Malmin tämän hetkisen tilanteen takia tarkastelin hiukan yleisilmailun tilannetta etelä-suomessa. Kuten tiedetään, valtio on jakanut avustuksia ympäri Suomea sijaitseville korvaaville lentokentille. Tukea ovat saaneet muun muassa Nummela ja yli 100km Helsingistä sijaitseva Kiikala. Näillä molemmilla valtion tukea saaneilla valvomattomilla lentopaikoilla on nyt otettu käyttöön laskeutumismaksut. Malmilla käytössä ollut pakollinen ja äärimmäisen kankea ennakkoilmoitus näkyy olevan käytössä jo ainakin Nummelassa. On syntynyt uusi käsite, maksullinen korpikenttä. Tällainen taitaa onnistua vain Suomessa? Huhun mukaan ennakkoilmoitusjärjestelmän ja maksujen takana on Malmin lentokenttäyhdistyksen hallituksesta livistäneitä visionäärejä. Mikähän tässä on takana, ilmailun edistämisestä ei ainakaan näyttäisi olevan kyse?
Yleisilmailun tilanne
8
655
Vastaukset
- Anonyymi
Varsinaiseen kysymykseen, että mikähän juoni on nyt ilmeisesti määriteltyjen laskeutumismaksujen takana Kiikalan ja Nummelan lentokentillä, en osaa vastata. Yleisellä tasolla todettakoon, että korpikenttiäkin on ylläpidettävä mm. ruohon- ja muun monenlaisen muunkin kasvuston leikkuulla, jyrättävä yleensä keväällä lumien sulettua roudan nostamat pikkukivet piiloon yms. puuhaa. Päällysteiden railotkin vaatii muutaman vuoden välein toimenpiteitä ja välillä on ihan uusittava asfalttikin kiitotielle. Esimerkiksi Suomen lukuisat entiset sotakentät ovat Metsähallituksen omaisuutta, josta kentän ylläpitäjän on maksettava vuokraa ja velvoitteena pitää kenttäalue kunnossa. Jos kiitotie ja rullaustiet sekä tarvittavat alueet asematasoilla pidetään aurattuina, niin kyllähän sekin maksaa. Aika pitkään on Suomessa korpikentät olleeta ilmailukerhojen ylläpitäminä maksuista vapaita, vaikka kentällä toimivien yhteisöjen jäsenet yleensä maksavatkin jäsenmaksuissaan myös kentän hoitomaksua. Nyt on näköjään tilanne muuttumassa niinkuin monen muunkin touhun kanssa, joka on näihin päiviin asti perustunut pyyteettömään talkootouhuun ja hyvän järjestämistä myös kavereille kuten toisen kentän lentäjille.
- Anonyymi
Takapajula Suomi.
Kun lukee eurooppalaisia ilmailuala asiantuntijatekstejä, tämän tajuaa entistä enemmän. USA, Intia, Kiina, Japani, jopa Afrikan jotkut maat ovat kehitysyhteistyössä ilmailuosaamisen ja innovaatioiden osalta. Suomi voisi vähän kurkistaa Ruotsin yli Norjaan päin ja ottaa mallia heistä. - Anonyymi
Jos tästä jotain voi päätellä niin korpikentillä on käytetty malmin tilannetta hyväksi. Kyläkenttien muutama käyttäjä on saanut fasiliteetit kuntoon. Kelpaa hirviseuran lennellä. Malmin lentäjät myyvät koneitaan ja lopettavat lentämisen.
- Anonyymi
Yleisilmailun tulevaisuus Etelä-Suomessa vaikuttaa erittäin synkältä. Ympäristölupiensa puolesta Helsingin "lähikentillä" ei ole edellytyksiä laajentua merkittävästi nykyisestään. Malmin mahdollinen sulkeminen tuntuu olevan viimeinen niitti jo pitkään jatkuneeseen yleisilmailun kuihtumiseen. Täytyy toki huomata, että lentotoiminta Malmilla on erittäin vilkasta vuoden ympäri, mutta "korvaville kentille" siirryttäessä sulanee suurin osa tästä pois.
