Onko ihan pakko..hä

Anonyymi

Sairastuin nivelreumaan/nivelsporiasis..8v ollu pois työelämästä ku paikat ei oikeen kestä..polvet kipeytyy niin että hyvä ku kävelee pääsee..nyt pitäis mennä johki kuntoutus hommii..2 päivää viikos koittaa jottai tehä..oon sanonu ettei paikat oikeen kestä...painostetaan vaa että yritä..lääkärit kaikki hiukan pihalla..ei ota vakavissaan ku sanon että hyvä ku pärjää kotona tekemäs kotitöitä ja sit särkylääket saa popsii...vittu menee hermo ku painostetaa vaa...ku hyvi tie millee siin käy...heti ku paikat kipeen nii se kuntoutus loppu siihe..

1

59

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ymmärrän että on vaikea löytää oikeaa kuntoutusta kun kuntoutuakseen pitäisi harrastaa liikuntaa siinä määrin kuin kulloinkin jokainen henkilökohtaisesti pystyy tekmään.

Tarkoitus on vielä että aikaa myöten yrittäisi lisätä liikuntaa että paremmin kuntoutuisi ja tulisi hyviä tuloksia. Se on kuntoutuksen teoreettinen ohje. Ei oteta huomioon, kipuilevan ihmisen valituksia että ei voi liikkua kun käy kipeää.

itaelläni on henkilökohtaisesti kokoemusta psoriasiksesta, koska sain sen jo ihan lapsena ja nyt olen jo taivaltanut useamman vuosikymmenen pelossa että milloin joudun rullatuoliin kun kuulemma psoriasis menee niveliin.

En ole joutunut rullatuoliin, mutta ihan selvästi on se pelko ollut lääkäreillä.
      Nuorempana on hormoonitoiminta rajumpaa kuin vanhempana. SE myös vaikeuttaa nuorena psoriasiksen laatuun ja miten vaikeana ihottuma ilmenee, on minun kokemus. Itselläni oli todella kova ja laaja psoriasin nuorempana ja sitä kutisi. Öisin kynsin niin että verta vuosi ja vaatteet liimautuivat kiinni ihoon. Nyt vanhemmiten on vielä läiskät siellä sun täällä, mutta kutinan olen saanut pysymään suurimmaksi osaksi poissa.

Hoitojaksohin en ole mennyt sitten kun sain selville, miten hoidan itseäni parhaiten. Kortisoni ohentaa aikaa myöten ihoa ja se myös imeytyy verenkiertoon iholta, on minun mielestä haitallista terveydelle, niinkuin mikä tahansa lääke. Vaikeina aikoina on hetkellinen lääkitys tarpeen. Lääkäreiden mielestä ainoastaan he ovat oikeassa. Olen todistanut että ovat menneet harhaan lääkkeinensä. Teen terveysliikuntaa ja elän harmoonisesti tasapainoista elämää. Se on ollut parasta minulle.

En tiedä minkä ikäinen olet ja miten kauan olet psoriasiksesta kärsinyt, mutta kerron että olen taistellut ja etsinyt oman jutun, ja en ollenkaan mene sitä tietä, mitä minulle on neuvottu.

Ruoka:
      Suosittelen sinulle etsiä oma juttusi mitä tulee ruokaan. Parasta on kun itse huolehtii ravinnon kotiin ja laittaa sitä lautaselle, mikä sopii. Kokeilee ja tekee muutokset sen mukaan minkä vaikutus on hyvä.

Kun on kokeillut eri vaihtoehtoja muutaman viikon on ymmärtänyt, mitä tulee tehdä että voi jotenkuten saada pidettyä itsensä "terveenä psoriaatikkona"

Otin selvää ja toteutan ruokavaliota, josta voin hyvin. Tarkkailen, mikä ruoka sopii minulle ja jätän pois niitä, joista voin huonosti. Sitrushedelmät eivät yleensä käy minulle mutta joskus kuitenkin käytän marinadia tehdessäni kanaan sitruunaa.

Punainen appelsiini on suurta herkkuani. Kompensoin huonosti sopivia ruokia käyttämällä vain ihan vähän punaista lihaa ja olen lisännyt sen sijaan erlaisia papuja lihan tilalle. Käytän erittäin vähän maitoa, mutta piimää jonkun verran päivittäin. D-vitamiinin tarve täytyy tarkastaa, jos ei käytä maitotuotteita. Samoin jos on paljon sisällä eikä auringonvalossa on d-vitamiinia tärkeää lisätä päivittäin ruokavalioon. Vanhemmiten on myös gluteenittomat vaihtoehdot olleet minulle hyviä, mitä tulee varsinkin viljatuotteisiin.

Liikunta:
      Ota selvää mikä liikuntaryhmä olisi sinulle paras. Kansanopistossa on ainakin minun alueella terveysliikuntaa joka ottaa huomioon yksilön tarpeen. On myös edullista että ei tarvi kalleuden takia jäädä pois. Kokemukseni on ollut erittäin myönteinen. Piristyin siinä määrin että aloin käymään kävelylenkeilläkin. Ensin ihan hitaasti ja lyhyitä matkoja sitten vähän pidensin lenkkejä. Vaikutus näkyy viiveellä, mutta jo muutaman päivän kuluttua oli ihottumani kovin paljon parempi.

Ota selvää missä on terveysliikuntaryhmiä ja hakeudu kokeilemaan.
      Talviaikaan on ollut vaikea käydä lenkeillä ja ihottumakin on silloin ollut kehnommassa kunnossa. En siitä murehdi kun jo taas on kevät ja kelit on hyvät. Suosittelen kovasti päämäärän asettamista että tulisit myös kuntoon, pikkuhiljaa.

Olen "itseni löytäessäni" usein miettinyt, miksi eivät hoidot toteuteta tukien jokaista yksilöä, sillä kaikki me olemme erilaisia ja osaaminen myös erilaista. Tarvitaan enempi tietoa vaihtoehtoisista menetelmistä voidaksemme hyvin.

Näin olen hankkinut tietoa, joka on hyödyksi minulle minun taistelussani psoriasista vastaan. Toivon että pieniä murusia tiedostani levittäytyy ympärilleni, että "löytäisit myös itsesi" ja kokeilemalla ja etsimällä löytäisit, mitä omalla kohdallasi tarvitset mitä tulee ruokavalioon ja liikuntaan.

Lääkkeet:
      En vielä ole maininnut lääkkeistä. Sanon nyt että yleensä kaikki lääkkeet ovat tarkoitettuja vain väliaikaiseen käyttöön, jos niitä suositellaan. Lääkkeet ajavat terveyttä alaspäin. Sen vuoksi jo useita vuosia sitten jätin kaikki kortisonivoiteet pois ja olen käyttänyt vain tavallisia apteekin ihonhoitovoiteita. Nuorempana käytin kyllä kortisonivoiteita ja jouduin usein käymään ihotautuklinikalla hoitojaksoja.
      Yhteen aikaan kun oli elämäntilanne kiireinen en enää aksanut voidella vaan päätin alkaa ottamaan solumyrkkyä. Kestin sitä pari kuukautta, kunnes alkoi tulla huonoja muutoksia verisoluihin ja jouduin lopettamaan.
      Psoriasis kuitenkin painui taka-alalle muutamaksi kuukaudeksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      99
      5305
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3573
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3205
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      443
      2496
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      252
      1537
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1291
    7. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      85
      1289
    8. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1238
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1213
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      138
      1139
    Aihe