Olen kokeillut pelin tekemistä Unity / C

Anonyymi

Ukko juoksee ja hyppii scenestä toiseen. Oli kivaa tähän asti ja siinä se. Harjoituksen, huvin ja murheilun vuoksi olen tehnyt ton jo useamman kerran enkä pääse pidemmälle. Ongelma on, että ymmärrän jotenkin koodia kun sitä luen, mutta tosi vaikea vetää itse tyhjästä saati muistaa jotain Unityn omia juttuja ulkoa.

Puoli Youtubea kahlattu läpi ja ei siellä kyllä sen pidemmälle selviä. Kaikki Let's make a game-videot tyhmille käsittelee ne samat perusasiat, paitsi ne on aina tehty eri tavalla. Ja vaikka siinä olis 10 videon sarja niin se homma loppuu suunnilleen siihen kun ukko osaa juosta. Että jos jotain omaa haluaa tehdä niin palaset siihen on kaivettava ihan erikseen ja tosi vaikea soveltaa omaan projektiin. Ja jos jotenkin ne palikat on olemassa, niin en osaa kasata niitä rikkomatta jotain.

3D, graffat ja animaatiot on vähän enemmän tuttua ja niistä saa sitä iloa. Huomaan aina kun on vapaa-aikaa niin olen niitä tekemässä, vaikka kannattaisi se koodi ja pelin runko olla ensin kunnossa. Helvetti, musiikki ja äänetkin vois onnistua. Koodaus on suoraan sanottuna ihan vitun paskaa. Ei pysty ei jaksa kun ei näe sitä, miten se homma kehittyy. Esim. Blenderissä vaikka se default laatikko muuttaa muotoa ja kehittyy koko ajan. Musiikissa muutokset kuulee heti. Koodia pitää kirjottaa kymmeniä rivejä ja sitten sormet ristissä toivoa että toimi nyt saatana edes jotenkin. Kertaakaan en ole päässyt semmoseen flow-tilaan tän kanssa. Eikä tunnu palkitsevan jos saankin jonkun asian toimimaan. Hirveesti turhautumista ja en muista koska viimeeksi on päätä särkenyt ilman että on Unity ja Visual Studio ruudulla.

Halusin vain kokeilla tehdä härskin 2D hyppelyn missä voi kylällä potkia naapurin koiria ja lootata ihmisten taloja. Jotenkin toi yksi lause on nyt kymmenen A4 paperia koodia jotka on keskenään ihan sekaisin. Kyllä, tulostin ne jos pystyisi paremmin hahmottamaan, mutta sitten ostin Clasulta silppurin ja tungin ne siitä läpi. Oli wörtti ja tarvitsin silppuria muutenkin.

Olen ennenkin kokeillut koodijuttuja ja eri kieliä. Tää oli ehdottomasti paras kokemus, mutta ei siltikään taida olla mun juttu.

9

66

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jos 3d ja animaatio kiinnostaa enemmän niin hommaa kaveri koodaamaan?

      • Anonyymi

        Näinpä. Pelikoodareilla on usein tarvetta jollekin, joka osaisi tehdä hyvännäköisiä rakennuksia, hahmoja, maastoja, karttoja, yms. peleihin.


    • Anonyymi

      Itseasiassa veli teki tuollaista unityllä, mutta kun uhityssä ei ole aina käytössä kaikki grafiikkakiihdyttimjien hardware-omaisuudet aina jokaisessa FPS-käytössä, kuin jos onh jos suorat kutsut grafiikkakiihdyttimien toimintoihin..l

    • Anonyymi

      c-koodissa oikein pyydät väylältä PCI-E -väyläajurilta aluksi tietoja mikälaisia grafiikkakiihdyttimiä mahdollisesti on nyt kytkettynä, ja mitä ominaisuuksia niissä on?

      Siitä se lähtee, itselläni kun on jotain AMD:n juttuja, tulee kaikki shader-blender, ALL harware supported.

    • Anonyymi

      Eiköhän se nykyisin pelejä väännettäessä suurin työ ole siinä mallinnusnysvässä kun pitäisi saada jotenkin kaikki 3d-mallit siihen peliin kasaan niin että näyttää hyvältä eikä paskalta.

      • Anonyymi

        Nehän nykyisin ostetaan halvalla intialaisilta. Tuosta oli puhetta eräässä Remedyn haastattelussa.


    • Anonyymi

      Unity on uusavuttomille. Tosikoodari tekee itse enginensä C:llä.

      • Anonyymi

        Tämä. Ken Silverman (Duke Nukem 3D) teki itse 3d-moottorinsa 18-vuotiaana ilman internettiä, puhtaasti luovuutta ja neroutta käyttäen, toki sai vinkkejä eräältä toiselta nuorelta nimeltä John Carmack, mutta kuitenkin aika huikea saavutus ikäiselleen.

        Jokainen voi yrittää tehdä itse 3d-moottorin html5 canvasille ilman opengl tai muuta kiihdytystä pelkästään "put pixel" kutsuja käyttäen ja internettiä saa käyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä. Ken Silverman (Duke Nukem 3D) teki itse 3d-moottorinsa 18-vuotiaana ilman internettiä, puhtaasti luovuutta ja neroutta käyttäen, toki sai vinkkejä eräältä toiselta nuorelta nimeltä John Carmack, mutta kuitenkin aika huikea saavutus ikäiselleen.

        Jokainen voi yrittää tehdä itse 3d-moottorin html5 canvasille ilman opengl tai muuta kiihdytystä pelkästään "put pixel" kutsuja käyttäen ja internettiä saa käyttää.

        Jos tekisit nykyaikaisen 3d-moottorin joka pystyy hyöduntämään kaikki näytönohjaimen ja prosessorien resurssit, aikaa menisi kaksisataa vuotta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      124
      2833
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1193
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      101
      1191
    4. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1031
    5. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      973
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      12
      970
    7. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      926
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      43
      857
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      40
      848
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      42
      754
    Aihe