ikkunan pesu

viirullinen

kertokaa niksejä miten saisin ikkunat pestyä niin että ne myös näyttäisi puhtaille?
en ymmärrä mikä on vikana kun ovat pesun ja kuivauksen jälkeen ihan viirulliset. :(
pesen fairilla ja runsaalla vedellä. kuivaukseen on koittanut viledaa, mikrokuituliinaa, talouspaperia...
luulisin että kuivaus on se työvaihe joka ei jostain syystä multa onnistu. tänään käyn ostamassa ikkunalastan, josko se auttaisi?

63

63671

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kikka on

mutta se ei toimi välttämättä perfektionisteihin,
      jollainen saatat olla.

Pudota vaatimustasoa.

• rima alhaalla

ei oo semmosesta kyse.
        oon pitäny rimaa aika alhaalla ja antanu vaan olla jotain 15 v. ikkunoitteni viirullisia.
        viime keväänä sain sit päähäni ett mä haluun kans kirkkaat klasit :D siitä asti oon käyny tätä taistoani.
        kyse ei oo pienistä viiruista jotka huomaa päätä kallistelemalla ja valoa sopivasti suunnaten, ei vaan nää törtsää silmään sohvalla istuessa.

taitaa kyllä kohta olla terapia tarpeen... tein hiukan laskutoimituksia...
        11 ikkunaa x 2 puoliskoa x 3 lasiset x lasin molemmat puolet = taitaa tulla noin 130 viirullista pintaa :D

• ...
        rima alhaalla kirjoitti:

ei oo semmosesta kyse.
        oon pitäny rimaa aika alhaalla ja antanu vaan olla jotain 15 v. ikkunoitteni viirullisia.
        viime keväänä sain sit päähäni ett mä haluun kans kirkkaat klasit :D siitä asti oon käyny tätä taistoani.
        kyse ei oo pienistä viiruista jotka huomaa päätä kallistelemalla ja valoa sopivasti suunnaten, ei vaan nää törtsää silmään sohvalla istuessa.

11 ikkunaa x 2 puoliskoa x 3 lasiset x lasin molemmat puolet = taitaa tulla noin 130 viirullista pintaa :D

Jos se helpottaisi, että pintoja onkin vain vähän yli 60 ?

• viirullinen
        ... kirjoitti:

Jos se helpottaisi, että pintoja onkin vain vähän yli 60 ?

piti ihan tarkistaa. mutta kyllä 138 on tarkka luku :D
        yhdessä 3 lasisessa ikkunassa on 6 pintaa.
        11 ikkunaa, joissa 2 puoliskoa, makkarissa 3
        = 23 "ikkunanpuoliskoa" x 6 pintaa ja lopputulos on 138 !!!

mutta matematiikka sikseen, vieläkään ei ole tullut yhtään järkevää vinkkiä.

koitan sitä ikkunalastaa vielä ja jos ei toimi niin pitää kait kysyä mitä siivousfirmat velottas moisesta. eihän se kuitenkaan oo kuin 2 kertaa vuodessa ja lopputulos ois varmaan hyvä.

• ikkunalastalla
        viirullinen kirjoitti:

koitan sitä ikkunalastaa vielä ja jos ei toimi niin pitää kait kysyä mitä siivousfirmat velottas moisesta. eihän se kuitenkaan oo kuin 2 kertaa vuodessa ja lopputulos ois varmaan hyvä.

vetäset kuivaksi ja sen päälle vielä vaikka sillä mikrokuituliinalla. ei voi olla enää viiruja sen jälkeen. Aika oudolta tuntuu, ettet ikkunalastaa vielä ole kokeillut. vaikea kuvitella ikkunanpesua ilman sitä.

• vanhempi pyyhkijä
        viirullinen kirjoitti:

halvalla, kyllä se hyvin pyyhkii!

