärit ja lataushybridit ovat niin kalliita, että 1. omistaja yleensä tekee niillä pahasti turskaa. Siinä ei pienemmän käyttökulut paina, jos kokonaiskulut ovat tasan perus bensavehkeen kanssa vasta 10-15 käyttövuoden jälkeen.
Päästöjen osalta täyssähkäri on paras, mutta biokaasulla pääsee lähelle ... ja kaasuauto on yleensä halvempi hankkia.
Tällä hetkellä autokannan keski-ikä on reilut 12 vuotta ja nopeassa kasvussa - uusien myynti on ollut heikkoa jo melkein 10 vuoden ajan. Norjassa on noin 10 vuoden jaksolla päästy siihen, että suurin osa uusista on sähköautoja, mutta sielläkin käytössä olevassa autokannassa niiden osuus pieni. Suomi melkein sen 10 vuotta perässä, joten 2030 suurin osa sähköautoja ja sen jälkeen ootellaan toiset 10 vuotta ennen kuin sähköautot alkavat olla valtavirtaa myös käytössä olevassa autokannassa.
Aivan liian hidas tapa päästöjen tiputtamiseen. Lisäksi kysymys siitä, mistä rahat moiseen. Norjalaiset ovat rikastuneet öljyä myymällä, joten heillä on varaa avokätiseen sähköautoilun tukemiseen. Ilkeämpi voisi myös kutsua touhua puhtaan omantunnon ostamiseksi.
Tuonne 2030 luvulle mentäessä saattaa kuvioihin tulla mukaan myös ns synteettiset polttoaineet. Joita voisi siis hyödyntää nykyisessäkin autokannassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki pelimerkit patteriautoihin... jotka edelleen rikkaiden harrastus (hinnat liki 40 tonnista ylöspäin... se paljon puhutta 30 tonnin malli maksaa oikeasti 32 tonnia ja tulee myyntiin vasta syksyllä. 70 000 € hintaluokassa täyssähkärit ja lataushybridit hyvinkin kilpailukykyisiä - jopa niin, että voisi puhua kädenojennuksesta kalliiden autojen ostajille, mutta tavisten 30 k€ luokassa tarjolla eioota.
Muita vaihtoehtoja mm. satsaus biopolttoaineisiin. Maassamme on edelleen enemmän kaasuautoja kuin täyssähköautoja ja biopolttoainettahan edustavat myös etanoli (E85) sekä biodiesel. Näillä saisi vanhankin autokannan päästöjä alenettua.
No, raskaan liikenteen kohdalla näkyykin nyt olevan satsausta metaaniin/biokaasuun mm. kuorma-autojen 5000-12000 € hankintatuen muodossa 18 uuden kaasuaseman rakentamiseenkin on tukea myönnetty. Mutta henkilöautojen kohdalla on verotus pielessä - päästöverot maksetaan maakaasun mukaan, vaikka monelta kaasuasemalta saa pelkästään biokaasua ja sekä maa- että biokaasua myyviltä Gasumin asemiltakin yli puolet tankkaa biokaasua hieman kalliimmasta hinnasta huolimatta. Vielä pahemmin on käynyt etanolikäyttöisille autoille - tämä on aika tehokkaasti tapettu verotuksella.
Täyssähkärit ja lataushybridit ovat niin kalliita, että 1. omistaja yleensä tekee niillä pahasti turskaa. Siinä ei pienemmän käyttökulut paina, jos kokonaiskulut ovat tasan perus bensavehkeen kanssa vasta 10-15 käyttövuoden jälkeen.
Päästöjen osalta täyssähkäri on paras, mutta biokaasulla pääsee lähelle ... ja kaasuauto on yleensä halvempi hankkia.
Tällä hetkellä autokannan keski-ikä on reilut 12 vuotta ja nopeassa kasvussa - uusien myynti on ollut heikkoa jo melkein 10 vuoden ajan. Norjassa on noin 10 vuoden jaksolla päästy siihen, että suurin osa uusista on sähköautoja, mutta sielläkin käytössä olevassa autokannassa niiden osuus pieni. Suomi melkein sen 10 vuotta perässä, joten 2030 suurin osa sähköautoja ja sen jälkeen ootellaan toiset 10 vuotta ennen kuin sähköautot alkavat olla valtavirtaa myös käytössä olevassa autokannassa.
