Yleisilmailun tilanne

Anonyymi

Malmin tämän hetkisen tilanteen takia tarkastelin hiukan yleisilmailun tilannetta etelä-suomessa. Kuten tiedetään, valtio on jakanut avustuksia ympäri Suomea sijaitseville korvaaville lentokentille. Tukea ovat saaneet muun muassa Nummela ja yli 100km Helsingistä sijaitseva Kiikala. Näillä molemmilla valtion tukea saaneilla valvomattomilla lentopaikoilla on nyt otettu käyttöön laskeutumismaksut. Malmilla käytössä ollut pakollinen ja äärimmäisen kankea ennakkoilmoitus näkyy olevan käytössä jo ainakin Nummelassa. On syntynyt uusi käsite, maksullinen korpikenttä. Tällainen taitaa onnistua vain Suomessa? Huhun mukaan ennakkoilmoitusjärjestelmän ja maksujen takana on Malmin lentokenttäyhdistyksen hallituksesta livistäneitä visionäärejä. Mikähän tässä on takana, ilmailun edistämisestä ei ainakaan näyttäisi olevan kyse?

8

598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Varsinaiseen kysymykseen, että mikähän juoni on nyt ilmeisesti määriteltyjen laskeutumismaksujen takana Kiikalan ja Nummelan lentokentillä, en osaa vastata. Yleisellä tasolla todettakoon, että korpikenttiäkin on ylläpidettävä mm. ruohon- ja muun monenlaisen muunkin kasvuston leikkuulla, jyrättävä yleensä keväällä lumien sulettua roudan nostamat pikkukivet piiloon yms. puuhaa. Päällysteiden railotkin vaatii muutaman vuoden välein toimenpiteitä ja välillä on ihan uusittava asfalttikin kiitotielle. Esimerkiksi Suomen lukuisat entiset sotakentät ovat Metsähallituksen omaisuutta, josta kentän ylläpitäjän on maksettava vuokraa ja velvoitteena pitää kenttäalue kunnossa. Jos kiitotie ja rullaustiet sekä tarvittavat alueet asematasoilla pidetään aurattuina, niin kyllähän sekin maksaa. Aika pitkään on Suomessa korpikentät olleeta ilmailukerhojen ylläpitäminä maksuista vapaita, vaikka kentällä toimivien yhteisöjen jäsenet yleensä maksavatkin jäsenmaksuissaan myös kentän hoitomaksua. Nyt on näköjään tilanne muuttumassa niinkuin monen muunkin touhun kanssa, joka on näihin päiviin asti perustunut pyyteettömään talkootouhuun ja hyvän järjestämistä myös kavereille kuten toisen kentän lentäjille.

    • Anonyymi

      Takapajula Suomi.

      Kun lukee eurooppalaisia ilmailuala asiantuntijatekstejä, tämän tajuaa entistä enemmän. USA, Intia, Kiina, Japani, jopa Afrikan jotkut maat ovat kehitysyhteistyössä ilmailuosaamisen ja innovaatioiden osalta. Suomi voisi vähän kurkistaa Ruotsin yli Norjaan päin ja ottaa mallia heistä.

    • Anonyymi

      Jos tästä jotain voi päätellä niin korpikentillä on käytetty malmin tilannetta hyväksi. Kyläkenttien muutama käyttäjä on saanut fasiliteetit kuntoon. Kelpaa hirviseuran lennellä. Malmin lentäjät myyvät koneitaan ja lopettavat lentämisen.

    • Anonyymi

      Yleisilmailun tulevaisuus Etelä-Suomessa vaikuttaa erittäin synkältä. Ympäristölupiensa puolesta Helsingin "lähikentillä" ei ole edellytyksiä laajentua merkittävästi nykyisestään. Malmin mahdollinen sulkeminen tuntuu olevan viimeinen niitti jo pitkään jatkuneeseen yleisilmailun kuihtumiseen. Täytyy toki huomata, että lentotoiminta Malmilla on erittäin vilkasta vuoden ympäri, mutta "korvaville kentille" siirryttäessä sulanee suurin osa tästä pois.
      Ennakkoilmoitusjärjestelmä Malmilla ei ole mielestäni lainkaan kankea, ei sen täyttämiseen pitäisi mennä puolta minuuttia pidempää. Täytyy muistaa, että Malmi poikkeaa lähes kaikessa muista korpikentistä, ja operointikulutkin ovat tällöin korkeammat. Rahat täytyy saada jostakin, ja nähdäkseni hinnasto on kohtuullinen.
      Se, että Nummela ja muut vastaavat korpiketät ottavat Malmilla lanseerattua ennakkoilmoituspolitiikkaa käyttöön, on huonohkoa kehitystä. Fiksua voisi olla esimerkiksi se, että korpikentät keräisivät jotakin yhteisrahastoa, jota käytettäisiin kaikkien mukana olevien korpikenttien ylläpitämiseen. Pilotti puolestaan pääsisi usealle kentälle samalla maksulla.

    • Anonyymi

      Vihreät(Stadin) ovat itse sanoneet etteivät lentämisestä ymmärrä mitään. No sen kyllä ovat kaikki huomanneet. Mutta olisi fiksua jos vaikka perehtyisivät, varsinkin kun on niin vahvasti negatiivista asennoitumista heillä ja vaikuttavat mm. Helsingin kaavoitusasioissa.

    • Anonyymi

      Yleisilmailun tulevaisuus on Suomessa erittäin synkkä, koska sen edunvalvonta on epäonnistui. Valtio ja Helsingin kaupunki eivät ilmailun alasajoa näe mitenkään huolestuttavana.

      Yleisilmailun alasajo on kestänyt pääkaupungissa vuosikausia ja sen uusi ylösnousu edellyttäisi poliittista tahtoa. Olisi saatava päättäjiksi rautaisia alan asiantuntijoita, jotka ymmärtävät ilmailua kokonaisuutena.

    • Anonyymi

      Nyt Tähtinen esittää Flightforumilla, että yleisilmailun etua on edistänyt myös Suomessa joku EPFU (European Powered Flying Union). En ole koskaan kyseisestä liitosta kuullut mitään. 10 eurooppalaista maata on jäseninä, eli vähemmistö EU-maista.
      Onko kyseinen putiikki joskus saanut aikaan jotain positiivista ja jos on, niin mitä? Onko sillä mitään vaikutusvaltaa mihinkään yleisilmailuun liittyvään asiaan? Vai onko kyse poppoosta, joka kokoontuu kerran vuodessa miettimään jotain, millä ei ole vaikutusta mihinkään?

      https://epfu.eu/home/

      • Anonyymi

        Ehkä kannattaisi kysyä suoraan Flightforumilla. :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      52
      1916
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      165
      1668
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1398
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      241
      1347
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      219
      1278
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      338
      1163
    7. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    8. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1106
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      315
      1075
    10. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1067
    Aihe