• likaiset lasit
        rima alhaalla kirjoitti:

ei oo semmosesta kyse.

luullakseni yhtä epätoivoinen klasin pesijä. En saa niistä puhtaita, siis viiruttomia, olen kokeillut kaikenlaisia lastoja ja aineita, kallita ja halpoja, koneita ja käsin, aina siis aina on joko viiruja tai harmautta, myös kolminkertaiset klasit talossa kaksi kerrosta 7 huonetta, sitten keksin ratkaisun, pesen ne omien ja / tai toisilta saamieni ohjeiden mukaan, JA keskelle valoverhot sivuun tavalliset joko laskostetut tai tms. Joka ei näe valoverhojen läpi menköön ulos katsomaann. On toiminut viimeisen 10 vuotta, Suosittelen.

• akkuna

pessyt ikkunat myös vaan fairyllä ja viledalla. Pesuveden vaihdan suht usein. Pesun jälkeen vedän ikkunat kuivaksi lastalla. Kannattaa kokeilla vetääkö lastalla vaaka- vai pystysuuntaan (tässä on kuulemma kaksi koulukuntaa, kumpi on parempi). En ole kärsinyt mahdollisista viiruista, silloinhan muut näkevät että on ainakin yritetty pestä. Likaiset ja pölyiset ikkunat ovat paljon pahemman näköiset. Niistä ei erota edes viiruja...

• ongelmia oli

Minäkin olen kokeillut kaikenlaisia ikkunan pesukikkoja. Parhaan tuloksen saan kun käytän kertakäyttöisiä nestettä imeviä 'levyjä', jotka on tarkoitettu ikkunan pesuun. Pesuaineena käytän ammoniakkipitoista pesuainetta. Vedän vielä lastalla ja sen jälkeen kun lasissa on vain hädin tuskin nähtävissä kosteutta hankaan sen kirkkaaksi mikrokuituliinalla. Kova työ, mutta lasit hohtaa.

• pesijä

älä laita liikaa sitä ainetta siihen veteen ja pidä pyyhe apuna johon kuivaat lastan välillä ja muista kun ostat sen lastan säilytä se riippuvana ei kaikkien kamojen lomassa niin se kuivainosa pysyy suorana.

• Olga

Jos huuhtelet(vanhanaikaista)laita korkillinen etikkaa huuhteluveteen-hyvä tulee.Satsaa kunnon lastaan-vielä parempi.Iloista ikkunanpesua sinulle.

• saat tässä

Älä pese suorassa auringonpaisteessa ja kuivaus sanomalehtipaperilla. Muste ei likaa laseja jos sitä pelkäät.

• käsinpesu on OUT

Älä nyt millään lastalla käsin pese enää, vaan osta sähkökäyttöinen ikkunanpesuri. Nopeuttaa puuhaa, varsinkin, jos ikkunoita on noinkin paljon. Ikkunanpesu on tylsintä puuhaa mitä voi olla. Eikä tuu raitoja, kun käyttää ikkunanpesuun tarkoitettua kunnon pesuainetta.

• viirullinen

ostin lastan. laitoin veteen etikkaakin.
      nyt alkaa jo tulla suht hyvää jälkeä :D

mutta mutta...
      soitin piruuttani paikalliselle siivousyrittäjälle. arvioi näkemättä hinnaksi n. 150-200 E josta tietty saan vähentää verotuksessa 60 %
      ei kuulosta pahalle tuokaan. pesen nyt itse ja mietin syksyllä oonko tarpeeksi laiska tuhlaamaan.
      plussapuolia vielä se että pieni (kahden naisen) yritys saa töitä ja mun ei tarvi itse kiikkua henkeni kaupalla porrasikkunan kimpussa.

kiitos vinkeistä! lasta ja/tai etikka tuntuu tepsivän tälläkin tumpelolla

• että

siinä on sitten 100 euron omavastuu (kotitalousvähennys) per vuosi.....