Aivan liian hidas tapa päästöjen tiputtamiseen. Lisäksi kysymys siitä, mistä rahat moiseen. Norjalaiset ovat rikastuneet öljyä myymällä, joten heillä on varaa avokätiseen sähköautoilun tukemiseen. Ilkeämpi voisi myös kutsua touhua puhtaan omantunnon ostamiseksi.
Tuonne 2030 luvulle mentäessä saattaa kuvioihin tulla mukaan myös ns synteettiset polttoaineet. Joita voisi siis hyödyntää nykyisessäkin autokannassa.Synteettisistä polttoaineista tulee todella kalliita. En usko että edes 5000 km/vuodessa ajavalla on niihin varaa - sähköautokin tulee halvemmaksi.
- Anonyymi
Kun nyt laitatte noita latauspistokkeita sähköautoille, laittakaa niin, että niistä saa rittävästi tehoa ja riitävälle määrälle autoja, ettei johdot sula, eikä sulakkeet pala.
Verkostoa täytyy vahvistaa, tottakai, todellakin suuria tehoja lähtee lataukseen, 100, kin autoa laitetaan yhtäaikaa lataukseen.
Ei veikkonen joku 10A sulake ja 220V, polkupyörän lataukseen tai 3 X 25 A, 360V, kestä autojen akkujen latausta. Kyllä siihen täytyy olla 200A sulakkeet.
mari oliosalo - Anonyymi
Joidenkin nopeampien sähköautojen latausten kannattajille. Tuo ensinnäkin maksaa paljon taloyhtiölle, koska sähköautoja ladataan usein samaan aikaan. Vaikka teoriassa ihmiset voisivat ladata eri aikoihin, tosielämässä ihmiset lataavat autojaan yleensä suunnilleen samaan aikaan päivästä, siis ihan tunninkin tarkkuudella. Tiettyihin aikoihin kukaan ei lataa autoaan ja toisiin aikoihin lähes kaikki lataavat samaan aikaan.
Sitten nopeaa latausta toivovat myös ampuvat omaan jalkaansa, koska he kuluttavat myös akkua nopeammin. On todettu monissa testeissä, että kuluvat sitä nopeammin mitä nopeammin niitä ladataan. Erityisesti huoltamoiden pikalataukset kuluttavat akut todella nopeasti, joten niitä kannattaa välttää.- Anonyymi
"On todettu monissa testeissä, että kuluvat sitä nopeammin mitä nopeammin niitä ladataan."
Helsingin uutiset:
Kiinteällä latausasemalla kotona tai julkisella latausasemalla (Mode 3). Mode 3 -PERUSLATAUS on sähköauton lataukseen tarkoitettu lataustapa kotilatausasemalla tai julkisella latausasemalla. Ladataan auton mukana tulevalla latauskaapelilla tai latausaseman kaapelilla (lähinnä Type 2). Teho 3,6–22 kW. Maksimiteho riippuu sähköautoon sisäänrakennetusta laturista ja sähköverkosta. Monissa kiinteissä latausasemissa on oma latauskaapeli, joka tuo lisää käyttömukavuutta.
- - - - - - - - - - - -
Laitahan nyt linkit noihin viittaamiisi "lukuisiin tutkimuksiin" niin voi jokainen omakohtaisesti arvioida maalailemasi uhkakuvat.
Odotan suurella mielenkiinnolla.
- Anonyymi
Taitaa kuparin kerääjille tulla juhlat jossakin vaiheessa...
- Anonyymi
"Taitaa kuparin kerääjille tulla juhlat jossakin vaiheessa..."
Noin tuhannesosina eli promilleina ilmoitettuna, paljoskos arvelet sähköautojen latausverkoston lisäävän Suomen kuparikaapelimassaa?
