Kiusaaja-kylä

Anonyymi

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cb431f91-b8cd-4aef-8366-09025e2239df

Nyt se on todistettu, Paltamo edelleen kärkitilastoa kiusaamisessa. Itse 90 -luvulla kiusaamisen uhri kyseisellä paikkakunnalla, kiusaamista ei saatu loppumaan silloin mitenkään, eikä kukaan kiusaajista ole tekojaan ihan suoraan tullut katumaan.
Onkohan sinne jäänyt se kiusaamisen ydin porukka asumaan, kun on edelleen tilastojen kärjessä, mikä häpeä pienelle kylälle. Päättäjät mitä te teette asialle?

121

3195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Facebook ryhmän keskustelussa loistavat poissaolollaan kiusaajat.

      • Anonyymi

        onhan tuolla useita kiusaajia jo kommentoinut


      • Anonyymi

        Minä juuri ajattelin, että heti 8li kommentoimassa yksi isä, jonka jälkikasvu on kiusaamassa muita ja olipa itsekin aikanaan aina kiusaamassa muita. Aina haukkui opettajat, kun koulusta yhteyttä ottivat. Katsohan sinäkin isipappa peiliin. Kiusaaminen opitaan kotoa. Kun juoruilette ja puhutte toisista pahaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä juuri ajattelin, että heti 8li kommentoimassa yksi isä, jonka jälkikasvu on kiusaamassa muita ja olipa itsekin aikanaan aina kiusaamassa muita. Aina haukkui opettajat, kun koulusta yhteyttä ottivat. Katsohan sinäkin isipappa peiliin. Kiusaaminen opitaan kotoa. Kun juoruilette ja puhutte toisista pahaa.

        Niinpä....suu kyllä käy ...prkl ...toivottavasti vähän muistuu mieleen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä juuri ajattelin, että heti 8li kommentoimassa yksi isä, jonka jälkikasvu on kiusaamassa muita ja olipa itsekin aikanaan aina kiusaamassa muita. Aina haukkui opettajat, kun koulusta yhteyttä ottivat. Katsohan sinäkin isipappa peiliin. Kiusaaminen opitaan kotoa. Kun juoruilette ja puhutte toisista pahaa.

        Kerro pikku vihje, kiinnostaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä juuri ajattelin, että heti 8li kommentoimassa yksi isä, jonka jälkikasvu on kiusaamassa muita ja olipa itsekin aikanaan aina kiusaamassa muita. Aina haukkui opettajat, kun koulusta yhteyttä ottivat. Katsohan sinäkin isipappa peiliin. Kiusaaminen opitaan kotoa. Kun juoruilette ja puhutte toisista pahaa.

        Niimpä. Taitaa koulu olla kädetön näiden hirviövanhempien kanssa.


      • Anonyymi

        No nämä vakikommentoijat kyllä loistaa poussaolollaan koska ovat olleet aika kovia koulukiusaajia aikoinaan


    • Anonyymi

      Tetaa olla tauti joka periytyy. Nykyisten kiusaajien vahemmat ei välitä kun ite ovat olleet pahimpia kiusaajia. Sitten muistellaan, että silloin tehtiin sitä ja tätä. Kotoa se käytös periytyy.

    • Anonyymi

      Pahimpia on varmaan ne vanhemmat jotka puolustaa lapsiaan tiikerin lailla vaikka lapsukaiset ovat tehneet vääriin. Siinä kiusaamisen perinne siirtyy kun omat vanhemmat mahdollistavat kiusaamisen pitämällä lapsiensa puolia koulua vastaan.

    • Anonyymi

      Kiusaajat tulevat perheistä, joissa isät ja äidit vaihtuvat tiheään, lapsilla ei ole turvallisuuden tunnetta

      • Anonyymi

        Tuo on totta. Ei kukaan lapsi synny kiusaajaksi. Minusta vanhempien osuutta tässä pitäisi korostaa entisestään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on totta. Ei kukaan lapsi synny kiusaajaksi. Minusta vanhempien osuutta tässä pitäisi korostaa entisestään.

        Ei ole todellakaan koulun tehtävä kasvattaa lapsia. Tuntuu että näin nykyään ajatellaan jopa vanhemmat itse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole todellakaan koulun tehtävä kasvattaa lapsia. Tuntuu että näin nykyään ajatellaan jopa vanhemmat itse.

        Niin tekevät. Kotona ei keskustella, vaan ollaan naama kiinni kännyköissä ja peleissä. Ei kyllä kotiväkeä kiinnosta. Tiedättekö millaisia viestejä lapsenne lähettelevät kännyköillään. Ette, enkä tiedä minäkään. Ja eivät kerro, joten turha syyllistää ulkopuoliset. Peiliin tässä on katsottava.


    • Anonyymi

      sitten ollaan niin viisaina kommentoimassa facebookissa että mitä muiden pitää tehdä

    • Anonyymi

      Todella häikäilemätöntä porukkaa näyttää asuvan lapsiystävällisessä kunnassa, pokkana vaan jauhetaan liirumlaarumia

      • Anonyymi

        Nämä liirumlaarumin höpöttäjät populistit kyllä tiedetään.


    • Anonyymi

      Olkaapa vanhemmat kiinnostuneita lastenne asioista. Älkää sulkeko silmiä ja korvia jos tulee myös huolenaiheita ja negatiivista. Rajat on rakkautta!!!

    • Anonyymi

      Takavuosina oli uskovaisten lapset pahimpia kiusaajia, koulun henkilökunnassa oli oikein eturivin kristittyjä mutta eipä auttaneet, palaakoot tulisessa järvessä perkeleen kanssa.

      • Anonyymi

        Oli niitä muitakin. Kun kotona puhuivat lapsilleen, että kuka on rikas ja kuka on köyhä, niin nämä kullanmurut sitten kiusasivat, kun oli kotoa lupa. Kateuttaanhan ne vanhemmat puhuivat. Mutta kun itse ei viitsinyt opiskella, yhteiskunnan pitäisi kaikki hoitaa.


    • Anonyymi

      Niin, puhun ihan omasta kokemuksesta, että olen saanut ikuisen henkisen vamman kiusaamiseni johdosta, se on totuus, siis itsetunto on heikompi, koen stressiä enemmän, olen alisuoriutuja. Se on vaan niin karua kun sen aikuisena tajuaa, että olis voinut olla vahvempi aikuinen ja pärjätä paremmin, ilman kiusaamista. Mutta näillää saa mennä eteenpäin, ja maksaa itse kalliisti kaikki terapiat ym. Että en oikein tuohon trolli juttuun usko.

    • Anonyymi

      Kiusaamisen pitäisi olla rangaistava teko, rikos, josta kiusaajan ja hänen huoltajiensa täytyisi ottaa vastuu ja joutua oikeaan vastuuseen teoistaan, joko lastesuojelun puuttumisena tai rikoksena. Kiusaajalle pitäisi jäädä merkintä rikoksena teoistaan, että tulevaisuudessa esim. työnantaja voisi sen huomata, ja miettiä palkkaako töihin tai opiskelujen suunnittelussa mille alalle kiusaaja voi työllistyä. Nämä seikat voisivat asettaa vanhemmille paremman vastuun jälkikasvun huolehtimisesta, koska se oikeasti vaikuttaisi heidän tulevaisuuteen. Kiusaaminen on mielestäni sairaus, tyypillistä persoonallisuushäiriöisen ihmisen käytöstä, eli kiusaajat ovat mielenterveysongelmaisia.

      • Anonyymi

        Kiusaamisen suhteen saisi joku organisoida me too-kampanjan jotta kaikki kiusaajat saataisiin vastuuseen teoistaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiusaamisen suhteen saisi joku organisoida me too-kampanjan jotta kaikki kiusaajat saataisiin vastuuseen teoistaan!