• viirullinen
        että kirjoitti:

siinä on sitten 100 euron omavastuu (kotitalousvähennys) per vuosi.....

hyvä muistutus. pientä remonttia tehtiin jo tänä vuonna ja tarvittiin ammattilaista siinä.
        loppuvuodesta taas tulis lisää... näitä kannattaa tosiaan laskee ja tsuumailla, vaikka lykätä vuodenvaihteen yli jotain tms. sen jo tajusinkin ett isompi palkkaselle vähennyksiin ensin ja sitten loput toiselle (mulle :D)

ikkunat on pesty. ihan ok. mutta kyllä tuo siivouspalvelu ajatus sen verran kiehtoo, että taidan syksyllä testata sitä. joskus pitää laskea raha/mukavuus/aika/työn jälki yhtälöäkin... tämä tiedoksi kaverilleni ja muille saman henkisille, joiden mielestä nainen on laiska jos ei itse kaikkea pakerra :D

• Sid

Kannattaa kokeilla ikkunan pesuun jotain muuta ainetta kui fairya, vaikka se onkin se perinteinen. Itsekin pesin vuosikausia fairyllä ja aina tahtoi jäädä viirua vaikka oli lastakin. Ostin sitten viime keväänä heräteostoksena rautakaupasta ikkunanpesuun tarkoitettua ainetta ja pesutulos oli paljon parempi kuin fairylla, ei jäänyt yhtä paljon raitoja.

• pesuainetta

Pesen pelkästään vedellä ja kuivaan kunnollisella lastalla. Pesurättiä tai muuta pesintä joutuu aika usein huuhtomaan ulkoikkunoita pestessä, mutta pesenkin ensin sisäpuolelta ja vasta viimeiseksi ulkopinnat. Tai varaa useita pesimiä.

• ira

ikkunapesuniksini. Ei paljon vettä, vaan vähän ja siihen veteen rajamäen etikkaa hieman, ei tule viiruja. Kuivaa lasta huolella joka vedon jälkeen. Tänään olen pessyt 8 isoa ikkunaa hyvällä menestyksellä

• hitsi

Olen käyttänyt vuosia pelkkää vettä ja lastaa.
      Lastan pitää olla hyvä. jos ei halua viiruja.
      Jos näen lasipinnassa normaalista poikkeavaa likaa, niin käytän ikkunalle ruiskutettavaa pesuainetta vesipesun jälkeen. Näin on tullut aina hyvä tulos.
      Jos kumminkin jää viiru olen pyyhkäissyt talouspaperilla ja pois on.

Ekaa kertaa ikkunaa pestessä, esim. tehtaalta tullessa kannattaa varautua normaalia pesua vaativampaan työhön, huom. rasvat ja muut rakenuusaikaiset tahrat.

• Jone

Kannattaa tutkailla miten pesee ikkunoitaan. Olen perinteisesti pessyt ikkunoita pesu ja huuhteluämpärin, pesurätin huuhtelurätin ja lastan avulla. Pesuaineena fairya huuhteluaineena pelkkää vettä. Huuhteluämpäriin olisi voinut lorauttaa etikkaa mukaan. Tämä on kuiteknin työläs tapa.

Ikkunoiden pesu helpottuu huomattavasti kun luopuu pesu- ja huuhteluämpäristä ostamalla kaupasta ikkunanpesuun tarkoitettua pesuainetta sumutinpullossa (ei vaadi huuhtelua ja pesuaineen leivtys on helppoa). Suihkuttelee aineen ikkunaan varsinainen pesu sienellä tms. nihkeällä työvälineellä. Kuivaus hyvällä lastalla joka kuivataan vetojen välillä (lidl 2e kova halpalasta jätti raitoja ikkunaan.) Viimeistelyyn säämiskä tai mikrokuituliina (raitoja jää kuitenkin kun oikein tarkkaan tuojottelee).