Ennakkoilmoitusjärjestelmä Malmilla ei ole mielestäni lainkaan kankea, ei sen täyttämiseen pitäisi mennä puolta minuuttia pidempää. Täytyy muistaa, että Malmi poikkeaa lähes kaikessa muista korpikentistä, ja operointikulutkin ovat tällöin korkeammat. Rahat täytyy saada jostakin, ja nähdäkseni hinnasto on kohtuullinen.
Se, että Nummela ja muut vastaavat korpiketät ottavat Malmilla lanseerattua ennakkoilmoituspolitiikkaa käyttöön, on huonohkoa kehitystä. Fiksua voisi olla esimerkiksi se, että korpikentät keräisivät jotakin yhteisrahastoa, jota käytettäisiin kaikkien mukana olevien korpikenttien ylläpitämiseen. Pilotti puolestaan pääsisi usealle kentälle samalla maksulla. - Anonyymi
Vihreät(Stadin) ovat itse sanoneet etteivät lentämisestä ymmärrä mitään. No sen kyllä ovat kaikki huomanneet. Mutta olisi fiksua jos vaikka perehtyisivät, varsinkin kun on niin vahvasti negatiivista asennoitumista heillä ja vaikuttavat mm. Helsingin kaavoitusasioissa.
- Anonyymi
Yleisilmailun tulevaisuus on Suomessa erittäin synkkä, koska sen edunvalvonta on epäonnistui. Valtio ja Helsingin kaupunki eivät ilmailun alasajoa näe mitenkään huolestuttavana.
Yleisilmailun alasajo on kestänyt pääkaupungissa vuosikausia ja sen uusi ylösnousu edellyttäisi poliittista tahtoa. Olisi saatava päättäjiksi rautaisia alan asiantuntijoita, jotka ymmärtävät ilmailua kokonaisuutena. - Anonyymi
Nyt Tähtinen esittää Flightforumilla, että yleisilmailun etua on edistänyt myös Suomessa joku EPFU (European Powered Flying Union). En ole koskaan kyseisestä liitosta kuullut mitään. 10 eurooppalaista maata on jäseninä, eli vähemmistö EU-maista.
Onko kyseinen putiikki joskus saanut aikaan jotain positiivista ja jos on, niin mitä? Onko sillä mitään vaikutusvaltaa mihinkään yleisilmailuun liittyvään asiaan? Vai onko kyse poppoosta, joka kokoontuu kerran vuodessa miettimään jotain, millä ei ole vaikutusta mihinkään?
https://epfu.eu/home/- Anonyymi
Ehkä kannattaisi kysyä suoraan Flightforumilla. :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Erään T miehen viimeinen aloitus tänne
Moi Olen kirjoittanut täällä säännöllisesti yli 5 vuotta. Kaivannut kuten kuuluukiin, mutta myös unohdellut ja selvitel394927Sanna vaihteeksi Australian "60 minuuttia" ohjelmassa
Kansanvälinen superstaramme esiintyi tällä kertaa toisella puolen maapalloa esitettävässä ohjelmassa. Kiinnostus on kova1582708Yritykset verolle ja yritystuet 10 mrd. eur/v pois
Kiristämistapauksissa yrityksille sanotaan hei hei. Suomi ei tarvitse yhteiskunnan rahoilla "yrittämistä". Yhteiskunta v1062252Sanna Antikainen (ps) : Vornasen pyssy suututti demarit
https://www.suomenuutiset.fi/sanna-antikaisen-kolumni-vornasen-pyssy-suututti-demarit-mutta-kuka-puhuu-totta/ Vornasen221754Yritän saada sinut pois mielestäni ja ajatuksistani nainen
Turhaan. Mitä enemmän yritän, sitä enemmän haluan sinut ja sinua. Miten voitkaan olla niin ihana ja tuntua niin hyvältä.781726Riikka se runnoo työttömyyttä lisää
Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276271625Nyt meni maku vas.liittoon, kun vaativat minimituntipalkkaa lakiin
Sehän tarkoittaa samalla myös maksimituntipalkkaa, koska kun laki on kerran laadittu, niin sitä on vaikea muuttaa. Työma671485- 821474
- 731448
Mun on pakko uskaltaa
Mikäköhän olisi pahin skenaario, jos vain laittaisin hänelle viestin, et haluan jutella meistä? Se, että hän vastaisi, e821411