        Niin, näin Koskelan murhan jälkeen olisi aiheellista, tässäkin tapauksessa murhattu nuori oli ystävällinen ja hyvätapainen nuori, kuten on jo mainittu. On se vaan niin järkyttävää kun ainutkertainen ihmishenki riistetään näin julmalla tavalla, sitä ei voi käsittää.. Me too kamppanja olisi aiheellinen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiusaamisen suhteen saisi joku organisoida me too-kampanjan jotta kaikki kiusaajat saataisiin vastuuseen teoistaan!

        Eräällä tavalla tuolla vaikuttaa olevan meetoo kampanja. Yllättäen populistit ovat pitäneet matalaa profiilia.


      • Anonyymi

        Minun kiusaajillanni menee hyvin, he ovat yrittäjiä. Eivät asu Kainuussa eikä kiusaaminen tapahtunut Kainuussa. Kiusaajani kiusasivat muitakin. Hyvin suosittuja ovat ainakin kiusaamisen mahdollistajien kanssa ovat edelleen 30v.jälkeenkin tekemisissä usein. Tämmönen se vasta hirveää on.


    • Anonyymi

      Kiusaajan narsistinen luonne näkyy edelleen muutamissa kouluaikojen paltamolaisessa. Omaa lärviä rakastetaan ja nautitaan esillä olemisesta. On se varmasti hienoa elämää kun voi esittää muuta kuin mitä oikeasti on: narsistinen kiusaajapaska.

    • Anonyymi

      Sieltä ne Facebook ryhmistä ne entiset Paltamolaiset koulukiusaajat löytyy. Nauravat toisille ja vähättelevät muitten kommentteja omasta mielestään hauskalla vitsailulla ihan kuten koulussakin aikoinaan. Sellaista se kiusaaminen on. Ei ole ikävä takaisin.

      • Anonyymi

        semmosia kikattajapoikia näyttää olevan hyvin nöyriä ovat kun ollaan nokatusten


      • Anonyymi

        Kieltämättä huvittaa tällä hetkellä seurata koulun syyllistämistä. Kovasti uutta koulua rakennetaan ja tietäjät tuntuvan kovasti tietävän. Nuoreni tuntui ottavan tämän koko kyselyn vitsinä ja nykyiset ysit ja kasit aikovat ottaa tämän haasteena: Paltamo pitää saada tilastoykköseksi, joten kun kieroon nämä lapset olemme itse kasvattaneet, niin nyt keräämme hedelmät. Ikävä juttu, näkihän näiden käytöksen jo ihan pienestä asti. Ei se yllätyksenä tule.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kieltämättä huvittaa tällä hetkellä seurata koulun syyllistämistä. Kovasti uutta koulua rakennetaan ja tietäjät tuntuvan kovasti tietävän. Nuoreni tuntui ottavan tämän koko kyselyn vitsinä ja nykyiset ysit ja kasit aikovat ottaa tämän haasteena: Paltamo pitää saada tilastoykköseksi, joten kun kieroon nämä lapset olemme itse kasvattaneet, niin nyt keräämme hedelmät. Ikävä juttu, näkihän näiden käytöksen jo ihan pienestä asti. Ei se yllätyksenä tule.

        Miten aiot vanhempana vastata nuoresi rajojen tarpeeseen, hän selvästi hakee rajoja tällä hetkellä. Oletko vahva vanhenmpi nuorelleni, kannustat, osoitat rakkautta, vai kuuluuko se teidän arkeenne. Ei kukaan synny kiusaajaksi, vaan siihen vaikuttavat kotoa saadut vaikutteet, suhtatuminen muihin ihmiseen, erilaisuuteen, köyhyyteet, työttömyyteen. Miten te puhutte kotona muista ihmisistä tai kohtelette toisianne?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten aiot vanhempana vastata nuoresi rajojen tarpeeseen, hän selvästi hakee rajoja tällä hetkellä. Oletko vahva vanhenmpi nuorelleni, kannustat, osoitat rakkautta, vai kuuluuko se teidän arkeenne. Ei kukaan synny kiusaajaksi, vaan siihen vaikuttavat kotoa saadut vaikutteet, suhtatuminen muihin ihmiseen, erilaisuuteen, köyhyyteet, työttömyyteen. Miten te puhutte kotona muista ihmisistä tai kohtelette toisianne?

        Sanoit myös että sinua huvittaa koulun syyllistäminen, mistä tällainen tunne kumpuaa ja siirtyykö se tunne muihin perheesi jäseniin. Tämä on vakava asia, ei voi olla huvittavaa se että jonkun yksilön elämä voidaan pilata tällaisella asenteella, eikä nuoren käytökseen kotona puututa vahvasti ja oikealla tavalla. Sukupolvien kiusaamisen kierre on mahdollista katkaista, sinä voit tehdä sen vanhempana. Otathan vastuun nuorestasi, ehkä sinua voi kaduttaa myöhemmin jos nuoresi syyllistyisi pahimmillaan johonkin vakavampaan tekoon.

        itseäni häiritsisi todella paljon jos oma jälkikasvuni syyllistyisi kiusaamiseen, olisi silloin epäonnistunut totaalisesti vanhemmuudessani.


    • Anonyymi

      Pitäisikö saada "kokemusasiantuntijoita" puhumaan koululle omakohtaisesta koulukiusaamisesta. Jos vain kiusatut pystyisivät puhumaan avoimesti kiusaamisesta ja mitä jälkiä se on jättänyt kiusatulle.

      • Anonyymi

        Oesihan mukana olla kiusatut ja tunnetut kiusaajat. Neuvoja kyllä hurskaasti annetaan mitä pitäisi kunnassa tehä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oesihan mukana olla kiusatut ja tunnetut kiusaajat. Neuvoja kyllä hurskaasti annetaan mitä pitäisi kunnassa tehä.

        Kokemusasiantuntijuutta on käytetty jo jonkin verran. Kainuussahan esitettiin jopa koulun jälkeen teatteri esityskin kiusaamistilanteista, ja itse näyttelijä ja käsikirjoittaja oli entinen kiusattu. Olen huomannut tämän esityksen kiertävän välillä vieläkin , Paltamossa tämä näytös tulisi ainakin esittää, en tiedä onko jo esitetty siellä? Siis Koulun jälkeen niminen esitys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokemusasiantuntijuutta on käytetty jo jonkin verran. Kainuussahan esitettiin jopa koulun jälkeen teatteri esityskin kiusaamistilanteista, ja itse näyttelijä ja käsikirjoittaja oli entinen kiusattu. Olen huomannut tämän esityksen kiertävän välillä vieläkin , Paltamossa tämä näytös tulisi ainakin esittää, en tiedä onko jo esitetty siellä? Siis Koulun jälkeen niminen esitys.

        Tuohon paikalliset "asiantuntijat" esittämään kokemuksiaan ja taitojaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokemusasiantuntijuutta on käytetty jo jonkin verran. Kainuussahan esitettiin jopa koulun jälkeen teatteri esityskin kiusaamistilanteista, ja itse näyttelijä ja käsikirjoittaja oli entinen kiusattu. Olen huomannut tämän esityksen kiertävän välillä vieläkin , Paltamossa tämä näytös tulisi ainakin esittää, en tiedä onko jo esitetty siellä? Siis Koulun jälkeen niminen esitys.

        Korona taitaa kieltää nämä vierailut tällä hetkellä. Olen nähnyt esityksen ja se on hyvä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohon paikalliset "asiantuntijat" esittämään kokemuksiaan ja taitojaan.