Sumutinpullon pesuaineen voi korvata monella eri aineilla. Esimerkiksi etikka-vesi seoksella (samanverran kumpaakin) tai auton ikkunanpesuaineella laimennus tarpeen mukaan (lasol lady tuoksuu hyvältä), sekaan voi laittaa tipan fairyä. Voi myös käyttää sinolia (alkoholi on tunnetusti hyvä pesuaine).

Usein ikkunanpesuun käytetään tarpeettomasti pesuaineita. Periaatteena ollut ettei helpolla voi tulla puhdasta.

Kokeile ja tutki riittääkö nihkeä liina ja pelkkä vesi kuten tässä joissakin viesteissä on ehdotettu. Ehkäpä pelkästään mikrokuituliinakin riittä.

Eli hyvät pesuvälineet korvaavat aineet. Lopputulos ratkaisee.

• puhtaiksi

ikkunat saat puhtaiksi ja viiruttomiksi kun tosiaan ostat sen lastan ja ostappa samalla kiillon ikkunan pesu ainetta ja pese sen ohjeen mukaan =) tuleee puhdasta

• imppu

Ikkunat saa puhtaaksi myös puhtaalla ammoniakilla, jota saa ostaa apteekista.

• pesijä
    • mkv

Itse saan ikkunat tosi kirkkaiksi kun käytän vanhaa kikkaa:pesuveteen shampoota ja huuhteluveteen etikkaa.Käytän ikkunalastaa ja viimeksi sanomalehteä.Eipä ole viiruja eikä rantuja. Aurinkoista kevään jatkoa

• räsy

sui2hkuta ensin ikkunan pesuainetta lasiin ja pese ikkuna sen jälkeen vedellä,johon olet laittanut sunlighttia ja kuivaa kumilastalla.

• .....

ikkunanpesin, lasta, imukykyisiä vanhoja pyyhkeitä ja Wettex-liinoja, ikkunasuihke. Ikkunat pitää pestä 2 kertaa vuodessa.

• tipitii..

..pesemään ikkunani ihan perinteisellä keinolla: suihkupullollinen ikkunanpesuainetta ja mikrokuituliina! ei jää viiruja, tosin liinaa saa vaihtaa melko usein :) näin homma toimii mielestäni nopeimmin eikä tartte säätää vesisankon ja kuivauslastan kanssa..

:D

• ammatti pesijä

onko kyseessä uudet vai vanhat ikkunat kummallekkin on omat niksit ja yleensähän näitä ei kerrota koska moni ikkunanpesijä menettäis leipänsä mut oon kyllästynnyt tohon suomen byrokratiaan et viedään tuhkatkin fairi on jees mut käytä tälläist kun skrapaa tai sikliä ja ammatti kielellä toinen jolla pestään se ikkuna käytetään termiä tuhero eli tuherolla pese ja jätä vähän märäks sitten käytä sikliä ja pese uudestaan jos ei lähe puhtaak niin niintee valitus silloinsun ikkuna on sekundaa eli tehty jäte lasista

• Suosin kirkkaita

Joskus olin kiukkuinen kun tuotiin tuliaisiksi viinaa. Sitten kuulin että joku oli pessyt ikkunat viinalla. Ei kun viron vodkaa suihkepulloon ja hyvä tulee. Käy muutkin viinat. Nyt oikein odotan että tutut tuo viinaa tuliaisiksi.

• jljljljl
        Suosin kirkkaita kirjoitti:

Joskus olin kiukkuinen kun tuotiin tuliaisiksi viinaa. Sitten kuulin että joku oli pessyt ikkunat viinalla. Ei kun viron vodkaa suihkepulloon ja hyvä tulee. Käy muutkin viinat. Nyt oikein odotan että tutut tuo viinaa tuliaisiksi.

veteen vaan........

• Miee...

Osta kunnon mikrokuituliina, ja lorauta puoleen sankolliseen pesuvettä sekä puserrus astianpesuainetta, että pari rkl tavallista etikkaa.
      Pese ensin puitteet ja pahin lika eri vedellä ja liinalla.
      Ota sitten se lasinpesuvesi, ja mikroliina jonka väännät tavalleen, hankaa kunnolla koko lasi.
      Toista sitten hankaus niin hyvin väännetyllä mikroliinalla kuin voit.

