Helmikuun toisena tiistaina vietetään Suomessa kansallista kalakeittopäivää. Tarkoitus on lisätä kalan syöntiä osana terveellisempää ruokavaliota.
https://www.prokala.fi/kalakeittopaiva/
Nyt on teemana Kotikeittiön kalakeitto. Pro Kala järjesti kilpailun parhaasta resptistä, ja voittajaksi tuli siika-kukkakaalikeitto. Ihan kivan tuntuinen ohje, mutta en tuota etikkaa laittaisi. Itsellä on suosikki kermainen lohikeitto. Onko sinulla jotain omia kalasoppajuttuja, millä tuunailet tavallisia kalakeittoja?
Kansallinen kalakeittopäivä tänään
9
<50
Vastaukset
Taas uusi ruokaan liittyvä teemapäivä, eipä ollenkaan pöllöimmästä päästä ! Kai se liittyy ikäänkin, että kala on alkanut maistua kevyenä ja terveellisenä ravintona yhä useammin, tosin on vahvat kalageenit jo lapsuudenkodista ja tässä Suomenlahden rannikon asukkina. Täksi päiväksi en hoksannut kalakeittoa laatia, mutta vielä tälle viikolle mahtuu. Jos saisi tuoretta madetta, niin sitä ilman muuta, mutta epävarmaa on sen saanti. Kaikilla on paljon tavallisen maito- tai kermapohjaisen kalakeiton reseptejä, löytyy varmaan bouillabaissenkin taitajia.
Itse tuunaan joskus kalakeittoa pestolla, jota minulla on pakkasessakin jääpalakuutioissa. Basilikaa, öliiviöljyä, pinjansiemeniä, parmesaania, valkosipulia ja vähän suolaa surautetaan tahnaksi. Sopii melkein kaikkeen paitsi ei kaurapuuroon. En laita etikkaa, mutta hiukan valkoviiniä tai sitruunamehua saatan lorauttaa. Melkein mikä tahansa kala käy , jopa kylmäsavulohen loput, ja saa olla useampaa kalalajia kerrallakin, kaikki rippeetkin käyvät. Kasvi"kermojakin" olen kokeillut, mutta täyteläisin tulee kuohukermalisäyksellä. Ja paljon vihreää silppua!
Peruna riittää minusta miedon kalan maun taustalle.Saaristossa olen tehnyt kalakeittoja kaikista muista kaloista, paitsi kampelasta. Ei se, etteikö sekin olisi rasvaisena keitossakin hyvä, mutta kun se on savustettuna vielä parempaa"
Kirkkaaseen kalan vahvaan keitinliemeen olen lisännyt värikkäitä vihanneksia, ja parsakaalin nuppusia, porkkanaa ja keltaista paprikaakin, ja joskus katkanpyrstöja jos ei kaikkia vihanneksia löydy. Kevätsipulin silppua reippaasti ja ilohan sitäkin on ollut hörppiä 😊))
Kaikkein eniten pidän kyllä perinteisestä lohisopasta kirjolohen hyvistä tähteistä, evät, pää ja selkäruoto, ja pala pyrstöstä vielä lisukkeeksi! Muutama pippuri, suola ja iso sipuli takaa maun, ja mielelläni hieman suurustankin lientä. Kermatujauksella liemen perunoineen vielä juhlistan, ja viimeksi voiklimpin sujautan keittoon mukaan.- Anonyymi
Ihan allekirjoitan Ramoonan tekstin, kalakeitto on minullekin usein laittamani ruoka,
ja tosi paljon kalaruokia laitan muutenkin kuin keittona. Pesto samoin.
Teemapäivä on ihan paikallaan. M-e.
- Anonyymi
Ei löytynyt kaupasta purkkikeittoa :´-(
- Anonyymi
Älä välitä! Kohta on laskiainen eli kansallinen hernesoppapäivä. Sitä saa purkissa ja on hyvää.
- Anonyymi
Tänään porsaankyljystä ja lohkoperunat pikkasen punkkua :D
- Anonyymi
Tuo onkin hyvää pakkasruokaa. Minulla nakkisoppaa ja piimää. Helppoa tehdä pakastesekavihanneksista. Riittää huomiseksikin, mutta jotain kalaa ostan viikonlopuksi.
- Anonyymi
Vaimo kulta leipoi rusinapullat :-D
- Anonyymi
Ihana vaimo sinulla kun rusinapullilla hemmottelee. Minäkin leivoin pyöreitä pullia pakkaseen, laitan hilloa ja kermavaahtoa väliin niin tulee laskiaispullia. Purkista hernerokkaa ruuaksi. Mutta onhan nuo itse tehdyt kalakeitot suurta herkkua, melkein joka viikko minäkin keitän. En kyllä sotke niihin porkkanoita tai muita paprikoita. Perunaa , sipulIa ja kermaa vaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2372238Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101818Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse671527Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801235- 611105
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171098TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161008Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään891004Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42854- 70842