        Niitä kyllä löytyisi ainakin meidän taannoiselta luokalta. Otettiin muka sellainen pilailu ryhmäkuva luokkakuvauksen aikaan, jossa esitettiin että vedettiin yhtä kiusattua poikaa turpaan, siis oikeasti kuvassa näkyy se tilanne, missä luokan kiusaajat oli tän pojan kimpussa siinä kuvassa. Ja ei siitä mitään sanottu, sehän oli vain vitsi, mutta jälkeenpäin kun kuvaa on katsonut yksi jos toinenkin , niin ovat ihmetelleet kuvan asetelmaa ja sitä miltä se näyttää. No, "turpaan saava" poika on jo edesmennyt, vaikuttikohan kiusaaminen mitenkään hänen elämäntapaansa, sitä kun ei voi enää ykysyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niitä kyllä löytyisi ainakin meidän taannoiselta luokalta. Otettiin muka sellainen pilailu ryhmäkuva luokkakuvauksen aikaan, jossa esitettiin että vedettiin yhtä kiusattua poikaa turpaan, siis oikeasti kuvassa näkyy se tilanne, missä luokan kiusaajat oli tän pojan kimpussa siinä kuvassa. Ja ei siitä mitään sanottu, sehän oli vain vitsi, mutta jälkeenpäin kun kuvaa on katsonut yksi jos toinenkin , niin ovat ihmetelleet kuvan asetelmaa ja sitä miltä se näyttää. No, "turpaan saava" poika on jo edesmennyt, vaikuttikohan kiusaaminen mitenkään hänen elämäntapaansa, sitä kun ei voi enää ykysyä.

        Koulukiusaajakin päässyt politiikan huipulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koulukiusaajakin päässyt politiikan huipulle.

        Niin, Cai-Göran Alexander Stubb ainakin


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, Cai-Göran Alexander Stubb ainakin

        Ei tartte mennä kuntarajojen ulkopuolelle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tartte mennä kuntarajojen ulkopuolelle

        Heitä joku vihjaus...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokemusasiantuntijuutta on käytetty jo jonkin verran. Kainuussahan esitettiin jopa koulun jälkeen teatteri esityskin kiusaamistilanteista, ja itse näyttelijä ja käsikirjoittaja oli entinen kiusattu. Olen huomannut tämän esityksen kiertävän välillä vieläkin , Paltamossa tämä näytös tulisi ainakin esittää, en tiedä onko jo esitetty siellä? Siis Koulun jälkeen niminen esitys.

        On esitetty, mutta ei silläkään esityksellä paljoa tehty. Sama paska jatkuu vuodesta toiseen ja esimerkeille vain naureskellaan


    • Anonyymi

      Minkälaista kiusaa se on. Ei kai vaan fyysistä.

    • Anonyymi

      Tänään koulun jälkeen
      Kouluja kiertävä kantaesitys kiusaamisesta
      Tänään koulun jälkeen on esitys lapsista, jotka vihaavat maanantaita.
      Tänään koulun jälkeen on esitys hiljaisista hyväksyjistä.

      Tänään koulun jälkeen on esitys aikuisista, joiden mielestä kiusaaminen
      kuuluu lapsuuteen. Tänään koulun jälkeen on esitys jätkistä, jotka tulevat tänään.

      Tänään koulun jälkeen on kurkkuun juuttunutta naurua, slapstickiä, sirkusta ja
      punkkia pakattuna matkalaukkuun ja 45 minuuttiin.

      Kirjoittanut Janne Kinnunen ja Eino Saari
      Ohjaus Eino Saari
      Musiikki Matias Nieminen
      Puvustus Piki Paananen
      Rooleissa Janne Kinnunen ja Matias Nieminen

      Tuotanto Kajaanin Kaupunginteatteri & Vaara-kollektiivi

      Suomen Kulttuurirahaston Kainuun rahasto on tukenut esityksen toteuttamista.

      Esitys nähtiin Tampereen Teatterikesän pääohjelmistossa 2015.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Iltalehden julkaiseman kiusaamiskyselyn tulokset ovat ainakin muilla kouluilla olleet tiedossa jo 2019 vuoden lopulla. Näin päättelen tämän päivän iltalehden artikkelista. Miten tähän kyselyn tietoon on silloin reagoitu Paltamon kunnan päättäjien taholta? Vai reagoidaanko jälkijunassa vasta nyt kun asia tuli laajempaan tietoon?

      • Anonyymi

        Pitäisi laittaa Paltamon kunnalle kirjallinen kysely asiata, miten tähän vakavaan asiaan on suhtauduttu, vai onko se jäänyt jonkun muun, ei niin tärkeän asian varjoon.


    • Anonyymi

      Kannattaa lukea Kainuun Sanomien artikkeli 20.2. Mitä vaikuttaa lapsen empatia kykyyn,jos hän netti pelissä tappaa 100 ihmistä päivässä. Muutakin järkevää tietoa vaikuttamisesta .

      • Anonyymi

        Näin siinä käy kun jatkuvasti pelataan ja kstsotaan väkivaltapelejä. Sitä pidetään aivan luonnollisena tapana toimia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin siinä käy kun jatkuvasti pelataan ja kstsotaan väkivaltapelejä. Sitä pidetään aivan luonnollisena tapana toimia.

        Kyllä pelejä on pelattu ennenkin ja kauhuleffoja on katsottu, mutta toki, jos on kotona elänyt väkivaltaisten vanhempien keskellä ja saanut mallia siitä, että se on oikea ja hyvä tapa, heihin ne pelitkin varmasti vaikuttavat. Normaalit ihmiset kyllä pystyvät niitä pelaamaan ja katsomaan ilman sairaita ajatuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä pelejä on pelattu ennenkin ja kauhuleffoja on katsottu, mutta toki, jos on kotona elänyt väkivaltaisten vanhempien keskellä ja saanut mallia siitä, että se on oikea ja hyvä tapa, heihin ne pelitkin varmasti vaikuttavat. Normaalit ihmiset kyllä pystyvät niitä pelaamaan ja katsomaan ilman sairaita ajatuksia.

        Sairaita ajatuksia saa olla mutta terve pystyy niitä käsittelee terveellä tavalla eikä toteuta niitä tavalla mikä vahingoittaa ketään, mitään ei edes itseään.


    • Anonyymi

      Meillä Puolangalla eräs vanhempi kiusaa koulun opettajia, antaen näin lapsilleen roolimallia.

      • Anonyymi

        Onko sama kiusaaja Eskolla?


      • Anonyymi

        Joo hän onkin kuuluisa. Olen kuullut juttuja. Uhkaavia tilanteita sen ihmisen kanssa. Voimia opettajille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo hän onkin kuuluisa. Olen kuullut juttuja. Uhkaavia tilanteita sen ihmisen kanssa. Voimia opettajille.

        On se merkillistä, että ihmisen pitää olla niin pahantahtoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se merkillistä, että ihmisen pitää olla niin pahantahtoinen.

        On olemassa älykkäitä kiusaajia, jotka kiusaa/härnää=provosoi toista yrittäen saada kiusatun reakoimaan ulospäin aggressiivisesti.Silloin näyttää siltä että tämä kiusattu onkin se kiusaaja,moni opettaja tai työpaikkojen pomot ovat menneet tähän lankaan.


    • Anonyymi

      Kotona pitää olla kuri lapsille, ei kuri tarkoita siniseksi hakkaamista vaan sitä, että tekemisillä ja sanomisilla on selvät rajat. Päänsilitys ja ymmärtäminen ei auta

    • Anonyymi

      En viitsi kommentoida Paltamon facebookkiin, mutta on tainut olla tämä "maan alla elävä pieni petoeläin" naisimmeinen itse aikoinaan pahimman luokan kiusaaja koulussa, koska jatkuvasti puolustaa kiusaajia ja kiusaamista. HYI HÄPEÄ.