Ja jopa on kirkas, etikka tepsii myös ulkolasien leväkasvustoihin, ym!!!

Terveisin kotisiivoustyötä ym. tehnyt...

• miltzi

Laitan samaan pesuveteen sekä pesunaineen että lorauksen etikkaa. Tällä konstilla olen pessyt yli 10 vuotta. Älä laita pesuainetta kuin tippa tai kaksi. Kuulostaa tuo viirujen jääminen siltä että sinulla on pesauainetta liikaa eikä tuo Fairy ole paras mahdollinen. Ihotautilääkärithän sanovat että Fairy vie kyllä rasvan astioista ja samalla myös käsistä. Kokeilepa jotain miedompaa ainetta.

• ugkhurshg

Joku jo sanomalehtipaperia ehdotti ja ainakin se toimii pinttyneempiin tahroihin, hankaa vaan mytyksi puristetulla kuivalla sivulla kunnes pinta kiiltää ja on kuiva. Etikkaa en ole itse kokeillut, täytyypä keväällä koettaa.

• kumpi kampi

Kuluttaja-lehteä (vai oliko se Kotivinkki) - heh. Noo, siellä oli vielä yksi konsti: Eli sitruuna, kirkastaa lasit.

Kaikki muutkin konstit soodat, etikat sitruunan lisäksi oli lueteltu. ¨

Jompi kumpi Kotivinkki tai Kuluttaja.

• sorgen morgen

puhdistuksiin, ei toki soodan ja etikan käytöt ikkunoitten pesuun, sooda ei taida edes auttaa.

• sorgen morgen kirjoitti:

puhdistuksiin, ei toki soodan ja etikan käytöt ikkunoitten pesuun, sooda ei taida edes auttaa.

ja leveä hyvä ikkunanpesulasta, niin kirkasta tulee, ja helpolla!

• La Sol
        marja-liisa41 kirjoitti:

ja leveä hyvä ikkunanpesulasta, niin kirkasta tulee, ja helpolla!

vaikka kaikki niksit on kait jo esitelty...Itse olen pesuveteen käyttänyt tilkan lasolia (kait se tenttu ajaa saman asian),pesurättinä ikkunawileda tms ja kuivaamiseen rytätty sanomalehti,johon sumutinpullosta pikkuruikkaus etikka-vettä.Ikkunalastaa en ole käyttänyt enään vuosiin.Tätini hieroo ikkunoihin sitruunanpuolikasta ennen sanomalehdellä kiillotusta ja hänellä on hillittömän kiiltävät ikkunat aina...

• mummonkonstit hallus

pese ikkunat vaikka fairy vedellä ja jollain kalsarinlahkeella, huuhtele puhtaalla vedellä vetele lastalla liiat vedet alas lasista ja kuivaa kolome päivää vanhalla sanomalehdellä. pyyhkiytyy viirut varmasti pois ja ikkunat on kirkkaat! toimii myös tiskipöytään tuo sanomalehti kiillotus, ihan uutta lehteä ei kannata käyttää.

• Matti Viikate

Taitohan on yksi mikä on tärkeä mutta voisit kokeilla myös sanomalehteä, sitä kun käyttää kuivaukseen niin ongelma voinee ratketa. http://mattiviikate.newsvine.com/

• heh000000

Laita fairy veteen etikkaa ruokalusikallinen

• oppinu

kato marttojen sivuilta

• mimmi40

Ostin lopputalvesta höyrypesurin ja ajattelin kokeilla olisiko siitä apua ikkunoiden pesussa..... Ensin höyrytin ikkunat jonka jälkeen suihkutin ETIKKAA ikkunoihin ja uudestaan höyryä ikkunoihin ja tälläkertaa myös hankasin suuttimella, jossa oli mikroliina päällä. Perään kuivaus lastalla ja vielä mikroliinalla koko lasin pyyhin..... Ei IKINÄ ole ollut näin irkkaita ikkunoita, eikä ole viiruja!!!!