- Anonyymi
Mitäköhän nillittämistä tässä asiassa on? Viranomaiset ovat antaneet selkeät ohjeet miten taloyhtiön sähköt ja latauspaikat pitää suunnitella. Niillä mennään ja osakkaat kaivavat kuvettaan. Aivan samalla tavalla kun taloyhtiön putket, sähköt, viemäröinti ja muut asiat pitää rempata aika ajoin. Kaikkein typerintö taloyhtiön hoitoa on yrittää päästä vuodesta toiseen ja vuosikymmenestä toiseen mahdollisimman pienillä kustannuksilla ja vanhoilla virityksillä. Kun kiinteistöä kunnostaa ja uusii silloin kun järkevää on niin kiinteistön arvo säilyy eikä sinne synny mitään isoja kustannuspommeja.
- Anonyymi
Investointi latauspaikka on, maksaa itsensä takaisin, koska pian kukaan ei uskalla muuttaa kiinteistöön, jossa ei ole latausmahdollisuutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Investointi latauspaikka on, maksaa itsensä takaisin, koska pian kukaan ei uskalla muuttaa kiinteistöön, jossa ei ole latausmahdollisuutta.
Latauspaikat seuraava putkiremontti. Jos hommaa ei ole hoidettu vanhassa taloyhtiössä niin se on yksi menoerä jonka joutuu osakkeen ostava budjetoimaan tuleville vuosille.
Latauspaikkojen rakentainen on kustannuksiltaan vain murto-osa verrattuna putkiremppaan eikä siitä ole paljoa vaivaa mutta kun tarjontaa on paljon niin huonot taloyhtiöt kärsivät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Latauspaikat seuraava putkiremontti. Jos hommaa ei ole hoidettu vanhassa taloyhtiössä niin se on yksi menoerä jonka joutuu osakkeen ostava budjetoimaan tuleville vuosille.
Latauspaikkojen rakentainen on kustannuksiltaan vain murto-osa verrattuna putkiremppaan eikä siitä ole paljoa vaivaa mutta kun tarjontaa on paljon niin huonot taloyhtiöt kärsivät.Latauspaikan rakentaminen pelkästään latauspaikkojen rakentamiseksi helvetin kallista.
Putkiremontissakin hinta tulee valtaosin ihan muusta kuin putkista - pitää repiä rakenteita auki ja sitten pitää tehdä uudet vesieristykset yms. Ja kun kerran revitään paikat auki, niin samalla usein uusitaan myös sähköistystä, tietoliikennekaapelointi yms.
Parkkipaikan sähköt uusiksi = kaivellaan myös pihat ja asvaltonnit auki. Hemmetin kallista erillisenä hankkeena. Sähköistys uusitaan sitten, kun muutenkin pitää kaivinkonetta tontille hommata eli pitää uusia asvaltointi, valaistus, viemäröinti... ja tehojen nosto voi pakottaa uusimaan myös talon sähköliittymän ja pääkeskuksen. Tästä sitten linkit myös sen talon sisällä tehtäviin remontteihin.
Latauspaikat on järkevää rakentaa uuteen taloon - näillehän ohjeet on - ja jos parkkipaikka muusta syystä menee täysremonttiin.
Vaan hirveää hulluutta ja rahan tuhlausta on lähteä parkkipaikkaa myllläämään vai latauspisteiden vuoksi, jos paikat muutoin on kunnossa . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Investointi latauspaikka on, maksaa itsensä takaisin, koska pian kukaan ei uskalla muuttaa kiinteistöön, jossa ei ole latausmahdollisuutta.
"...koska pian kukaan ei uskalla muuttaa kiinteistöön, jossa ei ole latausmahdollisuutta."
En nyt ihan noin jyrkästi kuitenkaan sanoisi. Kuitenkin, taloyhtiössämme sijoitusasuntojen omistajat ovat olleet kaikista kiinnostuneimpia ja myötämielisimpiä latausvalmiuden rakentamissuunnitelmasta. Moni muu allekirjoittaa taloyhtiön vetovoiman kasvavan niin osake- kuin vuokramarkkinoilla. Syynä ihan se, että polttisautoilijatkin ymmärtävät latausvalmiudessa olevista tolpista riittävän sähköä heittämällä lohkikselle ja sisätilalämppärille.
Jo pelkkä latausvalmius nostaa arvoa ja kiinnostusta. Kuten tuossa jo joku sanoi, latausvalmiuden rakentaminen on investointi tulevaisuuteen ja kiinteistöön ja josta kyllä hyötyvät ihan kaikki ja muutkin kuin vain patteriautoilijat..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2246979Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421259Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61847Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93804Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733