      • Anonyymi

        ...mielestäni facessa ei kukaan puolustele kiusaamista eikä kiusaajia. Keskustelu ollut asiallista niinkuin tälläkin palstalla .


      • Anonyymi

        Onko kyseessä sitten erään tuttavani luokkakaveri, joka oli yksi tuttavani kiusaajista. Tuttuni on muuttanut paikkakunnalta, eikä mielellään käy siellä esim. järjestettävissä kesäriennoissa ym. kokemustensa vuoksi, saatika muuta takaisin, koska omaa niin huonoja muistoja tapahtumista. Niin, asiaan. Siis tämä kyseinen kiusaaja oli Paltamon koululla opettajana, ja tuttavani laittoi hänelle s.posti viestiä ja kyseli suoraan miksi oli kiusannut häntä. Tämä opettaja oli kommentissaan antanut ymmärtää että kiusaaminen on myös kiusatun vika, jos jotenkin on tietyn oloinen, tietyt vaatteet ym. Siis tuttavani elämäntilanne oli nuorena vaikea vanhempien avioeron myötä., ja ilmeisesti heijastui jollain tavalla koulu arjessa niin, että hänestä tuli "hylkiö" koulukavereiden silmissä. En tiedä, onko kyseinen naisopettaja enää töissä siellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko kyseessä sitten erään tuttavani luokkakaveri, joka oli yksi tuttavani kiusaajista. Tuttuni on muuttanut paikkakunnalta, eikä mielellään käy siellä esim. järjestettävissä kesäriennoissa ym. kokemustensa vuoksi, saatika muuta takaisin, koska omaa niin huonoja muistoja tapahtumista. Niin, asiaan. Siis tämä kyseinen kiusaaja oli Paltamon koululla opettajana, ja tuttavani laittoi hänelle s.posti viestiä ja kyseli suoraan miksi oli kiusannut häntä. Tämä opettaja oli kommentissaan antanut ymmärtää että kiusaaminen on myös kiusatun vika, jos jotenkin on tietyn oloinen, tietyt vaatteet ym. Siis tuttavani elämäntilanne oli nuorena vaikea vanhempien avioeron myötä., ja ilmeisesti heijastui jollain tavalla koulu arjessa niin, että hänestä tuli "hylkiö" koulukavereiden silmissä. En tiedä, onko kyseinen naisopettaja enää töissä siellä.

        Vähän vaikuttaa itse keksityltä jutulta. Kaikkia tunnutaan kiusatun, mutta kiusaajia ovat vain kaikki muut. Avioeroja on aina ollut, meidän aikana ei noihin kiinnitetty mitään huomiota. Jos kotona puhuttiin toisista pahaa, se kyllä näkyi lapsen käytöksessä. Kiusaaminen on traumaattista, mutta uhriutuminen on kyllä aikuisena oma valinta. Sinulla on aikuisena avaimet omaan tulevaisuuteesi, voit opiskella itsellesi valitsemasi ammatin ja muuttaa haluamallesi paikkakunnalle. Tai jäädä vellomaan itsesääliin asioista, jotka tapahtuivat jo vuosikymmeniä sitten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän vaikuttaa itse keksityltä jutulta. Kaikkia tunnutaan kiusatun, mutta kiusaajia ovat vain kaikki muut. Avioeroja on aina ollut, meidän aikana ei noihin kiinnitetty mitään huomiota. Jos kotona puhuttiin toisista pahaa, se kyllä näkyi lapsen käytöksessä. Kiusaaminen on traumaattista, mutta uhriutuminen on kyllä aikuisena oma valinta. Sinulla on aikuisena avaimet omaan tulevaisuuteesi, voit opiskella itsellesi valitsemasi ammatin ja muuttaa haluamallesi paikkakunnalle. Tai jäädä vellomaan itsesääliin asioista, jotka tapahtuivat jo vuosikymmeniä sitten.

        Tämä ei ole keksitty, on minun sukalainen tämä henkilö, kyselenpä häneltä sen naisopen nimen ja katotaan onko keksitty.. onhan se noloa koululle jos edelleen opettaa siellä ja tällaisia kommentteja heittelee.. varsinkin kun näin heikossa valossa on paikkakunta jo ennestään. Kyllä opettajalla pitäisi olla näkemystä kiusaamistilanteisiin, eikä ajatella että kiusaaminen on kiusatun syy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän vaikuttaa itse keksityltä jutulta. Kaikkia tunnutaan kiusatun, mutta kiusaajia ovat vain kaikki muut. Avioeroja on aina ollut, meidän aikana ei noihin kiinnitetty mitään huomiota. Jos kotona puhuttiin toisista pahaa, se kyllä näkyi lapsen käytöksessä. Kiusaaminen on traumaattista, mutta uhriutuminen on kyllä aikuisena oma valinta. Sinulla on aikuisena avaimet omaan tulevaisuuteesi, voit opiskella itsellesi valitsemasi ammatin ja muuttaa haluamallesi paikkakunnalle. Tai jäädä vellomaan itsesääliin asioista, jotka tapahtuivat jo vuosikymmeniä sitten.

        Avioeroja on aina ollut, mutta kaikki erot eivät ole onnistuneet niinkuin on pitänyt, mikään, ei mikään ole itsestäänselvyys eikä yleistettävissä. Sellaisella ajattelutavalla vain tasoitellaan asioita jos ei niitä ensin kyseenalaisteta. Ja myös se että jokainen vastaa omista teoistaan.

        Toinen asia on traumatisoituminen, se on vaan niin että aikamoni työkyvytön on ex kiusattu, niin traumatisoitunut ettei pysty työelämässä olemaan sen vuoksi, ikään kuin kiusaamistilanteet ovat jääneet päälle muistuttaen aina uudelleen ja uudelleen tapahtuneesta, vaikuttaen nykytilanteisiin lamaannusttavasti. Otapa selvää asioista ja kota tavata osa-työkykyisiä ihmisiä, yllätyt miten usea heistä on kiusattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän vaikuttaa itse keksityltä jutulta. Kaikkia tunnutaan kiusatun, mutta kiusaajia ovat vain kaikki muut. Avioeroja on aina ollut, meidän aikana ei noihin kiinnitetty mitään huomiota. Jos kotona puhuttiin toisista pahaa, se kyllä näkyi lapsen käytöksessä. Kiusaaminen on traumaattista, mutta uhriutuminen on kyllä aikuisena oma valinta. Sinulla on aikuisena avaimet omaan tulevaisuuteesi, voit opiskella itsellesi valitsemasi ammatin ja muuttaa haluamallesi paikkakunnalle. Tai jäädä vellomaan itsesääliin asioista, jotka tapahtuivat jo vuosikymmeniä sitten.

        Onkohan tehty tutkimusta siitä miten paljon koulukiusaaminen vaikuttaa ihmisten työkykyyn, stressin säätelyyn ja sairaseläkkeisiin. Ennenkaikkea miten paljon se kuormittaa terveydenhuoltoa tai sosiaalihuoltoa. Monella niitä palveluja käyttävillä on kiusaus taustaa takanaan. Näistä asioista pitää uskaltaa puhua, silläkin ehdolla että joutuu tekemisiin mahdollisten kiusaajien kannsa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän vaikuttaa itse keksityltä jutulta. Kaikkia tunnutaan kiusatun, mutta kiusaajia ovat vain kaikki muut. Avioeroja on aina ollut, meidän aikana ei noihin kiinnitetty mitään huomiota. Jos kotona puhuttiin toisista pahaa, se kyllä näkyi lapsen käytöksessä. Kiusaaminen on traumaattista, mutta uhriutuminen on kyllä aikuisena oma valinta. Sinulla on aikuisena avaimet omaan tulevaisuuteesi, voit opiskella itsellesi valitsemasi ammatin ja muuttaa haluamallesi paikkakunnalle. Tai jäädä vellomaan itsesääliin asioista, jotka tapahtuivat jo vuosikymmeniä sitten.