• sanomalehtilehti

Sanomalehdellä kun hankaat lopuksi, niin muste kiillottaa lasin ja saat ennennäkemättömän kirkkaat lasit :)

• Niin yksikertaista

Puhdas vesi ei jätä viiruja.

Vesi on likaista tai pesuainetta on liikaa.

• Likakerrostumia

Vettä kannattaa tosiaan vaihtaa usein, ja ne viirut johtuvat siitä ettei ikkuna ole vielä puhdas - onko se sitten pesuainejäämää vai jotain muuta likaa, on taas eri asia.

• sanomalehti
        Likakerrostumia kirjoitti:

Vettä kannattaa tosiaan vaihtaa usein, ja ne viirut johtuvat siitä ettei ikkuna ole vielä puhdas - onko se sitten pesuainejäämää vai jotain muuta likaa, on taas eri asia.

Olen haeskellut vinkkejä juomalasien pesuainejäämien (astianpesukoneen) poistoon ja päädyin tänne, koska hyväksi olen havainnut tuon sanomalehden, niin ikkunoihin, kuin kaiken teräksisen kiilloitukseen.

Tietenkin voi unohtaa nuo "sadat" ikkunat ja ne, joihin ei ylety kuin nosturilla, mutta se sikseen.

Muistaakseni olen kyllä lukenut, että astianpesukoneessa laikuttuneita laseja ei saa millään puhtaaksi, sillä lasi on jotenkin imenyt itseensä tämän pesuainemyrkyn!?? Totta se nyt mielestäni onkin, sillä k a i k k e n i olen kokeillut.

Tästä päätellen myös ikkunalaseissa on varmasti laatueroja. Likaantuminenkin on aika oleellinen. Siinä, missä maalisserkku saa ikkunansa puhtaaksi pelkällä "vesi ja vidella" pesulla, saa pikitien varrella asuva sisarensa pähkäillä hieman lisää keinoja.

Ja, entäs jos on pienikin kärpäsen kakka? Sen kun liottaa huitaisulla ja yrittää pyyhkäistä lastalla, niin johan raitaa syntyy.

Mutta, mutta, onko joku keksinyt, millä astiapesukoneen jäämät saa pois laseista? Voin vain kuvitella, kuinka paljon niitä on muissa astioissa, joista sitä ei huomaa.

• NUORUUDEN VETERAANI
        sanomalehti kirjoitti:

Olen haeskellut vinkkejä juomalasien pesuainejäämien (astianpesukoneen) poistoon ja päädyin tänne, koska hyväksi olen havainnut tuon sanomalehden, niin ikkunoihin, kuin kaiken teräksisen kiilloitukseen.

Tietenkin voi unohtaa nuo "sadat" ikkunat ja ne, joihin ei ylety kuin nosturilla, mutta se sikseen.

Muistaakseni olen kyllä lukenut, että astianpesukoneessa laikuttuneita laseja ei saa millään puhtaaksi, sillä lasi on jotenkin imenyt itseensä tämän pesuainemyrkyn!?? Totta se nyt mielestäni onkin, sillä k a i k k e n i olen kokeillut.

Tästä päätellen myös ikkunalaseissa on varmasti laatueroja. Likaantuminenkin on aika oleellinen. Siinä, missä maalisserkku saa ikkunansa puhtaaksi pelkällä "vesi ja vidella" pesulla, saa pikitien varrella asuva sisarensa pähkäillä hieman lisää keinoja.

Ja, entäs jos on pienikin kärpäsen kakka? Sen kun liottaa huitaisulla ja yrittää pyyhkäistä lastalla, niin johan raitaa syntyy.

