Pitäisi saada tällainen pysymään yhdellä rivillä:
... tekstiä tässä ihan vain malliksi (ks. sivut 22–23).
Mutta Libreoffice tekee näin:
... tekstiä tässä ihan vain malliksi (ks. sivut 22–
23). Täällä teksti jatkuu...
Olen ottanut tavutuksen pois, olen ottanut suomen kielen pois, mutta ei auta. Sivun asetuksia en voi muuttaa esimerkiksi marginaalien osalta. Voisikohan joku neuvoa?
En tarvitse suosituksia ohjelman vaihtamisesta enkä mitään yleiskatsausta asioihin, vaan toivoisin apua juuri tähän kysymykseen :)
Libreoffice: miten merkit saa pysymään yhdessä?
12
110
Vastaukset
- Anonyymi
Minä varmistan että et ole robotti, paljonko on 5-2=?
Niin ihan oikein, tämä on tarpeen, koska joku tehtailee täällä kysymyksiä, eikä vastauksen antaneet saa mitään kiitosta tai kommenttia onko asia loppuun käsitelty tai että joku vastaus olisi hyväksytty. Tuohon väliin pitää laittaa näkymätön merkki joka pitää ne yhdessä. Englanninkielisessä LibreOfficessa tuo löytyy valikosta "Insert > Formatting Mark > No-width no break"
- Anonyymi
Sitova yhdysmerkki Ctrl-Shift-Miinus
Sitova välilyönti Ctrl-Shift-Välilyönti- Anonyymi
Tämä on oikein, ja myös toimii. Yhdysviiva (‒), joka saadaan Linux ympäristöissä kirjoittamalla Ctrl Shift u ja sitten numerot 2012 ja Enter lopuksi, ei saada sitovana, sen tilalla käytetään juuri tuota mitä kaveri yläpuolella sanoi.
- Anonyymi
Sitova välilyönti on ainakin linuxeissa AltGr välilyönti.
Vähän asian vierestä,mutta taulukkolaskennan soluun saa uuden rivin huitomalla yhtä aikaa ctrl enter. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitova välilyönti on ainakin linuxeissa AltGr välilyönti.
Vähän asian vierestä,mutta taulukkolaskennan soluun saa uuden rivin huitomalla yhtä aikaa ctrl enter.Myös Windowsiin voi (ja kannattaa) asentaa suomalaisen standardin SFS 5966 mukaisen näppäimistö.
https://jkorpela.fi/uusinappis.html
Jos taulukkolaskenta on Excel, rivinvaihto on Alt Enter.
- Anonyymi
Kiitos vastauksista. Olen kokeillut noita, mutta ei toimi tässä yhdessä paikassa. Olen kirjoittanut välillä uudelleenkin tämän kohdan ja käyttänyt noita, mutta aina vain mennään eri riveille. Samassa tekstissä muissa kohdissa toimii. Mikähän on vikana.
Laskutoimitusta pyytäneelle: olen ihan oikea ihminen ja kiitän aina saamastani avusta :) t. aloittaja- Anonyymi
Vielä selvennykseksi: tuo viiva numeroiden välissä ei ole yhdysviiva, vaan se on sellainen pidempi viiva. t. aloittaja
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vielä selvennykseksi: tuo viiva numeroiden välissä ei ole yhdysviiva, vaan se on sellainen pidempi viiva. t. aloittaja
Eli se on vaan sellainen pitempi yhdysviiva.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eli se on vaan sellainen pitempi yhdysviiva.
Tarkoita siis ajatusviivaa. Valitettavasti ajatusviivalle ei ole sitovaa merkkiä ja täytyy valikosta lisätä sitova vihje perään. Kaikissa näppäinkartoista ei löydy lyhtfä ajausviivaa AltGr-Miinus. Tällöin voi käyttää autommaatista korjausta ja kirjoittaa :-- Tämän jälkeen valikosta Lisää-Muotoilumerkki-Lisää sitova vihje. Automaattinen korjaus kyllä muuttaa kaksi miinusmerkkiä ajatusviivaksi mutta sitten vasta kun Enteriä on painettu ja sitovan vihjeen voi liittää vasta sitten ajatusviivan jälkeen.
Minusmerkki on sitova ja muistuttaa niin paljon ajatusviivaa ettei lukija sitä välttämättä huomaa. Sitä vain ei yleensä näppäimistöstä löydä. Automaattinen korjaus muuttaa :-: näppäilyn miinusmerkiksi.
Tässä nyt oli kysymys lyhyestä ajatusviivasta. Pitkää ei suomenkielessä käytetä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tarkoita siis ajatusviivaa. Valitettavasti ajatusviivalle ei ole sitovaa merkkiä ja täytyy valikosta lisätä sitova vihje perään. Kaikissa näppäinkartoista ei löydy lyhtfä ajausviivaa AltGr-Miinus. Tällöin voi käyttää autommaatista korjausta ja kirjoittaa :-- Tämän jälkeen valikosta Lisää-Muotoilumerkki-Lisää sitova vihje. Automaattinen korjaus kyllä muuttaa kaksi miinusmerkkiä ajatusviivaksi mutta sitten vasta kun Enteriä on painettu ja sitovan vihjeen voi liittää vasta sitten ajatusviivan jälkeen.
Minusmerkki on sitova ja muistuttaa niin paljon ajatusviivaa ettei lukija sitä välttämättä huomaa. Sitä vain ei yleensä näppäimistöstä löydä. Automaattinen korjaus muuttaa :-: näppäilyn miinusmerkiksi.
Tässä nyt oli kysymys lyhyestä ajatusviivasta. Pitkää ei suomenkielessä käytetä.Tuolta näyttää jääneen yksi kaksoispiste pois eli :--: kirjpituksen automaattikorjaus muuttaa ajatusviivaksi.
"Lisää sitova vihje" ei omista pikanäppäintä mutta sen voi itse lisätä "Mukauta" valinnasta. Minulla on Ctrl-Shift-s kun oli sopivasti vapaana.
Libreofficessa on myös kapeampi sitova välilyönti Shift-Alt-Välilyönti. Sopii paremmin puhelinnumeroiden ja lukujen tuhaterottimeksi.
- Anonyymi
Kiitos kommentoijille. Viivan kanssa sinänsä ei ole ollut ongelmia. Ja sitä oikein pitkääkin saa käyttää suomalaisessa typografiassa, mutta tietokoneiden kanssa monet ovat siitä luopuneet juuri siksi, että se pitää erikseen hakea, kuten "puolipitkäkin". Liian monta erilaista viivaa taas voi näyttää häiritsevältä. Ja viivoillehan on monenlaisia vaihtoehtojakin. Esimerkiksi kirjoissa käytetään kaikenlaisia pallukoita.
Mutta se varsinainen ongelma ratkesi lopulta.
Lisää -> Muotoilumerkki -> Lisää sitova vihje
Nim. Malaire neuvoi oikein, mutta en tajunnut asiaa suomeksi, vaikka olen jopa käyttänyt samaa toimintoa monta kertaa. Asiat unohtuvat, kun on hatara pää. t. aloittaja
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä892888Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2991676Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461547- 871381
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4021374Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3981292Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik21069Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381037Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun329874Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden257845