        Yksi ero uhriutujien ja selviytyjien välillä on toinen ihminen, sanoo psykoterapeutti Pepi Reinikainen. Uhriutujalla ei ehkä ollut tärkeinä vuosina ketään, johon tukeutua. Pieni lapsi saattoi kokea jatkuvasti, ettei kukaan huolehdi tai kukaan ymmärrä häntä.
        Selviytyjä taas on kasvanut turvallisessa ympäristössä tai hänellä on ollut lähellään edes yksi turvallinen ihminen, mikä on antanut luottamuksen elämään. Myöhemminkin hän pystyy luottamaan siihen, että muut ihmiset ovat hänen puolellaan. Selviytyjä osaa hakea apua ja ottaa sitä vastaan.
        Ihmisellä on oltava jotain, mikä kannattelee eteenpäin, Reinikainen ajattelee.
        https://www.meillakotona.fi/artikkelit/onko-lahipiirissasi-ihminen-joka-aina-valittaa-uhriutuminen-vie-energiaa-ja-siita-voi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan tehty tutkimusta siitä miten paljon koulukiusaaminen vaikuttaa ihmisten työkykyyn, stressin säätelyyn ja sairaseläkkeisiin. Ennenkaikkea miten paljon se kuormittaa terveydenhuoltoa tai sosiaalihuoltoa. Monella niitä palveluja käyttävillä on kiusaus taustaa takanaan. Näistä asioista pitää uskaltaa puhua, silläkin ehdolla että joutuu tekemisiin mahdollisten kiusaajien kannsa..

        Kiusaaminen vaikuttaa varmasti, mutta vieläkö kutsut työpaikkakiusaamista koulukiusaamiseksi. Tuo alku kertoo vain paikan, koulussa ei opeteta kiusaamaan, lapset osaavat ja oppivat sen vanhemmiltaan. Vihaamaan ei synny kukaan, mutta se opitaan joko samanhenkisessä seurassa kavereilta tai sitten jostain muuta kautta. Ajatusmallit herroista ja narreista opitaan kotoa ja arvot samoin. Jos kotona halveksitaan siistijöitä ja puhutaan heistä halventavaan sävyyn, se näkyy kyllä siinä, miten asennoidutaan tuolla kodin ulkopuolella toisen työhön. Aikuinen pystyy jo kyllä ajattelemaan, että hän on itse omasta elämästään vastuussa. Niinhän ne nämä etelä-Suomen nuoret miehet, jotka läpällä kaverinsa tappoivat tuntuvat syyttävän sitä sun tätä , oma vika se ei tietenkään voi olla. :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avioeroja on aina ollut, mutta kaikki erot eivät ole onnistuneet niinkuin on pitänyt, mikään, ei mikään ole itsestäänselvyys eikä yleistettävissä. Sellaisella ajattelutavalla vain tasoitellaan asioita jos ei niitä ensin kyseenalaisteta. Ja myös se että jokainen vastaa omista teoistaan.

        Toinen asia on traumatisoituminen, se on vaan niin että aikamoni työkyvytön on ex kiusattu, niin traumatisoitunut ettei pysty työelämässä olemaan sen vuoksi, ikään kuin kiusaamistilanteet ovat jääneet päälle muistuttaen aina uudelleen ja uudelleen tapahtuneesta, vaikuttaen nykytilanteisiin lamaannusttavasti. Otapa selvää asioista ja kota tavata osa-työkykyisiä ihmisiä, yllätyt miten usea heistä on kiusattu.

        Kyllä monen kotona on jo lähdetty kasvatuksessa siitä, että sinusta ei tule koskaan mitään ja vertaillaan muihin. Jos mitätöinti aloitetaan jo kotoa, kyllä itsetunto on aika matalalla jo kouluun tullessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän vaikuttaa itse keksityltä jutulta. Kaikkia tunnutaan kiusatun, mutta kiusaajia ovat vain kaikki muut. Avioeroja on aina ollut, meidän aikana ei noihin kiinnitetty mitään huomiota. Jos kotona puhuttiin toisista pahaa, se kyllä näkyi lapsen käytöksessä. Kiusaaminen on traumaattista, mutta uhriutuminen on kyllä aikuisena oma valinta. Sinulla on aikuisena avaimet omaan tulevaisuuteesi, voit opiskella itsellesi valitsemasi ammatin ja muuttaa haluamallesi paikkakunnalle. Tai jäädä vellomaan itsesääliin asioista, jotka tapahtuivat jo vuosikymmeniä sitten.

        -97


      • Anonyymi

        Ei kukaan kiusaajia puolustele. Opehan kiusaa kun vaatii, siksi he ovat kaikki kiusaajia. Olisi mukavampi nukkua tunnilla kuin tehdä läksyjä. Sinikan tunneille ei uskaltanut mennä ilman että oli läksyt tehnyt. Opin kyllä. Mutta aikanaan ärsytti, joku muu ei vaatinut, enkä sitten viittinyt opiskellakaan.


    • Anonyymi

      Kiusaajilla on vielä avustajiakin!

      • Anonyymi

        Niin, avustaja on mielestäni heikko itsetunnoltaan, ei ilmeisesti kovinkaan itsenäisesti ajatteleva yksilö. Kiusaaja, joka käyttää hyväkseen, niin kiusattuja kuin avustajiakin, vetelee kaikista naruista ja on kaiken keskiössä, halliten kaikkia ja kaikkea. Jos ryhmässä on vahvoja, ja oikeudenmukaisia yksilöitä, kiusaamista ei voi tapahtua, ainakaan suuessa mittakaavassa. Avustajillakin on suuri rooli kiusaamistilanteissa, ja usein he ovat niitä jotka ovat jälkeenpäin oikeasti pahoillaan mitä ovat teoillaan aiheuttaneet. Ehkä tässä olisi se ryhmä johon pystyisi vaikuttamaan, sillä yleensä pääkiusaaja on ehkä narsistisuuteen ja vallankäyttöön taipuvainen, ja saa jonkinlaisia sairaita kiksejä aiheuttaessaan henkistä ja fyysistä, läpi elämän kestävää kipua uhreilleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, avustaja on mielestäni heikko itsetunnoltaan, ei ilmeisesti kovinkaan itsenäisesti ajatteleva yksilö. Kiusaaja, joka käyttää hyväkseen, niin kiusattuja kuin avustajiakin, vetelee kaikista naruista ja on kaiken keskiössä, halliten kaikkia ja kaikkea. Jos ryhmässä on vahvoja, ja oikeudenmukaisia yksilöitä, kiusaamista ei voi tapahtua, ainakaan suuessa mittakaavassa. Avustajillakin on suuri rooli kiusaamistilanteissa, ja usein he ovat niitä jotka ovat jälkeenpäin oikeasti pahoillaan mitä ovat teoillaan aiheuttaneet. Ehkä tässä olisi se ryhmä johon pystyisi vaikuttamaan, sillä yleensä pääkiusaaja on ehkä narsistisuuteen ja vallankäyttöön taipuvainen, ja saa jonkinlaisia sairaita kiksejä aiheuttaessaan henkistä ja fyysistä, läpi elämän kestävää kipua uhreilleen.