Mutta, mutta, onko joku keksinyt, millä astiapesukoneen jäämät saa pois laseista? Voin vain kuvitella, kuinka paljon niitä on muissa astioissa, joista sitä ei huomaa.

MINÄ OLEN PESSYT MONTA KERTAA VESIKIERTOPATTERIN ENSIN HARJANNUT SIIHEN
        SAIPUUAA SITTEN HUUHDELLUT KUUMALLA SUIHKULLA SEINÄKAAKELIT JA PEILI '
        OLIVAT VESIHÖYRYSSÄ

• Keijo K. (myös nero)

Pyyhi eka kuivalla hesarilla pahimmat noet irti ja pese kostealla liinalla. Lasta kuivaa parhaiten, kun muistat pyyhkäistä pyyhkeeseen ruudun jälkeen

• ÄIJÄ 47v

Mulla on ollut imublokki muutaman vuoden ja parempaa ikkunan tai peilin pesijää en kaipaa,Pesuaineena toimii vesijohtovesi.Peilikin tulee todella kirkkaaksi ja säilyy myös pitkään kirkkaana.SUOSITTELEN

• Kirkaslasi
    • kirkaslasi
      • pohjoisenäijäke

taian tänä kevänä ottaa verohyöyn kotia ja pesettää hela mökin. vaan mistäs löytys rovaniemelle tekijä?

onko kokemuksia noista palveluntarjuajista? mikä juttu tuo www.ikkunanpesu.net on ? luppaavat koko maahan sen seittämän hyvää vaan toimiiko..

kyselee äijänketale

• dgjds

kun liippaat vettä pois ikkunasta ja näet viirun, hinkkaa se kohta sanomalehdellä, niin saat viirut pois. kunhan viiru ei oo viel kuivunu.

• Nimim. Erkki

Ei se sanomalehden muste sitä ikkunaa putsaa, vaan hienojakoinen paperisellu.

Se on kuin mikrokuituliinan hienompi serkku. Idea on siinä, että mahdollisimman pienet partikkelit siinä viimeistelyliinassa(=sanomalehti) jättävät mahdollisimman pienet viirut joita silmä ei näe.

Kuten aiemminkin tässä langassa on mainittu, ne paperit on hyvä rypistellä ensin että kuidut nousevat hieman pörhölleen.

Ensin vetelet reunat ja nurkat kapealta alueelta ja sitten pyörivin liikkein suuret alueet. Niin kauan, että kädessä tuntuu, kuinka kuiva ikkunan pinta tekee pyörittelystä raskaampaa.

Tarvitset pesuainetta ja huuhteluliuosta varten omat ämpärit.

Huom: Älä pese auringonpaisteessa; likainen pesuvesi kuivuu pintaan hetkessä ja homma on vaikeampaa. Paras on aurinkoinen, kuiva keli, kun olet varjon puolella.

1: Pese MIEDOLLA emäksisellä pesuaineliuoksella ikkuna pyörivin liikkein.
      Pesuvälineenä hyviä ovat mm. pehmeät sienet ja mikrokuituliinat.

2:Kuivaa lastalla. Muista pyyhkiä lasta puhtaaksi/kuivaksi usein. Mieluiten joka vedon jälkeen. Tähän sopii esim. käytöstä poistettu, pesty froteepyyhe. Erinomainen myös valuvien vesien pyyhintään ikkunan puitteista.

3: Huuhtele lämpimällä vedellä, jossa 1-2dL Lasolia / 5L vettä. Tähän oma mikrokuituliina / sieni. Lasol auttaa irroittamaan pesuaineen jättämää kalvoa, sateenkaaren väreissä hehkuvaa saippuakuplaefektiä.

4: Sama kuin kohta 2.

5: Heti huuhtelun jälkeen, kun kosteat raidat yhä näkyvät, käytä rytättyä sanomalehteä viimeistelyyn.

6: Ihaile kättesi jälkeä mieluiten jonkin rentouttavan juoman ja kehuvan siipan kera.