        Olet oikeassa. Minua ärsyttää kun aina esitetään nämä kiusaajat uhreina ja kun ei ole kotona ymmärretty ja muuta paskaa. Nämä ovat manipuloivia ihmisiä jotka pyörittävät muita mielensä mukaan. Avustajat taas heittäytyvät että kun ei tiedetty. Kiusaaminen on väärin ja avustaja on myös sellainen joka ansaitsee rangaistuksen. Kiusaaja taas tarvitsisi ihan hoitoa. Narsismia on monella terveellä tavalla, mutta se sairas narsisti tekee kyllä paljon pahaa. Ja tosiaan saa niitä kiksejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, avustaja on mielestäni heikko itsetunnoltaan, ei ilmeisesti kovinkaan itsenäisesti ajatteleva yksilö. Kiusaaja, joka käyttää hyväkseen, niin kiusattuja kuin avustajiakin, vetelee kaikista naruista ja on kaiken keskiössä, halliten kaikkia ja kaikkea. Jos ryhmässä on vahvoja, ja oikeudenmukaisia yksilöitä, kiusaamista ei voi tapahtua, ainakaan suuessa mittakaavassa. Avustajillakin on suuri rooli kiusaamistilanteissa, ja usein he ovat niitä jotka ovat jälkeenpäin oikeasti pahoillaan mitä ovat teoillaan aiheuttaneet. Ehkä tässä olisi se ryhmä johon pystyisi vaikuttamaan, sillä yleensä pääkiusaaja on ehkä narsistisuuteen ja vallankäyttöön taipuvainen, ja saa jonkinlaisia sairaita kiksejä aiheuttaessaan henkistä ja fyysistä, läpi elämän kestävää kipua uhreilleen.

        Olet oikeassa. Minua ärsyttää kun aina esitetään nämä kiusaajat uhreina ja kun ei ole kotona ymmärretty ja muuta paskaa. Nämä ovat manipuloivia ihmisiä jotka pyörittävät muita mielensä mukaan. Avustajat taas heittäytyvät että kun ei tiedetty. Kiusaaminen on väärin ja avustaja on myös sellainen joka ansaitsee rangaistuksen. Kiusaaja taas tarvitsisi ihan hoitoa. Narsismia on monella terveellä tavalla, mutta se sairas narsisti tekee kyllä paljon pahaa. Ja tosiaan saa niitä kiksejä. toisten alistamisesta.


    • Anonyymi

      Uskovaiset pahimpia tässäkin

      • Anonyymi

        Aika jänniä kommentteja, omalla luokalla oli pahimmat kiusaajat poikia ja ei yksikään uskovainen, ehkä ajat ovat muuttuneet -90 luvulta paljon.

        Onkohan tässä aiemmin kommentoimassa joku elämäänsä pettynyt ex -kiusaaja, ja nyt jo sukupuolineutraalissa maailmassa elävänä en lähde kommentoimaan näitä sukupuoliasioita sen kummemmin. Täytyy vaan kysyä taas kukoistaako jonkun narsismi tosissaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika jänniä kommentteja, omalla luokalla oli pahimmat kiusaajat poikia ja ei yksikään uskovainen, ehkä ajat ovat muuttuneet -90 luvulta paljon.

        Onkohan tässä aiemmin kommentoimassa joku elämäänsä pettynyt ex -kiusaaja, ja nyt jo sukupuolineutraalissa maailmassa elävänä en lähde kommentoimaan näitä sukupuoliasioita sen kummemmin. Täytyy vaan kysyä taas kukoistaako jonkun narsismi tosissaan?

        Narsisitinen henkilö ei näe itseään ilmeisesti realistisessa valossa, vaikea sanoa, ei ole kokemusta. Olisi joskus todella mukavaa että joku tällaiseksi itsenä tunnistava oikeasti kertoisi mitä ajattelisi asioista, mutta ei, ei uskalleta tulla esille, aika raukkamaista. Yhteenvetona voin todeta että heidän todellisuudentajussaan on jotakin viallista, ja eikun vaan saavat "vapaana" liikkua...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika jänniä kommentteja, omalla luokalla oli pahimmat kiusaajat poikia ja ei yksikään uskovainen, ehkä ajat ovat muuttuneet -90 luvulta paljon.

        Onkohan tässä aiemmin kommentoimassa joku elämäänsä pettynyt ex -kiusaaja, ja nyt jo sukupuolineutraalissa maailmassa elävänä en lähde kommentoimaan näitä sukupuoliasioita sen kummemmin. Täytyy vaan kysyä taas kukoistaako jonkun narsismi tosissaan?

        Lapsi kertoi että luokkakaverit käyvät tänne välillä kirjoittelemassa ja sellaisilta nämä vähän vaikuttavat. Aikuisiksi kasvaneita koulu kiusaajia, jotka huutelevat nimettöminä. Totuuspohjaa on tuskin nimeksikään. Hyvää talvilomaa ja käykää haukkaamassa happea niin vaihtuu välillä ajatukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsi kertoi että luokkakaverit käyvät tänne välillä kirjoittelemassa ja sellaisilta nämä vähän vaikuttavat. Aikuisiksi kasvaneita koulu kiusaajia, jotka huutelevat nimettöminä. Totuuspohjaa on tuskin nimeksikään. Hyvää talvilomaa ja käykää haukkaamassa happea niin vaihtuu välillä ajatukset.

        Kiitos samoin, kyllä se on niin, että ei tarvi vaihtua ajatukset tämän asian tiimoilta, varsinkin kun ottaa huomioon mitä on tapahtunut viime aikoina. Tästäkään asiasta ei voi vaieta kuten ei meneillä olevasta Me too kampanjasta joka koskee seksuaalista häirintää, onkohan sen ympärillä tällaista näin värikästä mielipidettä. Ei, koska siinä on selvä yksi tekijä ja monia uhreja. Tässä päinvastoin, on monta tekijää ja valitettavasti usein yksi uhri, joka ei saa ääntään kuuluviin. - En vaikene koskaan !


    • Anonyymi

      https://www.kiusatut.fi/
      Onkohan muualla kuin Tampereella tällaista toimintaa, olisi kyllä aiheellista olla ihan paikkakuntakohtainen yhdsitys

    • Anonyymi

      Pidetäänpä ylhäällä tämä aloitus. Teoriassa asia on kunnossa, koska näin moni tietää mitä pitäisi tehdä. Mutta miten se käytännön toteutus, nyt ei auta vaikka olisi missä asunut ja käynyt.

      • Anonyymi

        Onkohan tehty tutkimusta siitä miten paljon koulukiusaaminen vaikuttaa ihmisten työkykyyn, stressin säätelyyn ja sairaseläkkeisiin. Ennenkaikkea miten paljon se kuormittaa terveydenhuoltoa tai sosiaalihuoltoa. Monella niitä palveluja käyttävillä on kiusaus taustaa takanaan. Näistä asioista pitää uskaltaa puhua, silläkin ehdolla että joutuu tekemisiin mahdollisten kiusaajien kannsa..


    • Anonyymi

      koulukiusaaja on narsisti joka usein vielä keski-ikäisenä yrittää saada muut hyppimään pillinsä mukaan ja suuttuu, kun ei onnistu!

      • Anonyymi

        Tuo on täysin totta.


    • Anonyymi

      Mua kiusattiin 80-90 luvuilla ja tämä ns pääkiusaaja oli ihan normaalista perheestä. Oli vaan jotenki kieroutunu luonne joka sai kaikki muutkin mukaan kiusaamiseen. Että eipä hirveesti jääny yläasteelta hyviä muistoja. Jokainen joka ittesä tunnistaa kiusaajaksi, vois kattoo sinne peiliin ja pitkään...eikä koskaan ole liian myöhäistä pyytää anteeksi vaikka eihän ne henkiset arvet katoa koskaan. Miettikääpä sitä!!