• hmm..

dadaa. Onpas vanha ketju..:-)...mutta uudistunee keväisin.
      Jollain ei lähteny viirut sitten millään. EHkä kannattaa ensin katsoa kämmenen kokoinen mesta siitä erikseen, ettei ole jotain vikaa itse lasissa. Jos pikku paikka puhdistuu, niin sitten toki koko ikkunat.

Lasta on jees. Kunhan harjoittelee sen lastan käytön.... ja yläosan ekan vedon jälkeen(vaakasuorassa)....kuivaa heti sen ylälistan(itse käytän vessapaperia mytyssä).. Sitten lastalla yhdellä vedolla melko alas asti...siihen oppii nopeaan...ja samalla toisella kädellä pyyhiskelee sivureunoja sitä mukaa. Jos lasta on "Ettore"-laatua, ja kunnossa- niin ei pitäne jäädä rantuja eikä viiruja. Lastan kumi on ykkösjuttu.........ja toki pesuainekin. Jos tupakkia ikkunoissa, niin vaatinee parit kolmet pesut per lasi, koska aika tiukassa on nikotiini.
      Pesuaineiksi on riittänyt Fairy, mutta onkin lähinnä myyvää- asiakkaan suuntaan. Onhan noita sitten ihan ehta-aineita missä oikeat suhteet, kuivuvat nopeaan ym.... Eihän populalla nyt oikein erikoista ole ikkunoissaan....ellei sitten asustele kuusen tai männyn vierellä, mistä lentelee ytympää tavaraa ikkunoihin.

• autonikkunan pesuain

Monen vuoden manailun jälkeen olen jättänyt pois fairit ja lastat. Riittävästi puhtaita pesurättejä, Autonikkunoiden pesuun tarkoitettua pesuainetta ja sanomalehtijä.
      Sumuta autonikkunoidenpesuliuos ikkunaruutuun. Pyyhi rätillä ja hankaa lopuksi sanomalehdellä. Toimii kaikista parhaiten. Pesuaineessa voi lukea että tekee ikkunan likaa hylkiväksi.

• sanomalehti toimii

Kuulin aikoinaan äidiltäni (joka oli kuullut äidiltään jne), että voit pestä ikkunat vaikka pelkällä haalealla vedellä rätin voimin, kunhan pyyhkimisen jälkeen KUIVAA IKKUNAT SANOMALEHDELLÄ (ei kiiltäväpintainen). Ei tarvitse hangata voimalla, riittää vaan että esim pystysuuntaan pyyhkäiset. Tulee nimittäin puhdas eikä näy yhtään minkäänlaista naarmua tai muutakaan ikkunassa/peilissä tms. Eipä tarvitse käyttää lastaa tai pesuaineita tai mitään muutakaan nykyään :-)

• Puhdasta tulee

Mä pesin just kaikki mun ikkunat, ja vaikka hyvää pyrin tekemää ni priimaa pukkas tulemaa! ;)

Eli suihkuttelin Ajaxin Crystal Clean (paras!) suihkepullosta pesuaineen ikkunaan, ja pyyhin/kuivasin Serlan siivousliinalla (2 kpl per paketti, paksumpaa ku normaali talouspaperi) ja jopa tuli puhdasta! Ei mitään viiruja eikä raitoja :)

• 1. Pyyhi ikkunan sisäpuoli pystysuunnassa ja ulkopuoli vaakasuunnassa, niin tiedät kummalla puolella viirut on.

2. Kuivaa sanomalehdellä, ei jätä viiruja, eikä maksa mitään.

• hryhjsryjstuj

Peitä lasit kauniilla verhoilla, ikkunatarroilla ja -koristeilla.

• komeus

vanhakunnon sanomalehti käyttöön.

• Niina77_

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8450
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      46
      2358
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      26
      2192
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      95
      1748
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      181
      1707
    6. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      37
      1700
    7. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      108
      1133
    8. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      18
      1052
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      1019
    10. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      53
      1005
    Aihe