      • Anonyymi

        Nyt jakaa neuvoja ikäänkuin ulkopuolisena ettei hän ole ollut kiusaaja. Noiden lukujen väliin sopii ajankohta.


      • Anonyymi

        kiusaajat tarvitsevat yleisönsä, melko paljon on täälläkin joko entisiä tai nykyisiä kiusaajia. Suurin osa ihmisistä on sekä kiusaajia ja kiusattuja jossain vaiheessa elämäänsä. Suurimmat kiusaajat ovat vielä ylpeitä elämän kovan koulun kävijöitä. Syypää on aina muualla, joko koulussa tai muiden lapsissa ja kiusaavat sitten vielä aikuisinakin työpaikoillaan ja puolustelevat kakaroitaan. Ei näissä kunniamerkkejä kenelläkään jaeta.


    • Anonyymi

      Hei, aloitin seiskaluokan viime syksynä, avoimena ja uteliaana elämälle, kuten muutkin meidän luokalla. Muistan vielä elävästi kun ensimmäisiä viikkoja kokoonnuimme ja tutustuimme toisiimme luokkakavereiden kesken. Luokallemme tuli aika paljon ennestään tuntemattomia, mutta jostain syystä otit minut silmätikuksesi. Ehkä halusit "tappaa" minussa sen aidon hymyn ja luottamuksen, joka oli luontaista minulle silloin. Muistan vieläkin kuin eilisen, kun kokoonnuimme yhteiseen piiriin, istuimme ja katselimme toinen toisiamme yhteisen asian tiimoilta. muistan miten istuit vastapäätäni, muistan millainen ilme sinulla oli silloin, miten katselit minua. Siitä se alkoi, eikä ole loppunut vieläkään., jokapäiväinen piina, johon osallistuu useita luokkalaisia, kiusaaminen. Onneksi minulla on hyviä kavereita jotka ovat tukenani, ja he ovat kannustaneet minua kertomaan tilanteestani opettajille ja terveydenhoitajalle. Kerroinkin yksi päivä, kun en uskaltanut mennä tunnille, pääsin tunnin ajaksi terveydenhoitajan vastaanotolle, koska minua pelotti niin paljon. Sydän alkaa hakata tuhatta ja sataa kiusaamistilanteissa, poskia kuumottaa häpeä, mikä pakottaa minut nöyrtymään omille unelmilleni ja joudun pakenemaan kaikkea. Siksi aloitinkin tupakoinnin, sain kaveriltani yhden , että se helpottaisi oloani, ja tosiaan, se helpottaa...poltan jo silloin tällöin. Myönnän myös, että olen kokeillut ja aion jatkossakin kokeilla alkoa..no, muutama pullo kaljaa vain, ehkä minut sitten hyväksytään. Olen ottanut myös lääkkeitä vanhemmiltani, salaa. Meillä ei ole kuin särkylääkkeitä, ehkä otan niitä joka päivä liikaa, ja kaikki tämä paha uni katoaa elämästäni..

      • Anonyymi

        ehkä otan niitä joku päivä liikaa, ja kaikki tämä paha uni katoaa elämästäni......

        En ottanut niitä koskaan onneksi liikaa, koska meillä kotona ei ollut kuin sellaisia lääkkeitä, joilla ei henki lähde, ehkä jokin elinvaurio olisi voinut tulla. mutta jos meillä olisi ollut joitain lääkkeitä millä on vakavia seurauksia, en olisi kirjoittamassa tätä nyt. Elämäni olisi nimittäin päättynyt 13-14 vuotiaana nuorena, alkoholin ja lääkkeiden yliannoksena. Kiusaamiseni taisi loppua siihen, kun tämä tieto tuli yhdelle kiusaajalle tietoon, ja kiitos hänelle, hän ei jatkanut enää kiusaamistani, vaan vapautti minut kiusaamisen vankilasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ehkä otan niitä joku päivä liikaa, ja kaikki tämä paha uni katoaa elämästäni......

        En ottanut niitä koskaan onneksi liikaa, koska meillä kotona ei ollut kuin sellaisia lääkkeitä, joilla ei henki lähde, ehkä jokin elinvaurio olisi voinut tulla. mutta jos meillä olisi ollut joitain lääkkeitä millä on vakavia seurauksia, en olisi kirjoittamassa tätä nyt. Elämäni olisi nimittäin päättynyt 13-14 vuotiaana nuorena, alkoholin ja lääkkeiden yliannoksena. Kiusaamiseni taisi loppua siihen, kun tämä tieto tuli yhdelle kiusaajalle tietoon, ja kiitos hänelle, hän ei jatkanut enää kiusaamistani, vaan vapautti minut kiusaamisen vankilasta.

        Mutta jokapäiväinen kiusaaminen kesti kohdallani, kaksi pitkää vuotta...ja se jatkui myös koulun jälkeen, seurasi minua, minne tahansa meninkin..


    • Anonyymi

      Siellähän se monesti keskustelun aloittajana on itse kiusaaja, ja kiusaajasysterinsä komppaa veljeään, yhdessä muka miettivät millä keinoin kiusaaminen loppuisi. Voi luoja.

      • Anonyymi

        Ilmeisesti kotona ei ole ollut käytöstapoja vanhemmilla opettaa vai ketä on kyseessä?


    • Anonyymi

      En tunne aikaisempien aikojen kiusaajia. Nyt kuitenkin kesämökkiläisten kiusaaminen tehtaan pelottelulla vauhdissa.

    • Anonyymi

      naamakirjan Paltamo ryhmän kommenttien leukailijat olivat kiusaajia erottaa helposti kommenttien sävystä vieläkin

      • Anonyymi

        kyllä, vittuilu sujui silloin kouluaikana ja kiusaaminen ja samanlainen nolaaminen ja vittuilu on käynnissä nykyäänkn. Hyvä vittuilla ja huudella halpatuontimaasta ja ulkopaikkakunnalta


    • Anonyymi

      Oikein sanottu. Yks pahimpia kiusaajia. Antaa asiantuntijan ohjeita kun itellä on kokemusta miten kiusataan.

    • Anonyymi

      milloin on paltamossa kiusaus festivaali

    • Anonyymi

      Kyösti voisi järjestää

    • Anonyymi

      Minähän kyllä kommentoin että te paltamolaiset ette olisi mitään ilman meitä ulkomailla asuneita!

      • Anonyymi

        Sieltäkö tuliaisina tuodaan kiusaamisen taidot?


    • Anonyymi

      Kamalaa,miten solvataan vanhempia täällä.Ei aina ole kasvatuksen vika.Kyllä näitä kiusaajia on myös työpaikoilla jotka haluaa olla jotain suurempaa kuin ovat.Nälvitään,arvostellaan,tehdään pientä kiusaa ym..

    • Anonyymi

      Paltamo on näitä työllisyydellä politikoivia kuntia. Nolla-työttömyys tarkoittaa käytännössä sitä että aikaansaadut työpaikat ovat epäaitoja ja että työttömiä ei hyväksytä. Kun kohteena on aikuiset lasten vanhemmat, seuraa siitä pahoinvointia koko perheeseen joka johtaa esimerkiksi koulukiusaamiseen. Toki työn puutekin voi kiristää hermoja, mutta oikeampi suhtautuminen olisi aidot työpaikat ja työttömyyden hyväsyminen yhteiskunnallisena tosiaasiana, sekä riittävä sosiaaliturva. Kaikki vaikuttaa vähän kaikkeen. Tilastot kertovat totuuksia Paltamosta ja muualtakin. Lapset oirehtivat jos vanmhemmat voivat huonosti. Suurissa kaupungeissa on helpompi olla työtön, siksi maaseudut tyhjenevät. Näin on ilmeisesti haluttu. Paltamo voisi muuten olla hyvä paikka asua.

      • Anonyymi

        Totta puhut, Paltamo voisi olla oikein hyvä paikka elää ja olla ja voi olla sitä vieläkin. Valitettavasti nyt on johdossa sellaisia haihattelioita jotka eivät asioista mitään tiedä. Sellaiset taas eivät asetu ehdolle jotka jotain tietäisivät, kun pelkäävät julkista haukkumista. En ihmettele sitä, koska jokainen voi nähdä millaisia reaktioita ihmisillä on ihan pienistäkin asioista.


      • Anonyymi

        Onpa tuokin peruste, että työttömien muksut kiusaavat. Totuus on kuitenkin se, että ns rikkaiden muksut ovat oahimpia kiusaajia. Sekin näyttää olevan suvussa periytyvää.
        On opittu saamaan kaikki tahto läpi ja heikoimpia kiusataan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpa tuokin peruste, että työttömien muksut kiusaavat. Totuus on kuitenkin se, että ns rikkaiden muksut ovat oahimpia kiusaajia. Sekin näyttää olevan suvussa periytyvää.
        On opittu saamaan kaikki tahto läpi ja heikoimpia kiusataan.

        Samaa mieltä ja voin todeta kokemuksella että hyvien perheiden lapset olivat julmimpia...köyhät lapset olivat niitä kiusaajien avustajia ja niitä jotka yrittivät päästä suosioon myötäilemällä pääkiusaajia.


    • Anonyymi

      Tämä on kytryräselkäisten luppasilmäisten naisten valtakunta

      • Anonyymi

        Oliko tuo hallitukselle ?


    • Anonyymi

      No mitäpä tehhään tälle,ku virkailijat räkii päin näköä ,oikeen valtiovallan suojeluksessa käytetään sitä mielivaltaa ja köyhät kärsii.Kyllä tämä kunta tarttis hävittää kartalta tai ite hävitä hevon kuuseen teältä.Tai sitte kuntatätit jättää itekseen keksimään ihan tositöetä ja tulla takasin,jos ny enää huvittaa.

    • Anonyymi

      https://areena.yle.fi/audio/1-4377656
      Erityisesti koulukuraattori Sirpa Raution kommentit ylä-aste ikäisten kiusaamiskokemuksista kuunneltavissa edellä mainitussa osoitteessa.

      Arto Loukasmäen haastattelemana esille nousi myös eduskunnassa käsiteltäväksi tuleva 50 000 ääntä saanut kansalaisaloite, josta tulisi rikoslakiin pykälä, omana nimikkeenä koulukiusaaminen.

      Rautio tosin toi esille mahdollisuuden jossa nuori saisi merkinnän kiusaamisesta rekisteriin, ja se vaikuttaisi hänen alavalintaan. No tottakai sen TÄYTYY VAIKUTTAA alavalintaan, etteivät sadismista nauttivat yksilöt pääse vaikuttamaan tulevaisuudessa ammateissa joissa ollaan tekemisissä ihmisten hyvinvoinnin, terveyden taikka toiminaan sellaisissa ammatteissa, joissa joudutaan rajaamaan yksilön itsemääräämisoikeutta.

      On edesvastuutonta ajatella tätä asiaa kiusaajan näkökulmasta, entäs kiusattu, entäs hänen tulevaisuutensa, entäs se mahdollisuus että tällainen yksilö joutuu ennenaikaiselle sairaseläkkeelle, traumatisoituu tai pahimmassa tapauksessa vammautuu tai kuolee.

    • Anonyymi

      Pahin kiusaaja oli päässyt oikein televisioon. Onnekai ei asu enää kainuussa! Kyllä karma hoitaa nämä aikanaan.

      • Anonyymi

        Ai. Tuo oli ikäluokkansa pahin.


    • Anonyymi

      Nyt kiusaaminen saahaan hallintaan kun kunta palkkaa Väylän mukaan ihmisen joka lopettaa kolmeksi vuojeksi kiusaamisen. Entä sitten? Onpa heloppo homma.

    • Anonyymi

      Nämä entiset koulukiusaajat ovat nykypäivän narsisteja, jotka tykkäävät olla esillä kaikessa mahdollisessa.

    • Anonyymi

      Nyt on kiusaajalla Ja hangaroundilla pikkujoulubileet paltalinnassa. En aio mennä, muistan kyllä kaiken paskan mitä yläasteella teiltä sain kuulla.

      • Anonyymi

        Aika suoraa kommentointia... tosta voi jo päätellä henkilöitä... onkohan ollu laajempaakin vai pelkästään sun omaa kokemusta?


    • Anonyymi

      Kuinka monen kokemus pitää olla, että katsotaan kiusaamiseksi?

      • Anonyymi

        Lähinnä nyt vaan että kyse ollut jostain laajemmasta ja systemaattisesta kiusaamisesta, jonka muutkin tietää ja voivat todistaa? Onko kiusaajiksi sanotut koskaan tunnistameet itseään kiusaajiksi ja pyytäneet esimerkiksi anteeksi? Nämä ihan tällaisia yleisiä huomioita kun nykyään niin helposti syytetään kiusaamisesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähinnä nyt vaan että kyse ollut jostain laajemmasta ja systemaattisesta kiusaamisesta, jonka muutkin tietää ja voivat todistaa? Onko kiusaajiksi sanotut koskaan tunnistameet itseään kiusaajiksi ja pyytäneet esimerkiksi anteeksi? Nämä ihan tällaisia yleisiä huomioita kun nykyään niin helposti syytetään kiusaamisesta.

        Mikään ei estä nostamasta oikeusjuttua vuosienpäästä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikään ei estä nostamasta oikeusjuttua vuosienpäästä

        Sori vaan, estää. Rikosoikeudellisesti asiat vanhenevat murhaa lukuun ottamatta.
        Jos on vuonna 1992 koulussa kiusattu, niin turha siitä enää on rikosilmoitusta tehdä.


    • Anonyymi

      Hyvä jos kiusaamiseen puututaan. Lapsena omaksuttu identiteetti jatkuu aikuisenakin ellei kiusaaja tunnista ja hae apua ongelmaansa. Näin tapahtuu valitettavan harvoin. Sama kiusaajan käytösmalli toistuu työelämässä ylimielisyytenä ja tunnekylmyytenä. Kiusaaja ei itse edes huomaa käyttäytymisensä jatkumoa koulusta työelämään. Kiusaaja pitää yllä roolia, jossa toisaalta tarvitsee toisten huomiota, ja samalla kokee tarvetta esiintyä menestyjänä eli muita parempana todistaakseen käyttäytymisensä tuovan ansioita. Näinhän ei todellisuudessa ole, koska ihmiset ympärillä tunnistavat ja osaavat arvioida omasta erinomaisuudestaan sokaistuneen kiusaajan perimmäisen luonteen. Sosiaalinen media antaa sekin hyvää taustatietoa tällaisten kiusaajapersoonien toimintatavoista. Esimerkiksi omilla kanavilla jaetut videot, joissa joku joutuu vaaralle alttiiksi tai kokee vahinkoa, kertovat yleensä täydellisestä kyvyttömyydestä empatiaan. Videot, joissa nauretaan esimerkiksi sairaille, vähemmistöille tai muuten heikompiosaisille viestivät nekin suoraan oman tunne-elämän häiriöistä ja tarpeesta korostaa omaa paremmuutta toisten kustannuksella. Monesti he onnistuvat manipuloimaan taakseen asiaa ymmärtämättömiä. Klassinen sosiologien tunnistama kiusaamisen kaava.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      59
      3047
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      544
      2886
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2068
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1942
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1795
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1761
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1492
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      99
      1247
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1198
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1152
    Aihe